Skocz do zawartości

Wykończenie komina systemowego - Struktonit


Recommended Posts

Napisano

witam.

chciałem konkretnie dopytać o szczegóły wykończenia komina płytkami włóknocementowymi.

mam komin systemowy dymowo-wentylacyjny.

dach odeskowany, papa przygrzana bezpośrednio do pustaków systemowych komina. nic nie przecieka w dół.

i teraz tak... robię stelaż samonośny, pytanie czy pionowo listwy w narożnikach czy mogę poziomo co dodatkowo stanowiło by tzw. "półki" do ułożenia wełny.

potem układam wełnę (jeśli listwy pionowo to czy wełna nie zjedzie mi z czasem na papę?) 

wszystko obkładam płytą osb. zabezpieczam folią paroprzepuszczalną i układam płytki.

 

pomiędzy którymi warstwami obróbka blacharska? bezpośrednio do pustaków? tylko co z wcięciem?

widziałem zdjęcia, że obróbka jest mocowana między stelaż a płyte osb lub nawet na płytę osb i na to folia.

czapę mam stalową robioną na wymiar.

czy jest sens kupować narożniki do struktonitu czy wystarczy ładnie pod kolor przykryć to kątownikami z blachy?

 

z góry dziękuję za pomoc bo im więcej tematów i zdjęć tym mniej wiem. 

Napisano

Nie bardzo wyobrażam sobie stelaż konstrukcji nośnej bez pionowych profili w narożnikach komina. Ich zrobienie przecież nie oznacza, że nie możemy dać również profili poziomych, które będą podtrzymywać wełnę. Szczególnie przy wysokim kominie będą b. wskazane.

Zamiast płyt OSB sugerowałbym np. włóknowo-cementowe. Będą niepalne, a mamy tu komin dymowy.

Obróbki najlepiej dać pomiędzy płytę i płytki struktonitu. W końcu chodzi nam o zabezpieczenie komina przed wodą. Jaki sens ma w takim układzie mocowanie obróbki blacharskiej wprost do komina?

Gotowe, firmowe narożniki będą najłatwiejsze do założenia i najpewniejsze. Dobre, szczelne ułożenie blachy może być trudne.

Napisano

Nie rozumiem po co pchać wełnę pod płytki struktonit. Przecież to komin systemowy więc ma on już wełnę w środku. A co do obróbek blacharskich/ kołnierz wokół komina to robi się je na kominie a nie na obudowie z płytek, można dać na wcinkę albo na docisk i uszczelnić połączenie uszczelniaczem dekarskim. Tu jest pokazany jak powinien wyglądać komin obudowany płytkami struktonit.

struktonit-braz7.jpg

Co do stelaża to są gotowe, firmowe pod obudowę z płytek struktonit.

struktonit-patent.png

Napisano

Panowie ja to wszystko rozumiem. Dlatego pytam.

Bo wystarczy przeczytać ze 2 watki na forum o struktonicie na kominie i tak to własnie wygląda jak napisałem w pierwszym poście. wszędzie przewija się ruszt z OSB, wełna itd itd.

Nawet tutaj mam 3 odpowiedzi i każda jest inna :) 

 

Napisano
1 godzinę temu, michu82 napisał:

Panowie ja to wszystko rozumiem. Dlatego pytam.

Bo wystarczy przeczytać ze 2 watki na forum o struktonicie na kominie i tak to własnie wygląda jak napisałem w pierwszym poście. wszędzie przewija się ruszt z OSB, wełna itd itd.

Nawet tutaj mam 3 odpowiedzi i każda jest inna :) 

 

Zrobisz ja uważasz, pokazałem Ci rozwiązanie które można kupić już gotowe lub zrobić samemu podobne, ale o wełnie zapomnij bo niby czemu ona miała by służyć.

Napisano

Spokojnie michu, jesteś w dobrych rękach...bo....3 odpowiedzi, ale nikt nie namawiał Cię do robienia komina z drewna.  :) Pokaż linki do tych wątków które czytałeś. Chętnie tam sobie "poczytamy"....

Bajbaga. W sumie słuszna uwaga, bo przecież można zachować przyzwoitą odległość płyty OSB, i niby wszystko wporzo...Wyjaśnijmy więc czytelnikom, że pojawia się  problem styku opierzenia (czapy) z blachy, która podczas pożaru sadzy będzie inicjować przechodzenie ognia na konstrukcję budynku...

Napisano

Dodam jeszcze, że czasem w budownictwie pojawia się wątpliwość, dotycząca słuszności pewnych zaleceń, przepisów, czy choćby dobrych obyczajów. Potrzebna jest wtedy intuicja...Takiej intuicji  ( oprócz kobiet ;) ), mają na pewno więcej ludzie, którzy trochę czasu spędzili na budowach....

Napisano

oby te dobre ręce pozwoliły mi ze spokojną głową przejść na dalszą część dachu :)

robię to wszystko sam, stąd moja może przesadna dokładność.

a tu do poczytania:

http://www.dachy.info.pl/dach-krok-po-kroku/prawidlowa-obrobka-komina-lupkiem-firmy-rathscheck-schiefer-na-tzw-plaster-miodu-/

jeden z wielu tematów. z resztą w zdjęciach google jest tego pełno. więcej tam sprzeczności niż można przypuszczać.

na pełną cegłę już nie mam miejsca bo pod czapę już zrobioną wejdzie mi max 3-4cm obróbki jakiejkolwiek.

nie upieram się przy struktonicie jeśli faktycznie nie ma jednej słusznej drogi żeby 20 razy nie poprawiać.

już wolę przylepić styropian i jakiś tynk mozaikowy na to bo przynajmniej wiem, że w tym wypadku obróbka dolna komina na wcinke w styro :)

co robić, co robić :)

Napisano

temat cały czas na tapecie.

czy stelaż z profili takich jak używają przy płytach karton-gips będzie ok?

obróbka dolna bezpośrednio do komina. wcięcia raczej nie zrobię ale może uda się to jakoś sensownie zabezpieczyć.

między stelażem a płyta pustka na grubość profili. 

tak będzie lepiej? tylko czym jeszcze zastapić OSB jako powierzchnię do mocowania płytek?

a może poprzecznie zrobić stelaż na tyle gęsto żeby bezpośrednio do niego struktonit przykręcać?

Napisano
7 godzin temu, michu82 napisał:

 

już wolę przylepić styropian i jakiś tynk mozaikowy na to bo przynajmniej wiem, że w tym wypadku obróbka dolna komina na wcinke w styro :)

co robić, co robić :)

Co Cie opętało z tym docieplaniem komina? Po jakiego chcesz dać teraz styro?

8 godzin temu, michu82 napisał:

 

na pełną cegłę już nie mam miejsca bo pod czapę już zrobioną wejdzie mi max 3-4cm obróbki jakiejkolwiek.

 

To zacząłeś robotę od tyłu, czapę robi się na końcu.

Napisano

jesli chodzi o styropian to chodzilo mi tylko o nośnik tynku. nie jako funkcję ocieplenia tak jak to chciałem zrobić z wełną.

a pomysł z wełną tylko na podstawie tego co czytam na forach.

no z czapą wyszło jak wyszło. 

Napisano
3 godziny temu, michu82 napisał:

jesli chodzi o styropian to chodzilo mi tylko o nośnik tynku. nie jako funkcję ocieplenia tak jak to chciałem zrobić z wełną.

a pomysł z wełną tylko na podstawie tego co czytam na forach.

no z czapą wyszło jak wyszło. 

Nie możesz obudować cegłami klinkierowymi to daj struktonit, jest to praktycznie wieczne. Tynk jak tynk, płytki prędzej czy później mogą się odkleić a płytki struktonit będą trzymać bo są przykręcane na wkręty. Do kompletu kup płytki o daj na szczyty i pasy czołowe dachu, będzie ładnie się wszystko komponowało.

Napisano
13 godzin temu, michu82 napisał:

oby te dobre ręce pozwoliły mi ze spokojną głową przejść na dalszą część dachu :)

robię to wszystko sam, stąd moja może przesadna dokładność.

a tu do poczytania:

http://www.dachy.info.pl/dach-krok-po-kroku/prawidlowa-obrobka-komina-lupkiem-firmy-rathscheck-schiefer-na-tzw-plaster-miodu-/

jeden z wielu tematów. z resztą w zdjęciach google jest tego pełno. więcej tam sprzeczności niż można przypuszczać.

na pełną cegłę już nie mam miejsca bo pod czapę już zrobioną wejdzie mi max 3-4cm obróbki jakiejkolwiek.

nie upieram się przy struktonicie jeśli faktycznie nie ma jednej słusznej drogi żeby 20 razy nie poprawiać.

już wolę przylepić styropian i jakiś tynk mozaikowy na to bo przynajmniej wiem, że w tym wypadku obróbka dolna komina na wcinke w styro :)

co robić, co robić :)

Dzięki za linkę...Deski jako czapa komina są po prostu genialne! :D

Michu! Może kilka profilków od GK i blacha ocynk? Celowanie z profilami w dziurki struktonitu to dość wątpliwa przyjemność. Arkusz blachy ocynkowanej to niewielki koszt...Kręcisz potem gdzie popadnie...Dałbym nawet taką 0,8 lub 1,0 mm

Napisano
32 minuty temu, Pit-4 napisał:

Dzięki za linkę...Deski jako czapa komina są po prostu genialne! :D

Michu! Może kilka profilków od GK i blacha ocynk? Celowanie z profilami w dziurki struktonitu to dość wątpliwa przyjemność. Arkusz blachy ocynkowanej to niewielki koszt...Kręcisz potem gdzie popadnie...Dałbym nawet taką 0,8 lub 1,0 mm

też myślałem żeby dać blachę ale zastanawiam się czy to będzie na tyle sztywne.

Napisano

Już w poście nr 2 pisałem o zastosowaniu innych, niepalnych płyt zamiast OSB:

"Zamiast płyt OSB sugerowałbym np. włóknowo-cementowe. Będą niepalne, a mamy tu komin dymowy."

W przypadku komina to kwestia bezpieczeństwa. Nawet jeżeli zastosowanie płyt OSB będzie formalnie zgodne z przepisami i tak go nie polecam.

Fakt, że komin jest systemowy nie musi jeszcze oznaczać, że jest ocieplony. Założyłem, że ułożenie izolacji z wełny ma uzasadnienie. Tym bardziej, że kanały wentylacyjne ocieplenia już z pewnością nie mają. Jeżeli będzie wełna pod płytą i struktonitem, obróbkę blacharską najlepiej umocować pomiędzy płytą i struktonitem. W ten sposób zabezpieczamy wełnę i płytę przed wilgocią. 

Co  do obróbki z blachy, to kupienie ocynkowanej blachy grubszej niż 0,5 mm będzie kłopotliwe. Taka blacha jest wiotka. Sztywność musi zapewnić stelaż.

Napisano
3 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 

Fakt, że komin jest systemowy nie musi jeszcze oznaczać, że jest ocieplony. Założyłem, że ułożenie izolacji z wełny ma uzasadnienie. Tym bardziej, że kanały wentylacyjne ocieplenia już z pewnością nie mają.

Nie widziałem jeszcze komina systemowego aby nie miał ocieplenia, mowa o ceramicznym do kotłów na paliwo stałe. Cześć komina wystająca poza dach nie potrzebuje dodatkowego ocieplenia, gdyby tak było producent by już o to zadbał a dodatkowe ocieplenia to przerost treści nad formą:icon_biggrin:

Kanały wentylacje też nie potrzebują ocieplenia aby wentylacja grawitacyjna działa a mowa tu o wentylacji grawitacyjnej.

  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)

komin prawie skończony.

stelaż z profili, na to blacha w ocynku i płytki.

mam tylko pytanie odnośnie wykończenia narożników.

czy konieczne jest obrobienie ich kątownikami z blachy i przykręconymi w kilku miejscach na farmery?

obecnie robię tak, że przód komina zlicowałem ze stelażem, a boki wysunąłem około 0,5cm.

wiadomo, że w moim przypadku struktonit nie ma żadnego znaczenia czy przepuści wodę czy nie bo całą obróbkę mam pod nim ale rażą mnie trochę te szczeliny na łączeniach zwłaszcza w miejscach gdzie przy krawędzi np dochodzi płytka o szerokości np 3cm i stanowi punkt podparcia płytki z z rzędu nad nią. wtedy szczelina jest już dosyć duża.

IMAG0336.jpg

 

 

i jeszcze tylko dodam, jakby ktoś patrzył na obróbkę na trapezie zamiast na komin :), że nie jest skończona. będzie położona blacha płaska od komina do kalenicy.  

robie to wszystko pierwszy raz w zyciu. poza więźbą wszystko inne rzeźbię sam :)

Edytowano przez michu82 (zobacz historię edycji)
Napisano

Czy otwory w kanałach wentylacyjnych są na przestrzał czy tylko z jednej strony? Dla prawidłowego działania wentylacji musza być otwory z dwóch stron.

Napisano
13 godzin temu, michu82 napisał:

komin prawie skończony.

stelaż z profili, na to blacha w ocynku i płytki.

mam tylko pytanie odnośnie wykończenia narożników.

czy konieczne jest obrobienie ich kątownikami z blachy i przykręconymi w kilku miejscach na farmery?

obecnie robię tak, że przód komina zlicowałem ze stelażem, a boki wysunąłem około 0,5cm.

wiadomo, że w moim przypadku struktonit nie ma żadnego znaczenia czy przepuści wodę czy nie bo całą obróbkę mam pod nim ale rażą mnie trochę te szczeliny na łączeniach zwłaszcza w miejscach gdzie przy krawędzi np dochodzi płytka o szerokości np 3cm i stanowi punkt podparcia płytki z z rzędu nad nią. wtedy szczelina jest już dosyć duża.

IMAG0336.jpg

 

 

i jeszcze tylko dodam, jakby ktoś patrzył na obróbkę na trapezie zamiast na komin :), że nie jest skończona. będzie położona blacha płaska od komina do kalenicy.  

robie to wszystko pierwszy raz w zyciu. poza więźbą wszystko inne rzeźbię sam :)

Całkiem nieźle! Tych szczelin chyba z dołu nie będziesz widzieć? Moim zdaniem blacha na narożnikach, będzie jeszcze gorzej wyglądać....

Napisano
16 godzin temu, michu82 napisał:

komin prawie skończony.

stelaż z profili, na to blacha w ocynku i płytki.

mam tylko pytanie odnośnie wykończenia narożników.

czy konieczne jest obrobienie ich kątownikami z blachy i przykręconymi w kilku miejscach na farmery?

obecnie robię tak, że przód komina zlicowałem ze stelażem, a boki wysunąłem około 0,5cm.

wiadomo, że w moim przypadku struktonit nie ma żadnego znaczenia czy przepuści wodę czy nie bo całą obróbkę mam pod nim ale rażą mnie trochę te szczeliny na łączeniach zwłaszcza w miejscach gdzie przy krawędzi np dochodzi płytka o szerokości np 3cm i stanowi punkt podparcia płytki z z rzędu nad nią. wtedy szczelina jest już dosyć duża.

IMAG0336.jpg

 

 

i jeszcze tylko dodam, jakby ktoś patrzył na obróbkę na trapezie zamiast na komin :), że nie jest skończona. będzie położona blacha płaska od komina do kalenicy.  

robie to wszystko pierwszy raz w zyciu. poza więźbą wszystko inne rzeźbię sam :)

bez listew lepiej wygląda, ja tam mam, a miejsce łączenia jest uszczelnione uszczelniaczem dekarskim w kolorze struktonitu, z dołu wygląda bardzo dobrze, a z bliska jest szczelnie :)

pozdrawiam

Napisano
11 godzin temu, mhtyl napisał:

Czy otwory w kanałach wentylacyjnych są na przestrzał czy tylko z jednej strony? Dla prawidłowego działania wentylacji musza być otwory z dwóch stron.

na przestrzał oczywiście.

  • 5 miesiące temu...
Napisano

Panowie z całym szacunkiem nie da się tego po prostu czytać, bo aż oczy bolą. Grupa ludzi broniąca swoich przekonan, ale nie mająca rzetelnej wiedzy. Na co dzień specjalizujecie się w czymś innym, a z wykończeniami kominów od czasu do czasu się spotykacie. 

Ja wykonuje tylko obudowy kominów i lukarny od ponad 10 lat. Jakiś czas temu przekroczyłen 500 kominów. 

I po prostu :styropian, ruszt drewniany, wakaflex, tynk, cegły dziurawki, płytki klinkierowe czy klinkier. Niektóre z tych materiałów to absurd na kominie, a niektóre potrafi użyć bardzo niewielu wykonawców, więc nawet jak kupisz to ci spieprza.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...