Skocz do zawartości

wentylacja do domu


Recommended Posts

Napisano
Mam zamiar zainstalować w świeżo wybudowanym domu wentylację (kominki wentylacyjne, wentylatory dachowe, wywietrzniki, wentylację piwnicy itd.) ale jestem kompletnym laikiem jeśli chodzi o sprawy tego typu.
Nie za bardzo mogę ufać mojemu kierownikowi budowy, bo ten już kilkukrotnie chciał mnie naciągnąć na jakiś drogi sprzęt od "zaprzyjaźnionej" firmy dlatego chciałabym zdobyć trochę informacji zanim podejmę decyzję, niestety to co odnalazłam w google nie za wiele mi wyjaśnia bo po prostu nie za bardzo rozumiem to co tam piszą.
Czy mogę prosić o jakieś podpowiedzi? Jakie firmy są godne polecenia? Na co powinnam zwrócić uwagę przy zakupie tego typu rzeczy?
Z góry dziękuję za rady.
Napisano
Cytat

Mam zamiar zainstalować w świeżo wybudowanym domu wentylację (kominki wentylacyjne, wentylatory dachowe, wywietrzniki, wentylację piwnicy itd.) ale jestem kompletnym laikiem jeśli chodzi o sprawy tego typu.
Nie za bardzo mogę ufać mojemu kierownikowi budowy, bo ten już kilkukrotnie chciał mnie naciągnąć na jakiś drogi sprzęt od "zaprzyjaźnionej" firmy dlatego chciałabym zdobyć trochę informacji zanim podejmę decyzję, niestety to co odnalazłam w google nie za wiele mi wyjaśnia bo po prostu nie za bardzo rozumiem to co tam piszą.
Czy mogę prosić o jakieś podpowiedzi? Jakie firmy są godne polecenia? Na co powinnam zwrócić uwagę przy zakupie tego typu rzeczy?
Z góry dziękuję za rady.


A do czego te kominki wentylacyjne, wentylatory dachowe, wywietrzniki?

Nie masz komina-kanałów wentylacyjnych?


Napisano
Właśnie miałem zadać to samo pytanie,przeciez nowo budowany dom musi mieć dobrą,sprawną wentylację. Nie wyobrażam sobie tego inaczej. Napisz jak z tym jest dokładnie.
Napisano
Cytat

Mam zamiar zainstalować w świeżo wybudowanym domu wentylację (kominki wentylacyjne, wentylatory dachowe, wywietrzniki, wentylację piwnicy itd.) ale jestem kompletnym laikiem jeśli chodzi o sprawy tego typu.
Nie za bardzo mogę ufać mojemu kierownikowi budowy, bo ten już kilkukrotnie chciał mnie naciągnąć na jakiś drogi sprzęt od "zaprzyjaźnionej" firmy dlatego chciałabym zdobyć trochę informacji zanim podejmę decyzję, niestety to co odnalazłam w google nie za wiele mi wyjaśnia bo po prostu nie za bardzo rozumiem to co tam piszą.
Czy mogę prosić o jakieś podpowiedzi? Jakie firmy są godne polecenia? Na co powinnam zwrócić uwagę przy zakupie tego typu rzeczy?
Z góry dziękuję za rady.

Ja to rozumiem że wentylacja jest, tylko chodzi o wykończenie typu kratki, kominki ........ itd.
Tu chodzi o to aby było tanie i wytrzymałe a zarazem ładne.
Napisano (edytowany)
Cytat

Mam zamiar zainstalować w świeżo wybudowanym domu wentylację (kominki wentylacyjne, wentylatory dachowe, wywietrzniki, wentylację piwnicy itd.) ale jestem kompletnym laikiem jeśli chodzi o sprawy tego typu.
Nie za bardzo mogę ufać mojemu kierownikowi budowy, bo ten już kilkukrotnie chciał mnie naciągnąć na jakiś drogi sprzęt od "zaprzyjaźnionej" firmy dlatego chciałabym zdobyć trochę informacji zanim podejmę decyzję, niestety to co odnalazłam w google nie za wiele mi wyjaśnia bo po prostu nie za bardzo rozumiem to co tam piszą.
Czy mogę prosić o jakieś podpowiedzi? Jakie firmy są godne polecenia? Na co powinnam zwrócić uwagę przy zakupie tego typu rzeczy?
Z góry dziękuję za rady.



Dzień dobry,

Dla zweryfikowania cen proszę wejść na stronę firmy w której pracuję
oraz pobrać cennik

Może Pan kupić ? zapraszam, ale nie musi, z pewnością jednak zorientuje się Pan co ile powinno kosztować aby dobrze zweryfikować kierownika budowy. Łatwa przeglądarka graficzna kanałów, kształtek wentylacyjnych, oraz kratek, nawiewników i akcesorii montażowych powoduje że nawet niedoświadczona osoba spokojnie się tam odnajdzie. Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo ogólne (zobacz historię edycji)
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Stwierdzenie że musi mieć dobrą wentylację jest trochę na wyrost icon_biggrin.gif , ale fakt faktem jakąś musi mieć... zaprojektowaną.



Dokładnie !!
W moim domu jest jeden komin, w kominie 2 kanały spalinowe i 2 wentylacyjne. Komin sąsiaduje ze ścianami salonu i kuchni. Wentylacja jest, a przy obecnych temperaturach rosa na oknach cały czas. Wilgotność w domu 59 % przy 22 stopniach.
Niestety w pozostałych pokojach dzieje się podobnie. Zastanawiam się czy może ten dom jeszcze schnie?
Chociaż wilgotność niby prawidłowa
Napisano
Wilgotność niby prawidłowa (w przedziale komfortowym), choć przy górnej granicy przedziału, ale zważywszy na porę roku to powiedziałbym że raczej wysoka.
Przyczyna zapewne tkwi jak przypuszczasz w pozbywaniu się wilgoci technologicznej przez dom.
Teraz podstawowe pytania:
- ile czasu upłynęło od zakończenia robót?
- jak jest realizowany nawiew powietrza?
Zakładam że te dwa ciągi wentylacyjne usuwają powietrze z łazienki i kuchni.
Napisano
Cytat

Wilgotność niby prawidłowa (w przedziale komfortowym), choć przy górnej granicy przedziału, ale zważywszy na porę roku to powiedziałbym że raczej wysoka.
Przyczyna zapewne tkwi jak przypuszczasz w pozbywaniu się wilgoci technologicznej przez dom.
Teraz podstawowe pytania:
- ile czasu upłynęło od zakończenia robót?
- jak jest realizowany nawiew powietrza?
Zakładam że te dwa ciągi wentylacyjne usuwają powietrze z łazienki i kuchni.



Od położenie tynków wewnątrz domu minęło 13, 5 miesiąca, od wylewek około pół roku. Gładzie i prace malarskie ukończone w czerwcu.
Jak realizowany jest nawiew, hmm.. dobre pytanie. A jak powinien być?
Te dwa ciągu usuwają powietrze z kuchni i salonu. Wentylacja w łazience i wc realizowana jest za pomocą kominków wentylacyjnych w połaci dachowej połączonych kanałami elastycznymi z wyciągami mechanicznymi.
Napisano
Budynek schnie... i tak będzie jeszcze jakiś czas.
Schnięcie domu to proces powolny i długotrwały, i może potrwać i trzy lata w zależności od zastosowanej technologi budowy.
W całkowicie suchym domu na obecną porę roku wilgotność we wnętrzu oscylowałaby w okolicach 40% (+/- 5) w zależności od ilości biegających osób po domu... przy prawidłowej wentylacji w domu.
Ale dalej nierozwiązana jest sprawa nawiewu powietrza.
Jeśli nie masz zamontowanych nawiewników w oknach (bo byś o nich wspomniał) to nawiew może się odbywać przez rozszczelnione okna na uszczelkach (1,5 roku temu jeszcze niektórzy tak montowali okna), albo masz zakłócony obieg wentylacyjny.
Proponuję wykonać tkz. obrzęd gromniczny dla ustalenia kierunku (tras) przepływu powietrza.
Napisano (edytowany)
Cytat

Budynek schnie... i tak będzie jeszcze jakiś czas.
Schnięcie domu to proces powolny i długotrwały, i może potrwać i trzy lata w zależności od zastosowanej technologi budowy.
W całkowicie suchym domu na obecną porę roku wilgotność we wnętrzu oscylowałaby w okolicach 40% (+/- 5) w zależności od ilości biegających osób po domu... przy prawidłowej wentylacji.
Ale dalej nierozwiązana jest sprawa nawiewu powietrza.
Jeśli nie masz zamontowanych nawiewników w oknach (bo byś o nich wspomniał) to nawiew może się odbywać przez rozszczelnione okna na uszczelkach (1,5 roku temu jeszcze niektórzy tak montowali okna), albo masz zakłócony obieg wentylacyjny.
Proponuję wykonać tkz. obrzęd gromniczny dla ustalenia kierunku (tras) przepływu powietrza.



A jak wyglądają takie nawiewniki. Czy to takie łódeczki na zewnątrz okna?
Qrde możliwe żeby oknolast taki bubel mi sprzedał?
Zrobię dziś ten "obrzęd gromniczy".
Dzięki
edit
Nie ma nawiewników.
Czy to jest teraz standard? Czy tak powinno się rozwiązywać napowietrzanie domu? Edytowano przez rased (zobacz historię edycji)
Napisano
Te "łódeczki" na zewnątrz to min. element "rozszczelniający" okno.
Teoretycznie, okno w pozycji "rozszczelnienia", też posiada funkcję nawiewu, ale niestety z reguły są zawsze zamkniete, bo zimą pizga po nogach - a efekty, takie jak opisujesz.
  • 2 lata temu...
Napisano
Cytat

Te "łódeczki" na zewnątrz to min. element "rozszczelniający" okno.
Teoretycznie, okno w pozycji "rozszczelnienia", też posiada funkcję nawiewu, ale niestety z reguły są zawsze zamkniete, bo zimą pizga po nogach - a efekty, takie jak opisujesz.



Postaram się odświeżyć temat. Zgaduję, że założyciel tematu już rozwiązał pozytywnie zagadnienie wentylacji Swojego domu.
Obecnie jest jednak więcej możliwości niż wentylacja grawitacyjna i nawiewniki w oknach. Dużo mówi się o odzysku ciepła z powietrza i do wentylacji w domach wkracza wentylacja mechaniczna i rekuperacja.
Produkty Alnor powinny się znkomicie "odnajdywać" w szeroko pojętym zagadnieniu wentylacji budynku mieszkalnego - bez względu na założenia architekta/projektanta.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Sytuacja jaką opisał rased to typowy przykład, kiedy wentylacja niby jest ale nie bardzo działa. Kominy wentylacyjne są, nawiew w oknach też, tylko z przepływem powietrza od jednych do drugich coś nie bardzo. Czyli sytuacja jak w większości domów, bo "projektowanie" wentylacji ograniczyło się do wstawienia kominów.
Napisano
Witam, tak się zastanawiam czy Ci, którzy zdecydowali się na wentylację z rekuperatorem są z niej faktycznie zadowoleni, czy zadowolenie to nie jest trochę wymuszone przez zainwestowane pieniądze...?
Napisano
Cytat

Witam, tak się zastanawiam czy Ci, którzy zdecydowali się na wentylację z rekuperatorem są z niej faktycznie zadowoleni, czy zadowolenie to nie jest trochę wymuszone przez zainwestowane pieniądze...?



Ja też o tym myślałem, ale na oszacowanie "zysku" potrzeba mroźnego sezonu grzewczego. A poza tym w lato, o ile jest również GWC, też powinny być korzyści.
Napisano
Istotna różnica jest też taka, że dobrze działając, skuteczną wentylację maechaniczną da się zrobić w każdym budynku, a grawitacyjna już nie. Przykładowo na podaszach użytkowych warunki dla działania grawitayjnej są fatalne. Przejście na WM to z tej przyczyny konieczność.
A co do komfortu, to niektórym przeszkadza nawet minimalny szum wentylacji mechanicznej. Mam na myśli taką prawidłowo zrobioną. a nie jakąś co buczy i huczy i trudno przy niej usnąć. Może to i pewna nadwrażliwośc ale się zdarza.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...