Skocz do zawartości

Gdzie lepiej zamontować wentylator łazienkowy


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam,

 

W załączniku dodaję szybko rzut łazienki (na poddaszu) z painta :D Oryginalnie miejsce na kratkę wentylacyjną jest w miejscu zaznaczonym na zielono. Robię tam zabudowę z płyt GK na WC, która będzie pod sam sufit więc kratkę wentylacyjną muszę albo wysunąć na na moją zabudowę albo przerzucić trochę w inne miejsce. I teraz są 3 opcja montażu wentylatora (chcę zamontować zamiast zwykłej kratki wentylator z higrostatem):

 

1. Zamontowany zostaje na boku zabudowy i skierowany w stronę przyrznica.

2. Zamontowany zostaje podobnie jak oryginalny wyciąg z przodu zabudowy lecz bliżej prysznica

3. Zostaje w tym samym miejscu gdzie zaznaczony na zielono z przodu zabudowy.

 

Zabudowa odstaje od ściany na 20cm. Szerokość jej to 90cm.

Lazienka.JPG

Edytowano przez gruby33 (zobacz historię edycji)
Napisano

Jeżeli już wentylator to działający stale, cichy i energooszczędny. Albo wariant z większą kratką, tak żeby wentylator, gdy nie pracuje, nie blokował przepływu powietrza do kanału wyciągowego. Inaczej, w czasie gdy wentylator nie będzie działał, to nie będzie dobrej wymiany powietrza w innych pomieszczeniach, gdzie są tylko nawiewy.

Napisano (edytowany)

Lokalizacja kratki nie ma znaczenia , a na poddaszu went. grawitacyjna funkcjonuje bardzo słabo. Trzeba też brać pod uwagę skapywanie wody kondensującej w krótkim  kanale went. - wskazane podłączenie przez trójnik z odprowadzeniem skroplin. W miarę dobre rozwiązane to to nasada hybrydowa na wylocie z kanału.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Napisano
5 godzin temu, mhtyl napisał:

Gdzie masz kanał wentylacyjny?

Kanał jest tam gdzie zaznaczone na zielono .

Czyli co panowie lepiej zostawić zwykła kratkę?

Napisano
5 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

na poddaszu went. grawitacyjna funkcjonuje bardzo słabo

więc dobrze byłoby zamontować wentylator

 

5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

wariant z większą kratką, tak żeby wentylator, gdy nie pracuje, nie blokował przepływu powietrza do kanału wyciągowego.

i najlepiej

16 minut temu, gruby33 napisał:

tam gdzie zaznaczone na zielono .

 

7 godzin temu, gruby33 napisał:

wentylator z higrostatem

 

Napisano
10 godzin temu, gruby33 napisał:

Kanał jest tam gdzie zaznaczone na zielono .

Czyli co panowie lepiej zostawić zwykła kratkę?

Czyli montuj tam, nie będziesz kombinował z żadnymi przedłużkami.

1 godzinę temu, gruby33 napisał:

Dzięki. 

Więc jednak wezmę tak jak myślałem ten z higrostetem.

Wybiorę tylko jakiś mało zakryty. A będzie on średnicy 125mm.

Z higrostatem bym nie proponował bo on włącza się przy podwyższonej wilgotności a i jego działanie tez jest wątpliwe.

Zamontował bym na czujnik ruchu lub na czujnik światła ewentualnie zwykły On/Off.

Napisano
2 godziny temu, mhtyl napisał:

Z higrostatem bym nie proponował bo on włącza się przy podwyższonej wilgotności a i jego działanie tez jest wątpliwe.

Zamontował bym na czujnik ruchu lub na czujnik światła ewentualnie zwykły On/Off.

Czytam uważnie temat, bo mam podobną sytuację, szczególnie zimą.

O ile porą wiosenno-letnio-jesienną okno w łazience jest najczęściej non stop uchylone i problemów nie ma, o tyle w porach chłodniejszych gdy okno jest zamknięte, po wzięciu prysznica łazienka jest mocno zaparowana a jej wentylacja trwa długo.

Przekłada się to na zbyt dużą wilgotność w pomieszczeniu.

mam w niej taki zwykły kanał elastyczny, wychodzący na nieużytkowe poddasze, więc postanowiłem wstawić tam wentylator właśnie ten z czujnikiem wilgoci.

W pierwszym momencie pomyślałem o takim podłączonym do włącznika światła, ale że prysznic często domownicy biorą w porze, kiedy włączanie światła w łazience jest zbędne ( pory roku kiedy dzień jest długi ) zdecydowałem się na ten z higrometrem.

Będzie działał zawsze podczas używania natrysku i wentylował nawet po wyjściu z łazienki.

 

Pytanie.

Dlaczego piszesz że jego działanie jest wątpliwe?

 

Napisano

Są wentylatory podwójnie działające. Cena nie jest dużo wyższa. Włącza się razem z włączeniem światła, a wyłącza po zgaszeniu światła ale nie od razu tylko za określony czas, który można ustawić od chyba minuty do 30minut. Dodatkowo jeśli higrostat nadal wykryje duża wilgotność to także załączy wentylator.

Napisano
15 minut temu, gruby33 napisał:

Są wentylatory podwójnie działające. Cena nie jest dużo wyższa. Włącza się razem z włączeniem światła, a wyłącza po zgaszeniu światła ale nie od razu tylko za określony czas, który można ustawić od chyba minuty do 30minut. Dodatkowo jeśli higrostat nadal wykryje duża wilgotność to także załączy wentylator.

Wszystko dobrze pod warunkiem że zasilanie wentylatora podłączone jest do włącznika światła .

Napisano

Oczywiście. Bez tego nie będzie to działać :)

U mnie jest możliwość podłączenia pod włącznik oraz bezpośrednio na stałe do prądu bo kable są pociągnięte 

Napisano
2 godziny temu, bobiczek napisał:

Pytanie.

Dlaczego piszesz że jego działanie jest wątpliwe?

Kolega z pracy miał taki i działał nie tak jakby on chciał i w końcu przerobił go "na krotko" pominął układ sterujacy i podłączył go pod włącznik światła.

Nie wiem czy wszystkie tak działają ale nie ma pewności ze nie trafi się własnie taki na jaki trafił kolega.

1 godzinę temu, gruby33 napisał:

Są wentylatory podwójnie działające. Cena nie jest dużo wyższa. Włącza się razem z włączeniem światła, a wyłącza po zgaszeniu światła ale nie od razu tylko za określony czas, który można ustawić od chyba minuty do 30minut. Dodatkowo jeśli higrostat nadal wykryje duża wilgotność to także załączy wentylator.

Nie podwójne tylko chodzi tu raczej o wentylator z czujka na światło i po zapaleniu światła uruchamia się a po zgaszeniu działa tyle czasu ile ustawiło się timer, te 30 min to chyba max.

1 godzinę temu, joks napisał:

Wszystko dobrze pod warunkiem że zasilanie wentylatora podłączone jest do włącznika światła .

Nie tyle zasilanie musi być podłączone do wyłącznika co do zasilania nawet gdy wyłącznikiem odetniesz dopływ prądu.

Np taki wentylator z czujką na światło czy z higrometrem jest podłączony non stop pod napięcie.

Napisano (edytowany)
4 godziny temu, bobiczek napisał:

 

 

Pytanie.

Dlaczego piszesz że jego działanie jest wątpliwe?

 

Heniu ma rację, bo te proste higrometry od np. Dospela to gówniane urządzenia które trzeba dosłownie zalać wodą żeby włączyły wentylator.

Najlepszym rozwiązaniem jest podłączenie pod światło, a dodatkowo na wentylatorze wyłącznik, taka ciągajka na sznurek czy też łańcuszek.

Lub do tego jeszcze czasówka.

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano

Tak jak pisałem wcześniej, nie jestem zwolennikiem zakładania wyłącznie wentylatora działającego jedynie przez krótki czas. Bo co z wentylacją sąsiednich pomieszczeń, gdy wentylator nie działa? Lepiej założyć wentylator, który nie blokuje kanału wentylacyjnego. Wtedy może włączać się przy zwiększonej wilgotności, ale gdy on nie pracuje, mamy wentylację grawitacyjną.

Napisano
19 godzin temu, mhtyl napisał:

Nie podwójne tylko chodzi tu raczej o wentylator z czujka na światło i po zapaleniu światła uruchamia się a po zgaszeniu działa tyle czasu ile ustawiło się timer, te 30 min to chyba max.

Np. Awenta silent KWS125T. Ma podłączenie do kostki na 3 przewody. Jeden to przewód neutralny. Drugi to fazowy na stałe, który zasila sterowanie higrometrem. Trzeci to przewód również fazowy ale podłączony z włącznika światła, który włącza timer.

Napisano
4 godziny temu, gruby33 napisał:

Np. Awenta silent KWS125T. Ma podłączenie do kostki na 3 przewody. Jeden to przewód neutralny. Drugi to fazowy na stałe, który zasila sterowanie higrometrem. Trzeci to przewód również fazowy ale podłączony z włącznika światła, który włącza timer.

Nie wiem jak ma podłączenie ten wentylator ale nie wydaje mi się aby miał on funkcje On/Off bo jaki sens miałby wtedy czujnik wilgotności. Timer jest załączony automatycznie po zakończeniu pracy w tym przypadku gdy wilgotność spadnie wentylator będzie działał przez ustawiony czas.

 

Napisano
6 godzin temu, gruby33 napisał:

Np. Awenta silent KWS125T. Ma podłączenie do kostki na 3 przewody. Jeden to przewód neutralny. Drugi to fazowy na stałe, który zasila sterowanie higrometrem. Trzeci to przewód również fazowy ale podłączony z włącznika światła, który włącza timer.

Masz rację, znalazłem opis ale można go podłączyć na dwa sposoby, pierwszy jest taki jak opisujesz.

Cytat

Pierwszy sposób z pełną funkcjonalnością wentylatora: Przewód fazowy (z napięciem, zazwyczaj przewód w kolorze brązowym) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą L. Przewód fazowy doprowadzony do zacisku L powinien być poprowadzony bezpośrednio z puszki. Jest to faza zasilająca. Przewód zerowy (zazwyczaj przewód w kolorze niebieskim) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą N. Do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą T podłączamy również przewód fazowy ten sam co do zacisku L ale poprowadzony przez włącznik światła lub oddzielny włącznik który będzie uruchamiał wentylator. Jest to tak zwana faza uruchamiająca dająca impuls wentylatorowi do uruchomienia się. Przy takim podłączeniu wentylator będzie uruchamiał się samoczynnie w momencie wykrycia podniesionego poziomu wilgoci w danym pomieszczeniu oraz będzie możliwość uruchomienia wentylatora za pomocą włącznika razem ze światłem lub oddzielnym włącznikiem w przypadku gdy poziom wilgoci nie podniósł się.

 

 

Cytat

Drugi sposób z niepełną funkcjonalnością wentylatora: Przewód fazowy (z napięciem, zazwyczaj przewód w kolorze brązowym) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą L. Przewód fazowy doprowadzony do zacisku L powinien być poprowadzony bezpośrednio z puszki. Jest to faza zasilająca. Przewód zerowy (zazwyczaj przewód w kolorze niebieskim) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą N.

Przy takim podłączeniu wentylator będzie uruchamiał się samoczynnie tylko w momencie wykrycia podniesionego poziomu wilgoci w danym pomieszczeniu, bez możliwości uruchomienia wentylatora ręcznie przez użytkownika np. ze światłem.

 

I opis jak działa timer.

Cytat

Zasada działania higrostatu i opóźnienia wyłączenia. Wentylator aby się uruchomić potrzebuje być czymś „pobudzony”, i jest to albo podniesiony poziom wilgoci lub impuls z włącznika który daje napięcie na zacisk T. W obu tych przypadkach opóźnienie wyłączenia zaczyna odliczać czas od momentu gdy czynnik który wzbudził wentylator ustanie. W przypadku gdy wentylator został uruchomiony dodatkowym włącznikiem przez podanie zasilania na zacisk T opóźnienie wyłączenia zostanie uruchomione w momencie wyłączenia włącznika. Natomiast gdy wentylator uruchomił się samoczynnie wykrywając podniesiony poziom wilgoci, opóźnienie wyłączenia zostanie uruchomione w momencie, gdy wilgoć z pomieszczenia zostanie usunięta i poziom tej wilgoci spadnie poniżej poziomu ustawionego na potencjometrze. Zielona dioda na układzie elektronicznym wskazuje czy wentylator wykrył wilgoć czy nie. Jeśli dioda umieszczona obok potencjometru którym regulujemy czułość czujnika wilgoci świeci się na zielono to znaczy, że poziom wilgoci w pomieszczeniu jest większy, niż poziom wilgoci ustawiony na potencjometrze. Dopiero od momentu zgaśnięcia zielonej diody wentylator zaczyna liczyć zwłokę wyłączenia.

 

 

http://www.awenta.pl/images/dopobrania/porady/jak_podlaczyc_wentylator_higrostat.pdf

Napisano

Ja mam wentylator z timerem - Vents 100 MT. Generalnie to działa, mam ustawiony tajmer na 10 minut ale może chodzić i 20 minut a i tak po kąpieli wszystko zaparowane. Coś nie tak z wentylacją chyba. Muszę rozszczelniać okno.

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam .Mam pytanie jak dokleić płytkę której już nie ma dłuższy czas do tarasu ,jak nie ma jak do czego jej dokleić .Na Zdjęciu to jest od kleju bo ta płytka na drewno jest przyklejona . https://zapodaj.net/plik-qmlTGjAND9
    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...