Skocz do zawartości

dom energooszczędny


Recommended Posts

Polecam Ci tę stronę http://www.budynkipasywne.pl/

w serwisie budujemydom.pl znalazłem taką wypowiedź:
Czy opłaca się budować dom energooszczędny?

Na to pytanie trudno dać jednoznaczną odpowiedź. Budowa domu energooszczędnego na pewno będzie bardziej kosztowna niż podobnego budynku zaprojektowanego zgodnie z obowiązującymi normami.

Ważne jest zatem, po jakim czasie dodatkowe wydatki mogą się zwrócić. Jednak to w dużej mierze zależy od aktualnych i prognozowanych cen nośników energii oraz od stopnia osiągniętej energooszczędności.

Na pewno warto zainwestować w zwiększenie izolacyjności termicznej przegród zewnętrznych i wentylację z rekuperatorem. Dodanie kilku centymetrów wełny mineralnej lub styropianu to stosunkowo niewielki wydatek, a zyski w kosztach ogrzewania mogą dojść nawet do 30%.

Podobnie jest z wentylacją z odzyskiem ciepła. Poniesione z tego tytułu dodatkowe koszty mogą się zwrócić już po 3-5 latach,czyli bardzo szybko. Natomiast inwestycje w okna o współczynniku U<1,0 W/(m2K), ogrody zimowe, kolektory słoneczne czy pompy ciepła trzeba za każdym razem rozpatrywać indywidualnie. Ich amortyzacja bowiem następuje zwykle po kilkunastu latach.
Link do komentarza
Głównym problemem i oporem "budowlańców" przed domami energooszczędnymi jest cena Mniej zarobią. Są one poprostu tańsze. W domach izolowanych na poziomie 40 kWh/m2 rocznie , nie stosuje centralnego ogrzewania, więc i rynek instalacyjny jest im przeciwny. Koszt skutecznej izolacji termicznej jest niższy niż różnica między centralnym a niecentralnym.
Ps W "doma pasywnych" często oszukują podając 10-15 kWh/m2 rocznie , nie wolno odzielać zużycia energii, przez tv, komputery, czy oświetlenie itp od ogrzewania.
Link do komentarza
Cytat

Zakładamy ogrzewanie i wentylacje, do takich:
http://www.wentylacja.com.pl/projektowanie...nie.asp?ID=5060

rzuty mogę przesłać. 40 cm wełny w ścianie, 40 cm styropiany w podłodze , 50 cm wełny w dachu + rekuperator... za to brak centralnego ogrzewania, tani zdrowy, i za 10 lat .... tani zdrowy..... i za 20 lat ...tani zdrowy...



w takim razie poproszę o rzuty, czy sam rekuperator wystarczy do ogrzania takiego domu? a dołożony kominek z rozprowadzanym powietrzem?? ( dom jest parterowy w użytkowym poddaszem, ok 100m2)
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

chcemy wybudować dom energooszczędny, poszukuje podpowiedzi i osób, które mają jakieś doświadczenie w tym temacie. icon_cool.gif


Dom energooszczędny powinien mieć przede wszystkim zwartą bryłę czyli - najlepiej w kształcie sześcianu lub niezbyt wydłużonego prostopadłościanu i piętrowy (domy z poddaszem uzytkowym również). Niewskazane są domy o rzucie w kształcie litery H , L , kształcie krzyża itp. Wtedy straty ciepła będą najmniejsze.
NAJLEPSZE SĄ DACHY PŁASKIE LUB DWUSPADOWE O MAŁYM KĄCIE NACHYLENIA. Przykładem jest dom kostka . Musi posiadać dobrą izolację . A to wszystko o czym mówią tutaj : 40 cm stryropianu i 40 cm wełny to sprawa sporna.
Link do komentarza
Cytat

NAJLEPSZE SĄ DACHY PŁASKIE LUB DWUSPADOWE O MAŁYM KĄCIE NACHYLENIA.


Oj bardzo nie zgodziłbym się tu z Panią.
Były co prawda u nas próby "wszczepienia" do Polski podobnych pomysłów - jednak życie bardzo negatywnie zweryfikowało takie pomysły.
Proszę bowiem nie zapominać o tym, że w naszym klimacie pada również śnieg - bywa iż pada go bardzo dużo.
Nie mówiąc już o tym, ze stromy dach dodaje uroku domowi icon_smile.gif
Płaski dach - niepraktycznie i brzydko.
Zaś same koszty wydaje mi się że bardziej zależą od docieplenia pomieszczeń poddasza niż od kształtu dachu.
Link do komentarza
Tak oczywiście, ale kształt dachu też ma w tym wypadku znaczenie - ponieważ im więcej załamań na dachu i różnego rodzaju udziwnień tym więcej mostków termicznych, którymi ucieka ciepło i dostaje się zimno.
Wiadomo, że ciepłe powietrze idzie do góry dlatego im niższy kąt nachylenia dachu tym lepiej pod względem energooszczędności.
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
Cytat

chcemy wybudować dom energooszczędny, poszukuje podpowiedzi i osób, które mają jakieś doświadczenie w tym temacie. icon_cool.gif


Mam taki przykład z doświadczenia własnego.Kupiłem dom do remontu,ściany z cegły pełnej w przekroju-25cm,pustka 6cm,12cm,tynk zewnętrzny.Strop 7 cm suprema.W okresie grzewczym piec co chodził non stop na temp 60stopni aby utrzymać 20 stopni w domu. Ra chunki za gaz powalające.Obecnie mam ocieplenie 10 cm styropianu na ściany i 15 cm wełny na stropie.Piec dla utrzymania 20 stopni w domu chodzi 4-8 godz na dobę w zależności od temp na zewnątrz.Rachunki za gaz spadły proporcjonalnie.Teraz dołożę 15 cm wełny na strop .Bob icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Witam sebo20,
ja również przymierzam się do iskierki i też zastanawiam się co i jak zrobić,aby był energooszczędny-na pewno kolektory,myślałam o pmpie ciepła(ktoś mi powiedział,że są dotacje i do domów indywidualnych),moze rekuperator.
Problem jednak w tym,ze nie wiem w jakiej technologii go zbudować...tradycyjnej-porotherm p+w,gotowe elementy drewniane,czy innej icon_sad.gif
Link do komentarza
Budownictwo drewniane w systemie prefabrykacji, cena kształtująca się na poziomie około 1600-1800 zł +7% VAT za m2 powierzchni / cena obejmuje materiał, transport oraz robociznę – elewacja zew. wykończona w 100% łącznie z stolarką okienną, drzwiową, rynny, pokrycie dachowe dachówka Brass itp. / inne zalety to naszej technologii to : możliwość realizacji dowolnego projektu/ dokumentacja w technologii murowanej czy drewnianej, wybrany projekt adoptujemy pod kątem własnej technologii/, ponad 15 letnie doświadczenie na rynku niemieckim oraz skandynawskim, zgodność z normami DIN, certyfikat TUV, gwarancja jakości oraz trwałość konstrukcji, bardzo krótki czas realizacji budowy około 2-4 tygodni
30 lat gwarancji
kontakt 604 dalej 940 dalej 591
Link do komentarza
Cytat

Witam sebo20,
ja również przymierzam się do iskierki i też zastanawiam się co i jak zrobić,aby był energooszczędny-na pewno kolektory,myślałam o pmpie ciepła(ktoś mi powiedział,że są dotacje i do domów indywidualnych),moze rekuperator.
Problem jednak w tym,ze nie wiem w jakiej technologii go zbudować...tradycyjnej-porotherm p+w,gotowe elementy drewniane,czy innej icon_sad.gif


Pompy ciepła nie są godne polecenia - na zachodzie już odchodzi się od tego sposobu ogrzewania domów.
Link do komentarza
Cytat

Budownictwo drewniane w systemie prefabrykacji, cena kształtująca się na poziomie około 1600-1800 zł +7% VAT za m2 powierzchni / cena obejmuje materiał, transport oraz robociznę ? elewacja zew. wykończona w 100% łącznie z stolarką okienną, drzwiową, rynny, pokrycie dachowe dachówka Brass itp. / inne zalety to naszej technologii to : możliwość realizacji dowolnego projektu/ dokumentacja w technologii murowanej czy drewnianej, wybrany projekt adoptujemy pod kątem własnej technologii/, ponad 15 letnie doświadczenie na rynku niemieckim oraz skandynawskim, zgodność z normami DIN, certyfikat TUV, gwarancja jakości oraz trwałość konstrukcji, bardzo krótki czas realizacji budowy około 2-4 tygodni
30 lat gwarancji
kontakt 604 dalej 940 dalej 591


Słyszałam o podobnej technologii,chyba w Muratorze kwietniowym...czy to Państwo?
A możliwa jest zmiana pokrycia dachowego? z dachówki na blache?
A wewnątrz-czy w cenie jest płyta gipsowa?
Link do komentarza
Cytat

Odchodzi sie? A u nas taka reklama.....no cóż,to zbyt drogie jak dla mnie,ale pomysł jest.


Jak wiadomo do Polski wszelkie nowości na rynku budownictwa pojawiają się później niż na zachodzie - dlatego u nas to nowośc - a tam już nie chcą tego. Może to i dobrze - bo wiemy teraz że te pompy ciepła to nie jest taka rewelacja jak próbowano nam wmówić . Sprzedaż na zachodzie spadła to próbują wprowadzić to na rynek polski. Przynajmniej możemy się uczyć na ich błędach (tych z zachodu). icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

Jak wiadomo do Polski wszelkie nowości na rynku budownictwa pojawiają się później niż na zachodzie - dlatego u nas to nowośc - a tam już nie chcą tego. Może to i dobrze - bo wiemy teraz że te pompy ciepła to nie jest taka rewelacja jak próbowano nam wmówić . Sprzedaż na zachodzie spadła to próbują wprowadzić to na rynek polski. Przynajmniej możemy się uczyć na ich błędach (tych z zachodu). icon_biggrin.gif


Więc powrót do starego...tak jak prawie ze wszystkim...i w budownictwie icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Czytałam o domach energooszczędnych dużo gdyż też będę budować dom.
Wiem jedno - muszę wybrać projekt domu który ma zwartą bryłę, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła (gdyż przy wentylacji grawitacyjnej ucieka dużo ciepła), dach musi być dość prosty - bez dużej ilości załamań i lukarn - bo tam ucieka też ciepło. Izolacja podłogi i dachu musi być gruba - im więcej wełny i styropianu tym lepiej , ale bez przesady... i uwaga na mostki termiczne - to bardzo ważne.
Link do komentarza
Cytat

Czytałam o domach energooszczędnych dużo gdyż też będę budować dom.
Wiem jedno - muszę wybrać projekt domu który ma zwartą bryłę, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła (gdyż przy wentylacji grawitacyjnej ucieka dużo ciepła), dach musi być dość prosty - bez dużej ilości załamań i lukarn - bo tam ucieka też ciepło. Izolacja podłogi i dachu musi być gruba - im więcej wełny i styropianu tym lepiej , ale bez przesady... i uwaga na mostki termiczne - to bardzo ważne.



No właśnie. Takie domy budowane pod kątem energooszczędności wyglądają nieszczególnie.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
W każdym przypadku należy:
1. Wykonać analizę techniczno-ekonomiczną i obliczyć ekonomicznie uzasadnione wartości wsp. U wszystkich przegród tracących ciepło.
2. Dobrać parametry izolacji termicznych by wyeliminować kondensację pary wodnej w przegrodach.
3. Dobrać systemy i urządzenia grzewcze, cwu i wentylacji, by zainwestowane koszty oraz koszty eksploatacyjne były jak najmniejsze.
Innej drogi nie ma! Wymyślanie "z nieba" rozwiązań czy grubości izolacji jest zwykłym szarlataństwem mającym taki sam sens jak trafianie w totka.

Jerzy Zembrowski
Link do komentarza
Cytat

W każdym przypadku należy:
1. Wykonać analizę techniczno-ekonomiczną i obliczyć ekonomicznie uzasadnione wartości wsp. U wszystkich przegród tracących ciepło.
2. Dobrać parametry izolacji termicznych by wyeliminować kondensację pary wodnej w przegrodach.
3. Dobrać systemy i urządzenia grzewcze, cwu i wentylacji, by zainwestowane koszty oraz koszty eksploatacyjne były jak najmniejsze.
Innej drogi nie ma! Wymyślanie "z nieba" rozwiązań czy grubości izolacji jest zwykłym szarlataństwem mającym taki sam sens jak trafianie w totka.

Jerzy Zembrowski


Kiedyś tak było! Naprawdę! Dziękujemy Panu Zembrowskiemu za tych wspomnień czar. Ale już od 20 lat to historia.
Do domów energooszczędnych montuje się niecentralne systemy ogrzewania z mikroprocesorem ASIC w każdym pomieszczeniu – System taki sam i to bardzo precyzyjnie utrzymuje zadaną temperaturę uwzględniając zyski ze słońca czy sprzętów AGD.
Gruba izolacja by była skuteczna musi być sucha, więc paroizolacja.
Grubość izolacji nie może być dobierana według dzisiejszych cen nośników.
Izolacja powinna być na tyle gruba by ekonomicznym była rezygnacja z centralnego ogrzewania. Co pozwoli zaoszczędzić kasę na te ruchy, które zmniejszają zapotrzebowanie budynku.
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Propagujemy Idee Domów Pasywnych już od jakiegoś czasu. Po przeczytaniu szeregu wypowiedzi, muszę potwierdzić, że często "budowlańcy" niezbyt chętnie podejmują tematy nowe a wolą wykonywać swoją pracę, wg metod znanych od dziesięcioleci.

Jest to zastanawiające, bo Europa zaczyna budować pasywnie coraz dynamiczniej. Przecież my jesteśmy biedniejszą społecznością, więc także i nam powinno zależeć na skutecznym obniżaniu kosztów stałych.

Dodatkowym faktem niech będzie to, że materiały potrzebne do wybudowania Budynku Pasywnego są powszechnie dostępne a kompletny koszt postawienia takiego budynku, będzie porównywalny, przy utrzymaniu takiego samego standardu wykończenia.

Zapraszam serdecznie do lektury na naszej stronie internetowej www.buduj-efektywnie.pl. Staramy się ją cały czas wzbogacać o ciekawe o przydatne materiały. Mam nadzieję, że pozwoli ona na rozwianie niektórych wątpliwości a w razie potrzeby, zachęcam do skontaktowania się z nami icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Cytat

chcemy wybudować dom energooszczędny, poszukuje podpowiedzi i osób, które mają jakieś doświadczenie w tym temacie. :cool:


Ja również z żoną chcemy wybudowac domek energooszczędny. będzie miał kominek więc dyskfalifikuje go nazwa pasywnego.
Podobno więcej kosztuje niż tradycyjny.
W moim przypadku zrezygnowaliśmy z kosztów gazu cała kotłownia instalacja piec wraz z przyłączem kominem took 36 tyś zł Zamiast tego moja kotłownia będzie wyposażona w 1000 litrowy bufor z grzałką grzany na 2 taryfie. Koszt ok 5000 zł . rekuperacja z gwc z pcv ok 16 tyś zł wraz z projektem. i wykonaniem. Pozostaje 15 tyś by dołorzyć do dobrych okien i izolacji. Koszt zwykłych okien to 12 tyś zł Okna energooszczędne to w moim przypadku 15 tyś zł.
Pozostaje 12 tyś by zakupić większą izolacje . Zamiast 12 cm na scianie będzie 20 na dachu 40cm pod płyta fundamentową 10 plus podłoga 25 zamiast 10. Przy założeniu ok 100 zł za m3 styro grubsza izolacja będzie kosztować ok 6 tyś więcej, niż normalna.
Pozostało mi 6 tyś . Tak więc niewiem czy drożej. No i zapomniałem policzyć kosztów budowy kominów wentylacyjnych. icon_cool.gif
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

Witam,
Dużo można poczytać o budowie domu pasywnego ale czy jest możliwe wykończenie samego np. piętra czy poddasza pasywnie?



Można ale brak w tym uzasadnienia ekonomicznego. Jeśli wykonamy tylko poddasze lub pietro w standardzie paswynym (co i tak bedzie bardzo trudne i ograniczy się do odpowiedniego ocieplenia, więc tylko części standardu pasywnego) to i tak ciepło uciekać będzie nam przez pozostałe przegrody/kondygnacje budynku. Co w rezultacie spowoduje przekroczenie 15 kWh/m2 rok które zakłada budownictwo pasywne.

Warto tutaj zwrócic uwagę że czasami nieopłacalne od strony ekonomicznej jest budowanie pasywne gdyż nakłady nie są w stanie się zwrócić. Lepiej jest wtedy zoptymalizować obiekt pod wzgledem optimum w założonym np. 30 letnim okresie użytkowania.
Link do komentarza
Cytat

Można ale brak w tym uzasadnienia ekonomicznego. Jeśli wykonamy tylko poddasze lub pietro w standardzie paswynym (co i tak bedzie bardzo trudne i ograniczy się do odpowiedniego ocieplenia, więc tylko części standardu pasywnego) to i tak ciepło uciekać będzie nam przez pozostałe przegrody/kondygnacje budynku. Co w rezultacie spowoduje przekroczenie 15 kWh/m2 rok które zakłada budownictwo pasywne.

Warto tutaj zwrócic uwagę że czasami nieopłacalne od strony ekonomicznej jest budowanie pasywne gdyż nakłady nie są w stanie się zwrócić. Lepiej jest wtedy zoptymalizować obiekt pod wzgledem optimum w założonym np. 30 letnim okresie użytkowania.



Dziękuję za odpowiedź. Przymierzam się do adaptacji poddasza w domu jednorodzinnym. Miałem w planie całkowite odcięcie się od pozostałej części domu poprzez właśnie dodatkową izolację plus rekuperator powietrza (o ile jest możliwy na samym poddaszu) i dodatkowe zamontowanie ogniw fotowoltanicznych wspomagających ogrzewanie tegoż poddasza.

Czy rzeczywiście nie ma możliwości oddzielenia samego poddasza od pozostałej części domu tak by spełniało wymóg max 15kWh/m2 na rok i miało to także uzasadnienie ekonomiczne? Czy odpowiednia izolacja samego stropu jest niewystarczająca by ciepło nie uciekało przez poniższe kondygnacje?

Chciałbym podkreślić, że zależy mi tylko na samym poddaszu - pozostała część domu będzie użytkowana przez inne osoby od których po prostu nie chcę być zależny.
Link do komentarza
Cytat

Dziękuję za odpowiedź. Przymierzam się do adaptacji poddasza w domu jednorodzinnym. Miałem w planie całkowite odcięcie się od pozostałej części domu poprzez właśnie dodatkową izolację plus rekuperator powietrza (o ile jest możliwy na samym poddaszu) i dodatkowe zamontowanie ogniw fotowoltanicznych wspomagających ogrzewanie tegoż poddasza.

Czy rzeczywiście nie ma możliwości oddzielenia samego poddasza od pozostałej części domu tak by spełniało wymóg max 15kWh/m2 na rok i miało to także uzasadnienie ekonomiczne? Czy odpowiednia izolacja samego stropu jest niewystarczająca by ciepło nie uciekało przez poniższe kondygnacje?

Chciałbym podkreślić, że zależy mi tylko na samym poddaszu - pozostała część domu będzie użytkowana przez inne osoby od których po prostu nie chcę być zależny.



Aby jednoznacznie stwierdzić co jest opłacalne ekonomicznie a co nie należałoby policzyć charakterystykę tego poddasza i założyć wzrost cen w okresie np 10-15 lat. Co do zasady: najpierw ograniczamy straty ciepła, czyli właśnie ocieplenie i rekuperacja, następnie dostarczamy energię z odnawialnych źródeł czyli fotowoltaika, a na końcu podnosimy efektywność wykorzystywanych źródeł energii, czyli np. sprawność systemu opartego na gazie.

Mając dane dotyczące zapotrzebowania na energie mozna prosto porównać i zoptymalizować inwestycję. Wystarczy wtedy porównać koszty energii przy założonych cenach (tutaj dobrym dokumentem dot. cen mogą byc dane GUS - Gospodarka paliwowo-energetyczna lub przedstawiona symulacja wzrostu cen w rapocie 6 Paliwo - Termolokata - Inwestycja w ciepły dom cz II). Porównujacv koszty ogrzewania pomiędzy aktualnym i tym zmodyfikowanym obiektem możemy wyliczyć różnicę i porównać ją z ceną dodatkowego materiału.
Na rynku sa dostępne programy do liczenia charakterystyki energetycznej, z których można skorzystać bez ich zakupu (wersje testowe, dema etc. - np. BuildDesk Energy Certificate, Certo H, Arcadia Thermo), zatem można to uczynić samemu icon_smile.gif lub też skorzystać z pomocy doradcy energetycznego lub firmy konsultingowej, która dokona nam wcześniej szczegółowych wyliczeń dot. zapotrzebowania na energię a czasem nawet sama dobierze optymalne wielkosci.
Można również dokonać optymalizacji opierając się na audycie energetycznym poddasza z wyliczeniami prostego czasu zwrotu nakałdów inwestycyjnych (SPBT), ale to już trochę bardziej techniczna kwestia wyliczeń i doboru rozwiązań oraz cen materiałów i wykonawstwa - choć i to można zrobić za pomoca ww. programów również samemu icon_smile.gif

Osobiście jestem daleki od przekonywania do uzyskania poziomu 15 kWh/m2rok dla samego standardu. Różnice kosztów pomiędzy 15 kWh/m2rok a 25-40 kWh/m2rok mogą być nieznaczne w porównaniu do różnicy wysokości inwestycji.
Link do komentarza
skoro mowa o gazie, to raczej nie mowa o pasywnym, a energooszczędnym, czego zresztą dotyczy temat
jak wyżej Profesjonalista zauważył
Cytat

Aby jednoznacznie stwierdzić co jest opłacalne ekonomicznie a co nie należałoby policzyć charakterystykę tego poddasza



obawiam się, że pasywnego to z tego nie będzie i nie wiem czy warto się w to ładować
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
rozwiązania ekologiczne są w tym momęcie coraz lepsze i popularniejsze. sam kożystam z niewielkiego układu paneli zaledwie cztery 130W ale fajnie mi to pracuje i przede wszystkim zasila mi kilka urządzeń 12V które w dzisiejszych czasach można dostać w przystępnej cenie a dodatkowo zasila mi całe oświetlenie LED w mieszkaniu oczywiście taka inwestycja kosztuje ale wiem ze za kilka lat bede miał tą energie juz za darmo. Teraz właśnie planuje stworzenie systemu sieciowego typowo pod napiecie 230V. Z tego co wiem system taki zwraca dsie po kilku latach i zmniejszyc pobór prądu o połowe bo oczywiście nie rezygnuje z energi z sieci energetycznej.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, interesuje mnie wykopanie w skarpie podziemnych piwniczek, na wzór tych popularnych na Węgrzech i w Mołdawii (w których trzymano wino). Pytanie jak zrobić to bezpiecznie i sucho, no i czy są w Polsce firmy, które specjalizują się w tego typu realizacjach.  
    • Dom podpiwniczony. W wykuszu pod jednym oknem mam rysę pęknięcie idącą od pierwszego do ostatniego bloczka betonowego, praktycznie na samym środku okna. Pod ostatnią warstwą bloczku na pewno nie ma zbrojenia pod okiennego bo w sumie nie wiedziałem że przy betonowych bloczkach się to daje. Chciałbym to wzmocnić żeby już więcej nie pękało i to co przyszło mi do głowy to zdjąć górną warstwe bloczka, wkleić startery po obu stronach bloczka z prętów 12mm czy 8 mm i połączyć długimi prętami + strzemiona i zalał betonem czyli zrobił takie jakby nadproze przy parapetowe. Co o tym sądzicie.     
    • Proszę przede wszystkim zaobserwować jak w czasie deszczu spływa woda po zewnętrznej krawędzi tego balkonu, który ma Pan nad głową. Bardzo możliwe, że ten balkon od góry nie ma żadnej (lub żadnej sensownej) obróbki blacharskiej. Jeżeli tak jest, to woda po prostu cieknie po krawędzi płyty balkonowej i wszystko od niej nasiąka. Później zaczyna się łuszczyć, szczególnie ta nieszczęsna gładź, która najpewniej spuchła i częściowo została wymyta pod pasem nieprzepuszczalnej farby.  Farbę i warstwę gładzi trzeba w całości usunąć. Gładź zastąpić warstwą gładzi na bazie cementu. Ewentualnie nawet zaprawą cementową, ale to już wymaga wyczucia co do jej proporcji i konsystencji. Potem być może nawet dobra farba do betonu, taka której producent dopuszcza użycie nawet na schodach zewnętrznych i tarasach, Trzeba nią pokryć cały sufit.  Ponadto mam poważne wątpliwości, czy ta jednostka zewnętrzna klimatyzatora nie została założona zbyt blisko przegród (ściany i sufitu). Proszę sprawdzić w instrukcji, jakie wymagania stawia producent.  
    • Trudno się ostatecznie wypowiadać nie znając szczegółów, w tym tych technicznych. Jednak co do zasady instalacje nie powinny być wykonane w taki sposób, że ich naprawa wymaga naruszenia elementów konstrukcyjnych. Ale w starych budynkach bywa z tym różnie, nie sposób powiedzieć jaka jest faktyczna sytuacja i możliwości naprawy.  Ostatecznie jednak, jeżeli zarządca budynku (spółdzielnia mieszkaniowa) decyduje się na dokonanie napraw od strony Pani lokalu to podstawowym jego obowiązkiem jest przywrócenie wszystkiego do stanu pierwotnego. Czyli jeżli jakikolwiek element w mieszkaniu zostanie zniszczony lub uszkodzony to spółdzielnia musi go wymienić lub naprawić. Nie ma przy tym znaczenia cy spółdzielnia ma ubezpieczenie od takich zdarzeń losowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...