Skocz do zawartości

Gdzie lepiej zamontować wentylator łazienkowy


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam,

 

W załączniku dodaję szybko rzut łazienki (na poddaszu) z painta :D Oryginalnie miejsce na kratkę wentylacyjną jest w miejscu zaznaczonym na zielono. Robię tam zabudowę z płyt GK na WC, która będzie pod sam sufit więc kratkę wentylacyjną muszę albo wysunąć na na moją zabudowę albo przerzucić trochę w inne miejsce. I teraz są 3 opcja montażu wentylatora (chcę zamontować zamiast zwykłej kratki wentylator z higrostatem):

 

1. Zamontowany zostaje na boku zabudowy i skierowany w stronę przyrznica.

2. Zamontowany zostaje podobnie jak oryginalny wyciąg z przodu zabudowy lecz bliżej prysznica

3. Zostaje w tym samym miejscu gdzie zaznaczony na zielono z przodu zabudowy.

 

Zabudowa odstaje od ściany na 20cm. Szerokość jej to 90cm.

Lazienka.JPG

Edytowano przez gruby33 (zobacz historię edycji)
Napisano

Jeżeli już wentylator to działający stale, cichy i energooszczędny. Albo wariant z większą kratką, tak żeby wentylator, gdy nie pracuje, nie blokował przepływu powietrza do kanału wyciągowego. Inaczej, w czasie gdy wentylator nie będzie działał, to nie będzie dobrej wymiany powietrza w innych pomieszczeniach, gdzie są tylko nawiewy.

Napisano (edytowany)

Lokalizacja kratki nie ma znaczenia , a na poddaszu went. grawitacyjna funkcjonuje bardzo słabo. Trzeba też brać pod uwagę skapywanie wody kondensującej w krótkim  kanale went. - wskazane podłączenie przez trójnik z odprowadzeniem skroplin. W miarę dobre rozwiązane to to nasada hybrydowa na wylocie z kanału.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Napisano
5 godzin temu, mhtyl napisał:

Gdzie masz kanał wentylacyjny?

Kanał jest tam gdzie zaznaczone na zielono .

Czyli co panowie lepiej zostawić zwykła kratkę?

Napisano
5 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

na poddaszu went. grawitacyjna funkcjonuje bardzo słabo

więc dobrze byłoby zamontować wentylator

 

5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

wariant z większą kratką, tak żeby wentylator, gdy nie pracuje, nie blokował przepływu powietrza do kanału wyciągowego.

i najlepiej

16 minut temu, gruby33 napisał:

tam gdzie zaznaczone na zielono .

 

7 godzin temu, gruby33 napisał:

wentylator z higrostatem

 

Napisano
10 godzin temu, gruby33 napisał:

Kanał jest tam gdzie zaznaczone na zielono .

Czyli co panowie lepiej zostawić zwykła kratkę?

Czyli montuj tam, nie będziesz kombinował z żadnymi przedłużkami.

1 godzinę temu, gruby33 napisał:

Dzięki. 

Więc jednak wezmę tak jak myślałem ten z higrostetem.

Wybiorę tylko jakiś mało zakryty. A będzie on średnicy 125mm.

Z higrostatem bym nie proponował bo on włącza się przy podwyższonej wilgotności a i jego działanie tez jest wątpliwe.

Zamontował bym na czujnik ruchu lub na czujnik światła ewentualnie zwykły On/Off.

Napisano
2 godziny temu, mhtyl napisał:

Z higrostatem bym nie proponował bo on włącza się przy podwyższonej wilgotności a i jego działanie tez jest wątpliwe.

Zamontował bym na czujnik ruchu lub na czujnik światła ewentualnie zwykły On/Off.

Czytam uważnie temat, bo mam podobną sytuację, szczególnie zimą.

O ile porą wiosenno-letnio-jesienną okno w łazience jest najczęściej non stop uchylone i problemów nie ma, o tyle w porach chłodniejszych gdy okno jest zamknięte, po wzięciu prysznica łazienka jest mocno zaparowana a jej wentylacja trwa długo.

Przekłada się to na zbyt dużą wilgotność w pomieszczeniu.

mam w niej taki zwykły kanał elastyczny, wychodzący na nieużytkowe poddasze, więc postanowiłem wstawić tam wentylator właśnie ten z czujnikiem wilgoci.

W pierwszym momencie pomyślałem o takim podłączonym do włącznika światła, ale że prysznic często domownicy biorą w porze, kiedy włączanie światła w łazience jest zbędne ( pory roku kiedy dzień jest długi ) zdecydowałem się na ten z higrometrem.

Będzie działał zawsze podczas używania natrysku i wentylował nawet po wyjściu z łazienki.

 

Pytanie.

Dlaczego piszesz że jego działanie jest wątpliwe?

 

Napisano

Są wentylatory podwójnie działające. Cena nie jest dużo wyższa. Włącza się razem z włączeniem światła, a wyłącza po zgaszeniu światła ale nie od razu tylko za określony czas, który można ustawić od chyba minuty do 30minut. Dodatkowo jeśli higrostat nadal wykryje duża wilgotność to także załączy wentylator.

Napisano
15 minut temu, gruby33 napisał:

Są wentylatory podwójnie działające. Cena nie jest dużo wyższa. Włącza się razem z włączeniem światła, a wyłącza po zgaszeniu światła ale nie od razu tylko za określony czas, który można ustawić od chyba minuty do 30minut. Dodatkowo jeśli higrostat nadal wykryje duża wilgotność to także załączy wentylator.

Wszystko dobrze pod warunkiem że zasilanie wentylatora podłączone jest do włącznika światła .

Napisano

Oczywiście. Bez tego nie będzie to działać :)

U mnie jest możliwość podłączenia pod włącznik oraz bezpośrednio na stałe do prądu bo kable są pociągnięte 

Napisano
2 godziny temu, bobiczek napisał:

Pytanie.

Dlaczego piszesz że jego działanie jest wątpliwe?

Kolega z pracy miał taki i działał nie tak jakby on chciał i w końcu przerobił go "na krotko" pominął układ sterujacy i podłączył go pod włącznik światła.

Nie wiem czy wszystkie tak działają ale nie ma pewności ze nie trafi się własnie taki na jaki trafił kolega.

1 godzinę temu, gruby33 napisał:

Są wentylatory podwójnie działające. Cena nie jest dużo wyższa. Włącza się razem z włączeniem światła, a wyłącza po zgaszeniu światła ale nie od razu tylko za określony czas, który można ustawić od chyba minuty do 30minut. Dodatkowo jeśli higrostat nadal wykryje duża wilgotność to także załączy wentylator.

Nie podwójne tylko chodzi tu raczej o wentylator z czujka na światło i po zapaleniu światła uruchamia się a po zgaszeniu działa tyle czasu ile ustawiło się timer, te 30 min to chyba max.

1 godzinę temu, joks napisał:

Wszystko dobrze pod warunkiem że zasilanie wentylatora podłączone jest do włącznika światła .

Nie tyle zasilanie musi być podłączone do wyłącznika co do zasilania nawet gdy wyłącznikiem odetniesz dopływ prądu.

Np taki wentylator z czujką na światło czy z higrometrem jest podłączony non stop pod napięcie.

Napisano (edytowany)
4 godziny temu, bobiczek napisał:

 

 

Pytanie.

Dlaczego piszesz że jego działanie jest wątpliwe?

 

Heniu ma rację, bo te proste higrometry od np. Dospela to gówniane urządzenia które trzeba dosłownie zalać wodą żeby włączyły wentylator.

Najlepszym rozwiązaniem jest podłączenie pod światło, a dodatkowo na wentylatorze wyłącznik, taka ciągajka na sznurek czy też łańcuszek.

Lub do tego jeszcze czasówka.

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano

Tak jak pisałem wcześniej, nie jestem zwolennikiem zakładania wyłącznie wentylatora działającego jedynie przez krótki czas. Bo co z wentylacją sąsiednich pomieszczeń, gdy wentylator nie działa? Lepiej założyć wentylator, który nie blokuje kanału wentylacyjnego. Wtedy może włączać się przy zwiększonej wilgotności, ale gdy on nie pracuje, mamy wentylację grawitacyjną.

Napisano
19 godzin temu, mhtyl napisał:

Nie podwójne tylko chodzi tu raczej o wentylator z czujka na światło i po zapaleniu światła uruchamia się a po zgaszeniu działa tyle czasu ile ustawiło się timer, te 30 min to chyba max.

Np. Awenta silent KWS125T. Ma podłączenie do kostki na 3 przewody. Jeden to przewód neutralny. Drugi to fazowy na stałe, który zasila sterowanie higrometrem. Trzeci to przewód również fazowy ale podłączony z włącznika światła, który włącza timer.

Napisano
4 godziny temu, gruby33 napisał:

Np. Awenta silent KWS125T. Ma podłączenie do kostki na 3 przewody. Jeden to przewód neutralny. Drugi to fazowy na stałe, który zasila sterowanie higrometrem. Trzeci to przewód również fazowy ale podłączony z włącznika światła, który włącza timer.

Nie wiem jak ma podłączenie ten wentylator ale nie wydaje mi się aby miał on funkcje On/Off bo jaki sens miałby wtedy czujnik wilgotności. Timer jest załączony automatycznie po zakończeniu pracy w tym przypadku gdy wilgotność spadnie wentylator będzie działał przez ustawiony czas.

 

Napisano
6 godzin temu, gruby33 napisał:

Np. Awenta silent KWS125T. Ma podłączenie do kostki na 3 przewody. Jeden to przewód neutralny. Drugi to fazowy na stałe, który zasila sterowanie higrometrem. Trzeci to przewód również fazowy ale podłączony z włącznika światła, który włącza timer.

Masz rację, znalazłem opis ale można go podłączyć na dwa sposoby, pierwszy jest taki jak opisujesz.

Cytat

Pierwszy sposób z pełną funkcjonalnością wentylatora: Przewód fazowy (z napięciem, zazwyczaj przewód w kolorze brązowym) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą L. Przewód fazowy doprowadzony do zacisku L powinien być poprowadzony bezpośrednio z puszki. Jest to faza zasilająca. Przewód zerowy (zazwyczaj przewód w kolorze niebieskim) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą N. Do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą T podłączamy również przewód fazowy ten sam co do zacisku L ale poprowadzony przez włącznik światła lub oddzielny włącznik który będzie uruchamiał wentylator. Jest to tak zwana faza uruchamiająca dająca impuls wentylatorowi do uruchomienia się. Przy takim podłączeniu wentylator będzie uruchamiał się samoczynnie w momencie wykrycia podniesionego poziomu wilgoci w danym pomieszczeniu oraz będzie możliwość uruchomienia wentylatora za pomocą włącznika razem ze światłem lub oddzielnym włącznikiem w przypadku gdy poziom wilgoci nie podniósł się.

 

 

Cytat

Drugi sposób z niepełną funkcjonalnością wentylatora: Przewód fazowy (z napięciem, zazwyczaj przewód w kolorze brązowym) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą L. Przewód fazowy doprowadzony do zacisku L powinien być poprowadzony bezpośrednio z puszki. Jest to faza zasilająca. Przewód zerowy (zazwyczaj przewód w kolorze niebieskim) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą N.

Przy takim podłączeniu wentylator będzie uruchamiał się samoczynnie tylko w momencie wykrycia podniesionego poziomu wilgoci w danym pomieszczeniu, bez możliwości uruchomienia wentylatora ręcznie przez użytkownika np. ze światłem.

 

I opis jak działa timer.

Cytat

Zasada działania higrostatu i opóźnienia wyłączenia. Wentylator aby się uruchomić potrzebuje być czymś „pobudzony”, i jest to albo podniesiony poziom wilgoci lub impuls z włącznika który daje napięcie na zacisk T. W obu tych przypadkach opóźnienie wyłączenia zaczyna odliczać czas od momentu gdy czynnik który wzbudził wentylator ustanie. W przypadku gdy wentylator został uruchomiony dodatkowym włącznikiem przez podanie zasilania na zacisk T opóźnienie wyłączenia zostanie uruchomione w momencie wyłączenia włącznika. Natomiast gdy wentylator uruchomił się samoczynnie wykrywając podniesiony poziom wilgoci, opóźnienie wyłączenia zostanie uruchomione w momencie, gdy wilgoć z pomieszczenia zostanie usunięta i poziom tej wilgoci spadnie poniżej poziomu ustawionego na potencjometrze. Zielona dioda na układzie elektronicznym wskazuje czy wentylator wykrył wilgoć czy nie. Jeśli dioda umieszczona obok potencjometru którym regulujemy czułość czujnika wilgoci świeci się na zielono to znaczy, że poziom wilgoci w pomieszczeniu jest większy, niż poziom wilgoci ustawiony na potencjometrze. Dopiero od momentu zgaśnięcia zielonej diody wentylator zaczyna liczyć zwłokę wyłączenia.

 

 

http://www.awenta.pl/images/dopobrania/porady/jak_podlaczyc_wentylator_higrostat.pdf

Napisano

Ja mam wentylator z timerem - Vents 100 MT. Generalnie to działa, mam ustawiony tajmer na 10 minut ale może chodzić i 20 minut a i tak po kąpieli wszystko zaparowane. Coś nie tak z wentylacją chyba. Muszę rozszczelniać okno.

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...