Skocz do zawartości

Wykonanie rabaty od podstaw. Jakie rośliny wybrać.


ewamariusz

Recommended Posts

Napisano

Witam. Planuję założyć na swojej działce rabatę i chciałbym prości Was o w miarę możliwości doradzenie mi co mógłbym posadzić na takiej rabacie aby razem dobrze wyglądało i ze sobą harmonizowało. Na mojej działce obecnie dominują rośliny iglaste a wzdłuż płotu rosną świerki srebrne. Co do rabaty to jestem otwarty na propozycję, myślałem aby w jej centrum posadzić jakieś drzewo rosnące do kilku metrów wysokości ewentualnie dające się ciąć i formować, ewentualnie grupę 2-3 drzew i coś fajnego pod nimi, coś co by ładnie ze sobą harmonizowało. Myślałem aby może coś kolorowego wkomponować w zielone np. czerwone lub żółte. Wymiary rabaty dowolne, ziemia jest twarda, gliniasto ilasta, ale przed sadzeniem ją wymieniam ewentualne mieszam z piaskiem i torfem.

Co byście mi proponowali.

Pozdrawiam i dziękuję.

 

Napisano

Czy do miejsca, gdzie ma być rabata dociera sporo słońca? To ważne, gdyż na zacienionej rabacie sprawdzi się znacznie mniej roślin. Im więcej posadzicie drzew, tym mniej będzie miejsca na niższe rośliny ozdobne.

Pod drzewami świetnie sprawdzą się byliny o ozdobnych liściach - np.: żurawki lub hosty oraz byliny kwitnące - np. jeżówki lub liliowce oraz kwiaty jednoroczne. Można także uprawiać wiosenne lub letnie rośliny cebulowe, a także kwiaty balkonowe (w gruncie). Więcej o zakładaniu rabaty w artykule.

Napisano

Na glinie dobrze sobie poradzą derenie białe, lilaki, jaśminowce - ale u gatunków kwitnących kwiaty będą tworzyły się głownie w słońcu.

Pytanie podstawowe to ilość światła. 

Drugie pytanie - czy to ma być rabata tylko z krzewów czy także z bylin i traw ozdobnych?

 

 

Napisano

Witam. Dziękuję za zainteresowanie. Co do światła to jest go w tym miejscu bardzo dużo, praktycznie od rana do wieczora, do zachodu słońca, miejsce ciepłe i słoneczne. Rabata może być mieszana, chciałbym aby wszystko jakoś ze sobą harmonizowało. Pomysł z drzewem zaczerpnąłem gdzieś ze zdjęć,  nie wiem czy jest dobry czy nie bardzo, wydawało mi się iż drzewo na rabacie będzie tworzyło jakiś taki centralny punkt a pod nim i wokół będzie "coś" rosło. Nie wiem czy dobrze myślę, a chyba Wiecie o co mi chodzi.

Pozdrawiam

Napisano

Witam. Dzięki za odpowiedź i nakierowanie na różne tematy. Żonie bardzo spodobał się pomysł z białą rabatą. Czytamy i myślimy co i jak połapać aby było fajnie no i czy dokładać tam "jakieś" drzewo czy sobie odpuścić i skupić się na bylinach itd. jak piszesz.

Pozdrawiam

Napisano (edytowany)

Jeśli posadzisz duże drzewo to z czasem ci te rabatę zacieni. 

Z kwitnących na glinie dobrze radzą sobie ozdobne jabłonki. Niektóre kwitną na biało np. "Dolgo".

Do tego w tle kalina koralowa (można ją wyprowadzić w formie drzewka), białe lilaki, tawuła Van Houttea . Niżej jaśminowce (w tym karłowe, np. "Erectus", żylistki (karłowy Deutzia gracilis "Nikko" tworzy śliczne poduchy), tawuły japońskie ("Albiflora"), szare, nippońskie. 

Po rozluźnieniu gliny próchnicą także hortensje wiechowate

Z bylin faktycznie białe jeżówki. Białe odmiany liliowców, floksów, kosaćca syberyjskiego, dzwonka brzoskwiniolistnego, boltonia, astry (w tym odporny na mączniaka aster wrzosolistny "White Flurry"). 

Do tego białopaskowane trawy np. trzęslica Variegata, miskanty Morning Light

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)
Napisano

Podepnę się pod temat. Zainteresowałam się ostatnio miskantem olbrzymim (Miscanthus x giganteus). Znalazłam w sieci sprzeczne informacje odnośnie jego ekspansywności. Jedni piszą, że jest gorszy od perzu, inni dementują. Jak to jest naprawdę?

Chciałabym wsadzić sadzonki miskanta 5 metrów od budynku, żeby szybko osłonić się od wzroku wścibskiej sąsiadki. Czy to dobry pomysł, a moze jakieś inne rośliny się do tego nadadzą?

Napisano

Nie rozrasta się jak perz, ale z roku na rok przyrasta i jest go coraz więcej. Trochę z nim roboty a wiem że wolisz bezobsługowe. Z innych trawiastych to proponuję bambusy, trzy lata i jest ładna kępa.

20160818_193230_resized.thumb.jpg.e28d5d618b66e2472380fc44382f571b.jpg

 

Napisano
1 godzinę temu, demo napisał:

Nie rozrasta się jak perz, ale z roku na rok przyrasta i jest go coraz więcej. Trochę z nim roboty a wiem że wolisz bezobsługowe. Z innych trawiastych to proponuję bambusy, trzy lata i jest ładna kępa.

 

 

Nie, to wcale nie jest tak. Już przywykłam do myśli, że nie ma ogrodu bez odrobiny wysiłku. Mało tego! Kupiłam okna i będziemy stawiać szklarnię :D Będą pomidory, ogórki, papryka, dynia. Obowiązkowo maliny i truskawki. W przyszłym roku planuję ogród warzywny z prawdziwego zdarzenia, czyli taki, który pokryje zapotrzebowanie mojej rodziny przez większość sezonu.

P.S. Piękny okaz. Twój ogród zawsze budził mój podziw.

Napisano
4 godziny temu, solange63 napisał:

 żeby szybko osłonić się od wzroku wścibskiej sąsiadki. Czy to dobry pomysł, a moze jakieś inne rośliny się do tego nadadzą?

Problem z miskantem polega na tym, że ta osłona będzie tak dopiero latem. Miskanty późno wypuszczają liście. Co prawda miskant olbrzymi jest nieco wcześniejszy niż chiński. 

Miskant olbrzymi jest kępowy. Ekspansywny jest miskant cukrowy. 

Bambus - z tych kępowych (Fargesia), to raczej w cieniu. Bo Phylostachys chyba łazi nie gorzej od miskant. Chyba, żeby wkopać masywne przegrody korzeniowe.

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, solange63 napisał:

Nie, to wcale nie jest tak. Już przywykłam do myśli, że nie ma ogrodu bez odrobiny wysiłku.

Się zmieniło, to dobrze. Ja na ten przykład nie wyobrażam sobie siedzenia w ogrodzie bezczynnie dłużej niż godzinkę. 

2 godziny temu, Elfir napisał:

Bambus - z tych kępowych (Fargesia), to raczej w cieniu. Bo Phylostachys chyba łazi nie gorzej od miskant. Chyba, żeby wkopać masywne przegrody korzeniowe.

Zgadza się, a to na zdjęciu to Phyllostachys i ma barierę, ale niewielki to wysiłek wykonanie czegoś takiego. I raczej wolą stanowiska słoneczne.

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano

Dziękuję za zainteresowanie. Elfir ziemia u mnie nie jest typowo gliniasta, bardziej ilasta, ilasto gliniasta, jeśli to robi jakąś różnicę. Co do drzew to chyba zrezygnuję, tylko co zamiast niego wtedy podsadzić żeby tworzyło trzeci plan, żeby było najwyższe. I fajny pomysł z tymi trawami, o tym w ogóle nie pomyślałem.

W wolnych chwilach biorę się za planowanie  mojej rabaty, miejsce, /istotne gdyż planuję , jak czas pozwoli, zrobić na ogrodzie oczko wodne/,  i roślinki. Później poszukiwania ich celem zakupu, no i będę pewnie jeszcze pytał, choć myślę, że coś jeszcze podpowiecie.  

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję

Napisano

Na pewno trzeba odpowiednio spulchnić ziemię przed sadzeniem przekopując ją z materiałem organicznym - trociny, sieczka słomiana, suche liście, pokos trawy, kompost. Dołek do sadzenia wykopać większy niż normalnie i naciąć szpadlem boki i dno.

 

Z roślin na takie iły na pewno dobrze poradzą sobie derenie: biały, rozłogowy, świdwa.

Napisano
Dnia 26.03.2017 o 17:34, solange63 napisał:

 Już przywykłam do myśli, że nie ma ogrodu bez odrobiny wysiłku.

Myślę że Twoje wyobrażenia nie nadążają jednak za rzeczywistością :) 

  • 7 miesiące temu...
Napisano

Witam. Troszkę odświeżę temat. Rabata miała być wykonana, niestety z różnych względów przełożona została na wiosnę. Jak wcześniej było pisane będzie rabata biała.  Chciałbym jednak się Was zapytać czy mogę teraz zakupić kilka roślin z wcześniejszej listy, a są to:

- derenie;

- białe lilaki,

- tawuła Van Houttea  oraz

- jaśminowce.

Można je nabyć w dobrej cenie i w ilości po kilka sztuk.

 I tu moje kolejne pytanie, czy jeśli je teraz kupię to mogę jeszcze posadzić w docelowe miejsce czy lepiej je przetrzymać do wiosny, jeśli przetrzymać to w jakich warunkach.

 

Pozdrawiam

Napisano

 

Witam. Elfir na Ciebie zawsze można liczyć. Dzięki.

Co do zakupów udało się kupić po kilka sztuk derenia, jaśminowców i kaliny koralowej "Roseum". Może jeszcze dzisiaj dojdą tuwały, niestety lilaków nie było białych.

Pogoda ma być odpowiednia, znaczy na temperatura na plusie więc będziemy w tym tygodniu sadzić. I tutaj pokrótce plan nasadzeń, ewentualnie proszę o korektę.

Cała rabata powstanie w narożniku działki. W samym rogu rośni orzech włoski a wzdłuż płotu szpaler świerków, miały być srebrne są różne. I tak, najpierw na tło będą lilaki w odległości 5 m od orzecha i jakiś 3 m od świerków, następnie w półkolu posadzimy derenie przed nie w linii lub w szpalerze jaśminowce i kaliny oraz jeśli kupię to tawuły ale one już bardziej w grupie. Później posadzimy kolejne z listy według ich docelowego wzrostu tak aby powstała rabata piętrowa od najwyższej do najniższej.

Czy taka może być czy coś zmienić w nasadzeniach, kolejność, układ itp.

Pozdrawiam

Napisano

Witam. Elfir czyli mam zmienić kolejność nasadzeń, zacząć od dereni które przybliżyć trochę do orzecha, następnie dać w szpalerze kaliny /czy może w grupach, grupie/, przed nie lilaki a następnie jaśminowce. Lilaków planowaliśmy 2 lub 3 posadzone blisko siebie.

Czy może miałabyś dla mnie inne rozwiązanie. Tawuł nie kupiłem i raczej ich na dzień dzisiejszy nie będzie.

Pozdrawiam

Napisano
29 minut temu, ewamariusz napisał:

Witam. Elfir czyli mam zmienić kolejność nasadzeń, zacząć od dereni które przybliżyć trochę do orzecha, następnie dać w szpalerze kaliny /czy może w grupach, grupie/, przed nie lilaki a następnie jaśminowce. Lilaków planowaliśmy 2 lub 3 posadzone blisko siebie.

Czy może miałabyś dla mnie inne rozwiązanie. Tawuł nie kupiłem i raczej ich na dzień dzisiejszy nie będzie.

Pozdrawiam

To z lilaków też robi się nalewki? Z kaliny robię, derenie posadziłem a o lilakach nie wiedziałem...

Napisano
22 godziny temu, retrofood napisał:

To z lilaków też robi się nalewki? Z kaliny robię, derenie posadziłem a o lilakach nie wiedziałem...

Witam. To mi doradziłeś  :icon_biggrin:. Ja natomiast nalewki robię z malin, porzeczek i jeżyn. 

No i mógłbyś coś doradzić jak posadzić te "krzaczki" żeby siebie nie zasłaniały.

Pozdrawiam

 

Napisano

Witam. Dziękuję Elfir za konkrety. Dzisiaj wszystko posadzone, sporo tego było ale pogoda dopisała, może jutro uda się kupić jeszcze lilaki, a resztę roślin posadzimy na wiosnę. Lilaki mają być syriwga vulgaris "Madame Lemoine", z tego co wyczytałem na necie mają duże i ładne białe kwiaty.

Dzięki pozdrawiam

  • 2 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeżeli rzeczywiście ułożono taką wełnę to ona w ogóle nie powinna być ułożona w podłodze. Ona nie osiadła pod ciężarem wylewki? Ta czarna warstwa (welon szklany) nie pełni zaś roli izolacji przeciwwilgociowej. Krótko mówiąc w żaden sposób jej nie zastępuje.  W takim miejscu należało położyć przynajmniej dwie warstwy grubej, atestowanej folii podłogowej z polietylenu (PE). Najlepiej bez połączeń. Jak nie da się ich uniknąć to z szerokimi zakładami (przynajmniej 30 cm) i sklejonymi. Na to twardy styropian o obniżonej nasiąkliwości albo XPS.  Wełna w takim miejscu, przy dużej ilości wilgoci, to proszenie się o kłopoty.   Ponawiam pytanie o izolację poziomą fundamentu i jej połączenie z izolacją podłogi.
    • Wychodzi więc na to, że proste prace niewymagające decyzji formalnych, mogę sobie dowolnie realizować Bardzo dziękuję za pomoc  
    • tekst napisany w języku ukraińskim o pielęgnacji kwiatów w domu, które stanowią ozdobę wystroju wnętrza. Сансевієрія — витривалий сукулент, який пробачає дрібні помилки та стабільно росте в міській квартирі. Вибір субстрату залежить від культури: сукулентам потрібен легкий добре дренований, фіалкам підійде пухкий і зволожений, орхідеям працюють повітряні суміші без звичного ґрунту, тому, які б сансевієрія види ви не вирощували, ставте на дренаж і помірний полив. Такий підхід дає кореням кисень, зменшує ризик гнилей і підтримує компактну розетку.   Чому сансевієрія ідеальна для квартири   Ця рослина зберігає декоративність за мінімального догляду, витримує перепади у графіку поливу і не вимагає високої вологості. Оптимальне місце — яскраве розсіяне світло біля східних або західних вікон, проте півтінь вона переносить без стресу. Ріст активніший у теплі місяці при 18–28 °C, взимку темп сповільнюється, що дозволяє рідше поливати без шкоди. Для квартир із зайнятим ритмом це надійний зелений акцент, який не потребує щоденних процедур.   Базовий догляд крок за кроком   Щоб рослина довго зберігала виразний візерунок і пружність листя, дотримуйтеся простих правил. Вони допомагають контролювати вологу, живлення та освітлення без складних схем. 1. Поливайте після повного просихання земляного кому. Влітку це зазвичай 7–10 днів, узимку 2–4 тижні. 2. Використовуйте горщик із дренажними отворами та шаром керамзиту на дні. 3. Обирайте легкий субстрат для сукулентів або суміш із мінеральними розпушувачами на кшталт перліту чи грубого піску. 4. Забезпечте яскраве розсіяне світло. У півтіні зменшуйте полив і не чекайте активного приросту. 5. Підживлюйте раз на місяць у теплий сезон слабким добривом для сукулентів. Узимку не підживлюйте. 6. Пересаджуйте кожні 2–3 роки або коли коріння щільно заповнило горщик. 7. Слідкуйте за чистотою листя. Протирайте вологою серветкою без поліролів, щоб не забивати пори.   Розмноження і пересадка без ризиків   Найпростіший шлях — поділ куща під час планової пересадки. Відокремлюйте секції з власними точками росту, підсушуйте зрізи добу та висаджуйте у свіжий дренований субстрат. Поділ зберігає усі ознаки конкретного культивару і швидко дає самостійні розетки. Перший полив робіть мінімальним, щоб не перевантажити травмовані корені. Живцювання листком підходить, коли потрібно отримати кілька екземплярів. Нарізайте сегменти 5–10 сантиметрів, позначайте верхній край, підсушуйте і ставте у воду або легку суміш так, щоб нижній зріз не торкався дна. Тримайте тепло і світло без прямого полуденного сонця. Корені з’являються протягом кількох тижнів, після чого розсаджуйте у невеликі горщики. Помірний полив у цей період критичний, адже саме надлишкова вода найчастіше спричиняє втрати.   Безпека і типові помилки   Сансевієрія містить сапоніни, тому її краще тримати поза доступом дітей і тварин. Найчастіший збій у догляді — перезволоження та відсутність дренажу, що швидко веде до гнилей. Працюйте чистим інструментом, обирайте щільний за розміром горщик і не поспішайте з поливом після пересадки. • Перезволоження. Листя м’якне, з’являється запах від субстрату. Дайте ґрунту повністю висохнути, замініть суміш на легку дреновану, скоротіть полив. • Без дренажу. Вода застоюється, корені задихаються. Додавайте керамзит, перевіряйте отвори в горщику. • Нестача світла. Ріст повільний, візерунок блякне. Перемістіть у зону яскравого розсіяного світла. • Холодні протяги. На листі з’являються плями, ріст зупиняється. Тримайте 18–28 °C без різких перепадів. • Завеликий горщик. Волога тримається довше, ризик гнилей зростає. Добирайте ліпший об’єм і пересаджуйте раз на два чи три роки. • Неправильний полив. Часті невеликі порції зверху не просочують ком рівномірно. Поливайте після просихання, інколи корисний нижній полив.   Дотримання цих орієнтирів знімає рутину і зберігає декоративність без зайвих зусиль. Тримайте акцент на сухому інтервалі між поливами, дренажі та стабільному освітленні. Сансевієрія віддячує щільною розеткою, чітким візерунком і охайним силуетом, а ви отримуєте надійну рослину, яка органічно вписується у щоденний ритм дому.
    • Kawę na ławę podsumowanie Ci daję, bo nie chcę cię odsyłać do Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 roku i konieczności analizowania linijka po linijce -> https://nieruchomosci.mawen.pl/jaka-jest-roznica-miedzy-rejestrem-zabytkow-a-ewidencja-zabytkow/
    • Ok, ale w jaki sposób posuwa nas to do przodu? Przecież to było usunięte i już tego nie będzie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...