Skocz do zawartości

Dziennik domku pod lasem


Recommended Posts

11 godzin temu, Takiowaki napisał:

Takie coś wytrzyma pół roku?

http://allegro.pl/rozdzielnica-budowlana-zabezpieczona-gotowa-i5537220573.html

To zamówię i w środę lecę do ZE.

Jak coś będę wiedział, to się tu pochwalę :)

 

Lecimy dalej z przemyśleniami.

Komin.

Jako taki potrzebny będzie chyba tylko do odprowadzenia spalin z kominka znajdującego się w salonie na I piętrze. Grzanie części mieszkalnej w planach PC powietrzną. Rekuperacja.

Otwory pod komin są w każdym stropie przygotowane. Czy wystarczyłoby wymurować mu podstawę przez dwie kondygnacje (piwnica i parter), a jako taki systemowy rozpocząć na podłodze na I piętrze? Wysokość osiągnąłby w granicach 4,80m. Wystarczy? Czy zejść jeszcze niżej do garażu (wtedy +2,70m) i zamówić kompletny systemowy na ~7,5m?

A samo wymurowanie podstawy z bloczków betonowych?

Jak to ma być komin tylko do kominka to zastanowiłbym się nad budową komina od stropu piętra. Po co budować tyle komina przez wszystkie kondygnacje?

Kominek nie będzie chyba na środku?

Odpowiednio uwzglednisz w projekcie obciazenie stropu w tym miejscu.

 

Nie zapomnij od razu w stropie porobić przelotów dla anemostatow do wentylacji poziomu niższego.

Czy Ty masz już stropy wylane?

Link do komentarza
2 godziny temu, retrofood napisał:

Ta posiada. Zawsze to nieco bezpieczniej. Oczywiście, przed oddaniem do użytkowania PE należy uziemić.

A gdy nie ma wykonanego uziemienia? W sensie i tak w rozdzielnicy z licznikami podłączają PE do tego napowietrznego.

1 godzinę temu, MrTomo napisał:

Jak to ma być komin tylko do kominka to zastanowiłbym się nad budową komina od stropu piętra. Po co budować tyle komina przez wszystkie kondygnacje?

Kominek nie będzie chyba na środku?

Odpowiednio uwzglednisz w projekcie obciazenie stropu w tym miejscu.

 

Nie zapomnij od razu w stropie porobić przelotów dla anemostatow do wentylacji poziomu niższego.

Czy Ty masz już stropy wylane?

Stropy są. Nad parterem dwuteownik mieszany z żebrowaną, nad piętrem kanałowy.

Otwór przelotowy na komin przez wszystkie stropy również.

 

Link do komentarza
42 minuty temu, Takiowaki napisał:

A gdy nie ma wykonanego uziemienia? W sensie i tak w rozdzielnicy z licznikami podłączają PE do tego napowietrznego.

Napowietrznego PE nie ma. Nie istnieje.

Jeśli natomiast masz na myśli uziemienie w szafce przyłączeniowej stawianej przez ZE, to korzystanie z niego jest totalnym nieporozumieniem i oczywistym błędem. Odsyłam Cię do artykułów o uziemieniach, gdzieś tu znajdziesz.  Link

Ty masz mieć swoje uziemienie, możliwie najbliżej miejsca gdzie najczęściej toczy się życie. Poczytaj też o wyrównywaniu potencjałów instalacji wprowadzanych do obiektu budowlanego - link w moim podpisie.

 

1 minutę temu, Takiowaki napisał:

O tak to wygląda strop nad piętrem. Czyli tu gdzie powstanie salon z kominkiem

Takie sprawy powinieneś konsultować z kierownikiem budowy, po to go masz.

Link do komentarza
7 minut temu, joks napisał:

Ja bym zrobił ten komin od poziomu 0 cały systemowy , na dole wyczystka , ewentualne przecieki z zewnątrz też spłyną na dół nie zalewając stropu .

Też mam takie wrażenie. I zwyczajny fundament pod komin, a nie obciążanie stropu.

Tyle, że na kominach to ja się nie znam, ot czasem jakiś lufcik tylko przeczyściłem. Damski...

Link do komentarza
7 minut temu, joks napisał:

Ja bym zrobił ten komin od poziomu 0 cały systemowy , na dole wyczystka , ewentualne przecieki z zewnątrz też spłyną na dół nie zalewając stropu .

 

No właśnie. Wystarczy wymurować stopę z fundamentowych na 2,5 wysokości, żeby z piwnicy wyjść. I w garażu wyczystka, i skropliny zlecą...

2 minuty temu, retrofood napisał:

Też mam takie wrażenie. I zwyczajny fundament pod komin, a nie obciążanie stropu.

Nawet nie planowałem go obciążać kominem. Po to te otwory, żeby na ławie się oparł bez oddziaływania na stropy.

 

31 minut temu, retrofood napisał:

Napowietrznego PE nie ma. Nie istnieje.

Jeśli natomiast masz na myśli uziemienie w szafce przyłączeniowej stawianej przez ZE, to korzystanie z niego jest totalnym nieporozumieniem i oczywistym błędem. Odsyłam Cię do artykułów o uziemieniach, gdzieś tu znajdziesz.  Link

Ty masz mieć swoje uziemienie, możliwie najbliżej miejsca gdzie najczęściej toczy się życie. Poczytaj też o wyrównywaniu potencjałów instalacji wprowadzanych do obiektu budowlanego

 

Świadom jestem konieczności własnego uziemienia. Ale w tym momencie go nie wyczaruję bez dodatkowych fundamentów.

ZE przy przenoszeniu liczników na zewnątrz budynków np z lat 80tych do czego to zabezpiecza, skoro nie ma często żadnego PE w budynku? Łączą z N linii??

5 minut temu, joks napisał:

Pisałeś coś o podmurowaniu bloczkami ...nie kombinuj , normalnie wylać w glebie płytę ze zbrojeniem , tak aby przynajmniej po 70 cm wystawała poza obrys komina a wierzchem licowała się z chudziakiem i koniecznie izolacja przeciwwilgociowa..

zobacz mój szkic na poprzedniej stronie. Mam piwnicę, ale mi tam za cholerę komin nie potrzebny. Jak zacznę systemowo lecieć to mi komin zejdzie na 11m :|

Link do komentarza
51 minut temu, Takiowaki napisał:

Świadom jestem konieczności własnego uziemienia. Ale w tym momencie go nie wyczaruję bez dodatkowych fundamentów.

ZE przy przenoszeniu liczników na zewnątrz budynków np z lat 80tych do czego to zabezpiecza, skoro nie ma często żadnego PE w budynku? Łączą z N linii??

1. Do tej rozdzielnicy budowlanej wystarczy uziom szpilkowy. Na przykład taki:

YWRkPTIyNXgyMjV4ZmZmZmZm_src_72322-zesta

 

Uziom stalowy pomiedziowany z gwintem. Umożliwia głębokie pogrążenie za pomocą wibromłotów.

 

2. To są instalacje TN-C. Tam jest jeden przewód ochronno - neutralny PEN. Ale wtedy nie da się zastosować zabezpieczenia różnicowo - prądowego.

Muszą wystarczyć wtedy nadmiarowo - prądowe, dlatego ważna jest wielkość IPZ (impedancja pętli zwarcia).

Link do komentarza
19 minut temu, Takiowaki napisał:

Jest gdzieś w internetach takie cudo? Bo na alle-gro tylko jakieś prostsze 2 x 1,5m

Tu jest katalog http://www.rst.pl/pl/oferta-handlowa/uziemienia/item/106-uziomy-pionowe-pomiedziowane-galmar-z-gwintem.html

Tu drugi http://www.spinpol.com.pl/katalogi_firmowe

A tu coś nowego http://www.elbud.waw.pl/wp-content/uploads/2013/06/Uziom-DO-EL.pdf

Oczywiście, Tobie wystarczy ten zwykły z allegro. Potem przerzucisz instalację na uziom fundamentowy pod dobudową.

Link do komentarza
Dnia ‎2017‎-‎12‎-‎31 o 10:31, MrTomo napisał:

Jak to ma być komin tylko do kominka to zastanowiłbym się nad budową komina od stropu piętra. Po co budować tyle komina przez wszystkie kondygnacje?

Kominek nie będzie chyba na środku?

Czy wymurowanie podstawy komina przez piwnicę do poziomu 0,00m z bloczka betonowego fundamentowego jest do zaakceptowania? Komin systemowy z wkładem ceramicznym fi 180, plus dwa przewody wentylacyjne. Jeden podłączony do garażu, drugi w piwnicy.

 

WP_20180103_004.jpg

Link do komentarza

Doooobra...

;)

Ma ktoś jakieś materiały na temat projektowania wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła? :)

 

Układ ścian na piętrze (załączona koncepcja) raczej w lewej części (sypialnia, łazienka i pralnia) się nie zmieni.

Zastanawiamy się nad szerokością garderoby (zakładałem 1,40m, ale nie wiem czy będzie wygodnie się wewnątrz poruszać).

Ścianek spiżarki też jeszcze nie ma. Ale bardziej przestronną chcemy mieć chyba kuchnię niż salon. Jego 3,00m szerokości założyliśmy na kanapę w kształcie litery U.

Kubatury poszczególne więc się raczej nie zmienią. Gdzie nie ma potrzeby podłączenia wentylacji? Garderoba i spiżarka?

Jak wlicza się klatkę schodową?

Centrala rekuperatora głośna jest? W zamyśle planowałem umiejscowić ją na poddaszu. Gdzie nie ma jeszcze działówek i jest możliwość swobodnej aranżacji. Przewody można by ulokować w posadzce i wygodnie wyjść w sufitach pomieszczeń na piętrze. Na piętrze przewidywana jest jedna łazienka, pomieszczenie na rekuperator, reszta to komunikacja i pokoje dzieciaków.

pietro.jpg

Takie cuś mi się widzi :icon_rolleyes:

koncepcja.jpg

Link do komentarza

Zapomnij o kubaturze.

Podstawowa zasada odprowadzenie/wywiew powietrza z pomieszczeń brudnych w ilości:

- 30 - 70 m3/h w zależności od rodzaju kuchenki .

- 50 m3/h z łazienki,

- 30 m3/h z osobnego WC,

- 15m3/h z pomocniczego pomieszczenia bez okna.

 

Nawiew powietrza nie mniej jak  20m3/h na 1 osobę (przewidzianą w projekcie budowlanym). Ważne aby zachować to w sypialniach, a w pozostałych pomieszczeniach np. w salonie, dostarczyć resztę wynikającą z sumy powietrza usuwanego.

Link do komentarza
4 godziny temu, bajbaga napisał:

- 30 - 70 m3/h w zależności od rodzaju kuchenki .

Jak to się ma do okapu?

4 godziny temu, bajbaga napisał:

Nawiew powietrza nie mniej jak  20m3/h na 1 osobę (przewidzianą w projekcie budowlanym). Ważne aby zachować to w sypialniach, a w pozostałych pomieszczeniach np. w salonie, dostarczyć resztę wynikającą z sumy powietrza usuwanego.

Liczymy to kondygnacjami?

Np na parterze mi wychodzi około 180m3/h brudnego do usunięcia i jedna sypialnia dwu-osobowa (czyli nawiew + 40m3/h). 140m3/h pozostałego nawiewu rozdzielić na korytarz, jadalnię i salon?

Na piętrze do usunięcia 95m3/h, a 4 pokoje dla 4 osób czyli nawiewu 80m3/h - te 15m3/h różnicy mogę rozdzielić i zwiększyć w pokojach do wyrównania?

Link do komentarza
13 godzin temu, Takiowaki napisał:

Jak to się ma do okapu?

Okap nie jest systemem wentylacyjnym - nie działa ciągle.

 

13 godzin temu, Takiowaki napisał:

Liczymy to kondygnacjami?

Liczymy/bilansujemy  globalnie i "rozdzielamy"cały system.

 

Wykonanie wentylacji w tym obiekcie nie będzie ani łatwe ani tanie. Trzeba będzie się mocno postarać, być może trzeba będzie stworzyć dwa niezależne obiegi wentylacyjne. Całkowite ukrycie przewodów wentylacyjnych też będzie problemem.

Coś mi się wydaje, że w tych pomieszczeniach bez okien, trzeba będzie zastosować i wywiew i nawiew.

 

W tym przypadku rozwiązanie wentylacyjne inne niż WM nawiewno-wywiewna nie "pociągnie" w wystarczającej wydajności - zwłaszcza latem.

12 godzin temu, MrTomo napisał:

Mozna ukryć w skosach jak ci pasuje

On nie ma tam gdzie ukryć przewodów:

WP_20171228_006.jpg

Link do komentarza
Dnia 3.01.2018 o 15:17, Takiowaki napisał:

Czy wymurowanie podstawy komina przez piwnicę do poziomu 0,00m z bloczka betonowego fundamentowego jest do zaakceptowania?

Rozumiem, że kominek w salonie.

Moim zdaniem, prościej będzie umiejscowienie kominka w rogu salonu i wyprowadzenie komina (stalowego) przez ścianę boczną budynku - trzeba wszystko skalkulować.

To samo dotyczy dostarczenia powietrza do kominka.

Link do komentarza
1 minutę temu, MrTomo napisał:

Ostatecznie można je jakoś zamaskować pod sufitem.

Ale myślę, że da radę schować nas sufitem.

 

Musi jeszcze pomyśleć o kominku i doprowadzeniu powietrza.

 

A można wpuścić w kanały stropu?

Do kominka pójdzie dołem, przez garaż w wełnie pod sufitem.

13 minut temu, bajbaga napisał:

To jest klocek o długości trochę ponad 20m i szerokości trochę ponad 6m i istniejącej wysokości pomieszczeń trochę mniejszej jak 2,5 m.

 

PRZECHLAPANE !

 

Centralę ustawić przy klatce schodowej? Najdalej wyjdzie 8-10m do pomieszczeń?

Od czepni do centrali może być 9m?

Link do komentarza
4 minuty temu, MrTomo napisał:

Ale myślę, że da radę schować nas sufitem.

Teoretycznie tak - ale to zależy od ocieplenia, a każde przerwanie ocieplenia dla poprowadzenia przewodów wentylacyjnych, to potencjalny mostek termiczny.

Nie zapominaj o długości przewodów - będą znaczne, a to może wymusić większy przektój.

Link do komentarza
9 minut temu, Takiowaki napisał:

Centralę ustawić przy klatce schodowej? Najdalej wyjdzie 8-10m do pomieszczeń?

Od czepni do centrali może być 9m?

Tyle, że czerpnia i wyrzutnia to tylko część instalacji i dość prosta.

Rozprowadzenie przewodów nawiewnych i wywiewnych to inna bajka - najdalsza odległość dla wentylatora to dobrze ponad 20m (bo odległości się "sumują".

A duża odległość to większy przekrój przewodów.

 

Link do komentarza

Nawiewy i wywiewy muszą być w takich miejscach w których zapewni to prawidłowy obieg powietrza.

Dla przykładu:

- w garderobie, wywiew w górnym lewym rogu pomieszczenia,

- w pralni, wywiew w w górnym prawym rogu pomieszczenia.

- w sypialni, nawiew w górnym lewym rogu pomieszczenia.

 

Oczywiście przy zachowaniu wymaganych szczelin w drzwiach.

Link do komentarza
35 minut temu, bajbaga napisał:

Rozprowadzenie przewodów nawiewnych i wywiewnych to inna bajka - najdalsza odległość dla wentylatora to dobrze ponad 20m (bo odległości się "sumują".

A duża odległość to większy przekrój przewodów.

Dlatego reku powinien mieć po dwie sekcje wentylatorów

1 na parter 1 na pięterko.

Z reku rurą 150/160 do rozdzielacza, który w miarę w centralnym miejscu a z niego "wężykami" do nawieiwów/wywiewów

nie robiłbym tu jakiegoś doktoratu co do przekrojów...

35 minut temu, bajbaga napisał:

Tyle, że czerpnia i wyrzutnia to tylko część instalacji i dość prosta.

Najistotniejsze chyba aby dobrze umieścić czerpnię.

 

Coby wpływało świeże powietrze, nie zalatujące czymś z okolicy :icon_mrgreen:

 

Na każdej kondygnacji będziesz miał podłogówkę?

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Przed chwilą, bajbaga napisał:

............ być może trzeba będzie stworzyć dwa niezależne obiegi wentylacyjne.

To nawet na pewno!

 

Zależnie też gdzie będzie reku, trzeb będzie znaleźć gdzieś miejsce na rury doprowadzające (pion) nawiew/wywiew na niższe/wyższe kondygnacje

Sam do tego dojdzie, jak zacznie projektować dla całego budynku :icon_biggrin:

Link do komentarza
49 minut temu, bajbaga napisał:

Rozprowadzenie przewodów nawiewnych i wywiewnych to inna bajka - najdalsza odległość dla wentylatora to dobrze ponad 20m (bo odległości się "sumują".

A duża odległość to większy przekrój przewodów

a suma długości kanałów nawiewnych i suma długości wywiewnych powinna być zbliżona również?

coś jakby tutaj? 17mb dla brudnego i około 21mb dla czystego powietrza?

Spokojnie, poradzimy powoli :)

WP_20180106_002.jpg

Link do komentarza
6 minut temu, bajbaga napisał:

Jakoś tak myślałem, że jest to strop/posadzka nad garażem :icon_rolleyes:

 

 

Moja wina, bo na odręcznym przekroju (kilka postów wcześniej przytoczył go @MrTomo ) nie zaznaczyłem jego grubości :icon_rolleyes:

Nie wiem jakie to ma parametry techniczne, ale chyba wylotny strop kanałowy, 22cm wysokości (średnicy kanałów nie zmierzyłem:icon_rolleyes:) rozłożony po wymiarze ~ 6m

Link do komentarza

Dobra. Czy myślę prawidłowo?

Rozmyślam teraz nad obiegiem brudnego powietrza do rekuperatora.

W kierunku odwrotnym (od reku). fi200 x 2,5mb do skrzynki rodzielczej. Z niej w prawo i w lewo rozdzielam różnymi średnicami ( w lewo 3 fi 90 i 1 fi 75) (w prawo 1 fi 90 i 1 fi 75) również do dwóch skrzynek rozdzielczych. Od nich docelowo do anemostatów w pomieszczeniach. Wydajność liczona według tabelki podanej od MrTomo (a ta chyba od bajbagi ;) ) dla prędkości ~3m/s. Średnice pomiędzy skrzynkami dobierałem, by sumy pól przekrojów się mniej więcej zgadzały.

Ma to sens?

WP_20180106_003.jpg

Link do komentarza
7 godzin temu, bajbaga napisał:

Okap nie jest systemem wentylacyjnym - nie działa ciągle.

Dla pewności, by sens stał się jednoznaczny: okapu nie podłączamy do systemu wentylacji, bo zrobi syf w rurach i rozchrzani bilans nawiew/wywiew. Ewentualnie robimy wywiew obok ślepego okapu sprytnie, tak, żeby tenże wywiew zasysał oczyszczone przez wkład węglowy okapu wyziewy z gara. :)

Link do komentarza
1 minutę temu, PeZet napisał:

Dla pewności, by sens stał się jednoznaczny: okapu nie podłączamy do systemu wentylacji, bo zrobi syf w rurach i rozchrzani bilans nawiew/wywiew. Ewentualnie robimy wywiew obok ślepego okapu sprytnie, tak, żeby tenże wywiew zasysał oczyszczone przez wkład węglowy okapu wyziewy z gara. :)

Okap podepnę do pionu przy kominie, który leci z piwnicy :)

Link do komentarza
6 godzin temu, bajbaga napisał:

Nawiewy i wywiewy muszą być w takich miejscach w których zapewni to prawidłowy obieg powietrza.

Dla przykładu:

- w garderobie, wywiew w górnym lewym rogu pomieszczenia,

No i znowu będzie dyskusja - w garderobie wywiew? Toż zapachy całego domu powędrują do tej garderoby, do tych cudnie wykrochmalonych i kokolino potraktowanych lawendowych prześcieradeł i majtasów, razem z całą domową wilgocią! W garderobie dajemy świeże powietrze z nawiewu. Nigdy nie wyciągamy powietrza przez garderobę.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
    • Ja mam piec kaflowy, ale zasady palenia są takie same. Tylko szybra nie ruszam, a reguluję jedynie dopływ powietrza. I zauważyłem, ze wyznacznikiem dobrego palenia są dwie rzeczy. Brak sadzy, o czym wspominaliśmy, oraz obecność popiołu na drugi dzień. Przy czym tu jest dokładnie odwrotnie niż z sadzą. Im więcej popiołu (czystego popiołu) w popielniku, tym lepsze było spalanie. Ekonomiczniejsze. Bo ciąg powietrza ani nie wywiewał ciepła, ani popiołu. Bo nie czarujmy się, duży ciąg oznacza wywiewanie popiołu przez komin. A wraz z nim ucieka i ciepło.    A szybra nie ruszam, bo go zwyczajnie nie mam.  Kanał z pieca do komina jest wykonany na stałe. Z tego też powodu nie kupuję czujnika czadu, bo nie ma racji bytu. Jeśli rozpalam i nie ma ciągu (bardzo rzadko, ale to się zdarza), to po prostu nie palę, bo się nie da. A jak już rozpalę i ciąg kominowy jest, to nie ma siły, wszystkie produkty spalania pójdą w komin, bo nie ma jak tej drogi zamknąć. Chyba, że ktoś zatkałby wylot komina na dachu.   Kiedyś tak bywało, w wieczór wigilijny złym sąsiadom kładziono na kominie szybę. Żeby światło prześwitywało, gdy będą szukać przyczyny.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...