Skocz do zawartości

Jakie drewno?


Recommended Posts

Napisano
Pozwolę odnieść się do wcześniejszych wpisów.
Zdecydowanie nie polecam schodów z drewna miękkiego. Zużywają się znacznie szybciej od tych wykonanych z gatunków twardych. Mimo że cena będzie wyższa, to z tej inwestycji korzystać będziemy przez szereg lat. po 7-10 latach nie będziemy zastanawiać się ile wydaliśmy, ale cieszyć nas będzie ich trwałość.
Dobierając odpowiedni gatunek drewna na schody, nie należy zapominać o rysunku drewna. Osobiście polecałbym schody jesionowe. Nie są tak oklepane jak te dębowe, a prezentują się od nich o wiele lepiej. Tańszą opcją mogą okazać się schody z drewna klejonego.
Napisano
Cytat

Pozwolę odnieść się do wcześniejszych wpisów.
Zdecydowanie nie polecam schodów z drewna miękkiego. Zużywają się znacznie szybciej od tych wykonanych z gatunków twardych. Mimo że cena będzie wyższa, to z tej inwestycji korzystać będziemy przez szereg lat. po 7-10 latach nie będziemy zastanawiać się ile wydaliśmy, ale cieszyć nas będzie ich trwałość.
Dobierając odpowiedni gatunek drewna na schody, nie należy zapominać o rysunku drewna. Osobiście polecałbym schody jesionowe. Nie są tak oklepane jak te dębowe, a prezentują się od nich o wiele lepiej. Tańszą opcją mogą okazać się schody z drewna klejonego.




Dab i Jesion, twradość podobna - zalezy od metody badania. Można jeszcze zerknąć na Grab, Buk i Orzech (tu cena poszybuje).
Sosna - miekki, popularny materiał, ale czy na schody jest to dobry pomysł - temat do dyskusji. Przynajmniej stopnie. powinny być wykonane z czegoś twardszego.
Napisano
Cytat

Dab i Jesion, twradość podobna - zalezy od metody badania. Można jeszcze zerknąć na Grab, Buk i Orzech (tu cena poszybuje).
Sosna - miekki, popularny materiał, ale czy na schody jest to dobry pomysł - temat do dyskusji. Przynajmniej stopnie. powinny być wykonane z czegoś twardszego.



Zgadzam się co do wątpliwości na temat sosny jako budulca na schody. Ale co do graba... Obróbka tego drewna jest bardzo kłopotliwa, co eliminuje go jako materiał na schody.
Orzech czy (wcześniej wspomniana) czereśnia to drewno z wyższej półki cenowej. Choć wyższa cena nie wpłynie specjalnie na jakość.
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

witam
planuje zrobić schody drewniane dębowe w zeszłym roku
zciełem dęba na kawałki 2,7 i na razie leży w korze zastanawiam się czy teraz go nie pociąść na gotowe deski pytałem się stolarzy i każdy mówi co innego a jakie jest wasze zdanie


W korze drewna się nie trzyma.Są to stare metody z przed wieków.Gdzie nie było suszarni i stopnie schodowe robiło się z całej deski.Te klocki już chwilę leżą. I to o tą chwilę za dużo.Nie czekaj tylko jak najszybciej potnij i to najlepiej na grubość 53 mm.najbardziej wydajny wymiar na schody
Napisano
Cytat

dlaczego akurat 53mm?


Schody najczęściej robi się grubości 40mm. Z tym że drewno twarde podczas procesu suszenia w suszarniach zmiesza swoją objętość .wypacza się (krzywi) i dla tego ten naddatek .53mm-jak dobry tartak ,a jak nie to 55mm.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Oczywiście na schody musi być położone drewno suche, bez sęków, co najmniej 2 klasy i może to być: buk (jest twardy i ciężki, ma dużą wytrzymałość, jest względnie łatwy w obróbce, jest podatny na wyginanie i plastyczne formowanie), dąb: (ma dobrą wytrzymałość, jest twardy, ma dużą odporność na ścieranie i regularną strukturę), jesion: (wytrzymały elastyczny, jasny o określonej fakturze), sosna: (jasnożółta nawet jasno czerwona barwa o charakterystycznych słojach, jest miękka, ma sporą wytrzymałość, i jest bogata w żywice - pod wpływem światła zacznie ciemnieć ), świerk: (miękkie drewno, o żółtawym odcieniu i średniej wytrzymałości i sporej ilości sęków), orzech: (wyraźna brązowa faktura, świetnie nadaje się do malowania i bejcowania, )
Decyzja należy do Ciebie ale może warto się pobawić i zrobić mozaikę z kilku rodzajów drewna - ciekawe połączenia słojów i dość oryginalne.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Ze swojej strony również odradzam wybór sosny. Najczęściej wykonuję schody z buku, dębu i jesionu. Trwałość tych trzech rodzajów drzewa jest bardzo zbliżona do siebie, co sprawia, że wszystkie dobrze nadają się do produkcji schodów.

Zatem w przypadku ciemniejszych odcieni schodów, warto wybrać drewno bukowe, ponieważ jest najbardziej przyjazne cenowo, a pod ciemnymi bejcami i tak nie widać różnicy w fakturze drewna. W przypadku jasnych odcieni schodów, proponuję wybór drewna z najładniejszymi słojami, co oczywiście jest sprawą indywidualną.

  • 2 miesiące temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Witam. Zastanawiają mnie natomiast panele. Nie mam piętra tylko wyższą kuchnię. W kuchni będa panele od podlogi24 i zastanawiam się nad panelami takimi samymi również na schodkach dokładniej coś takiego:

co sądzicie?posiada ktoś panele?
Napisano
Może być o ile Tobie się one podobają.
Ja mam takie.
Napisano
Cytat

Może być o ile Tobie się one podobają.
Ja mam takie.



Może głupie pytanie, ale - dobrze sprawują się panele na schodach? Nie ma z nimi problemów?nikt ze znajomych/rodziny nie ma i dlatego pytam
Napisano
Cytat

Może głupie pytanie, ale - dobrze sprawują się panele na schodach? Nie ma z nimi problemów?nikt ze znajomych/rodziny nie ma i dlatego pytam


A kto daje panele podłogowe na schody? Jak zrobisz wykończenia?
Ja pisałem o panelach jakie mam położone na podłodze icon_biggrin.gif
Te na zdjęciu to jakaś płyta np mdm pokryta jakimś laminatem coś na wzór płyt na blaty.
Napisano
Cytat

Może głupie pytanie, ale - dobrze sprawują się panele na schodach?



Chyba na schody rzeczywiście nie daje się paneli. Być może też dlatego, że mają zbyt śliską powierzchnię.
Napisano
Widziałem schody z paneli na płycie OSB robione i wygląda to super, mozna kupić listwę winklową do wykończeń nie ma problemu. Tanio zrobić i nie żal wyrzucić. Na betonowe schody polecam kafelki ceramiczne, widziałem w kilku domach na prwade super to wydląda
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
A myślałeś o buczynie, twarde drewno, ładne w przekroju no i kurcze wytrzymałe. My czekamy właśnie na realizację zamówienia, będziemy mieć schody z dębiny, bez poręczy ale bardzo fajnie wykończone. Trochę nam zajęło zanim znaleźliśmy wykonawcę który podoła naszej wizji;) firma jest z brwinowa czyli w sumie niedaleko wawy, jak chcecie to łapcie numer: 796 667 837. Można się z nimi umówić u nich, żeby obejrzeć materiały no i oczywiście poprosić o przyjazd na miejsce tak żeby ustalić które szalone pomysły da się wprowadzić w życie;)
  • 2 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jakiego drewna użyć do wykonania schodów, żeby było efektownie i w miarę tanio?




Polecamy schody wykonane z drewna jesionowego, są trochę tańsze od dębowych schodów a tak samo trwałe i dobre.
  • 9 miesiące temu...
Napisano
Tak jak już parę osób wspominało przede wszystkim twarde. Czy to buk, dąb, jesion, orzech jak i również drewno egzotyczne - iroko, merbau czy drzewo teakowe, każde da również świetny efekt i przytulność icon_smile.gif A co powiecie o poniższych realizacjach ?

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


DSC01446.jpg

  • 7 miesiące temu...
Napisano
Podbijam temat.

Od trzech lat mam dębowe schody - są wgniecenia, ale trzeba się dobrze przyjrzeć, żeby je zauważyć. Wychodzę również z założenia, że schody są od tego, żeby po nich chodzić, a nie martwić się ryską. Będzie to będzie, chodniczków przyklejać nie zamierzam icon_smile.gif

Jesionowe również są piękne.

Ja natomiast zamierzam zrobić na kolejne piętro schody z robinii akacjowej. Twarda, z efektem luminescencji (choć z tego akurat nie będę raczej korzystał ;)

Obecnie drzewo leży w kłodach. Zastanawiam się tylko jak pociąć w tartaku - czy na grubość deski, czy na bale 6-8cm, które będą później cięte na klejonkę. Wiem, że robinia pęka i paczy się, więc nie jestem przekonany jak pociąć? Opinie są różne.
Napisano
Cytat

Podbijam temat.

Od trzech lat mam dębowe schody - są wgniecenia, ale trzeba się dobrze przyjrzeć, żeby je zauważyć. Wychodzę również z założenia, że schody są od tego, żeby po nich chodzić, a nie martwić się ryską. Będzie to będzie, chodniczków przyklejać nie zamierzam icon_smile.gif

Jesionowe również są piękne.

Ja natomiast zamierzam zrobić na kolejne piętro schody z robinii akacjowej. Twarda, z efektem luminescencji (choć z tego akurat nie będę raczej korzystał ;)

Obecnie drzewo leży w kłodach. Zastanawiam się tylko jak pociąć w tartaku - czy na grubość deski, czy na bale 6-8cm, które będą później cięte na klejonkę. Wiem, że robinia pęka i paczy się, więc nie jestem przekonany jak pociąć? Opinie są różne.



Potnij drewno w formatach do klejenia, z uwzględnieniem nadmiaru na osuszkę i obróbkę + cm na grubości i szerokości oraz około + 3 - 5 cm z długości.

Im mniejszy element, tym mniejsze siły skurczowe, a tym samym mniejsze wypaczenia.

Tak pocięte elementy składuj w zacienionym ale przewiewnym miejscu. Elementy powinny być składowane min 30 cm ponad gruntem, poprzekładane równej grubości listwami, przyciśnięte od góry i osłonięte.

Drewno po takim sezonowaniu - ok. 1 rok - należy wysuszyć w suszarni do wilgotności 6 - 8 %.
Napisano
Cytat

Potnij drewno w formatach do klejenia, z uwzględnieniem nadmiaru na osuszkę i obróbkę + cm na grubości i szerokości oraz około + 3 - 5 cm z długości.

Im mniejszy element, tym mniejsze siły skurczowe, a tym samym mniejsze wypaczenia.

Tak pocięte elementy składuj w zacienionym ale przewiewnym miejscu. Elementy powinny być składowane min 30 cm ponad gruntem, poprzekładane równej grubości listwami, przyciśnięte od góry i osłonięte.

Drewno po takim sezonowaniu - ok. 1 rok - należy wysuszyć w suszarni do wilgotności 6 - 8 %.




Czyli pociąć np w bale 6cm i zebrać z góry - np. 3-4cm. Powstaną listwy, które trzeba sezonować?
Czy konieczne są przekładki pionowe, czy wystarczą jedynie poziome?
Napisano
Cytat

Czyli pociąć np w bale 6cm i zebrać z góry - np. 3-4cm. Powstaną listwy, które trzeba sezonować?
Czy konieczne są przekładki pionowe, czy wystarczą jedynie poziome?


Jeżeli będziesz miał baliki grubości 6 cm to wytnij listwy o przekroju 6 x 4 i będziesz miał elementy do klejenia na stopnie grubości ok. 3 cm, natomiast jeżeli potniesz 6 x 5 to będziesz mógł uzyskać grubość stopnia około 4 cm.
Wystarczą przekładki poziome.
  • 2 miesiące temu...
  • 4 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Również jestem posiadaczem schodów z drewna dębowego. Drewno takie nie jest wprawdzie tanie, ale same schody prezentują się bardzo dobrze. Są porządne oraz wytrzymałe. Po kilku latach od zamontowania nie zmieniły się w żadnym stopniu. Obawiałem sie, ze mogą pojawić się na nich drobne pęknięcia oraz przebarwienia. Nic takiego jednak nie nastąpiło. Zdecydowaliśmy się na schody z drewna dębowego , ale na konstrukcji stalowej:
http://otoschody.pl/schody-na-konstrukcji-stalowej,5,4.html
lepiej prezentują się w nowoczesnym wnętrzu.
  • 10 miesiące temu...
Napisano
4 godziny temu, BalustradySchodyKielce napisał:

Bez wątpienia schody dębowe to znakomity wybór z racji jakości, trwałości jak i wyglądu bo są po prostu ładne. Z innych i tańszych opcji masz również do wyboru buk i jesion.

Akurat jesion i buk jest drewnem twardszym od dębu i struktura jak i kolor mają również ładny.

  • 6 miesiące temu...
Napisano

Przy zakupie drewna na schody polecam skorzysac ze sprawdzonego dostawcy. Ja kupując drewno za bardzo zaufałem i dzisiaj moje schody się rozpadają. Drewno było za mokre 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Do takiego mieszkania nie montował bym więcej niż 2,5kW. Ważniejsza od mocy jest umiejętność obchodzenia się z tym urządzeniem. Jedna jednostka zainstalowana z w salonie z kuchnią wystarczy.  WiFi to już standard i to polecam (zdarza się, że w najtańszych chińczykach aplikacje nie działają), reszta jest zbędna. Zwróć uwagę na poziom hałasu. Ja mam Mitsubishi Heavy oraz Fuji. Klimatyzatorem Fuji 2,5kW ogrzewam zimą dom 70m2.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...