Skocz do zawartości

Ogrzewanie domu


marex80

Recommended Posts

Napisano
Cytat

Czyli jakby nie patrzeć, nawet przy własnym zbiorniku, ceny dochodzą do (ponad?) 3 zł za litr.


Gdzie w linku wskazanym przez Jani_63 widzisz ceny zbliżone do 3 zł?
Zresztą skorygowałem je jeszcze w dół.
Aktualna /luty 2014/, co prawda dopiero początek miesiąca, jest niższa niż w ub.r.
Napisano

Czyli wszystko jasne. Wystarczy sprawdzić np. cena z 10.06.2013r = 1,74 zł/litr.
Z drobną uwagą.
Cena publikowana nie oznacza jeszcze ceny transakcyjnej; może być niższa - zależna od odległości od bazy, wielkości dostawy /grupa zakupowa/, warunków umożliwiających dostawy dużą cysterną, itp.
Napisano
Centrum lubię Cię i cenię za to, że prowadzisz bardzo subtelny i wyważony marketing, przemycany w pomocnych poradach. I tyle słodzenia. icon_lol.gif

Nie przeczę, że propan można było kupić nawet za niższą kwotę niż podałeś, przy własnej "butli" ale;
- to były ceny promocyjne w m-ch letnich,
- minimalna dostawa nie mniej niż 1.000l (przypuszczenie) bo równie dobrze mogło było nie mniej niż 2.000l
- pominięto milczeniem również to, że jest to jednorazowy wydatek rzędu 2.000 - 3.500zł - na co mało kto może sobie pozwolić.




Ps. Równie dobrze można napisać (i zgodnie z prawdą) że 1kWh z powietrznej PCi kosztuje od 0,12zł w G11 do 0,06zł w G12.
Napisano
Jeśli dom jest budowany tylko zgodnie z obecnymi wymaganiami, to musisz liczyć na ogrzanie każdego 1m2 powierzchni nie mniej niż 15l propanu + CWU około 120l na każdą osobę + na ewentualną kuchenkę około 150l.
Napisano
czyli dla 100m2 i 4 osób
100 x 15= 1500
4 x 120 = 480

razem ok 2000-2200 l czyli teoretycznie 1 zbiornik na rok powinien starczyć, oczywiście jeśli budynek będzie "ciepły" i nie będzie srogiej zimy
Napisano
Cytat

Centrum lubię Cię i cenię za to, że prowadzisz bardzo subtelny i wyważony marketing, przemycany w pomocnych poradach. I tyle słodzenia. icon_lol.gif
Nie przeczę, że propan można było kupić nawet za niższą kwotę niż podałeś, przy własnej "butli" ale;
- to były ceny promocyjne w m-ch letnich,
- minimalna dostawa nie mniej niż 1.000l (przypuszczenie) bo równie dobrze mogło było nie mniej niż 2.000l
- pominięto milczeniem również to, że jest to jednorazowy wydatek rzędu 2.000 - 3.500zł - na co mało kto może sobie pozwolić.
Ps. Równie dobrze można napisać (i zgodnie z prawdą) że 1kWh z powietrznej PCi kosztuje od 0,12zł w G11 do 0,06zł w G12.


Dzięki za miłe słowa.
Cel może nie tyle marketingowy, co próby obalenia mitu o ogrzewaniu propanem. Prawie wszystkie porównywarki kosztów ogrzewania przyjmują cenę gazu do zbiornika w dzierżawie, tym samym potencjalny klient widzi horrendalne ceny i ... rezygnuje. Przy własnym zbiorniku wychodzi porównywalnie do gazu ziemnego, a zdarza się, że kilka % taniej.

Generalnie masz rację. Trochę tylko "osłabię" Twoje argumenty icon_confused.gif .
- Cała filozofia posiadania zbiornika polega na tym, aby zbiornik napełniać gdy propan jest najtańszy. Podobnie postępują korzystąjacy z pelletu, ekogroszku, czy oleju opałowego, .... . Różnice w cenach lato - zima są zbyt duże /do 30%/ aby pozwolić sobie na bieżące zaopatrzenie, np. zakupy po 1 000 litrów, nie zważając kiedy dokonuje się zakupu.
- Większość dostawców stosuje minimalna wielkość dostawy 1 000 litrów. Zdarza się mniej, co jednak skutkuje podniesieniem ceny o kilka groszy.
- Jednorazowy wydatek kilku tysięcy złotych na zakup do pełna jest pewną ułomnością, zresztą każdego paliwa z sezonowym wahaniem cen. Można się posiłkować kredytem, ale to też kosztuje kilka procent.

PCi - no comment.

Omawiając tak szczegółowo wady/zalety ogrzewania propanem zastanawia mnie niechęć /czy jak to nazwać/ do tworzenia grup zakupowych z sąsiadami w okolicy. "Siła negocjacji" przy zakupie 1 000 litrów jest żadna. Kilku sąsiadów zamawiających razem 8 - 10 000 i więcej litrów pozwala urwać jeszcze kilka groszy na litrze.



Cytat

czyli dla 100m2 i 4 osób
100 x 15= 1500
4 x 120 = 480

razem ok 2000-2200 l czyli teoretycznie 1 zbiornik na rok powinien starczyć, oczywiście jeśli budynek będzie "ciepły" i nie będzie srogiej zimy



Może inaczej.
Zbiornik 2700 litrów "daje do dyspozycji" ok. 15 000 kWh, a zbiornik 4 850 litrów ok. 29 000 kWh.
Napisano
Zgadzam się z Centrumgaz. (przekonał mnie (w innym wątku) że warto rozważyć propan)
Kiedyś miałem dzierżawiony zbiornik z Shella. Porażka kosztowa ! Ale wtedy propan kupowałem po ok 3 zł (już nie pamiętam dokładnie) i też polowałem na najniższą cenę.

Na drewno, pelet, brykiet, węgiel, olej ... też trzeba polować poza sezonem aby kupić w miarę tanio.

Odnośnie wyliczeń i gotowych tabelek to zawierają informacje któe ciężko sprawdzić. Ja wolę wychodzić od podstawiowywch informacji

pellet(17MJ) 900 zł za t 4722kWh/t = 0,1906 zł/kWh / 75% sprawność - 25,41 gr/kWh
Jeśli ktoś może kupić pellet po 700 zł niech podstawi sobie takie dane do wzoru. Jesli ma inną sprawność to podobnie.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

LPG chyba trochę przemija moda na to paliwo. Jeszcze parę lat temu widok zbiornika na gaz LPG na działkach w nowo powstających domach był "częsty", dziś coraz rzadziej się widuję nowo powstające domy z taką instalacją.
Dlaczego?
Przychodzi mi do głowy kilka:
- większe koszty początkowej instalacji (taki zbiornik nikt nie wstawi nam na za darmo)
- konieczność serwisów (już nie tylko samego kotła) ale również zbiornika
- miejsce na działce (to może naciągane, chyba że kupiłeś malutką działkę w pobliżu dużego miasta)
- Komuś przychodzi do głowy coś jeszcze?

Co do cen samego paliwa nie znam aktualnych więc trudno mi się wypowiedzieć



Tak mi przychodzi.... zbiorniki podziemnie których nie widać!!!
Napisano
Cytat

Proszę bardzo.

1 litr propanu = 6,7 kWh
1 litr propanu = 1,75 zł
Sprawność kotła z tabelki = 104%


1,75 zł : 6,7 kWh = 0,261 zł/kWh : 1,04 /sprawność kotła/ = 0,251 zł/kWh.

Rzeczywiście pomyliłem się - licząc z większymi zaokrągleniami wyszło o 0,4 gr taniej. Sorry icon_redface.gif .

Powoływać się na źródła, czy poradzisz sobie?



To ładnie wygląda bo sam jestem za propanem ale z czystej ciekawości skad wziąłeś
1 litr propanu = 6,7 kWh
Napisano
Cytat

To ładnie wygląda bo sam jestem za propanem ale z czystej ciekawości skad wziąłeś
1 litr propanu = 6,7 kWh



Propan C3H8:
1l = 0,50 - 0,52kg
Wartość opałowa górna: na kilogram - 13,8 kWh (49,8 MJ)
Wartość opałowa dolna: na kilogram - 12,8 kWh (46,1 MJ)

To naprawdę nietrudno policzyć icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

a byś reklamę z baniaka spróbował zedrzeć - zaraz do więzienia, do więzienia!



LPG jest cięższy od powietrza i przy uszkodzeniu instalacji zbierałby się na dole tworząc piękną mieszankę i czekałby na sylwestra żeby wystrzelić tysiącem fajerwerków. Złośliwce zazdroszczą i zabronili.
Napisano
Cytat

LPG jest cięższy od powietrza i przy uszkodzeniu instalacji zbierałby się na dole tworząc piękną mieszankę i czekałby na sylwestra żeby wystrzelić tysiącem fajerwerków. Złośliwce zazdroszczą i zabronili.



od dawien dawna - a sam myślałem o zbiorniku u siebie - nie było możliwości wkopywania (2009rok)
Stać musiał i błyszczeć na ogródku - i tym mnie zraził
Napisano (edytowany)
Cytat

Zbiorniki podziemne stosuje się od dziesięcioleci.
Wada - cena, wody podskórne.
Zaleta - o połowę łagodniejsze warunki posadowienia; można postawić na małej działce.




dawaj tu https://forum.budujemydom.pl/Zbiornik-LPG-n...50&start=50 i argumentuj - ale tak żeby przekonać wszystkich....

Cytat

Zbiorniki podziemne stosuje się od dziesięcioleci.
Wada - cena, wody podskórne.



dobrze wiesz - że ze względu na ryzyko - baniaki zawsze stały na zewnątrz - nie kombinuj.Nikt nie wydał decyzji i certyfikatów na zakopanie - bo i nie taka była rola inwestora aby się o nie starać!
Za kosztowne! Robiło się tanio - a nie zdobywanie certryfikatów i orzeczeń biegłego.... Edytowano przez bobiczek (zobacz historię edycji)
Napisano
na koniec się wymądrzę i idę spać - każde źródło dostarczające ciepło do naszych domów - uważa że jest najlepsze i najtańsze, w okresie ostatnich lat były przekonujące.

Zobaczcie

1. Węgiel - kotły spalające je - porażka dzisiaj nagła + zaraz zakaz użytkowania
2. Olej opałowy - smród, brud i akcyzy + podejrzenia Urzędu Skarbowego
3. Gaz ziemny - ekologiczne namawianie inwestora kończy się dzisiaj nie tylko ceną ale może i zaraz brakiem
dystrybucji ze względu na polityczne widzimisie i inne zawoalowania
4. Drewno - w ciągu ostatnich 5 lat cena surowca, dodatkowe tegoroczne pomysły opodatkowanie Lasów Państwowych
powoduje identycznie głupi kierunek szukania taniego grzania
5. Pompa ciepła - ......argumentów mam coraz mniej!

A to oznacza - że kochani! budujmy swoje domy zawsze w jak najmniejszym stopniu uzależnione od źródła energii!
Starajmy się i szukajmy - niezależnośći!
Napisano
Cytat

dawaj tu https://forum.budujemydom.pl/Zbiornik-LPG-n...50&start=50 i argumentuj - ale tak żeby przekonać wszystkich....

dobrze wiesz - że ze względu na ryzyko - baniaki zawsze stały na zewnątrz - nie kombinuj.Nikt nie wydał decyzji i certyfikatów na zakopanie - bo i nie taka była rola inwestora aby się o nie starać!
Za kosztowne! Robiło się tanio - a nie zdobywanie certryfikatów i orzeczeń biegłego....



Możesz jaśniej, bo nie bardzo chwytam o co Ci chodzi.

PS.Idę spać. cd rano
Napisano
Cytat

Możesz jaśniej, bo nie bardzo chwytam o co Ci chodzi.

PS.Idę spać. cd rano



no żeby nie jątrzyć na forum - podsunąłem temat w którym ta dyskusja mogłaby się zamknąć
Żeby nie paprać i bałaganić
Napisano
Cytat

co masz na myśli? Traktuję odpowiedź poważnie - bo to forum to przecież nie "nasza-klasa"...



Przecież napisałem. Przepisy tego zabraniają ze względów bezpieczeństwa. Gaz LPG jako cięższy od powietrza, przy rozszczelnieniu instalacji podziemnego zbiornika gromadzi się, grożąc wybuchem. W podziemiach nie ma wiatru, który go "wywieje".
Napisano
Cytat

Przecież napisałem. Przepisy tego zabraniają ze względów bezpieczeństwa. Gaz LPG jako cięższy od powietrza, przy rozszczelnieniu instalacji podziemnego zbiornika gromadzi się, grożąc wybuchem. W podziemiach nie ma wiatru, który go "wywieje".


Zbiornik podziemny, jak sama nazwa wskazuje, instaluje się pod ziemią /zakopuje/. Nie oznacza to instalacji w pomieszczeniu poniżej poziomu gruntu, np. w piwnicy. Tak samo jak naziemny, nie oznacza, że można go zainstalować np. na I piętrze lub na strychu.
Napisano
Cytat

Przecież napisałem. Przepisy tego zabraniają ze względów bezpieczeństwa. Gaz LPG jako cięższy od powietrza, przy rozszczelnieniu instalacji podziemnego zbiornika gromadzi się, grożąc wybuchem. W podziemiach nie ma wiatru, który go "wywieje".



Czy chcesz przez to powiedzieć że wszystkie firmy oferujące zbiorniki podziemne podchodzą pod... Art. 286§1 kk ???
Napisano
Oj sprawdź, nie zapominając, że przepisy na budowę zbiorników na gaz ziemny (lżejszy od powietrza) są inne.

Cytat

Zbiornik podziemny, jak sama nazwa wskazuje, instaluje się pod ziemią /zakopuje/. Nie oznacza to instalacji w pomieszczeniu poniżej poziomu gruntu, np. w piwnicy. Tak samo jak naziemny, nie oznacza, że można go zainstalować np. na I piętrze lub na strychu.




Zakopywałeś kiedyś zbiornik na LPG? Dostarczasz do takiego gaz?
Napisano
Cytat

Oj sprawdź, nie zapominając, że przepisy na budowę zbiorników na gaz ziemny (lżejszy od powietrza) są inne.
Zakopywałeś kiedyś zbiornik na LPG? Dostarczasz do takiego gaz?


Mniej więcej co trzeci instalowany zbiornik to zbiornik podziemny.
Warunki posadowienia zbiorników gdzieś już tutaj zamieszczałem. To jeszcze raz.
Napisano
Cytat

Przecież napisałem. Przepisy tego zabraniają ze względów bezpieczeństwa. Gaz LPG jako cięższy od powietrza, przy rozszczelnieniu instalacji podziemnego zbiornika gromadzi się, grożąc wybuchem. W podziemiach nie ma wiatru, który go "wywieje".


Dobra, żeby uciąć dyskusję czy masz może na twoją (jak się domyślam) wymyśloną tezę jakąś obowiązującą normę prawną?
Bo póki co to same mądrości ale zero konkretów...
Napisano
Cytat

Mniej więcej co trzeci instalowany zbiornik to zbiornik podziemny.
Warunki posadowienia zbiorników gdzieś już tutaj zamieszczałem. To jeszcze raz.



On nie jest podziemny, tylko w zagłębieniu.

Cytat

Dobra, żeby uciąć dyskusję czy masz może na twoją (jak się domyślam) wymyśloną tezę jakąś obowiązującą normę prawną?
Bo póki co to same mądrości ale zero konkretów...



A co, wujek google się na Ciebie obraził?
Napisano
Cytat

On nie jest podziemny, tylko w zagłębieniu.



A co, wujek google się na Ciebie obraził?



Dżizes... rozumiem że trupy na cmentarzu też nie są zakopane tylko przysypane w zagłębiueniu.
Zbiornik z tego co wiem jest CAŁY zasypywany, a tylko klapa rewizyjna (na cmentarzach nagrobki) wystają z ziemi.

Cytat

On nie jest podziemny, tylko w zagłębieniu.



A co, wujek google się na Ciebie obraził?



Wybacz ale nie będę szukał odpowiedzi na Twoje błędne (póki co) myślenie, to twoja teoria i ty powinieneś ją poprzeć.
Póki co twoja odpowiedź wygląda "nie bo nie"... tyle w temacie.

Ludzie czy jest ktoś tu w stanie pomóc normalnie, a nie tylko wymądrzać się jak co niektórzy autorzy którzy wg. swoich opinii pozjadali wszelkie mądrości tego swiata...
Napisano (edytowany)
Zbiornik jest cały zakopany w ziemi na głębokości 1,9 m - 0,6 m od powierzchni. Jeżeli w momencie instalacji poziom wody gruntowej jest wyższy od 1,9 m zbiornik jest kopcowany; umieszczany płycej i obsypywany ziemią. Wyższy poziom wody gruntowej już po instalacji nie przeszkadza w eksploatacji.
Przy stałym wysokim poziomie wód gruntowych pow. 1 m zbiorników podziemnych się nie montuje. Edytowano przez Centrumgaz (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...