Skocz do zawartości

Dziennik domku pod lasem


Recommended Posts

11 godzin temu, Takiowaki napisał:

Takie coś wytrzyma pół roku?

http://allegro.pl/rozdzielnica-budowlana-zabezpieczona-gotowa-i5537220573.html

To zamówię i w środę lecę do ZE.

Jak coś będę wiedział, to się tu pochwalę :)

 

Lecimy dalej z przemyśleniami.

Komin.

Jako taki potrzebny będzie chyba tylko do odprowadzenia spalin z kominka znajdującego się w salonie na I piętrze. Grzanie części mieszkalnej w planach PC powietrzną. Rekuperacja.

Otwory pod komin są w każdym stropie przygotowane. Czy wystarczyłoby wymurować mu podstawę przez dwie kondygnacje (piwnica i parter), a jako taki systemowy rozpocząć na podłodze na I piętrze? Wysokość osiągnąłby w granicach 4,80m. Wystarczy? Czy zejść jeszcze niżej do garażu (wtedy +2,70m) i zamówić kompletny systemowy na ~7,5m?

A samo wymurowanie podstawy z bloczków betonowych?

Jak to ma być komin tylko do kominka to zastanowiłbym się nad budową komina od stropu piętra. Po co budować tyle komina przez wszystkie kondygnacje?

Kominek nie będzie chyba na środku?

Odpowiednio uwzglednisz w projekcie obciazenie stropu w tym miejscu.

 

Nie zapomnij od razu w stropie porobić przelotów dla anemostatow do wentylacji poziomu niższego.

Czy Ty masz już stropy wylane?

Link do komentarza
2 godziny temu, retrofood napisał:

Ta posiada. Zawsze to nieco bezpieczniej. Oczywiście, przed oddaniem do użytkowania PE należy uziemić.

A gdy nie ma wykonanego uziemienia? W sensie i tak w rozdzielnicy z licznikami podłączają PE do tego napowietrznego.

1 godzinę temu, MrTomo napisał:

Jak to ma być komin tylko do kominka to zastanowiłbym się nad budową komina od stropu piętra. Po co budować tyle komina przez wszystkie kondygnacje?

Kominek nie będzie chyba na środku?

Odpowiednio uwzglednisz w projekcie obciazenie stropu w tym miejscu.

 

Nie zapomnij od razu w stropie porobić przelotów dla anemostatow do wentylacji poziomu niższego.

Czy Ty masz już stropy wylane?

Stropy są. Nad parterem dwuteownik mieszany z żebrowaną, nad piętrem kanałowy.

Otwór przelotowy na komin przez wszystkie stropy również.

 

Link do komentarza
42 minuty temu, Takiowaki napisał:

A gdy nie ma wykonanego uziemienia? W sensie i tak w rozdzielnicy z licznikami podłączają PE do tego napowietrznego.

Napowietrznego PE nie ma. Nie istnieje.

Jeśli natomiast masz na myśli uziemienie w szafce przyłączeniowej stawianej przez ZE, to korzystanie z niego jest totalnym nieporozumieniem i oczywistym błędem. Odsyłam Cię do artykułów o uziemieniach, gdzieś tu znajdziesz.  Link

Ty masz mieć swoje uziemienie, możliwie najbliżej miejsca gdzie najczęściej toczy się życie. Poczytaj też o wyrównywaniu potencjałów instalacji wprowadzanych do obiektu budowlanego - link w moim podpisie.

 

1 minutę temu, Takiowaki napisał:

O tak to wygląda strop nad piętrem. Czyli tu gdzie powstanie salon z kominkiem

Takie sprawy powinieneś konsultować z kierownikiem budowy, po to go masz.

Link do komentarza
7 minut temu, joks napisał:

Ja bym zrobił ten komin od poziomu 0 cały systemowy , na dole wyczystka , ewentualne przecieki z zewnątrz też spłyną na dół nie zalewając stropu .

Też mam takie wrażenie. I zwyczajny fundament pod komin, a nie obciążanie stropu.

Tyle, że na kominach to ja się nie znam, ot czasem jakiś lufcik tylko przeczyściłem. Damski...

Link do komentarza
7 minut temu, joks napisał:

Ja bym zrobił ten komin od poziomu 0 cały systemowy , na dole wyczystka , ewentualne przecieki z zewnątrz też spłyną na dół nie zalewając stropu .

 

No właśnie. Wystarczy wymurować stopę z fundamentowych na 2,5 wysokości, żeby z piwnicy wyjść. I w garażu wyczystka, i skropliny zlecą...

2 minuty temu, retrofood napisał:

Też mam takie wrażenie. I zwyczajny fundament pod komin, a nie obciążanie stropu.

Nawet nie planowałem go obciążać kominem. Po to te otwory, żeby na ławie się oparł bez oddziaływania na stropy.

 

31 minut temu, retrofood napisał:

Napowietrznego PE nie ma. Nie istnieje.

Jeśli natomiast masz na myśli uziemienie w szafce przyłączeniowej stawianej przez ZE, to korzystanie z niego jest totalnym nieporozumieniem i oczywistym błędem. Odsyłam Cię do artykułów o uziemieniach, gdzieś tu znajdziesz.  Link

Ty masz mieć swoje uziemienie, możliwie najbliżej miejsca gdzie najczęściej toczy się życie. Poczytaj też o wyrównywaniu potencjałów instalacji wprowadzanych do obiektu budowlanego

 

Świadom jestem konieczności własnego uziemienia. Ale w tym momencie go nie wyczaruję bez dodatkowych fundamentów.

ZE przy przenoszeniu liczników na zewnątrz budynków np z lat 80tych do czego to zabezpiecza, skoro nie ma często żadnego PE w budynku? Łączą z N linii??

5 minut temu, joks napisał:

Pisałeś coś o podmurowaniu bloczkami ...nie kombinuj , normalnie wylać w glebie płytę ze zbrojeniem , tak aby przynajmniej po 70 cm wystawała poza obrys komina a wierzchem licowała się z chudziakiem i koniecznie izolacja przeciwwilgociowa..

zobacz mój szkic na poprzedniej stronie. Mam piwnicę, ale mi tam za cholerę komin nie potrzebny. Jak zacznę systemowo lecieć to mi komin zejdzie na 11m :|

Link do komentarza
51 minut temu, Takiowaki napisał:

Świadom jestem konieczności własnego uziemienia. Ale w tym momencie go nie wyczaruję bez dodatkowych fundamentów.

ZE przy przenoszeniu liczników na zewnątrz budynków np z lat 80tych do czego to zabezpiecza, skoro nie ma często żadnego PE w budynku? Łączą z N linii??

1. Do tej rozdzielnicy budowlanej wystarczy uziom szpilkowy. Na przykład taki:

YWRkPTIyNXgyMjV4ZmZmZmZm_src_72322-zesta

 

Uziom stalowy pomiedziowany z gwintem. Umożliwia głębokie pogrążenie za pomocą wibromłotów.

 

2. To są instalacje TN-C. Tam jest jeden przewód ochronno - neutralny PEN. Ale wtedy nie da się zastosować zabezpieczenia różnicowo - prądowego.

Muszą wystarczyć wtedy nadmiarowo - prądowe, dlatego ważna jest wielkość IPZ (impedancja pętli zwarcia).

Link do komentarza
19 minut temu, Takiowaki napisał:

Jest gdzieś w internetach takie cudo? Bo na alle-gro tylko jakieś prostsze 2 x 1,5m

Tu jest katalog http://www.rst.pl/pl/oferta-handlowa/uziemienia/item/106-uziomy-pionowe-pomiedziowane-galmar-z-gwintem.html

Tu drugi http://www.spinpol.com.pl/katalogi_firmowe

A tu coś nowego http://www.elbud.waw.pl/wp-content/uploads/2013/06/Uziom-DO-EL.pdf

Oczywiście, Tobie wystarczy ten zwykły z allegro. Potem przerzucisz instalację na uziom fundamentowy pod dobudową.

Link do komentarza
Dnia ‎2017‎-‎12‎-‎31 o 10:31, MrTomo napisał:

Jak to ma być komin tylko do kominka to zastanowiłbym się nad budową komina od stropu piętra. Po co budować tyle komina przez wszystkie kondygnacje?

Kominek nie będzie chyba na środku?

Czy wymurowanie podstawy komina przez piwnicę do poziomu 0,00m z bloczka betonowego fundamentowego jest do zaakceptowania? Komin systemowy z wkładem ceramicznym fi 180, plus dwa przewody wentylacyjne. Jeden podłączony do garażu, drugi w piwnicy.

 

WP_20180103_004.jpg

Link do komentarza

Doooobra...

;)

Ma ktoś jakieś materiały na temat projektowania wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła? :)

 

Układ ścian na piętrze (załączona koncepcja) raczej w lewej części (sypialnia, łazienka i pralnia) się nie zmieni.

Zastanawiamy się nad szerokością garderoby (zakładałem 1,40m, ale nie wiem czy będzie wygodnie się wewnątrz poruszać).

Ścianek spiżarki też jeszcze nie ma. Ale bardziej przestronną chcemy mieć chyba kuchnię niż salon. Jego 3,00m szerokości założyliśmy na kanapę w kształcie litery U.

Kubatury poszczególne więc się raczej nie zmienią. Gdzie nie ma potrzeby podłączenia wentylacji? Garderoba i spiżarka?

Jak wlicza się klatkę schodową?

Centrala rekuperatora głośna jest? W zamyśle planowałem umiejscowić ją na poddaszu. Gdzie nie ma jeszcze działówek i jest możliwość swobodnej aranżacji. Przewody można by ulokować w posadzce i wygodnie wyjść w sufitach pomieszczeń na piętrze. Na piętrze przewidywana jest jedna łazienka, pomieszczenie na rekuperator, reszta to komunikacja i pokoje dzieciaków.

pietro.jpg

Takie cuś mi się widzi :icon_rolleyes:

koncepcja.jpg

Link do komentarza

Zapomnij o kubaturze.

Podstawowa zasada odprowadzenie/wywiew powietrza z pomieszczeń brudnych w ilości:

- 30 - 70 m3/h w zależności od rodzaju kuchenki .

- 50 m3/h z łazienki,

- 30 m3/h z osobnego WC,

- 15m3/h z pomocniczego pomieszczenia bez okna.

 

Nawiew powietrza nie mniej jak  20m3/h na 1 osobę (przewidzianą w projekcie budowlanym). Ważne aby zachować to w sypialniach, a w pozostałych pomieszczeniach np. w salonie, dostarczyć resztę wynikającą z sumy powietrza usuwanego.

Link do komentarza
4 godziny temu, bajbaga napisał:

- 30 - 70 m3/h w zależności od rodzaju kuchenki .

Jak to się ma do okapu?

4 godziny temu, bajbaga napisał:

Nawiew powietrza nie mniej jak  20m3/h na 1 osobę (przewidzianą w projekcie budowlanym). Ważne aby zachować to w sypialniach, a w pozostałych pomieszczeniach np. w salonie, dostarczyć resztę wynikającą z sumy powietrza usuwanego.

Liczymy to kondygnacjami?

Np na parterze mi wychodzi około 180m3/h brudnego do usunięcia i jedna sypialnia dwu-osobowa (czyli nawiew + 40m3/h). 140m3/h pozostałego nawiewu rozdzielić na korytarz, jadalnię i salon?

Na piętrze do usunięcia 95m3/h, a 4 pokoje dla 4 osób czyli nawiewu 80m3/h - te 15m3/h różnicy mogę rozdzielić i zwiększyć w pokojach do wyrównania?

Link do komentarza
13 godzin temu, Takiowaki napisał:

Jak to się ma do okapu?

Okap nie jest systemem wentylacyjnym - nie działa ciągle.

 

13 godzin temu, Takiowaki napisał:

Liczymy to kondygnacjami?

Liczymy/bilansujemy  globalnie i "rozdzielamy"cały system.

 

Wykonanie wentylacji w tym obiekcie nie będzie ani łatwe ani tanie. Trzeba będzie się mocno postarać, być może trzeba będzie stworzyć dwa niezależne obiegi wentylacyjne. Całkowite ukrycie przewodów wentylacyjnych też będzie problemem.

Coś mi się wydaje, że w tych pomieszczeniach bez okien, trzeba będzie zastosować i wywiew i nawiew.

 

W tym przypadku rozwiązanie wentylacyjne inne niż WM nawiewno-wywiewna nie "pociągnie" w wystarczającej wydajności - zwłaszcza latem.

12 godzin temu, MrTomo napisał:

Mozna ukryć w skosach jak ci pasuje

On nie ma tam gdzie ukryć przewodów:

WP_20171228_006.jpg

Link do komentarza
Dnia 3.01.2018 o 15:17, Takiowaki napisał:

Czy wymurowanie podstawy komina przez piwnicę do poziomu 0,00m z bloczka betonowego fundamentowego jest do zaakceptowania?

Rozumiem, że kominek w salonie.

Moim zdaniem, prościej będzie umiejscowienie kominka w rogu salonu i wyprowadzenie komina (stalowego) przez ścianę boczną budynku - trzeba wszystko skalkulować.

To samo dotyczy dostarczenia powietrza do kominka.

Link do komentarza
1 minutę temu, MrTomo napisał:

Ostatecznie można je jakoś zamaskować pod sufitem.

Ale myślę, że da radę schować nas sufitem.

 

Musi jeszcze pomyśleć o kominku i doprowadzeniu powietrza.

 

A można wpuścić w kanały stropu?

Do kominka pójdzie dołem, przez garaż w wełnie pod sufitem.

13 minut temu, bajbaga napisał:

To jest klocek o długości trochę ponad 20m i szerokości trochę ponad 6m i istniejącej wysokości pomieszczeń trochę mniejszej jak 2,5 m.

 

PRZECHLAPANE !

 

Centralę ustawić przy klatce schodowej? Najdalej wyjdzie 8-10m do pomieszczeń?

Od czepni do centrali może być 9m?

Link do komentarza
4 minuty temu, MrTomo napisał:

Ale myślę, że da radę schować nas sufitem.

Teoretycznie tak - ale to zależy od ocieplenia, a każde przerwanie ocieplenia dla poprowadzenia przewodów wentylacyjnych, to potencjalny mostek termiczny.

Nie zapominaj o długości przewodów - będą znaczne, a to może wymusić większy przektój.

Link do komentarza
9 minut temu, Takiowaki napisał:

Centralę ustawić przy klatce schodowej? Najdalej wyjdzie 8-10m do pomieszczeń?

Od czepni do centrali może być 9m?

Tyle, że czerpnia i wyrzutnia to tylko część instalacji i dość prosta.

Rozprowadzenie przewodów nawiewnych i wywiewnych to inna bajka - najdalsza odległość dla wentylatora to dobrze ponad 20m (bo odległości się "sumują".

A duża odległość to większy przekrój przewodów.

 

Link do komentarza

Nawiewy i wywiewy muszą być w takich miejscach w których zapewni to prawidłowy obieg powietrza.

Dla przykładu:

- w garderobie, wywiew w górnym lewym rogu pomieszczenia,

- w pralni, wywiew w w górnym prawym rogu pomieszczenia.

- w sypialni, nawiew w górnym lewym rogu pomieszczenia.

 

Oczywiście przy zachowaniu wymaganych szczelin w drzwiach.

Link do komentarza
35 minut temu, bajbaga napisał:

Rozprowadzenie przewodów nawiewnych i wywiewnych to inna bajka - najdalsza odległość dla wentylatora to dobrze ponad 20m (bo odległości się "sumują".

A duża odległość to większy przekrój przewodów.

Dlatego reku powinien mieć po dwie sekcje wentylatorów

1 na parter 1 na pięterko.

Z reku rurą 150/160 do rozdzielacza, który w miarę w centralnym miejscu a z niego "wężykami" do nawieiwów/wywiewów

nie robiłbym tu jakiegoś doktoratu co do przekrojów...

35 minut temu, bajbaga napisał:

Tyle, że czerpnia i wyrzutnia to tylko część instalacji i dość prosta.

Najistotniejsze chyba aby dobrze umieścić czerpnię.

 

Coby wpływało świeże powietrze, nie zalatujące czymś z okolicy :icon_mrgreen:

 

Na każdej kondygnacji będziesz miał podłogówkę?

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Przed chwilą, bajbaga napisał:

............ być może trzeba będzie stworzyć dwa niezależne obiegi wentylacyjne.

To nawet na pewno!

 

Zależnie też gdzie będzie reku, trzeb będzie znaleźć gdzieś miejsce na rury doprowadzające (pion) nawiew/wywiew na niższe/wyższe kondygnacje

Sam do tego dojdzie, jak zacznie projektować dla całego budynku :icon_biggrin:

Link do komentarza
49 minut temu, bajbaga napisał:

Rozprowadzenie przewodów nawiewnych i wywiewnych to inna bajka - najdalsza odległość dla wentylatora to dobrze ponad 20m (bo odległości się "sumują".

A duża odległość to większy przekrój przewodów

a suma długości kanałów nawiewnych i suma długości wywiewnych powinna być zbliżona również?

coś jakby tutaj? 17mb dla brudnego i około 21mb dla czystego powietrza?

Spokojnie, poradzimy powoli :)

WP_20180106_002.jpg

Link do komentarza
6 minut temu, bajbaga napisał:

Jakoś tak myślałem, że jest to strop/posadzka nad garażem :icon_rolleyes:

 

 

Moja wina, bo na odręcznym przekroju (kilka postów wcześniej przytoczył go @MrTomo ) nie zaznaczyłem jego grubości :icon_rolleyes:

Nie wiem jakie to ma parametry techniczne, ale chyba wylotny strop kanałowy, 22cm wysokości (średnicy kanałów nie zmierzyłem:icon_rolleyes:) rozłożony po wymiarze ~ 6m

Link do komentarza

Dobra. Czy myślę prawidłowo?

Rozmyślam teraz nad obiegiem brudnego powietrza do rekuperatora.

W kierunku odwrotnym (od reku). fi200 x 2,5mb do skrzynki rodzielczej. Z niej w prawo i w lewo rozdzielam różnymi średnicami ( w lewo 3 fi 90 i 1 fi 75) (w prawo 1 fi 90 i 1 fi 75) również do dwóch skrzynek rozdzielczych. Od nich docelowo do anemostatów w pomieszczeniach. Wydajność liczona według tabelki podanej od MrTomo (a ta chyba od bajbagi ;) ) dla prędkości ~3m/s. Średnice pomiędzy skrzynkami dobierałem, by sumy pól przekrojów się mniej więcej zgadzały.

Ma to sens?

WP_20180106_003.jpg

Link do komentarza
7 godzin temu, bajbaga napisał:

Okap nie jest systemem wentylacyjnym - nie działa ciągle.

Dla pewności, by sens stał się jednoznaczny: okapu nie podłączamy do systemu wentylacji, bo zrobi syf w rurach i rozchrzani bilans nawiew/wywiew. Ewentualnie robimy wywiew obok ślepego okapu sprytnie, tak, żeby tenże wywiew zasysał oczyszczone przez wkład węglowy okapu wyziewy z gara. :)

Link do komentarza
1 minutę temu, PeZet napisał:

Dla pewności, by sens stał się jednoznaczny: okapu nie podłączamy do systemu wentylacji, bo zrobi syf w rurach i rozchrzani bilans nawiew/wywiew. Ewentualnie robimy wywiew obok ślepego okapu sprytnie, tak, żeby tenże wywiew zasysał oczyszczone przez wkład węglowy okapu wyziewy z gara. :)

Okap podepnę do pionu przy kominie, który leci z piwnicy :)

Link do komentarza
6 godzin temu, bajbaga napisał:

Nawiewy i wywiewy muszą być w takich miejscach w których zapewni to prawidłowy obieg powietrza.

Dla przykładu:

- w garderobie, wywiew w górnym lewym rogu pomieszczenia,

No i znowu będzie dyskusja - w garderobie wywiew? Toż zapachy całego domu powędrują do tej garderoby, do tych cudnie wykrochmalonych i kokolino potraktowanych lawendowych prześcieradeł i majtasów, razem z całą domową wilgocią! W garderobie dajemy świeże powietrze z nawiewu. Nigdy nie wyciągamy powietrza przez garderobę.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...