Skocz do zawartości

właściwe podparcie szalunku stropowego


leeyo

Recommended Posts

Napisano
Witam!
Ponieważ w internecie można przeczytać przerażające historie na temat lania stropu, jeszcze raz zapytam, bo nigdzie konkretnie nie znalazłem.

Rozstawiając szalunek stropowy na stropie monolitycznym trzeba ten strop wzmacniać od spodu stemplami czy wytrzyma.

Dolna płyta ma 18cm, górna będzie miała 20cm. I właściwie wszystko jest już rozstawione, w poniedziałek (jutro) zalewamy. Stemple nie stoją na deskach, żeby rozłożyć ciężar. Jedynie co wyczytałem w dokumentacji szalunku, to nacisk na m2 jest w okolicy 6.3kN (630kg) a z tego co wiem strop ma mniejszą nośność...


Strop na którym układamy szalunek został wylany w połowie sierpnia.

Dzięki za wszelkie informacje i sugestie...

Pozdrawiam
Maciek
Napisano
Maciek, jesteś mistrzem zamieszania albo ja jeszcze nie wytrzeźwiał.
Konkretnie o co pytasz? Bo wszystkie Twoje zdania są twierdzące. A strop o którym piszesz to który, bo piszesz o zalewaniu stropu niby w poniedziałek czyli jutro, a potem piszesz, że był już w sierpniu zalany icon_eek.gif

I jeszcze dałeś zagadkę, pisząc że stemple nie stoją na deskach aby rozłożyć ciężar, to na czym one stoją?
Cytat

Witam!
Ponieważ w internecie można przeczytać przerażające historie na temat lania stropu, jeszcze raz zapytam, bo nigdzie konkretnie nie znalazłem.

Rozstawiając szalunek stropowy na stropie monolitycznym trzeba ten strop wzmacniać od spodu stemplami czy wytrzyma.

Dolna płyta ma 18cm, górna będzie miała 20cm. I właściwie wszystko jest już rozstawione, w poniedziałek (jutro) zalewamy. Stemple nie stoją na deskach, żeby rozłożyć ciężar. Jedynie co wyczytałem w dokumentacji szalunku, to nacisk na m2 jest w okolicy 6.3kN (630kg) a z tego co wiem strop ma mniejszą nośność...


Strop na którym układamy szalunek został wylany w połowie sierpnia.

Dzięki za wszelkie informacje i sugestie...

Pozdrawiam
Maciek

Napisano
Cytat

Maciek, jesteś mistrzem zamieszania albo ja jeszcze nie wytrzeźwiał.
Konkretnie o co pytasz? Bo wszystkie Twoje zdania są twierdzące. A strop o którym piszesz to który, bo piszesz o zalewaniu stropu niby w poniedziałek czyli jutro, a potem piszesz, że był już w sierpniu zalany icon_eek.gif

I jeszcze dałeś zagadkę, pisząc że stemple nie stoją na deskach aby rozłożyć ciężar, to na czym one stoją?




Dobra, jeszcze raz. Miało być tak: Rozstawiając szalunek stropowy na stropie monolitycznym trzeba ten strop wzmacniać od spodu stemplami czy wytrzyma?

Więc rozstawiam szalunek stropowy na wcześniej wylanym stropie 18cm (zalany był w połowie sierpnia). Mam obawy czy ten strop wytrzyma nacisk górnego stropu (20cm). Stemple, które podpierają szalunek stoją bezpośrednio na stropie (tym 18cm zalanym w sierpniu :P). Nie dałem pod stemple desek, które w jakiś sposób rozłożyły cięzar na większą powierzchnię.
Dodatkowo wyczytałem, że co niektórzy wręcz zalecają podparcie dodatkowo stropu niższego, żeby go wzmocnić.

Pozdrawiam
Napisano
Czyli robisz robisz drugi strop w tym samym budynku, tak?
Tylko nie rozumiem, dlaczego ten pierwszy strop jest cieńszy od tego drugiego, znaczy się może być cieńszy ale jaka ma wytrzymałość?
Co do podpierania obu stropów a w szczelności tego pierwszego, to uważam, że strzeżonego Pan Bóg strzeże, nie zaszkodzi podeprzeć ten pierwszy, i zmienił bym to podparcie punktowe na dodanie deski, czy nawet kawałków np kwadratowych z płyty osb.
Na budowach, ostatnio blok budowali to stropy były podparte na każdej kondygnacji, więc wskazane by było podeprzeć.
Napisano
Monolit 18 cm ? ...20cm ??? Nie Pomyliłeś czegoś ?
Może to teriva plus gary ?

...ale do rzeczy.

Nic tam nie podkładałem .Pierwszy monolit ~14cm , drugi 12~13cm.
Stemple podpierające szalunek dawałem co 60 - 80 cm w zależności od wymiarów pokoi.
Pod każdy stempel kawałek deski , tak dla świętego spokoju żeby nacisk nie był punktowy.
Napisano
Dla potomnych:

Przeczytałem wszystkie Wasze posty i musiałem podjąć decyzję. Pod stemple, które były na środku stropu (umówmy się - min. metr od krawędzi) podłożyłem deskami, resztkami płyt OSB... Poza tym sprawę olałem - choć naciskałem kierownika, żeby sprawdził czy wszystko jest OK - żeby odpowiedzialność na kimś spoczywała :P

Strop wylany wydaje się, że nic nie runie icon_smile.gif, byłem w piwnicy - nic się nie ugięło...

Wnioski: a/głupi ma szczęście b/nie trzeba się stresować icon_smile.gif

Stres niestety mam przy wszystkich nowych rzeczach bo nie potrafie znieść jak się coś sypie. Trochę nawaliłem z szalunkiem belki nad oknem, ale jakoś to naprawiłem... ale najważniejsze, że wnioski mam na całe życie, bo niestety zwykle trzeba coś zepsuć, żeby tego już nie psuć w przyszłości...

Pozdrawiam
Maciek

PS. Faktycznie płyta 20cm jest to gruba płyta, ale nie zastanawiałem się nad tym przed laniem - mój pierwszy dom...
  • 11 miesiące temu...
Napisano
A z mojej strony: po co utrudniać sobie życie? Jeżeli mamy kilka kondygnacji, np. piwnica, piętro, poddasze, to przecież można wybrać strop, który nie wymaga gęsto rozstawionych podpór i szalunku. Ciężar spoczywa wówczas od razu na ścianach nośnych.
Może to być strop z płyt prefabrykowanych albo z belkami strunobetonowymi jako elementami nośnymi. Wyjdzie prościej, pewniej i pewnie w ostatecznym rachunku taniej.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Witam,

Ciekawą alternatywą dla stropów monolitycznych może okazać się strop gęstożebrowy sprężony. Wymaga on o wiele mniej podpór montażowych w stosunku do tradycyjnych stropów gęstożebrowych. Jest również możliwy montaż bezpodporowy nawet do rozpiętości 5,8 m.
Poniżej przykłady podpierania stropu gęstożebrowego sprężonego w trakcie montażu:

1. Rozpiętość do 5m

DSC01446.jpg



2. Rozpiętość ponad 5m:

DSC01446.jpg



Rozstaw podpór:

DSC01446.jpg



3. Montaż bezpodporowy do rozpiętości 5,8m przy zastosowaniu wzmocnionych belek sprężonych:

DSC01446.jpg



Dodatkowo załączam filmy z montażu:
RECTOR MONTAŻ Z PODPORAMI

RECTOR_MONTAŻ BEZPODPOROWY

http://www.rector.pl Edytowano przez Eksperci Rector (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Dla potomnych:

Przeczytałem wszystkie Wasze posty i musiałem podjąć decyzję. Pod stemple, które były na środku stropu (umówmy się - min. metr od krawędzi) podłożyłem deskami, resztkami płyt OSB... Poza tym sprawę olałem - choć naciskałem kierownika, żeby sprawdził czy wszystko jest OK - żeby odpowiedzialność na kimś spoczywała :P

Strop wylany wydaje się, że nic nie runie icon_smile.gif, byłem w piwnicy - nic się nie ugięło...



Oj ludzie ludzie, przy źle podstemplowanym stropie zalewanie kończy się bardzo szybko i to, że Kierownik ponosi odpowiedzialność, nie zwalnia nikogo z myślenia.

Jeśli ktoś jest pewny Swoich decyzji, niech stanie pod stropem podczas betonowania.
Napisano
Cytat

Rozumiem, że to metafora. icon_cool.gif




Tak tak, przecież nie jeden z punktów procesu technologicznego.

Zdałem sobie sprawę, że inwestorzy zamawiając stemple jak zapałki często nie więdzą o zagrożeniu.
Liczymy przecież obciążenia, robimy wieńce etc. a mało komu przychodzi do głowy że m2 zalewanego stropu waży "swoje" i to obciążenie trzeba przenieść na konkretną ilośc stempli na m2.

Jeden z Kierowników Budowy starej daty zawsze mówił - ma być tak gęsto, żeby trudno było przejść.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam .Mam pytanie jak dokleić płytkę której już nie ma dłuższy czas do tarasu ,jak nie ma jak do czego jej dokleić .Na Zdjęciu to jest od kleju bo ta płytka na drewno jest przyklejona . https://zapodaj.net/plik-qmlTGjAND9
    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...