Skocz do zawartości

Jaka wilgotność powietrza w domu


Recommended Posts

Napisano
Witam
Koncze juz domek i lada dzień sie wprowadzamy.
Mam takie pytanko:
Jaka jest komfortowa wilgotność powietrza w domu??
Otóż na budowie jeżeli to można nazywać jkeszcze budową mam wilgotność powietrza 25-35%
A w domu którym teraz mieszkam jest 70-85%
Na budowie mam Rekuperator może on ma coś wspólnego z taka małą wilgotnością
Za wszystkie odpowiedzi bardzo dziękuję.
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam
Koncze juz domek i lada dzień sie wprowadzamy.
Mam takie pytanko:
Jaka jest komfortowa wilgotność powietrza w domu??
Otóż na budowie jeżeli to można nazywać jkeszcze budową mam wilgotność powietrza 25-35%
A w domu którym teraz mieszkam jest 70-85%
Na budowie mam Rekuperator może on ma coś wspólnego z taka małą wilgotnością
Za wszystkie odpowiedzi bardzo dziękuję.
Pozdrawiam



Przy temperaturze wynoszącej od 19-22°C optymalna wilgotność powietrza powinna wynosić około 40-60%.
  • 2 lata temu...
Napisano
Witam jest to zapewne spowodowane tym ze rekuperator podgrzewajac powietrze powoduje jego osuszanie, dlatego za rekuperatorem moze pan np zamontowac powietrzny filtr wodny ktory bedzie wylapywal najdrobniejsze zanieczyszczenia, polecam takze w takim filtrze zamontowac jonizatory powietrza dzieki czemu powietrze bedzie rzeskie, czyste i przyjemne czyli ogolnie cala centrale nazwijmy to uzdatniania powietrza.
Napisano
Zgadzam się, do rekuperatora warto zamontowac także filtr wodny. Natomiast co do % wilgotności powietrza,to zależy jaka temperatura panuje w domu. Przy 22 stopniach powinna ona wynosić jakieś 60%.
Napisano
Optymalna wilgotność dla organizmu i otoczenia zmienia sie wraz z porą roku /sezonem grzewczym/. Dlatego np. w zimie powinna być nieco powyżej 60% jeśli nie trzeba nawilżać. W lecie z kolei nie więcej niż 55-60% - jeśli więcej stosujemy pochłaniacze wilgoci.

Napisano
Tak czytam, czytam i się zastanawiam ……… icon_eek.gif

Przeca to nie rekuperacja „osusza” powietrze w pomieszczeniach, tylko powietrze wentylacyjne – bez względu na sposób i rodzaj wentylacji !!!!!!!
Napisano
Dopóki się nie wprowadzisz, nic nie rób z wilgotnością. Obecnie w nowym domu nikt nie mieszka i nie produkuje pary wodnej (oddychanie, gotowanie, pranie etc). Nadto mroźne powietrze wytrąca wilgoć. Dopiero jak zamieszkasz i stwierdzisz, że jest za sucho (wilgotno) zacznij myśleć o nawilżaniu (osuszaniu).
Nadto pamiętaj, że jeśli niedawno tynkowałeś, malowałeś - to w budynku jest tzw wilgoć technologiczna, która może zaburzać pomiary. Tak, czy owak proponuję zaczekać jeszcze z decyzjami o nawilżaniu.

Teraz zauważyłem, że to bardzo stare zapytanie. Ciekawe jak dziś wygląda sprawa wilgotności w tym domu?
Napisano (edytowany)
Cytat

Optymalna wilgotność dla organizmu i otoczenia zmienia sie wraz z porą roku /sezonem grzewczym/. Dlatego np. w zimie powinna być nieco powyżej 60% jeśli nie trzeba nawilżać. W lecie z kolei nie więcej niż 55-60% - jeśli więcej stosujemy pochłaniacze wilgoci.


Witam,

to jest prawda, warunki wilgotności w mieszkaniu czy domu to 55-60% temperatura 20-23 stopnie, idealne warunki dla organizmu , jak też dla wszystkiego co z drewna w domu, czy materiałów drewnopochodnych takich jak płyta mdf czy wiórowa. W tych warunkach z naszą podłogą, schodami, czy w szczególności drzwiami nic się nie stanie.

Pozdrawiam Edytowano przez Robert_Antczak (zobacz historię edycji)
  • 7 miesiące temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Witam,

to jest prawda, warunki wilgotności w mieszkaniu czy domu to 55-60% temperatura 20-23 stopnie, idealne warunki dla organizmu , jak też dla wszystkiego co z drewna w domu, czy materiałów drewnopochodnych takich jak płyta mdf czy wiórowa. W tych warunkach z naszą podłogą, schodami, czy w szczególności drzwiami nic się nie stanie.

Pozdrawiam


Sytuacja z rekuperatorem wygląda miej więcej tak: w zimie powietrze na zewnątrz jest zimne a co za ty idzie jest w stanie przetransportować znacznie mniej pary wodnej niż gdyby było rozgrzane ( patrz fizyka gazów ). Rekuperator zasysa zimne powietrze o małej wilgotności do domu, po przejściu przez wymiennik krzyżowy czy przeciwprądowy lub jeszcze innego typu, rozgrzewa się, ale nie uzyskuje dodatkowej wilgoci bo niby skąd miało by ją wziąć. Natomiast powietrze zużyte o wyższej temperaturze i dużej wilgotności spowodowanej czynnikiem ludzkim w momencie przejścia przez schłodzony wymiennik wykrapla rosę która spływa do zbiorniczka i w takim stanie wyrzucane jest na zewnątrz, nie mając żadnego wpływu na powietrze wewnątrz budynku. icon_cool.gif Rozwiązanie to nawilżacz zamontowany na rekuperatorze i uruchamiany zimą, kiedy jest naprawdę potrzebny. Edytowano przez Tomasz eF (zobacz historię edycji)
Napisano
ja mam teraz w domu 40-45% wilgotnosći z WM i Reku
jak dla mnie ok
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Wilgotnośc w pomieszczeniu zależy od indywidualnych potrzeb, wg pewnej mądrej pani doktor to ok. 60 procent, natomiast jeśli ktoś zwłaszcza zimą skarży się na suchość w nosie, kaszel lub ma inną chorobę której nie służy suche powietrze to wtedy powinna być większa.
Napisano
teraz wilgotność trochę spadła - średnio jest 35-40% - ale to tez zależy od miejsca. Jak miałem higrometr na stole w salonie, to pokazywał 20%, przestawiłem go trochę i już pokazuje 35% - te najwygodniejsze miesce w salonie chyba mało reprezentatywne było...icon_biggrin.gif
  • 2 lata temu...
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...