Skocz do zawartości

Wysokość komina


Recommended Posts

Napisano

Witam, muszę zbudować komin do pieca 12kW na ekogroszek. Komin bedzie zewnetrzny ceramiczny dobudowany przy pomieszczeniu gospodarczym ale głównym problemem jest to, że ściana przy której będzie zbudowany komin ma tylko 2m wysokości wiec tylko do tej wysokosci bedzie mógł być podparty. Myślę zbudowac komin okolo 2-3m ponad dach bo wyżej to raczej bał bym sie,ze przy silnym wietrze może runąć. Wiec cały komin miałby 4-5m ale od ziemi, w zaleceniach pieca jest komin 6m, średnica 160, czy taki komin wystarczy? czy niższy komin bedzie powodował problemy? Czy moze zbudować srednicy 180? Dodam jeszcze, że komin byłby na otwartej przestrzeni, czy ewentualne problemy byłyby tylko w lecie czy również jesienią i zima? Może macie jakies pomysły, bo stalowy odpada ze wzgledu na niska trwalosc oraz duże koszty. 

Napisano

Konieczne minimum to wzmocnienie komina zbrojeniem, np 4 pręty 12 mm w narożnikach zalane rzadka zaprawą. Pręty powinny zaczynać się przynajmniej 1 m poniżej krawędzi wystającej ponad dach. Tu z racji niewielkiej wysokości początkowej, sensowniej będzie jednak zejść do samego dołu. Kolejne odcinki zbrojenia, np. po 2 m łączy się łącznikami gwintowanymi, chociaż da się stosować i dłuższe pręty.

Jeszcze solidniejsze rozwiązanie to dodać konstrukcję wzmacniającą z zewnątrz - tworzącą jakby klatkę na zewnątrz komina.  4 kątowniki 5×5 cm, 0,5 cm grubości. Przewiązane co 1 m przyspawanymi płaskownikami.

Taka klatka przyda się przynajmniej do solidnego związania ze ścianą, tak żeby to budynek przejmował obciążenia.

Wzmocniony prętami komin może mieć i te 6 m, bez zbrojenia nie powinien wystawać więcej niż 1,5 m ponad budynek .

Szczegółowe wytyczne udostępniają producenci poszczególnych systemów.

Napisano (edytowany)

Dziękuję za odpowiedź, z tymi pretami to tak myślałem aby zazbroić, ale nie byłem pewny czy będę mógł  bezpiecznie postawić 6-cio metrowy komin, z tymi kątownikami to też dobry patent. 

Jeszcze raz dziękuję. 

Edytowano przez Demon_x (zobacz historię edycji)
Napisano

Przede wszystkim, zweryfikuj wysokość komina. Coś mi mówi, że niepotrzebnie budujesz taki wysoki. Jak daleko od komina  masz ten dach nad który chcesz się wysunąć? Może jakiś szkic?

Napisano (edytowany)

Dach jest bezpośrednio przy kominie w załączeniu szkic. Budynek jest w kwadracie i dach od strony komina ma mały spadek (tylna część dachu jest krótsza z większym spadkiem)

w zaleceniach mojego pieca dokładnie jest 5,5m i średnica 160mm (ciąg kominowy 22 Pa)

budynek gospodarczy.jpg

Edytowano przez Demon_x (zobacz historię edycji)
Napisano

Komin bez podparcia bocznego jest wyższy niż z oparciem. Tu same pręty metalowe w środku nie pomogą, zbyt wysoki jest komin. Na mój gust to dodatkowo oprócz prętów trzeba dołożyć obmurować z jakiś pustaków aby usztywnić komin.

I jeszcze co mogę dopowiedzieć to komin mógłby być wyskoki 3,5 - 4 m. 

Jaki piec dokładnie chcesz podpiąć pod ten komin?

Napisano
Dnia 10.09.2017 o 22:55, Demon_x napisał:

Komin bedzie zewnetrzny ceramiczny dobudowany przy pomieszczeniu gospodarczym ale głównym problemem jest to, że ściana przy której będzie zbudowany komin ma tylko 2m wysokości wiec tylko do tej wysokosci bedzie mógł być podparty. Myślę zbudowac komin okolo 2-3m ponad dach bo wyżej to raczej bał bym sie,ze przy silnym wietrze może runąć. Wiec cały komin miałby 4-5m ale od ziemi, w zaleceniach pieca jest komin 6m, średnica 160

 

Dnia 11.09.2017 o 10:34, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Można domyśleć się że ma to być ceramiczny komin systemowy, a te umożliwiają wprowadzenie zbrojenia w otwory w obudowie kanału dymowego.

 

Dnia 11.09.2017 o 10:28, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Wzmocniony prętami komin może mieć i te 6 m, bez zbrojenia nie powinien wystawać więcej niż 1,5 m ponad budynek .

 

5 godzin temu, mhtyl napisał:

Na mój gust to dodatkowo oprócz prętów trzeba dołożyć obmurować z jakiś pustaków aby usztywnić komin.

Panowie - nie wiem czy nie doczytałem - ale ten komin - zewnętrzny - powinien mieć wlasny fundament, oddylatowany od budynku. To powinien być komin wolnostojący - nie podparty. Moim zdaniem. 

Czyli : 

Fundament żelbetowy, stopa,  na tym związany z fundamentem komin - oczywiście jest kwestia stabilności - ale 6 m to nie wysokość dla żelbetu i odpowiedniej stopy. Robota dla konstruktora - prosta raczej.  Natomiast problem widzę raczej w odpowiednim systemie i  ociepleniu komina - bo cały pion na zewnątrz. Odpowiedni system? lub betonowy trzon z rurami i ociepleniem.

 

Napisano

przecież logiczne, że komina nie postawi na gołej ziemi. Co do komina to systemowy typowo zewnętrzny a takie kominy maja już w sobie wszystko co powinno być i nie trzeba żadnego konstruktora bo i po co? Trzeba kupić odpowiedni komin i stosować sie do zaleceń producenta aby go postawić.

Komin wolnostojący to taki który nie ma nic wokół siebie, i wątpię aby systemowy komin wysokości 6 m mógł być wolnostojącym, za chudy jest aby takim być. To że jest oparty o ścianę domu nie oznacza że jest z nią związany na stałe, ma punkt oparcia pomimo dylatacji.

Napisano (edytowany)
3 godziny temu, mhtyl napisał:

nie trzeba żadnego konstruktora bo i po co? Trzeba kupić odpowiedni komin i stosować sie do zaleceń producenta aby go postawić.

Komin wolnostojący to taki który nie ma nic wokół siebie, i wątpię aby systemowy komin wysokości 6 m mógł być wolnostojącym,

To tak:

1. Konstruktor musi policzyć i zaprojektować co najmniej fundament dla stojącego na nim systemu, no i zrobić dokmentację do zatwierdzenia w gminie. (Do tego pewnie badania geologiczne). Może architektury nie trzeba  - nie wiem.

2. Każdy sytemowy komin ma być zdylatowany, więc samonośny - ale dochodzi wiatr - nie znalazłem takiego systemu w necie - ale na pewno jest. Są jakieś systemy stalowe - pewnie z odciągami. Jesli nie ma  - to można zrobic żelbetowy korpus - żelbetowy - uzupelnić  o rury i ocieplenie.

3 godziny temu, mhtyl napisał:

Komin wolnostojący to taki który nie ma nic wokół siebie, i wątpię aby systemowy komin wysokości 6 m mógł być wolnostojącym, za chudy jest aby takim być. To że jest oparty o ścianę domu nie oznacza że jest z nią związany na stałe, ma punkt oparcia pomimo dylatacji.

No przestań 9_9 to nie może być ak, że w razie czego się podeprze, jak sie wyboczy :takaemotka:

Albo jest oparty - to nie zdylatowany - albo zdylatowany - wię nie podparty. Nie upieram się, ni jestem konstruktorem - ale wg mnie poinien być wolnostojący (jeśli ceramiczny lub systemowy).

Natomiast stalowy może być dostawiony do ściany, zwązany z nim - ale pozostaje ta część 3 m wystających nad dach - kwestia sztywności, umocowania dolnej części - tu się nie będę wymądrzal. Pewnie taki system sie znajdzie - i do tego by może wystarczyła zlecona robota dla odpowiedniej firmy.  

No ale tematodawca pisze o ceramiczym. Chyba że rury ceramiczne w stalowej obudowie?

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano

W tej sytuacji proponuje system stalowy. Łatwiejszy w montażu, szczególnie w tym wypadku. Wysokość można zredukować zwiększając średnice do fi 180...

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Racja jest w tym, że zwiększając średnicę do 180 mm można zmniejszyć wysokość komina, ale O ILE ??? Raczej niewiele. Dokładnie o ile nie da rady policzyć nie mając dokładnych parametrów spalinowych kotła. Proponuję zwrócić się do producenta komina jaki jest planowany, o wykonanie stosownych obliczeń. Potrzebne jednak będą do nich parametry kotła (nie sama moc i rodzaj paliwa, ale też temperatura spalin i strumień masowy tychże).
Zbrojenie prętami przy tej wysokości ponad dachem to wg mnie za mało, uważam podobnie jak mhtyl w #7.
Fundamentu nikt nie musi liczyć pod ciężar "chudego" komina o wysokości 6-7 m. Nawet komina z obudową betonową. Głębokość poniżej strefy przemarzania gruntu, odsadzka ok 5-10 cm na każdą stronę od podstawy komina. Zbrojenie zwykłe, przeciwskurczowe, zbrojenie konstrukcyjne nie potrzebne pod taki niewielki ciężar. To moje subiektywne zdanie.

Napisano
1 godzinę temu, mario72k napisał:

Racja jest w tym, że zwiększając średnicę do 180 mm można zmniejszyć wysokość komina, 

:icon_mrgreen:

To nie jest tak jak Tobie sie zdaje, że zwiększając średnice komina możemy zrobić go niższego, najważniejszym parametrem jest ciąg kominowy a średnica komina jest dostosowywana do mocy kotła.

1 godzinę temu, mario72k napisał:

 

Proponuję zwrócić się do producenta komina jaki jest planowany, o wykonanie stosownych obliczeń.Potrzebne jednak będą do nich parametry kotła (nie sama moc i rodzaj paliwa, ale też temperatura spalin i strumień masowy tychże).

Coś za głęboko poleciałeś z tymi parametrami i obliczeniami. Piece na paliwo stałe o mocy takiej i takiej wymagają komina o średnicy takiej i takiej, nie ma znaczenia jaki to piec, jakiego producenta, tylko jaką ma moc. Z poniższej tabelki możesz odczytać, że to o czym piszę.

Parametry%20EKO-KWP%20podajnik%20ECO-ENE

Napisano

Tylko, że producenci pieców podawają zalecana średnicę/przekrój komina i  wielkość ciągu bez podawania jego wysokości.

Napisano
2 godziny temu, mhtyl napisał:

:icon_mrgreen:

To nie jest tak jak Tobie sie zdaje, że zwiększając średnice komina możemy zrobić go niższego, najważniejszym parametrem jest ciąg kominowy a średnica komina jest dostosowywana do mocy kotła.

Coś za głęboko poleciałeś z tymi parametrami i obliczeniami. Piece na paliwo stałe o mocy takiej i takiej wymagają komina o średnicy takiej i takiej, nie ma znaczenia jaki to piec, jakiego producenta, tylko jaką ma moc. Z poniższej tabelki możesz odczytać, że to o czym piszę.

Parametry%20EKO-KWP%20podajnik%20ECO-ENE

 

Ależ wiem, Henryku o czym piszę :-). 
Dziękuję Ci za polecenie mi kilka lat temu na wakacje przepięknej Doliny Baryczy 

i pozdrawiam serdecznie
Mariusz K.

Napisano
3 godziny temu, mario72k napisał:

 

Ależ wiem, Henryku o czym piszę :-). 
Dziękuję Ci za polecenie mi kilka lat temu na wakacje przepięknej Doliny Baryczy 

i pozdrawiam serdecznie
Mariusz K.

No to ja teraz wiem z kim piszę:icon_biggrin: i witam na łamach forum BD.

Napisano
9 godzin temu, mario72k napisał:

Zbrojenie zwykłe, przeciwskurczowe, zbrojenie konstrukcyjne nie potrzebne pod taki niewielki ciężar. To moje subiektywne zdanie.

przepraszam, ale nie ogarniam. Co to jest zbrojenie zwykłe, przeciwskurczowe  i czym się różni od zbrojenia konstrukcyjnego???

9 godzin temu, mario72k napisał:

Fundamentu nikt nie musi liczyć pod ciężar "chudego" komina o wysokości 6-7 m. Nawet komina z obudową betonową. Głębokość poniżej strefy przemarzania gruntu, odsadzka ok 5-10 cm na każdą stronę od podstawy komina.

Bez względu na grubość (ciężar) tego betonu? I bez względu na podłoże, grunt? 

 

Napisano
Dnia 1.10.2017 o 21:56, zenek napisał:

Przepraszam za zwłokę w odpowiedzi.

 

"przepraszam, ale nie ogarniam. Co to jest zbrojenie zwykłe, przeciwskurczowe  i czym się różni od zbrojenia konstrukcyjnego???"

zbrojenie "konstrukcyjne" (a może powinienem był napisać: "obliczeniowe")  to takie z potężniejszych prętów, o grubości/średnicy, ilości prętów oraz gęstości ich rozstawu wynikających z obliczeń inżynierskich, z grubsza można napisać, że związane jest z tym jak wielki ciężar będzie się opierał na fundamencie.

Zbrojenie przeciwskurczowe to takie, które ma za zadanie zabezpieczenie dużych brył lub płyt betonowych przed rysami wynikającymi z powodów technologicznych, wywołanymi naturalnymi procesami (skurcz betonu) zachodzącymi w betonie przez kilkanaście - kilkadziesiąt dni od momentu wylania tegoż betonu. Każdy świeżo wylany beton, niezależnie czy będzie obciążony czymś wielkim, czy nie będzie obciążony czymkolwiek, podczas "dojrzewania" (oddawania wody) ma tendencję do kurczenia się (tzw "skurczu betonu"). Zbrojenie przeciwskurczowe wykonuje się najczęściej w postaci siatki (w dwóch kierunkach) z prętów, często fi 10 w rozstawie co 10 cm w strefach przypowierzchniowych. ZNam też liczne głosy mówiące, że jak miało być betonowe to po co robić żelbetowe / "po co zbroić fundament tak jakby miał być bunkrem"

 

"Bez względu na grubość (ciężar) tego betonu? I bez względu na podłoże, grunt? "

W teorii oczywiście nie bez względu na ciężar komina i właśwciwości gruntu. W praktyce jednak jak coś ma tak małą masę jak 6-7 kN (ok 600-700 kg) to...to jest naprawdę piórko w budownictwie. 20-30 kN albo wyraźnie więcej to może warto byłoby aby się konstruktor nad tym pochylił i zaproponował zbrojenie dołem z konkretniejszych średnic zbrojenia... A grunt? Zakłądam, że przy budowie domu grunt był badany i jeżeli nie okazało się, że jest nietypowy / trudny / wymagający wymiany przed rozpoczęciem budowy, to pół metra dalej, dla fundamentu pod komin to badania gruntu oczywiście można zrobić, ale ... raczej nie należy się spodziewać nagłej zmiany w istocie gruntu... będzie taki sam jak pod fundamentami domu, więc jeśli pod domem grunt jest tak nośny jak powinien i nie wymagał korekty to tu będzie podobnie.

 

Napisano
1 godzinę temu, mario72k napisał:

zbrojenie "konstrukcyjne" (a może powinienem był napisać: "obliczeniowe")  to takie z potężniejszych prętów, o grubości/średnicy, ilości prętów oraz gęstości ich rozstawu wynikających z obliczeń inżynierskich, z grubsza można napisać, że związane jest z tym jak wielki ciężar będzie się opierał na fundamencie.

Zbrojenie przeciwskurczowe to takie, które ma za zadanie zabezpieczenie dużych brył lub płyt betonowych przed rysami wynikającymi z powodów technologicznych, wywołanymi naturalnymi procesami (skurcz betonu)

No tak - tylko w kontekście komina nie za bardzo mi  pasuje to przeciwskurczowe jako same.

700 kg zakladasz, ale to jest w pionie i słup - więc nie tylko chodzi o nacisk pionowy ale i stabilnosc pionową - a tego fundament o małej powierzchni może nie zapewnic. 

Ja fam konstruktorom, którzy liczą, a nie dają wymiary na oko. Dawniej tak stawiano nawet katedry - ale to były powtarzalne budowle, fachowcy uczyli sie tego dziesiątkami lat (terminowali na budowie) i tracili życie w razie porażki - a więc była selekcja naturalna do zawodu. Poza tym nauka poszła do przodu. Dlaczego nie liczyć, skoro to teraz takie- oczywiście stosunkowo - proste? I zapewnia jakiś sensowny margines bezpieczeństwa.

Poza tym projekt wymaga konstrukcji (z obliczeniami), a komin wymaga projektu. Więc  nie ma wyjscia - chyba że samowolka? :10_wink: 

Napisano (edytowany)

Cóż... nie mogę zaprzeczyć.
A'propos kilkusetletnich katedr to jest nawet gorzej, bo postawiono ich o wiele więcej niż znamy współcześnie.... przetrwały te, które się nie zawaliły z powodu błędów budowniczych. Ale jednak wielkości obciążeń są w katedrach o kilka lat świetlnych ( ;) ) inne niż w fundamencie pod niski komin.

Edytowano przez mario72k (zobacz historię edycji)
Napisano
4 godziny temu, zenek napisał:

No tak - tylko w kontekście komina nie za bardzo mi  pasuje to przeciwskurczowe jako same.

700 kg zakladasz, ale to jest w pionie i słup - więc nie tylko chodzi o nacisk pionowy ale i stabilnosc pionową - a tego fundament o małej powierzchni może nie zapewnic. 

Ja fam konstruktorom, którzy liczą, a nie dają wymiary na oko. Dawniej tak stawiano nawet katedry - ale to były powtarzalne budowle, fachowcy uczyli sie tego dziesiątkami lat (terminowali na budowie) i tracili życie w razie porażki - a więc była selekcja naturalna do zawodu. Poza tym nauka poszła do przodu. Dlaczego nie liczyć, skoro to teraz takie- oczywiście stosunkowo - proste? I zapewnia jakiś sensowny margines bezpieczeństwa.

Poza tym projekt wymaga konstrukcji (z obliczeniami), a komin wymaga projektu. Więc  nie ma wyjscia - chyba że samowolka? :10_wink: 

I jak zwykle, więcej nie na temat niż na temat.

Piszesz o nacisku pionowym a fundament na czym spoczywa? na wodzie? Fundament pod komin systemowy nie musi być molochem, wylewając fundament wylewasz go w ubitej ziemi gdzie nieraz ciężko szpadel wkopać a Ty czepiłeś się że komin wciśnie fundament w ziemię.

Co do drugiej części Twojej wypowiedzi to pokaż mi z laski swojej powtarzalność wybudowanych katedr. Każda katedra była inna od drugiej, nie ma dwóch identycznych  to dlatego bo każdy z fundatorów prześcigał sie aby jego wybudowana katedra była niepowtarzalna i ładniejsza od innych.

Powtarzalność budowli to mamy dzisiaj, np budowa takich samych domków katalogowych.

 

I co do trzeciej części, o jakim projekcie piszesz komina? mowa tu o kominie systemowym a jego już dawno ktoś zaprojektował i wdrożył do produkcji więc nie wiem i nie pojmuję jak można projektować coś co już zostało zaprojektowane.

Napisano (edytowany)
50 minut temu, mhtyl napisał:

Fundament pod komin systemowy nie musi być molochem, wylewając fundament wylewasz go w ubitej ziemi gdzie nieraz ciężko szpadel wkopać a Ty czepiłeś się że komin wciśnie fundament w ziemię.

Nie na ubitej - tylko na odkopanej ziemi, a dokładnie na gruncie nośnym. Moloch to bardzo niedokładne określenie - a fundament musi unieść ciężar w stosunku do wyporności gruntu i tyle. I trzeba to wyliczyć. 

I nie zwróciłeś uwagi na stabilność pionową komina, jako budowli "chudej" a wysokiej. Nie wiem czy więcej tutaj nie jest potzeba pow. podstawy, niż dla siły pionowej - i na pewno to zależy od wysokości komina żelbetowego, murowanego i jakości gruntu nośnego.  

 

Jeśli idzie o katedry - to się nie sprzeczam - jednak myslę, że jeśli idzie o fundamenty, to były zawsze mocno przewymiarowane z różnych przyczyn. I dzięki temu stoją :10_wink:

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ktoś ma ładowarkę sany? https://mauferhe.pl/collections/ladowarki-sany 
    • Staram się o dofinansowanie na firmę i chce w niej zakupić koaprkę czy ktoś mi może doradzić czy ta SY18C od chińczyków jest ok? Oglądałem firm na Yutubie ich dystrybutora i zachwalali ją ktoś coś wie z praktyki https://mauferhe.pl/products/minikoparka-gasienicowa-sany-sy18c Prosze o opinie tylko osoby które mieli z nią doczynienie. 
    • Komentarz dodany przez Ob.Serwator: Dream on... W wykonawstwie jednostką płatniczą jest 10 000 zł, myślę, że gdyby pokazać ceny z artykułu majstrom różnej maści, to mogliby pospadać z krzeseł ze śmiechu. Coś o tym wiem, właśnie kończę podobnej wielkości dom.
    • Z Twojego opisu wynika, że to pompa ciepła Nibe (prawdopodobnie model S2125, ). Alarm 228 zazwyczaj wskazuje na „błąd odszraniania”, gdy system wykrywa problem z procesem odszraniania w jednostce zewnętrznej, co prowadzi do zablokowania sprężarki (uniemożliwiając jej normalną pracę). Może to bezpośrednio powodować brak produkcji ciepłej wody użytkowej lub ogrzewania w zbiorniku buforowym, ponieważ pompa ciepła nie generuje efektywnie ciepła.     Znaczenie alarmu 228 Opis: Jednostka zewnętrzna pompy ciepła wysyła do sterownika komunikat o błędzie dotyczącym nieudanego lub nieudanego cyklu odszraniania. Sprężarka wyłącza się (blokuje), aby zapobiec uszkodzeniu. Ta usterka często pojawia się, gdy parownik (wymiennik ciepła w jednostce zewnętrznej) nie może prawidłowo odszraniać nagromadzonego lodu, co prowadzi do nieefektywnej pracy lub wyłączenia urządzenia. Możliwe przyczyny W poradnikach rozwiązywania problemów i instrukcjach obsługi pomp ciepła Nibe serii S, najczęstsze przyczyny tego alarmu to: Nagromadzenie lodu lub zamarznięty parownik: Słaby przepływ powietrza, zablokowany wentylator lub ekstremalne warunki pogodowe (np. silny wiatr lub niskie temperatury otoczenia) mogą powodować nadmierne oblodzenie parownika (EP1). Jeśli odszranianie awaryjne powtarza się wielokrotnie (np. 10 razy z rzędu), alarm staje się alarmem. Usterki czujników: Problemy z kluczowymi czujnikami, takimi jak: BT16 (czujnik temperatury parownika) – jeśli odczyt jest zbyt niski (poniżej 10°C) lub jest uszkodzony/luźny. BT12 (czujnik temperatury zasysanych gazów).   BT84 (czujnik temperatury otoczenia). Mogą one błędnie odczytywać warunki i uniemożliwiać prawidłowe rozpoczęcie odszraniania. Słaby przepływ czynnika grzewczego: Ograniczony przepływ przez system (np. z powodu powietrza w rurach, zabrudzonych filtrów lub problemów z pompą) zmniejsza wymianę ciepła i może prowadzić do awarii odszraniania. Problemy z czynnikiem chłodniczym, w tym wycieki: Wspomniana przez Ciebie „nieszczelność wewnątrz pompy” (wewnętrzny wyciek w pompie) ma tu zastosowanie. Wyciek czynnika chłodniczego wewnątrz urządzenia może obniżyć ciśnienie, powodując słabą wydajność odszraniania, niskie temperatury parownika i ogólną nieefektywność systemu. Jest to poważny problem, ponieważ utrata czynnika chłodniczego może również prowadzić do uszkodzenia sprężarki, jeśli nie zostanie naprawiona. Wycieki wody (np. w wymienniku ciepła) są rzadsze, ale mogą zmieszać się z czynnikiem chłodniczym lub powodować podobne objawy. Inne czynniki: Przerwy w napięciu, niekompatybilne lub wadliwe płytki sterujące (PCB) lub błędy oprogramowania w starszych wersjach oprogramowania sprzętowego. Niektóre modele urządzeń Nibe przeszły aktualizacje rozwiązujące problemy związane z rozmrażaniem w konfiguracjach wielourządzeniowych   Brak ciepłej wody w zbiorniku buforowym jest prawdopodobnie bezpośrednią przyczyną — system nie wytwarza ciepła z powodu blokady sprężarki, przez co zbiornik buforowy nie jest uzupełniany. Zalecane działania Podstawowe kontrole (bezpieczne dla majsterkowiczów): Sprawdź jednostkę zewnętrzną pod kątem widocznego nagromadzenia lodu, zatorów (np. liści, śniegu lub zanieczyszczeń na wentylatorze/parowniku) lub nietypowych dźwięków. Delikatnie usuń wszelkie przeszkody. Zapewnij dobry przepływ powietrza wokół jednostki — bez znacznych przeszkód lub ograniczeń wiatrowych. Sprawdź filtry systemu i odpowietrz obwód grzewczy, aby poprawić przepływ. Potwierdź/zresetuj alarm za pomocą modułu sterowania wewnętrznego (seria VVM lub SMO) — zapoznaj się z instrukcją obsługi (często w menu alarmów). Może to tymczasowo usunąć alarm, ale jeśli wystąpi ponownie, problem nie zostanie rozwiązany. Sprawdź odczyty czujników, jeśli są dostępne na wyświetlaczu (porównaj z wartościami oczekiwanymi w instrukcji). Potrzebny profesjonalny serwis: W przypadku wycieku wewnętrznego: Wymagany jest certyfikowany technik HVAC (posiadający kwalifikacje w zakresie gazów fluorowanych do obsługi czynnika chłodniczego). Może on wykonać test ciśnieniowy systemu, zlokalizować wyciek (np. w parowniku lub przewodach), naprawić go i w razie potrzeby uzupełnić czynnik chłodniczy. Nie należy podejmować samodzielnych prób – czynnik chłodniczy jest niebezpieczny i podlega regulacjom. Zleć sprawdzenie czujników (BT12, BT16, BT84) pod kątem usterek/luźnych połączeń oraz pełne przetestowanie cyklu odszraniania.     W przypadku problemów z oprogramowaniem mogą zaktualizować oprogramowanie sprzętowe (Nibe wydało poprawki problemów z odszranianiem w niektórych modelach). Skontaktuj się z pomocą techniczną Nibe lub lokalnym autoryzowanym instalatorem w celu przeprowadzenia diagnostyki — często mają oni dostęp do szczegółowych rejestrów błędów za pośrednictwem aplikacji myUplink lub narzędzi serwisowych. Jeśli problem jest objęty gwarancją, udokumentuj wszystko (zdjęcia urządzenia, kody alarmów i objawy) przed wezwaniem serwisu, aby uniknąć kosztów. W międzyczasie, jeśli posiadasz grzałkę pomocniczą (np. elektryczny podgrzewacz zanurzeniowy w buforze), włącz ją tymczasowo, aby uzyskać ciepłą wodę.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...