Barbossa Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #201 Napisano 16 maja 2011 Cytat My tylko ratowaliśmy co się dało... z domu "zero energetycznego" - Rozwiń Cytat Takie ratowanie to jakbyś tonącemu zamiast koła samą felgę rzucił...... Rozwiń dokładniejedną baraninę zamienił na drugą, kasę jeszcze zgarnął Link do komentarza
konik0 Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #202 Napisano 16 maja 2011 Panowie taka mała prośba o podanie szacunkowej kwoty wykonania gwc rurowego do domu o powierzchni 200-250 mkw????pzdr kucyk Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 17 maja 2011 Udostępnij #203 Napisano 17 maja 2011 Cytat Panowie taka mała prośba o podanie szacunkowej kwoty wykonania gwc rurowego do domu o powierzchni 200-250 mkw????pzdr kucyk Rozwiń 4000 zł Link do komentarza
Karlsen Napisano 17 maja 2011 Udostępnij #204 Napisano 17 maja 2011 Chciałbym prosić jeszcze o pomoc w kwestii rekuperatora. Aktualnie biorę pod uwagę: Nikol 320, Recu 300 VE-EC, choć ceny tych central są za wysokie na mój budżet. Zależy mi na wentylatorach EC, niskim poborze mocy, wymienniku alu i oczywiście minimalnym poziomie ciśnienia akustycznego. Czy w kwocie do 5000 zł nie zajdę nic dorównującego ww. centralom? Link do komentarza
autorushd Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #205 Napisano 18 maja 2011 no wymagania masz spore Dla mnie podstawa to niski pobór prądu, to urządzenie działa non stop przez cały rok. Z resztą jakoś żyć się da Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #206 Napisano 18 maja 2011 Różnica między najnowszymi wentylatorami a tymi np. z LUNY przy (około) 100m3/h jest rzędu 150 zł/rok ( 60/210) - różnica w cenie zakupu wentylatorów to 1200 zł - Tak więc aż tak dramatycznie kieszeni nie "wentylują" stare wentylatory. Ja je cenię za wyższą kulturę pracy oraz bezawaryjność sterowania nimi. 2 Link do komentarza
Karlsen Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #207 Napisano 18 maja 2011 Cytat no wymagania masz spore Dla mnie podstawa to niski pobór prądu, to urządzenie działa non stop przez cały rok. Z resztą jakoś żyć się da Rozwiń Podaj przykład urządzenia, które Ciebie usatysfakcjonowało i miało niski pobór prądu. Chętnie porównam urządzenia, bo na tę chwilę jestem zmieszany, lekko wstrząśnięty. Wszyscy sugerują, nikt nie wskaże dokładnie. Może być również na priv, nie chcę robić reklamy, a najbardziej nie chciałbym się "wykosztować", a cieszyć się przez lata z wyboru. Link do komentarza
autorushd Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #208 Napisano 18 maja 2011 Takie pytania to jedynie do pana T.B Link do komentarza
bajbaga Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #209 Napisano 18 maja 2011 Wybór centrali wentylacyjnej, podlega takim samym prawom, jak wybór każdego innego zakupu (urządzenia) – przy czy w tym wypadku, kwestia estetyki jest (może być) drugorzędna.Centrala wentylacyjna to urządzenie funkcjonalne, ale jakie powinna posiadać funkcje (dodatkowe) decyduje tylko inwestor, bo to on wie co chce.Dlatego przed wyborem musisz te funkcje wybrać (określić);- jaka maksymalna (wymagana) wydajność (z wyliczeń),- czy ma pracować z GWC, czy nie - w niektórych jest to (może być) istotne,- jaka ma być minimalna (np. „dyżurna”) wydajność centrali,- jaka ma być (i czy ma być) automatyka,- jakie mają być możliwości sterowania,- jakie możliwości programowania,- czy ma „obsługiwać” wyciąg (okap) kuchenny,- czy ma „obsługiwać” kominek,- czy posiadać nagrzewnicę,- czy ma mieć system przeciw zamarzaniu,- czy ………A to wszystko z kolei, ma (może mieć) wpływ na to jakie mają być wentylatory.Jak już sobie to „poukładasz” poszukaj takiej, która „najpełniej” spełnia wymagania określone przez Ciebie. 2 Link do komentarza
Karlsen Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #210 Napisano 18 maja 2011 (edytowany) Dobrze ujęte. Dziękuję. Faktycznie na pytanie o konkretny model centrali muszę sobie odpowiedzieć sam. Edytowano 18 maja 2011 przez Karlsen (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #211 Napisano 18 maja 2011 W uzupełnieniu i moim zdaniem, centrala i sterownik powinny zapewniać (minimum):- wydajność maksymalną nie mniejszą niż obliczeniową,- wydajność „nocną” , czyli 60% wydajności obliczeniowej,- wydajność „ekonomiczną” nie mniejszą niż 20m3/h na osobę,- wydajność „dyżurną” (wakacyjną) – im mniejsza tym lepiej, ale, nie mniejsza niż 10% wydajności obliczeniowej. 2 Link do komentarza
Karlsen Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #212 Napisano 18 maja 2011 (edytowany) Cytat ...- wydajność ?nocną? , czyli 60% wydajności obliczeniowej Rozwiń Podsumowując ostatni post - dobry sterownik z programatorem. 60% wydajności dla max 300m3/h daje 180 m3/h. To chyba wysoka wartość, wobec proponowanych w budownictwie energooszczędnym rzędu 0,2 kubatury (u mnie 60m3/h) wymiany na dobę w okresie silnych mrozów (wyczytane na forach)? Rozumiem, że Twoja wypowiedź odnosiła się do komfortu użytkowników, a nie energooszczędności. Edytowano 18 maja 2011 przez Karlsen (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #213 Napisano 18 maja 2011 (edytowany) Wydajność obliczeniowa centrali, nijak się ma do kubatury pomieszczeń (budynku).Liczy się z ilości usuwanego powietrza:- dla kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchnię gazowa lub węglowa - 70 m3/h,~ dla kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchnię elektryczną- w mieszkaniu do 3 osób - 30 m3/h, - w mieszkaniu dla więcej niż 3 osób - 50 m3/h,- dla kuchni bez okna zewnętrznego lub dla wnęki kuchennej, wyposażonej w kuchnię elektryczną - 50 m3/h,- dla łazienki ( z ustępem lub bez) - 50 m3/h,- dla oddzielnego ustępu - 30 m3/h,- dla pomocniczego pomieszczenia bezokiennego - 15 m3/h.Sumujesz i masz obliczeniową (minimalną wymaganą) wydajność centrali. Edytowano 18 maja 2011 przez bajbaga (zobacz historię edycji) 1 Link do komentarza
Karlsen Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #214 Napisano 18 maja 2011 Znam zasady obliczania i doboru centrali do domu. Dodatkowo zapoznałem się z wymaganiami odnośnie ilości powietrza nawiewanego i usuwanego zależnie od kategorii obiektu (norma PN-EN 15251). Jak już ktoś napisał, wentylacja jest dla "żyjących", nie dla kubatury. Zastanawia mnie jednak to co napisałeś, czyli "wydajność nocna rzędu 60% wydajności obliczeniowej". Czy to nie jest wartość przesadzona? Link do komentarza
bajbaga Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #215 Napisano 18 maja 2011 Cytat Znam zasady obliczania i doboru centrali do domu. Dodatkowo zapoznałem się z wymaganiami odnośnie ilości powietrza nawiewanego i usuwanego zależnie od kategorii obiektu (norma PN-EN 15251). Rozwiń Tyle, że ta norma nie jest obowiązkowa w budownictwie mieszkalnym (nie jest przywołana).W tym zakresie obowiązuje norma PN-83 B-03430 z poprawkę Az3/;2000) przywołana Rozporządzeniem w sprawie WT ….. (nowela z 2009r.) w § 147 ust. 1 i w dalszych.Inaczej mówiąc ta (obowiązująca) norma określa jakie wymagania minimalne musi spełniać wentylacja, w tym przypadku, w mieszkaniach (pomieszczeniach) mieszkalnych.Co do tych 60%. Przed wprowadzeniem poprawki Az3 wymagano aby wentylacja „nocna” (od 22 do 6) zapewniała nie mniej niż 20m3/h na osobę (2.1.4). Wprowadzona (nowelą) poprawka zmieniła ten zapis na 60% „obliczeniowej”.Zwracam uwagę, że obowiązujące przepisy (przywołana Norma) mówią że:2.1.1. Układ wentylacji mieszkań powinien zapewniać co najmniej…Czyli te dwa pierwsze wymogi z mojego wpisu #211 są obowiązujące – takie wymogi musi spełniać centrala i sterowanie nią.Pozostałe dwa – są nieobowiązkowe, ale z różnych powodów (w tym energooszczędności) potrzebne.Ps. Skoro znasz zasady obliczania…, to skąd wzięła się wielkość 300m3/h dla Twojego domu? 2 Link do komentarza
Karlsen Napisano 18 maja 2011 Udostępnij #216 Napisano 18 maja 2011 (edytowany) Cytat Ps. Skoro znasz zasady obliczania…, to skąd wzięła się wielkość 300m3/h dla Twojego domu? Rozwiń Powietrze nawiewane:● Salon (4 osoby) 120 m3/h● Pokój 1 (2 osoby) 60 m3/h● Pokój 2 (1 osoba) 30 m3/h● Pokój 3 (1 osoba) 30 m3/h● Gabinet (1 osoba) 30 m3/h Suma daje 270 m3/h - dla uproszczenia przyjąłem 300m3/h. Szybciej znajdziesz centralę 300, aniżeli 270.Nie opisuję wywiewu i obliczeń kubatury, aby nie zaśmiecać.Poniżej odnalezione na necie wymagania wentylacji mechanicznej wraz z przykładowymi obliczeniami - całość w pdf, 32 strony przygotowane przez Pro-vent. Edytowano 18 maja 2011 przez Karlsen (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Karlsen Napisano 21 czerwca 2011 Udostępnij #217 Napisano 21 czerwca 2011 Co Szanowni forumowicze sądzicie, aby w celu wstępnego ogrzania powietrza przed centralą, przewody od czerpni do rekuperatora poprowadzić np. przez garaż do kotłowni. W moim przypadku jest to około 10 metrów (rura fi 200), garaż (6x6 metrów). Czy rura fi 200 ocieplona 5cm wełną może wyziębiać garaż? Kotłownia, w której będzie centrala ma osobne wyjście i mógłbym skrócić drogę do 1 m. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 21 czerwca 2011 Udostępnij #218 Napisano 21 czerwca 2011 Czekaj, bo trochę się pogubiłemChcesz ogrzać powietrze przepływające przez tą rurę jednocześnie ja izolując. Ale boisz się wyziębienia garażu. A nie boisz się wykraplania wilgoci na tym dukcie?Bo to kolejne zjawisko które może zaistnieć. Link do komentarza
bajbaga Napisano 21 czerwca 2011 Udostępnij #219 Napisano 21 czerwca 2011 (edytowany) Cytat Co Szanowni forumowicze sądzicie, aby w celu wstępnego ogrzania powietrza przed centralą, przewody od czerpni do rekuperatora poprowadzić np. przez garaż do kotłowni.Czy rura fi 200 ocieplona 5cm wełną może wyziębiać garaż? Rozwiń Pomysł cokolwiek dziwny – uzasadnienie napisał Jani 63.Uzupełnię tylko, że skoro ma „ogrzewać”, to musi „wyziębić” (lub odwrotnie) – tak ten nasz świat jest skonstruowany. Edytowano 21 czerwca 2011 przez bajbaga (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Karlsen Napisano 21 czerwca 2011 Udostępnij #220 Napisano 21 czerwca 2011 (edytowany) Cytat Czekaj, bo trochę się pogubiłemChcesz ogrzać powietrze przepływające przez tą rurę jednocześnie ja izolując. Ale boisz się wyziębienia garażu. A nie boisz się wykraplania wilgoci na tym dukcie?Bo to kolejne zjawisko które może zaistnieć. Rozwiń Zdaję sobie sprawę, że to powietrze w rurze biegnącej przez garaż nie ogrzeje się do szalenie wysokich temperatur, ale obawiam się robienia czerpni w odległości 1 m od centrali. O wyziębienie chciałem zapytać Was - praktyków. Coś odbiera ciepło, kiedy coś oddaje. A gdyby tak nieizolowaną rurę poprowadzić?Kondensacja - w gwc rurowym nie występuje (wynika z postów użytkowników), a mój garaż będzie nieogrzewany, czyli dużej różnicy temperatur między powietrzem w przewodzie a garażem nie będzie - wykres Molliera.Szaleńczy pomysł?Dopisałem:Bajbaga - ja również kasuję swój wpis. Edytowano 21 czerwca 2011 przez Karlsen (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 21 czerwca 2011 Udostępnij #221 Napisano 21 czerwca 2011 Wybacz - skleroza - poprawiłem Link do komentarza
vega1 Napisano 21 czerwca 2011 Udostępnij #222 Napisano 21 czerwca 2011 Cytat Chciałbym prosić jeszcze o pomoc w kwestii rekuperatora. Aktualnie biorę pod uwagę: Nikol 320, Recu 300 VE-EC, choć ceny tych central są za wysokie na mój budżet. Zależy mi na wentylatorach EC, niskim poborze mocy, wymienniku alu i oczywiście minimalnym poziomie ciśnienia akustycznego. Czy w kwocie do 5000 zł nie zajdę nic dorównującego ww. centralom? Rozwiń zobacz Kinetic na Allegro. Są dość tanie. Oszczędne (silniki EC) i tylko nie wiem czy wymiennik jest Alu. Ale to wg. mnie ma mniejsze znaczenie. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 21 czerwca 2011 Udostępnij #223 Napisano 21 czerwca 2011 Cytat Kondensacja - w gwc rurowym nie występuje (wynika z postów użytkowników), a mój garaż będzie nieogrzewany, czyli dużej różnicy temperatur między powietrzem w przewodzie a garażem nie będzie - wykres Molliera. Rozwiń Kiedy, co, jak ?O czym piszesz?... lato czy zima?Czerpnia zewnętrzna, czy po przejściu przez GWC? Link do komentarza
Karlsen Napisano 21 czerwca 2011 Udostępnij #224 Napisano 21 czerwca 2011 Jeżeli pytasz o mój przypadek, to czerpnia zewnętrzna na ścianie garażowej, bez gwc, 10 m rury, z czego 6 metrów przez nieogrzewany garaż (zimą przy największych mrozach ok.+2C). Latem przy największych upałach temperatura w garażu mnie nie interesuje, ale z pewnością będzie mniejsza, aniżeli na zewnątrz, ale nie na tyle, aby powodować wykraplanie się wody.Pisząc o braku wykraplania w gwc rurowym odnosiłem się do okresu zimowego - jest na forach wiele opinii użytkowników i opinia osoby, z którą osobiście rozmawiałem i która od 11 lat korzysta z gwc rurowego (pracuje w Fundacji Poszanowania Energii) - o tej osobie już wspominałem na forum tym lub innym. Ma tylko i wyłącznie pajęczyny w rurowym gwc.Czy jestem błędzie? Ocieplać rury od czerpni do centrali biegnące przez nieogrzewany garaż (odcinek ok 10 metrów), czy zrobić czerpnię w kotłowni (odcinek 1 metra)? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 21 czerwca 2011 Udostępnij #225 Napisano 21 czerwca 2011 Zimą oczywiście w GWC nie ma co się wykroplić, bo działa w druga stronę strumień ciepła, czyli ogrzewa przepływające powietrze. Latem to może być i wiaderko dziennie.Co do garażu to nie chodzi mi o wkraplanie się wody z powietrza przepływającego, bo działa strumień ciepła w takim samym kierunku jak w GWC, ale o skropliny na rurze w garażu o temperaturze +2oC którą będzie płynęło powietrze zewnętrzne o tem. -20oC.Wilgotność powietrza zimą w garażu będzie zawsze większa niż tego zewnętrznego. Link do komentarza
autorushd Napisano 22 czerwca 2011 Udostępnij #226 Napisano 22 czerwca 2011 Ja mam dwie możliwości:1. Czerpnia 2m od reku od strony północnej2. czerpnia 15m od reku od strony południowej prowadzona w warstwie ocieplenia pod sufitem.Dla opcji:1. Mniejsze opory , ale niższa temperatura wlotu2. Odwrotnie. Jakieś sugestie? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 22 czerwca 2011 Udostępnij #227 Napisano 22 czerwca 2011 Rozumiem, że zimą bez GWC i tylko czerpnią będziesz załatwiał wlot powietrza dla WM, a zabezpieczenie przeciwodmrożeniowe będziesz załatwiał w inny sposób.Strona północna wydaje się znacznie lepszym rozwiązaniem, bo zimą jest zimno, a latem na prawdę jest chłodniej.Zastanów się ile czasu zimą słońce będzie ci operowało po stronie czerpni podgrzewając dosłownie minimalnie powietrze zasysane, a ile latem. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 22 czerwca 2011 Udostępnij #228 Napisano 22 czerwca 2011 Cytat Rozumiem, że zimą bez GWC i tylko czerpnią będziesz załatwiał wlot powietrza dla WM, a zabezpieczenie przeciwodmrożeniowe będziesz załatwiał w inny sposób.Strona północna wydaje się znacznie lepszym rozwiązaniem, bo zimą jest zimno, a latem na prawdę jest chłodniej.Zastanów się ile czasu zimą słońce będzie ci operowało po stronie czerpni podgrzewając dosłownie minimalnie powietrze zasysane, a ile latem. Rozwiń Centrala będzie "niezamarzająca"- więc zabezpieczenie jest zbędne.Co do oporów na kanałach... w domowych centralach to pomijalna sprawa - ale najmniejsze są przy optymalnej prędkości - wystarczy więc dobrać odpowiednie kanały. 1 Link do komentarza
autorushd Napisano 22 czerwca 2011 Udostępnij #229 Napisano 22 czerwca 2011 Cytat Centrala będzie "niezamarzająca"- więc zabezpieczenie jest zbędne.Co do oporów na kanałach... w domowych centralach to pomijalna sprawa - ale najmniejsze są przy optymalnej prędkości - wystarczy więc dobrać odpowiednie kanały. Rozwiń Z doborem nie będzie problemów powierzę to fachowcowi. Takich rzeczy sam nie robię. Link do komentarza
Karlsen Napisano 22 czerwca 2011 Udostępnij #230 Napisano 22 czerwca 2011 (edytowany) Cytat Ja mam dwie możliwości:... Rozwiń Mam taki sam dylemat.Jednak u mnie, kiedy latem słońce jest wyżej okap będzie rzucał cień na czerpnię, natomiast zimą, kiedy słońce jest niżej, czerpnia będzie dogrzewana promieniami słońca.Autorushd - zmiana koncepcji domu kopułowego? Zauważyłem nowy model.W rozważaniach gwc - czy możecie polecić mi przepustnicę trójdrożną do gwc w rozsądnej cenie? Rozważam centralę Jan-Gaz, a ich przepustnica kosztuje 500 zł. Jakaś tańsza alternatywa? Edytowano 22 czerwca 2011 przez Karlsen (zobacz historię edycji) Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 22 czerwca 2011 Udostępnij #231 Napisano 22 czerwca 2011 zwykły zawór za 20 zł załatwi sprawę - po co trójdrożna... naprawdę takie polecają? Link do komentarza
Karlsen Napisano 23 czerwca 2011 Udostępnij #232 Napisano 23 czerwca 2011 Posiadają w swojej ofercie http://jan-gaz.com.pl/ - zakładka Do pobrania i Cennik akcesoriów wentylacyjnych. Rozumiem, że za 20 zł to jest przepustnica ręczna i potrzebne są dwie, aby swobodnie przełączać pomiędzy czerpnią ścienną a gwc. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 23 czerwca 2011 Udostępnij #233 Napisano 23 czerwca 2011 Zajrzyj np. na stronę Alnora http://alnor-b2b.com.pl/Zamowienie.aspxSiłowniki można dobrać samemu, a wszystko zależy od Twoich oczekiwań.Belimo cieszą się bardzo dobra renomą. 1 Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 24 czerwca 2011 Udostępnij #234 Napisano 24 czerwca 2011 Cytat Posiadają w swojej ofercie http://jan-gaz.com.pl/ - zakładka Do pobrania i Cennik akcesoriów wentylacyjnych. Rozumiem, że za 20 zł to jest przepustnica ręczna i potrzebne są dwie, aby swobodnie przełączać pomiędzy czerpnią ścienną a gwc. Rozwiń Nie powinny być dwie!!! To nie jest dobre rozwiązanie! Zawór robi się na czerpni powietrznej . Powodów jest kilka- powietrze i tak pójdzie po najmniejszej linii oporu - czyli jak otwarte będą dwie czerpnie to ruch w gwc będzie pomijalny.-100% odcięcie gwc spowoduje, że po powtórnym otwarciu będzie zapach stęchlizny-koszt i problemy z pojedynczym zaworem są mniejsze.Nie ma więc uzasadnienia dla stosowania zaworu trójdrożnego. Automatyka do siłownika to 300zł ... 3 Link do komentarza
bajbaga Napisano 24 czerwca 2011 Udostępnij #235 Napisano 24 czerwca 2011 Cytat Nie powinny być dwie!!! To nie jest dobre rozwiązanie! Zawór robi się na czerpni powietrznej . Powodów jest kilka- powietrze i tak pójdzie po najmniejszej linii oporu - czyli jak otwarte będą dwie czerpnie to ruch w gwc będzie pomijalny.-100% odcięcie gwc spowoduje, że po powtórnym otwarciu będzie zapach stęchlizny-koszt i problemy z pojedynczym zaworem są mniejsze. Rozwiń W 100% racja - pogrubione bardzo istotne, chyba, że ktoś chce zastosować bardzo drogie i moim zdaniem ,bardzo „przereklamowane”, przewody GWC „antybakteryjne”. 3 Link do komentarza
autorushd Napisano 24 czerwca 2011 Udostępnij #236 Napisano 24 czerwca 2011 sorki nie to forum :( Link do komentarza
Jani_63 Napisano 24 czerwca 2011 Udostępnij #237 Napisano 24 czerwca 2011 Cytat -100% odcięcie gwc spowoduje, że po powtórnym otwarciu będzie zapach stęchlizny Rozwiń Ta przypadłość dotyczy (może dotyczyć) tylko rurowca, szczególnie jeśli na trasie jego przebiegu porobiły się nisze w których zbiera się woda.Bezprzeponowce nie cierpią na tą dolegliwość, podobnie jak GWC glikolowy.Z tym że przy "glokolowcu" sprawę włączania GWC w obieg wentylacyjny załatwia pompa obiegowa. Link do komentarza
bajbaga Napisano 24 czerwca 2011 Udostępnij #238 Napisano 24 czerwca 2011 Cytat Bezprzeponowce nie cierpią na tą dolegliwość, .... Rozwiń Dyskutowałbym z tym (takim) stwierdzeniem.Każda (w każdej) nie wentylowana kubatura ma to do siebie, że „nasiąka zapachami” własnymi.To tylko kwestia czasu, zarówno tego w którym będzie „nasiąkać” („zamknięte” GWC), jak i tego w którym będzie „czuć” (po „otwarciu” GWC). 1 Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 24 czerwca 2011 Udostępnij #239 Napisano 24 czerwca 2011 Cytat Ta przypadłość dotyczy (może dotyczyć) tylko rurowca, szczególnie jeśli na trasie jego przebiegu porobiły się nisze w których zbiera się woda.Bezprzeponowce nie cierpią na tą dolegliwość, podobnie jak GWC glikolowy.Z tym że przy "glokolowcu" sprawę włączania GWC w obieg wentylacyjny załatwia pompa obiegowa. Rozwiń Pytanie dotyczyło zaworu trójdrożnego i mowa jest o bezsensowności jego stosowania - Przy GWC glikolowym żadnego zaworu nie ma, bo nie ma sensu wykonywać drugiej czerpni - W przypadku glikolowych GWC wyłącza się cyrkulację a nie przełącza na inną czerpnię. Link do komentarza
bajbaga Napisano 24 czerwca 2011 Udostępnij #240 Napisano 24 czerwca 2011 Cytat Pytanie dotyczyło zaworu trójdrożnego i mowa jest o bezsensowności jego stosowania - Przy GWC glikolowym takiego zaworu nie ma, bo nie ma sensu wykonywać drugiej czerpni - W przypadku glikolowych GWC wyłącza się cyrkulację a nie przełącza na inną czerpnię. Rozwiń Toć dokładnie to samo napisał: Cytat Z tym że przy "glokolowcu" sprawę włączania GWC w obieg wentylacyjny załatwia pompa obiegowa. Rozwiń Link do komentarza
kerado28 Napisano 26 czerwca 2011 Udostępnij #241 Napisano 26 czerwca 2011 (edytowany) Cytat Ja mam dwie możliwości:1. Czerpnia 2m od reku od strony północnej2. czerpnia 15m od reku od strony południowej prowadzona w warstwie ocieplenia pod sufitem.Dla opcji:1. Mniejsze opory , ale niższa temperatura wlotu2. Odwrotnie. Jakieś sugestie? Rozwiń Nie przejmuj się północą...Latem i tak będziesz otwierał okna :-) Edytowano 26 czerwca 2011 przez kerado28 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Karlsen Napisano 27 czerwca 2011 Udostępnij #242 Napisano 27 czerwca 2011 Cytat Nie przejmuj się północą...Latem i tak będziesz otwierał okna :-) Rozwiń A jak będzie miał okna fix? Link do komentarza
kerado28 Napisano 27 czerwca 2011 Udostępnij #243 Napisano 27 czerwca 2011 Zawsze się jakieś znajdzie :-) Link do komentarza
Karlsen Napisano 8 lipca 2011 Udostępnij #244 Napisano 8 lipca 2011 Wydedukowałem, że w przypadku mego domu (piętrowy z poddaszem nieużytkowym wys. 160 cm) przewody wentylacyjne piętra powinienem poprowadzić w stropie nad piętrem, tak jak dla parteru w stropie piętra. Dodam, że strop nad piętrem mam docieplony styropianem o grubości 30 cm. Czy te rozwiązanie będzie lepsze (rozsądniejsze, ekonomiczniejsze, mniejsze straty ciepła na przewodach) aniżeli prowadzenie na poddaszu rur spiro ocieplonych grubością "?" cm wełny? Link do komentarza
autorushd Napisano 8 lipca 2011 Udostępnij #245 Napisano 8 lipca 2011 masz 30cm w styropianie w stropie? Link do komentarza
Karlsen Napisano 8 lipca 2011 Udostępnij #246 Napisano 8 lipca 2011 (edytowany) Tak - strop nad piętrem planowany 2 x 15 cm styropianu (krzyżowo) - przyjąłem Ud w granicach 0,14-0,15. W przyszłym tygodniu konstruktor odda mi swoją pracę, wtedy zweryfikuje wartości (grubości). Edytowano 8 lipca 2011 przez Karlsen (zobacz historię edycji) Link do komentarza
autorushd Napisano 8 lipca 2011 Udostępnij #247 Napisano 8 lipca 2011 Ok, a gdzie masz reku? Bo ja bym schował w tym styropianie. U mnie osobiście to kombinuje ze też będzie w ociepleniu ale w ścianach konkretnie Link do komentarza
Karlsen Napisano 8 lipca 2011 Udostępnij #248 Napisano 8 lipca 2011 (edytowany) Reku będzie w kotłowni. W pierwszej wersji wybrałem poddasze, jednak w ostatecznym wyborze miejsca pomogli mi "miejscowi", czyli mądre głowy tego forum. Dodatkowo rury z reku wchodzą do domu obok kominka i biegną na piętro do skrzynki rozdzielczej. Mam nadzieję, że rozpalony kominek będzie dodatkowo ogrzewał powietrze w rurach zanim trafią do przewodów prostokątnych w stropach.W Twoim przypadku, aby w pełni cieszyć się okrągłościami (męski punkt widzenia) sugerowałbym chować przewody w ociepleniu ścian lub sufitów, ponieważ trudno jest określić, gdzie u Ciebie kończy się ściana i zaczyna sufit . Ciekaw jestem umiejscowienia Twoich anemostatów. Edytowano 8 lipca 2011 przez Karlsen (zobacz historię edycji) Link do komentarza
autorushd Napisano 8 lipca 2011 Udostępnij #249 Napisano 8 lipca 2011 Cytat Ciekaw jestem umiejscowienia Twoich anemostatów. Rozwiń No to jest nas dwóch Link do komentarza
Karlsen Napisano 10 lipca 2011 Udostępnij #250 Napisano 10 lipca 2011 (edytowany) Czy wejście do budynku rury fi 200 od gwc należy prowadzić pod ławą fundamentową czy w fundamencie, uwzględniając jednocześnie osiadanie budynku? Edytowano 14 lipca 2011 przez Karlsen (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się