Skocz do zawartości

Położenie kostki brukowej


Foryk

Recommended Posts

Napisano
Nawierzchnia z kostki brukowej współpracuje z podłożem przenosząc na nie obciążenia dynamiczne, zatem jej trwałość w istotnym stopniu zależy od prawidłowo zaprojektowanej i wykonanej podbudowy. Zaleca się wykonywanie podbudowy z materiałów niespoistych na wcześniej zagęszczonym podłożu gruntowym. Jej grubość jest uzależniona od lokalnych warunków gruntowych oraz przeznaczenia nawierzchni.

Tam, gdzie nawierzchnia będzie obciążana wyłącznie ruchem pieszym i rowerowym wystarczy podbudowa grubości 15-20 cm. W przypadku obciążania nawierzchni ruchem kołowym warstwa ta nie powinna być mniejsza niż 30-40 cm.

Należy także uwzględnić warstwę mrozoodporną, której grubość dopasować należy do lokalnych warunków przemarzania gruntu. Projekt nawierzchni winien obejmować też odpowiednie zabezpieczenie przed wodami opadowymi i zapewnić możliwość jej swobodnego odprowadzenia z warstwy mrozoodpornej.

Bezpośrednio pod nawierzchnią z kostki brukowej należy wykonać warstwę podsypki piaskowej grubości 3-5 cm. Do podsypki wykorzystuje się miałki i sypki piasek. Wyrównując podsypkę należy pamiętać o zachowaniu projektowanego spadku poprzecznego oraz o uwzględnieniu ok. 1 cm ponad projektowany poziom warstwy na zagęszczenie.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

A jakich zasad trzeba przestrzegać łącząc kostkę z systemami odwodnień liniowych np. ACO?


Sposób osadzenia elementów odwodnienia liniowego można znaleźć w instrukcji montażu konkretnego systemu. Natomiast biały nalot na kostce jest wynikiem krystalizacji soli zawartej w wodzie gruntowej, rzadziej na skutek związków chemicznych zawartych w samej kostce.

Cytat

Co sprawia, że na kostce brukowej pojawiają się jasne wykwity? I jak je usunąć? A może reklamować towar?



Nalot łatwo usunąć metodą zmywania, a przed ponownym pojawieniem się nalotu zapobiega impregnacja kostki. Producenci z reguły zastrzegają, że na ich wyrobach może pojawić się nalot i nie stanowi to podstawy do reklamacji wyrobu.
  • 1 rok temu...
  • 3 miesiące temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Impregnacja kostki daje efekt wizualny taki jakby kostka była mokra np. po deszczu. Po pewnym czasie efekt "mokrości" zanika, wtedy możesz ponownie zaimpregnować.


Ale ile (jak długo) trwa to zanikanie? Tak circa?
Napisano (edytowany)
Cytat

Cytat ze strony jednego z producentów kostki Prawidłowe wykonanie spoin między kostkami jest gwarancją stabilności i trwałości nawierzchni Co należy rozumieć pod pojęciem "prawidłowe"?



"Prawidłowe" to bardzo szerokie pojęcie. Na pewno dobre będzie wypełnienie spoin pomiędzy kostkami specjalną zaprawa żywiczną zapewniająca wodoprzepuszczalność ale też stabilność nawierzchni, brak chwastów i koniec z problemem wnoszenia piasku np. z tarasu do pomieszczeń.
Polecem stronę fugidobruku.pl
Jan Mazurkiewicz Edytowano przez fugidobruku.pl (zobacz historię edycji)
  • 9 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Cytat ze strony jednego z producentów kostki Prawidłowe wykonanie spoin między kostkami jest gwarancją stabilności i trwałości nawierzchni Co należy rozumieć pod pojęciem "prawidłowe"?



Są różne zaprawy do fugowania kostki brukowej - polecają żywiczne - ale bardzo drogie.
Ja znalazłam tanią zaprawę Baumit NaturFuge (22zł do 28 zł za 25 kg). Jest to piasek z jakąś substancją zlepiającą, ale nie jest to cement! Po zmoczeniu i wyschnięciu ładnie twardnieje, nie wyrasta na tym trawa, a jest przepuszczalna dla wody. Są 2 rodzaje: do fug wąskich (1-8 mm) i do fug szerokich. Kolor jasny, piaskowy (innych nie ma)
Ja do zafugowania 20 m2 tarasu z drobnej kostki Picola z wąskimi fugami zużyłam tylko 3 worki. Wygląda ładnie - polecam
Nota bene kupiłam aż 6 worków, więc mogę komuś odstąpić za bezcen 3 worki - jeśli sobie odbierze własnym samochodem (Zielonka k/Warszawy)[attachment=11503:Baumit_NaturFuge.pdf]

Baumit_NaturFuge.pdf

Baumit_NaturFuge.pdf

Napisano
To jak ta hurtownia się nazywa gdzie można dostać towar za bezcen icon_biggrin.gif
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

To jak ta hurtownia się nazywa gdzie można dostać towar za bezcen icon_biggrin.gif



Ja kupiłam tę fugę (Baumit NaturFuge) po 21,32 zł za opak. 25 kg w sklepie internetowym: http://www.artbud.pl
Ale powtarzam, jeśli ktoś mieszka w pobliżu W-wy i chce 3 worki za darmo (bo mi zostały), to może je sobie odebrać z Zielonki. Przedtem proszę napisać e-mail: teresagor@poczta.onet.pl.
Napisano
Cytat

Ja kupiłam tę fugę (Baumit NaturFuge) po 21,32 zł za opak. 25 kg w sklepie internetowym: http://www.artbud.pl
Ale powtarzam, jeśli ktoś mieszka w pobliżu W-wy i chce 3 worki za darmo (bo mi zostały), to może je sobie odebrać z Zielonki. Przedtem proszę napisać e-mail: teresagor@poczta.onet.pl.




Obecnie ta cena wzrosła do 26,2 w sklepie ARTBUD i 28.89 w sklepie ICMARKET.

Zakup o, którym mowa był bardzo okazyjny. Albo mowa o cenie netto 21,30 (26,20 brutto).
Napisano
Cytat

Pytanie mam o cenę usługi - położenia kostki brukowej i granitowej. Ile płacicie za metr i inne dodatki? ALbo ile powinno się płacić?




Cennik usługi kompletnej jedenj z firm w pobliżu Warszawy - jest juz jakiś punkt zaczepienia.

Tu natomiast cennik samego materiału. Z usługą wychodzi taniej niż towar + usługa oddzielnie.

Tu cena usługi

Proszę wyszukać na stronie sekwencję "Układanie kostki" 6. i 5. pozycja od dołu strony.

Tu jeszcze jeden cennik usług/produktów dla porównania. Ceny zbliżone.
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Moje pytanie:
Mam podwórko gdzie leży ziemia polna,kamienista. Zrobiłem murek wokół okna piwnicznego wystający ok.20cm ponad powierznię gruntu na podwórku. Na wysokości tego murku (oczywiście odliczając grubość kostki) chcę ułożyć kostkę brukową. Jak powinienem przygotować podłoże? Jest człowiek, który mi wmawia, że muszę zerwać warstę ziemi, która jest teraz na podwórku i dopiero wysypać piasek lub żwir, tylko ile ja wydam pieniędzy żeby to wykonać? Przecież jak to zerwę to zrobi mi się warstwa 40cm - weź i to wysyp! Czy to ma sens? przecież ta ziemia jest ubita, jak wysypię 20cm piasku lub żwiru to nie wystarczy? Prosze o lojalną odpowiedź. Pozdrawiam!
Napisano
Przeczytaj ze zrozumieniem drugi post w tym temacie - jest dość stary, ale ujmuje podstawy icon_rolleyes.gif
Napisano
Piotrde2806 - to ile korytować, zależy od tego co już masz na placu zrobione.

1. Jeżeli masz gruz albo kamienie wymieszane z gruntem, ubite przez lata, wtedy rozsypujesz tylko suchy beton i w to wbijasz kosteczki. Podnosisz cały plac o 15 cm w górę. Jeśli oczywiście możesz. Często tak nie można ze względu na drzwi i okna do piwnicy.

2. Załóżmy, że masz tylko ubitą ziemię, wtedy potrzebujesz 15 cm na kostkę z suchym betonem plus 10 cm na warstwę nośną z suchego i zagęszczonego zagęszczarką betonu (ewentualnie 15-20 cm gruzu mielonego zagęszczanego zagęszczarką) plus 5 cm piasku na samo dno. Łatwo policzyć, że musisz korytować na 30 do 40 cm.

3. Załóżmy, że całą zimę stoi Ci wielka kałuża na placu, wtedy musisz dodatkowo zrobić meliorację terenu. Zakopujesz dreny. Wodę wyprowadzasz do kanalizy lub do głębokiego dołu drenażowego zasypanego kamieniami/gruzem.

Czy teraz łatwiej ogarnąć temat?
Napisano
Cytat

Piotrde2806 - to ile korytować, zależy od tego co już masz na placu zrobione.

1. Jeżeli masz gruz albo kamienie wymieszane z gruntem, ubite przez lata, wtedy rozsypujesz tylko suchy beton i w to wbijasz kosteczki. Podnosisz cały plac o 15 cm w górę. Jeśli oczywiście możesz. Często tak nie można ze względu na drzwi i okna do piwnicy.

2. Załóżmy, że masz tylko ubitą ziemię, wtedy potrzebujesz 15 cm na kostkę z suchym betonem plus 10 cm na warstwę nośną z suchego i zagęszczonego zagęszczarką betonu (ewentualnie 15-20 cm gruzu mielonego zagęszczanego zagęszczarką) plus 5 cm piasku na samo dno. Łatwo policzyć, że musisz korytować na 30 do 40 cm.

3. Załóżmy, że całą zimę stoi Ci wielka kałuża na placu, wtedy musisz dodatkowo zrobić meliorację terenu. Zakopujesz dreny. Wodę wyprowadzasz do kanalizy lub do głębokiego dołu drenażowego zasypanego kamieniami/gruzem.

Czy teraz łatwiej ogarnąć temat?



Rzeczywiście kałuża stoi w tym miejscu, ale myślalem, że podnosząc teren i robiąc spadek od domu w głąb podwórka ok.5m pozbędę się tej kałuży a i po kostce woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki. Jeśli chodzi o pkt.1 to dla mnie najrozsądniejsze. Akurat dom postawiony mam w dołku, dookoła teren się podnosi, fundament mam na 60cm, więc chciałem podnieść trochę teren przy fundamencie robiąc spadek w stronę, w mojej sytuacji, lasu.
Jak z tą warstwą ziemi? Należy ją zrywać mimo tego że chcę rozpocząć podłoże pod kostkę właśnie od tej wysokości, która jest teraz?
Napisano
Jeśli tak podoba Ci się rozwiązanie z punku 1, to przynajmniej zrób porządne podłoże w miejscach, w których pojawią się samochody, czasem musisz podjechać czymś dużym i wtedy prawie pewne jest że na takim starym - niby ubitym gruncie - wystąpią odkształcenia od powierzchni, czyli po prostu mogą się pojawić dołki-koleiny, szczególnie po wiosennych roztopach icon_rolleyes.gif
Nie wiem, czy możesz liczyć, że tak po kostce - jak piszesz - "woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki"... woda w dużej ilości przesącza się przez spoiny między kostkami - stąd wykonuje się drenaże pod kostkami. Woda ładnie Ci spłynie, ale po litej powierzchni, np. po asfalcie icon_rolleyes.gif
Napisano
Cytat

Jeśli tak podoba Ci się rozwiązanie z punku 1, to przynajmniej zrób porządne podłoże w miejscach, w których pojawią się samochody, czasem musisz podjechać czymś dużym i wtedy prawie pewne jest że na takim starym - niby ubitym gruncie - wystąpią odkształcenia od powierzchni, czyli po prostu mogą się pojawić dołki-koleiny, szczególnie po wiosennych roztopach icon_rolleyes.gif
Nie wiem, czy możesz liczyć, że tak po kostce - jak piszesz - "woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki"... woda w dużej ilości przesącza się przez spoiny między kostkami - stąd wykonuje się drenaże pod kostkami. Woda ładnie Ci spłynie, ale po litej powierzchni, np. po asfalcie icon_rolleyes.gif


Bardzo Ci dziękuję za te wyjaśnienia. Postaram się jeszcze dziś wrzucić zdjęcie mojego podwórka. Może z niego da się więcej wyczytać.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Sposób osadzenia elementów odwodnienia liniowego można znaleźć w instrukcji montażu konkretnego systemu. Natomiast biały nalot na kostce jest wynikiem krystalizacji soli zawartej w wodzie gruntowej, rzadziej na skutek związków chemicznych zawartych w samej kostce.



Nalot łatwo usunąć metodą zmywania, a przed ponownym pojawieniem się nalotu zapobiega impregnacja kostki. Producenci z reguły zastrzegają, że na ich wyrobach może pojawić się nalot i nie stanowi to podstawy do reklamacji wyrobu.



Szanowni koledzy, co do nalotów = wykwitów - kwestia ta nie tylko jest regulowana przez producentów lecz przede wszystkim przez obowiązującą w Polsce i Unii Europejskiej normę 1338. Stoi w niej napisane że wykwity są uważane za nie istotne, gdyż nie mają wpływu na właściwości techniczne wyrobu. To tylko w celu sprecyzowania.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...