Skocz do zawartości

Przewód pod gniazdo zewnętrzne umieszczone na elewacji oraz do bramy


Recommended Posts

Cześć,

Potrzebuję dołożyć gniazdko 230V na zewnątrz, tj. na elewacji. Przewód prowadzony będzie od rozdzielnicy piwnicą, a następnie przez ścianę na zewnątrz. Czy mogę do tego celu użyć przewodu YDYp czy powinien być YKY?

Drugie pytanie, dotyczy przewodu do bramy - tutaj nie ma wątpliwości, powinien być kabel ziemny (YKY). Pytanie brzmi natomiast czy istnieje taki (YKY lub inny odpowiednik) ale płaski, tak aby łatwiej się go układało w piwnicy (zanim wyjdzie na zewnątrz)? Czy niestety pozostaje mi zabawa w podkuwanie?

Link do komentarza

Tylko poddasze to jednak inne warunki niż zewnętrzne. Przewód tam nie jest narażony na niekorzystne warunki pogodowe.

 

Teoretycznie tak, ale jeśli peszel pęknie czy dostanie się do niego woda to nie wyjdzie z tego nic dobrego, więc wolałbym puścić typowy przewód ziemny. Niestety YKY z tego co widzę nie występują jako przewody płaskie - chyba że taki przewód ma inne oznaczenie?

 

Ponawiam także pytanie, czy do gniazda zewnętrznego (cały przewód prowadzony wewnątrz, poza przejściem przez ścianę zewnętrzną i puszką/gnaizdem umieszczonym na zewnątrz) wystarczający będzie przewód YDY?

Link do komentarza
13 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Elektryka na zewnątrz wymaga osprzętu hermetycznego  z uszczelnionymi przelotkami  i ochrony przed słońcem. Przewód można poprowadzić w korytku, a gniazdo  osłonić daszkiem bądź obudową. Niestaranne wykonanie może powodować okresowe zadziałanie wyłącznika różnicowo-prądowego.  

Moje pytanie dotyczy przewodu, a nie osprzętu. Jeśli istnieje płaski kabel zewnętrzny, to chętnie go zastosuję. Jeśli nie, to szukam alternatyw, bo okrągły będzie mi ciężko przykryć tynkiem a nie chcę dodatkowo bruzdować pod jeden przewód.

Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Dnia 26.06.2023 o 23:00, radziula napisał:

Cześć,

Potrzebuję dołożyć gniazdko 230V na zewnątrz, tj. na elewacji. Przewód prowadzony będzie od rozdzielnicy piwnicą, a następnie przez ścianę na zewnątrz. Czy mogę do tego celu użyć przewodu YDYp czy powinien być YKY? 

 

Możesz, chociaż prezentował się będzie nieszczególnie. Chyba, że go zagipsujesz w ścianie.

 

Dnia 26.06.2023 o 23:00, radziula napisał:

Drugie pytanie, dotyczy przewodu do bramy - tutaj nie ma wątpliwości, powinien być kabel ziemny (YKY). Pytanie brzmi natomiast czy istnieje taki (YKY lub inny odpowiednik) ale płaski, tak aby łatwiej się go układało w piwnicy (zanim wyjdzie na zewnątrz)? Czy niestety pozostaje mi zabawa w podkuwanie?

A czemu Ci okrągły w piwnicy przeszkadza? Połóż go w kanale, po ścianie i już. 

 

Dnia 27.06.2023 o 08:41, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

A tego płaskiego nie da się w gruncie na zewnątrz w jakimś peszlu puścić?

Nigdy w życiu!!! Peszla nigdy nie stosuje się na zewnątrz!!! Można stosować rurę Arota, ale w niej i tak winien być kabel typu YKY.

 

Dnia 27.06.2023 o 09:25, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Elektryka na zewnątrz wymaga osprzętu hermetycznego  z uszczelnionymi przelotkami  i ochrony przed słońcem. Przewód można poprowadzić w korytku, a gniazdo  osłonić daszkiem bądź obudową. Niestaranne wykonanie może powodować okresowe zadziałanie wyłącznika różnicowo-prądowego.  

Osprzęt współczesny (większość) jest przystosowany zarówno do przewodów (kabli) okrągłych jak i płaskich.

 

Dnia 27.06.2023 o 09:45, radziula napisał:

  Jeśli istnieje płaski kabel zewnętrzny, to chętnie go zastosuję.  

Diabli wiedzą, oferta tak często się zmienia, że większą znajomość rzeczy mają hurtownie.

Dnia 26.06.2023 o 23:00, radziula napisał:

Drugie pytanie, dotyczy przewodu do bramy - tutaj nie ma wątpliwości, powinien być kabel ziemny (YKY). Pytanie brzmi natomiast czy istnieje taki (YKY lub inny odpowiednik) ale płaski, tak aby łatwiej się go układało w piwnicy (zanim wyjdzie na zewnątrz)? Czy niestety pozostaje mi zabawa w podkuwanie?

 

przecież możesz dać małą puszkę i połączyć płaski w piwnicy z kablem na zewnątrz.

Link do komentarza
Dnia 26.06.2023 o 23:00, radziula napisał:

Potrzebuję dołożyć gniazdko 230V na zewnątrz, tj. na elewacji. Przewód prowadzony będzie od rozdzielnicy piwnicą, a następnie przez ścianę na zewnątrz. Czy mogę do tego celu użyć przewodu YDYp?

Tak, YDYp (ŻO)

puszka-elektryczna-do-elewacji-kopos-kez

https://www.dobregniazdka.pl/product/puszka-elektryczna-do-elewacji-kopos-kez-300-mm

 

Puszka do montażu w styropianie.

Link do komentarza

Dziękuję, położę YDYpżo 3x2.5. Przewód będzie i tak prowadzony głównie wewnątrz + przejście przez ścianę zewnętrzną. Przewodu zostawię lekki zapas, abym w razie czego mógł docelowe gniazdko przesunąć. Gdyby się okazało, że będę musiał jakiś odcinek poprowadzić na zewnątrz, to wykonam bruzdę i w niej umieszczę przewód, a następnie zakleje go, tak że nie będzie wystawiony na bezpośrednie działanie wody i słońca. Na wierzch przyjdzie dodatkowo styropian i puszka zaproponopwana przez @animus.

 

Jeszcze raz dziękuję.

Link do komentarza
1 godzinę temu, radziula napisał:

 Gdyby się okazało, że będę musiał jakiś odcinek poprowadzić na zewnątrz, to wykonam bruzdę i w niej umieszczę przewód, a następnie zakleje go, tak że nie będzie wystawiony na bezpośrednie działanie wody i słońca.  

I bardzo dobrze. Tutaj masz literaturę, która może by przydatna.

Wykonywanie zewnętrznej instalacji elektrycznej

Mocowanie urządzeń elektrycznych na elewacji budynku docieplonego styropianem

Link do komentarza
5 godzin temu, radziula napisał:

 Na wierzch przyjdzie dodatkowo styropian i puszka zaproponopwana przez @animus.

Jeszcze raz dziękuję.

Nie koniecznie ta czy w tej cenie.

To była podpowiedź poglądowa, tu jest wybór proszę wybrać.

https://allegro.pl/kategoria/elektryka-i-akcesoria-puszki-elektryczne-256021?string=puszka do docieplen&order=p 

 

 

https://allegro.pl/kategoria/elektryka-i-akcesoria-puszki-elektryczne-256021?string=puszka elewacyjna

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...