Skocz do zawartości

Docieplenie domu styropianem


Recommended Posts

Napisano

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Witam

Firma budowlana dociepla budynek wielorodzinny styropianem 5cm, problem w tym, że przykleja go na tynk, który odpada razem z siatką od położonego 10 lat temu styropianu jak na załączonym zdjęciu. Twierdzą, że po zakołkowaniu będzie się to trzymało. Blok ma 5 kondygnacji. Czy przypadkiem nie idą na łatwiznę nie zdzierając starego tynku odchodzącego razem z siatką?

DSC_9463.jpg

Napisano

Przed ociepleniem powinna być wykonana ekspertyza techniczna i opracowana technologia robót przez odpowiedzialnego projektanta. Na podstawie tego opisu można przypuszczać, że robi to wykonawca na własne ryzyko, gdyż klejenie do odpadającego tynku nie ma sensu - trzymać będą tylko kołki, które nie gwarantują stabilnego zamocowania. Problemem może też być zamocowanie starej warstwy styropianu, która przy dodatkowym obciążeniu nowym ociepleniem może oderwać się od podłoża w razie np. silnych wiatrów. Odpadający tynk na siatce to prawdopodobnie efekt zlej jakości lub nieodpowiedniego kleju, co rodzi podejrzenie, że mocowanie styropianu do muru też może być niepewne.

Napisano
14 godzin temu, Pomocnik napisał:

Firma budowlana dociepla budynek wielorodzinny styropianem 5cm, problem w tym, że przykleja go na tynk, który odpada razem z siatką od położonego 10 lat temu styropianu jak na załączonym zdjęciu. Twierdzą, że po zakołkowaniu będzie się to trzymało.

Ciekawe, ile było wcześniej tego styropianu, że doklejają tylko 5cm.

Jesli idzie o kołki - to wg mnie nie są one głównym mocowaniem styropianu. Styropian powinien być mocowany klejem lub pianką i to jest warstwa mocująca. Punktowe (takim jest kołek) mocowanie miękkiej stosunkowo elewacyjnej płyty styropianu jest skrajnie ryzykowne - to tylko dodatkowe zabezpieczenie. co prawda przy dobrze założonych kleju, siatce i tynku będą kołki spojone dodatkowo z tą powierzchnią - ale, wg mnie - podstawowym spoiwem między płytami styropianu powinien być klej.

No i zgoda ze wszystkim z poprzedniego postu. A taki odpadający tynk z siatką nie może stanowić podkladu dla klejenia czegokolwiek. 

Napisano
16 godzin temu, zenek napisał:

Punktowe (takim jest kołek) mocowanie miękkiej stosunkowo elewacyjnej płyty styropianu jest skrajnie ryzykowne - to tylko dodatkowe zabezpieczenie. co prawda przy dobrze założonych kleju, siatce i tynku będą kołki spojone dodatkowo z tą powierzchnią - ale, wg mnie - podstawowym spoiwem między płytami styropianu powinien być klej.

 

Czym to skrajne ryzykowne rozwiązanie zagraża?

Napisano (edytowany)
4 godziny temu, mhtyl napisał:

Czym to skrajne ryzykowne rozwiązanie zagraża?

Po pierwsze to nieodebraniem robót przez nadzór - styropian do ściany (czy do styropianu)  klei się na klejem, pianką - nie słyszałem o technologii mocowania tylko kołkami. Kołki są dodatkowe. Styropian elewacyjny jest miękki - a kolki mocują raczej na docisk - w sumie duża i dość ciężka powłoka wisząca na niedużej ilości kołków - i dociśnięta na odparzonym ?, odklejonym ? jakim ? poprzednim tynku z klejem i siatką. Dla mnie ryzykowne i dodatkowo niedopuszczalne.  

Po drugie takie mocowanie grozi odpadnięciem styropianu, spękaniem i odpadaniem tynku zklejem i siatką - a to zagraża bezpieczeństwu przechodzących koło budynku.

po trzecie - gdyby same kołki byly wystarczające - nikt by nie kleił - poco dodatkowa robota i koszt.

Nie wiem też, jak się będzie zachowywała taka kombinacja ocieplenia pod kątem fizycznym (para) - ale tu na forum są fachowcy lubiący takie tematy, więc nic na ten temat nie powiem.

To tak pokrótce. Oczywiście wg mnie :14_relaxed:

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano

Trochę błądzisz, bo widzisz, przy ociepleniu styropianem domku jednorodzinnego stosowanie kołków nie jest konieczne, natomiast przy ocieplaniu bloków mieszkalnych kołki są obowiązkowe ze względu na powierzchnię ocieplenia, sam klej takiego ocieplenia nie utrzyma. W omawianym przypadku, czyli styropian na styropian kołki powinny być tak długie aby zakotwiczyły w ścianie. Nie jest to standardowe rozwiązanie takie docieplanie ale przed jego wykonaniem powinno wykonać się takie czynności o jakich wspomniał wyżej kolega z Redakcji, Cezary.

Napisano
1 godzinę temu, mhtyl napisał:

natomiast przy ocieplaniu bloków mieszkalnych kołki są obowiązkowe ze względu na powierzchnię ocieplenia, sam klej takiego ocieplenia nie utrzyma. W omawianym przypadku, czyli styropian na styropian kołki powinny być tak długie aby zakotwiczyły w ścianie.

W tym wszystkim nie ma wiekszych sprzeczności.

Kołki zawsze muszą przechodzić przez styropian i być  mocowane w ścianie. Tu też - ale wg mnie same kołki nie wystarczą. Styropian ma się utrzymać na kleju. Kołki są tylko dodatkowym zabezpieczeniem. Oczywiście, jak piszesz, powierzchnia ma tu też swoje znaczenie.

Kołki są obowiązkowe chyba od III kondygnacji. Więc zwykle tak wysokie domki nie są. Raczej tyczy kamienic i blokow. Chodzi o to, że jeśli klej nie chwyci z różnych powodów (głównie złego wykonawstwa, jak na przykładzie z tematu) - to ma chronić przed odpadaniem wielkich płatow ocieplenia na ziemię - przynajmniej tak czytałemw jednym z opracowań fachowych nt termoizolacji bloków. Dlatego powyżej II pietra te kołki.

Natomiast to co opisał "tematodawca" - to opis niestety niesolidnej i ryzykownej roboty. Wg mnie.

A kolega Cezary ma rację.

Napisano

"Informacje o rodzaju, ilości i rozmieszczeniu łączników mechanicznych powinien zawierać projekt techniczny ocieplenia budynku. Wielkości te zależne są m.in. od strefy obciążenia wiatrem, w której znajduje się budynek, oraz od wysokości i miejsca wbudowania łącznika. Ilość łączników nie może być mniejsza niż 4 szt./m2 powierzchni elewacji. Przy narożnikach budynku, w tzw. strefie narożnej, wymagane jest zwiększenie ilości łączników. W pierwszej kolejności łączniki mechaniczne należy osadzać w narożach płyt. Odległość pomiędzy skrajnymi łącznikami a krawędzią budynku powinna wynosić co najmniej 10 cm."

 

a lekturka od deski do deski jest tu

od strony 22.....

Tutaj gotowa ankieta dla Inspektora - zalecam się z tym zapoznać. Łatwiej będzie wykonawcy patrzeć na ręce

Napisano
2 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Informacje o rodzaju, ilości i rozmieszczeniu łączników mechanicznych powinien zawierać projekt techniczny ocieplenia budynku

Ale czy Kołki mogą być jedynym mocowaniem styropianu na ścianie czy też są uzupełnieniem kleju lub pianki?

Z tego co wiem, to kołek jest dodatkowym zabezpieczeniem, a nie jedynym łącznikiem, mocowaniem.

Chyba że jest to jakaś specyficzna technologia "na kołki" o której dotąd nie słyszałem?.....

Napisano

Wykonywanie docieplenia na już istniejącym ociepleniu wymaga szczególnej ostrożności. Należy się upewnić, czy obecna warstwa izolacji jest wystarczająco trwała, by zamocować na niej kolejną. Jeżeli nowa warstwa styropianu odpada razem ze starym tynkiem, to niestety ten warunek nie jest spełniony. Po przyklejeniu styropianu i próbie odklejenia go, zerwanie powinno nastąpić w styropianie, a nie pomiędzy poszczególnymi warstwami materiałów.  Wykonywanie docieplenia w opisany przez Pana sposób jest niezgodne ze sztuką budowlaną. O tym, jak prawidłowo docieplić stary budynek  i na co zwrócić szczególną uwagę, może Pan przeczytać na naszej stronie w dziale PORADY -> Jak docieplić stary budynek?

 

Napisano
4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Ale serio pytasz?????

Padła sugestia wcześniej w temacie i postach, że kołki wszystko utrzymają. To wg mnie złe sugestie (co pośrednio potwierdza post Knaufa)  - i jeśli tak - to trzeba to jasno napisać. Dla jasności.

4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Chłopie - uszanuj mój wysiłek i chociaż przeczytaj lekturę zawartą w pliku pdf.

A twój wysiłek wysoko oceniam - serio - i fachowość  - i naturalnie lekturę dziś poczytam :14_relaxed:

Napisano

:) Dziękuję.

Nie zawsze kołkujemy, ale zawsze kleimy. I tego się trzymajmy. Moim skromnym zdaniem - są spoiwa, których gwoździem i kołkiem nie da się zastąpić. Prosty przykład - klejenie na piankę, murowanie na piankę. Kołek jest tylko dodatkiem - i to czasami zbędnym.

Poza tym - kołek narusza ciągłość izolacji termicznej ale na szczęście procentowo powierzchnia "naruszona" przez kołki jest znikoma w stosunku do powierzchni elewacji. 

  • 2 tygodnie temu...
Gość mhtyl
Napisano
2 godziny temu, Eksperci Knauf napisał:

@zenek – cieszymy się, że nasze rady są pomocne! W razie dodatkowych pytań, prosimy o kontakt.

Współczuje z całego serca:D

Napisano
3 godziny temu, mhtyl napisał:

Współczuje z całego serca:D

 

43 minuty temu, MrTomo napisał:

 

:takaemotka:

 

Dałbym wam punkty za te odpowiedzi merytoryczne nasączone wiedzą ekspercką, ale nie chcę byście pomyśleli, że to złośliwość, więc tylko pogratuluję :14_relaxed: 

Gość mhtyl
Napisano

No widzisz zeniu, powoli się czegoś nauczyłeś:D

Napisano
1 godzinę temu, mhtyl napisał:

No widzisz zeniu, powoli się czegoś nauczyłeś:D

jeszcze nie - zgłębiam te dwie wypowiedzi, ponieważ wyczuwam w nich ukryty sens, tajemnicę, za którą nie nadążam - ale ufam, że dalsze dialogowanie na forum pozwoli mi rozwinąć się, mimo że mój organizm w zasadzie już jakiś czas temu przestał wzrastać - mało - wydaje mi się, że rozpoczął proces odwrotny niestety :14_relaxed:  

  • 5 tygodnie temu...
Napisano

Szanowny Panie,
przed rozpoczęciem prac powinna być wykonana ekspertyza techniczna. Dobrą praktyką jest zawsze sprawdzenie stanu podłoża i jego ewentualne wzmocnienie, jeśli jest to konieczne. Styropian powinien być klejony do ściany na placki oraz kołkowany. Takie działanie zapobiega jego odpadaniu i gwarantuje stabilność ściany. Podstawą jest jednak wcześniejsze przeprowadzenie ekspertyzy.

Pozdrawiam serdecznie,
E-rzecznik Foveo Tech

  • 2 miesiące temu...
Napisano

Mimo tego, że są czasami z tym rodzajem docieplenia problemy (styropianem) i tak uważam, że to najlepszy obecnie sposób na termoizolację. Jest też tani, nie tylko skuteczny. A ma się wybór wśród wielu producentów, łatwo dostosować zakup do własnej kieszeni i potrzeb.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...