Skocz do zawartości

wymiana zasobnika cwu


MrTomo

Recommended Posts

Napisano (edytowany)
  Cytat

Bo nie dowierzam tym rozwiązaniom z zaworami bezpieczeństwa.

Zawór różnicowy akurat mam, to wykorzystam - w pionie.
Dzięki za pomocne rady i krytyczne spostrzeżenia.

Rozwiń  
Ja mam kocioł z podajnikiem ,nie zasypuje na raz całej komory paliwem .


  Cytat

Dzięki ale stanowczo za dużo musiałbym przerobić icon_biggrin.gif

Rozwiń  

Idzie na lato . icon_smile.gif Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Po zastanowieniu pójdę w tym kierunku, tylko dam zawór klapowy 5/4"
Wbrew pozorom taniej mi to wyjdzie niż konieczna przeróbka układu pod układ z pionowym zaworem różnicowym
(mimo, że go mam).
Myślę, też, że będzie to lepsze rozwiązanie (brak "zakrętów" po drodze)

Ps.
Chciałem wstawić ten obrazek z #97 (z banku plików) ale nie mogę sobie poradzić icon_evil.gif Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
MrTomo, a może taka idea (pomijam całą galanterię hydrauliczną, chodzi mi o zasadę działania):

Gorące wychodzi z kotła i idzie do wężownicy w zasobniku. Drugi koniec tej wężownicy idzie do bufora.
Tym sposobem ładujesz bufor tym co zostanie po oddaniu ciepła do CWU.
Powrót natomiast z bufora wchodzi prościuteńko do kotła.

Można powiedzieć, że w takim zaproponowanym przeze mnie układzie mamy do czynienia z sytuacją, gdy:
1. bufor jest podłączony bezpośrednio do kotła,
2. bufor jest niejako dość oddalony od kotła, więc rura jest dosyć długa. Tyle że tutaj ta rura jest zwinięta w formę wężownicy w zasobniku.
Napisano (edytowany)
  Cytat

MrTomo, a może taka idea (pomijam całą galanterię hydrauliczną, chodzi mi o zasadę działania):

Gorące wychodzi z kotła i idzie do wężownicy w zasobniku. Drugi koniec tej wężownicy idzie do bufora.
Tym sposobem ładujesz bufor tym co zostanie po oddaniu ciepła do CWU.
Powrót natomiast z bufora wchodzi prościuteńko do kotła.

Można powiedzieć, że w takim zaproponowanym przeze mnie układzie mamy do czynienia z sytuacją, gdy:
1. bufor jest podłączony bezpośrednio do kotła,
2. bufor jest niejako dość oddalony od kotła, więc rura jest dosyć długa. Tyle że tutaj ta rura jest zwinięta w formę wężownicy w zasobniku.

Rozwiń  


Właściwie to tak jest, tylko nie dokładnie tak jak piszesz.
To co wraca z wężownicy ląduje od razu na powrocie kotła, w kotle się dogrzewa i idzie ponownie do bufora i wężownicy.
Jednak ważna jest ochrona kotła.

Panowie pytanie:
W wymienniku na każdy króciec daję zawory z (pół)śrubunkiem.
Przy wężownicach śrubunek od strony instalacji a jak przy przyłączu wody zimnej i wyjściu wody ciepłej?
W którą stronę śrubunek - w y d a j e mi się, że od strony wymiennika ale nie jestem pewien. Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
  Cytat

Przy wężownicach śrubunek od strony instalacji a jak przy przyłączu wody zimnej i wyjściu wody ciepłej?
W którą stronę śrubunek - w y d a j e mi się, że od strony wymiennika ale nie jestem pewien.

Rozwiń  

Miałem podobny dylemat. Uznałem, że śrubunek ma ułatwiać serwisowanie kawałka instalacji, a zawór ma odcinać resztę od tego serwisowanego kawałka instalacji. Chyba nie ma reguły. Pokombinuj co będzie jak przyjdzie ci wymieniać albo naprawiać - wymiennik, rurę. Gdzie mniej wody będziesz musiał zebrać do wiadra.

Ja bym wymiennik odciął zaworem, a śrubunek dał od strony rur. I zapewne wstawiłbym gdzieś dalej w instalacji kolejny zawór, żebym nie musiał opróżniać całego układu, kiedy będę chciał odłączyć zasobnik.

edit: na brązowo Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Miałem podobny dylemat. Uznałem, że śrubunek ma ułatwiać serwisowanie kawałka instalacji, a zawór ma odcinać ten serwisowany kawałek instalacji. Chyba nie ma reguły. Pokombinuj co będzie jak przyjdzie ci wymieniać albo naprawiać - wymiennik, rurę. Gdzie mniej wody będziesz musiał zebrać do wiadra.

Ja bym wymiennik odciął zaworem, a śrubunek dał od strony rur. I zapewne wstawiłbym gdzieś dalej w instalacji kolejny zawór, żebym nie musiał opróżniać całego układu, kiedy będę chciał odłączyć zasobnik.

Rozwiń  


Dzięki, też tak do tego podchodzę.
Gdzie mniej wody zejdzie.
Myślałem, że podpatrzę jak mam teraz ale mam tylko zawór bez śrubunka.
A do spuszczenia wody z zasobnika masz dodatkowy zawór?
Napisano (edytowany)
  Cytat

Nie mam. icon_mrgreen.gif
Spuszczam przez zaworek ciśnieniowy, który chyba i u ciebie powinien się znaleźć.

Mój zasobnik ma 50dm3.

Rozwiń  


spuścić 300L przez zaworek?
Chyba założę dedykowany zawór.

Pytam o te "głupoty" bo robię listę rzeczy potrzebnych do zakupienia.
Część została mi z 2011 i dobrze bo już naliczyłem około 500 zł na zawory, kolanka itp.
Ech. Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
Mnie też zdziwił koszt tej galanterii, kiedy robiłem kotłownię. Rozrysowałem sobie wszystkie połączenia. Bardzo ułatwiło budowę i ograniczyło zakupy. Na allegro najbogatszy wybór i ceny mają: a-term, hydronetplus, instalhurt. Ci ostatni są w dwóch postaciach, trzeba porównać.
Napisano
  Cytat

Mnie też zdziwił koszt tej galanterii, kiedy robiłem kotłownię. Rozrysowałem sobie wszystkie połączenia. Bardzo ułatwiło budowę i ograniczyło zakupy. Na allegro najbogatszy wybór i ceny mają: a-term, hydronetplus, instalhurt. Ci ostatni są w dwóch postaciach, trzeba porównać.

Rozwiń  

Też sobie to rozrysowałem, dlatego pytam o te śrubunki bo to potem tu kolano z gwint zewn. tam z wewn. itd.
Trzeba to policzyć dokładnie icon_biggrin.gif


U mnie w mieście jest fajna hurtownia, porządna armatura.
Wolę trochę dopłacić ale żeby mi zawór nie ciekł po pierwszym zamknięciu/otwarciu.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Wziąłem się do roboty.
Udało mi się zdemontować większość tego, co było do rozbiórki.
Już widzę, że bez nagwintowania kilku króćców się nie obejdzie.
Po 4 latach palenia, które minęły od ostatniej przeróbki, rurki i kolanka w środku jak nowe.
Wtedy trafiłem na złomie fantastyczne rury stalowe (6/4), 3mm grube, zdrowiutkie, zakonserwowane z zewnątrz smołą.
Jeszcze teraz wykorzystam kawałek co mi został.
Teraz kupiłem króciec gwintowany 2".
Nagwintowany profesjonalnie, ale cieniutkie to takie, że aż strach kluczem złapać... Ech.

Napisano
Przy okazji dwa pytania
1. Czy warto rozbierać pompę grundfos?
Jestem w stanie coś tam przeczyścić?

2. Gdzie kupić uszczelkę pod filtr siatkowy?
Poprzednio w żadnym sklepie tego nie mieli i musiałem pilnikiem piłować jakiś pierścień przeznaczony
do czegoś innego...

Jak nie kupię to nie odkręcam!
Gość mhtyl
Napisano
  Cytat

Przy okazji dwa pytania
1. Czy warto rozbierać pompę grundfos?
Jestem w stanie coś tam przeczyścić?

2. Gdzie kupić uszczelkę pod filtr siatkowy?
Poprzednio w żadnym sklepie tego nie mieli i musiałem pilnikiem piłować jakiś pierścień przeznaczony
do czegoś innego...

Jak nie kupię to nie odkręcam!

Rozwiń  

Ad1. Jak chodzi to nie ma potrzeby rozbierać, ale jak tak bardzo chcesz to cztery śrubki odkręcisz i wyciągniesz całość i zobaczysz że nie ma co czyścić icon_biggrin.gif
Ad2. Nie wierze, że w sklepie z armaturą czy jakimś żelaznym nie ma uszczelek takich które by pasowały pod filtr. Ja już nieraz kupowałem różne uszczelki (akurat pod filtr nie) i zawsze dopasowałem, a koszt to groszowe sprawy. Najważniejsze to abyś znał średnice wewnętrzną, bo na zewnątrz może być większa, w niczym to nie przeszkadza.
Napisano
  Cytat

Przy okazji dwa pytania
1. Czy warto rozbierać pompę grundfos?
Jestem w stanie coś tam przeczyścić?

2. Gdzie kupić uszczelkę pod filtr siatkowy?
Poprzednio w żadnym sklepie tego nie mieli i musiałem pilnikiem piłować jakiś pierścień przeznaczony
do czegoś innego...

Jak nie kupię to nie odkręcam!

Rozwiń  

1.Rury czyste to pompa czysta.


2.W sklepie z częściami do maszyn rolniczych znalazłem uszczelkę do zaworu 4-drogowego.
Napisano
  Cytat

2. Gdzie kupić uszczelkę pod filtr siatkowy?
(...)
Jak nie kupię to nie odkręcam!

Rozwiń  

Skoro mi udało się zastąpić podkładkę pod śrubę w pompie obiegowej CO pakułami i jakimś kawałkiem podkładki, to i w filtrze siatkowym dasz radę w ten sposób zrobić. Skrawek starej uszczelki wystarczy, żeby mieć wzór i w sklepie coś dobrać.
Albo wytniesz z dętki, albo z kartonu nasączonego czymkolwiek albo i nie nasączonego.
Luzik.
Napisano
Panowie szybka porada potrzebna - jak się to montuje?

Dawniej miałem taki zawór bezpieczeństwa - przelotowy

DSC01446.jpg




teraz mam taki

DSC01446.jpg



Nie chciałbym popełnić jakiejś gafy...

Strzałka wskazuje wypływ?
Tylko po co ten gwint - trochę to mylące...??
Napisano
  Cytat

Panowie szybka porada potrzebna - jak się to montuje?

Dawniej miałem taki zawór bezpieczeństwa - przelotowy
[attachment=21993:z1.jpg]


teraz mam taki
[attachment=21994:z2.jpg]

Nie chciałbym popełnić jakiejś gafy...

Strzałka wskazuje wypływ?
Tylko po co ten gwint - trochę to mylące...??

Rozwiń  

gwint na przedłożenie ,do odpływu ,zlewu ,na ścianę itd.
Napisano
Tak się zastanawiam, teraz grzałem cwu do 70 st.
Odpływ zamknięty a z zaworu bezpieczeństwa ani nie kapnie.
To gdzie ta woda się rozszerza - z powrotem do sieci?

Zasilanie 3,5 bar a zawór 6 (?) bar.
To na to wygląda, że albo się cofa albo ciśnienie nie wzrasta aż tak bardzo?
Napisano
  Cytat

Dzisiaj pierwsze palenie w piecu po dwóch tygodniach prawie codziennej pracy (po dwie godz. dziennie)
Uwaga - grzanie grawitacyjnie ruszyło icon_mrgreen.gif icon_exclaim.gif

Rozwiń  

Gratulacje!

Z zaworka to powinno pokapywać. Do kanalizy, albo do wiaderka. Po kropli. Przez dwa tygodnie nakapie 5litrów - przy zasobniku 50litrowym rzecz jasna. icon_smile.gif.

Ale u Ciebie to inaczej działa, więc może kapać mniej, prawie wcale.
Bo u Ciebie - gorkie z pieca idzie przez wężownicę która jest w środku zasobnika cwu, prawda?
Napisano
  Cytat

Gratulacje!

Rozwiń  


Dziękuję.

  Cytat

Ale u Ciebie to inaczej działa, więc może kapać mniej, prawie wcale.
Bo u Ciebie - gorkie z pieca idzie przez wężownicę która jest w środku zasobnika cwu, prawda?

Rozwiń  


No tak - ale co to ma do rzeczy?
Napisano
Gratuluje.

  Cytat

Tak się zastanawiam, teraz grzałem cwu do 70 st.

Rozwiń  

Rozumiem ze można swobodnie przyjąć delta "t" dla układu - 50K.
Napisz jaką objętość (l) ma układ, a powiem Ci o ile objętościowo rozszerza się zład.
Napisano (edytowany)
  Cytat

Ale u Ciebie to inaczej działa, więc może kapać mniej, prawie wcale.
Bo u Ciebie - gorkie z pieca idzie przez wężownicę która jest w środku zasobnika cwu, prawda?

Rozwiń  

  Cytat

No tak - ale co to ma do rzeczy?

Rozwiń  

Może nową fizykę wymyślam, ale pomyślałem sobie, że:

W mojej termie jest grzałka. grzałka grzeje, gorkie robi się wokoło niej i ono zwiększa swą objętość. Rozpycha się w zimnym co prawda otoczeniu ale tak się rozpycha, że zaworkiem leci nadmiar. Bardziej bowiem się rozpycha to gorkie co jest przy samej grzałce niżby średnio ciepłe było wszystko w baniaku

Za to u ciebie według praw nowej fizyki jest tak, że w baniaku wszystko zwiększa swą objętość robiąc się ciepłe ale porównując ten przyrost objętości do przyrostu wokoło grzałki, to ten przyrost objętości w twoim baniaku jest mniejszy. Więc mało co kapie.

Może to dalekie, a może bliskie sensu. Coś tam wszak być gdzieś musi, skoro jest przyrost objętości, a nie ma wycieku. Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

To gdzie ta woda się rozszerza - z powrotem do sieci?

Zasilanie 3,5 bar a zawór 6 (?) bar.
To na to wygląda, że albo się cofa albo ciśnienie nie wzrasta aż tak bardzo?

Rozwiń  

A GDZIE MASZ NACZYNIE PRZEPONOWE ,to ten baniak niebieski na moim schemacie .
Napisano
  Cytat

A GDZIE MASZ NACZYNIE PRZEPONOWE ,to ten baniak niebieski na moim schemacie .

Rozwiń  

Wiem co to naczynie przeponowe :-)
Nie mam.

  Cytat

Gratuluje.
Rozumiem ze można swobodnie przyjąć delta "t" dla układu - 50K.
Napisz jaką objętość (l) ma układ, a powiem Ci o ile objętościowo rozszerza się zład.

Rozwiń  



Grzałem 120L (stary wymiennik)
Docelowo grzać będę 300L.
Objętościowo rozszerzy się do 5% pytam się jak to się ma do ciśnienia?
Wzrośnie do > 6Bar przy zamkniętym odpływie?
Przy jakiej temp?





Czy naczynie przeponowe jest konieczne?
Do tej pory nie miałem...
Napisano (edytowany)
  Cytat

Wiem co to naczynie przeponowe :-)
Nie mam.

Grzałem 120L (stary wymiennik)
Docelowo grzać będę 300L.

Rozwiń  


Naczynie przeponowe.

http://allegro.pl/naczynie-przeponowe-inst...5328080940.html

Jeżeli Twoja instalacja narażona jest na zwiększone ciśnienie sieci, to trzeba by pomyśleć o zamontowaniu reduktora ciśnienia.

http://allegro.pl/reduktor-cisnienia-3-4-c...5359674880.html
GRUPA BEZPIECZEŃSTWA DO C.W.U. z zaworem bezp. 6 BAR :

http://allegro.pl/grupa-bezpieczenstwa-do-...5022084724.html

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Zasilanie wodą zimną zrobiłem następująco od strony zbiornika zawór odcinający, zawór bezp., zasilanie wody
Choroba, chyba powinno być odwrotnie tj. od strony zbiornika najpierw zawór bezp. potem zawór odcinający...
Pośpieszyłem się ale to przerobię bez trudu.

No i jeszcze jedno - zaworu zwrotnego też nie montowałem.
Zastanawiam się teraz czy to dobrze.

  Cytat

Jeżeli Twoja instalacja narażona jest na zwiększone ciśnienie sieci, to trzeba by pomyśleć o zamontowaniu reduktora ciśnienia.
http://e-ekoal.home.pl/userdata/gfx/f77e5e...c22b92e4022.jpg
http://allegro.pl/reduktor-cisnienia-3-4-c...5359674880.html

Rozwiń  


Zwiększone tj. jakie?
U mnie około 4 bar max.

Na 300L zbiornik to jakiej wielkości to naczynie?
Zerknąłem i w instrukcji zalecają montaż naczynia ale nie jest to wymagane.
Napisano
Czyli reasumując - zostawić nitkę z gwintem wewn. (GW) ?? 3/4" teraz zaślepioną, potem mogę dołożyć zbiornik przeponowy.
Czy na dopływie wody dawać zawór zwrotny? To taki sam jak jak do c.o. ze sprężynką?
Napisano (edytowany)
  Cytat

Na 300L zbiornik to jakiej wielkości to naczynie?
Zerknąłem i w instrukcji zalecają montaż naczynia ale nie jest to wymagane.

Rozwiń  
icon_smile.gif
od 6 do 10 %

  Cytat

Czy na dopływie wody dawać zawór zwrotny? To taki sam jak jak do c.o. ze sprężynką?

Rozwiń  

Zawór antyskażeniowy



http://allegro.pl/danfoss-socla-zawor-anty...4975997236.html
Pozornie, zwykły zawór zwrotny jest podstawowym urządzeniem zapobiegającym przepływom wsthttp://allegro.pl/listing/listing.php?fuzzy=1&order=p&string=zawór+antyskażeniowy+danfos&bmatch=seng-v6-sm-isqm-1-default-0113&fallback=fuzzyecznym. Niemniej, obowiązujące przepisy zaostrzyły wymagania co do zaworów zwrotnych chroniących instalacje i systemy wodociągowe ? powinny być to zawory antyskażeniowe. Mimo podobnego wyglądu do zwykłych zaworów zwrotnych, zawory antyskażeniowe rodziny EA są urządzeniami, którym stawia się dużo wyższe wymogi eksploatacyjne, dotyczące zarówno wytrzymałości (np. minimum 80 000 cykli 15-sto sekundowych otwórz-zamknij) jak i materiałów z jakich są wykonane. Dodatkowo niezbędne są wspomniane otwory do bieżącej kontroli i rzecz najważniejsza, a mianowicie zapewnienie pełnej (100%) szczelności już przy ciśnieniu wstecznym 30 mm słupa wody. Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

icon_smile.gif
od 6 do 10 %


Zawór antyskażeniowy


Rozwiń  

Dzięki.
Widzę, że czeka mnie większa przeróbka niż myślałem...
Grupy bezpieczeństwa nie będę kupował, bo mam poszczególne elementy oprócz zaworu antyskażeniowego.
Podpowiedz jak to mądrze zrobić, żeby zostawić wyjście na zbiornik przeponowy (to chyba zostawię trójnik i zaślepię korkiem)
ale i zostawić wejście na filtr? Czy potem po prostu cięcie na wymiar?
Napisano
  Cytat

Dzięki.
Widzę, że czeka mnie większa przeróbka niż myślałem...
Grupy bezpieczeństwa nie będę kupował, bo mam poszczególne elementy oprócz zaworu antyskażeniowego.
Podpowiedz jak to mądrze zrobić, żeby zostawić wyjście na zbiornik przeponowy (to chyba zostawię trójnik i zaślepię korkiem)
ale i zostawić wejście na filtr? Czy potem po prostu cięcie na wymiar?

Rozwiń  

Filtr ,,reduktor ciśnienia możesz mieć na głównym przyłączu wody do budynku ,zawór antyskażeniowy musisz mieć na głównym przyłączu wody do budynku .
Napisano
  Cytat

Filtr ,,reduktor ciśnienia możesz mieć na głównym przyłączu wody do budynku ,zawór antyskażeniowy musisz mieć na głównym przyłączu wody do budynku .

Rozwiń  

Aaa - to znaczy, że cięcia u mnie w innym miejscu będą icon_biggrin.gif

Jeszcze jedno pytanie - może głupie - czy ma znaczenie jak zamocuję ten zbiornik przeponowy?
W dół tj. poniżej rury zasilającej wody zimnej nie dam rady więc musiałbym go dać powyżej.
Czy ma znaczenie jak obrócę go o 180 stopni (gwint w dół) ??
Napisano (edytowany)
  Cytat

Aaa - to znaczy, że cięcia u mnie w innym miejscu będą icon_biggrin.gif

Jeszcze jedno pytanie - może głupie - czy ma znaczenie jak zamocuję ten zbiornik przeponowy?
W dół tj. poniżej rury zasilającej wody zimnej nie dam rady więc musiałbym go dać powyżej.
Czy ma znaczenie jak obrócę go o 180 stopni (gwint w dół) ??

Rozwiń  

Niema znaczenia ,tam jest przepona ,która działa w obydwu pozycjach .

  Cytat

Sorry za jakość ale nie mam czasu na painta.
Tak ma (może) to wyglądać?
[attachment=22037:not1.jpg]

Rozwiń  

Może być tak ,zawór spustowy z zasobnika cwu najlepiej dać oddzielnie na zbiorniku lub przy samym zbiorniku podczas spuszczania osad nie będzie cofał się w instalację .
Powinieneś mieć jeszcze automatyczny zawór odpowietrzający na obiegu zimnej wody z sieci żeby nie zapowietrzać tego obiegu ,z zimną wodą wędruje dużo powietrza ,a nawet są przerwy w dostawie wody ,po zapowietrzeniu wymiennika sprawność spada. .
Na obiegu kotłowym mogą być ręczne odpowietrzniki. Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
To całkiem możliwe.

Czy zawór zwrotny może pracować w pozycji pionowej?
Kierunek przepływu w dół.

taki:

DSC01446.jpg



Mam taki zamontowany za pompką. Wcześniej był w poziomie, teraz dałem tak jak było mi wygodniej.
Cholera dzwoni i terkocze jak uruchomię pompkę...

dopisałem:
może wywalić sprężynkę?? Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
Ja wywaliłem. Mniejsze opory. Tyle że w poziomie, choć to raczej bez znaczenia.
Jest duża szansa, że przestanie dzwonić.

Sprężynkę wywaliłem.
Napisano
Trochę złomu po przeróbkach zostało

DSC01446.jpg



a to grzałka po 10 latach grzania (nadal sprawna)

DSC01446.jpg



i widok bojlera w środku.

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg



Szczerze mówiąc spodziewałem się czegoś gorszego...

Czy ta wężownica jest z nierdzewki?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Utwórz nowe...