Skocz do zawartości

Drenaż opaskowy i odwodnienie liniowe


Recommended Posts

  • 2 lata temu...
  • 3 miesiące temu...
Gość realbud
rura drenażowa powinna być położona poniżej ławy fundamentowej żeby też zbierała wodę dookoła niej.
ludzie często popełniają ten błąd i w 100% nie pozbywają się wody. Można to porównać do wyjścia zimą w płaszczu grubym ale w laczkach niby jesteśmy ciepło ubrani a jednak nam zimno.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Gość budowlaniec
Drenaż to jest często sprowadzanie kłopotów na własne życzenie. Ktoś zrobił kilka rysunków drenażu w internecie i są one powtarzane jak dogmat. Budynek należy zabezpieczyć poprzez wykonanie adekwatnej izolacji do warunków gruntowo -wodnych. Nie warto mocować się z naturą. Ruch wody wokół fundamentów w przypadku gruntów spoistych może być przyczyną poważnych kłopotów. Najważniejsze to myśleć :)
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Robienie drenażu opaskowego wokół budynku, to wymysł budowlańców, którzy kompletnie się nie znają na drenowaniu. Taki sposób drenowania sprawi nadmierny ruch cząsteczek, wypłukiwanie gruntu spod ław oraz wychładzanie w obrębie fundamentów a nawet zamarzanie. W dobrze zrobionej drenarce, gdy opady są obfitsze panuje niewielkie podciśnienie i system drenarski pracuje podobnie jak korzenie roślin -wysysa wodę i ta odległość sączka od budynku nie powinna być mniejsza niż 1,5 m. Jak układ drenarski będzie nieszczelny to drenarka wyssie powietrze, a woda rozsączana będzie w gruncie bo ułatwią jej to drobne kamyczki wokół sączków i pofalowany dren PCV (coś tam tej wody słynie, ale to nie o to chodzi).
Link do komentarza
  • 11 miesiące temu...
Gość głupocie nigdy do przodu
mój dom podmakał dużo po każdym deszczu a o rostopach już nie wspomnę
o deszczach .żadne tak wspaniałe odwodnienia niewiele dały woda wlewała się od spodu . po niewielkiej konsultacji z góralami odkopałem wokół ścian rów z lekkim spadkiem od ściany i tym samym woda gruntowa została odcięta i odprowadzona zgodnie ze spadkiem a dom wysechł i z wodą iz podmakaniem spokój a koszty 3 godziny koparki .jak czytam o tych cudownych sposobach na odwodnienie to mnie coś trafia bo to wydawanie pieniędzy w dosłowne błoto ale naiwnych jak widać niebrakuje.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

mój dom podmakał dużo po każdym deszczu a o rostopach już nie wspomnę
o deszczach .żadne tak wspaniałe odwodnienia niewiele dały woda wlewała się od spodu . po niewielkiej konsultacji z góralami odkopałem wokół ścian rów z lekkim spadkiem od ściany i tym samym woda gruntowa została odcięta i odprowadzona zgodnie ze spadkiem a dom wysechł i z wodą iz podmakaniem spokój a koszty 3 godziny koparki .jak czytam o tych cudownych sposobach na odwodnienie to mnie coś trafia bo to wydawanie pieniędzy w dosłowne błoto ale naiwnych jak widać niebrakuje.



mała uwaga
jak podmakał po deszczu to raczej problemem była woda opadowa
co i tak nie zmienia faktu , że jest fajnie jak jest fajnie
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Gość właściciel
Witam, mam pytanie dotyczące rodzaju gruntu wypełniającego wykop. Chcę wykonać drenaż budynku z piwnicami w gruncie spoistym i już od kilku wykonawcą usłyszałem, że sam drenaż należy obsypać żwirem i piaskiem natomiast na górę jako grunt do wypełnienia wykopu należy stosować ten który się wykopało na zasadzie "uzupełniaj tym co jest dookoła" właśnie po to żeby nie zrobić wanny z gruntów spoistych wypełnionej piaskiem. Dodam, że nie zależy mi na przejęciu wody powierzchniowej tylko na kontroli poziomu wody gruntowej. Mam sporą działkę z lekkim spadkiem w stronę domu i boję się, że będzie tam spływać spora część wody powierzchniowej. Proszę o Waszą opinię.
Link do komentarza
Cytat

Witam, mam pytanie dotyczące rodzaju gruntu wypełniającego wykop. Chcę wykonać drenaż budynku z piwnicami w gruncie spoistym i już od kilku wykonawcą usłyszałem, że sam drenaż należy obsypać żwirem i piaskiem natomiast na górę jako grunt do wypełnienia wykopu należy stosować ten który się wykopało na zasadzie "uzupełniaj tym co jest dookoła" właśnie po to żeby nie zrobić wanny z gruntów spoistych wypełnionej piaskiem. Dodam, że nie zależy mi na przejęciu wody powierzchniowej tylko na kontroli poziomu wody gruntowej. Mam sporą działkę z lekkim spadkiem w stronę domu i boję się, że będzie tam spływać spora część wody powierzchniowej. Proszę o Waszą opinię.


Drenaż ma sens jeśli jest zapewnione odprowadzenie wody zbierającej się w drenach. Wykonawcy mają rację zalecając takie wykonanie odwodnienia. Co do wód powierzchniowych - zabezpieczenie przed ich spływem w stronę domu zapewni odpowiednie ukształtowanie terenu (rowki, wały ziemne), ewentualnie odwodnienie liniowe na utwardzonej nawierzchni.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
cyt.: "Jeżeli drenaż opaskowy wykonujemy wokół gotowego już budynku, musimy go wykonać w odległości 2-3 m od ścian." Dlaczego? - czy nie możemy wykonać obok ścvian istniejącego budynku?
Link do komentarza
3 godziny temu, Pomocnik napisał:

warto pomyśleć o drenażu opaskowym

127134-drenaz_odwodnienie1_500.jpg.a8591a73f754eb7213db7ada98e17d1e.jpg

Zastanawiam się, dlaczego kamień nad  drenem w lewym rysunku nie jest do poziomu gruntu - a w prawym w ogóle go nie ma. To dziwne. Na lewym nie ma tez geowłókniny - co spowoduje szybkie zamulenie drenu. 

Wg mnie w obu wypadkach kamień powinien być do poziomu gruntu, oddzielony od gruntu geowłokniną. Od góry też. Dobrze też zróżnicować frakcje kamienia - bliżej drenu drobniejszy żwir. 

3 godziny temu, Gość adam napisał:

Jeżeli drenaż opaskowy wykonujemy wokół gotowego już budynku, musimy go wykonać w odległości 2-3 m od ścian." Dlaczego?

Też sie zastanawiam - dlaczego????

Link do komentarza
Dnia 2.03.2016 o 22:26, Gość właściciel napisał:

Chcę wykonać drenaż budynku z piwnicami w gruncie spoistym i już od kilku wykonawcą usłyszałem, że sam drenaż należy obsypać żwirem i piaskiem natomiast na górę jako grunt do wypełnienia wykopu należy stosować ten który się wykopało na zasadzie "uzupełniaj tym co jest dookoła" właśnie po to żeby nie zrobić wanny z gruntów spoistych wypełnionej piaskiem.

Wykop należy wypełnić dwoma frakcjami kamienia - nie piaskiem - i wg mnie, nie tym co jest dookoła bo to zapcha dreny i będzie utrudniało odsączenie wody do drenu. Należy też zastosować geowłókninę w wykopie, by oddzielić grunt rodzimy od żwiru, kamienia w wykopie drenu.

Wykop nie bedzie wanną, jeśli odsączona woda zostanie odprowadzona drenami - do rowu, studni, kanalizacji.... 

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

A czy nie lepiej po prostu zainwestować w hydrobeton? Nad morzem mola robi się z hydrobetonu,i posadawia bezpośrednio w wodzie i jakoś nie widziałem żeby takim fundamentom zagrażała woda...

 

Dokładnie, jedynie do hydrobetonu zrobić izolację elastyczną na wypadek gdyby pojawiły soę jakieś pęknjęcia i sorawa załatwiona, woda może sobie stać wokół fundamentów i im nie zaszkodzi, trzeba się tylko trohę porozglądać po świecie....

 

Hehe dokladnie! Jakby tak myskec jak ci budowlancy to by trzeba bylo nad morzem wode wypompowac zeby coskolwiek w morzu posadowic :D kolejny pomysl jak kase trzepac...ludzkosc juz dawno poradzila sobie z budowaniem w morzu czy rzekach ale jak ktos jest slepy to chocby tysiac razy mkstem jezdzil nie pomysli jak to jest ze most stoi w wodzie i nic mu sie nie dzieje. .. Czasem myslenie boli....

Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 3 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...
  • 4 tygodnie temu...
Gość Kosiar
Dziwna sprawa, w jednym zdaniu autor pisze, że spadek NAJLEPIEJ 2-3 PROMILE i że dopuszczalny spadek może być mniejszy tj. 0,5 PROCENT. 3 promile = 3 mm / metr 0,5 procent = 5 mm / metr Albo autor miał na myśli 0,5 promila, albo czegoś nie rozumiem 😏
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
  • 2 lata temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...