Skocz do zawartości

Piec gazowy dwufunkcyjny - co z kominem?


Recommended Posts

Witam serdecznie zacne grono, mam taki problem a mianowicie za niedługo wkracza mi firma budowlana na działkę i szef firmy doradził mi żeby zamiast komina w kotłowni zamontować coś w stylu rury "wentylacyjnej" do której podłączy się piec gazowy dwufunkcyjny. Stwierdził że szkoda wydawać kasę na standartowy komin jak będzie pod niego podpięty piec gazowy. Jak Wy to widzicie z własnego doświadczenia czy wydawać kasę na budowę komina tradycyjnego czy raczej skusić się na propozycję właściciela firmy budowlanej. Jak dobrze go zrozumiałem to do rury wentylacyjnej włożyć system spalinowo - powietrzny i będzie to spełniać swoją funkcję. Dodam że wyjście tego układu będzie w dachu. Piec gazowy dwufunkcyjny o mocy około 26 - 28 kW. Z góry dziękuję za wszelkie sugestie i doradztwo. Pozdrawiam

Link do komentarza

A cóż to za "fabryka", że montujesz piec o TAKIEJ mocy :icon_eek:???

 

A co do komina, to szef firmy dobrze ci radzi.

 

Jaki system wentylacji masz zaplanowany - grawitacyjny, czy mechaniczny?

Grzanie podłogowe, czy grzejniki?, a może mix?

Link do komentarza
6 godzin temu, rahim32 napisał:

Jak dobrze go zrozumiałem to do rury wentylacyjnej włożyć system spalinowo - powietrzny i będzie to spełniać swoją funkcję. Dodam że wyjście tego układu będzie w dachu. Piec gazowy dwufunkcyjny o mocy około 26 - 28 kW. Z góry dziękuję za wszelkie sugestie i doradztwo. Pozdrawiam

 

5 godzin temu, uroboros napisał:

A cóż to za "fabryka", że montujesz piec o TAKIEJ mocy :icon_eek:???

Dokładnie,jeśli standardowy dom to wystarczy połowa tej mocy aż nadto,poza tym jeśli np. system spalinowy "rura w rurze" przez ścianę (ja tak mam) to dozwolone jest najwyżej 20 kW jeśli dobrze pamiętam.

Link do komentarza

Faktycznie trochę przesadziłem z mocą bo spojrzałem jeszcze raz na parametry pieców i podane jest 20 Kw. Dom będzie parterowy o powierzchni 100 m2 a ogrzewanie podłogowe z tym że w salonie, korytarzu i sypialniach będą położone panele na podłogę. Jedyny grzejnik znajdzie się w łazience na ręczniki. Czy taka moc pieca będzie odpowiednia czy za duża i nie warto przepłacać bo się tej mocy nie wykorzysta? System wentylacji mam zaplanowany grawitacyjny. Czyli według was takie rozwiązanie zastępujące komin jak bardziej sprawdza się? Czy w takim wypadku budowlańcy mają mi zainstalować rurę z tworzywa sztucznego jak do wentylacji wychodzący poza linię dachu a w tedy instalator pieca gazowego zainstaluje w środku tej rury system spalinowo-powietrzny? Czy tak by to miało wyglądać? Jeżeli tak to jaka jest wymagana średnica takiej rury wentylacyjne?

Edytowano przez rahim32 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Totalne pomylenie pojęć. Kocioł do pracy w systemie powietrzno-spalinowym to kocioł z zamkniętą komorą spalania i może być tak jedno, jak i dwufunkcyjny. Z kolei moc kotła dwufunkcyjnego zależy od oczekiwanego komfortu przygotowania c.w.u. i proponowane wartości są jak najbardziej odpowiednie  (min, 24 kW). Najlepiej wybrać kocioł kondensacyjny, modulowany palnik dostosuje moc grzania dla aktualnych potrzeb dla pracy w c.o.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Najwięcej mocy idzie na przygotowanie cwu w trybie przepływowym. Są też kotły jednofunkcyjne z zaworem trójdrożnym, gotowe do podłączenia zasobnika.

 

Kondensacja to sposób pracy kotła i zjawisko odzysku ciepła ze spalin. I te kotły mają zamkniętą komorę spalania.

Kotły atmosferyczne mają komorę otwartą i czerpią powietrze z pomieszczenia. W procesie spalania nie ma mowy o odzysku ciepła ze spalin - brak efektu kondensacji.

 

Jedno lub dwufunkcyjny to samo co lub co+cwu.

 

Jak wspomniał Przedmówca Cezary - nie mieszajcie pojęć  - i tu "2 słowa" ode mnie -  nie każdy czerwony samochód sportowy to zaraz musi być ferrari. I odwrotnie - Ferrari nie musi być zawsze czerwone.

Link do komentarza

z mojego podwórka - dom z poddaszem użytkowym 127 mpu

kocioł kondensacyjny jednofunkcyjny 12 kW z dużą modulacją,zasobnik cwu bodajże 100l, wentylacja grawitacyjna,odpływ spalin przez ścianę typu rura w rurze (3 kolanka,więc odpływ "łamany")

nie musisz wkładać rury spalinowej w jakiś otwór wentylacyjny,przebijasz ścianę i wkładasz gotową,przewidzianą do modelu kotła rurę spalinową 

 

3 osoby w domu w tym dwie kobiety,ciepłej wody nigdy nie braklo
 

Link do komentarza

Rura wentylacyjna służy do wentylacji. Do ogrzewania podłogowego (niskotemperaturowego) na 99,9 procent instalator w każdej hurtowni poleci nowoczesny kocioł kondensacyjny z mocą na co dobraną do zapotrzebowania na ciepło + ewentualnie cwu (czyli pewno poleci dwufunkcyjny) i minimalna moc na 99,9 procent to 20-24 kW.

Do odprowadzenia spalin i poboru powietrza do procesu spalania służą specjalne kominy (np. rura w rurze).

 

Jak napisał Buster - wystarczyło 12 kW + zasobnik. Skoro wystarcza na co w mrozy i na podgrzew cwu - ok - nie polemizuję. Wszystko zależy od zapotrzebowania na co i od liczebności rodziny. W krótkim czasie przygotować wodę do kąpieli i zmywania jednocześnie to dla kotła duży wysiłek.

Link do komentarza

Jak napisał wyżej p. Cezary, skoro kocioł będzie dwufunkcyjny to jego wysoka moc wynika wyłącznie z konieczności zapewnienia odpowiedniej ilości ciepłej wody przy jej przepływowym ogrzewaniu. Moc takiego kotła w trybie ogrzewania pomieszczeń jest zupełnie inna. Zestawianie mocy kotłów jedno- i dwufunkcyjnych jest zupełnie bez sensu.

Osobna sprawa, czy kocioł będzie sobie dobrze radził w obu trybach pracy przy tak dużej rozbieżności i czy nie lepszy byłby kocioł jednofunkcyjny, współpracujący z zasobnikiem. Jednak tu  nic nie wiemy o domu, instalacjach, potrzebach mieszkańców, więc nie sposób coś doradzać.

Nie rozumiem co to ma być za rura, w którą zostanie włożony system powietrzno-spalinowy. Trzeba dopytać o szczegóły tych, którzy zaproponowali takie rozwiązanie.

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Czyli mam rozumieć że system powietrzno spalinowy zamontować na etapie budowy domu do stanu surowego i takie rozwiązanie spełni swoje zadanie? Wyjście będzie na dachu ze względu a usytuowanie pieca oraz względy estetyczne (żony punkt widzenia).

P.S. piec będzie raczej na pewno dwufunkcyjny.

Link do komentarza

Chodzi o to, że taki system doprowadzenia powietrza/odprowadzenia spalin rozwiązany np.  jako rura w rurze

https://informatorbudownictwa.pl/systemy-kominowe-kominki-i-piece/kominy-stalowe/kominflex/p/3092-nadcisnieniowy-komin-typu-wsps

(100 mm większa rura i w środku 60 mm) musi być poprowadzony wolnym kanałem kominowym lub przez ścianę - o ile wysokość zawieszenia kotła i wysokość pomieszczenia oraz inne warunki na to pozwolą.

https://budujemydom.pl/irbj/porady/47726-przepisy-dotyczace-wyrzutu-spalin-przez-sciane-budynku

W tym linku jest też zdjęcie - nie z budynku mieszkalnego ale daje pewien wgląd w zagadnienie.

Są też systemy, które doprowadzają powietrze i odprowadzają spaliny odrębnymi przewodami.

Nie może być to "twórczość radosna" a dedykowane rozwiązanie. I na całe szczęście dla domorosłych konstruktorów, robi to przeszkolony instalator, który potem uruchamia kocioł i podpisuje gwarancję.

 

Przewody izolowane nie dadzą się zrealizować jako rura w rurze - przestrzeń między ścianką wewnętrzna a zewnętrzną zajmuje izolacja termiczna.

 

Link do komentarza
2 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

musi być poprowadzony wolnym kanałem kominowym

Właśnie w tym kierunku cały czas moje pytanie zmierza czy mogę system "rura w rurze" poprowadzić spaliny i dopływ świerzego powietrza poza linię dachu bez instalowania jeszcze jakiejś osłony dla tego systemu np komin a w nim w/w system. Może to jeszcze opiszę tak: dom jest parterowy z bez użytkowego poddasza tylko strych a dach wykonany system wiązarowy. Między strychem a sufitem podwieszanym będzie ocieplenie z waty. Czy system rura w rurze przebiegająca w rejonie wiązarów - drewno będzie bezpiecznym rozwiązaniem jeżeli chodzi o PPOŻ czy musi być to jeszcze w jakiś sposób zabezpieczone? Jeżeli był by komin no to sprawa jest prosta a co jak się chce z niego zrezygnować?

Link do komentarza

rura w rurze - o ile zmieści się w przekroju kanału - będzie ok. Pod warunkiem, ze to będzie wolny kanał z wlotem na dole w kotłowni czy w miejscu instalacji kotła, a z wylotem na górze. Na górze będzie też zabezpieczeni żeby nie nakapało a dodatkowo rura nie będzie luźno latać w przewodzie tylko będzie miała takie specjalne rozpórki.

 

Jeżeli samodzielny komin stalowy - nie jako wkład  - to system turbo dwuścienny (izolowany) do wyrzutu spalin, natomiast powietrze musisz pobrać drugim przewodem.

Link do komentarza

Jak ma dużo pieniędzy to pewnie, że może, tylko po co? Szkoda kasy na takie ceregiele, tym bardziej że pisze

22 godziny temu, rahim32 napisał:

Jak Wy to widzicie z własnego doświadczenia czy wydawać kasę na budowę komina tradycyjnego czy raczej skusić się na propozycję właściciela firmy budowlanej.

nie chce wywalać kasy na budowę komina.

22 godziny temu, rahim32 napisał:

Jak dobrze go zrozumiałem to do rury wentylacyjnej włożyć system spalinowo - powietrzny i będzie to spełniać swoją funkcję. Dodam że wyjście tego układu będzie w dachu.

Wydaje mi się, że źle go zrozumiałeś. Na pewno chodziło o wystawienie owej rury w rurze poprzez ścianę.

Link do komentarza
10 godzin temu, rahim32 napisał:

.................

P.S. piec będzie raczej na pewno dwufunkcyjny.

zastanów się dobrze, ogrzewanie CWU przepływowo to zero komfortu, czekasz chwilę, aż się piec załączy, w tym czasie zdążysz umyć ręce w zimnej wodzie, ktoś Ci odkręci wodę w innym miejscu czerpania CWU i masz odczuwalne skoki temperatury. Tak, tak wiem, że teraz to są nowoczesne przepływowe, że to nie stare "junkersy", ale komfort używania CWU zapewni Ci tylko zasobnik CWU i cyrkulacja jeśli daleko do punktów czerpania wody (i wtedy kocioł jednofukcyjny)

Zastanów się dobrze, czy chcesz mieć ciepłą wodę jak w "blokach"

 

pozdrawiam

Link do komentarza
58 minut temu, mhtyl napisał:

nie chce wywalać kasy na budowę komina.

Wydaje mi się, że źle go zrozumiałeś. Na pewno chodziło o wystawienie owej rury w rurze poprzez ścianę.

Nie...

10 godzin temu, rahim32 napisał:

Wyjście będzie na dachu ze względu a usytuowanie pieca oraz względy estetyczne (żony punkt widzenia).

I nie ma dyskusji!!!

Link do komentarza
6 godzin temu, rahim32 napisał:

Szanowni koledzy to jakie rozwiązanie polecacie bo już trochę zgupłem... Tak jak wyżej piec dwufunkcyjny i czy budować komin czy coś innego jeżeli tak jakie (wyjście na dachu)...

może jednak przemówisz żonie.......da się? :) 

 

ja bym zrobił przez ścianę,ze ściany wystaje tylko taki "grzybek",w dodatku pod okapem,tego wcale się nie widzi
tak jak wiele spraw teraz przyprawiających Cię o ból głowy a których potem wcale!!! nie będziesz zauważał.
dlaczego przez ścianę?...bo nie lubię dziurawić dachu....

 

Link do komentarza
22 godziny temu, rahim32 napisał:

Jedyny grzejnik znajdzie się w łazience na ręczniki

Zrób do niego grzałkę elektryczną, nie będziesz grzał wody w CO ponad to, czego wymaga podłogówka.

 

32 minuty temu, Buster napisał:

ja bym zrobił przez ścianę,

18 godzin temu, rahim32 napisał:

Wyjście będzie na dachu ze względu a usytuowanie pieca

W samym ŚRODKU budynku? Wiele ewentualnych ścian do przebicia przez rurę?

 

Może wrzuć jakiś szkic usytuowania pieca...

Link do komentarza
15 minut temu, uroboros napisał:

W samym ŚRODKU budynku? Wiele ewentualnych ścian do przebicia przez rurę?

Tego  nie wiemy czy będzie w środku, ale choćby nawet był usytuowany w środku to można poprowadzić rurę spalinową  w taki sposób aby była jak najmniej widoczna i obudować ją/zamaskować.

Komina nie chce budować ale z rury w rurze chce zrobić komin.

Link do komentarza
17 minut temu, mhtyl napisał:

Komina nie chce budować ale z rury w rurze chce zrobić komin. 

Komina - prawdziwego - nie chce budować za względów ekonomicznych, taki komin z rury w rurze może być elementem ozdobnym budynku, oczywiście po odpowiednim obudowaniu wylotu tej rury... Nie wymaga podstawy takiej, jak zwykły komin,

 

23 godziny temu, rahim32 napisał:

System wentylacji mam zaplanowany grawitacyjny.

Tu potrzebny jest jakiś komin... na tyle wysoki, aby powstał "cug", ciąg, wywołujący odpowiedni, wystarczający ruch powietrza...

 

Tak sobie dyskutujemy, a niewiele wiemy o samym budynku, oprócz tego, co " kapnął" nam rahim32...

Link do komentarza
15 minut temu, uroboros napisał:

Komina - prawdziwego - nie chce budować za względów ekonomicznych

To ja właśnie do tego zmierzam, komina nie chce budować bo drogo a jak wstawi rurę spalinową "rura w rurze" i wymuruje kanał    wentylacyjny aby puścić w nim ową rurę to wyjdzie taniej? Bo tak chce to zrobić to głęboko wątpię aby wyszło taniej aniżeli kupił by normalny komin systemowy do gazu i nie kombinował.

Link do komentarza

No, tak... trzebaby to skalkulować, a nie tylko dyskutować...

7 minut temu, mhtyl napisał:

wymuruje kanał    wentylacyjny aby puścić w nim o ru 

i jeszcze kanały - bo nie jeden - do wentylacj grawitacyjnej...

 

A dlaczego w nowym budynku nie pomyśli o mechanicznej, może z odzyskiem ciepła?

 

Nic właściwie nie wiemy o budynku...

Link do komentarza

A więc tak Panowie projekt domu to Domino Rex lustrzane odbicie z niewielkimi zmianami wewnątrz.

Załącznik nr 1 - Zaznaczone miejsce na czerwono jest miejscem usytuowania pieca.

Do ściany nośnej zewnętrznej jak i do dachu mam praktycznie taką samą odległość dlatego tak upieram się z wypustem na dach a nie na ścianie. Jak widać na projekcie w kotłowni znajduje się komin jak również wentylacja.

Załącznik  nr 2  - jeszcze pomyślałem żeby może usytuować rurę spalinowo - powietrzną między okapem dachu a daszkiem nad wejściem do domu ale odległości pomiędzy nimi są raczej za małe.

Załącznik nr 3 - rzut usytuowania rozmieszczenia kominów jak również wentylacji

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

No chyba że piec zamontować w rejonie okna kotłowni to w tedy odległość od ściany zewnętrznej będzie znikoma, i jak by się rura spalinowo - powietrzna zmieściła pomiędzy okap dachu a daszek nad wejściem to by było miodzio. Bo wylot z rury musi być odsłonięty czyli poza okapem czy może być bezpośrednio pod nim (między okapem a daszkiem)?

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Dnia 26.08.2018 o 23:17, rahim32 napisał:

Witam serdecznie zacne grono, mam taki problem a mianowicie za niedługo wkracza mi firma budowlana na działkę i szef firmy doradził mi żeby zamiast komina w kotłowni zamontować coś w stylu rury "wentylacyjnej" do której podłączy się piec gazowy dwufunkcyjny. Stwierdził że szkoda wydawać kasę na standartowy komin jak będzie pod niego podpięty piec gazowy. Jak Wy to widzicie z własnego doświadczenia czy wydawać kasę na budowę komina tradycyjnego czy raczej skusić się na propozycję właściciela firmy budowlanej. Jak dobrze go zrozumiałem to do rury wentylacyjnej włożyć system spalinowo - powietrzny i będzie to spełniać swoją funkcję. Dodam że wyjście tego układu będzie w dachu. Piec gazowy dwufunkcyjny o mocy około 26 - 28 kW. Z góry dziękuję za wszelkie sugestie i doradztwo. Pozdrawiam

Witam, 

Taka możliwość istnieje, lecz przy zastosowaniu gazowego kotła kondensacyjnego do mocy 21kW dla budynku jednorodzinnego wolnostojącego (zgodnie z Dziennikiem Ustaw nr 75). Można wtedy wykonać wyrzut spalin przez rurę koncentryczną wyprowadzoną przez ścianę budynku, bez potrzeby montażu wkładu spalinowego ze stali kwasoodpornej w kominie. Jeżeli wybierze Pan kocioł o mocy ok. 26kW będzie wymagane odprowadzenie spalin przez komin. Zachęcam przy okazji do zapoznania się z ofertą kotłów kondensacyjnych marki Junkers-Bosch z rodziny Cerapur oraz Bosch Condens. Więcej szczegółowych informacji można znaleźć na stronie internetowej produktu: http://www.junkers.pl/produkty/kotly/kotly-kondensacyjne/
Chętnie odpowiem na ewentualne dalsze pytania. 
Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant marki Junkers-Bosch

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Niestety nie ma co się spodziewać spektakularnych efektów. Tu kilka osób dzieli się radami w podobnym temacie:  
    • Po drugiej ścianie nie ma nic z tych rzeczy, stoi po prostu szafka i nie ma tam żadnych rur ani nic Jest to mieszkanie świeżo po remoncie w stanie deweloperskim i nie było na niej żadnych usterek. I tak ślady herbaty były pojedynczymi plamami-a tutaj mam wrażenie, że albo może za mocno przycisnęłam, albo może farba była za gęsta-cięzko powiedzieć, ale spróbuj odmalować na nowo docelową farbą tak jak Pan sugeruje.
    • A czy coś wiadomo czemu ten fragment ściany ma inną strukturę? Bo już samo to jest zastanawiające. Ponadto co jest po drugiej stronie tej ściany? Czasem takie dziwne rzeczy wychodzą, gdy po drugiej stronie jest np. prysznic i ściana ulega nadmiernemu zawilgoceniu. Zakładam, że nie jest to po prostu miejsce, w którym rozlała się ta herbata? jeżeli nie ma jakichś szczególnych przyczyn tego stanu rzeczy i powodów do niepokoju to powinno wystarczyć pokrycie ściany farbą separacyjną (na plamy), potem pomalowanie jej docelową farbą.
    • witam ponownie,   po przeczytaniu paru artykułów oraz obejrzeniu filmów na YT, zdecydowałem się, że zrobię instalacje wodnej na rozdzielaczach 2x rozdzielcze do zimnej wody(7 punktów) do ciepłej 3 punkty i tutaj następujące opcję: - rozdzielacz - 3 punkty na podwójnych kolankach(cyrkulacja)  - rozdzielacz na 2 punkty a przez prysznic podwójne kolanko cyrkulacyjne(prysznic jest pierwszym punktem)   Ale bardziej zastanawia mnie fakt przekrojów/przepływów...od pionu mam wyjście na 1/2 do pierwszego zaworu i tak też poprowadziłem instalację dalej. I nie wiem czy gdzieś dalej w instalacji ma sens używania przekrojów np.: 3/4 lub pex 20, skoro tutaj mamy wąskie gardło. Mam 2 typy rozdzielaczy np.: 3/4 belka i zawory 3/4 drugi belka 3/4 i zawory 1/2. Zastanawiałem się żeby użyć dwa łączone lewy 3/4x1/2 na np.: miskę wc a prawy 3/4x3/4 na np.: prysznic, wannę lub zlewozmywak. Jeszcze inna rzecz mnie nurtuje, będę miał zasobnik pojemnościowy i tutaj zastanawiam się czy może na ciepłą wodę i cyrkulację dać np.: pex 20mm, czy to ma sens skoro wcześniej mamy pex 16 lub gwint 1/2, bo jeżeli dobrze rozumiem to zimna wodą wypycha ciepłą wodę z boilera. Zastanawiam się czy może dać też baterie termostatyczne, ale to jest nowy wątek, choć temp wody będę miał raczej stałą 45/40stopni to po przeczytaniu wstępu, gdzie piszą, że mogą usprawnić utrzymanie temp. w przypadku skoków ciśnienia/przepływu więc tam z tyłu głowy trochę też o tym myślę. Ale tak jak pisałem to jest nowy wątek. Z drugiej strony też tak patrzę, że wszystkie gwinty do baterii wannowej, prysznica są na g1/2. Na pewno lepiej byłoby jakbym instalację do rozdzielacza/czy miał poprowadzoną na np.: 3/4, w tedy chyba puszczenie wszystko na pex 16mm nie stanowiłoby problemu.   Jeszcze mam pytanie w jakiej kolejności podpinać punkty pod rozdzielacz zimnej wody? Wstępnie założyłem, że bliżej od źródła będą elementy z dużym/wrażliwym poborem i tak np.: zasobnik, prysznic, zlewozmywak, wanna(tutaj mogę poczekać odkręcam i czekam), z "drugiej strony" będzie miska wc(tym bardziej mogę czekać), zmywarka itd. Proszę o opinię wszystkich, a na pewno: @Redakcja@animus
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...