Skocz do zawartości

PORTLAND


Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów, takich ktorzy to decyzje o budowie domu podjeli w pelnej swiadomosci umyslu, a takze takich jak ja, ktorzy chyba byli pod wplywem jakis srodkow odurzajacych nie wiedzac na co sie pisza.v icon_lol.gif

W zwiazku z tym dziennik zakladam liczac na wasza pomoc, doswiadczenie i wiedze, gdyz moja w tym zakresie jest znikoma a mimo to marzy mi sie wlasny domek z ogrodkiem.

Projekt:





Rzut



W projekcie bedzie kilka zmian, gdzie najwieksza jest wlaczenie naroznika przy tarasie do bryly domu, zamiana miejscami lazienki z pokojem przy kotlowni wraz z likwidacja pralni (pomiedzy lazienka a pokojem).

Jako , ze jestesmy na etapie adaptacji projektu jedna z wazniejszych decyzji jaka musimy podjac jest ogrzewanie domu.
I niestety juz teraz moja glowa swiruje od myslenia, co wybrac:

Stanelo na 2 opcjach: Gruntowa Pompa ciepla lub piec na ekogroszek lub pellety.

Przeczytalam juz chyba wszystkie fora i wiadomo jak ze wszystkim kazda opcja ma zwolennikow i przeciwnikow. Im wiecej czytam tym wiekszy metlik a zdanie moje jak choragiewka- w jeden dzien za pompa -drugi za kotlem.

Moze zacznijmy od parametrow:

Powierzchnia uzytkowa - 127m2 + garaz (nieogrzewany)
Budowany z betonu komorkowego 24cm + 20 styropian
Strop zelbetowy
Na calej powierzchni ogrzewanie podlogowe.
Wentylacja: mechaniczna z rekuperacja

Decyzje musze podjac juz teraz na etapie adaptacji icon_cry.gif , gdyz w przypadku pompy rezygnujemy z kominow, a w przypadku pieca trzeba powiekszac kotlownie.


Pozdrawiam



Napisano
Niezły kolega ma rozrzut. Między pompa ciepła a ekogroszkiem jest spora rozpiętość. Oczywiście najpierw polecam wykonać OZC a potem jak już będzie wiadomo jakie jest zapotrzebowanie na ciepło można wybierać źródła tego ciepła icon_smile.gif
Napisano
Tak to je kobita :-)

Czy do tego OZC nie jest potrzebny współczynnik okien, dzrzwi, bramy garażowej? Bo tego jeszcze nie zdecydowaliśmy.
Napisano
Co do OZC - można przyjąć obowiązkowe (ustawowe) wielkości.

Co do zastosowania PCi lub kotła na paliwo stałe lub (i) gazowe - decydując się na PCi na tym etapie, czyli projektowania, tniesz nieuzasadnione koszty np. budowa komina spalinowego.

Jeśli zdecydujesz się na wentylację mechaniczną - tniesz kominy wentylacyjne i nawiewniki.
Napisano
Projekt domu juz mam i jest tam charakterystyka energetyczna tyle ze u mnie będzie trochę zmian. Przede wszystkim inna wentylacja i inny materiał budowlany.

Jeśli chodzi o projekt podlogowki to Wysłałam zapytanie do kilku firm o wycenę pomp ciepla z rekuperacja i podlogowka zeby sprawdzić o ile drożej wyniesie mnie instalacja na pompie. Dlatego osobnego projektu na podlogowke nie będziemy robić.
Napisano
Cytat

Wysłałam zapytanie do kilku firm o wycenę pomp ciepla z rekuperacja i podlogowka zeby sprawdzić o ile drożej wyniesie mnie instalacja na pompie.




Nie zniechęcaj się gdy pierwsze wyceny będą astronomiczne.
To jest normalna procedura firm, które próbują na ile mogą ostrzyc inwestora. Bywało, że różnica wyniosła 50%.
Napisano
Cytat

Co do zastosowania PCi lub kotła na paliwo stałe lub (i) gazowe - decydując się na PCi na tym etapie, czyli projektowania, tniesz nieuzasadnione koszty np. budowa komina spalinowego.

Jeśli zdecydujesz się na wentylację mechaniczną - tniesz kominy wentylacyjne i nawiewniki.



No właśnie dlatego decyzje musimy podjąć na dniach :-) bez tego architekt nie ruszy
Napisano
Projekt podłogówki robi firma od OZC. Na drugim forum jest to kolega Asolt. Charakterystyka energetyczna z projektu jest mało warta mówiąc delikatnie. Bez OZC w ogóle nie ma co zaczynać. Poważnie.
Napisano
Cytat

Nie zniechęcaj się gdy pierwsze wyceny będą astronomiczne.
To jest normalna procedura firm, które próbują na ile mogą ostrzyc inwestora. Bywało, że różnica wyniosła 50%.



No właśnie juz mam kilka odpowiedzi. Różnice sa nawet rzędu 40 tys złotych za całość.

Bez względu na to jaki wariant wybierzemy chcemy podlogowke i rekuperator więc różnica - jak dobrze liczę będzie pomiędzy pompą ciepla z odwiertami a piecem.
Napisano
Cytat

Bez względu na to jaki wariant wybierzemy chcemy podlogowke i rekuperator więc różnica - jak dobrze liczę będzie pomiędzy pompą ciepla z odwiertami a piecem.



Trochę złudne porównanie, bo PCi bezobsługową jest icon_lol.gif

Ale niech Ci będzie, upraszczając:

- kotłownia z PCi dla CO i CWU, to od 20.000 do 30.000 zł
- odwierty pionowe to od 70 do 100 zł za 1m odwiertu, licząc około 130 m odwiertów, daje kwotę od 9.000 do 13.000 zł.

Kotłownia na paliwo stałe CO i CWU, to (łącznie z kominem) 15.000 do 20.000zł + koszt składu opału

Ps. W tym uproszczeniu uwzględniłem średnią półkę cenową, bo można taniej albo drożej.
Napisano
Cytat

Mi do zestawu ogrzewanie podłogowe, wentylacja mechaniczna, "ciepłe" ściany piec na ekogroszek pasuje jak świni kamizela. Wszystko nowocześnie i nagle buch- kocmołuch.




Kocmoluch hahaha dobre


Chodzi głownie o koszty :-(. Aczkolwiek jeśli różnica wynosiłaby ok. 20 tys No to jak najbardziej pompa bo chcemy tez bezobslugowo.

Napisano
Cześć, Ola.
Zacieram ręce z radości, czekając na relacje.
Ja mam kominek z płaszczem wodnym i podłogówkę. Namawiam do takiego rozwiązania. Warunek: Miejsce w domu na dużą bańkę - z 1000litrów - żeby nie trzeba było ciągle palić w kominku.
Napisano
Cytat

Cześć, Ola.
Zacieram ręce z radości, czekając na relacje.
Ja mam kominek z płaszczem wodnym i podłogówkę. Namawiam do takiego rozwiązania. Warunek: Miejsce w domu na dużą bańkę - z 1000litrów - żeby nie trzeba było ciągle palić w kominku.



Kominka nie bedzie gdyz za duzo kombinacji w polaczeniu z wentylacja mechaniczna i rekuperatorem. Zreszta pewnie bym w nim raz zapalila. Jesli bedzie kiedys kominek to bedzie BIO.

A relacje beda z tym ze pewnie nie bedzie sie to posuwalo tak szybko ;-( jakby sie chcialo.
Napisano
Dzis choragiewka zawiala na strone pompy icon_wink.gif. Pytanie tylko jaka.

Ze wzgledu na niewileka dzialke musza byc odwierty pionowe tylko jak dlugie. Rozbieznosc w ofertach jest ogromna-pomiedzy 240m a 130m. Czy to oznacza ze ktoras z firm chce mnie zrobic w bambuko?

Z posta Autorushd wnioskuje ze potrzebny ten OZC do ustalenia mocy pompy a przy tym dlugosci odwiertow? Tylko jedna z firm zapytala o OZC, pozostale bazowaly na charakterystyce cieplnej i projekcie. Czy to oznacza ze te firmy wziely swoje zalozenia z palca czy tez moze wykonaly te obliczenia sami?

Jak juz mam wydac tyle kasy to wolalabym nie miec z tym problemow ;-/


Aha


Czy ktos moglby mi wyjasnic jak przyslowiowej krowie na rowie dlaczego w niektorych ofertach mam pompe z wbudowynym zbiornikiem na wode (180l) a do tego jeszcze jeden zbiornik (300l)?
Napisano
Cytat

Czy ktos moglby mi wyjasnic jak przyslowiowej krowie na rowie dlaczego w niektorych ofertach mam pompe z wbudowynym zbiornikiem na wode (180l) a do tego jeszcze jeden zbiornik (300l)?



Bo to jełopy są i naciągacze.
Bufor przy PCi i podłogówce jest totalnym nieporozumieniem - tych co Ci to (takie) rozwiązanie proponują, skreśl z listy "oczekujących".

Jeśli chodzi o odwierty.
Ich łączna długość zależy od mocy PCi i od właściwości gruntu. W zależności od gruntu z 1m można uzyskać od 50 do 150W.
Większość firm określa "moc" gruntu "z pod dużego palca", tzw. bezpieczną wielkość, średnio na 60 - 80W/m




Sporo firm, na wszelki wypadek zaleca przewymiarowane moce DZ (odwiertów) - co nie jest błędem, ale jest dyskusyjne.
Napisano
Cytat

Jeśli chodzi o odwierty.
Ich łączna długość zależy od mocy PCi i od właściwości gruntu. W zależności od gruntu z 1m można uzyskać od 50 do 150W.
Większość firm określa "moc" gruntu "z pod dużego palca", tzw. bezpieczną wielkość, średnio na 60 - 80W/m



W takim razie konieczna jest nastepna rzecz - badanie gruntu?

Looo matko jak sie przebrnie etap papierkow, pozwolen itp. to chyba sama budowa to juz czysta przyjemnosc
Napisano (edytowany)
Cytat

W takim razie konieczna jest nastepna rzecz - badanie gruntu?



Niekoniecznie - w trakcie wiercenia, można dokonać odpowiednich korekt co do głębokości i ilości odwiertów.

Cytat

badania gruntu jest proste. 3 punkty na głębokość 4 m. Żadna filozofia.



Ojjjjjjjjjjjjjjj.

Pomyliłeś z badaniem gruntu dla celów posadowienia budynku (właściwości "geotechniczne"). icon_lol.gif

Tu chodzi o rodzaj "skał" (gruntu) na całej długości odwiertu (właściwości "geotermiczne"), bo ich właściwości wpływają na "moc" odwiertu.
Geolodzy mają na mapach "głębokościowych" strukturę zalegających "skał" - w zasadzie nie chodzi o badanie, tylko o (ewentualny) wypis dla danego terenu. Z uwzględnieniem warunków hydrogeologicznych dla warstw głębszych (długość kolektora), bo "zawartość" wody jest decydującym czynnikiem. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Jeśli z OZC będzie niskie a będzie to można dać pompe p-w czyli bez odwiertów.



Też trzeba to rozważyć, ale dobra PCi P/W ma też swoją cenę - często niewiele mniejszą od PCi G/W nawet z pionowymi odwiertami.
Jeśli u niej warunki geotermiczne są złe (np. suchy piach), to takie rozwiązanie, może być tańsze (przy takiej samej skuteczności).

Rozważyć też należy kolektor płaski, bo to najtańsze rozwiązanie, a jeśli warunki gruntowe są dobre (np. mokra glina), to najlepszy - powierzchnia pod kolektor może mieć trochę ponad 200m2.
Napisano
Cytat

Ps. Ola - a jaką moc ma mieć kocioł wg. charakterystyki energetycznej budynku ?




Oni proponują kocioł kondensacyjny 333-f. Najmniejszy jest do 13 kW.

Kolektory poziome odpadają - brak miejsca na działce.

Właśnie doczytalam ze w tej charakterystyce oni proponują alternatywny system ogrzewania właśnie na pompie. Nie pisze na jakiej czy to grunt czy woda czy powietrze. Pisze natomiast ze o mocy 10 kW. Trochę dużo bo żadna z ofert które dostałam nie zakłada az takiej mocnej pompy.
Napisano
Masz około 150m2 powierzchni do ogrzania (bo poddasze chyba nie ogrzewane?).
Upraszczając i zgrubsza:

Biorąc pod uwagę tylko wymogi minimalne co do "izolacyjności" domu potrzebujesz kocioł o mocy nominalnej 5 - 6kW + 2,5kW dla wentylacji grawitacyjnej, lub + 1kW dla WM z rekuperacją.

Czyli moc kotła przy WM to 6 - 7kW.
Czyli dla PCi; kolektor poziomy na powierzchni 200 - 300m2 (w zależnosci od gruntu) lub kolektor pionowy (odwierty) o łącznej długości 100 - 150m.


Gdybyś się zdecydowała na powietrzną PCi - to z różnych powodów i moim zdaniem powinna mieć moc około 10kW.

OZC bardzo dokładnie "poda" wymaganą moc kotła, ale obstawiam w ciemno, że będzie niższa niż wynika z tych zgrubnych obliczeń.
Napisano
Cytat

Biorąc pod uwagę tylko wymogi minimalne co do "izolacyjności" domu potrzebujesz kocioł o mocy nominalnej 5 - 6kW + 2,5kW dla wentylacji grawitacyjnej, lub + 1kW dla WM z rekuperacją.

Czyli moc kotła przy WM to 6 - 7kW.
Czyli dla PCi; kolektor poziomy na powierzchni 200 - 300m2 (w zależnosci od gruntu) lub kolektor pionowy (odwierty) o łącznej długości 100 - 150m.


+ ewentualne korekty mocy PCI in plus związane ilością mieszkańców.
Ale z drugiej strony zakładając że to szacunkowy przedział mocy, to po wykonaniu OZC najprawdopodobniej nie będzie potrzebna żadna korekta na "plus". icon_smile.gif


PS.
Jest jeszcze coś takiego jak kolektor mieszany, robiony przy dobrych własnościach gruntu i braku miejsca na działce.
W takim kolektorze odwiert jest wykonywany dla uzupełnienia mocy kolektora poziomego, któremu zabrakło miejsca dla osiągnięcia przewidzianej mocy chłodniczej DZ.



dopisałem

Cytat

Kominka nie bedzie gdyz za duzo kombinacji w polaczeniu z wentylacja mechaniczna i rekuperatorem.


To nie prawda, ale masz prawo do własnych decyzji uznając kominek za rzecz zbędną.



Cytat

Bo to jełopy są i naciągacze.
Bufor przy PCi i podłogówce jest totalnym nieporozumieniem - tych co Ci to (takie) rozwiązanie proponują, skreśl z listy "oczekujących".


Przy materiałach jakie zakładasz do budowy, bufor to wyrzucanie pieniędzy.
Jeśli zależy Ci na stałej temperaturze całodobowo, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wylewka akumulacyjna.
Napisano
Cytat

To nie prawda, ale masz prawo do własnych decyzji uznając kominek za rzecz zbędną.




Przy materiałach jakie zakładasz do budowy, bufor to wyrzucanie pieniędzy.
Jeśli zależy Ci na stałej temperaturze całodobowo, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wylewka akumulacyjna.


Dzieki poczytam o tym - a czy musi to byc zaplanowane juz na etapie adaptacji, czy mozna ro zmienic pozniej przy budowie?

Cytat

Odnośnie kominka to nie ma z tym problemów. Sam mam zaplanowany.

Ten kociołek 333f to chyba droższego nie było.


Nawet nie sprawdzalam ceny tego kotla. Nie mamy gazu wiec i tak ta opcja nie wchodzi gre. Ale widze ze caly kosztorys tegoprojektu jest chyba lekko zawyzony icon_wink.gif - jeden pozytyw dla mnie.
Napisano
Dobrze na etapie adaptacji rozrysować poziomy z uwzględnieniem warstwy izolacyjnej odpowiedniej grubości.
Szkoda żeby później w trakcie eksploatacji te kilkanaście ton betonu grzało grunt.
Napisano
Po dlugich i nawet nie burzliwych rozmowach podjelismy decyzje w sprawie ogrzewania.

BEDZIE POMPA !!

Jak widac forum i forumowicze maja zbawienny wplyw na stosowanie nowoczesnych technologi. Solange63 dowalila nam z kocmoluchem no i wyjscia nie bylo icon_wink.gif.

Na dzien dzisiejszy oczekujemy na mapke do celow projektowych - bagatela 700 zl za kawalek papirka - wkurzyc sie mozna jak to urzednicy "ulatwiaja" wszystko.

Zastanawiamy sie rowniez nad wyborem firmy ktora zaprojektuje caly system grzewczy. Nie chcialabym jeszcze podpisywac zadnej umowy, ale do PNB musze miec projekt rekuperacji i podlaczenia pompy ;-(.
Napisano (edytowany)
Cytat

do PNB musze miec projekt rekuperacji i podlaczenia pompy ;-(.



1. Projekt WM jesteś sobie w stanie zrobić sama, na rzutach zaznaczasz nawiewy i wywiewy, a projektant to podpisuje - odwiedź Dziennik PeZeta https://forum.budujemydom.pl/Dziennik-PeZet...200&st=2150 #2167.

2. Tego "wymogu" podłączenia PCi nie bardzo rozumiem - o co chodzi ? Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Dopowiem, bo znając życie - architekt o tym nie wie. icon_lol.gif

Może nie wiedzieć, że od września ubiegłego roku, po noweli PB, instalacja pomp ciepła nie wymaga ani PnB, ani nawet zgłoszenia (PB - art.29.2.16). i art.30.2. ) Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Pytanie troche z innej dziedziny:

Czy da sie wkleic zdjecie badz plik zapisany na komputerze bezposrednio na forum czy trzeba go zapisac na zewnetrznym serwerze???
Napisano
Da się.
U dołu, po prawej masz wybierz plik. Klikasz wybierasz, zapisujesz.
Po lewej, też u dołu, masz "załączniki" klikasz wybierasz i finito.

Ps. Zanim klikniesz "dodaj odpowiedź" - kliknij na "podgląd" czy obiekt jest widoczny.
Napisano
Cytat

Da się.
U dołu, po prawej masz wybierz plik. Klikasz wybierasz, zapisujesz.
Po lewej, też u dołu, masz "załączniki" klikasz wybierasz i finito.

Ps. Zanim klikniesz "dodaj odpowiedź" - kliknij na "podgląd" czy obiekt jest widoczny.



Dzieki wielkie - blondynka w akcji icon_wink.gif

Dzis maly kroczek do przodu- mapka do celow projektowych odebrana przez kochanego szwagra jedzie do architekta, a ja skonczylam rozmieszczenie pomieszczen.

Czekam na jakies cenne uwagi z doswiadczenia icon_wink.gif

DSC01446.jpg

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Dawno mnie nie bylo, bo i w sumie nic konkretnego sie nie dzieje. Projekt dalej u architekta sie adaptuje. Ale musze pochwalic sie ze dzis dostalam pierwsza wycene od firmy budowlanej- i w sumie nie wiem kogo bardziej ponioslo, tego Pana z cena czy mnie jak ja zobaczylam.

Otóz wycena SSO bez dachu ze stropem to...... 75000 netto.

I nie byloby to oczywiscie zaskoczeniem gdyby nie fakt ze ta cena to tylko robocizna icon_eek.gif

Prosze powiedzcie ze ta cena to chyba z ksiezyca - bo nawet kosztorys od projektanta, choc zawyzony, pokazuje mniejszy koszt.
Napisano
Cytat

IMO stanowczo za dużo.

może to za całość a ty nie doczytałaś ?


Niestety nie- wyslalam jeszcze raz maila ze stwierdzeniem ze to chyba z materialem i dostalam odpowiedz ze material to moze byc nastepne 100 tys
Napisano
Cytat

Niestety nie- wyslalam jeszcze raz maila ze stwierdzeniem ze to chyba z materialem i dostalam odpowiedz ze material to moze byc nastepne 100 tys


To wyślij im jeszcze jednego maila życząc im powodzenia w szukaniu innego frajera icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Otóz wycena SSO bez dachu ze stropem to...... 75000 netto.

koszt.


Za taką kasę sam ci postawię - i nawet rabat dam icon_biggrin.gif


Dzień bez Vat

A po prawdzie - zobaczył kawał nowoczesnej dużej bryły i ci sypnął - sam to przerabiałem - za 25m3 ziemi do wybrania ( 3 kamazy ) 3000-4000 zł - a docelowo zrobiłem za 300zł

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć wszystkim! Jako przedstawiciel firmy matego.pl, chciałbym zaprosić Was do zapoznania się z naszą ofertą wynajmu i sprzedaży tymczasowych płyt drogowych z tworzywa sztucznego – idealnych do utwardzania dróg dojazdowych, placów budowy, parkingów tymczasowych czy zabezpieczania gruntu w trudnych warunkach. Dlaczego warto postawić na płyty z tworzywa zamiast tradycyjnych betonowych? ✅ Niższy koszt zakupu i wynajmu – nasze rozwiązania są znacznie bardziej ekonomiczne już na starcie. ✅ Tani transport – na jednego TIR-a wchodzi aż 400 sztuk naszych płyt, gdzie dla porównania betonowych tylko około 15 sztuk. ✅ Błyskawiczny montaż – bez potrzeby użycia ciężkiego sprzętu czy HDS-u. Wystarczy 1–2 osoby, żeby szybko i sprawnie ułożyć drogę tymczasową. ✅ Lekkość i poręczność – nasze płyty ważą od 25 kg do 49 kg, więc są łatwe do przenoszenia nawet w pojedynkę. ✅ Wysoka wytrzymałość – w zależności od modelu, płyty wytrzymują nawet do 80 ton obciążenia, więc spokojnie radzą sobie z ruchem ciężkiego sprzętu budowlanego czy samochodów dostawczych.   Oferujemy zarówno sprzedaż, jak i wynajem – z dostawą na terenie całej Polski. Szczegóły i kontakt znajdziecie na naszej stronie: www.matego.pl Jeśli macie pytania – śmiało, chętnie doradzę!
    • Miałem bardzo podobny problem z klamką i drzwiami balkonowymi – też kupiłem nową i po montażu nadal się nie domykały. U mnie winna była zasuwnica, która się już wyrobiła. Zamówiłem części za ~120 zł, próbowałem sam, ale nic z tego nie wyszło. Finalnie i tak wezwałem serwis okien – zapłaciłem 260 zł, ale zrobili wszystko szybko i profesjonalnie. Co ważne – samo wymienienie części to nie wszystko. Trzeba znaleźć przyczynę, dlaczego skrzydło się ciężko domykało (u mnie był problem z luzem w zawiasach). Inaczej sytuacja szybko się powtórzy. Jeśli jesteś z okolic Poznania, to mogę polecić firmę, która mi to naprawiała: Integro Poznań
    • To dopiero będzie ładnie.
    • Nie kombinuj z kitowaniem/szpachlowaniem/akrylowaniem - wsadzisz kupę kasy, a efekt będzie nijaki   Dużo tej podbitki masz?     Najtaniej będzie, jak kupisz zwykłą płytę HDF  3mm drewnopodobną w odpowiednim kolorze, podocinasz  tak, aby wypełniły przestrzeń między belkami, czarnym markerem - dla picu - zaznaczysz niby-deski, przykręcisz do istniejącej podbitki i nikt nie zauważy różnicy, o ile nie pokażesz palcem... Szpary przestaną przeszkadzać...   Sugerowany laminat jest kilkukrotnie droższy, trudniejszy w obróbce i aplikacji, choć jest odporny na warunki zewnętrzne, a płyta HDF w takiej lokalizacji nie jest narażona na zmoknięcie, czy światło słoneczne i wytrzyma wiele lat...
    • Będziesz miał dużo więcej szpar, tyle ze mniejszych. Bez sensu. Kup arkusze laminatu i zakryj powierzchnię pomiędzy krokwiami. Albo szpary wypełnij akrylem i pomaluj.   Możesz też zrobić własny kompozyt, kup jakiś lakier do parkietu i wsyp do niego parę worków drobnych trocin z piły taśmowej, będziesz miał własny kit drzewny do wypełniania tych szpar.  Tylko trociny muszą być wysuszone!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...