bajbaga Napisano 13 maja 2011 Udostępnij #151 Napisano 13 maja 2011 Wrzuć jakieś rzuty tego budynku (i pomieszczeń) – bo tak w ciemno, to nijak. Link do komentarza
Karlsen Napisano 13 maja 2011 Udostępnij #152 Napisano 13 maja 2011 Gdybym tylko potrafił wrzucić rzuty .... Projekt Aplauz 2 (nie podaję linku, ponieważ nie chcę robić reklamy pracowni) jest odpowiednikiem mego domku. Link do komentarza
daggulka Napisano 13 maja 2011 Udostępnij #153 Napisano 13 maja 2011 Cytat Gdybym tylko potrafił wrzucić rzuty .... Projekt Aplauz 2 (nie podaję linku, ponieważ nie chcę robić reklamy pracowni) jest odpowiednikiem mego domku. Rozwiń ten?http://www.mtmstyl.pl/projekt-aplauz_2/ Link do komentarza
Jani_63 Napisano 13 maja 2011 Udostępnij #154 Napisano 13 maja 2011 No teraz wiadomo o co chodzi.Czerpnię dałbym na elewacji bocznej z bezpośrednim wejściem do pomieszczenia gospodarczego, a wyrzutnie na dachu.Oczywiście najlepiej jakby była od strony przeważających wiatrów, ale usytuowanie jej względem stron świata nie odgrywa jakieś większej roli, żeby to miał być główny priorytet.A'propos, planujesz jakieś GWC? Link do komentarza
bajbaga Napisano 14 maja 2011 Udostępnij #155 Napisano 14 maja 2011 Moim zdaniem:- centrala w pomieszczeniu gospodarczym,- czerpnia i wyrzutnia, tak jak pisze Jani,- centrala o wydajności nie mniejszej niż 200m3/h,- minimalny „rozdział” powietrza wentylacyjnego (usuwanego) to 100m3/h na każdą kondygnację.Natomiast samo „rozprowadzenie” przewodów wentylacyjnych i „zbilansowanie” może być dużym wyzwaniem – raczej nie dla „amatora”.Prawdopodobnie zakrzyczą mnie, ale wykonanie tej instalacji i jej eksploatacja może być bardzo kosztowna. Jeśli dom nie będzie bardzo energooszczędny, a raczej nie będzie - z uwagi na dużą ilość przeszkleń, to aspekt ekonomiczny tego rozwiązania jest bardzo dyskusyjny – zwłaszcza przy ogrzewaniu „tanim paliwem”. Pozostaje tylko aspekt niewątpliwego komfortu związanego z wentylacja mechaniczną z rekuperacją.Może warto rozpatrzyć dobrze zaprojektowaną i wykonaną wentylację „grawitacyjną” – latem „wspomaganą” mechanicznym wywiewem. Link do komentarza
konik0 Napisano 14 maja 2011 Udostępnij #156 Napisano 14 maja 2011 Witam , a ja mam wielką prośbę do bajbaga czy ma jakieś doświadczenie w planowaniu i wykonaniu rekuperacji w domku z drewna , z wyliczeń wychodzi że jest to dom energooszczędny (pokuszę się nawet o stwierdzenie że ściany są na poziomie ścian pasywnych , a dach na poziomie U=0,11 ) z tym że chciałbym go ogrzewać kilkoma sposobami .Pzdr konik0 Link do komentarza
bajbaga Napisano 14 maja 2011 Udostępnij #157 Napisano 14 maja 2011 Materiał z jakiego wykonano ściany (dom) nie ma znaczenia dla wentylacji.Zapodaj jakiś rzut pomieszczeń – to „pogadamy”. Link do komentarza
konik0 Napisano 14 maja 2011 Udostępnij #158 Napisano 14 maja 2011 Cytat Materiał z jakiego wykonano ściany (dom) nie ma znaczenia dla wentylacji.Zapodaj jakiś rzut pomieszczeń – to „pogadamy”. Rozwiń Witam , jak na mój chłopski rozum z tą wentylacją a raczej z rekuperacją w drewnianej stodole nie jest tak do końca , z jednego ale bardzo istotnego szczegółu drewno znakomicie przenosi falę akustyczną. A z tego co wiem z opowiadań użytkowników rekuperacji i nie tylko , każde załamanie kanału z powietrzem wdmuchiwanym powoduje powstanie szumów .Umiejscowienie kanałów na styku drewna może spowodować zjawisko membrany akustycznej czyli zwielokrotnienia szumu .Ponieważ jestem tu nowy , to bardzo proszę o wskazówkę gdzie lub jak mam wysłać plan drewnianej stodoły , którą na dzień dzisiejszy buduję ????Co do tych szumów , mam jakąś tam koncepcję ich maksymalnego zminimalizowania ale z racji braku doświadczenia w zakresie rekuperacji i zresztą nie tylko mogę się mylić .Pozdrawiam konik0 Link do komentarza
Jani_63 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #159 Napisano 15 maja 2011 Nazywając rzecz po imieniu.. - ktoś Ci pierdół naopowiadał.Kanały się izoluje termicznie, co daje przy okazji efekt izolacji akustycznej, a w dobrze zaprojektowanej instalacji powietrze nie powinno płynąć szybciej niż 5m/s.Jeśli taką prędkość jesteś w stanie zaprojektować w kanałach głównych, to im bliżej anemostatów strumień będzie zwalniał, więc tym bardziej nie pojawią się szumy.Poza tym istnieje coś takiego jak tłumiki akustyczne i przy ich pomocy też można dodatkowo wygłuszyć instalację. Link do komentarza
autorushd Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #160 Napisano 15 maja 2011 Cytat Nazywając rzecz po imieniu.. - ktoś Ci pierdół naopowiadał. Rozwiń lepiej bym tego nie ujął Link do komentarza
Karlsen Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #161 Napisano 15 maja 2011 Bardzo dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi. Już uszczegóławiam wszystko. http://www.mtmstyl.pl/projekt-aplauz/ - planuję wizualnie podobny do tego dom, ale inne rzuty pomieszczeń, bryła bardziej zwarta i taras nad garażem zamiast dachu. Robię projekt indywidualny, ponieważ mam działkę szer. >16m. Ściana garażowa (ppoż, ogniowa) biegnie po granicy działki. Z Waszych wskazówek, wynika, że powinienem zaplanować reku w pomieszczeniu gospodarczym. Na poddaszu nieużytkowym mam w szczycie około 1,95 m wysokości, ale przy ścianach może zabraknąć miejsca na przewody? Wracając do pomieszczenia gosp. - elewacji boczna odpada, ponieważ dom (ściana garażu i pomieszczenia gosp.) biegnie po granicy. Z powodu "bliskości" sąsiedztwa (4 metry od granicy stoi dom sąsiada wyższy o 1 kondygnację) wyrzutnia na 99% znajdzie się na dachu - nie chcę zakłócać ciszy sąsiadom. I właśnie z powodu tej bliskości staram skupić się na poddaszu, choć pom. gosp. będzie znacznie cieplejszym pomieszczeniem.Nie planuję gwc - z powodu stosunku kosztów do zysków (komfortu).Centrala na dzień dzisiejszy to Flexit SL4 RE rotor - wiosną 2012 r. planuję zakup, dlatego do tego czasu może się coś zmienić. Instalacja nawiewna na skrzynce rozdzielczej. Rozprowadzenie wydaje się proste (garderoby na piętrze idealnie maskują przewody idące na parter - mam indywidualny projekt, aplauz był wyznacznikiem bryły domu).Planuję dom energooszczędny + kocioł kondensacyjny na gaz, wielkości okien dobrane rozsądnie. Zwarta bryła, wyjątek stanowi nieogrzewany garaż częściowo w bryle domu - żadnych innych tarasów, załamań na ścianach, wykuszy itp.10 lat temu skończyłem Politechnikę, ale nie pracuję w zawodzie - ambicje mi mówią, że dobrze policzyłem instalację i wykonam ją zgodnie z zasadami "best practice" oraz wymogami technicznymi. Czyżby to był szaleńczy pomysł?Czy w dalszym ciągu uważacie pomieszczenie gospodarcze za najlepsze miejsce na rekuperator? Link do komentarza
konik0 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #162 Napisano 15 maja 2011 Cytat Nazywając rzecz po imieniu.. - ktoś Ci pierdół naopowiadał.Kanały się izoluje termicznie, co daje przy okazji efekt izolacji akustycznej, a w dobrze zaprojektowanej instalacji powietrze nie powinno płynąć szybciej niż 5m/s.Jeśli taką prędkość jesteś w stanie zaprojektować w kanałach głównych, to im bliżej anemostatów strumień będzie zwalniał, więc tym bardziej nie pojawią się szumy.Poza tym istnieje coś takiego jak tłumiki akustyczne i przy ich pomocy też można dodatkowo wygłuszyć instalację. Rozwiń Witam , dziękuje za odpowiedź w pewnym sensie to racja to co powyżej napisane ,tylko po co mi izolować kanały termicznie jeżeli z jednej strony mają 80mm drewna a z drugiej PUR 100 mm (0,024 W/mK) ????Ja się boję że przy takim układzie ściany drewniane będą źródłem szumów , dlatego szukam jakiegoś rozsądnego rozwiązania , kiedyś na wakacjach mieszkałem w domku drewnianym który miał gościa w postaci kornika , zawsze głośno było słychać kiedy przystępował on do konsumpcji a dźwięk niósł się od beleczki do beleczki .............na szczęście przebywałem tam tylko 3 tygodnie .Jeżeli nie będzie innej możliwości to trzeba będzie zaizolować kanały ..............po prostu szukam rozsądnego rozwiązania . Pozdrawiam konik0 Link do komentarza
autorushd Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #163 Napisano 15 maja 2011 Cytat Bardzo dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi. Już uszczegóławiam wszystko. http://www.mtmstyl.pl/projekt-aplauz/ - planuję wizualnie podobny do tego dom, ale inne rzuty pomieszczeń, bryła bardziej zwarta i taras nad garażem zamiast dachu. Robię projekt indywidualny, ponieważ mam działkę szer. >16m. Ściana garażowa (ppoż, ogniowa) biegnie po granicy działki. Z Waszych wskazówek, wynika, że powinienem zaplanować reku w pomieszczeniu gospodarczym. Na poddaszu nieużytkowym mam w szczycie około 1,95 m wysokości, ale przy ścianach może zabraknąć miejsca na przewody? Wracając do pomieszczenia gosp. - elewacji boczna odpada, ponieważ dom (ściana garażu i pomieszczenia gosp.) biegnie po granicy. Z powodu "bliskości" sąsiedztwa (4 metry od granicy stoi dom sąsiada wyższy o 1 kondygnację) wyrzutnia na 99% znajdzie się na dachu - nie chcę zakłócać ciszy sąsiadom. I właśnie z powodu tej bliskości staram skupić się na poddaszu, choć pom. gosp. będzie znacznie cieplejszym pomieszczeniem.Nie planuję gwc - z powodu stosunku kosztów do zysków (komfortu).Centrala na dzień dzisiejszy to Flexit SL4 RE rotor - wiosną 2012 r. planuję zakup, dlatego do tego czasu może się coś zmienić. Instalacja nawiewna na skrzynce rozdzielczej. Rozprowadzenie wydaje się proste (garderoby na piętrze idealnie maskują przewody idące na parter - mam indywidualny projekt, aplauz był wyznacznikiem bryły domu).Planuję dom energooszczędny + kocioł kondensacyjny na gaz, wielkości okien dobrane rozsądnie. Zwarta bryła, wyjątek stanowi nieogrzewany garaż częściowo w bryle domu - żadnych innych tarasów, załamań na ścianach, wykuszy itp.10 lat temu skończyłem Politechnikę, ale nie pracuję w zawodzie - ambicje mi mówią, że dobrze policzyłem instalację i wykonam ją zgodnie z zasadami "best practice" oraz wymogami technicznymi. Czyżby to był szaleńczy pomysł?Czy w dalszym ciągu uważacie pomieszczenie gospodarcze za najlepsze miejsce na rekuperator? Rozwiń calkiem rozsadne podejscie. reku mozna umiescic dokladnie gdzie chcesz, dla systemu to bez roznicy. Jednak standardowo sie je montuje w czesciach nieurzytkowych domu, aby wyeliminowac ewentualne szumy gdyby one powstaly. Ogolnie czerpnia powinna byc nizej niz wyrzut, w ten sposob dodatkowo jest centrala odciazona bo dziala takze naturalny ciag. 1 Link do komentarza
bajbaga Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #164 Napisano 15 maja 2011 Cytat Bardzo dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi. Już uszczegóławiam wszystko. Rozwiń Swoją „opinię” pisałem w oparciu o zapodany projekty budynku – tylko i wyłącznie – dla innego wcale nie musi (i zapewne nie jest) być adekwatna.Moim zdaniem centrala Flexit SL4 RE rotor, posiada „wady”:- rotor, może i spełnia swoje zadanie, ale jest dodatkowym elementem „ruchomym”, a to niesie za sobą ewentualne ryzyko „zatarcia” lub podobnej „awarii”,- brak bypass-u, co w okresie letnim, jest (może być) bardzo uciążliwe,- jakoś nie przemawia do mnie brak możliwości odprowadzenia (ewentualnego) kondensatu – nawet biorąc pod uwagę właściwości „higroskopijne” wymiennika,O najlepszym „sposobie” umiejscowienia czerpni i wyrzutni napisał już autorushd, ja tyko dodam:- centrala powinna być umieszczona w „izolowanym” termicznie pomieszczeniu, czyli zimą dość ciepłym, a latem dość chłodnym – a tego o strychu raczej powiedzeń nie można,- idealnym (teoretycznie) rozwiązaniem jest umieszczenie centrali w połowie wysokości między czerpnią a wyrzutnią, oraz w połowie odległości miedzy najdalej wysuniętymi anemostatami (tych samych kanałow). 1 Link do komentarza
Jani_63 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #165 Napisano 15 maja 2011 Cytat Nie planuję gwc - z powodu stosunku kosztów do zysków (komfortu). Rozwiń Rozumiem że idea GWC do Ciebie nie przemawia, ale argumentacja jest delikatnie mówiąc więcej niż dziwna.Tym bardziej w domu o "rozsądnym" rozmieszczeniu okien może zapewnić duży komfort bytowy.Z kolei zabezpieczenie rekuperatora przed zamarzaniem przynosi wymierne korzyści finansowe.Sam rekuperator wyposażony w wymiennik obrotowy może, jak kolega bajbaga napisał, rodzić dodatkowe problemy eksploatacyjne. Cytat Ogolnie czerpnia powinna byc nizej niz wyrzut, w ten sposob dodatkowo jest centrala odciazona bo dziala takze naturalny ciag. Rozwiń Zasada słuszna, ale zważywszy na opór instalacji, szczególnie w okresie gdy powietrze przechodzi przez wymiennik, a nie płynie By-pass'em, wspomaganie siłami natury to mrzonka.Taka sytuacja statystycznie może się zdarzyć może raz w roku przy bardzo silnym wietrze wiejącym z odpowiedniego kierunku.Wtedy może siła ssąca na wyrzutni pociągnie powietrze przez rury i wymiennik. 1 Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #166 Napisano 15 maja 2011 Cytat Swoją „opinię” pisałem w oparciu o zapodany projekty budynku – tylko i wyłącznie – dla innego wcale nie musi (i zapewne nie jest) być adekwatna.Moim zdaniem centrala Flexit SL4 RE rotor, posiada „wady”:- rotor, może i spełnia swoje zadanie, ale jest dodatkowym elementem „ruchomym”, a to niesie za sobą ewentualne ryzyko „zatarcia” lub podobnej „awarii”,- brak bypass-u, co w okresie letnim, jest (może być) bardzo uciążliwe,- jakoś nie przemawia do mnie brak możliwości odprowadzenia (ewentualnego) kondensatu – nawet biorąc pod uwagę właściwości „higroskopijne” wymiennika,O najlepszym „sposobie” umiejscowienia czerpni i wyrzutni napisał już autorushd, ja tyko dodam:- centrala powinna być umieszczona w „izolowanym” termicznie pomieszczeniu, czyli zimą dość ciepłym, a latem dość chłodnym – a tego o strychu raczej powiedzeń nie można,- idealnym (teoretycznie) rozwiązaniem jest umieszczenie centrali w połowie wysokości między czerpnią a wyrzutnią, oraz w połowie odległości miedzy najdalej wysuniętymi anemostatami (tych samych kanałow). Rozwiń W rotorach nie ma odprowadzenia skroplin - nie montuje się też bypassu. Nie potrzeba - to cechy rotora! Zdaje się, że Pan ich nie montował ---sądząc po uwagach!!! Cytat Kanały się izoluje termicznie, co daje przy okazji efekt izolacji akustycznej, a w dobrze zaprojektowanej instalacji powietrze nie powinno płynąć szybciej niż 5m/s.Jeśli taką prędkość jesteś w stanie zaprojektować w kanałach głównych, to im bliżej anemostatów strumień będzie zwalniał, więc tym bardziej nie pojawią się szumy.Poza tym istnieje coś takiego jak tłumiki akustyczne i przy ich pomocy też można dodatkowo wygłuszyć instalację. Rozwiń Nazywając rzecz po imieniu.. - ktoś Ci pierdół naopowiadał.Szumy powstają przy zbyt szybkich przepływach - zgoda ( max 5 m/sek - zgoda Ale szumy też powstają przy rozprężaniu się powietrza w kanale - czyli przy "zwalnianiu" minimalna ( bezpieczna ) prędkość to 2m/sek. Suma pól powierzchni kanałów zakończonych anemostatami nawiewnymi powinna być podobna do pola kanału głównego. 2 Link do komentarza
autorushd Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #167 Napisano 15 maja 2011 też miałem budować GWC ale sobie dałem spokój. Nie widzę w tym żadnego sensu. Link do komentarza
Karlsen Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #168 Napisano 15 maja 2011 (edytowany) Nie wiedziałem o ww. "cechach" centrali Flexit SL4 RE rotor. Bazowałem na opiniach znalezionych na forach, gdzie każdy zachwala przysłowiowe swoje. Otworzyłeś mi szerzej oczy bajbaga. Czy jest jakaś centrala o wydajności do 300m3/h pozbawiona wad i w rozsądnej cenie?Czerpnia może być na dachu, czy musi być umiejscowiona na ścianie? W moim przypadku, będąc na ścianie poddasza nieużytkowego znajdzie się pod dachem nad gzymsem. Latem będę miał saunę w domu.Chciałbym rekuperator usytuować w pomieszczeniu gosp., ale to znacznie "rozciągnie" instalację - dom jest piętrowy. Główne przewody wtedy biegną na poddasze i stąd do pomieszczeń? W innym przypadku musiałyby przebiegać przez większość pomieszczeń pod sufitem, a to nie będzie estetyczne - skrzynka rozdzielcza znacznie zwiększa ilość przewodów. Sądziłem, że dla domów piętrowych i z poddaszem najlepszą lokalizacją jest poddasze (najwyższe piętro domu). Takie moje rozważania i dylematy - wykańcza mnie mój pedantyzm, dlatego nie nadaję się do pracy w branży budowlanej.GWC - faktycznie nie jestem przekonany. Nakłady finansowe np. cena przewodów, dwa złoża żwirowe przełączane automatycznie - aby latem swobodnie wychładzać dom bez potrzeby wyłączania wentylacji. O 1-2 stopnie Celsjusza? Latem nie potrzebuję chłodzenia domu, ponieważ większość czasu planuję spędzać na świeżym powietrzy - w nocy śpię przy otwartym oknie. Zima - sceptycznie podchodzę do zysków związanych z GWC. Wiem, że są, ale nie przekonują mnie. Ale przyznam Jani_63, że gdybym był zamożniejszy zdecydowałbym się na GWC. Podobnie jak z solarami. Edytowano 15 maja 2011 przez Karlsen (zobacz historię edycji) Link do komentarza
konik0 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #169 Napisano 15 maja 2011 Co do chłodzenia latem domu słyszałem , zresztą nie tak dawno w Lubelskim od takiego chłopka roztropka ,że wykombinował sobie rurę zakopaną w ziemię na głębokości 1,5m i przepuszczając przez nią powietrze chłodził w ten sposób dom , na ile to jest prawdopodobne .........nie wiem , zresztą wydaje mi się to mało podobne ..........ale czasami w życiu jest tak że te najprostsze rozwiązania sprawdzają się najlepiej . Dzięki dla T. Brzęczkowski za podpowiedź pewnie będę starał się sprawdzić to rozwiązaniu ale dodam do tego coś od siebie .Ogólnie to staram się wybudować dom energooszczędny , jak na dzień dzisiejszy to ściany mają poniżej U=0,14 W/mk a daszek U=0,11W/mk i staram się przy stodole o powierzchni 220mkw zmieścić na gotowo pod klucz w kwocie nie przekraczającej budynku domu szkieletowego przez dewelopera czyli około 2500 zł /mkw.Pozdrawiam i dzięki za podpowiedzi konik0 Link do komentarza
Jani_63 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #170 Napisano 15 maja 2011 Ten kawałek rury (najlepiej tak ze >50mb) pod ziemia to GWC rurowy się nazywa, całkiem sprawnie sobie radzi takie rozwiązanie. Cytat Czerpnia może być na dachu, czy musi być umiejscowiona na ścianie? W moim przypadku, będąc na ścianie poddasza nieużytkowego znajdzie się pod dachem nad gzymsem. Latem będę miał saunę w domu. Rozwiń A gdzie napisane że tak być musi?Na zewnątrz pod pokryciem (podbitką) nie panują takie temperatury jakie występują na stryszku.Pokombinować można również z umieszczeniem czerpni w samej podbitce, ale czy się to uda to na odległość ciężko powiedzieć Cytat Chciałbym rekuperator usytuować w pomieszczeniu gosp., ale to znacznie "rozciągnie" instalację - dom jest piętrowy. Główne przewody wtedy biegną na poddasze i stąd do pomieszczeń? W innym przypadku musiałyby przebiegać przez większość pomieszczeń pod sufitem, a to nie będzie estetyczne - skrzynka rozdzielcza znacznie zwiększa ilość przewodów. Sądziłem, że dla domów piętrowych i z poddaszem najlepszą lokalizacją jest poddasze (najwyższe piętro domu). Takie moje rozważania i dylematy - wykańcza mnie mój pedantyzm, dlatego nie nadaję się do pracy w branży budowlanej. Rozwiń W budynku piętrowym kanały wentylacyjne najlepiej prowadzić w stropie (podłodze piętra), a tylko końcówki w danych pomieszczeniach piętra wyprowadzić na odpowiednią wysokość, choć znane są rozwiązania gdzie nawiew w pomieszczeniach piętra jest realizowany przez kratki wentylacyjne ścienne umieszczone 30-50cm nad podłogą. Cytat GWC - faktycznie nie jestem przekonany. Nakłady finansowe np. cena przewodów, dwa złoża żwirowe przełączane automatycznie - aby latem swobodnie wychładzać dom bez potrzeby wyłączania wentylacji. O 1-2 stopnie Celsjusza? Latem nie potrzebuję chłodzenia domu, ponieważ większość czasu planuję spędzać na świeżym powietrzy - w nocy śpię przy otwartym oknie. Zima - sceptycznie podchodzę do zysków związanych z GWC. Wiem, że są, ale nie przekonują mnie. Ale przyznam Jani_63, że gdybym był zamożniejszy zdecydowałbym się na GWC. Podobnie jak z solarami. Rozwiń Co Ty mówisz, jakie dwa złoża? Kto tak teraz buduje? Dobrze zaprojektowane jest przystosowane do pracy ciągłej opartej na jednym złożu.Widzisz, sprawa z GWC ma się tak, że dany typ dobiera się do warunków gruntowych.Zasadniczo GWC dzielą się na bez przeponowe i przeponowe.Do pierwszej grupy należą GWC żwirowe, GWC płytowe, GWC ceramiczny (rodzimy wytwór typu "zrób to sam") i tkz. GWC wodny2.W drugiej grupie są GWC rurowy i GWC glikolowy.Postawienie takiej instalacji własnoręcznie (ktoś do pomocy, koparkowy, jeden dzień pracy) może się zmieścić w kwocie 3-3,5tyś zł (sprawdź jaki to % inwestycyjny w kosztach całości), więc argument kosztów podobnych do kompletnej instalacji solarnej trochę nietegens.Zysk temperaturowy latem możliwy do osiągnięcia to nawiew powietrza tak bliżej 10-12 st niżej w stosunku do temperatury zewnętrznej i około 5oC niższa temperatura pomieszczeń niż na zewnątrz.I teraz sprawa zasadnicza.Dom energooszczędny to twór działający na zasadzie współzależności wszystkich elementów składowych, a nie jednego, dwóch oderwanych od reszty.Chyba najprostszym przykładem są okna połaciowe montowane dla samego wyglądu bez uwzględnienia stron świata, czyli bilansu +(-) cieplnego. Link do komentarza
konik0 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #171 Napisano 15 maja 2011 Dom energooszczędny to twór działający na zasadzie współzależności wszystkich elementów składowych, a nie jednego, dwóch oderwanych od reszty.Chyba najprostszym przykładem są okna połaciowe montowane dla samego wyglądu bez uwzględnienia stron świata, czyli bilansu +(-) cieplnego.[/quote]To było chyba do mnie , wiem i doskonale sobie zdaję z tego sprawę , żeby było ciekawiej okna są takie jak do domów pasywnych ...........ale domy pasywne (tu powtórzę Pana) to taki stwór który ma WIĘKSZOŚĆ rozwiązań , które jak dla mnie i z mojego punktu widzenia są ekonomiczne pod każdy względem , a nie robienie sztuki dla sztuki . Ja osobiście przyznam się że dałem d...... bo mogłem odzyskać ciepło z ekologicznego szamba .......ale to już po krzyku . Co do okien połaciowych a jak wybrać kiedy dach jest tylko dwuspadowy w kierunkach east i west .pzdr konik0 Link do komentarza
Barbossa Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #172 Napisano 15 maja 2011 a co to jest "ekologiczne szambo"? Link do komentarza
konik0 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #173 Napisano 15 maja 2011 Cytat a co to jest "ekologiczne szambo"? Rozwiń Przepraszam , w pośpiechu walnąłem pojęcia ...............oczyszczalna ścieków , parę miesięcy temu miałem okazje zwiedzać dom prawie samowystarczalnego , ale rozwiązania które były w nim zastosowane nie były możliwe do zaakceptowania przez zwykłego śmiertelnika z punktu ekonomicznego , jest przy takich okazjach zawsze pytanie po co odzyskiwać 80%-60% energii jak przy trzy krotnie albo jeszcze mniejszych nakładacha można odzyskać 50% energii???pzdr konik0 Link do komentarza
Jani_63 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #174 Napisano 15 maja 2011 (edytowany) I to jest kwintesencja świadomego inwestowania.Nie ma sensu np. "lądować się" w super energooszczędne okna jeśli ich udział procentowy w powierzchni przegród zewnętrznych jest mały, sama przegroda zaizolowana (ocieplona) jest tylko "trochę" lepiej niż nakazuje norma, albo największe straty energii będzie generować wentylacja grawitacyjna.Inny przykładDom dobrze izolowany, ale z kilkoma balkonami i dziurami w dachu w postaci kominów, innymi słowy posiadający dużo dużych mostków cieplnych. Cytat Co do okien połaciowych a jak wybrać kiedy dach jest tylko dwuspadowy w kierunkach east i west .pzdr konik0 Rozwiń Jeśli dom jest idealnie w osi północ-południe, a okna maja brać udział w ogrzewaniu pasywnym to na zachód.Przy około 104-stopniowym ruchu na nieboskłonie (21 grudzień) czas operowania liczony od południa do zachodu jest kilkanaście minut dłuższy niż od wschodu. Edytowano 15 maja 2011 przez Jani_63 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
konik0 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #175 Napisano 15 maja 2011 Jeśli dom jest idealnie w osi północ-południe, a okna maja brać udział w ogrzewaniu pasywnym to na zachód.Przy około 104-stopniowym ruchu na nieboskłonie (21 grudzień) czas operowania liczony od południa do zachodu jest kilkanaście minut dłuższy niż od wschodu.[/quote]Na nieboskłonie się nie znam i za info wielkie dzięki .Dach jest z odchyłem 2 stopniowym na east ale zawsze w tym wszystkim jest statystyka dni słonecznych i pochmurnych , jak dla mnie za dużo tych liczb i przewidywań , wszak jesteśmy tylko ludźmi i chyba jest miło popełniać błędy i dyskutować o nich .Bryła stodoły jest prostopadłościanem ( nie brałem pod uwagę statystyki wiatrów ze względu ukształtowania działki 21x120m ) , bo podobno jest najlepsza , balkony i tarasy to konstrukcje niezależne , wykonane jak wszystko stodoły z drewna . Cały czas nurtuje mnie rekuperacja i jej zachowanie w takiej stodole .pzdr konik0Ten kawałek rury (najlepiej tak ze >50mb) pod ziemia to GWC rurowy się nazywa, całkiem sprawnie sobie radzi takie rozwiązanie.I dla Jani 63 wielkie dzięki za podpowiedź ,jak będę kopał drenaże to przy okazji ułożę rurki do schładzania stodoły .pzdr konik0 Link do komentarza
Jani_63 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #176 Napisano 15 maja 2011 Tylko te "rurki" daj odpowiedniej średnicy, żeby CI opory przypływu powietrza nie zdemolowały jego działania No i oczywiści kwestia wilgotności gruntu. Na tereny podmokłe rorowiec nie za bardzo się nadaje... ale to wiesz. Link do komentarza
konik0 Napisano 15 maja 2011 Udostępnij #177 Napisano 15 maja 2011 Cytat Tylko te "rurki" daj odpowiedniej średnicy, żeby CI opory przypływu powietrza nie zdemolowały jego działania No i oczywiści kwestia wilgotności gruntu. Na tereny podmokłe rorowiec nie za bardzo się nadaje... ale to wiesz. Rozwiń Eeeee tak dobrze nie jest ze mną , wykształcenie mam typowo rozrywkowe czyli KO , to co wiem na dzień dzisiejszy to tylko wiadomości zdobyte z własnego doświadczenia i innych ............tylko trzeba słuchać co inni mówią lub piszą .Odnośnie wilgotności gruntu średnio na jeża , wody gruntowe na poziomie 5-6m ...........mam dwie studnie głębinowe ( popełniłem błąd bo nie zakładałem odzysku ciepła ),zresztą żeby się przekonać należy spróbować ........koncepcji jest wiele . Ale przede wszystkim wielkie dzięki dla Jani 63 za uwagi te złe i te dobre , bo one dają nam możliwość myślenia .pzdr konik0 Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #178 Napisano 16 maja 2011 Cytat choć znane są rozwiązania gdzie nawiew w pomieszczeniach piętra jest realizowany przez kratki wentylacyjne ścienne umieszczone 30-50cm nad podłogą. Rozwiń tak się robi gdy wentylację łączy się z pompą ciepła. Link do komentarza
bajbaga Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #179 Napisano 16 maja 2011 (edytowany) Cytat tak się robi gdy wentylację łączy się z pompą ciepła. Rozwiń Uściślając – kiedy jest to klimatyzacja (w pełnym tego słowa znaczeniu) lub (i) w przypadku połączenia wentylacji (lub samym) z ogrzewaniem nadmuchowym.Sam „kocioł” nie ma znaczenia. Edytowano 16 maja 2011 przez bajbaga (zobacz historię edycji) Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #180 Napisano 16 maja 2011 Dowiedział się Pan już dlaczego w rotorach nie ma bypasów ? Link do komentarza
bajbaga Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #181 Napisano 16 maja 2011 (edytowany) Cytat Dowiedział się Pan już dlaczego w rotorach nie ma bypasów ? Rozwiń Nie pisałem, że mają (mogą) posiadać, tylko, że moim zdaniem, jest to wada takiego rozwiązania, motywując dlaczego – taka subtelna różnica. Edytowano 16 maja 2011 przez bajbaga (zobacz historię edycji) Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #182 Napisano 16 maja 2011 Cytat Nie pisałem, że mają (mogą) posiadać, tylko, że moim zdaniem, jest to wada takiego rozwiązania, motywując dlaczego – taka subtelna różnica. Rozwiń Dlaczego wada? Przecież przy rotorze latem nie ma grzania powietrza z gwc! Rotor się nie kręci. Link do komentarza
bajbaga Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #183 Napisano 16 maja 2011 1. Z jakiego gwc ? – w tym przypadku.2. Powietrze jest ogrzewane poprzez przewodzenie (cieplne) rotora (wszak aluminium jest doskonałym przewodnikiem ciepła)3. Powietrze (częściowo) „miesza” się w „komorze” rotora (wymiennika).Czyli niepożądana wymiana jest (może być) – dlatego bez względu na zakres, moim zdaniem, jest to wada – co wcale nie znaczy, że dla kogoś innego może to być zaletą tego rozwiązania. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #184 Napisano 16 maja 2011 Cytat 1. Z jakiego gwc ? – w tym przypadku.2. Powietrze jest ogrzewane poprzez przewodzenie (cieplne) rotora (wszak aluminium jest doskonałym przewodnikiem ciepła)3. Powietrze (częściowo) „miesza” się w „komorze” rotora (wymiennika).Czyli niepożądana wymiana jest (może być) – dlatego bez względu na zakres, moim zdaniem, jest to wada – co wcale nie znaczy, że dla kogoś innego może to być zaletą tego rozwiązania. Rozwiń Nie miesza się, gdy roto się nie kręci - zimne idzie dołem ciepłe górą. Szkoda tylko, że Pan nie montował a "ma zdanie" – Choć muszę przyznać, że zanim zacząłem montować również i rotory, myślałem podobnie. 1 Link do komentarza
Jani_63 Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #185 Napisano 16 maja 2011 Cytat tak się robi gdy wentylację łączy się z pompą ciepła. Rozwiń Taa, tylko i wyłącznie z pompą ciepłą Napisałem wyraźnie że znane są takie rozwiązanie, a nie że należy tak a nie inaczej robić.Jeden z forumowiczów tak zrobił i ten typ nawiewu spełnia jego oczekiwania całosezonowo, a o w okresie grzewczym dogrzewa to powietrze poprzez nagrzewnicę wodną.To że taka odległość kratek nawiewnych jest dedykowana do ogrzewania, dogrzewania realizowanego nadmuchem to inna sprawa. Link do komentarza
bajbaga Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #186 Napisano 16 maja 2011 Cytat Szkoda tylko, że Pan nie montował a "ma zdanie" – Choć muszę przyznać, że zanim zacząłem montować również i rotory, myślałem podobnie. Rozwiń Gdybym był sprzedawcą central wentylacyjnych, to odradzałbym zastosowanie takiej centrali w domu jednorodzinnym – bez względu na wysokość marży – właśnie ze względu na to „moim zdaniem” (sam u siebie też bym jej nie zamontował). Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #187 Napisano 16 maja 2011 Cytat Gdybym był sprzedawcą central wentylacyjnych, to odradzałbym zastosowanie takiej centrali w domu jednorodzinnym – bez względu na wysokość marży – właśnie ze względu na to „moim zdaniem” (sam u siebie też bym jej nie zamontował). Rozwiń Również odradzam. Choć są przypadki, że nie ma innego wyjścia. Gdybym się zajmował marżą to sprzedawałbym te najpopularniejsze nie najlepsze. Sprzedajemy tak naprawdę całość, centrale tylko sporadycznie - i sam Pan wie, że bardziej jako przysługa niż zarobek. Link do komentarza
Karlsen Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #188 Napisano 16 maja 2011 Jani_63 – sprowokowałeś mnie do zgłębienia tajników GWC. Moje dotychczasowe zdanie było wypracowane na podstawie opinii dwóch osób, które zdecydowały się na rekuperację, ale bez wymiennika gruntowego. Trochę poczytałem na forach i dodatkowo odwiedziłem osobę (pracuje w katedrze fizyki budowli), która w 2000 roku wybudowała dom i jako członek fundacji poszanowania energii promowała m. in. rekuperatory. Posiada reku (kanadyjskiej firmy) i GWC od 11 lat, instalacja jeszcze na pcv. Twierdził, że nie posiada wilgoci w przewodach gwc, jedynie pajęczyny – zaznaczył, że całość musi pracować non-stop, właśnie, aby żadne świństwo się nie zalęgło w GWC. Dodał, że dosłownie kilka razy włączył mu się system od-mrożeniowy w centralce. I oczywiście był b. zadowolony z decyzji podjętej kilkanaście lat temu. Właśnie informacji od wieloletnich użytkowników brakuje na forach. Muszę Ci podziękować za przybliżenie tej tematyki. Jeżeli prawdą jest to co napisałeś dot. kosztów (ok. 3 tys. zł), to podejmę się wykonania GWC. Jeżeli pozwolisz, na priv podpytam o szczegóły.Ponawiam pytanie dot. reku z minimalną ilością wad. Cytat ... odradzałbym zastosowanie takiej centrali w domu jednorodzinnym ... Rozwiń Cytat Również odradzam... Rozwiń Ilość "razy" kiedy pomogliście oraz postów świadczy, że wiecie co "mówicie". Jak mam rozumieć powyższe stwierdzenia? Zwłaszcza, że mój wybór centrali był efektem uznania dla wiedzy i doświadczenia TB. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #189 Napisano 16 maja 2011 Szybkie sprostowanie.Koszty postawienia takiej instalacji własnoręcznie od 3 tyś zł w zależności od rodzaju... a ten zależny do poziomu wód gruntowych (wilgotności gruntu)Górny pułap może znacznie odbiegać od tej kwoty, ale też samo GWC zaczyna być wydajną schładzarką (klimą nigdy nie będzie, no chyba że znacznie przewymiarowane w pasywniaku), regulatorem (w pewnym zakresie) wilgotności i przy pracy ciągłej zapewnia nawiew 6-17 oC w zależności od pory roku.Jak widzisz zimą to może być różnica około 25K. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #190 Napisano 16 maja 2011 Cytat Jani_63 – sprowokowałeś mnie do zgłębienia tajników GWC. Moje dotychczasowe zdanie było wypracowane na podstawie opinii dwóch osób, które zdecydowały się na rekuperację, ale bez wymiennika gruntowego. Trochę poczytałem na forach i dodatkowo odwiedziłem osobę (pracuje w katedrze fizyki budowli), która w 2000 roku wybudowała dom i jako członek fundacji poszanowania energii promowała m. in. rekuperatory. Posiada reku (kanadyjskiej firmy) i GWC od 11 lat, instalacja jeszcze na pcv. Twierdził, że nie posiada wilgoci w przewodach gwc, jedynie pajęczyny – zaznaczył, że całość musi pracować non-stop, właśnie, aby żadne świństwo się nie zalęgło w GWC. Dodał, że dosłownie kilka razy włączył mu się system od-mrożeniowy w centralce. I oczywiście był b. zadowolony z decyzji podjętej kilkanaście lat temu. Właśnie informacji od wieloletnich użytkowników brakuje na forach. Muszę Ci podziękować za przybliżenie tej tematyki. Jeżeli prawdą jest to co napisałeś dot. kosztów (ok. 3 tys. zł), to podejmę się wykonania GWC. Jeżeli pozwolisz, na priv podpytam o szczegóły.Ponawiam pytanie dot. reku z minimalną ilością wad.Ilość "razy" kiedy pomogliście oraz postów świadczy, że wiecie co "mówicie". Jak mam rozumieć powyższe stwierdzenia? Zwłaszcza, że mój wybór centrali był efektem uznania dla wiedzy i doświadczenia TB. Rozwiń Centrale z rotorem nie są idealne do domów jednorodzinnych - technologia wymienników poszła do przodu i:- kiedyś ( a robię i propaguję rekuperatory od 1990 roku ) były wymienniki krzyżowe, potem pojawiły się przeciwprądowe i rotory - potem hybrydy ( najlepsze) krzyżowo-przeciwprądowe. Dalej zaczęto "majstrować" w materiałach. Plastik zastąpiono aluminium, potem zaczęły się pojawiać materiały porównywalne z Alu a tańsze i lżejsze ( przecież jeszcze niedawno pisałem o wyższości Alu wymienników a teraz wszystko testujemy bo w DTR OSZUKUJA)) I tak się wszystko zmienia. Kupując wszystkie reku jakie się pojawiają - badam faktyczną sprawność, zużycie energii, szumy, jakość montażu... itp - proszę więc nie zarzucać mi, że zmieniam zdanie. Są producenci, którzy konsultują co ja bym widział w… z których detale są najlepsze… itp., Był okres, że najlepsze były rotory - nie zamarzały - i miały 85% sprawności - centrale z rotorem były bardzo starannie wykonane i solidnie montowane. Ale pojawiły się wymienniki 90-nawet 95% bez rotora, zmieniono sposób ich ustawienia tak, by nie zamarzały, więc rotory ze względu na cenę, zaczęliśmy montować tylko tam gdzie nie ma możliwości odprowadzić skropliny, gdzie jest wymagana silniejsza niż 20m3/h na osobę wentylacja – bo rotor w takim wypadku nie przesusza powietrza. Jak Pan widzi wszystko ma swoje „zady i walety” a doświadczenie +forum jest po to by dobrać optymalny produkt dla siebie za optymalną cenę. Tu się zapewne Pan bajbaga ze mną zgodzi, że w dziedzinie central wentylacyjnych cena nie zawsze ( delikatnie pisząc) jest wykładnikiem jakości i przydatności. Cytat Szybkie sprostowanie.Koszty postawienia takiej instalacji własnoręcznie od 3 tyś zł w zależności od rodzaju... a ten zależny do poziomu wód gruntowych (wilgotności gruntu)Górny pułap może znacznie odbiegać od tej kwoty, ale też samo GWC zaczyna być wydajną schładzarką (klimą nigdy nie będzie, no chyba że znacznie przewymiarowane w pasywniaku), regulatorem (w pewnym zakresie) wilgotności i przy pracy ciągłej zapewnia nawiew 6-17 oC w zależności od pory roku.Jak widzisz zimą to może być różnica około 25K. Rozwiń Poziom wód gruntowych nie ma znaczenia - bo gwc robi się i w wodzie. Przy dobrych wymiennikach "zimowy" bilans energetyczny jest ZEROWY. Przy -15 na czerpni i przy +5 - w sklepie miałem na anemostacie wywiewnym +22 nawiewnym +20.Nie jest też prawdą, że w gwc nie ma latem kondensatu... nie było jeszcze 3 sezony temu, ale w ostatnich latach często była przy 26-30 stC wilgotność ponad 70 % - co się wcześniej nie zdarzało. Link do komentarza
bajbaga Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #191 Napisano 16 maja 2011 Cytat Poziom wód gruntowych nie ma znaczenia - bo gwc robi się i w wodzie. Rozwiń Moim zdaniem (przeciwnym), ma znaczenie i to kolosalne – choćby ze względów wykonawczych.W takich warunkach raczej nie polecałbym wykonania GWC – a już siebie bym tym nie uszczęśliwiał. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #192 Napisano 16 maja 2011 Cytat Moim zdaniem (przeciwnym), ma znaczenie i to kolosalne – choćby ze względów wykonawczych.W takich warunkach raczej nie polecałbym wykonania GWC – a już siebie bym tym nie uszczęśliwiał. Rozwiń Przecież nie robi się gwc gdy poziom jest najwyższy... A szczęścia z gwc też już nie "wyciskam" - Ceny i jakość inwerterów są dziś takie, że "chłodzenie" z gwc jest - daleko odbiegające od ideału. 2 Link do komentarza
Jani_63 Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #193 Napisano 16 maja 2011 Cytat Poziom wód gruntowych nie ma znaczenia - bo gwc robi się i w wodzie. Przy dobrych wymiennikach "zimowy" bilans energetyczny jest ZEROWY. Przy -15 na czerpni i przy +5 - w sklepie miałem na anemostacie wywiewnym +22 nawiewnym +20.Nie jest też prawdą, że w gwc nie ma latem kondensatu... nie było jeszcze 3 sezony temu, ale w ostatnich latach często była przy 26-30 stC wilgotność ponad 70 % - co się wcześniej nie zdarzało. Rozwiń Ten autorytatywny ton wypowiedzi jest już tak mierzący, wręcz aż do znudzenia, że człowiekowi przestaje się chcieć odpowiadać, ale ponieważ w swoich wypowiedziach stajesz się pan, panie TB szkodnikiem wprowadzającym czytających w błąd nie można przejść obojętnie obok takich wypocin.Opisz pan, a najlepiej wstaw jakieś zdjęcia jak GWC bez-przeponowe stawiasz w wodzie, uruchamiasz i działa bez zarzutu.W to "że potrafisz", nie wątpię, bo na wszystkim znasz się najlepiej i w każdej dziedzinie masz coś do powiedzenia jako prekursor rozwiązań energooszczędnych w tym kraju.Możesz jeszcze dołączyć filmik jak Cie później inwestor goni z siekierą, wtedy się wszyscy pośmiejemy, a nie tylko Ty sam, że Ci się udało ujść z życiem. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #194 Napisano 16 maja 2011 Wyrywanie zepsutego GWC i zakładanie dobrego w wodzie. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #195 Napisano 16 maja 2011 A który z tych dwóch to GWC bez-przeponowy?Z czytaniem ze zrozumieniem też jakiś problem?... bo że odpowiedź nie w temacie... no cóż, czytający zdążyli się już przyzwyczaić. Link do komentarza
Barbossa Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #196 Napisano 16 maja 2011 zakładanie dobrego?jaja se pan robisz Link do komentarza
bajbaga Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #197 Napisano 16 maja 2011 (edytowany) Cytat Wyrywanie zepsutego GWC i zakładanie dobrego w wodzie. Rozwiń Dobre GWC w wodzie, to tylko glikolowe - natomiast ja sam nie mam aż takiego "wroga", któremu takie "coś" ,jak na obu fotkach, bym polecił, zarówno kiedyś, jak i teraz. Edytowano 16 maja 2011 przez bajbaga (zobacz historię edycji) Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #198 Napisano 16 maja 2011 My tylko ratowaliśmy co się dało... z domu "zero energetycznego" - Link do komentarza
Jani_63 Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #199 Napisano 16 maja 2011 Takie ratowanie to jakbyś tonącemu zamiast koła samą felgę rzucił.Czekam na odpowiedź na zadane pytanie odnośnie rodzaju GWC. Link do komentarza
Karlsen Napisano 16 maja 2011 Udostępnij #200 Napisano 16 maja 2011 Cytat ... proszę więc nie zarzucać mi, że zmieniam zdanie... Rozwiń Jeżeli to zdanie było skierowane do mnie, to pragnę wyjaśnić, że prosiłem tylko o komentarz do poprzedniej wypowiedzi. Komentarz, który pozwoli mi zrozumieć dlaczego rotor nie nadaje się do domów jednorodzinnych. Wyboru centrali dokonałem sam, jak widać jednak błędnego wyboru.Bardzo szanuję Panów za wiele cennych uwag i spostrzeżeń, które są często inspiracją osobom pragnącym samodzielnie wykonać instalację wentylacji mechanicznej, ale proszę mi wierzyć - każdy wątek dot. wentylacji, rekuperacji powlekany jest demagogią i sporami pomiędzy.... A ja nie przyjmuję niczyjej strony, jedynie chcę czerpań z Waszych doświadczeń. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się