Skocz do zawartości

Ruszt do szczeliny wentylacyjnej - jak wykonać.


Recommended Posts

Napisano
Pytanie takie jak tytuł tematu. Jak wykonać tak dobre rozciągnięcie sznurka jak na zdjęciach. Jak to jest zrobione, ze ten sznurek nie zsuwa się z tych papniaków. Czy lepszy byłby cienki drut. Prosze o konkretne porady, gdyż mój ruszt pozostawia wiele do życzenia.

Jeszcze jedno pytanie. Czy jeżeli krokiew ma 15 cm, z czego 3 cm odchodzi na szczelinę wentylacyjną, to wełnę 15 cm można "upchnąć w tych 12 cm, czy też lepiej nabić łaty np. 3 x 7 cm na krokwie?

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Pytanie takie jak tytuł tematu. Jak wykonać tak dobre rozciągnięcie sznurka jak na zdjęciach. Jak to jest zrobione, ze ten sznurek nie zsuwa się z tych papniaków. Czy lepszy byłby cienki drut. Prosze o konkretne porady, gdyż mój ruszt pozostawia wiele do życzenia.

Jeszcze jedno pytanie. Czy jeżeli krokiew ma 15 cm, z czego 3 cm odchodzi na szczelinę wentylacyjną, to wełnę 15 cm można "upchnąć w tych 12 cm, czy też lepiej nabić łaty np. 3 x 7 cm na krokwie?


Szczelinę wentylacyjną opartą na sznurku najlepiej wykonać przybijając kantówkę 3x3 do boku krokwi pod deskowaniem. Wtedy na "papcioki" nie działają siły które by chciały go wyciągnąć.

Tak się zastanawiam czy Ty chcesz dać tylko wełnę jednowarstwowo, że tak walczysz w przypadku tej warstwy o te 3cm?
Przecież to co Ci ubędzie na szczelinie wentylacyjnej możesz nadrobić przy drugiej warstwie.
Pamiętaj tylko o pozostawieniu wejścia i ujścia pod kalenicą dla powietrza wentylacyjnego.
A, i jeszcze jedno. Wełny nie należy ściskać... traci na izolacyjności.
Napisano
Wbijasz częściowo gwoździe przewijasz żmijkę i delikatnie dobijasz gwoździe napinając tym samym żmijkę.
Przy naszych polskich sztampowych projektach i wykonaniach zalecam użycie folii na listwach dystanoswych bez względu czy krycie jest dachówką czy gontem.
Dla zdrowia przy dachówce szczelinę połaci powinieneś mieć w wysokości 30-40mm kontrłaty.
Napisano (edytowany)
Cytat

Szczelinę wentylacyjną opartą na sznurku najlepiej wykonać przybijając kantówkę 3x3 do boku krokwi pod deskowaniem. Wtedy na "papcioki" nie działają siły które by chciały go wyciągnąć.

Tak się zastanawiam czy Ty chcesz dać tylko wełnę jednowarstwowo, że tak walczysz w przypadku tej warstwy o te 3cm?
Przecież to co Ci ubędzie na szczelinie wentylacyjnej możesz nadrobić przy drugiej warstwie.
Pamiętaj tylko o pozostawieniu wejścia i ujścia pod kalenicą dla powietrza wentylacyjnego.
A, i jeszcze jedno. Wełny nie należy ściskać... traci na izolacyjności.



1. Metoda z kantówka będzie dla mnie najlepsza, bo najłatwiejsza do wykonania i w miarę tania, w porównaniu do metody z folią paroprzepuszczalną.

2. To, że "skundlona" wełna mineralna traci swoje właściwości słyszałem już także z innego źródła. Na te 15 cm ma jeszcze przyjść 5 cm już na stelażu i na to płyta g-k.

3. Wentylacja kalenicy - już sobie "wygoglowałem" i jest zrobiona prawidłowo. Edytowano przez torun2001 (zobacz historię edycji)
Napisano
Tak się nie robi jak pokazał Szanowny TINEK na zdjęciach. W przypadku blachy wełna powinna być przykryta folią paroprzepuszczalną , gdy jest deskowanie, to nawet może być specjalny papier ( isover sprzedawał kiedyś wełnę już z papierem). Dlaczego? Otóż w lato przy prawidłowo otwartej kalenicy prędkości rozgrzanego powietrza są naprawdę bardzo duże. Wełna „nieprzykryta” zamknie szczelinę wentylacyjną.
Napisano
Cytat

Wbijasz częściowo gwoździe przewijasz żmijkę i delikatnie dobijasz gwoździe napinając tym samym żmijkę.
Przy naszych polskich sztampowych projektach i wykonaniach zalecam użycie folii na listwach dystanoswych bez względu czy krycie jest dachówką czy gontem.
Dla zdrowia przy dachówce szczelinę połaci powinieneś mieć w wysokości 30-40mm kontrłaty.



Jak prawidłowo wykonać taką żmijkę?
Napisano
Cytat

Tak się nie robi jak pokazał Szanowny TINEK na zdjęciach. W przypadku blachy wełna powinna być przykryta folią paroprzepuszczalną , gdy jest deskowanie, to nawet może być specjalny papier ( isover sprzedawał kiedyś wełnę już z papierem). Dlaczego? Otóż w lato przy prawidłowo otwartej kalenicy prędkości rozgrzanego powietrza są naprawdę bardzo duże. Wełna „nieprzykryta” zamknie szczelinę wentylacyjną.




cholera, i znów źle, nie wiem jak ja będę z tym żył
Napisano
Cytat

Dlaczego? Otóż w lato przy prawidłowo otwartej kalenicy prędkości rozgrzanego powietrza są naprawdę bardzo duże. Wełna „nieprzykryta” zamknie szczelinę wentylacyjną.



zamknie dlaczego? bo pęd powietrza niczym z Formuły1 zmierzwi jej włoski?
bez jaj , panie Brzęczkowski .... niech Pan pisze o czymś na czym się pan zna .... choć - w sumie wtedy niewiele by tu było Pana pisaniny .... to już sama nie wiem - może se pan rób co pan chcesz....
Napisano
wlazłem, na ten stryszek i łapę do tej szczeliny przyłożyłem (nie urwało) czuje się delikatny ruch powietrza (kalenica otwarta i dodatkowo otwory went w szczytach), myślę, że mi ten ruch powietrza tej wełny nie porwie, ale zobaczymy
Napisano
Cytat

wlazłem, na ten stryszek i łapę do tej szczeliny przyłożyłem (nie urwało) czuje się delikatny ruch powietrza (kalenica otwarta i dodatkowo otwory went w szczytach)



dokładnie .... mam podobnie icon_wink.gif icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

wlazłem, na ten stryszek i łapę do tej szczeliny przyłożyłem (nie urwało) czuje się delikatny ruch powietrza (kalenica otwarta i dodatkowo otwory went w szczytach), myślę, że mi ten ruch powietrza tej wełny nie porwie, ale zobaczymy


Za krótko sprawdzałeś. Jak TB pisze że zasuwa, to znaczy że zasuwa... ono się po prostu wolno rozpędza (ja Daga napisała, to nie F1 - inne przyspieszenia)... tak gdzieś cały sezon :hahaha2:
Napisano
Cytat

Za krótko sprawdzałeś. Jak TB pisze że zasuwa, to znaczy że zasuwa... ono się po prostu wolno rozpędza (ja Daga napisała, to nie F1 - inne przyspieszenia)... tak gdzieś cały sezon :hahaha2:


to następnym razem wezmę suchy prowiant (i coś do picia icon_wink.gif ) posiedzę dłużej
Napisano
Bywa, że szczeliną "zasuwa" powietrze. Folia nie pełni roli zabezpieczenia przed porywanie wełny a "wysysaniem" parametrów izolacyjnych wełny.
Ogranicza migrację ciepłego powietrza z wełny do szczeliny a tym samym straty.
Dodatkowo prócz wiatroizolacji zabezpiecza przed wpływem skroplin pary pod kryciem w efekcie okresowo niedrożnej wenylacji połaci.
Napisano
To wyjaśnienie:

Cytat

Bywa, że szczeliną "zasuwa" powietrze. Folia nie pełni roli zabezpieczenia przed porywanie wełny a "wysysaniem" parametrów izolacyjnych wełny.
Ogranicza migrację ciepłego powietrza z wełny do szczeliny a tym samym straty.
Dodatkowo prócz wiatroizolacji zabezpiecza przed wpływem skroplin pary pod kryciem w efekcie okresowo niedrożnej wenylacji połaci.



zdecydowanie bardziej do mnie przemawia, niż to:


Cytat

Otóż w lato przy prawidłowo otwartej kalenicy prędkości rozgrzanego powietrza są naprawdę bardzo duże. Wełna „nieprzykryta” zamknie szczelinę wentylacyjną.



aczkolwiek - czy możesz przybliżyć jak duże straty ciepłego powietrza są w przypadku nie zastosowania folii na wełnie?
i ile tej pary może się wykroplić na nie przykrytą wełnę?
czy mówimy o jakichś śladowych ilościach które nie wpływają znacząco czy o realnym zagrożeniu ?
to samo pytanie w związku z migracją ciepłego powietrza ...


Napisano
Cytat

Bywa, że szczeliną "zasuwa" powietrze. Folia nie pełni roli zabezpieczenia przed porywanie wełny a "wysysaniem" parametrów izolacyjnych wełny.
Ogranicza migrację ciepłego powietrza z wełny do szczeliny a tym samym straty.
Dodatkowo prócz wiatroizolacji zabezpiecza przed wpływem skroplin pary pod kryciem w efekcie okresowo niedrożnej wenylacji połaci.


racja, zastanawiałem się nad tą folię, ale co w przypadku jakby się na niej jakaś wilgoć wykropliła?
nie znalazłem dobrego sposobu na odprowadzenie tej wilgoci w okolicach murłaty.
Założyłem, że będzie jakaś strata (związana z wywiewaniem) i dlatego dałem więcej wełny (niż początkowo planowałem)
Napisano
Cytat

aczkolwiek - czy możesz przybliżyć jak duże straty ciepłego powietrza są w przypadku nie zastosowania folii na wełnie?
i ile tej pary może się wykroplić na nie przykrytą wełnę?
czy mówimy o jakichś śladowych ilościach które nie wpływają znacząco czy o realnym zagrożeniu ?
to samo pytanie w związku z migracją ciepłego powietrza ...


tu nie o to chodzi. Nie chodzi o zimę! Od zatrzymania wilgoci przed izolatorem termicznym jest paroizolacja. tu chodzi o lato. W domach z użytkowym poddaszem jest problem zbyt wysokiej temperatury w upalne dni na poddaszu. Szczelina wentylacyjna, odprowadza znaczne ilości ciepła z nagrzanej powierzchni dachu - kalenicą. Oczywiście jak jest drożna szczelina nad wełną.
Gdy nie przykryjemy wełny - powietrze ma większe opory - przepływa go mniej a więc i mniej ciepła jest odprowadzane, co organoleptycznie stwierdził Szanowny TINEK
Cytat

wlazłem, na ten stryszek i łapę do tej szczeliny przyłożyłem (nie urwało) czuje się delikatny ruch powietrza (kalenica otwarta


Napisano
Cytat

tu nie o to chodzi. Nie chodzi o zimę! Od zatrzymania wilgoci przed izolatorem termicznym jest paroizolacja. tu chodzi o lato. W domach z użytkowym poddaszem jest problem zbyt wysokiej temperatury w upalne dni na poddaszu. Szczelina wentylacyjna, odprowadza znaczne ilości ciepła z nagrzanej powierzchni dachu - kalenicą. Oczywiście jak jest drożna szczelina nad wełną.
Gdy nie przykryjemy wełny - powietrze ma większe opory - przepływa go mniej a więc i mniej ciepła jest odprowadzane, co organoleptycznie stwierdził Szanowny TINEK



czyli niekoniecznie jest potrzebne czarowanie z folią - wystarczy coś, żeby wełna się nie rozprężyła i nie zatkała szczeliny , tak? na przykład ograniczające sznureczki tudzież większa szczelina ... ?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...