Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
Skrupulatny

Kominek z płaszczem wodnym

Recommended Posts

Dokonując wyboru kominka z płaszczem wodnym należy w szczególności zwrócić uwagę na jego rzeczywistą moc cieplną, przy czym mam tutaj na myśli wyłącznie moc oddawaną przez wymiennik wodny do układu c.o. Odpowiednio dobrany kominek powinien mieć nominalną moc cieplną o 10-20% większą niż wynikające z obliczeń całkowite zapotrzebowanie na ciepło w budynku.

Potencjalny nabywca winien też zwrócić uwagę na sprawność cieplną kominka, której wysoka wartość (pow. 75%) charakteryzuje dobrej jakości wkłady. Wynika ona z odpowiednio dużej powierzchni wymiany ciepła, jak i zastosowania rozwiązań konstrukcyjnych w postaci półek wodnych oraz przepustnic sterujących dopływem powietrza i przepływem spalin. Często popełniany błąd to „przewymiarowywanie” kominka o moc niezbędną do ogrzania ciepłej wody użytkowej, tymczasem jej przygotowywanie z reguły odbywa się w systemach z tzw. priorytetem, nie ma zatem takiej konieczności.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ale czy mocno przewymiarowany kominek nie stanowi pewnego rodzaju bufora, czy też magazynu ciepłej wody?
W końcu kominek z małą ilością wody jest bardziej narowisty i trudny do opanowania, niż ten, w którym tej wody będzie więcej.
Wypróbowałem to w praktyce. Kominkiem 34kW zdecydowanie spokojniej i bezstresowo ogrzewa się 140m2, i to podłogówki, niż kominkiem 20kW. Skoki temperatury są mniejsze, kominek pracuje płynnie, i spokojnie można go załadować "po sufit" i tak zostawić. To samo w małym kominku powoduje nie ciekawe reakcje.
Oczywiście bezwładność dużego kominka jest większa, ale czy to jest jakimś problemem?

A swoją drogą, to sterowniki CTM do kominków są doskonałe! Jedyne w Polsce z taką ilością styków.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ale czy mocno przewymiarowany kominek nie stanowi pewnego rodzaju bufora, czy też magazynu ciepłej wody?
W końcu kominek z małą ilością wody jest bardziej narowisty i trudny do opanowania, niż ten, w którym tej wody będzie więcej.


Ale taka instalacja bardzo długo będzie się rozgrzewała. Dużo trzeba spalić, żeby zaczęło grzać. A potem szybko oddaje ciepło. A bufory są izolowane.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ale taka instalacja bardzo długo będzie się rozgrzewała. Dużo trzeba spalić, żeby zaczęło grzać. A potem szybko oddaje ciepło. A bufory są izolowane.


I dzięki temu przechowują ciepło, które w przypadku kominka wypromieniowywałoby. (Dokończyłem myśl, bo poprzedni post był sporym skrótem myślowym icon_smile.gif )

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ale taka instalacja bardzo długo będzie się rozgrzewała. Dużo trzeba spalić, żeby zaczęło grzać. A potem szybko oddaje ciepło. A bufory są izolowane.


Jeśli w kominku będzie np. 20 l wody więcej, to znacząco nie wydłuży się czas nagrzewania. Oddawanie ciepła z dużej ilości wody odbywa się również dłużej. Nie wiem skąd wniosek, że to będzie szybko. Taki kominek ma pompę, więc i tak gorąca woda nie stoi w nim czekając na schłodzenie, tylko jest wtłoczona w CO.
Kominki też się izoluje, tak samo jak inne kotły, czy zasobniki.
Nie twierdzę, żeby wykorzystywać kominek jako bufor ciepła, bo to bez sensu. Chodzi mi o to, że kominek o większej pojemności wodnej czasem może działać jak prosty bufor poprzez zgromadzenie większej ilości ciepła. To wszystko.

Dla mnie największą wadą kominka jest jego niestabilność temperaturowa, więc jeśli już, to zdecydowanie wolał bym mieć mocno przewymiarowany kominek.
Poza tym kominek wodny jest chyba najmniej ekonomicznym źródłem ciepła z paliw stałych. Ma bardzo niską sprawność a drewno wcale nie jest tanie. Kominek ma sens jako alternatywne źródło ciepła. Jeśli jednak jest to kominek wodny, to konieczność zastosowania pompy i sterownika wyklucza go z takiego zastosowania podczas braku prądu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Jeśli w kominku będzie np. 20 l wody więcej, to znacząco nie wydłuży się czas nagrzewania. Oddawanie ciepła z dużej ilości wody odbywa się również dłużej. Nie wiem skąd wniosek, że to będzie szybko. Taki kominek ma pompę, więc i tak gorąca woda nie stoi w nim czekając na schłodzenie, tylko jest wtłoczona w CO.
Kominki też się izoluje, tak samo jak inne kotły, czy zasobniki.
Nie twierdzę, żeby wykorzystywać kominek jako bufor ciepła, bo to bez sensu. Chodzi mi o to, że kominek o większej pojemności wodnej czasem może działać jak prosty bufor poprzez zgromadzenie większej ilości ciepła. To wszystko.

Dla mnie największą wadą kominka jest jego niestabilność temperaturowa, więc jeśli już, to zdecydowanie wolał bym mieć mocno przewymiarowany kominek.
Poza tym kominek wodny jest chyba najmniej ekonomicznym źródłem ciepła z paliw stałych. Ma bardzo niską sprawność a drewno wcale nie jest tanie. Kominek ma sens jako alternatywne źródło ciepła. Jeśli jednak jest to kominek wodny, to konieczność zastosowania pompy i sterownika wyklucza go z takiego zastosowania podczas braku prądu.


Brzmi bardzo rozsądnie. Przekonałeś mnie icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Bufor ciepła to ma sens o pojemności co-najmniej 500l.
Większy kominek nic tu nie załatwi. Pozwoli jedynie więcej załadować drewna i spalać go przy tłumionym dopływie powietrza.

Jednakże w kominkach z płaszczem trzeba palić pełnym ogniem aby nie osadzała się sadza na ściankach. Strasznie to wtedy wygląda. Trzeba palić płomieniem i przechwytywać z niego sporo ciepła. I do tego powinien służyć bufor ciepła 500-1000l.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A co powiecie na piec gazowy do CO i do tego kominek z płaszczem wodnym, wpięty w CO, jako dodatkowe dogrzewanie? Wtedy piec grzeje wodę a jak napalimy w kominku to piec nie musi tyle grzać. Jest to praktyczne?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

A co powiecie na piec gazowy do CO i do tego kominek z płaszczem wodnym, wpięty w CO, jako dodatkowe dogrzewanie? Wtedy piec grzeje wodę a jak napalimy w kominku to piec nie musi tyle grzać. Jest to praktyczne?


Jak instalacja jest dobrze zrobiona, jak jest dobre palenisko i jak się chce właścicielowi dokładadać do kominka dobrze wysuszone drewno icon_wink.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A powiedzcie mi czy przy podłączeniu kominka do CO jest wymagane jakieś dodatkowe chłodzenie dla niego czy wystarczy sam obieg wody w CO?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gazowe CO wykonuje się zwykle w układzie zamkniętym, a kominek z płaszczem wodnym zwykle w ukł. otwartym.
Piszę "zwykle", bo są kominki pracujące w ukł. zamkniętym (np. Hibana), ale są też kotły gazowe pracujące w ukł. otwartym, (np. Immergas, czy kotły pulsacyjne f-my Auer)
Zamiast więc wykonywać skomplikowane połączenie tych dwóch ukł (otwartego do kominka, i zamkniętego do gazu), czyli wymienniki, pompy, zawory, sterowania i zabezpieczenia, warto pomyśleć wcześniej i tak dobrać oba źródła ciepła, żeby mogły ze sobą współpracować w jednym układzie, czy to zamkniętym, czy to otwartym.
Jeśli kominek będzie pracował w ukł. zamkniętym, to musi mieć dodatkowe chłodzenie. Hibana ma coś takiego.
Kominki w systemie otwartym nie muszą mieć dodatkowego chłodzenia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Należy zwrócić uwagę na takie sprawy jak zdobycie podstawowej wiedzy na temat spalania w kominku oraz prawidłowość podłączenia kominka z płaszczem wodnym do instalacji grzewczej. Trzeba pamiętać, że w kominkach spalamy ręcznie, obsługujemy je regularnie oraz czyścimy i konserwujemy. To tak jak z posiadaniem specjalistycznej kuchni, ktoś kto gotuje okazjonalnie nie potrzebuje wysokiej klasy kuchenki, jednak jeśli gotowanie jest Twoją pasją, a kuchnia w twoim domu nie jest tylko pomieszczeniem dla ozdoby, chcesz mieć w niej jak najlepszy sprzęt i liczysz się z tym, że będzie to wszystko kosztowało sporo nakładów finansowych i pracy.

Na początku uczciwie trzeba spojrzeć na koszty i efektywność ogrzewania w kominku wodnym, na dostępność i różnorodność paliw do spalania oraz na jakość tegoż spalania, te kryteria pozwalają na wstępny wybór typu konstrukcji, producenta i klasy kominka wodnego. Najczęściej jest to decyzja budowlana na 10-15 lat, a konsekwencje tymczasowego wyboru tańszego produktu nie przyniosą oczekiwanych efektów. Jeśli jesteśmy w stanie inwestować w nieruchomość definitywnie nie powinniśmy oszczędzać na tak podstawowych kwestiach jak instalacje i ogrzewanie, którego nie będziemy w stanie zmieniać co kilka lat, dlatego lepiej zdecydować się na produkt o lepszych parametrach.

Natomiast w kwestii podłączenia kominka wodnego również najlepiej jest wzorować się na sprawdzonych i wypróbowanych rozwiązaniach. Najważniejsza jest konstrukcja domu, rozwiązanie instalacji CO grzewczej (grzejnikowej, podłogowej i CWU). Sercem takiej instalacji jest bufor 500 - 1500 l , który będzie zasilany dowolnymi urządzeniami, w tym także kominkiem . Wówczas tzw. "przewymiarowanie" mocy kominka, jak pokazuje ostatnia zima jest jak najbardziej wskazane. Palenisko kominkowe jest przecież widoczne oraz ręcznie sterowane
i jeżeli moc obliczeniowa dla domu (stastystyczna ) wynosi np. 12 kW to praktycznie kominek można "rozpalać" z mocą od 8-20 kW. W swoim otoczeniu kominek z płaszczem wodnym tylko ułamek, ok 1/4 energii przekazuje natychmiast do pomieszczenia, a pozostałą część magazynuje w obiegu wodnym.
Dlatego na pewno nie zaszkodzi jeśli w razie potrzeby możemy dopalić kominkiem nawet ponad 34 kW, bez obawy o jego uszkodzenie.

W kwestii technicznej wybór co do: CO pieca gazowego, pompy ciepła , kotła na biomasę , kolektorów solarnych itp., nie ma większego znaczenia; pod warunkiem że zainstalujemy kominek z zabezpieczającym wymiennikiem ciepła do pracy w systemie ciśnieniowym-zamkniętym, ponieważ ten można również z powodzeniem podłączyć do prostej instalacji z otwartym naczyniem wzbiorczym.


Łączę pozdrowienia
Konrad Wyppich
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Palenisko jest widoczne i ręcznie sterowane .... szczególnie jak śpisz . 1/4 energi jst przekazywana natychmiast do pomieszczenia ... Masz zapewne na myśli promieniowanie przez szybę ? W takim razie ten tylko ułamek to np 5 kW .. Bufor 500-150 litrów wody to oczywiście 'typowe rozwiązanie" w nowobudowanych domach... Potencjał energetyczny drena to 4 kW w kilogramie [ wilgotność 20%] , zakładam dużą sprawność kominka wodnego 75% czyli wkład o mocy 20Kw potrzeuje prowie 7 kg drewna na godzinę ...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Palenisko jest widoczne i ręcznie sterowane .... szczególnie jak śpisz . 1/4 energi jst przekazywana natychmiast do pomieszczenia ... Masz zapewne na myśli promieniowanie przez szybę ? W takim razie ten tylko ułamek to np 5 kW .. Bufor 500-150 litrów wody to oczywiście 'typowe rozwiązanie" w nowobudowanych domach... Potencjał energetyczny drena to 4 kW w kilogramie [ wilgotność 20%] , zakładam dużą sprawność kominka wodnego 75% czyli wkład o mocy 20Kw potrzeuje prowie 7 kg drewna na godzinę ...




Do promieniowania przez szybę dochodzi ogrzewanie konwekcyjne z radiatora i odprowadzenia spalin na czopuchu
kominowym, w sumie ciepło do pomieszczenia. Pozostaje strata kominowa i niezupełnego spalania mierzone zawartością
CO. Przy minimalnym % CO osiągamy praktycznie sprawność energetyczna ponad 80%. Zapraszam na naszą stronę www.
Faktycznie przy spaleniu 7-8 kg drewna/godz. moc ogrzewania przekroczy 20 kW; ale poprzez regulację dopływu
powietrza możemy czas spalania wydłużyć nawet 3-krotnie, a tym samym również moc zredukować do minimum.
Stąd podczas obsługi - na "obserwacji" możemy kontrolować moc w zakresie 15 - 30 kW ; doładowując bufor wodny,
natomiast na noc po ostatnim załadowaniu ponad 7 kg drewna lub innych paliw (brykiety itp.), zredukować dopływ
powietrza oraz mocy, i pozostawić na tzw. tryb podtrzymania stałopalności warstwy zapłonowej na wiele godzin.
Co do buforów i ich pojemności jest to temat dla instalacji pomp ciepła, kolektorów a więc konkretnych rozwiązań
i dla zastosowania kominka z płaszczem wodnym ma drugoplanowe znaczenie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Należy zwrócić uwagę na takie sprawy jak zdobycie podstawowej wiedzy na temat spalania w kominku oraz prawidłowość podłączenia kominka z płaszczem wodnym do instalacji grzewczej. Trzeba pamiętać, że w kominkach spalamy ręcznie, obsługujemy je regularnie oraz czyścimy i konserwujemy. To tak jak z posiadaniem specjalistycznej kuchni, ktoś kto gotuje okazjonalnie nie potrzebuje wysokiej klasy kuchenki, jednak jeśli gotowanie jest Twoją pasją, a kuchnia w twoim domu nie jest tylko pomieszczeniem dla ozdoby, chcesz mieć w niej jak najlepszy sprzęt i liczysz się z tym, że będzie to wszystko kosztowało sporo nakładów finansowych i pracy.

Na początku uczciwie trzeba spojrzeć na koszty i efektywność ogrzewania w kominku wodnym, na dostępność i różnorodność paliw do spalania oraz na jakość tegoż spalania, te kryteria pozwalają na wstępny wybór typu konstrukcji, producenta i klasy kominka wodnego. Najczęściej jest to decyzja budowlana na 10-15 lat, a konsekwencje tymczasowego wyboru tańszego produktu nie przyniosą oczekiwanych efektów. Jeśli jesteśmy w stanie inwestować w nieruchomość definitywnie nie powinniśmy oszczędzać na tak podstawowych kwestiach jak instalacje i ogrzewanie, którego nie będziemy w stanie zmieniać co kilka lat, dlatego lepiej zdecydować się na produkt o lepszych parametrach.

Natomiast w kwestii podłączenia kominka wodnego również najlepiej jest wzorować się na sprawdzonych i wypróbowanych rozwiązaniach. Najważniejsza jest konstrukcja domu, rozwiązanie instalacji CO grzewczej (grzejnikowej, podłogowej i CWU). Sercem takiej instalacji jest bufor 500 - 1500 l , który będzie zasilany dowolnymi urządzeniami, w tym także kominkiem . Wówczas tzw. "przewymiarowanie" mocy kominka, jak pokazuje ostatnia zima jest jak najbardziej wskazane. Palenisko kominkowe jest przecież widoczne oraz ręcznie sterowane
i jeżeli moc obliczeniowa dla domu (stastystyczna ) wynosi np. 12 kW to praktycznie kominek można "rozpalać" z mocą od 8-20 kW. W swoim otoczeniu kominek z płaszczem wodnym tylko ułamek, ok 1/4 energii przekazuje natychmiast do pomieszczenia, a pozostałą część magazynuje w obiegu wodnym.
Dlatego na pewno nie zaszkodzi jeśli w razie potrzeby możemy dopalić kominkiem nawet ponad 34 kW, bez obawy o jego uszkodzenie.

W kwestii technicznej wybór co do: CO pieca gazowego, pompy ciepła , kotła na biomasę , kolektorów solarnych itp., nie ma większego znaczenia; pod warunkiem że zainstalujemy kominek z zabezpieczającym wymiennikiem ciepła do pracy w systemie ciśnieniowym-zamkniętym, ponieważ ten można również z powodzeniem podłączyć do prostej instalacji z otwartym naczyniem wzbiorczym.


Łączę pozdrowienia
Konrad Wyppich


Dzięki za ten post! Wysłałem linka do strony znajomemu. Bo ostatnio się ze mną spierał icon_smile.gif To niech si teraz wstydzi icon_smile.gif Miałem rację HoTer

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam. Powiedzcie mi jaki najlepiej wybrać zestaw do domku jednorodzinnego, pow. 114,5 m2. Dodam że chodzi mi o piec do CO gazowy, parę metrów podłogówki w łazienkach i kuchni, oraz kominek z płaszczem wodnym, podpięty oczywiście do CO.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam. Powiedzcie mi jaki najlepiej wybrać zestaw do domku jednorodzinnego, pow. 114,5 m2. Dodam że chodzi mi o piec do CO gazowy, parę metrów podłogówki w łazienkach i kuchni, oraz kominek z płaszczem wodnym, podpięty oczywiście do CO.



Sam wybrał bym instalację zamkniętą z zasobnikiem buforowym. Więcej informacji na temat kominka wodnego podałem na stronie www.elkomatic.pl , natomiast w uzasadnieniu dlaczego system zamknięty i z buforem polecam fachowy artykuł;
http://rynekinstalacyjny.com.pl/index.php?...;Itemid=100106; (Kotły na paliwa stałe.Urządzenia do odprowadzania nadmiaru ciepła. Sławomir Pilarski ); przeznaczony dla instalatorów ; ale proszę przeczytać w całości .
Natomiast wybór pieca CO pozostawił bym instalatorowi całe instalacji grzewczej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ale czy mocno przewymiarowany kominek nie stanowi pewnego rodzaju bufora, czy też magazynu ciepłej wody?
W końcu kominek z małą ilością wody jest bardziej narowisty i trudny do opanowania, niż ten, w którym tej wody będzie więcej.
Wypróbowałem to w praktyce. Kominkiem 34kW zdecydowanie spokojniej i bezstresowo ogrzewa się 140m2, i to podłogówki, niż kominkiem 20kW. Skoki temperatury są mniejsze, kominek pracuje płynnie, i spokojnie można go załadować "po sufit" i tak zostawić. To samo w małym kominku powoduje nie ciekawe reakcje.
Oczywiście bezwładność dużego kominka jest większa, ale czy to jest jakimś problemem?

A swoją drogą, to sterowniki CTM do kominków są doskonałe! Jedyne w Polsce z taką ilością styków.



Większa moc kominka to większa pojemność wkładu .... moc rzeczywista jego pracy wtedy jest mniejsza. Z tego tylko ten zysk, nie z mocy maksymalnej.

Cytat

Witam. Powiedzcie mi jaki najlepiej wybrać zestaw do domku jednorodzinnego, pow. 114,5 m2. Dodam że chodzi mi o piec do CO gazowy, parę metrów podłogówki w łazienkach i kuchni, oraz kominek z płaszczem wodnym, podpięty oczywiście do CO.



A solarów i pompy ciepła nie potrzebujesz ?
Masz mały dom a tak mocno chcesz rozbudować ogrzewanie.
Zrób dobre ocieplenie i grzej prądem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Najczęściej jest to decyzja budowlana na 10-15 lat, a konsekwencje tymczasowego wyboru tańszego produktu nie przyniosą oczekiwanych efektów.




Czy to oznacza, że tyle wynosi maksymalna żywotność kominków z płaszczem wodnym? A może jeszcze mniej?

irek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Czy to oznacza, że tyle wynosi maksymalna żywotność kominków z płaszczem wodnym? A może jeszcze mniej?

irek



Przy założeniu maksymalnej eksploatacji stalowego wkładu wodnego tzn. przy spalaniu wszystkich dostępnych
paliw stałych ( drewna , brykietów , kostek opałowych itp. ) ; kominek będzie sprawował się bez zarzutów min. 10 lat .
Na tyle wskazują dotychczasowe eksperymenty doświadczalne. Po dokonaniu drobnych czynności konserwacyjnych
jak wymiana uszczelki, ew. płytek szamotowych itp. przewidywany jest dalszy okres 10 letniej eksploatacji.
Stąd wynika prognozowanie na 15 - 20 lat eksploatacji dla typowej instalacji grzewczej CO CWU domu jednorodzinnego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Przy założeniu maksymalnej eksploatacji stalowego wkładu wodnego tzn. przy spalaniu wszystkich dostępnych
paliw stałych ( drewna , brykietów , kostek opałowych itp. ) ; kominek będzie sprawował się bez zarzutów min. 10 lat .
Na tyle wskazują dotychczasowe eksperymenty doświadczalne. Po dokonaniu drobnych czynności konserwacyjnych
jak wymiana uszczelki, ew. płytek szamotowych itp. przewidywany jest dalszy okres 10 letniej eksploatacji.
Stąd wynika prognozowanie na 15 - 20 lat eksploatacji dla typowej instalacji grzewczej CO CWU domu jednorodzinnego.



Paweł, a orientujesz się może jak wygląda żywotność "zwykłych" kominków? Na co przy zakupie szczególnie zwracać uwagę pod kątem trwałości?

irek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Paweł, a orientujesz się może jak wygląda żywotność "zwykłych" kominków? Na co przy zakupie szczególnie zwracać uwagę pod kątem trwałości?

irek




Kupujący wkłady kominkowe wodne w części od 40%- 60% , już wcześniej posiadali "zwykłe" kominki;
niestety nie prowadzę statystyki i nie notowałem jakie typy zostały wymontowane celem zabudowania
nowego - wodnego kominka. Natomiast z rozmów i przekazywanych przy tej okazji informacji
potwierdzali max 10 letni okres eksploatacji , wady i ostateczną przyczynę wymiany wkładu na stalowy wodny.
Przy zakupie polecam zwracać uwagę ew.przyszłe naprawy, konserwację - czy wymagają specjalnych podzespołów
i części np. kształt szyby , elementy paleniska , ruszta , zamek-klamka , zawiasy itp.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Nie przejmuj się! Też odpadłem... icon_smile.gif




Pomijając przepisy, od 3 strony robi się ciekawie ponieważ przedstawiane są schematy instalacji z odprowadzeniem nadmiaru ciepła. Kocioł na paliwo stałe dla średniej wielkości domu powinien zaopatrzyć w c.w.u. 2 rodziny przy założeniu (o którym mowa w artykule z linka powyżej), że na każde 1KW mocy kotła pojemność zbiornika buforowego powinna wynosić 40 dm3.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Paweł, a orientujesz się może jak wygląda żywotność "zwykłych" kominków? Na co przy zakupie szczególnie zwracać uwagę pod kątem trwałości?

irek


Bez wątpienia na żywotność wkładu wpływa jakość zastosowanej stali, jej grubość ale też sam użytkownik a dokładnie to czym pali

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Sam wybrał bym instalację zamkniętą z zasobnikiem buforowym.



Potwierdza szczęśliwy posiadacz Lechmy Lux 15 kw z buforem 750L (całkowity fuks, jakieś Niemce z uwagi na kryzys nie odebrali zamówienia i firma na Allegro wyprzedawała po kosztach - 1.800 zł za ocieplony bufor!!!), dom zwarty bez wykuszy, balkonów i innego dziadostwa - 122m, ocieplony styr 15, 10 cm od posadzki, wełna na poddaszu 15+5, ale co ważne, zamiast folli pełne deskowanie i papa (ponadto poddasze nieużytkowe z kolejną wartswą desek, więc ciepło ma do pokonania 2 warstwy desek "calówek".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Korzystam z kominka z płaszczem wodnym i chociaż ogień palący się w kominku jest piękny, a jeśli ktoś ma własne i wysezonowane drewno, to również jest to rozwiązanie tanie to trzeba się przy nim narobić. U nas sprawdza się w okresie przejściowym - wrzesień - październik. Płacimy wtedy za gaz mniej niż latem (gdzie była potrzebna tylko c.w.u.) bo kominek zarówno ogrzewa dom (c.o.) jak i wodę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

czyli ogólnie warto kupić kominek z płaszczem wodnym tak? mnie przeraża trochę cena takiego cuda, bo z reguły jest prawie o 2 tys. wyższa niż wkład powietrzny, a możecie mi pomóc przy konkretnym wkładzie, otóż moja siostra i jej mąż zastanawiają się nad takim wkładem z płaszczem wodnym: http://www.wkladykominkowe.net.pl/wklad-ko...ptun-2z-modern/ i teraz pytanie do Was czy warto go kupić? bo mi moc grzewcza itd. nic nie mówi




Witam, ja odpowiem pytaniem na pytanie - skoro moc grzewcza kominka nic ci nie mówi, to na jakiej podstawie decydujesz się wybrać akurat ten model wkładu ????

Kominek z płaszczem wodnym warto kupić jeżeli ma być dodatkowym żrółem ciepła w wodnej instalacji grzewczej.
Kominek powietrzny wymusza inny sposób rozprowadzenia ciepła i oddania go następnie do pomieszczeń. Sa zwolennicy każdej z tych technologii - to już jednak odrębny temat do dyskusji.

Ceny wkładów kominkowych obrosły już w legendę, ale zapewniam, że wkłady o mniejszych mocach można kupić za mniejszą cenę.
http://www.nokaut.pl/wklady-kominkowe/prod...CFQdc3godgxAA1g

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

czyli ogólnie warto kupić kominek z płaszczem wodnym tak? mnie przeraża trochę cena takiego cuda, bo z reguły jest prawie o 2 tys. wyższa niż wkład powietrzny, a możecie mi pomóc przy konkretnym wkładzie, otóż moja siostra i jej mąż zastanawiają się nad takim wkładem z płaszczem wodnym: http://www.wkladykominkowe.net.pl/wklad-ko...ptun-2z-modern/ i teraz pytanie do Was czy warto go kupić? bo mi moc grzewcza itd. nic nie mówi


Musisz sobie zdać sprawę że kupno kominka z płaszczem wodnym to nie są wszystkie koszty icon_eek.gif . Aby poprawnie i bezpiecznie działał potrzeba jeszcze sporo niezbędnych rzeczy co znacząco podnosi cenę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dokonując wyboru kominka z płaszczem wodnym należy w szczególności zwrócić uwagę na jego rzeczywistą moc cieplną, przy czym mam tutaj na myśli wyłącznie moc oddawaną przez wymiennik wodny do układu c.o. Odpowiednio dobrany kominek powinien mieć nominalną moc cieplną o 10-20% większą niż wynikające z obliczeń całkowite zapotrzebowanie na ciepło w budynku.

Potencjalny nabywca winien też zwrócić uwagę na sprawność cieplną kominka, której wysoka wartość (pow. 75%) charakteryzuje dobrej jakości wkłady. Wynika ona z odpowiednio dużej powierzchni wymiany ciepła, jak i zastosowania rozwiązań konstrukcyjnych w postaci półek wodnych oraz przepustnic sterujących dopływem powietrza i przepływem spalin. Często popełniany błąd to „przewymiarowywanie” kominka o moc niezbędną do ogrzania ciepłej wody użytkowej, tymczasem jej przygotowywanie z reguły odbywa się w systemach z tzw. priorytetem, nie ma zatem takiej konieczności.




Zakłądając, że i tak mamy zwykle jakieś dodatkowe ogrzewanie (na przykład piec gazowy) to tak duża moc może się okazać trochę zbędna. Chociaż pewnie zależy od intensywności wykorzystania...

Co do sprawności cieplnej to się zgadzam, 75% minimum...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Bez wątpienia na żywotność wkładu wpływa jakość zastosowanej stali, jej grubość ale też sam użytkownik a dokładnie to czym pali



Zgadza się... Gatunek zastosowanej stali ma ogromny wpływ na trwałość płaszcza wodnego , ciekawym rozwiązaniem jest Romotop KV025W wykonany w całości ze stali Corten_A .
Od 8 lat wykonujemy kominki akumulacyjne ,także bez wentylacji tzw hypokausty działające jak piec tyle tylko że z dużą wizją ognia , oparte na wkładach ze stali Corten_A i jeszcze nie było przypadku awarii takiego paleniska.
Jeżeli wkład wytrzymuje zabudową w której "świeci od temperatury" to w przypadku zastosowania tejże stali w kominku chłodzonym woda żywotność będzie nieporównywalnie dłuższa w stosunku do wykonanych "ze stali kotłowej".

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cena tego wkładu jest t-o-t-a-l-n-i-e z kosmosu. 12tys?? Już lepiej co 3 lata zmieniać taki za 3tys.

Będzie taniej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zapomniałeś o :
- kosztach Pana Hydraulika
- rozbieraniu i budowaniu obudowy...
:yahoo:
Taka PORADA żeby klient co 3 lata kupował nowy wkład + nową obudowę ...materiały + montaż .....
PeZet liczę że to właśnie TY kolego będziesz pierwszym który tak zaszaleje .. rolleyes.gif

Dla takich klientów :ih:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Kolego Kominki Bielawski,
ciekaw zatem jestem, ile skasuje hydraulik za wymianę wkładu - odkręcenie kilku śrubunków. Ewentualnie przelutuje kawałek rury.
Obudowa - ZAWSZE musi być możliwość demontażu wkładu. Chyba że to cmentarz i marmurowa mogiła.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gawel
Cytat

Cena tego wkładu jest t-o-t-a-l-n-i-e z kosmosu. 12tys?? Już lepiej co 3 lata zmieniać taki za 3tys.

Będzie taniej.


albo kupić PC

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Kolego Kominki Bielawski,
ciekaw zatem jestem, ile skasuje hydraulik za wymianę wkładu - odkręcenie kilku śrubunków. Ewentualnie przelutuje kawałek rury.
Obudowa - ZAWSZE musi być możliwość demontażu wkładu. Chyba że to cmentarz i marmurowa mogiła.




ZAWSZE musi być.... Proponuje zobaczyć jak wykonywane są obudowy kominkowe ......... Demontaż wkładu z obudowy to w praktyce wyburzenie całej obudowy i płacenie za pracę i większość materiałów jeszcze raz ..
Przy takim podejściu że hydraulik zrobi swoją pracę za darmo ..reszta wykonawców podobnie .. to można założyć koszt budowy domu na 100 000 zł icon_biggrin.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

ZAWSZE musi być.... Proponuje zobaczyć jak wykonywane są obudowy kominkowe ......... Demontaż wkładu z obudowy to w praktyce wyburzenie całej obudowy i płacenie za pracę i większość materiałów jeszcze raz ..
Przy takim podejściu że hydraulik zrobi swoją pracę za darmo ..reszta wykonawców podobnie .. to można założyć koszt budowy domu na 100 000 zł icon_biggrin.gif




Kochany Kolego Kominki Bielawski, przy takim podejściu, że "musi być drogo, bo się nie da inaczej", to i 1000000 nie wystarczyłby na budowę domu. Rozpasanie niektórych instalatorów woła o pomstę!!!!


Proponujesz mi oglądanie obudów uniemożliwiających serwisowanie wkładu, a ja ci mwię, że są to ŹLE robione obudowy.
Z kontekstu Twoich wypowiedzi wynika, że nie dość, że źle to jeszcze drogo. Tylko biedni nieświadomi klienci nie wiedzieli, że dali się złapać na wędkę.

Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tak dla przypomnienia .. temat był taki "gatunek stali a żywotność kominka z płaszczem wodnym" ...

Cytat

Zgadza się... Gatunek zastosowanej stali ma ogromny wpływ na trwałość płaszcza wodnego , ciekawym rozwiązaniem jest Romotop KV025W wykonany w całości ze stali Corten_A .
Od 8 lat wykonujemy kominki akumulacyjne ,także bez wentylacji tzw hypokausty działające jak piec tyle tylko że z dużą wizją ognia , oparte na wkładach ze stali Corten_A i jeszcze nie było przypadku awarii takiego paleniska.
Jeżeli wkład wytrzymuje zabudową w której "świeci od temperatury" to w przypadku zastosowania tejże stali w kominku chłodzonym woda żywotność będzie nieporównywalnie dłuższa w stosunku do wykonanych "ze stali kotłowej".[attachment=16587:025w02_rez_01_big.jpg]


Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
[quote name='PeZet' date='19.07.2013, 10:41 ' post='370127']
Kochany Kolego Kominki Bielawski, przy takim podejściu, że "musi być drogo, bo się nie da inaczej", to i 1000000 nie wystarczyłby na budowę domu. Rozpasanie niektórych instalatorów woła o pomstę!!!!


Proponujesz mi oglądanie obudów uniemożliwiających serwisowanie wkładu, a ja ci mwię, że są to ŹLE robione obudowy.


Pozdrawiam.

DSC01446.jpg



Chce tanio i z możliwością rozbierania.... No to jest Tania Barabara...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
No widzisz, czyli jednak da się. Nie można tak było od razu, tylko w koło Wojtek pieniądze- koszty i straszenie kominiarzem?? ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...