Skocz do zawartości

Z czego najtaniej wybudować?


vega1

Recommended Posts

przyszło mi jeszcze coś do głowy. Wybaczcie że tak mieszam, ale jestem zielony, a zanim zacznę cokolwiek działać chce mieć jakieś rozeznanie.
Czy skoro zrezygnowałbym z PC to może warto dołożyć "parę groszy" i postawić mur nie z Elementu TH 250, tylko z TH 300 co da nam k = 0,20 W/m2K ?
Wtedy może ten gaz nie byłby złym rozwiązaniem, i może dałbym sobie spokój z tą pompą?
Link do komentarza
Cytat

.... no właśnie o to chodzi że tych kosztów nie uwzględniasz!
1.Na stronie nr 1 Twoja kalkulacja kończy się też na kwocie 46 a nie 30 tyś zł.,

dla kolektora pionowego, a nie zawsze takie rozwiazanie jest konieczne (mała działka)

2.jaka będzie skuteczność ogrzewania domu PC bez wentylacji mechan. z rekuperacją?

Taka sama jak w przypadku każdego innego sposobu ogrzewania - przy czym bez REKU PCi szybciej sie "zamortyzuje" bo zużycie energii bedzie wieksze icon_biggrin.gif

3. ile trzeba będzie dogrzać elektrycznie? - może nawet większość ciepła będzie z ogrzewania elektrycznego niż z PC??? no i najważniejsze:

A na jakiej podstawie twierdzisz, że będzie konieczne dogrzewanie prądem (grzałkami). Wiele instalacji ich nie posiada, a w pozostałych przypadkach, w większości są instalowane na życzenie inwestora na zasadzie "syndromu strachu" i nigdy nie jest uzywana.

4. jak się pojawi ekipa do zainstalowania PC to okaże się że "wszystko" jest niezbędne do prawidłowego działania PC i uzyskania wymaganego standardu jakościowego instalacji i "bezobsługowości" instalacji.

To inwestor decyduje, co i w jakim zakresie ma być zainstalowane. A jak mu nie odpowiada, to szuka ekipy, która spełni jego oczekiwania - także cenowe. Konkurencja na tym rynku jest duża. Jest z czego wybrać. icon_biggrin.gif


Link do komentarza
Cytat

przyszło mi jeszcze coś do głowy. Wybaczcie że tak mieszam, ale jestem zielony, a zanim zacznę cokolwiek działać chce mieć jakieś rozeznanie.
Czy skoro zrezygnowałbym z PC to może warto dołożyć "parę groszy" i postawić mur nie z Elementu TH 250, tylko z TH 300 co da nam k = 0,20 W/m2K ?
Wtedy może ten gaz nie byłby złym rozwiązaniem, i może dałbym sobie spokój z tą pompą?



Moim zdaniem. Jak jest gaz z rury, to PCi nie wytrzymuje porównania kosztowego (dzisiaj).
Zawsze opłaca się zainwestować w ocieplenie domu, bo bez względu na sposób ogrzewania, przyniesie to realne oszczedności w zuzyciu energii na ogrzewanie.
Link do komentarza
Ja też nie mogę zostawić tego bez odpowiedzi :

Thermodom k - kształtki styropi' date='28.10.2009, 10:04 ' post='62793']
Miałem nie zabierać głosu ale jak ktoś taka się mija z prawdą to nie mogę usiedzieć spokojnie.
Panie animus nie wiem skąd Pan wytrzasnął takie informacje ale grubo mijają się z prawdą i rzeczywistością a mianowicie :
Ad 1 . Ja mogę wskazać parę osiedli na których są bloki ocieplone styropianem i z tynkiem nic się nie dzieje - "jak kto dba tak ma"

A ja mogę też wskazać trochę więcej tych z rozbitą elewacją i utleniającym styropianem 3 mm tynk jest podatny na uszkodzenia ,niektórzy obkładają takie ściany płytami g/k lub zrobieniem grubszego tynku podraża to jednak inwestycję .

2.A co pan powie na temat gryzoni drążącymi tunele wewnątrz styropianu?

AD 3. skąd ty to wytrzęsłeś z obiegowych opinii "specjalistów" - styropian jest materiałem paroprzepuszczalnym - a jeżeli ktoś twierdzi, że cała para wodna jaka jest gromadzona w poniszczeniach zostanie wchłonięta przez ścianę lub przez nią przepuszczona to jest w dużym błędzie - fizyka budowli kłania się w pas. Od czego jest wentylacja

Tak w takich budynkach wentylacja to podstawa egzystencji Dyfuzja pary wodnej przez ściany jest znikoma (około 1 % - przy sprawnej wentylacji), lecz ta niewielka ilość pary kondensująca się w strefie izolacji termicznej wywiera olbrzymi wpływ na jej izolacyjność termiczną.wilgoć może kumulować się latami

AD 4 Tu już Pan się popisał całkowitym brakiem informacji na temat systemu - w tego typu przegrodzie brak jest punktu rosy !!!! potwierdzone badaniami

Przy grubości 5 cm na zewnątrz to zjawisko powszechne przy grubości 10cm rozpoczyna się gdy teperatura spadnie do -15 st. C

Ad 5 wszystko zależy od rodzaju styropianu, a i tak nasiąkliwość jest w granicach max 2 % , natomiast izolacja przyciwwodna to już osobny temat

AD 6. Skoro twoim zdaniem izolacja jest mało skuteczna to jakim cudem ściana uzyskuje współczynnik 0,28 dla grubości tylko 25 cm ???

Teoretycznie tak jest ,ale zawartość nawet 10% wody w izolacji termicznej powoduje dwukrotny wzrost współczynnika przenikania ciepła, podawane przez producentów dane - "płyty styropianowe, nawilgotnione w wyniku kondensacji pary wodnej - wysychają w okresie letnim" - są nieprawdziwe. Zdjęta płyta styropianowa z 5 -letniego budynku, , moze zawierać ponad 30% wody, skondensowanej w czasie eksploatacji budynku,


AD 7 . tu już przeszedłeś samego siebie - Styropian jest materiałem neutralnym dla środowiska - poczytał byś coś na ten temat, a pisał pierdół ? choćby wspomnę o tackach styropianowych .

Tacki to styropian spożywczy a z tacek przecież nie będę budował ścian icon_smile.gif Płyty styropianowe wytwarzane Są dla budownictwa w wersji trudno palnej, a więc zawierającej antypiren.Niestety stwierdzono, że antypireny są szkodliwe dla zdrowia. Część z nich wycofano, a w pozostałych przypadkach zaleca się wnikliwe badania przed wprowadzeniem nowego rodzaju antypirenów.


Nie skreślam kategorycznie domów budowanych tą metodą ,moim zdaniem są lepsze technologie mające mniej wad a porównywalne cenowo a nawet tańsze. Co do IZOHOME 2000 THERMOMURU i STYRODOMU jeżeli ktoś usilnie będzie upierał się co do tej technologi wznoszenia , jest jeszcze problem z tzw. bezwładem termicznym budynku. Wybudowany dom powinien posiadać tylko zewn. ściany ze styropianu, zaś wszystkie nośne wewnątrz z cegły wap.-piaskowej, stropy prefabrykowane np. TERIVA. Taki zestaw materiałów, w którym styropian nie dominuje, stwarza doskonały mikroklimat wewnątrz zarówno pod zwględem ciepłoty, jak i właściwej wilgotności
Link do komentarza
Ja bym poradziła natomist, zeby skontaktował się z kimś kto wybudował takim ciepłym systemem dom. Poprostu. Wszyscy na swój sposób doradzając Ci robią kawał dobrej roboty, bo jakąkolwiek decyzję podejmniesz, będziewsz musiał przemyślec argumenty innych, argumenty które same nie przyszłyby ci do głowy. Myślę że podejmiesz dobra decyzję.
Link do komentarza
w zasadzie to jedyna sprawa która mnie martwi to ten "punkt rosy". Co to jest konkretnie, i czym się objawia. Czy to oznacza że między styropianem a murem powstaje woda? Czy z tego później może powstać grzyb?
Całą reszta co do technologii muru z klocków styropianowych mi odpowiada, i ta technologia wydaje się być dla mnie optymalną. Ale ten "punkt rosy" ? Czy faktycznie występuje i czy jest to coś groźnego?
Link do komentarza
Cytat

w zasadzie to jedyna sprawa która mnie martwi to ten "punkt rosy". Co to jest konkretnie, i czym się objawia. Czy to oznacza że między styropianem a murem powstaje woda? Czy z tego później może powstać grzyb?
Całą reszta co do technologii muru z klocków styropianowych mi odpowiada, i ta technologia wydaje się być dla mnie optymalną. Ale ten "punkt rosy" ? Czy faktycznie występuje i czy jest to coś groźnego?

Dosyć dobrą definicję punktu rosy można znaleźć np. w wikipedii : http://pl.wikipedia.org/wiki/Temperatura_punktu_rosy .
Przegroda zewnętrzna powinnabyć zbudowana ta, aby kondensacja powierzchniowa (punkt rosy) na niej nie występowała. Pewna ilość wilgoci przenika jednak do głębszych warstw przegrody, gdzie przy niższej temperaturze może dojść do jej kondensacji.
Poprawnie zbudowana przegroda charakteryzuje się oporem dyfuzyjnym pary wodnej większym od strony wnętrza (większe ciśnienie pary wodnej) i coraz mniejszym w stronę zewnętrzną (niskie ciśnienie pary wodnej). Przy takiej budowie przegrody kondensacja w przegrodzie nie występuje, lub nawet gdy do niej dojdzie w okresie niskich temperatur lub wysokiej wilgotności wykroplona wilgoć łatwo wkrótce wyschnie.
Styropian z którego zbudowane są bloczki Thermomur ma dużą gęstość i zamknięte pory na powierzchni (jest wykonywany metodą odlewu). Wykazuje więc dużą paroszczelność. Powoduje to, że punkt rosy w poprawnie zbudowanej ścianie nie wystąpi.

Jeżeli chcesz się zdecydować na ten system, to wybierz bloczki o lepszej izolacyjność, np. 0,2W/(m2*K). Późniejsze ocieplenie jest kosztowne.
Lepsza izolacyjność przegród przy pompie ciepła jest istotna. Dzięki niej możesz wykonać tańsze ogrzewanie niskotemperaturowe, co przełoży się na niskie rachunki za energię elektryczną.

Przelicz też wersję z najcieplejszymi ścianami U=0,1W/(m2*K). Przy tej wersji, oczywiście po dostosowaniu też izolacyjności pozostałych przegród możesz zrezygnować z pompy ciepła lub zastosować ją tylko do ciepłej wody (np. powietrze-woda) i ogrzewać dom energią elektrycznymi.

Przy Thermomurze sporą akumulacyjność cieplną powinny mieć pozostałe przegrody budowlane - ściany wewnętrzne, strop, posadzka.
Link do komentarza
Cytat

Ja też nie mogę zostawić tego bez odpowiedzi :

Thermodom k - kształtki styropi' date='28.10.2009, 10:04 ' post='62793']
Miałem nie zabierać głosu ale jak ktoś taka się mija z prawdą to nie mogę usiedzieć spokojnie.
Panie animus nie wiem skąd Pan wytrzasnął takie informacje ale grubo mijają się z prawdą i rzeczywistością a mianowicie :
Ad 1 . Ja mogę wskazać parę osiedli na których są bloki ocieplone styropianem i z tynkiem nic się nie dzieje - "jak kto dba tak ma"

A ja mogę też wskazać trochę więcej tych z rozbitą elewacją i utleniającym styropianem 3 mm tynk jest podatny na uszkodzenia ,niektórzy obkładają takie ściany płytami g/k lub zrobieniem grubszego tynku podraża to jednak inwestycję .

2.A co pan powie na temat gryzoni drążącymi tunele wewnątrz styropianu?

AD 3. skąd ty to wytrzęsłeś z obiegowych opinii "specjalistów" - styropian jest materiałem paroprzepuszczalnym - a jeżeli ktoś twierdzi, że cała para wodna jaka jest gromadzona w poniszczeniach zostanie wchłonięta przez ścianę lub przez nią przepuszczona to jest w dużym błędzie - fizyka budowli kłania się w pas. Od czego jest wentylacja

Tak w takich budynkach wentylacja to podstawa egzystencji Dyfuzja pary wodnej przez ściany jest znikoma (około 1 % - przy sprawnej wentylacji), lecz ta niewielka ilość pary kondensująca się w strefie izolacji termicznej wywiera olbrzymi wpływ na jej izolacyjność termiczną.wilgoć może kumulować się latami

AD 4 Tu już Pan się popisał całkowitym brakiem informacji na temat systemu - w tego typu przegrodzie brak jest punktu rosy !!!! potwierdzone badaniami

Przy grubości 5 cm na zewnątrz to zjawisko powszechne przy grubości 10cm rozpoczyna się gdy teperatura spadnie do -15 st. C

Ad 5 wszystko zależy od rodzaju styropianu, a i tak nasiąkliwość jest w granicach max 2 % , natomiast izolacja przyciwwodna to już osobny temat

AD 6. Skoro twoim zdaniem izolacja jest mało skuteczna to jakim cudem ściana uzyskuje współczynnik 0,28 dla grubości tylko 25 cm ???

Teoretycznie tak jest ,ale zawartość nawet 10% wody w izolacji termicznej powoduje dwukrotny wzrost współczynnika przenikania ciepła, podawane przez producentów dane - "płyty styropianowe, nawilgotnione w wyniku kondensacji pary wodnej - wysychają w okresie letnim" - są nieprawdziwe. Zdjęta płyta styropianowa z 5 -letniego budynku, , moze zawierać ponad 30% wody, skondensowanej w czasie eksploatacji budynku,


AD 7 . tu już przeszedłeś samego siebie - Styropian jest materiałem neutralnym dla środowiska - poczytał byś coś na ten temat, a pisał pierdół ? choćby wspomnę o tackach styropianowych .

Tacki to styropian spożywczy a z tacek przecież nie będę budował ścian icon_smile.gif Płyty styropianowe wytwarzane Są dla budownictwa w wersji trudno palnej, a więc zawierającej antypiren.Niestety stwierdzono, że antypireny są szkodliwe dla zdrowia. Część z nich wycofano, a w pozostałych przypadkach zaleca się wnikliwe badania przed wprowadzeniem nowego rodzaju antypirenów.


Nie skreślam kategorycznie domów budowanych tą metodą ,moim zdaniem są lepsze technologie mające mniej wad a porównywalne cenowo a nawet tańsze. Co do IZOHOME 2000 THERMOMURU i STYRODOMU jeżeli ktoś usilnie będzie upierał się co do tej technologi wznoszenia , jest jeszcze problem z tzw. bezwładem termicznym budynku. Wybudowany dom powinien posiadać tylko zewn. ściany ze styropianu, zaś wszystkie nośne wewnątrz z cegły wap.-piaskowej, stropy prefabrykowane np. TERIVA. Taki zestaw materiałów, w którym styropian nie dominuje, stwarza doskonały mikroklimat wewnątrz zarówno pod zwględem ciepłoty, jak i właściwej wilgotności





Panie Adamus skupiłem się tylko na pytaniach dotyczących systemu.
Z góry przepraszam jeżeli w poprzedniej wypowiedzi Pana uraziłem.

AD 3 . WENTYLACJA to podstawa każdego budynku!!!!! Oczywiście dyfuzja pary wodnej przez styropian jest dwa razy mniejsza od systemów tradycyjnych ale ze względu na swoją specyfikę konstrukcji nie ma problemów z kondensacją pary. A wilgoć ma, jak napisałeś, ogromny wpływ na izolacyjność ścian dlatego też producenci systemów tradycyjnych podają te współczynniki dla ścian ?suchych?.

AD 4. Jak już panu napisałem wcześniej nie ma punktu rosy w ścianach systemu thermomur. W bardzo, ale to bardzo specyficznych warunkach punkt ten może się pojawić na styku tynk zewnętrzny elementy styropianowe.

AD 6 Współczynniki dla ścian nie są obliczone przy biurku , tylko przebadane. Jesteśmy w stałym kontakcie z laboratorium np. Politechniki Śląskiej jak również laboratoriów ITB. Ostatnim czasem uzyskaliśmy Europejską Aprobatę Techniczną ? ETA- a więc wszystkie instytuty europejskie musiały się wypowiedzieć na temat systemu . Zawarte w tej aprobacie wyniki są jednoznaczne.

AD 7. I tu znowu muszę się powołać się na badania wykonywane do ETA, atest choćby PZH który jasno określa ? styropian jest materiałem neutralnym dla środowiska i człowieka.

Ale przecież wszystkich ścian NIE WYKONUJEMY z systemu thermomur. System jest głównie preferowany na ściany zewnętrzne konstrukcyjne nośne ze względu na jego doskonałe właściwości izolacyjne. Wszystkie pozostałe ściany wykonuje się z materiałów tradycyjnych. Strop stosowany w połączeniu z naszym systemem jest również dowolny i nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń. Natomiast mikroklimat nie zależy do rodzaju materiału użytego na ściany. Głównym czynnikiem wpływającym na mikroklimat jest wentylacja. Nie będę tu wyliczał ile powietrza i w jakich pomieszczeniach powinno być wymieniona, ale człowiek potrzebuje nie mniej jak 20 m3 powietrza na godzinę. A wymiana powietrza powinna być min. na poziomie 0,5 krotną kubaturę danego pomieszczenia na godzinę ( Wg Norm Polskich i Rozporządzenia Ministerstwa Gospodarki i Budownictwa). I to chyba obrazuje ile energii tracimy na wentylacji grawitacyjnej
Link do komentarza
Cytat

Głównym czynnikiem wpływającym na mikroklimat jest wentylacja. Nie będę tu wyliczał ile powietrza i w jakich pomieszczeniach powinno być wymieniona, ale człowiek potrzebuje nie mniej jak 20 m3 powietrza na godzinę. A wymiana powietrza powinna być min. na poziomie 0,5 krotną kubaturę danego pomieszczenia na godzinę ( Wg Norm Polskich i Rozporządzenia Ministerstwa Gospodarki i Budownictwa). I to chyba obrazuje ile energii tracimy na wentylacji grawitacyjnej


W domu jaki chce wybudować vega1, przy założeniu średniej przewodności osłony termicznej budynku 0,3W/(m2*K) (ściany, posadzka, strop) i powierzchni przegród zewnętrznych 460m2 otrzymujemy straty ciepła na poziomie 138W/K. Przy wentylacji na poziomie 120m3/h (typowa dla domu jednorodzinnego) straty wyniosą 41W/K. Razem zapotrzebowanie na moc do ogrzewania przy temperaturze zewnętrznej -10st. C wyniesie ok. 4,8kW. Jeżeli nie zastosujemy odzysku ciepła to ok. 1,2kW "ucieka" przez wentylację.
Wentylacja jest więc ważna w bilansie cieplnym budynku, ale bardzo istotna staje sie dopiero w bardzo dobrze zaizolowanym domu.
Gdy przewodność przegród zewnętrznych zmniejszymy dwukrotnie (do 0,15W/(m2*K)) straty przez nie przy tych samych warunkach spadną 2,4kW, czyli staną sie porównywalne ze stratami na wentylację.
Link do komentarza
Cytat

W domu jaki chce wybudować vega1, przy założeniu średniej przewodności osłony termicznej budynku 0,3W/(m2*K) (ściany, posadzka, strop) i powierzchni przegród zewnętrznych 460m2 otrzymujemy straty ciepła na poziomie 138W/K. Przy wentylacji na poziomie 120m3/h (typowa dla domu jednorodzinnego) straty wyniosą 41W/K. Razem zapotrzebowanie na moc do ogrzewania przy temperaturze zewnętrznej -10st. C wyniesie ok. 4,8kW. Jeżeli nie zastosujemy odzysku ciepła to ok. 1,2kW "ucieka" przez wentylację.
Wentylacja jest więc ważna w bilansie cieplnym budynku, ale bardzo istotna staje sie dopiero w bardzo dobrze zaizolowanym domu.
Gdy przewodność przegród zewnętrznych zmniejszymy dwukrotnie (do 0,15W/(m2*K)) straty przez nie przy tych samych warunkach spadną 2,4kW, czyli staną sie porównywalne ze stratami na wentylację.



Drążąc ten temat z centralą wentylacyjną i odzyskiem ciepła :

Dodatkowym źródłem ciepła jesteśmy my sami - człowiek, jako źródło ciepła posiada około 100 WAT mocy. Nieraz można zauważyć jak to jest na przykład na weselu.Dwadzieścia osób przebywających w domu o powierzchni 200 m2 jest w stanie skutecznie dogrzewać dom wentylowany centralą wentylacyjną z odzyskiem ciepła

Gotując obiad załączamy centralę wentylacyjną, by odprowadzać spaliny i zapachy. Kuchenka wydziela takie ilości ciepła, iż jest w stanie nie tylko pokryć straty ciepła na wentylacji, lecz również podnieść temperaturę w całym domu.

Źródłem może być kominek, jednak musimy pamiętać, że ogień na kominku potrzebuje tlenu do spalania drewna. Najlepiej więc dostarczyć go z powietrzem z wentylacji, bo nie będzie to negatywnie wpływało na nasze samopoczucie.

Źródłem ciepła jest ciepła woda używana przez nas do kąpieli - ciepło z tej wody nagrzewając powietrze w łazience wpływa pozytywnie na ogrzewanie całego domu.

Źródłem jest żelazko do prasowania, pracujący komputer, telewizor, itp.

Źródła te wydzielają ciepło, które w normalnych warunkach jest niezbyt przyjazne, a wręcz uciążliwe i wymaga szybkiego usunięcia i zastąpienia go świeżym. Stosując centralę wentylacyjną z odzyskiem ciepła , staje się ono normalną energią, która dogrzewa dom.
Link do komentarza
Cytat

Źródła te wydzielają ciepło, które w normalnych warunkach jest niezbyt przyjazne, a wręcz uciążliwe i wymaga szybkiego usunięcia i zastąpienia go świeżym. Stosując centralę wentylacyjną z odzyskiem ciepła , staje się ono normalną energią, która dogrzewa dom.

Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła Pełni pewną rolę w wyrównaniu temperatur w budynku, jednak nie jest ona tak znaczna jak to opisujesz.
W niedużym domu jednorodzinnym wystarcza wentylacja na poziomie 120-150m3/h Przy temperaturze zewnętrznej -20 st. C i wewnętrznej 20 st. C taki strumień wentylacji przenosi moc ok. 1,6-2,0kW mocy.
Odzysk ciepła rzędu 80% powoduje, że powietrze nawiewane jest ogrzewane mocą 1,3-1,6kW.
Dla porównania kominek może mieć moc kilku, a nawet kilkunastu kilowatów, kuchenka to także kilka kW.

Można oczywiście znacznie zwiększyć wentylację, żeby skuteczniej rozprowadzić dodatkowe zyski energtyczne, jednak wiaże się to ze stratami energii.

Dlatego duże znaczenie dla stabilizacji temperatury w budynku ma odpowiednia jego akumulacja - powoduje ona gromadzenie nadmiaru ciepła i oddawanie go w okresie późniejszym.
Link do komentarza
im więcej czytam to forum i ten temat, to dochodzę do wniosku, że do mojego małego przecież domu, lepiej jest zakładane pieniądze na PC, przeznaczyć na cieplejsze ściany. Zakładając że zbudowałbym ściany 0,20 W/m2K w systemie Thermomur, to może wystarczy mi wtedy kominek i tylko sporadycznie użyje gazu do grzania domku. Pozostałby tylko problem CWU. Zastanawiałem się nad pompą Powietzre-woda, ale to bez sensu, bo PC miało już nie być, więc dylematów ciąg dalszy...
Link do komentarza
Vega spokojnie. Moja siostra grzeje dom 160 m2 glównie kominkiem, bez plaszcza. Ogrzewanie gazowe traktuja dodatkowo jak nie maja czasu palic albo jesli jest bardzo zimno. Tu na forum sa podawane rózne niby nie takie wysokie koszty pompy ciepla ale mój znajomy jest na etapie rozwazania jej i z tego co wiem sam jeden nawiert kosztuje ok 10 tysiecy a nie wiem ile tych nawiertów trzeba. Poza tym kogo stac podczas budowy wydac dodatkowo tyle kaski? Duzo latwiej potem zaplacic nawet o 100 zl wiecej za ogrzewanie z biezacych dochodów niz nagle znaleźc skądś kilkadziesiat tys. Jeśli chodzi o koszt drewna jesli c hcesz grzac kominkiem licz sie z wydaniem kolo 1000 zl na sezon zimowy na drewno.
Link do komentarza
generalnie coraz więcej mam już jasności w głowie. Gdybym miał pomysł na ogrzewanie CWU to ogrzewanie domu, oparł bym na kominku z płaszczem wodnym, a gazu bym nawet nie podciągał. Zawsze bym coś zaoszczędził. Ale jak tu rozwiązać ten problem?

Póki co wciąż szukam i dużo czytam. Trafiłem na PC która robi CWU korzystając tylko z powietrza które wylatuje z wentylacji mechanicznej. Chyba że źle coś zrozumiałem.


A tu ciekawostka. Szperając po necie, trafiłem na to:

http://www.domnajtaniej.pl/szczegoly-techniczne.php

Nie zamierzam budować domu z tej stronki, bo już postanowiłem że będzie to Thermomur, ale ich ceny są chyba całkiem dobre a może nawet bardzo dobre.
Link do komentarza
mój znajomy nie podciagal gazu- bylo za daleko. Zamiast tego ma piec ma eko-groszek z podajnikiem (koszt pieca rzedu chyba 7-7,5 tys) i kominek z nawiewem. Dom ma powierzchnie 140-150m2. Za zeszla zime koszt eko groszku wyszedl im 1200-1300 zl plus 4 kubiki drewna (ok 500 zl). Moim zdaniem to jest niski koszt ogrzania domu i nie ma co wierzyc w cuda:) Jesli to przeliczymy wychodzi w sumie moze z 300 zl miesiecznie srednio nie wiecej to mniej niz czynsz za male mieszkanie.
Link do komentarza
jeszcze jak już Was tak męcze, to mam prośbę o wypowiedzenie się w sprawie: fundament czy płyta?
Wiem że na podstawie domu nie można oszczędzać, ale czy dla takiego małego domku, płyta nie była by tańsza? Przeczytałem już mnóstwo artykułów na ten temat, ale nie wiem jednoznacznie. A przecież chyba muszę już być zdecydowany w tej kwestii, w momencie zamawiania projektu.
Dodam tylko że działka na której ma stać domek to łąka, zalewana co roku na wiosnę przez wylewającą rzeczkę. Dlatego też jakieś 5 lat temu, na działkę nawiozłem sporo ziemi (ziemia wszelakiej maści), (podniosłem poziom o 2 metry w górę, więc wylewająca rzeczka już mnie nie boli).
Więc, czy płyta nie wyjdzie mnie taniej?
Link do komentarza
Cytat

jeszcze jak już Was tak męcze, to mam prośbę o wypowiedzenie się w sprawie: fundament czy płyta?
Wiem że na podstawie domu nie można oszczędzać, ale czy dla takiego małego domku, płyta nie była by tańsza? Przeczytałem już mnóstwo artykułów na ten temat, ale nie wiem jednoznacznie. A przecież chyba muszę już być zdecydowany w tej kwestii, w momencie zamawiania projektu.
Dodam tylko że działka na której ma stać domek to łąka, zalewana co roku na wiosnę przez wylewającą rzeczkę. Dlatego też jakieś 5 lat temu, na działkę nawiozłem sporo ziemi (ziemia wszelakiej maści), (podniosłem poziom o 2 metry w górę, więc wylewająca rzeczka już mnie nie boli).
Więc, czy płyta nie wyjdzie mnie taniej?




Brnąc dalej w tym kierunku do systemu Thermomur płyta fundamentowa Legalett. -> www.legalett.com.pl -> http://www.legalett.com.pl/?P=cykl&SP=pp50
Link do komentarza
Legalett ma jak dla mnie dwie wady. Jedna mała i jedna duża. Duża to taka że sam sobie tej płyty nie wyleje. Czyli koszt minimum tej płyty to pewnie ponad 30 tysięcy. Liczyłem że jak zrobię płytę własnymi siłami, to w 20 tysiącach się zmieszczę.

A mniejsza wada, to taka, że ten system słabo reaguje. Długo się nagrzewa, (nawet kilka/kilkanaście godzin) więc jak już bym robił to ogrzewanie wodne podłogowe.
Link do komentarza
Cytat

Legalett ma jak dla mnie dwie wady. Jedna mała i jedna duża. Duża to taka że sam sobie tej płyty nie wyleje. Czyli koszt minimum tej płyty to pewnie ponad 30 tysięcy. Liczyłem że jak zrobię płytę własnymi siłami, to w 20 tysiącach się zmieszczę.



To jest normalna płyta zbrojona tylko wtopiono w nią ogrzewanie i zaizolowano .Fundament płytowy jest bardziej skomplikowany niż ławy przenosi obciążenie domu na grunt i najlepiej zlecić to profesjonalistom .Są też tu ukryte oszczędności na takiej płycie nie wylewa się już niczego nie układa styropianu nie wtapia wężownic nie zbroi posadzek tylko bezpośrednio na nią przykleja płytki kładzie panele itd.Jest to fundament z posadzką .Jeżeli w układaniu płytek czy paneli popełnisz jakieś błędy budynek nie ulegnie uszkodzeniu. A na takie roboty jak fundament będziesz miał gwarancję wykonawcy .


Cytat

A mniejsza wada, to taka, że ten system słabo reaguje. Długo się nagrzewa, (nawet kilka/kilkanaście godzin) więc jak już bym robił to ogrzewanie wodne podłogowe.



Dla ciebie to wada a dla innych zaleta, ponieważ gdy już paliwo się wypali to nie trzeba wstawać w nocy żeby ponownie rozpalać ,to że długo się nagrzewa to musi tez długo oddawać ciepło ,jeżeli słabo reaguje to również wahania temperatur są znikome ,a podłogówka reaguje podobnie różnice są znikome .
Link do komentarza
Brak wody w instalacji może być jednak ważną zaletą. Niektórzy mają obawy, że w przypadku awarii ogrzewania wodnego dom zostanie zalany (może tak się zdarzyć). Naprawa rury zatopionej w betonie również może być kłopotliwa. Tego typu awaria w systemie Legalett jest niemożliwa. Kanały w betonie... nawet wówczas, gdy ulegną zniszczeniu, to instalacja będzie pracowała, ponieważ rury, z których się ją buduje, pełnią funkcję szalunku. Po zastygnięciu betonu, stają się niepotrzebne.
Link do komentarza
nie ma czegoś takiego jak samoistne pęknięcie rury w instalacji, więc nie demonizujcie. Można owszem przebić rurę jak ktoś wwierca się w posadzkę a wtedy przecież jest ktoś w budynku. Nawet jak ktoś się do tego nie przyzna (np fachowiec) to i tak przecież przy rozruchu widać że ciśnienie spada a pompa chodzi non stop
Link do komentarza
Ja mam takie pytanie do autora tematu i wszystkich którzy posiadają jakieś informacje na ten temat. A mianowicie czy zastanawiałeś się nad budowa domu kanadyjskiego takiego jak te z tych stron http://www.zielonedomy.com.pl oraz http://www.domnajtaniej.pl/ ta drugą chyba sam podałaś. Autorzy mówią o o bardzo szybkim wybudowaniu i taniej budowie czy ktoś zweryfikował te informacje? Czy faktycznie jest szybko i dożo taniej? Budował ktoś taki drewniany dom?
Link do komentarza
tak, zastanawiałem się. Jednak ostatecznie, wyszło mi że najtaniej będzie jak wybuduje ten dom "samodzielnie" w systemie Thermomur. Oczywiście że wszystkiego sam nie zrobię (choćby dach, stropy) ale mając wujka elektryka a drugiego hydraulika, a teść kładzie płytki i do tego ja sam umiem zrobić bardzo dużo wykończeniówki, stwierdziłem, że najtaniej mnie wyjdzie prosta technologia która wcale nie jest zła i najdroższa.
Może się mylę, a może nie. Jak zacznę budowę (uzależnione od tego, kiedy sprzedam mieszkanie) będę na bieżąco relacjonował i na końcu zobaczymy czy faktycznie dobrze sobie przemyślałem.

Powtarzam, mnie nie interesują luksusy. Potrzebuje małego domku, w którym będę po prostu mieszkał a nie którym będę się chwalił. Uważam że w systemie Thermomur spełnię swoje założenia najlepiej.

Znalazłem też firmę od PC która do mojego projektu, zamontuje mi PC łącznie z kompletnym ogrzewaniem podłogowym, i kolektorami pionowymi za 55 tysięcy (nie interesuje mnie nic) Firma produkuje swoje PC i je montuje. Dają gwarancję że w razie "w" dojeżdżają do klienta w 24h. Na forum muratora, znalazłem pochlebną opinię o tej firmie.
Już dzwoniłem, otrzymałem odpowiedzi na moje pytania, wątpliwości, pan wszystko cierpliwie wytłumaczył, doradził co i jak.
Mój kolega budował teraz dom, i cała instalacja ogrzewania, z piecem na gaz, grzejnikami, robocizną itd. kosztowała go 35 tysięcy. WIęc jak mam zaoszczędzić na nieciągnięciu gazu na działkę, i w sumie dołożyć jakieś 10-15 tysięcy na ogrzewanie podłogowe z PC, to dla mnie temat jest jasny i pójdę w PC.
Link do komentarza
No tak tylko mnie interesuje budowa domu a co do ogrzewania to jeszcze zobaczymy czas pokaże,a co do samego budynku to nawet miałem taki pomysł żeby dom postawić częściowo tzn szukam takiego projektu ok120-130m który by miał na dole 1 sypialnie łazienkę i wc, kuchnia i jakiś pokój dzienny, a góra to 3 pokoje. Chciał bym mieć parter wykończony żeby można było się wprowadzać a góra może być stan surowy zamknięty bo z czasem będzie się powoli tam coś robiło. Co do tych domów drewnianych nigdy w takim nie byłem nie widziałem jak się buduje bo w tych ofertach to wiadomo firma w miesiąc postawi ale firma tez musi zarobić, a ja podobnie jak ty mam w rodzinie kogoś kto zajmuje się budowlanką i na pewno pomorze ale nie wiem czy by umiał w systemie kanadyjski. Spotkałem się też z takim artykułem mówiącym że ceny tych domków są stosunkowo wysokie na polskim rynku i mogły być tańsze więc czasem jest lepiej poszukać jakiegoś systemu w tradycyjnym budownictwie, wiadomo chodzi o złotówki. Z niecierpliwością będę czekał na informacje od ciebie jak ci z budową idzie bo ja jeszcze nie dokonałem wyboru a takie przykłady z życia i wyliczenia wszelkiego rodzaju będą bardzo pomocne nie tylko mnie zapewne.
Link do komentarza
Co prawda nie jestem specjalistą w budownictwie ale coś się znam, wybudowałem też nie dawno i eksploatuję dom 130m2 pow.użytkowej, parterowy z poddaszem użytkowym. Uważam że jeśli się nie przelewa i liczymy się z kosztami to w małym domku ogrzewanie i cwu gazowe nie jest takie drogie i to dobre rozwiązanie. Ja mam kocioł kondensat z zasobnikiem cwu120L za 7tys. kominek wolnostojący (koza) 2tys. podłączenie gazu 20mb wraz i instal.wew.3tys. to koszty inewstycji .
Ekspolatacja: gaz w zimie 300-350 zł c.o. c.w.u. i kuchenka +3-4 m3 drewna w zimie (600zł-buk), gaz w lecie 100-120zł cwu i kuchenka. 4 osoby w tym 2 małych dzieci. Dom kosztował mnie przy dużym wkładzie własnym 250tys.
Vega1 w twoim przypadku odpuściłbym sobie PC, poza tym zobaczysz że jak na początku będziesz łatwiej wydawał pieniądze to przy końcu będziesz liczył każdą złotówkę.
Link do komentarza
dylot nie sposób odmówić Ci racji. Jednak jak już pisałem, firma za 55 tysięcy zrobi mi kompletne ogrzewanie podłogowe z PC z pionowym wymiennikiem gruntowym.
Te 55 tysięcy przy wydanych Twoich siedmiu na piec wygląda strasznie. Ale nie piszesz o kosztach instalacji ogrzewania (pewnie około 15-20 tysięcy Ci poszło) Więc 15+7 to już mamy 22 koła, a do tego należy doliczyć że zaoszczędzę na przyłączach gazu (min. 3 koła) to już masz 25 koła. Nie będę robił komina (nie wiem ile z tego oszczędności) i suma sumarą wychodzi że dołoże względem Ciebie około 20 tysięcy więcej. Więc powiem tak. Jak mam dać 20 koła więcej przy inwestycji około 250 tysięcy i mieć święty spokój to jestem całymi "ręcami" za tym. Do tego dochodzi najważniejsze czyli mój bzik na punkcie PC icon_smile.gif

Pozdrawiam
Link do komentarza
dziękuje. Na pewno opiszę, ale to kwestia przyszłego roku. Na wiosnę wylewam płytę fundamentową, i dopiero potem daje mieszkanie do sprzedania i będę się modlił żeby szybko poszło icon_smile.gif

Póki co łaże od forum do forum, czytam, ucze się i namyślam co do ostatecznego wyglądu i funkcjonalności domu.
Link do komentarza
Cytat

Niecentralne podłogowe na taki dom to 8000 zł - Gdyby był słabo izolowany na ogrzewanie poszłoby 7000kWh x 0.44zł = 3100zł 55 000 zł - 8000 = 47 000 x 6%=2800 - odliczając koszty eksploatacji pompy i straty na transporcie ciepła... to ze 2000 w plecy!



a bardziej łopatologicznie? Przyznaje że pana język jest dla mnie mało zrozumiały icon_sad.gif (oczywiście bez uszczypliwości - po prostu nie zrozumiałem co pan chciał mi przekazać)
Link do komentarza
Pompy ciepła mają sens do obiektów zabytkowych, w których zmniejszenie zapotrzebowania przez izolację nie wchodzi w grę. Przy wysokich kosztach ogrzewania okres zwrotu inwestycji jest w przewidywalnym czasie. W domach standardowych ( 60-100kWh/m2 rocznie na ogrzewanie) inwestycja taka nie ma sensu. Różnica w ogrzewaniu wynikająca z COP minus straty na zasobniku i cyrkulacji ciepła, jest pokrywana z odsetek .
Łopatologicznie
Jeżeli zaoszczędzone na montażu pompy ciepła pieniądze wpłaci Pan na konto – dostanie Pan co roku 2500zł. Jeżeli teraz Pana miesięczne rachunki przy ogrzewaniu niecentralnym wyniosą 500 600zł miesięcznie zimą – to to co zużyje pompa jest Pana zyskiem.
Link do komentarza
Cytat

Jeżeli zaoszczędzone na montażu pompy ciepła pieniądze wpłaci Pan na konto – dostanie Pan co roku 2500zł. Jeżeli teraz Pana miesięczne rachunki przy ogrzewaniu niecentralnym wyniosą 500 600zł miesięcznie zimą – to to co zużyje pompa jest Pana zyskiem.



Panie T.B dla zastanowienia.

Jeśli dom ma 150m2 i zużywa tak jak Pan napisał tylko na ogrzewanie 100kWh/m2, to daje to 15.000kWh + dla 4 osób niech będzie minimum 2.000kWh na CWU , co daje 17.000kWh rocznie.
Przy cenie 0,57zł/1kWh daje to kwotę 9.690zł, a nawet jeśli uda się grzać w II taryfach 50/50 to da to kwotę dobrze ponad 7.000zł..

Przy zużyciu 60kWh/m2 może to dać odpowiednio 6.200zł 5.000zł.

Przy PCi te kwoty będą wyglądały przy 100kWh/m2 odpowiednio 2.800zł lub 2.000zł, a przy 60kWh/m2 1.700zł i 1.400zł.

Popełniłem gdzieś błąd?

Z 47.000zł odsetki na rękę wyniosą około 2.000zł i to przy bardzo dobrym oprocentowaniu.
Link do komentarza
Cytat

Niecentralne podłogowe na taki dom to 8000 zł - Gdyby był słabo izolowany na ogrzewanie poszłoby 7000kWh x 0.44zł = 3100zł 55 000 zł - 8000 = 47 000 x 6%=2800 - odliczając koszty eksploatacji pompy i straty na transporcie ciepła... to ze 2000 w plecy!


Już pal licho te wyliczenia ale do a..... ch....i hhhh... gdzie ty masz straty w p[rzesyle energi w domu jednorodzinnym ??????????
to gdzie rury prowadzisz dworem u sasiada czy co?czy pod posadzka w ziemi bez izolacji????????
zastanów sie nad tym co piszesz bo uważam to to juz jest gruba przesada ,włacz logiczne myslenie i jak chcesz to sobie policz co dzieje sie z energia z przesyłu instalacja CO w domu jednorodzinnym xczy innym zwartym budownictwie ]

to o czym piszesz to straty godne przecietnej sieci ciepłowniczej a nie inastalacji domowej
Link do komentarza
ryzykuj. Potem opisz. Kto wie. Jednak patrząc na ceny dzisiejszych inwestycji, nie wydaje mi się aby ten dom był dobry/trwały itd. Oczywiście mogę się mylić, może to już taka nasza polska mentalność że jak coś jest tanie to raczej badziew. Ja osobiście nie wybudowałbym takiego domu.

A teraz tak patrzę na ich ofertę i owszem, 300zł za metr ale: fundament ich nie interesuje, pokrycie dachu ich nie interesuje, więc w sumie to w tej cenie dostajesz same ściany i konstrukcje dachu. Czy to taka rewelacja?? Nie wiem...
Link do komentarza
Cytat

A teraz tak patrzę na ich ofertę i owszem, 300zł za metr ale: fundament ich nie interesuje, pokrycie dachu ich nie interesuje, więc w sumie to w tej cenie dostajesz same ściany i konstrukcje dachu. Czy to taka rewelacja?? Nie wiem...



Jak dla mnie, jest to całkiem interesująca propozycja, szczególnie jeśli się ma ograniczone fundusze. Na wybudowanie murowanego domu nie mogę sobie pozwolić, a nad takim tanim domem szkieletowym zaczynam się poważnie zastanawiać.
Link do komentarza
Cytat

dylot nie sposób odmówić Ci racji. Jednak jak już pisałem, firma za 55 tysięcy zrobi mi kompletne ogrzewanie podłogowe z PC z pionowym wymiennikiem gruntowym.
Te 55 tysięcy przy wydanych Twoich siedmiu na piec wygląda strasznie. Ale nie piszesz o kosztach instalacji ogrzewania (pewnie około 15-20 tysięcy Ci poszło) Więc 15+7 to już mamy 22 koła, a do tego należy doliczyć że zaoszczędzę na przyłączach gazu (min. 3 koła) to już masz 25 koła. Nie będę robił komina (nie wiem ile z tego oszczędności) i suma sumarą wychodzi że dołoże względem Ciebie około 20 tysięcy więcej. Więc powiem tak. Jak mam dać 20 koła więcej przy inwestycji około 250 tysięcy i mieć święty spokój to jestem całymi "ręcami" za tym. Do tego dochodzi najważniejsze czyli mój bzik na punkcie PC icon_smile.gif

Pozdrawiam



Witam,

Jestem zdecydowanie początkującym inwestorem (dopiero projekt zakupiłem) ale wydaje mi się że ten bzik na punkcie PC - Cię zrujnuje. Pomijając wszelkie wyliczenia podawane w tym temacie skoro technologia jest tak niepopularna to albo jest droga (bardzo droga nawet bo ludzie z kasą też nie wybierają tego rozwiązania) albo nie zdaje egzaminu. Ewentualnie jest niepopularna bo jest nowa ale wtedy dochodzi ryzyko że mało jest od niej fachowców (= drogo) mało ludzi doświadczonych w tym systemie (= mogą coś łatwo spie...). Jest szansa że się mylę i za kilka lat każdy będzie to budował, ale co jeśli nie ?. To inwestycja na całe życie (przynajmniej u mnie).

Dodatkowo wyliczenia podawane przez zwolenników ogrzewania np. gazem są niejako sprawdzone, a te dotyczące PC mocno teoretyczne i że tak powiem katalogowe. Moim zdaniem to rozwiązanie może nieść za sobą mnóstwo kosztów których w tej chwili nie bierzecie pod uwagę (tradycyjne technologie raczej nie mają takich ukrytych kosztów bo są bardziej znane i łatwiej oszacować pełny koszt).

Co do Twojego pośpiechu to też osobiście odradzam. Lepiej 6 miesięcy pomieszkać na stancji i budować solidniej niż po roku wywalić znacznie więcej niż kosztował by ten wynajem na poprawki (bo wcześniej czasu nie było na solidne wybudowanie).

Niezależnie od Pana wyborów życzę powodzenia w zrealizowaniu marzenia o własnym domku.

Pozdrawiam
Początkujący budujący.
Link do komentarza
no cóż, co do pośpiechu z budową to masz rację, ale jak to często w życiu bywa, na drodze rozsądku często staje... kobieta.
Otóż moja żona kategorycznie stwierdziła że jak chcę budować, to tak żeby nie musiała się przenosić dwa razy. Zresztą jej w bloku źle się nie mieszka. Mamy w sumie fajne mieszkanie więc jej tam się nie spieszy z tym domem. Ja wiem że jak nie zrobię tego teraz, to za 5 lat już nie będzie mi się chciało. Tak więc pozostaje mi liczyć na szczęście i modlić się do niebios żeby wszystko szło gładko. Tak więc, jak widzisz nie ma lekko.
Link do komentarza
Cytat

no cóż, co do pośpiechu z budową to masz rację, ale jak to często w życiu bywa, na drodze rozsądku często staje... kobieta.
Otóż moja żona kategorycznie stwierdziła że jak chcę budować, to tak żeby nie musiała się przenosić dwa razy. Zresztą jej w bloku źle się nie mieszka. Mamy w sumie fajne mieszkanie więc jej tam się nie spieszy z tym domem. Ja wiem że jak nie zrobię tego teraz, to za 5 lat już nie będzie mi się chciało. Tak więc pozostaje mi liczyć na szczęście i modlić się do niebios żeby wszystko szło gładko. Tak więc, jak widzisz nie ma lekko.



Wiem o czym mówisz icon_wink.gif my na drodze do domku mieliśmy już jedną przeprowadzkę i czekają nas jeszcze dwie :/ (jedna na stancję - to mieszkanie w którym mieszkam obecnie idzie na sprzedaż i ostatnia ze stancji do nowego domu). Lekko nie ma ale jak się pomyśli o efekcie końcowym to robi się łatwiej (piękny duży dom - a nie 60 m w bloku, garaż a nie wieczny problem z miejscem pod blokiem, pies pilnujący dobytku a nie męczony w bloku, cisza, grill ze znajomymi, wlasny kawałek ziemi, własne drzewo - bezcenne. Ja mam ten komfort że małżonka chce mieszkać w domku (tak się wychowała) i wie że mieszkanie to nie to samo.

Życzę powodzenia.

PS. Mam nadzieję że kiedyś żona doceni Twoje poświęcenie i Twój zapał icon_smile.gif W końcu każdy facet musi posadzić drzewo, zbudować dom i spłodzić syna.
Link do komentarza
ja już mam dom, syna i drzewo:) Mój mąz ma tez to wszystko więc chyba powinien byc spełnionym facetem:)? Dodam jeszcze że ma mega kredyt. Ale to tak na marginesie:)
Stforek co do metod ogrzewania popieram cie w 100%icon_smile.gif Za dwa miesiace powiem wam ile kosztuje grzanie gazem domu ok 180 m2. Pierwszy rachunek za 2,5 miesiaca- 480 zł- ale jest niewiarygodny bo połowe tego okresu nie grzalismy jeszcze albo niewiele. My budowalismy szybko-rok od pierwszej koparki do parapetówy, no rok i miesiac- ale mielismy świetną firmęicon_smile.gif
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...