Skocz do zawartości

Olej do przerzutki rowerowej


Recommended Posts

Napisano
Czy ktoś wie jaki olej właściwie powinno się stosować do przerzutki rowerowej zamontowanej w piaście koła. Podkreślam, że chodzi mi o przerzutkę, której cały mechanizm jest ukryty w piaście tylnego koła. To mechanizm z przekładnią planetarną. W jednej takiej przerzutce (Archer 3-biegowy) mam nawet koreczek zamykający wlew, jednak nigdy nie wiem co tam powinno się wlać. W sumie pewnie są tam spore temperatury i obciążenia, więc raczej zębatki nie powinny pracować "na sucho".
Napisano
Tylko jaki? Mam nawet stary podrecznik obsługi dla rowerzystów (opisana jest nawet budowa tej przerzutki) ale o smarowaniu ani słowa. A mechanizm b. precyzyjny i boję się zbyt gęstego smaru.
Napisano
Jak faktycznie nie masz jak sprawdzić jaki to olej/smar to spróbuj może po prostu oleju silnikowego? Zaszkodzić nie powinien. Ja mam taką przerzutkę SRAM 7-biegów, ale o ile pamiętam, tam nie ma żadnego otworu (kalamitki - dzięki Adamis). Co prawda będę rower dopiero szykował do sezonu, i szczerze mówiąc nie jestem pewien.
Napisano
Miałem kiedyś taki rower szwajcarskiej f-my Tigra z przerzutką w piaście i była tam kalamitka do wciskania smaru. Wystarczy dać tam zwykły smar litowy do łożysk. To nie jest mechanizm jakoś szczególnie obciążony, więc rodzaj smaru nie jest aż tak istotny, byle by nie był za gęsty. No i nie grafitowy.
Napisano
Dzięki, zastosuję. Zastanawiałem się właśnie nad tym z jakimi obciążeniami i temp. trzeba się tam liczyć - w końcu niektóre elementy przekładni wirują dość szybko. Druga sprawa to właśnie gęstość, w takiej przekładni jest sporo drobnych ruchomych elementów i bałem się, że mi się "skleją".
Napisano
Jak już jesteśmy przy smarach, to co stosujecie do łańcuch? I w jakich ilościach? Czy ktoś ma jakiś patent na jego dokładne przesmarowanie?
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Moja metoda jest podobna, zastanawiam się tylko zawsze ile środka smarującego powinno zostać na łańcuchu? Bo z jednej strony nie powinien być zbyt "suchy", a z drugiej do oleju lub smaru łatwo przylepia się brud (pył z drogi).
Napisano
Ciekawi mnie czy kiedyś robiliście kąpiel w oleju całemu łańcuchowi? Trzeba go do tego zdjąć ale można dotrzeć wszędzie. Swoją drogą teraz rowery często nie mają sensownej osłony na łańcuchu, a to nie robi dobrze jego czystości. JMiędzy innymi dlatego też wolę przerzutki w piaście koła zamiast sportowych z zewnętrznymi zębatkami. Na te pierwsze można dać uczciwą osłonę, w sportowych zawsze przeszkadza napinacz łańcucha.
Napisano
Mój znajomy mieszkający w Szwecji,( bardzo aktywny kolarsko - co roku zalicza wyścig dookoła Szwecji) a więc mający od lat dostęp do wszelakich specyfików, po wypróbowaniu ich wszystkich, pozostał wierny staremu sposobowi smarowania łańcucha. Gotuje go w łoju. To twardy tłuszcz spotykany czasem na obrzeżach niektórych konserw.
Zdobywał go z trudem w zakładach mięsnych podczas wizyt w Polsce.
Doskonale smaruje i długo trzyma się łańcucha.
Ma tylko jedną wadę - trudno czasem opędzić się od psów. icon_biggrin.gif
Napisano
Tu chodzi głównie o środek smarny, który długo pozostaje w zakamarkach łańcucha. Oleje są tutaj najgorsze, bo ściekają szybko. Chodzi też o to, żeby smar wypełniał jak najwięcej i jak najdłużej wszelakie puste przestrzenie w łańcuchu, bo wtedy zabezpiecza ogniwa przed wnikaniem piasku i pyłu. Olej niczego nie wypełnia, tylko pokrywa powierzchnię cieniutką warstwą.
Czym smarowidło twardsze w temperaturze otoczenia, tym dłużej smaruje, a tym samym lepiej chroni łańcuch.
Napisano
A nie prościej iść do sklepu sportowego/rowerowego? icon_smile.gif Teraz jest cała gama smarów przeznaczonych do konkretnych zastosowań - łańcuchów (na różne warunki pogodowe/terenowe), przekładni itd.
Napisano
No faktycznie przestał działać icon_sad.gif Pomysł polegał na wykorzystaniu oleju do pił łańcuchowych... Poszukam jeszcze może znajdę ten wpis w archiwum googla.

Później

Znalazłem i przeklejam w całości:

Rower piła
28/08/2006

Co ma wspólnego piła łańcuchowa z rowerem? Ma, jest to łańcuch.
Po przeczytaniu wielu wątków na forach dyskusyjnych pomyślałem że warto spróbować potraktować mój napęd olejem do pił łańcuchowych.
Wybór a w zasadzie jego brak padł na olej firmy ORLEN - PILAROL. Opakowanie 1 litr to koszt około 9 zł, czyli niedużo w porównaniu z produktami Finish Line i innymi.
Aby mieć pewność co do działania wykąpałem łańcuch, odtłuściłem, wysuszyłem, wrzuciłem do pojemnika i zalałem olejem. Przy tej cenie oleju nie ma mowy o oszczędnościach icon_smile.gif
Następnie łańcuch dobrze wytarłem, założyłem na rower i odstawiłem na 24 godziny.
Następnego dnia, przetarłem ściereczką i w droge. Pierwsze co zauważyłem to cicha praca łańcucha. Następnego dnia test był w deszczu i po powrocie myślałem że olej został wypłukany ale myliłem się. Następnego dnia kałuże po deszczu, małe błotko i nadal cisza. Po tygodniu od smarowania nadal cisza. Następnie troche terenów leśnych, troche piaseczku i nadal po jednym smarowaniu wszystko chodzi jak trzeba.
Wystarczy tylko wytrzeć łańcuch po jeździe i odstawić rower do garażu.
Po dwóch tygodniach maraton w Poznaniu i tam również bez szczególnych przygotowań nie było problemów z piskami i zgrzytami w łańcuchu.
Dlaczego ten olej tak dobrze sie spisuje? Może to że jego bazę stanowi głęboko rafinowany olej mineralny oraz specjalna kombinacja dodatków uszlachetniających, w skład których wchodzą: dodatek wiskozujaco-depresujący oraz dodatek poprawiający przyczepność oleju do metalu.

Na stronie producenta przeczytamy że zastosowanie tego oleju to:
Olej Pilarol to wielosezonowy, wysokiej jakości olej przeznaczony do smarowania układu tnącego (łańcuch) i prowadnic pił mechanicznych stosowanych w gospodarce leśnej, sadownictwie, itp.
Może być również stosowany do smarowania innych maszyn wykorzystywanych przy wyrębie lasów.

Podsumowując - olej sprawdza się doskonale w napędzie rowera. Jest to dobra alternatywa dla osób z mniej zasobnym portfelem bo wydajność tego środka jest rewelacyjna. Jedno litrowa butelka starczy na cały sezon a koszt to tylko około 9 zł, dlaczego więc nie spróbować.
Napisano
Nie chodzi mi o cenę (koszty) takiej cotygodniowej kąpieli dla łańcucha, tylko o to, że co tydzień nie chciałoby mi się tego robić. Po prostu jestem zbyt leniwy, a zastanawiam się jak będzie ze skuteczznością smarowania olejem, jeśli zrobimy je co kilka tygodni lub miesięcy.
Napisano
Cytat

Nie potrafię uwierzyc, że rzadki olej długo utrzyma się na łańcuchu. No..., chyba, że to będzie Castrol Magnatec. icon_wink.gif


najlepszy jest olej przepracowany ,jest idealny ale ma wade strasznie brudzi
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Kurnia a mnie przeraziło WYTARCIE ŁAŃCUCHA PO JEŹDZIE icon_eek.gif wow jak kończe jazdę to się cieszę że trafi rower do garażu jak padam to zostaje na dworze . Nigdy nie wpadłabym na pomysł przetarcia łańcucha icon_smile.gificon_smile.gif
Napisano
Cytat

Kurnia a mnie przeraziło WYTARCIE ŁAŃCUCHA PO JEŹDZIE icon_eek.gif wow jak kończe jazdę to się cieszę że trafi rower do garażu jak padam to zostaje na dworze . Nigdy nie wpadłabym na pomysł przetarcia łańcucha icon_smile.gificon_smile.gif




To zobacz czy jeszcze siodełko masz założone czy oby czasem nie śmigasz bez jak zakonnice w tym kawale icon_smile.gif heheh
Napisano
nie no jestem może i gotowa (namówić mężulka )do wycierania łancucha tylko niech ktoś mi wytłumaczy czy to ma sens i o ile przedłuzy użytkowanie roweru ??(aha siodełko zawsze mam lubię wygodę )
Napisano
Cytat

To zobacz czy jeszcze siodełko masz założone czy oby czasem nie śmigasz bez jak zakonnice w tym kawale icon_smile.gif heheh


Wcale nie musi być drastycznie lub erotycznie (niepotrzebne skreślić icon_smile.gif ) Dowód załączam poniżej icon_smile.gif

DSC01446.jpg

Napisano
bajka icon_smile.gif juz do wygłupów miałam taki "rower " bez kierownicy i bez przedniego kółka (za to z siodełkiem cooliberku).no wszystko dla ludzi icon_rolleyes.gif tylko trzeba mieć kondycję icon_confused.gif
Napisano
Cytat

Wcale nie musi być drastycznie lub erotycznie (niepotrzebne skreślić icon_smile.gif ) Dowód załączam poniżej icon_smile.gif


Ciekawe, czy daleko można zajechać na tym wehikule?
Napisano
Autorowi wątku chyba chodziło o mechanizm przerzutki a nie o łańcuch...
Może smar do łożysk tocznych ŁT43 taki zielony, ostatnio kupiłem puszkę 0,8kg za około 10zł w InterCars do łożyska w samochodzie icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Jak już jesteśmy przy smarach, to co stosujecie do łańcuch? I w jakich ilościach? Czy ktoś ma jakiś patent na jego dokładne przesmarowanie?



Swego czasu jeździłem dużo na torze kolarskim i zawsze stosowaliśmy grafit techniczny.
Przed tym jednak łańcuch moczył się cały dzień w oleju wrzecionowym, potem był suszony, a potem obsypywany właśnie grafitem. nic się nie przykleja a łańcuch świetnie nasmarowany i cichy
pozdrawiam
(a tak przy okazji przekładni to zastosowałbym grafitowy smar do piast samochodowych-"niezniszczalny" często sprzedawany razem z łożyskiem do samochodu)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Swego czasu jeździłem dużo na torze kolarskim i zawsze stosowaliśmy grafit techniczny.
Przed tym jednak łańcuch moczył się cały dzień w oleju wrzecionowym, potem był suszony, a potem obsypywany właśnie grafitem. nic się nie przykleja a łańcuch świetnie nasmarowany i cichy
pozdrawiam
(a tak przy okazji przekładni to zastosowałbym grafitowy smar do piast samochodowych-"niezniszczalny" często sprzedawany razem z łożyskiem do samochodu)


To się nazywa porada! Krótko i fachowo!
  • 4 miesiące temu...
Napisano
używam piły do drewna łańcuchowej - ten olej jest rzadki i cały czas podawany na łańcuch - ma też pomagać odprowadzać ciepło. Podczas pracy z łąńcucha lekko kapie ....

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Miałem bardzo podobny problem z klamką i drzwiami balkonowymi – też kupiłem nową i po montażu nadal się nie domykały. U mnie winna była zasuwnica, która się już wyrobiła. Zamówiłem części za ~120 zł, próbowałem sam, ale nic z tego nie wyszło. Finalnie i tak wezwałem serwis okien – zapłaciłem 260 zł, ale zrobili wszystko szybko i profesjonalnie. Co ważne – samo wymienienie części to nie wszystko. Trzeba znaleźć przyczynę, dlaczego skrzydło się ciężko domykało (u mnie był problem z luzem w zawiasach). Inaczej sytuacja szybko się powtórzy. Jeśli jesteś z okolic Poznania, to mogę polecić firmę, która mi to naprawiała: Integro Poznań
    • To dopiero będzie ładnie.
    • Nie kombinuj z kitowaniem/szpachlowaniem/akrylowaniem - wsadzisz kupę kasy, a efekt będzie nijaki   Dużo tej podbitki masz?     Najtaniej będzie, jak kupisz zwykłą płytę HDF  3mm drewnopodobną w odpowiednim kolorze, podocinasz  tak, aby wypełniły przestrzeń między belkami, czarnym markerem - dla picu - zaznaczysz niby-deski, przykręcisz do istniejącej podbitki i nikt nie zauważy różnicy, o ile nie pokażesz palcem... Szpary przestaną przeszkadzać...   Sugerowany laminat jest kilkukrotnie droższy, trudniejszy w obróbce i aplikacji, choć jest odporny na warunki zewnętrzne, a płyta HDF w takiej lokalizacji nie jest narażona na zmoknięcie, czy światło słoneczne i wytrzyma wiele lat...
    • Będziesz miał dużo więcej szpar, tyle ze mniejszych. Bez sensu. Kup arkusze laminatu i zakryj powierzchnię pomiędzy krokwiami. Albo szpary wypełnij akrylem i pomaluj.   Możesz też zrobić własny kompozyt, kup jakiś lakier do parkietu i wsyp do niego parę worków drobnych trocin z piły taśmowej, będziesz miał własny kit drzewny do wypełniania tych szpar.  Tylko trociny muszą być wysuszone!
    • A coś tam żeby w te szpary dać nie mam już pomysłów ,od nowa nie wchodzi to w grę żeby dawać .Jakaś masę szpachlowa ,malutkie jakieś deseczki w te szpary ?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...