Skocz do zawartości

Spuchnięta ościeżnica i podcięcie drzwi łazienkowych - jak zapobiec następnym razem?


Recommended Posts

Napisano

Mamy prysznic typu walk-in tuż obok drzwi i po 1.5 roku od strony prysznica spuchła ościeżnica i podcięcie na drzwiach (jak na zdjęciach). Będę robić remont i zastanawiam się, jak tego uniknąć w przyszłości? Z czego wynika ten problem? Pod ościeżnicą jest silikon, a od podłogi do podcięcia jest na tyle daleko, że z podłogi nie złapie wilgoci. Nigdy nie zalaliśmy podłogi, podczas kąpieli zawsze kładziemy dywanik kąpielowy, żeby zebrał całą wodę, nie myjemy mopem na mokro. Deszczownica i słuchawka są w odległości 1.5 m od ściany i choćbym się starał to zawsze parę kropel pryśnie w tamte okolice, ale nie sądziłem, że od tego może tak spuchnąć. Włączamy wentylację mechaniczną i drzwi przez prawie cały czas są otwarte, więc nie powinno być zbyt wilgotno od pary.

462567157_588077127069645_120240908094664961_n.jpg

Napisano (edytowany)

Jak będziesz robił remont, to kup PRAWDZIWE DRZWI i PRAWDZIWĄ OŚCIEŻNICĘ, to znaczy drewniane i dobrze zaimpregnowane...

Te, aktualnie zainstalowane są z płyt MDF - tak skrzydło drzwiowe, jak i ościeżnica...

Czasem te z MDF służą dłużej, jak się miejsca przecięcia płyty dobrze nasyci jakimś impregnatem i - przy ościeżnicy dodatkowo zabezpieczy DOBRZE POŁOŻONYM (na odtłuszczonych powierzchniach) silikonem...

W Twojej łazience widać, które elementy były docinane i nie zabezpieczone - skracane pionowe elementy ościeżnicy i nacięcie wentylacyjne w skrzydle...

MDF pije wodę i z posadzki i z powietrza jak gąbka:zalamka:

 

 

 

A tak nawiasem mówiąc, to Twój prysznic nie jest typu walk-in, tylko z płytkim brodzikiem... :bezradny:

 

Tu masz prawdziwy walk-in z odpływem liniowym:

i-new-trendy-velio-black-130x200-szklo-czyste-d0146b.webp.c54ac22ce336d41d3c2c8c039c55ff63.webp

Edytowano przez podczytywacz (zobacz historię edycji)
Napisano
50 minut temu, wrzeszcie_wolna_nazwa napisał:

  Włączamy wentylację mechaniczną i drzwi przez prawie cały czas są otwarte, więc nie powinno być zbyt wilgotno od pary. 

 

A jednak jest, bo nie ma innego powodu. Ja mam w łazience futrynę papierową. Tak jak wszystkie inne w mieszkaniu. I mam ok. Ale u mnie prysznic jest prysznicem, a nie sauną. Dzieci próbowały mi robić parówkę przy okazji mycia się, ale zapowiedziałem, że obciążę kosztami (dorosłe są) i się skończyło.

Kontroluj wilgotność w łazience higrometrem.  

Napisano (edytowany)

Najwyraźniej jednak wentylacja nie jest wystarczająco skuteczna, skoro ościeżnica "puchnie" od wilgoci. Podejrzewam, że wentylator w łazience blokuje przepływ powietrza, gdy jest wyłączony. Tam powinna być założona powiększona kratka, tak aby powietrze mogło normalnie przepływać obok wentylatora. Podobne stosuje się do podłączenia okapów. Dlatego trzeba szukać ich jako kratek do okapów albo kratek podwójnych. 

 

kratka.thumb.jpg.8568054526ed852798983a1c002799b8.jpg

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Jeżeli puchnie tylko od strony prysznica, to też kwestia wentylacji? Bo tak na "oko" ta mechaniczna ładnie wyciąga - np. na lustrze para praktycznie w ogóle się nie zbiera podczas prysznica ani po. Jedyne, co zauważyłem, to że zawsze są jakieś pojedyncze kropelki na ścianie na przeciwko prysznica i w okolicy (w tym lewa strona ościeżnicy i drzwi).

 

Podsumowując - dobrze rozumiem, że przy MDF nie ma na to puchnięcie rady i można jedynie opóźniać problem impregnatami, lakierami i silikonem? A jedyne trwałe rozwiązanie to dobrze zaimpregnowane drzwi drewniane i ościeżnica drewniana dobrej jakości?

Edytowano przez wrzeszcie_wolna_nazwa (zobacz historię edycji)
Napisano
2 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

wentylator w łazience blokuje przepływ powietrza, gdy jest wyłączony.

 

33 minuty temu, wrzeszcie_wolna_nazwa napisał:

ta mechaniczna ładnie wyciąga

Zwróć uwagę, redakcja napisała, że wentylacja nie działa skutecznie, gdy ta jest wyłączona. 

Napraw wentylację, a później zajmij się uszkodzeniami.

Napisano
22 minuty temu, Sławomir napisał:

 

Zwróć uwagę, redakcja napisała, że wentylacja nie działa skutecznie, gdy ta jest wyłączona. 

Napraw wentylację, a później zajmij się uszkodzeniami.

Chodzi o to, gdy jest wyłączona cały czas, gdy nie biorę prysznica? Bo podczas prysznica i jeszcze chwilę po jest włączona.

Napisano
1 godzinę temu, wrzeszcie_wolna_nazwa napisał:

 A jedyne trwałe rozwiązanie to dobrze zaimpregnowane drzwi drewniane i ościeżnica drewniana dobrej jakości?

 

Jedyne, trwałe rozwiązanie to WENTYLACJA!!! a nie impregnaty. Usuwa się PRZYCZYNĘ a nie skutek.

Napisano
17 minut temu, wrzeszcie_wolna_nazwa napisał:

Chodzi o to, gdy jest wyłączona cały czas, gdy nie biorę prysznica? Bo podczas prysznica i jeszcze chwilę po jest włączona.

Tak, wentylacja powinna być zapewniona cały czas.

13 minut temu, retrofood napisał:

 

Jedyne, trwałe rozwiązanie to WENTYLACJA!!! a nie impregnaty. Usuwa się PRZYCZYNĘ a nie skutek.

TAK!!!

Napisano
46 minut temu, Sławomir napisał:

Tak, wentylacja powinna być zapewniona cały czas.

Oczywiście to nie znaczy, że wentylator musi pracować przez cały czas... On ma tylko w krytycznych sytuacjach PRZYSPIESZYĆ wymianę powietrza, w grawitacyjne działanie powinno być CIĄGŁE...

Czyli koniecznie musisz zastosować kratkę typu pokazanej w poście #4

1 godzinę temu, retrofood napisał:

WENTYLACJA!!! a nie impregnaty.

Powiedziałbym raczej: zabezpieczyć, czyli zaimpregnować oraz WENTYLOWAĆ!!!

Napisano
18 godzin temu, podczytywacz napisał:

A tak nawiasem mówiąc, to Twój prysznic nie jest typu walk-in, tylko z płytkim brodzikiem... :bezradny:

 

Tu masz prawdziwy walk-in z odpływem liniowym:

i-new-trendy-velio-black-130x200-szklo-czyste-d0146b.webp.c54ac22ce336d41d3c2c8c039c55ff63.webp

 

Niekoniecznie.

Typ walk-in oznacza półotwarte wejście i w zasadzie pojęcie dotyczy bardziej kabiny, niż "całości" :)

Montaż płytkiego brodzika niczego zatem nie zmienia ;)

 

Natomiast sam temat mnie zaciekawił.

Będę niedługo wymieniała drzwi w łazience na takie z podcięciem i wskazówka o dokładnej impregnacji tego miejsca jest dla mnie bardzo przydatna :)

 

 

Napisano
1 godzinę temu, podczytywacz napisał:

 Powiedziałbym raczej: zabezpieczyć, czyli zaimpregnować oraz WENTYLOWAĆ!!!

 

A jakie było pytanie?

Napisałem, ze ja mam ościeżnicę papierową. I niczego nie impregnowałem.

I nic mi nie puchnie z wyjątkiem palca, jak włożę między drzwi.

Napisano
5 godzin temu, daggulka napisał:

Będę niedługo wymieniała drzwi w łazience na takie z podcięciem i wskazówka o dokładnej impregnacji tego miejsca jest dla mnie bardzo przydatna :)

A jak kupisz drzwi z podcięciem wykonanym fabrycznie, to nie spuchną.  :hahaha2:

 

Przecież te drzwi można uratować, wystarczy delikatnie szerzej podciąć te drzwi jeszcze raz i je zabezpieczyć lakierem.

Napisano
4 godziny temu, retrofood napisał:

ja mam ościeżnicę papierową. I niczego nie impregnowałem.

 

Ale Ty wiesz doskonale CO TO JEST WENTYLACJA, wiesz PO CO ONA JEST, wiesz jak zadziałać, coby DZIAŁAŁA...

 

Dla większości użytkowników mieszkań WENTYLACJA = KRATKA w łazience, czy kuchni:zalamka::bezradny:

 

Wieje zimnem - zakleić...

 

19 minut temu, animus napisał:

Przecież te drzwi można uratować,

Oczywiście... nawet z korzyścią dla przepływu powietrza  przez powiększenie powierzchni otworu pod drzwiami...

 

Futrynę - również :yahoo:

 

obraz.png.8a3bf0a1610194a96dc4d0ca4d53de1b.png

Wystarczy podciąć obie "nogi", dołożyć drewniane elementy, udające cokoły, zabezpieczyć przed wodą!

Napisano
1 godzinę temu, retrofood napisał:

 

Ale to nie moja wina...

No, nie...

 

Ale argument, że tobie puchnie tylko palec - jest taki sobie...

 

Sam widzisz ile tutaj pojawia się wątków wskazujących na brak PODSTAWOWEJ wiedzy o PRAWDZIWEJ wentylacji...

Ilu userów wie coś o słynnym "obrządku gromniczym" wyjaśniającym wszystko... no, prawie wszystko...

 

I tak dla ścisłości ta Twoja ościeżnica raczej nie jest PAPIEROWA, tylko chyba z MDF'u i oklejana ozdobną, papierową tapetą...

Czy nie?:scratching:

Napisano
2 godziny temu, animus napisał:

A jak kupisz drzwi z podcięciem wykonanym fabrycznie, to nie spuchną.  :hahaha2:

 

 

A może u autora wątku też były fabryczne? Bo ja wiem? :icon_biggrin:

Napisano
39 minut temu, daggulka napisał:

 

A może u autora wątku też były fabryczne? Bo ja wiem? :icon_biggrin:

Nie, te chlastane piłą, popatrz na 2 zdjęcie, przesuwaj wzrok po tym przycięciu, aż  twój wzrok spocznie na miejscu poza przycięciem, po lewej, tam drzwi są z 1 cm, bardzo blisko podłogi i mimo to wyglądają nieźle. .:bezradny:    

Napisano
2 godziny temu, podczytywacz napisał:

 I tak dla ścisłości ta Twoja ościeżnica raczej nie jest PAPIEROWA, tylko chyba z MDF'u i oklejana ozdobną, papierową tapetą...

Czy nie?:scratching:

 

Nie. :icon_biggrin: Z klejonego papieru. Ekologiczna ponoć. Ale wygląda całkiem, całkiem.

Mam też stolik papierowy. Całe cztery dychy kosztował. Jedną ręką go można podnieść za nogę. Blatem do góry, oczywiście. Z Ikei. A blat ma grubość 6 cm. Nogi kwadrat 6. Na wygląd pancerne.

:icon_biggrin:

Napisano
8 godzin temu, retrofood napisał:

Z klejonego papieru

To dlatego "papier" nie ciągnie wody :yahoo:

Dobry klej :blowup:, chociaż ekologiczny:icon_mrgreen:

 

Popatrz - papę też robią z papieru i służy za izolator poziomy pod ścianą... chyba... aaa, i na dachu też bywa...

 

Stolik też mam... z Ikei...

  • 2 miesiące temu...
Napisano

Następnym razem proszę zamykać drzwi od kabiny prysznicowej by nie polewać wodą po drzwiach.. bo one tak właśnie wyglądają. 

A poważnie: lepsze drzwi, lepsze zabezpieczenie silikonem ościeżnic. No i dbanie o normalną wilgotność.   

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...