Skocz do zawartości

rekuperacja tylko wylot w jednym pomieszczeniu?


autorushd

Recommended Posts

Nie bardzo rozumiem zagadkę...
W zasadzie jest tak, że wyciągasz powietrze z pomieszczeń gdzie z natury jest ono mniej fajne (łazienki, wc, kuchnia), a nawiewasz do pokojów. Raczej bez sensu jest montowanie w każdym z pomieszczeń nawiewu i wyciągu. Powietrze ma to do siebie, że przeciśnie się każdą szczeliną, więc próżni w łazience nie wytworzysz icon_smile.gif
Link do komentarza
  Cytat

Nie bardzo rozumiem zagadkę...
W zasadzie jest tak, że wyciągasz powietrze z pomieszczeń gdzie z natury jest ono mniej fajne (łazienki, wc, kuchnia), a nawiewasz do pokojów. Raczej bez sensu jest montowanie w każdym z pomieszczeń nawiewu i wyciągu. Powietrze ma to do siebie, że przeciśnie się każdą szczeliną, więc próżni w łazience nie wytworzysz icon_smile.gif

Rozwiń  


Jednak kolega bardzo dobrze zrozumiał icon_smile.gif
Link do komentarza
  Cytat

Nie bardzo rozumiem zagadkę...
W zasadzie jest tak, że wyciągasz powietrze z pomieszczeń gdzie z natury jest ono mniej fajne (łazienki, wc, kuchnia), a nawiewasz do pokojów. Raczej bez sensu jest montowanie w każdym z pomieszczeń nawiewu i wyciągu. Powietrze ma to do siebie, że przeciśnie się każdą szczeliną, więc próżni w łazience nie wytworzysz icon_smile.gif

Rozwiń  

Dokładnie. Oprócz tego rzecz nie dotyczy tylko indywidualnych odczuć typu mniej lub bardziej fajne powietrze, ale jest wymuszona przez przepisy, które nakładają obowiązek odprowadzania powietrza z tych pomieszczeń i z kotłowni.
Link do komentarza
  Cytat

Właśnie czy jest taka możliwość aby w jednym pomieszczeniu np kuchni było TYLKO zasysane powietrze a np w drugim pomieszczeniu pokoju było TYLKO wpuszczane? Pomieszczenia sąsiadują obok siebie. Drzwi pomiędzy sa ZAWSZE otwarte.

Autorushd

Rozwiń  

Myślę że jest taka możliwość , co więcej ja tak robię bo mam że tak powiem dom otwarty więc powietrze będzie sobie spokojnie krążyć.
Link do komentarza
Powietrze dostarcza się do pomieszczeń "czystych": pokoi, sypialni, salonów, jadalni, gabinetów, itp.
Wyciąg instaluje się w kuchni, łazienkach, WC, garderobach, pomieszczeniach gospodarczych, schowkach, spiżarniach. W pralni natomiast można zrobić i nawiew i wyciąg.

Chodzi o to aby zanieczyszczenia: zapachy z kuchni lub wilgoć z łazienki były usówane w miejscach ich powstawania i nie były transportowane do innych pomieszczeń. Aby to funkcjonowało konieczne są podcięcia drzwi lub kratki o odpowiednich wielkościach.

Link do komentarza
  Cytat

Powietrze dostarcza się do pomieszczeń "czystych": pokoi, sypialni, salonów, jadalni, gabinetów, itp.
Wyciąg instaluje się w kuchni, łazienkach, WC, garderobach, pomieszczeniach gospodarczych, schowkach, spiżarniach. W pralni natomiast można zrobić i nawiew i wyciąg.

Rozwiń  
Nad garderobami i spiżarniami co najmniej bym się zastanowił. Dostarczenie tam ciepłego i wilgotnego powietrza może być niebezpieczne.
Link do komentarza
Tez się trochę zdziwiłem ze kolega napisał ze do spiżarni nawiew. Na szczęście spiżarni nie mam. W znaczeniu ze nie mam tego dylematu.

Może teraz szerzej opiszę domek o który mi chodzi.

1) Parter: pokój 25m2 potem łazienka oraz klatka schodowa i wyjście z domu, następnie kuchnia 15m2, i następnie pokój z kominkiem zamknięta komora spalania.

2) Piętro po kolei sypialnia 25m2, potem łazienka i klatka schodowa, pokój dziecięcy 15m2 i pokój 25m2.

3) Nad strych nieocieplony niski.


Widziałbym to tak.

1) Pierwsze piętro, nawiew do sypialni przez strop, wywiew z łazienki i nawiew w pokoju dzieciecym, i nawiem w nastepnym pokoju. Wszystko przez strop.

22) Parter. Tu już trudniej: Bo przewody pójdą starymi kanałami wentylacyjnymi.

Po kolei:

pokój 25m2, nawiew przy podłodze. łazienka (tu jest kłopot nie mam kanału), kuchnia wyciąg, mogę sie podłączyć pod wyciąg w kuchni albo nad szafkami., pokój z kominkiem. Tutaj nie wiem. Wydaje się ze dobry byłby nawiew ale czasami jak zakopci to wywiew tez byłby dobry, niestety dostępny tylko jeden kanał po starej wentylacji.

Dom długość 15m szerokość 5m. Ocieplony 10 lat temu 12cm styropianu. Dom z cegły pełnej.
Link do komentarza
  Cytat

W tych pomieszczeniach mają być WYCIĄGI a nie nadmuchy - tak to zrozumiałem icon_rolleyes.gif

Rozwiń  
W spiżarni zazwyczaj temperatura jest niższa niż w innych pomieszczeniach (przeważnie nie instaluje się tam ogrzewania). Wyciąg w spiżarni oznacza, że będzie do niej napływało ciepłe i wilgotne powietrze z innych pomieszczeń.
Zanim dotrze do kratki wywiewnej odda część swojej wilgoci w spiżarni. W związku z tym w spiżarnia będzie wilgotna.
Podobna sytuacja jest też w garderobie.
W tych pomieszczeniach najbezpieczniej jest dać zarówno nawiew (suche i chłodniejsze powietrze) jak i wywiew.


  Cytat

Może teraz szerzej opiszę domek o który mi chodzi.

Rozwiń  
Dwa rysunki dadzą zdecydowanie więcej informacji icon_wink.gif.
Link do komentarza
  Cytat

Wyciąg instaluje się w kuchni, łazienkach, WC, garderobach, pomieszczeniach gospodarczych, schowkach, spiżarniach.

Rozwiń  


1. Zgodnie z przepisami, w pogrubionych wymaganie takie są, o ile są to pomieszczenia bez okna.
2. Ustawodawca przewiduje w takim przypadku wyciąg powietrza w ilości nie mniejszej niż 15m3/h
3. Należy jednak mieć na uwadze to co napisał wyżej HenoK, przy czym, moim zdaniem, to wszystko zależy od wielkości danego pomieszczenia.
4. Moim zdaniem, w małych pomieszczeniach (około 2m2) tego typu, nie należy przesadzać i można stosować „wentylowanie dyfuzyjne” – traktując je (takie pomieszczenia) jako zabudowane szafy wnękowe.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...