Skocz do zawartości

wełna a styropian - różnice


Gość

Recommended Posts

Napisano
Cytat

Szanowni przedmówcy w 87 poście napisałem i załączyłem rysunek.
Jednemu z Was, dwukrotnie zadawałem pytanie:

"Ok., niech będzie szczelina 20mm, ale gdyby ją odpowiednio porozdzielać aby ograniczyć ruch powietrza, to nie byłoby to lepiej."



Przeca Adam napisał bardzo wyraźnie i potwierdził to co próbujemy wbić do głowy:

Cytat

Ta szczelina, nie 7, nie 70 tylko 20mm (taka na poziomie morza, bo w kopalni trzeba inną a na Evereście też)
Ekran, odbłyśnik, lustro czy materiał refleksyjny (jakby go nie nazwał), aby zadziałał, MUSI mieć przed sobą przestrzeń przeźroczystą dla promieniowania, bo tylko wtedy MOŻE zadziałać. Jest taki materiał stały ?

Owijanie nim czegoś nieprzeźroczystego jest czystym dowodem na kompletną nieznajomość fizyki!



A na tych rysunkach z jednej strony ekranu jest płyta g/k (bez wyodrębnionej pustki), a z drugiej "owinięto" nią wełnę.

Jakim to materiałem przezroczystym dla promieniowania, miałyby być podzielone?




Napisano
Parkiet Komplex
Przeczytaj swój własny post1(150): "w 87 poście", "w 112 poście" - tworzysz węża, który zjada swój własny ogon.
Być może masz uniwersalną rację, ale ona nikomu - poza Tobą - nie jest potrzebna.
Napisano
Cytat

Co prawda w zwykłych termosach, odległość między ściankami refleksyjnymi jest znacznie mniejsza niż 2 cm i to też działa, ale nie będę się przy tym upierał..



I następny problem - trzeba się upierać, ale tylko przy działaniu między warstwami refleksyjnym, wewnątrz ekranu.

Tam zostaje "uwięzione" tak jak w termosie, to wszystko co nie odbiło się od zewnętrznej powierzchni refleksyjnej - czyli przy prawidłowym ułożeniu ekranu, czyli około 15% promieniowania.
Napisano (edytowany)
Cytat

Parkiet Komplex

Być może masz uniwersalną rację, ale ona nikomu - poza Tobą - nie jest potrzebna.



Nie mów za wszystkich.

Cytat

Przeca Adam napisał bardzo wyraźnie i potwierdził to co próbujemy wbić do głowy:



A na tych rysunkach z jednej strony ekranu jest płyta g/k (bez wyodrębnionej pustki), a z drugiej "owinięto" nią wełnę.

Jakim to materiałem przezroczystym dla promieniowania, miałyby być podzielone?


I tam napisałem "1- przekrój układu docieplenia z zastosowaniem jednej warstwy - ekranu folii refleksyjnej.
W tym przypadku efektywność działania zależy od staranności wykonania. Istotnym jest zachowanie szczeliny powietrznej. Każdy styk wełny z folią zmniejsza efektywność folii refleksyjnej. Z biegiem czasu powierzchnia metalizowana ulega utlenieniu przez co spada skuteczność ocieplenia,"


Obejrzyj dokładnie rysunki i tak samo dokładnie przeczytaj zanim coś napiszesz. Nie odkręcaj kota ogonem.

Ciekawe jak długo będziecie się wściekać. Spokojności życzę. Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

I tam napisałem "1- przekrój układu docieplenia z zastosowaniem jednej warstwy - ekranu folii refleksyjnej.
W tym przypadku efektywność działania zależy od staranności wykonania. Istotnym jest zachowanie szczeliny powietrznej. Każdy styk wełny z folią zmniejsza efektywność folii refleksyjnej. Z biegiem czasu powierzchnia metalizowana ulega utlenieniu przez co spada skuteczność ocieplenia,"[/b]



Tylko taki sposób kładzenia jest właściwy dla wszystkich ekranów, jedno, dwu, czy trylon warstwowych - tłukę to od początku, ba nawet wklejam "pismo obrazkowe" dla mniej kumatych.
Echo, echo, echo.
Napisano (edytowany)
Cytat

Źle mnie zrozumiałeś, nie jestem Ci ja wrogiem, lecz popatrz przynajmniej na temat: wełna a styropian - różnice



Ok. ja też,
ale zauważ, że na samym początku,, do izolacji z wełny alternatywnie zaproponowałem dodatkowe uzupełnienie

w postaci folii bąbelkowej refleksyjnej, w przestrzeni między płytą GK a wełną, z zaleceniem porady u budowlańca.

Uważałem, że taka warstwa izolacji będzie bardziej skuteczna niż zwykła pustka powietrzna, bo nigdy wełna nie przylega dokładnie do płyty GK. I to wszystko co chciałem w tym temacie powiedzieć.


Póżniej powstała burza, myślałem, że Adam_mk ją zatrzymał, ale jest jak widzisz.
Pozdrawiam. Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

ale zauważ, że na samym początku,, do izolacji z wełny alternatywnie zaproponowałem dodatkowe uzupełnienie

w postaci folii bąbelkowej refleksyjnej, w przestrzeni między płytą GK a wełną, z zaleceniem porady u budowlańca.

Uważałem, że taka warstwa izolacji będzie bardziej skuteczna niż zwykła pustka powietrzna, bo nigdy wełna nie przylega dokładnie do płyty GK. I to wszystko co chciałem w tym temacie powiedzieć.[/b]



I w tym problem - to jest najgorsze rozwiązanie z możliwości użycia, takiego rodzaju ocieplenia. Najgorsze i najdroższe.
Zwykła folia "budowlana" pod płytą g/k da takie same, a może i lepsze efekty końcowe, przy duuużo niższym koszcie.
Natomiast sama folia bąbelkowa nawet z warstwą refleksyjną, tylko nieznacznie poprawi U przegrody.

Błądzenie to jedno, a upieranie się przy szkodliwym dla inwestora rozwiązaniu, to zupełnie inna sprawa - i temu mówię zdecydowane NIE.

Z mojej strony FINITO, bo wszystko co maiłem do powiedzenia w tej sprawie, powiedziałem.
Napisano (edytowany)
Musiałam przetrawić taką ilość informacji icon_smile.gif Jani, pisałeś o wilgoci bytowej i też się nad tym zastanawiałam. Jeśli posłużyłabym się /stricte teoretycznie/ rozwiązaniem ze wspomnianych budynków pofabrycznych, byłoby to w skrócie niedokładne. Jako budynek dużej kubatury o przeznaczeniu wykładowym, miałabym do czynienia z wilgocią pochodzącą z procesów oddychania, odparowania wilgoci z łazienek etc. Aczkolwiek analizując zyski wilgoci związane z normalnym użytkowaniem budynku o mniejszej kubaturze, jako mieszkalnego /np lofty/ mam już do czynienia z pełną gamą czynności codziennych w tym i gotowanie...logika mówi mi iż od przeznaczenia budynku zależałaby ilość tej wilgoci...tok myślowy prowadzi mnie jeszcze do tematu wentylacji pomieszczeń i muszę to przeanalizować icon_smile.gif z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam icon_smile.gif

p.s. Bajbaga tak sprawdzałam icon_smile.gif mówiąc szczerze była to dla mnie nowość icon_biggrin.gif rozwiązanie wydaje się być optymalne. Tylko małe pytanko czy ktoś miał styczność z tym materiałem w rzeczywistości? Tzn montaż/użytkowanie? Jestem ciekawa jak to się sprawuje na dłuższą metę... pozdrawiam icon_smile.gif Edytowano przez ewa_f (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

p.s. Bajbaga tak sprawdzałam icon_smile.gif mówiąc szczerze była to dla mnie nowość icon_biggrin.gif rozwiązanie wydaje się być optymalne. Tylko małe pytanko czy ktoś miał styczność z tym materiałem w rzeczywistości? Tzn montaż/użytkowanie? Jestem ciekawa jak to się sprawuje na dłuższą metę... pozdrawiam icon_smile.gif



Technicznie i eksploatacyjnie to nic nowego - ytong i tyle.

Ale musi być tak położony (przyklejony), aby ze ścianą tworzył szczelny "monoblok".
Na stronie są filmiki z realizacji i sposobu kładzenia (klejenia)
Napisano
Cytat

Aczkolwiek analizując zyski wilgoci związane z normalnym użytkowaniem budynku o mniejszej kubaturze, jako mieszkalnego /np lofty/ mam już do czynienia z pełną gamą czynności codziennych w tym i gotowanie...logika mówi mi iż od przeznaczenia budynku zależałaby ilość tej wilgoci...tok myślowy prowadzi mnie jeszcze do tematu wentylacji pomieszczeń i muszę to przeanalizować icon_smile.gif z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam icon_smile.gif


Mimo że budynek/lokal mieszkalny jest na co dzień użytkowany przez mniejszą ilość osób (wyjątkiem spora impreza icon_biggrin.gif ) niż sala wykładowa, to nie można pomijać wilgoci jaka produkują mieszkańcy (wszyscy i stale - włącznie ze zwierzyńcem).
Jak słusznie nadmieniłaś wilgoc pochodząca z procesu oddychania , czy też pocenia się to też składnik wilgoci bytowej, podobnie jak gotowanie czy pranie.
Dlatego ważniejszym jest dobranie parametrów wentylacji do ilości osób na stałe przebywających (w założeniu) w pomieszczeniu (domu), niż do jego kubatury.
Może się np. okazać, że Loft zamieszkiwany przez Jupi, który na dodatek jest singlem, będzie wymagał słabszej wentylacji (po pozbyciu się całkowicie wilgoci technologicznej powstałej przy jego adaptacji) niż malutki kurnik czteroosobowej rodziny z psem i kotem. I to mimo to, że kot w domu bywa okazjonalnie icon_biggrin.gif

W przypadku budynku zabytkowego, który ma być zaizolowany od wewnątrz, a to technologia/system ocieplenia bardzo niechętnie wybaczający błędy wykonawcze, wentylacja będzie odgrywać bardzo ważną rolę choćby ze względu na potencjalne mostki cieplne na styku połączeń przegród zewnętrznych ze ścianami wewnętrznymi - o czym już nadmieniałem, .
Nawet Multipor, choć z natury jest najbardziej idiotoodporny wymaga staranności przy aplikowaniu/układaniu o czym wspomina wyżej bajbaga.
Napisano
Cytat

Pan Adam potrafił rzeczowo odnieść się do powyższego pytania i min. napisał:

Te izolacje jakie tu rozważacie oparte są właśnie na zasadzie budowy termosu i jak w termosie powinny być stosowane.

Zamiast próżni jest powietrze pozostające, W MIARĘ MOŻLIWOŚCI w bezruchu.
Ta szczelina, nie 7, nie 70 tylko 20mm (taka na poziomie morza, bo w kopalni trzeba inną a na Evereście też)
Ekran, odbłyśnik, lustro czy materiał refleksyjny (jakby go nie nazwał), aby zadziałał, MUSI mieć przed sobą przestrzeń przeźroczystą dla promieniowania, bo tylko wtedy MOŻE zadziałać.
Owijanie nim czegoś nieprzeźroczystego jest czystym dowodem na kompletną nieznajomość fizyki!

Może działać OBUSTRONNIE, czyli bronić przed "dostawaniem się DO", a także przed "wydostawaniem się Z" jedynie wtedy, gdy z obu stron lustra jest ta próżnia/powietrze w bezruchu/ośrodek przeźroczysty dla promieniowania.
"

Co prawda w zwykłych termosach, odległość między ściankami refleksyjnymi jest znacznie mniejsza niż 2 cm i to też działa, ale nie będę się przy tym upierał.


O łaskawco.
Powiedz czego znowu nie zrozumiałeś... i co próbujesz jeszcze podważyć?
I to w wyjaśnieniu Adama_mk które zdaje się do Ciebie przemówiło?
Dalej próbujesz mącić?
Skoro w termosie jest zastosowany izolator w postaci próżni wykluczający dwa z trzech składników przekazywania ciepła (konwekcja i kondukcja wymagają materialnego medium), to odległość między ekranami wcale nie musi wynosić 2cm... co więcej - może być mierzona mikrometrach. I to nie na zasadzie przekonwertowania jednostek icon_biggrin.gif
2cm są optymalne dla ośrodka gazowego (powietrza)... dotrze to wreszcie do Ciebie, czy nie?


PS.
Też odniosłem wrażenie/miałem nadzieję że Adam swoją wypowiedzią zatrzymał, jak to ładnie nazwałeś nazwałeś - "burzę", ale nie... Ty dalej swoje.
Napisano (edytowany)
Cytat

O łaskawco.
Powiedz czego znowu nie zrozumiałeś... i co próbujesz jeszcze podważyć?
I to w wyjaśnieniu Adama_mk które zdaje się do Ciebie przemówiło?
Dalej próbujesz mącić?
Skoro w termosie jest zastosowany izolator w postaci próżni wykluczający dwa z trzech składników przekazywania ciepła (konwekcja i kondukcja wymagają materialnego medium), to odległość między ekranami wcale nie musi wynosić 2cm... co więcej - może być mierzona mikrometrach. I to nie na zasadzie przekonwertowania jednostek icon_biggrin.gif
2cm są optymalne dla ośrodka gazowego (powietrza)... dotrze to wreszcie do Ciebie, czy nie?


PS.
Też odniosłem wrażenie/miałem nadzieję że Adam swoją wypowiedzią zatrzymał, jak to ładnie nazwałeś nazwałeś - "burzę", ale nie... Ty dalej swoje.



Jani 63 chcesz ratować swoją reputację, to nie rób tego czyimś kosztem.

Popatrz , kto, co i w jaki sposób pisał po poście Adama_mk. Ja się nie odzywałem. Popatrz na swoje grzeczne zachowanie.

Ponadto:

Spójrz na swój post 131 , tam w termosie widziałeś tylko próżnię,
cytuję „Reszta wniosków wyciągniętych na podstawie tej analogii oczywiście błędna, bo przykład kompletnie
nietrafiony.


Zauważ, że nie upierałem się przy odległości innej niż 2 cm.

Na temat odległości ścianek w temacie pisałeś jakoś inaczej post 135,

cytuję” Post wyżej napisałem co było (teraz już chyba takich nie produkują - były/są? bardzo kruche i implodowały po uderzeniu) głównym izolatorem w termosach szklanych.”

Teraz, gdzieś, tam, coś znalazłeś i udajesz najmądrzejszego.
Jeśli sprawia Ci to satysfakcję to niech tak pozostanie.
Pozdrawiam. Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

panie zakomplexiony - kończ, wstydu (sobie) oszczędź...




Niech się wstydzi Jani 63, który tematu izolacji, z wewnętrzną warstwą niskoemisyjną, nie potrafi skojarzyć z działaniem, szyb zespolonych również z wewnętrzną niskoemisyjną.
Czy takie okna są lepsze od innych czy nie?
Jeszcze dwa dni temu nie wiedział jak działa termos, co gorsze, nie stać go na to aby mi podziękować za podpowiedż.

Niech się wstydzą mhtyl i bajbaga , którzy mając kilkanaście tysięcy postów na budowlanym forum , w temacie o tynkach nie wiedzą co to jest wyprawka lub zaprawka,

Jakkolwiek całe Forum ma swoją wartość, jest wiele ciekawych artykułów, jest ładna grafika i jest również grono doradców z wysokiej półki, z kilkoma liderami na czele.

Tu należą się słowa uznania,

Pozdrawiam Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Napisano
No i masz mnie. Tak - wstydzę się.
Wstydzę się sam przed sobą że wdałem się w dyskusję z kompletnym ignorantem, który na przestrzeni 135 postów dalej nie potrafi zrozumieć co to jest "poduszka" powietrzna i jaki ma wpływ (ona sama w sobie i jej grubość) na działanie izolacji refleksyjnej.
Co więcej, jesteś manipulatorem zmieniającym swoje wcześniejsze wypowiedzi/posty próbując w ten sposób (nota bene z miernym skutkiem) zafałszować swój obraz jako osoby coś tam wiedzącej w temacie.
Nie przemawia do Ciebie ani słowo pisane, ani pismo obrazkowe.
Cytowanie przez Ciebie fragmentów wypowiedzi z wcześniejszych stron wyrwanych z kontekstu też jakoś nie podnosi Twojej wiarygodności.
Będąc osobnikiem wybitnie odpornym na wiedzę i do tego jak pokazują Twoje ostatnie wpisy - z jakimś kompleksem (a może tylko z rozbudowanym ego) masz w sobie przekonanie, że ostatnie słowo musi należeć do Ciebie.
No i dobrze - należy... może być głupie, ale Twoje.

Czytający uważnie wątek, szczególnie od od postu #30 który to został prze edytowany przez Ciebie po 27 godzinach - wcześniej zawierał tylko odnośnik do do konkretnego produktu, będą mieli jasny obraz jaki z Ciebie jest dyletant.
Wyciąganie konkretnych postów lub odnośników do nich wydaje mi się (puki co) bez bez sensu.
Każdy czytający będzie mógł sam ocenić kto w całej tej dyskusji uparcie błądził, a kto nie.


PS.
Przepraszam czytających, ale nie pozwolę sobie że ktoś taki, taki laik w temacie izolacji termicznej, jeździł po mnie jak po łysej kobyle.
Napisano (edytowany)
Cytat

Niech się wstydzą mhtyl i bajbaga , którzy mając kilkanaście tysięcy postów na budowlanym forum , w temacie o tynkach nie wiedzą co to jest wyprawka lub zaprawka,


Tylko czekałem kiedy wypomnisz mi ilość postów icon_biggrin.gif taki chwyt to jak dziecko w piaskownicy.
A TY już piszesz we wszystkich tematach i nie na temat, tu jest o wełnie a nie o tynkach jaśnie panie wiedzący.

A podsumowując to zaprawkę podsunął bajbaga a Ty jak małpa zaraz to podłapałeś i się chlubisz, że to Ty.
Wstydu ani honoru za grosz nie masz. Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Jakkolwiek całe Forum ma swoją wartość, jest wiele ciekawych artykułów, jest ładna grafika i jest również grono doradców z wysokiej półki, z kilkoma liderami na czele.

Tu należą się słowa uznania,[/b]
Pozdrawiam


Po tu tu piszemy aby przestrzec przed takimi poradami pseudo fachurami jak Ty innych.
Tu jest cytat jednego co nie słuchał się rad Naszych a potem przeprosił.

Cytat

Witam ponownie . Na poczatku musze was przeprosic w nocy dokladnie wszystko przeanalizowalem i poczytalem i czarno na bialym wyszlo mi ze zaufalem osobie ktora nie ma o temacie sufitow podwieszanych i ocieplen zadnej realnej praktycznej wiedzy moglem od razu was sluchac bo to co piszecie sie pokrywa z wszystkim co wyczytalem dzis w nocy . Z porad pseudofachowcy juz zrezygnowalem telefonem o 6 rano mam nadzieje ze go obudzilem .


Całość znajduje się https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...st&p=444623
Jak widzisz mamy uznanie jako dobrzy doradcy, szkoda że Ty do nich nie należysz icon_confused.gif
Napisano
Cytat

Nie dałoby się przeczyścić tego wątku i przenieść do odrębnego wątku dywagacje o izolacji refleksyjnej?


Jestem za icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Nie dałoby się przeczyścić tego wątku i przenieść do odrębnego wątku dywagacje o izolacji refleksyjnej?


Już dawno o tym pisałem, że więcej tu bąbelkach icon_biggrin.gif niż o wełnie i styropianie.
Napisano
Szlag mnie trafia jak jeden styropian jest lepszy od innego, jedynie słuszny, bo ma współczynnik na nalepce,opakowaniu lepszy o 0,000nic od innego.
A spieniony styren to spieniony styren.
Nie ma styrenów lepszych czy gorszych.
Mogą być lepiej lub gorzej spienione...
Od XPS do badziewia.
KAŻDY jest przeźroczysty dla głębokiej podczerwieni.
Bo styren ją przepuszcza.

A potem ktoś wstawia tu Dewara...

Wata, dla mnie, ma zastosowanie w niewielu miejscach.
NIGDY jako ocieplenie stropu...

Adam M.
Napisano
Cytat

Technicznie i eksploatacyjnie to nic nowego - ytong i tyle.

Ale musi być tak położony (przyklejony), aby ze ścianą tworzył szczelny "monoblok".
Na stronie są filmiki z realizacji i sposobu kładzenia (klejenia)



Pozwólcie Panowie, że pominę teraz cały Wasz spór i wrócę do tematu materiału, ponieważ nie otrzymałam żadnej konkretnej odpowiedzi prócz wyżej cytowanej. Natomiast popytałam jeszcze wśród lokalnych firm budowlanych i kilkakrotnie polecano mi zamiast Multiporu Isover. Czy ktoś mógłby się wypowiedzieć w tej kwestii?
Napisano (edytowany)
A czemu akurat ten.., i tylko ten producent wełny mineralnej?
Te kilka firm, które o nim wspominały/go polecały mają takie doświadczenie w izolacji od wewnątrz?
To pewnego rodzaju ewenement, bo przeważnie trudno znaleźć na jakimś (danym) terenie firmę z doświadczeniem w kładzeniu izolacji od wewnątrz (raczej wszyscy będą twierdzić że tak się nie robi) i że to głupota, a w Twojej okolicy wysyp/nagromadzenie wykonawców pracujących z tą technologią. Jestem pod wrażeniem.



edit:
literówka Edytowano przez Jani_63 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

Szlag mnie trafia jak jeden styropian jest lepszy od innego, jedynie słuszny, bo ma współczynnik na nalepce,opakowaniu lepszy o 0,000nic od innego.


A czy można rozwinąć tę myśl, bo tyle się naczytałem o złych i dobrych styropianach i jak wielke znaczenie mają te różnice w trzech zerach po przecinku i jak to nic przekłada się w cudowny sposób na całe centymetry grubości styropianu. Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

A czemu akurat ten.., i tylko ten producent wełny mineralnej?
Te kilka firm, które o nim wspominały/go polecały mają takie doświadczenie w izolacji od wewnątrz?
To pewnego rodzaju ewenement, bo przeważnie trudno znaleźć na jakimś (danym) terenie firmę z doświadczeniem w kładzeniu izolacji od wewnątrz (raczej wszyscy będą twierdzić że tak się nie robi) i że to głupota, a w Twojej okolicy wysyp/nagromadzenie wykonawców pracujących z tą technologią. Jestem pod wrażeniem.



edit:
literówka



Kilku firm nie nazwałabym jeszcze wysypem ;) tym bardziej jeśli chodzi o aglomerację łódzką, gdzie jest sporo kamienic i domów o charakterze zabytkowym, gdzie ocieplenie zewnętrzne nie wchodzi w rachubę. A podaję tę markę, ponieważ w czasie rozmów występowała najczęściej. Więc jestem ciekawa Waszej opinii.
Napisano
Widzę, że odpowiedzi już od Was nie uzyskam, więc będę szukać gdzie indziej. W każdym bądź razie dziękuję za wcześniejszą pomoc.
Pozdrawiam icon_smile.gif
Napisano
Cytat

A czy można rozwinąć tę myśl, bo tyle się naczytałem o złych i dobrych styropianach i jak wielke znaczenie mają te różnice w trzech zerach po przecinku i jak to nic przekłada się w cudowny sposób na całe centymetry grubości styropianu.



Różnice pomiędzy poszczególnymi odmianami styropianu można przedstawić na podstawie oporu cieplnego, R, płyt. Oblicza się go dzieląc grubość płyty wyrażona w metrach przez jej deklarowaną lambdę.
Np. płyta o grubości 10 cm i lambdzie deklarowanej 0,040 W/mK ma opór cieplny R = 2,5 m2K/W.
Taką samą izolacyjność cieplną zapewni nam płyta o gr. 8 cm i lambdzie deklarowane 0,032 W/mK, bo 0,08/0,032 daje również 2,5 m2K/W.
Tak więc jeśli chodzi o izolacyjność cieplną, to taką samą wartość można uzyskać stosując różne odmiany styropianu o odpowiednio dobranej grubości. Pozostają oczywiście inne parametry (np. wytrzymałość na rozciąganie, czy naprężenie ściskające), które mogą być równie istotne w danym zastosowaniu, a których nie da się już zapewnić inna grubością płyt.
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Wełna jest rzadziej stosowana niż styropian. Ja wybrałem wełnę, przy wszystkich jej wadach, lepiej się nadaje do mojego domu niż gruby styropian.


icon_eek.gif
A konkretniej mógłbyś? Jakie to wady posiada wełna w stosunku do "grubego" styropianu?
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Wełna jest rzadziej stosowana niż styropian. Ja wybrałem wełnę, przy wszystkich jej wadach, lepiej się nadaje do mojego domu niż gruby styropian.



Akurat lambda styro i wełny jest na bardzo zbliżonym poziomie. Ja widzę jedną istotną różnicę - paroprzepuszczalność. Wełna ma wysoką, a styropian niską. Ja do ceramiki wybrałem wełnę, żeby nie zamykać wilgoci w murze (ceramika też ma wysoką paroprzepuszczalność).
Napisano
Wg. wielokrotnych badań emisja wilgoci przez ściany wynosi 1% (słownie jeden procent) całkowitej emisji wilgoci w budynku. Tak na prawdę ściany nie służą do odprowadzania wilgoci, a jest za to odpowiedzialna wentylacja. Problem wilgoci w przegrodach najczęściej jest spowodowany brakiem ich izolacji, niewłaściwym jej wykonaniem lub zbyt małą warstwą izolacji ściany. Znam szereg przypadków zawilgocenia budynków ocieplonych wełna lub styropianem, a przyczyna był problemy opisane we wcześniejszym zdaniu. Przez przegrody budowlane, w wyniku procesu przenikania ciepła, następuje również proces przenikania wilgoci (zawartej w postaci pary wodnej).Ten proces jest związany z różnicą ciśnienia pary wodnej wewnątrz budynku i na zewnątrz, ponieważ jest ono różne dla różnych temperatur.
Podczas przepływu przez ścianę para wodna napotyka na warstwy, z których część jest dobrymi przewodnikami, a część nie. Dodatkowo temperatura przegrody zmienia się wraz z jej grubością tzn. w zimie na zewnątrz jest ujemna, a wewnątrz dodatnia. Takiemu układowi temperatur w przegrodzie, odpowiadają również różne ciśnienia nasycenia pary wodnej, które określają ilość wilgoci w postaci pary jaka może być przyjęta przez powietrze w danej temperaturze . Jeżeli w przegrodzie następuje dalszy wzrost ciśnienia (powyżej nasycenia), to wilgoć z powietrza jest wykraplana jako woda i może to powodować degradację przegrody budowlanej. Do takich zjawisk dochodzi w przegrodach budowlanych, które zostały nieprawidłowo zaprojektowane. Dlatego ważne jest, aby projektując ocieplenie budynku, dokonać obliczenia parametrów cieplno-wilgotnościowych przegrody i zbadać projektowe wartości wskaźników określających możliwości zawilgocenia przegrody. Zwykle skutecznym rozwiązaniem tego problemu jest stosowanie większych grubości izolacji, co powoduje, że temperatura przegrody jest dodatnia i rzadko zachodzi w niej proces wydzielania wilgoci.
Po tym długawym opisie, rekomenduje stosowanie dobrych materiałów izolacyjnych, a jeżeli ktoś zdecyduje się na styropian, to proponuję Knauf Therm
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

icon_eek.gif
A konkretniej mógłbyś? Jakie to wady posiada wełna w stosunku do "grubego" styropianu?


Styropian jest bardzo dobry i wełna jest bardzo dobra. Każdy z materiałów ma swoje plusy i minusy, Podejrzewam, że w sumie większość z zasadniczych plusów jak i minusów tych materiałow to szczeguliki eskponowane przez konkurencje i nie mające znaczenia przy ociepleniu. Najważniejsza jest lambda izolatora, im niższa tym zarówno styropian jak i wełna lepiej chroni ciepło. Ważne by materiały były wysokiej jakości by deklarowana lambda była rzeczywista, a nie tylko wydrukowana na karcie produktu. Do tego dla mnie zawsze była ważna renoma firmy i znaczące certyfikaty np rekomendacje Instytutu Techniki Budowlanej.
Napisano (edytowany)
Ja tam kupowałem styropian bez zwracania uwagi na te lambdy. Każda sroka swój ogon chwali i pisze co chce, nikt tego nie sprawdza. Nie dajmy się zwariować, styropian to spieniony polistyren a dodatki takie czy śmakie powodują zmianę parametrów w trzeciej cyfrze po przecinku, częściej wcale. Izolatorem w tym interesie jest zwykłe powietrze. :tease2: Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...