Skocz do zawartości

Zabezpieczenie  słupków ogrodzenia od środka


Recommended Posts

Napisano

Witam.

Zabieram się za malowanie słupków ogrodzeniowych na których pojawia się już rdza. Mimo , że na fakturze jest słupek ocynkowany.

Oczyszczę papierem, na to farba podkładowa antykorozyjna i chlorokauczukowa.

Od środka też rdza ich bierze i zastanawiam się czy można jakoś je zabezpieczyć . Czytałem o zalewanie cementem ale są różne opinie , jedni że pomaga drudzy , że rdzewieją jeszcze bardziej bo cały czas wilgoć trzyma. Znalazłem parę wpisów aby zalać przerobionym olejem silnikowym ale co jak trzeba będzie kiedyś wymienić słupki , trochę oleju wyleje się na ziemie...

Napisano

Doświadczenia z wypełnieniem słupków betonem mam akurat dobre. Muszą być tylko szczelnie wypełnione, a od góry jakiś kapturek.

Od środka skutecznym zabezpieczeniem może być też wysmarowanie bitumem. Jeżeli słupki są już osadzone trzeba zrobić taki wycior żeby dało się go wygodnie włożyć od góry.

Słupki często najbardziej rdzewieją tuż ponad gruntem. Tu trzeba je zabezpieczyć b. starannie. Jeżeli to słupki osadzane bez podmurówki lepiej zrobić na powierzchni gruntu dość szeroka stopę fundamentową z betonu.

Napisano

Wypełnianie słupków metalowych betonem niesie za sobą ryzyko rozsadzenia słupków przy minusowych temperaturach. Takich rzeczy nie powinno sie robić. Jeżeli już rdza bierze je od środka to nie ma co tu ratować i zabezpieczać, żywota takim słupkom za dużo nie przedłuży się, szkoda tylko zachodu i poniesionych kosztów.

Napisano

W miejscu gdzie się słupki wchodzą w beton ,tuż ponad gruntem gdzie są w ziemi, odsunę ją i zamaluje lepikiem na zimno.

Kapturki od góry są , czy są skorodowane w środku nie wiem, ciężko zobaczyć co tam się dzieje metr niżej dlatego chcę zabezpieczyć.

Piszesz aby wypełnienie betonem było szczelne, tylko jak to zrobić . Cement, piach , woda , zrobić rzadką zaprawę i wlewać ?

 

Z tym wyciorem i bitumem dobry pomysł, tylko z czego go zrobić i jaki bitum zastosować w miarę rzadki ?

Napisano
  Dnia 4.09.2017 o 15:05, mhtyl napisał:

Wypełnianie słupków metalowych betonem niesie za sobą ryzyko rozsadzenia słupków przy minusowych temperaturach.

Rozwiń  

Dlaczego? czyżby beton rozszerzal się na mrozie? A może słupki się zwężą i pękną?:blowup:

Napisano

Jeżeli ma być niezbyt gęsty, do łatwego nałożenia, to np. Abizol R (ciekły) lub Abizol P (gęstszy, półciekły),  ewentualnie inny w tym typie.

Wycior z odpowiednio długiego, prostego kija lub pręta zbrojeniowego lub gwintowanego (można połączyć z kijem, albo 2 pręty sczepić nakrętką).

W koniec kija wkręcamy długi wkręt i dowiązujemy mocny, cienki sznurek (np. nylonowy).  Na kij nawijamy kilka warstw płótna i ciasno związujemy sznurkiem. Płótno powinno sięgać trochę poza koniec kija, na wkręt, żeby można je tam było związać sznurkiem. Wycior z płótna tak ze 20-30 cm, średnica nieco mniejsza niż średnica wewnętrzna słupka. Po zamoczeniu ruszamy nim góra-dół i lekko kręcimy, żeby wymazać porządnie rurę od środka :)

Pręt gwintowany ma sens, jeżeli uda się dobrać wałek malarski pasującej średnicy, wtedy stabilizujemy go na pręcie nakrętkami i mamy gotowy wycior.

Beton najlepiej żeby miał niewiele wody. Zbyt rzadki po związaniu dostanie skurczu i nie będzie wcale dobrze wypełniał słupka. . Da się wypełniać nawet mieszanką o konsystencji mokrej ziemi, tylko trzeba go ubijać grubym kijem co jakiś czas. Może być też gęstoplastyczny, do przesztychowania prętem. Trzeba sobie dobrać/zrobić jakiś lejek do napełniania, ze średnicą wylotu minimalnie mniejszą od słupka. Świetny jest blaszany, ale ostatecznie posłuży nawet 5-litrowa butelka plastikowa z obciętym dnem.

PS. Do mieszanki betonowej warto dodać nieco wapna, do 5% masy cementu. Jest bardziej plastyczny, a po związaniu szczelność betonu jest nawet lepsza niż bez tej modyfikacji.

Napisano

Zacząłem malowanie, odkopanie ziemi, wyczyszczenie z rdzy, farna antykorozyjna podkładowa I potem chlorokauczukowa, element słupka który jest w ziemi wymazany lepikiem na zimno,wyglada to dobrze. 

 

Do rzeczy, z ciekawości włożyłem pręt do słupka i woda stoi ok 0.5m, kapturki plastikowe są założone. Słupki stoją już 5 lat i nie rozsadzilo żadnego w zimie. 

 

Co z tym fantem zrobić teraz?rozumiem że jak jest woda to jeszcze szybciej rdza je zje? 

Napisano

Wywierć dziurki, spuść wodę, jakimś "wyciorem" rozprowadź wewnątrz chociażby ten lepik na zimno, wklej te kapturki na lepik co by nie wpuszczały więcej wody do środka.

Albo do stojącej wody dodaj inhibitora takiego, który stosuje się np w instalacji centralnego ogrzewania... No nie - to żart :icon_rolleyes:

Napisano
  Dnia 9.09.2017 o 09:18, rustin napisał:

 

 

Do rzeczy, z ciekawości włożyłem pręt do słupka i woda stoi ok 0.5m, kapturki plastikowe są założone. Słupki stoją już 5 lat i nie rozsadzilo żadnego w zimie. 

 

Co z tym fantem zrobić teraz?rozumiem że jak jest woda to jeszcze szybciej rdza je zje? 

Rozwiń  

Dlatego pisałem że wypełnienie betonem jest złym pomysłem. Czekałem tylko aby nie uprzedzać faktów to co napisałem o wodzie. jeżeli wypełnisz słupek betonem to kapilarnie podciągnie wodę na całej wysokości słupka i przy dużych mrozach może rozsadzić słupek. Wiem co pisze bo tak miałem.

Jedynie co możesz zrobić zabezpieczyć te słupki od środka jakąś farbą bitumiczną.

  Dnia 9.09.2017 o 09:39, uroboros napisał:

 

Albo do stojącej wody dodaj inhibitora takiego, który stosuje się np w instalacji centralnego ogrzewania... No nie - to żart :icon_rolleyes:

Rozwiń  

Inhibitor w c.o. dodaje sie gdy instalacja jest wykonana z różnych materiałów a w szczególności gdy rurki są miedziane a grzejniki aluminiowe bo to aby nie wytwarzał sie wodór i nie korodowały grzejniki (to w takim expresowym skrócie) . W słupkach inhibitor nic nie da.

Napisano

Tylko ze trzeba czekać aż ta woda wyparuje, dopiero wtedy można od środka lepikiem jak jest woda to chyba bez sensu? Wyparuje wogole? 

Słupki są częściowo w ziemi więc ciężko by wywiercic przy samym dole, czy potem ta dziurką woda tam się nie dostanie? 

Napisano

Po spuszczeniu wody zakleisz dziurkę - lepikiem, dekarskim uszczelniacze... W razie czego pobawisz się szmatką na drucie: zanurzysz, zamoczysz, wyciągniesz, wykręcisz, zanurzysz ... itd do skutku!

W blokach - szczególnie w tych starych - instalacje są stalowe i są odpowiednie inhibitory.

A jak masz kompresor i pistolet do malowania, to przedłuż rurkę ssącą ze zbiorniczka na farbę pistoletu wężykiem, włóż wężyk do słupka - może wyciągnie...

A dosuszyć można powietrzem - przez dłuższy czas dmuchać wężykiem z kompresora.

Przed malowaniem można było słupek podgrzać np lutlampą, dosuszyć, ale teraz tak się nie da.

Napisano
  Dnia 9.09.2017 o 10:41, bajbaga napisał:

są preparaty antykorozyjne na bazie wody.

Rozwiń  

Tzn ze można malować jak jest woda w środku? Już wiem jak wyciągnę ta wodę, odkurzacze przemysłowym może się uda. 

Może napisać konkretnie o jaki preparat Ci chodzi? 

Napisano

Nie malować, tylko dodać środka i tak zostawić - chyba...

Napisano
  Dnia 9.09.2017 o 09:55, mhtyl napisał:

Dlatego pisałem że wypełnienie betonem jest złym pomysłem. Czekałem tylko aby nie uprzedzać faktów to co napisałem o wodzie. jeżeli wypełnisz słupek betonem to kapilarnie podciągnie wodę na całej wysokości słupka i przy dużych mrozach może rozsadzić słupek. Wiem co pisze bo tak miałem.

Rozwiń  

i ja tak mam i średnio się obawiam rdzy od wewnątrz co innego od zewnątrz w środek nawaliłem betonu z dodatkiem krystalicznym i kapilarnie to on mi nie podciągnie nawet gdyby się starał.

a słupki wersja ekonomiczna z lerua żaden tam cud

  Dnia 4.09.2017 o 19:55, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

PS. Do mieszanki betonowej warto dodać nieco wapna, do 5% masy cementu. Jest bardziej plastyczny, a po związaniu szczelność betonu jest nawet lepsza niż bez tej modyfikacji.

Rozwiń  

Tak pewnie dla zasady bym się nie zgodził co więcej wapno ma odczyn zasadowy i przyspiesza korozję a na wodoodporność wpływ ma odwrotny od tego który raczyłeś wpisać - z WAPNA NIE ROBIMY DODATKU W  pomimo tego że pierwsza litera się zgadza

Napisano

U mnie rozsadziło i to nie stało sie rok, czy dwa po zalaniu. Kilka lat słupki stały i też nie wszystkie słupki aby nie było, że wyolbrzymiam temat:icon_biggrin: uważam, że jeżeli od samego początku dobrze sie słupek uszczelni od spodu i od góry to nie ma potrzeby aby go od środka zabezpieczać antykorozyjnie czy zalewać betonem.

Napisano
  Dnia 10.09.2017 o 07:25, mhtyl napisał:

U mnie rozsadziło i to nie stało sie rok, czy dwa po zalaniu. Kilka lat słupki stały i też nie wszystkie słupki aby nie było,

Rozwiń  

Czy rozsadziło je na całej długości -  czy na jakimś konkretnym odcinku, np powtarzalnie u góry?

Napisano

Kilka słupków w różnych miejscach. I rozsadziło to być górne określenie bo po prostu pękły.

Napisano (edytowany)

Czyli mam dwie opcje do wyboru , zalać cementem  lub jakimś lepikiem tylko które lepsze rozwiązanie , zdaję sobie sprawę , że nie będzie co wieczne rozwiązanie ale chcę przedłużyć ich żywotność ile się da. Oczywiście wcześniej spróbuję wyciągnąć wodę odkurzaczem.

Słupki są osadzone w ok metrowym fundamencie , były wiercone dziury świdrem i zalewane słupki , od góry są kapturki plastikowe więc , nie mam pojęcia skąd tam jest woda.

 

  Dnia 9.09.2017 o 11:33, uroboros napisał:

Nie malować, tylko dodać środka i tak zostawić - chyba...

Rozwiń  

jeszcze co do tego sposobu bo bajbaga już nie odpisuje o co chodziło dokładnie.

czyli do rury w której jest woda dodać środka antykorozyjnego coś w stylu co się daje do układów CO , tak ? a co jak woda wyparuje ? wtedy środek też z tego co wyczytałem, a jak znowu woda się skądś weźmie to już nie będzie z tym środkiem a tak cały czas zalewać to bez sensu

Edytowano przez rustin (zobacz historię edycji)
Napisano

A ja powiem tak, zabezpieczyć od środka byłby sens gdyby to były nowe słupki, teraz jak weszła już rdza to żaden środek nie pomoże a środki poniesione i praca na zabezpieczenie od środka słupków przedrażają inwestycje, gdyby poczekać aż zgniją do końca i zamontować nowe podejrzewam, że wyjdzie taniej albo w tej samej cenie . Tak na chłopski rozum to np weźmy pod lupę auto, od nowego jest pokryte dobrą ochronną antykorozyjną a pomimo tego rdza i tak się pojawia, a teraz malując rdzę (bo przecież jej ze środka nie wyciągnie i nie wyczyści do gołego metalu) co to da? ile przedłuży życie tym słupkom?

Napisano

Gdyby to miało by przedłużyć ich żywotność o parę lat to gotowy beton w workach czy lepiszcze nie jest drogie .

 

Tak myślę skąd tam woda , nie było jakiś ulew ostatnio i jest dość sucho.

Napisano
  Dnia 10.09.2017 o 10:25, rustin napisał:

 

Tak myślę skąd tam woda , nie było jakiś ulew ostatnio i jest dość sucho.

Rozwiń  

Musiała najwyraźniej podejść z gruntu poprzez fundament betonowy słupka, a że dół słupka zaślepiony jest zaprawą betonową to woda wejść weszła dojść łatwo bo napór zewnętrzny był spory ale wyjść już tak łatwo nie ma bi nie działa na nią żadne duże ciśnienie , więc jest sobie.

Napisano

i tak będzie co jakiś czas więc chyba prędzej w tym przypadku jeżeli coś wogole ma pomóc będzie lepik bo beton i tak podciągnie wodę jak zaleję nim słupki i będzie mokry na całej wysokości . Dobrze myślę ?

Napisano

Tak mi sie też wydaje (bo tak było u mnie z tymi słupkami zlanymi betonem), że beton podciągnie wodę na całej wysokości i może dojść do rozsadzenia słupka przy mrozach, może ale nie musi. Mogą być bardzo sprzyjające warunki do takiego zjawisko, np ciepło w dzień a w nocy bardzo zimno np -20 stopni.

Napisano

Lepik może mieć ciężar właściwy mniejszy niż woda i będzie pływać...

Nie "zaklei" wewnętrznej powierzchni słupka, więc radziłbym wybrać - tak czy inaczej - wody, podsuszenie - tak czy inaczej - wnętrza i dopiero wtedy wymazać tym czarnym... jeśli na bazie wody, to też  przed ponownym zakorkowaniem - podsuszyć.

Napisano

Przed tymi mazianiami wodę oczywiście wyciągnę ze słupka. Lepik jest na bazie rozpuszczalnika , przynajmniej ten co mam , na bazie wody jest dysperbit.

Napisano
  Dnia 10.09.2017 o 18:10, rustin napisał:

Przed tymi mazianiami wodę oczywiście wyciągnę ze słupka. Lepik jest na bazie rozpuszczalnika , przynajmniej ten co mam , na bazie wody jest dysperbit.

Rozwiń  

Czy te słupki są w opłakanym stanie czy chcesz jak to mówią dmuchać na zimne? jeżeli te słupki są w dobrej kondycji to tylko pomaluj je na zewnątrz i tyle. Mało kto robi konserwacje słupków od środka, a ogrodzenia stoją latami. 

Napisano

Jeżeli rdza ich nie przeżera to tylko pomaluj od zewnątrz. Myślisz, że każdy zagląda do środka słupków? Podejrzewam że u innych też jest woda w środku słupków, może mniej a może więcej niż u Ciebie, ale oni nie zaglądali i maja spokój. Ty zajrzałeś i teraz masz dylemat, było trzeba nie zaglądać i nie było by sprawy:icon_biggrin:

Napisano

zrób jak radzi Mhtyl, szkoda "nafty" na tę robotę, musisz się i tak liczyć z tym, że za Twego żywota będziesz musiał raz to ogrodzenie wymienić, czy mymaziasz te słupki od środka czy nie, maluj na zewnątrz, będzie ładnie i zabezpieczy choć z zewnątrz. 10 lat temu też miałem taki dylemat, ale szybko odpuściłem, szkoda roboty

pozdrawiam

Napisano

To jak wygląda z wierzchu , nie zapowiada aż tyle lat a na fakturze niby ocynk....

Jak będę miał czas to się pobawię i wymaziam jak nie to dam sobie spokój tak jak mówicie

Napisano
  Dnia 10.09.2017 o 06:52, MTW Orle - osuszanie budynków napisał:
  Dnia 4.09.2017 o 19:55, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

PS. Do mieszanki betonowej warto dodać nieco wapna, do 5% masy cementu. Jest bardziej plastyczny, a po związaniu szczelność betonu jest nawet lepsza niż bez tej modyfikacji.

Rozwiń  

Tak pewnie dla zasady bym się nie zgodził co więcej wapno ma odczyn zasadowy i przyspiesza korozję a na wodoodporność wpływ ma odwrotny od tego który raczyłeś wpisać - z WAPNA NIE ROBIMY DODATKU W  pomimo tego że pierwsza litera się zgadza

Rozwiń  

W małej ilości, tak jak napisałem (do 5% masy cementu) wapno ma właściwości uszczelniające dla mieszanki betonowej. To zjawisko znane od dziesiątków lat, ale nieco zapomniane. Jerzy Nechay, jeden z twórców żelbetnictwa w Polsce, podawał nawet, że wapna może być do 10% wagi cementu.

O korozję w wyniku dodania wapna bym się nie obawiał. Zaprawa cementowo-wapienna nie powoduje korozji stali, a wapna jest tam więcej. Nota bene, mieszanka betonowa też ma odczyn zasadowy (pH nawet powyżej 12) i właśnie dlatego chroni stal przed korozją.

Napisano

ja tam z panem Nechay dyskutować nie będę  , wspomnę tylko że piszesz o latach kiedy szkło wodne było najlepszym co było dostępne i w tej mieszance faktycznie wapno wystąpić musi , bo inaczej nie będzie działać w żadnym stopniu , chodź i działanie z wapnem tez do idealnych nie należy.

co do działania wapna na stal hmm wystarczy zostawić łopatę w wapnie konserwacja jakby trochę przereklamowana

Napisano

Zbrojenie stalowe w otulinie betonowej (cement woda piasek + reakcja) nie rdzewieje. Tylko tyle powiem. Zalewanie olejem jak i inną substancją ma za zadanie odizolowanie metalu od środowiska, które powoduje korozję. Nie wiadomo jaki będzie to miało wpływ na pozostałe materiały, nie wspomnę o szkodliwości czynu. Przepracowane oleje się utylizuje.

 

Także Kolega Jarek dobrze prawi a o odczynach, kwasach, zasadach i solach nie będziemy debatować.

Napisano

Zastanawia mnie jeszcze skąd jest ta woda na ok 40cm ponad gruntem w słupkach? nie jest to napewno gruntowa z dwóch powodów : ani nie ma i nie było jakiś mocnych opadów a po drugie , żeby tyle wody napompowało to musiało by też być na działce ponad gruntem 40cm , w końcu działa to jak naczynie zbiorcze ( jak dobrze pamiętam wykład MTW Orle )

Od góry są szczelne plastikowe czapki .

Czyżby ta woda była z tzw pary wodnej ?

 

Czy dobrym pomysłem by było nawiercenie otworu u góry słupka aby odparowywało lub nawiercenie przy samym dole aby odpływało i przysypanie ziemią ?

 

Zakładam , że pewnie dość dużo ludzi ma okresowo wodę w słupkach ale nikt nie zagląda.

  • 2 lata temu...
Napisano

A ja robię ogrodzenie gdzie słupki są w betonie już od samego spodu i jest murek miedzy słupkami, zastanawiam się czy jak zakleję szczelnie metalowe daszki silikonem to utrudnię/spowolnię rozwój rdzy w środku (brak dostępu tlenu) czy bez różnicy z zostawionymi szparami? :scratching:

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...