Skocz do zawartości

Gdzie lepiej zamontować wentylator łazienkowy


Recommended Posts

Witam,

 

W załączniku dodaję szybko rzut łazienki (na poddaszu) z painta :D Oryginalnie miejsce na kratkę wentylacyjną jest w miejscu zaznaczonym na zielono. Robię tam zabudowę z płyt GK na WC, która będzie pod sam sufit więc kratkę wentylacyjną muszę albo wysunąć na na moją zabudowę albo przerzucić trochę w inne miejsce. I teraz są 3 opcja montażu wentylatora (chcę zamontować zamiast zwykłej kratki wentylator z higrostatem):

 

1. Zamontowany zostaje na boku zabudowy i skierowany w stronę przyrznica.

2. Zamontowany zostaje podobnie jak oryginalny wyciąg z przodu zabudowy lecz bliżej prysznica

3. Zostaje w tym samym miejscu gdzie zaznaczony na zielono z przodu zabudowy.

 

Zabudowa odstaje od ściany na 20cm. Szerokość jej to 90cm.

Lazienka.JPG

Edytowano przez gruby33 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Jeżeli już wentylator to działający stale, cichy i energooszczędny. Albo wariant z większą kratką, tak żeby wentylator, gdy nie pracuje, nie blokował przepływu powietrza do kanału wyciągowego. Inaczej, w czasie gdy wentylator nie będzie działał, to nie będzie dobrej wymiany powietrza w innych pomieszczeniach, gdzie są tylko nawiewy.

Link do komentarza

Lokalizacja kratki nie ma znaczenia , a na poddaszu went. grawitacyjna funkcjonuje bardzo słabo. Trzeba też brać pod uwagę skapywanie wody kondensującej w krótkim  kanale went. - wskazane podłączenie przez trójnik z odprowadzeniem skroplin. W miarę dobre rozwiązane to to nasada hybrydowa na wylocie z kanału.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
5 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

na poddaszu went. grawitacyjna funkcjonuje bardzo słabo

więc dobrze byłoby zamontować wentylator

 

5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

wariant z większą kratką, tak żeby wentylator, gdy nie pracuje, nie blokował przepływu powietrza do kanału wyciągowego.

i najlepiej

16 minut temu, gruby33 napisał:

tam gdzie zaznaczone na zielono .

 

7 godzin temu, gruby33 napisał:

wentylator z higrostatem

 

Link do komentarza
10 godzin temu, gruby33 napisał:

Kanał jest tam gdzie zaznaczone na zielono .

Czyli co panowie lepiej zostawić zwykła kratkę?

Czyli montuj tam, nie będziesz kombinował z żadnymi przedłużkami.

1 godzinę temu, gruby33 napisał:

Dzięki. 

Więc jednak wezmę tak jak myślałem ten z higrostetem.

Wybiorę tylko jakiś mało zakryty. A będzie on średnicy 125mm.

Z higrostatem bym nie proponował bo on włącza się przy podwyższonej wilgotności a i jego działanie tez jest wątpliwe.

Zamontował bym na czujnik ruchu lub na czujnik światła ewentualnie zwykły On/Off.

Link do komentarza
2 godziny temu, mhtyl napisał:

Z higrostatem bym nie proponował bo on włącza się przy podwyższonej wilgotności a i jego działanie tez jest wątpliwe.

Zamontował bym na czujnik ruchu lub na czujnik światła ewentualnie zwykły On/Off.

Czytam uważnie temat, bo mam podobną sytuację, szczególnie zimą.

O ile porą wiosenno-letnio-jesienną okno w łazience jest najczęściej non stop uchylone i problemów nie ma, o tyle w porach chłodniejszych gdy okno jest zamknięte, po wzięciu prysznica łazienka jest mocno zaparowana a jej wentylacja trwa długo.

Przekłada się to na zbyt dużą wilgotność w pomieszczeniu.

mam w niej taki zwykły kanał elastyczny, wychodzący na nieużytkowe poddasze, więc postanowiłem wstawić tam wentylator właśnie ten z czujnikiem wilgoci.

W pierwszym momencie pomyślałem o takim podłączonym do włącznika światła, ale że prysznic często domownicy biorą w porze, kiedy włączanie światła w łazience jest zbędne ( pory roku kiedy dzień jest długi ) zdecydowałem się na ten z higrometrem.

Będzie działał zawsze podczas używania natrysku i wentylował nawet po wyjściu z łazienki.

 

Pytanie.

Dlaczego piszesz że jego działanie jest wątpliwe?

 

Link do komentarza

Są wentylatory podwójnie działające. Cena nie jest dużo wyższa. Włącza się razem z włączeniem światła, a wyłącza po zgaszeniu światła ale nie od razu tylko za określony czas, który można ustawić od chyba minuty do 30minut. Dodatkowo jeśli higrostat nadal wykryje duża wilgotność to także załączy wentylator.

Link do komentarza
15 minut temu, gruby33 napisał:

Są wentylatory podwójnie działające. Cena nie jest dużo wyższa. Włącza się razem z włączeniem światła, a wyłącza po zgaszeniu światła ale nie od razu tylko za określony czas, który można ustawić od chyba minuty do 30minut. Dodatkowo jeśli higrostat nadal wykryje duża wilgotność to także załączy wentylator.

Wszystko dobrze pod warunkiem że zasilanie wentylatora podłączone jest do włącznika światła .

Link do komentarza
2 godziny temu, bobiczek napisał:

Pytanie.

Dlaczego piszesz że jego działanie jest wątpliwe?

Kolega z pracy miał taki i działał nie tak jakby on chciał i w końcu przerobił go "na krotko" pominął układ sterujacy i podłączył go pod włącznik światła.

Nie wiem czy wszystkie tak działają ale nie ma pewności ze nie trafi się własnie taki na jaki trafił kolega.

1 godzinę temu, gruby33 napisał:

Są wentylatory podwójnie działające. Cena nie jest dużo wyższa. Włącza się razem z włączeniem światła, a wyłącza po zgaszeniu światła ale nie od razu tylko za określony czas, który można ustawić od chyba minuty do 30minut. Dodatkowo jeśli higrostat nadal wykryje duża wilgotność to także załączy wentylator.

Nie podwójne tylko chodzi tu raczej o wentylator z czujka na światło i po zapaleniu światła uruchamia się a po zgaszeniu działa tyle czasu ile ustawiło się timer, te 30 min to chyba max.

1 godzinę temu, joks napisał:

Wszystko dobrze pod warunkiem że zasilanie wentylatora podłączone jest do włącznika światła .

Nie tyle zasilanie musi być podłączone do wyłącznika co do zasilania nawet gdy wyłącznikiem odetniesz dopływ prądu.

Np taki wentylator z czujką na światło czy z higrometrem jest podłączony non stop pod napięcie.

Link do komentarza
4 godziny temu, bobiczek napisał:

 

 

Pytanie.

Dlaczego piszesz że jego działanie jest wątpliwe?

 

Heniu ma rację, bo te proste higrometry od np. Dospela to gówniane urządzenia które trzeba dosłownie zalać wodą żeby włączyły wentylator.

Najlepszym rozwiązaniem jest podłączenie pod światło, a dodatkowo na wentylatorze wyłącznik, taka ciągajka na sznurek czy też łańcuszek.

Lub do tego jeszcze czasówka.

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Tak jak pisałem wcześniej, nie jestem zwolennikiem zakładania wyłącznie wentylatora działającego jedynie przez krótki czas. Bo co z wentylacją sąsiednich pomieszczeń, gdy wentylator nie działa? Lepiej założyć wentylator, który nie blokuje kanału wentylacyjnego. Wtedy może włączać się przy zwiększonej wilgotności, ale gdy on nie pracuje, mamy wentylację grawitacyjną.

Link do komentarza
19 godzin temu, mhtyl napisał:

Nie podwójne tylko chodzi tu raczej o wentylator z czujka na światło i po zapaleniu światła uruchamia się a po zgaszeniu działa tyle czasu ile ustawiło się timer, te 30 min to chyba max.

Np. Awenta silent KWS125T. Ma podłączenie do kostki na 3 przewody. Jeden to przewód neutralny. Drugi to fazowy na stałe, który zasila sterowanie higrometrem. Trzeci to przewód również fazowy ale podłączony z włącznika światła, który włącza timer.

Link do komentarza
4 godziny temu, gruby33 napisał:

Np. Awenta silent KWS125T. Ma podłączenie do kostki na 3 przewody. Jeden to przewód neutralny. Drugi to fazowy na stałe, który zasila sterowanie higrometrem. Trzeci to przewód również fazowy ale podłączony z włącznika światła, który włącza timer.

Nie wiem jak ma podłączenie ten wentylator ale nie wydaje mi się aby miał on funkcje On/Off bo jaki sens miałby wtedy czujnik wilgotności. Timer jest załączony automatycznie po zakończeniu pracy w tym przypadku gdy wilgotność spadnie wentylator będzie działał przez ustawiony czas.

 

Link do komentarza
6 godzin temu, gruby33 napisał:

Np. Awenta silent KWS125T. Ma podłączenie do kostki na 3 przewody. Jeden to przewód neutralny. Drugi to fazowy na stałe, który zasila sterowanie higrometrem. Trzeci to przewód również fazowy ale podłączony z włącznika światła, który włącza timer.

Masz rację, znalazłem opis ale można go podłączyć na dwa sposoby, pierwszy jest taki jak opisujesz.

Cytat

Pierwszy sposób z pełną funkcjonalnością wentylatora: Przewód fazowy (z napięciem, zazwyczaj przewód w kolorze brązowym) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą L. Przewód fazowy doprowadzony do zacisku L powinien być poprowadzony bezpośrednio z puszki. Jest to faza zasilająca. Przewód zerowy (zazwyczaj przewód w kolorze niebieskim) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą N. Do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą T podłączamy również przewód fazowy ten sam co do zacisku L ale poprowadzony przez włącznik światła lub oddzielny włącznik który będzie uruchamiał wentylator. Jest to tak zwana faza uruchamiająca dająca impuls wentylatorowi do uruchomienia się. Przy takim podłączeniu wentylator będzie uruchamiał się samoczynnie w momencie wykrycia podniesionego poziomu wilgoci w danym pomieszczeniu oraz będzie możliwość uruchomienia wentylatora za pomocą włącznika razem ze światłem lub oddzielnym włącznikiem w przypadku gdy poziom wilgoci nie podniósł się.

 

 

Cytat

Drugi sposób z niepełną funkcjonalnością wentylatora: Przewód fazowy (z napięciem, zazwyczaj przewód w kolorze brązowym) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą L. Przewód fazowy doprowadzony do zacisku L powinien być poprowadzony bezpośrednio z puszki. Jest to faza zasilająca. Przewód zerowy (zazwyczaj przewód w kolorze niebieskim) należy podłączyć do zacisku na układzie elektronicznym wentylatora opatrzonego literą N.

Przy takim podłączeniu wentylator będzie uruchamiał się samoczynnie tylko w momencie wykrycia podniesionego poziomu wilgoci w danym pomieszczeniu, bez możliwości uruchomienia wentylatora ręcznie przez użytkownika np. ze światłem.

 

I opis jak działa timer.

Cytat

Zasada działania higrostatu i opóźnienia wyłączenia. Wentylator aby się uruchomić potrzebuje być czymś „pobudzony”, i jest to albo podniesiony poziom wilgoci lub impuls z włącznika który daje napięcie na zacisk T. W obu tych przypadkach opóźnienie wyłączenia zaczyna odliczać czas od momentu gdy czynnik który wzbudził wentylator ustanie. W przypadku gdy wentylator został uruchomiony dodatkowym włącznikiem przez podanie zasilania na zacisk T opóźnienie wyłączenia zostanie uruchomione w momencie wyłączenia włącznika. Natomiast gdy wentylator uruchomił się samoczynnie wykrywając podniesiony poziom wilgoci, opóźnienie wyłączenia zostanie uruchomione w momencie, gdy wilgoć z pomieszczenia zostanie usunięta i poziom tej wilgoci spadnie poniżej poziomu ustawionego na potencjometrze. Zielona dioda na układzie elektronicznym wskazuje czy wentylator wykrył wilgoć czy nie. Jeśli dioda umieszczona obok potencjometru którym regulujemy czułość czujnika wilgoci świeci się na zielono to znaczy, że poziom wilgoci w pomieszczeniu jest większy, niż poziom wilgoci ustawiony na potencjometrze. Dopiero od momentu zgaśnięcia zielonej diody wentylator zaczyna liczyć zwłokę wyłączenia.

 

 

http://www.awenta.pl/images/dopobrania/porady/jak_podlaczyc_wentylator_higrostat.pdf

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...