Skocz do zawartości

Hugo 2 a ocieplenie


Recommended Posts

Napisano
Cytat

Ty bredzisz o 80 stopniach na piecu, piszę że nie potrzeba zbyt skomplikowanej instalacji to ty farmazonisz o zaworach, zrorach i innych ustrojstwach

Ja farmazonię? Mogę ci podać linki do innych dyskusji na podobne tematy. Piec + bezpośrednia podłogówka nie będzie dobrze działać, chyba, że piec będzie ledwo co się tlił. Piec pracuje poprawnie na mocy bliskiej nominalnej. Jaką wtedy temperaturę wody puści w podłogówkę bez zastosowania mieszacza czy bufora ciepła? Poprzyj swoje wywody choć jednym konkretnym przykładem takiej "prostej" instalacji typu piec + podłogówka zamiast wyzywać wszystkich od idiotów i głupków
Cytat

Zwykły piec karnawałowy uniwersalny tzw śmiecuch

Który za rok każą mi wypieprzyć zgodnie z ustawą antysmogową? Myślisz?
Cytat

rurki do grzejników teraz nie puszcza się po ścianie tylko po podłodze

Rurki puszcza się tam gdzie mi będzie pasować. Jak będę miał ochotę żeby szły mi na zewnątrz to tak będzie. Bo lubię popatrzeć na miedź. I nie gadaj bzdur, że puszcza się tylko po podłodze
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Obecnie to 5/70/43%. Szczegóły w dwóch linkach w stopce. Dzisiaj było u mnie ciepło i te ustawienia i tak są za bogate. Spokojnie mógł bym ustawić do takiej pogody jak dzisiaj 5/90/41 lub 42%. Wtedy kocioł wolniej uzyskuje temperaturę zadaną, mniej przeciąga i krócej jest w podtrzymaniu.


Wiesz teraz czemu będziesz latał co chwila do kotłowni przy kotle z podajnikiem ?
icon_biggrin.gif
Napisano (edytowany)
Cytat

Kolejna głupota.
A co się będzie jedynie roznilo w takich domach ?


Ty brachu w :scratching: byłeś i gówno wiesz !, to tak dla porządku jak już używamy tak kategorycznych określeń. icon_razz.gif
Tobie się wydaje że w przyrodzie to jest tak jak sobie na kartce papieru nieporadnie porachujesz.
Tymczasem przy ogrzewaniu węglem jest ogromna nadprodukcja ciepła o której ty nie masz zielonego pojęcia, bo sam nigdy nie miałeś tego typu ogrzewania, a wszystko o czym piszesz to głupoty zasłyszane z internetu.
Sama kotłownia przy dobrej lokalizacji to duże i ważne źródło ciepła dla reszty domu, nie wspominając już o kominie.
Natomiast przy nieszczelnym domu i pompce, podkręcając ją do wysokich temperatur, zapłacisz tyle że odechce się ogrzewania tym "tanim" prądem. icon_idea.gif
Ale komu ja to mówię ?, jakiemuś neoficie pompkowemu, który o innych systemach grzewczych wie tyle co wyczyta. Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Piec pracuje poprawnie na mocy bliskiej nominalnej.


O czym ty gadasz człowieku ???
Jak puścisz 80st.C na kalafiory to zagrzejesz taki pokoiczek w ciągu 1h do 30st.C a przez nastepne 23h kociol będzie Ci się tlił.
Napisano (edytowany)
Cytat

Wiesz teraz czemu będziesz latał co chwila do kotłowni przy kotle z podajnikiem ?

Przecież to logiczne, że w nowym domu, przy nowym piecu trzeba spędzić trochę czasu, żeby go poprawnie ustawić. Co to za debilny argument? Sam na początku siedziałeś z oczami w liczniku i spisywałeś kWh
Cytat

Jak puścisz 80st.C na kalafiory to zagrzejesz taki pokoiczek w ciągu 1h do 30s

Więc podłogówka i taki piec to jeszcze głupszy pomysł bo piec nigdy nie będzie pracował na mocy bliskiej nominalnej. No, chyba, że kolega mhtyl napisze w końcu jak zrobić taką prostą instalację, żeby to ogarnęła

Wpis na temat bezwładności podłogówki, czyli to o czym pisałem na początku

"Problem z podłogówką jest jej duża bezwładność. Grzejniki wystarczy zakręcić i po chwili ostygną a podłogówka jednak potrzebuje więcej czasu, sam mam wylewkę 8cm i czasem w wiosenne dni jest to kłopotliwe albowiem noce są zimne a dnie wręcz gorące i bezwładność takiej podłogi daje o sobie znać. kocioł zasypowy to nie jest dobre źródło ciepła dla podłogówki przy bezpośrednim połączeniu i wymaga " pośrednika " w postaci bufora."

I pisał to właściciel podłogówki. Zapewne jest idiotą, tak kolego mhtyl? Edytowano przez erol (zobacz historię edycji)
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Natomiast przy nieszczelnym domu i pompce, podkręcając ją do wysokich temperatur, zapłacisz tyle że odechce się ogrzewania tym "tanim" prądem.
Ale komu ja to mówię ?, jakiemuś neoficie pompkowemu, który o innych systemach grzewczych wie tyle co wyczyta.


No właśnie Ty nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz.W jakim celu chcesz podkręcać zasilanie do wysokich temperatur jak nawet w durszlaku przy wodnej podłogówce 35st.C wystarczy z powodzeniem ?
1m2 przy zasilaniu 30st.C ma moc grzewczą ok.50W czyli durszlaka spokojnie nawet taką temperaturą zasilania ogrzejesz w największe mrozy.


Proponuje demo dokształcić się,pd strony 102 w dół:
http://www.kisan.pl/files/upload/instrukcj...et1110.indd.pdf Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano

erol - chłopie odpuść.

Spie..., znaczy się źle zrobić można wszystko - nawet proste bzykanko.
Nie argumentuj - bo to idiotyczne argumenty.

To jest Twój wybór, Twoje małpy, Twój cyrk i co ważniejsze Twoja kasa.
Najważniejsze abyś był zadowolony - np. tak jak arturo.
Zyskasz pewność siebie i też innych będziesz wyzywać, mając argument - ja tak mam.
Argument wytrych.

A jak nie będziesz zadowolony, to sobie powiesz "jaki ze mnie głupi c..j".
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Wpis na temat bezwładności podłogówki, czyli to o czym pisałem na początku

"Problem z podłogówką jest jej duża bezwładność. Grzejniki wystarczy zakręcić i po chwili ostygną a podłogówka jednak potrzebuje więcej czasu, sam mam wylewkę 8cm i czasem w wiosenne dni jest to kłopotliwe albowiem noce są zimne a dnie wręcz gorące i bezwładność takiej podłogi daje o sobie znać. kocioł zasypowy to nie jest dobre źródło ciepła dla podłogówki przy bezpośrednim połączeniu i wymaga " pośrednika " w postaci bufora."

I pisał to właściciel podłogówki. Zapewne jest idiotą, tak kolego mhtyl?


Pewno pisał to jakiś idiota ze starego domu ze źle wyregulowaną podłogówką ciulatym sterowaniem albo ze spieprzoną instalacją bo w nowych domach taka sytuacja nie jest możliwa a bezwładność podłogówki jest jej zaletą w takich domach utrzymując cały czas temperaturę w domu na stabilnym poziomie bez wahań:
Cytat

Po kilku dniach z G12W spostrzeżenia mam takie:
-od 22-23 grzeje cwu
-od 23.10-6 grzeje c.o
-od 13-15 grzeje cwu i c.o z priorytetem cwu.
O godz. 6.00 temp.w salonie 23,2 w sypialni 22,8 po przyjściu do domu ok.17 temp.w salonie 22,8 w sypialni 22,2 o godz 22 temp.w salonie 23,1 w sypialni 22,4.
Temp zasilania ustawiona na max.36st C.
Wentylacja śmiga cały czas na 4 biegu z 7.
Dobowe zużycie w takim przypadku przy temp. 0-2st.C to ok.15kWh w tym 3,5kWh na cwu,ogrzewanie nocne 7-9kWh.



I niezależnie czym ona by była zasilana,czy syfem czy gazem czy pradem tak samo by się zachowywała czyli gdyby była tak samo sterowana


Nie ma mowy o jakimkolwiek przegrzaniu czy o niedogrzaniu nawet jak słońce zaświeci.
Napisano (edytowany)
Cytat

erol - chłopie odpuść

W tym szaleństwie jest metoda. Pomijając ton wypowiedzi da się co nieco z tej dyskusji wyciągnąć. Nawet pomimo tego, że dla niektórych jestem idiotą i ciemniakiem ;)

Cytat

Nie ma mowy o jakimkolwiek przegrzaniu czy o niedogrzaniu nawet jak słońce zaświeci.

Ale to akurat jest zwykła fizyka. Skoro podłogówka nie zdąży się wychłodzić a na zewnątrz temperatura skoczy do 15-20 stopni to co się stanie z tym skumulowanym ciepłem? Nic? Temperatura w pokoju nie wzrośnie? Edytowano przez erol (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Ale to akurat jest zwykła fizyka. Skoro podłogówka nie zdąży się wychłodzić a na zewnątrz temperatura skoczy do 15-20 stopni to co się stanie z tym skumulowanym ciepłem? Nic? Temperatura w pokoju nie wzrośnie?



Nie wzrośnie, albo wzrośnie nieznacznie.
Akurat w takim przypadku fizyka podpiera się sterownikiem.

Oczywiście w przypadku fachowego wykonania instalacji.
Oczywiście mowa o domu współczesnym, zbudowanym co najmniej z wymaganiami "ustawowymi", a nie namiocie typu NS.
Oczywiście dokładnie tak samo jak w przypadku kaloryferów bo też mają swoją bezwładność - mniejszą, ale mają.
Napisano
Cytat

Ale to akurat jest zwykła fizyka. Skoro podłogówka nie zdąży się wychłodzić a na zewnątrz temperatura skoczy do 15-20 stopni to co się stanie z tym skumulowanym ciepłem? Nic? Temperatura w pokoju nie wzrośnie?



od tego jest też izolacja; nie wypuszcza, ale też nie wpuszcza tak łatwo icon_wink.gif

problem jest bardziej złożony; oknami wpada słonko, może nagrzać, itp.

Niezależnie od technologii ważne jest, by dom potraktować całościowo, mając na uwadze, że jedna decyzja determinuje kolejną.
Napisano
Cytat

Nie wzrośnie, albo wzrośnie nieznacznie.
Akurat w takim przypadku fizyka podpiera się sterownikiem


Ale to są dość szybkie zmiany temperatur, a sterownik nie posiada jednak zdolności przewidywania, chyba jednak.
Co tam niewielki wzrost temperatury, od ciepła raczej nikt nie umiera a od zimna i owszem.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Ale to są dość szybkie zmiany temperatur, a sterownik nie posiada jednak zdolności przewidywania, chyba jednak.
Co tam niewielki wzrost temperatury, od ciepła raczej nikt nie umiera a od zimna i owszem.


Temperatura podłogi ma 23-25st.C to co ma Ci "grzać" ? Te 23st.C ?


Cytat

Ale to akurat jest zwykła fizyka. Skoro podłogówka nie zdąży się wychłodzić a na zewnątrz temperatura skoczy do 15-20 stopni to co się stanie z tym skumulowanym ciepłem? Nic? Temperatura w pokoju nie wzrośnie?


jw i pytanie,co ma "grzać" ?
erol,od jakiej temperatury do jakiej podłogówka ma się "wychładzać" i czemu ma się wychładzać ?
Wiesz co to jest i ile to jest 23-25st.C czy nie zdajesz sobie sprawy z tego ?
Skoro nie zdajesz sobie z tego sprawy to skończ już bzdury pisać jak pewien sprzedawca grzejników na FM dla którego byłbyś idealnym klientem właśnie z uwagi na nieświadomość o czym piszesz ;)

Już pisałem o tym,żebyście przestawili się na kategorie myślenia ze starych domów ogrzewanych weglem z grzejnikami ściennymi buchającymi gorącem na nowe budownictwo i niskotemperaturowe grzejniki.

Jako ciekawostkę zapodam kolejnego "nawiedzonego" z węglem w domu i jego "złotą myśl" ;)
Cytat

Swoją droga od poczatku mówiłem ze u mnie przy węglu op się nie sprawdzi -po prostu za krótko grzeje i podłogówka byla by zawsze zimna..ale przy gazie i pc jak najbardziej ...


icon_biggrin.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
  • 1 miesiąc temu...
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Cały twój wysiłek na marne, bo baran tu nie zajrzał. Za dużo słów w artykule, żeby przeczytać. I dalej będzie pisał, że 23 stopnie to żadna temperatura...


Właśnie,że bardzo dobrze jest to opisane.
Który baran pisze,że temp.podlogi 23st.C to nic ?
Temp.podłogi 23st.C to w domu ok.21-22st.C.
Jakbyś był bardziej inteligentny to byś pojal,że taka temp.podłogi "nie przegrzeje" bo nie odda ciepła bo nie ma co oddawać jak słońce jest "bardziej ciepłe" niż podłoga.
Demo tego nie kuma i trzeba było go delikatnie skorygować ale widzę,że Ty również mało jarzacy icon_smile.gif
No chyba ze wyznajesz zasadę ze to zimno grzeje ciepło a nie odwrotnie icon_biggrin.gif
I już do złotych myśli ;)

A Krzysztof Lis swego czasu bywał na FM i kuma czacze. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
Wystawa południowa, duże okna, na zewnątrz niby zimno, zaczyna świecić słońce, nie wzrośnie temperatura ?
Oczywiście w Twoim przypadku to nie grozi bo masz okna nie dość że małe jak otwory strzelnicze, to jeszcze do tego skierowane na północ. icon_razz.gif
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Wystawa południowa, duże okna, na zewnątrz niby zimno, zaczyna świecić słońce, nie wzrośnie temperatura ?
Oczywiście w Twoim przypadku to nie grozi bo masz okna nie dość że małe jak otwory strzelnicze, to jeszcze do tego skierowane na północ. icon_razz.gif


W każdym przypadku wzrosnie czy przy grzejnikach ściennych czy przy podlogowce. Ale to grzejniki dalej "grzeją" czyli oddaja swoje ciepło do pomieszczenia chłodząc się od 50st C do temp.pokojowej gdzie podlogowka nie "grzeje" bo jest zimna w stosunku do "nagrzanego"pomieszczenia przez słońce.

Dlatego się pytałem co ma "przegrzewac i grzać" temp.podlogowki o temp. 23st.C powietrze o temp.24-25st.C ?
Napisano (edytowany)
Do pewnej temperatury grzeją a resztę słońce, tak trudno to zrozumieć ?.
Na pewno ta temperatura podłogi 28 st nie zacznie chłodzić tego pomieszczenia i nawet jak wyłączysz ogrzewanie to zanim podłoga wystygnie będzie grzać. Kaloryfery wyłączasz i po pół godzinie są zimne, przy podłogówce masz do czynienia z dużą bezwładnością, kapujesz ?. icon_idea.gif
Ale u Ciebie to pewno podłoga ma ze 20 st a grzeje i tak do 24, czyli cuda panie jakieś, a może osiągi z bytowania domowników. icon_biggrin.gif Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Do pewnej temperatury grzeją a resztę słońce, tak trudno to zrozumieć ?.
Na pewno ta temperatura podłogi 28 st nie zacznie chłodzić tego pomieszczenia i nawet jak wyłączysz ogrzewanie to zanim podłoga wystygnie będzie grzać. Kaloryfery wyłączasz i po pół godzinie są zimne, przy podłogówce masz do czynienia z dużą bezwładnością, kapujesz ?. icon_idea.gif
Ale u Ciebie to pewno podłoga ma ze 20 st a grzeje i tak do 24, czyli cuda panie jakieś, albo osiągi z bytowania domowników. icon_biggrin.gif


Ale temperatura podłogi nie ma 28 tylko 23 a od słońca wpadajacego przez okna 3m3 betonu nie ogrzeja się nawet o 0,5st.C
Temperatura podłogi to u mnie 23-24st.C żeby w domu było 23st.C to pytanie czy taka temperatura podłogi ma grzać i przegrzewac ciepło ze słońca ?
Co ma stygnac w takim razie i w jakim stopniu od jakiej temp do jakiej temp. ? Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Ale temperatura podłogi nie ma 28 tylko 23 a od słońca wpadajacego przez okna 3m3 betonu nie ogrzeja się nawet o 0,5st.C
Temperatura podłogi to u mnie 23-24st.C żeby w domu było 23st.C to pytanie czy taka temperatura podłogi ma grzać i przegrzewac ciepło ze słońca ?
Co ma stygnac w takim razie i w jakim stopniu od jakiej temp do jakiej temp. ?



Szanowny kolego, bazujesz na parametrach swojego budynku.
W rzeczywistości temperatury powierzchni posadzek grzewczych są bardzo różne i często bliskie 30oC.
Dlaczego tak jest - można by książkę napisać
Samoregulacja - owszem istnieje ale tylko w niskim pułapie temperaturowym, w dodatku zależnym od rodzaju posadzki.
Swój znaczny udział w samoregulacji mają inne przegrody, szczególnie kiedy są wykonane z pojemnego cieplnie materiału np. z silki.
Ogólnie jest bardzo wiele zależności i zdanie każdego w tym temacie ma swoje znaczenie.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

W rzeczywistości temperatury powierzchni posadzek grzewczych są bardzo różne i często bliskie 30oC.


????
Przy rozstawie 10cm ? Przy nowych domach ?
Bzdura.
Napisano
Cytat

????
Przy rozstawie 10cm ? Przy nowych domach ?
Bzdura.


Po co mieszasz rozstaw rurek?
Prosty przykład kiedy słońce nagrzeje posadzkę lub kiedy podłoga jest w znacznej części przykryta ( tapczanik, dywanik itp, a na zewnątrz jest znacznie poniżej zera. Wówczas aktywna część posadzki nadrabia, ażeby nadrobić musi mieć wyższą temperaturę. Jak wyższą możesz sobie policzyć. Z praktyki powiem Ci że jest tak na pewno.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Po co mieszasz rozstaw rurek?
Prosty przykład kiedy słońce nagrzeje posadzkę lub kiedy podłoga jest w znacznej części przykryta ( tapczanik, dywanik itp, a na zewnątrz jest znacznie poniżej zera. Wówczas aktywna część posadzki nadrabia, ażeby nadrobić musi mieć wyższą temperaturę. Jak wyższą możesz sobie policzyć. Z praktyki powiem Ci że jest tak na pewno.


Nie jarze. Co ma nadrabiać jak i temp.w pomieszczeniu jest wyższa niż oczekiwana na sterowniku ?
Podlogowka jest tak projektowana żeby uzupełnić straty energii a to znaczy wymaganą temp.w pimieszczeniu konkretną temp.zasilania ? Jak najniższa najlepiej czyli wmieszam rozstaw ?

Jak nie ma odbioru ciepła przez podłogę to znaczy że źródło ciepła zmniejsza sobie temperaturę zasilania lub się wyłącza calkowicie a nie grzeje wg Ciebie ."nadrabiajac" tylko co nadrabiajac.
Jeśli tak nie robi to znaczy,że to nie podłoga nam przegrzewa tylko ciulate źródło ciepła wraz z ciulatym sterowaniem.

Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

????
Przy rozstawie 10cm ? Przy nowych domach ?
Bzdura.



zgadzam się z przedmówcą
za bardzo patrzysz na wszystko przez pryzmat swojego domu
to że ty tak nie masz, to wcale nie oznacza że u kogoś innego może tak nie być, nawet jeśli budynek jest nowy (czy też kilkuletni)
dodaj do tego przekonanie o swojej nieomylności i już dlatego tak ciężko się z tobą dyskutuje icon_razz.gif
Gość arturo72
Napisano
Cytat

zgadzam się z przedmówcą
za bardzo patrzysz na wszystko przez pryzmat swojego domu
to że ty tak nie masz, to wcale nie oznacza że u kogoś innego może tak nie być, nawet jeśli budynek jest nowy (czy też kilkuletni)
dodaj do tego przekonanie o swojej nieomylności i już dlatego tak ciężko się z tobą dyskutuje icon_razz.gif


Po prostu obalam mity i kategoryczne stwierdzenia typu "prąd jest drogi" czy "podlogowka przegrzewa pomieszczenia" lub "węgiel jest tani" i inne bo tak nie jest.
A że przykładem może być mój dom to co na to poradzę,chyba dobrze nie ?

A to nie z myślą o innych posiadających już domy tylko o nowych,którzy nie myślą opierając się właśnie na tego typu mitach.
Napisano
Cytat

Nie jarze. Co ma nadrabiać jak i temp.w pomieszczeniu jest wyższa niż oczekiwana na sterowniku ?
Podlogowka jest tak projektowana żeby uzupełnić straty energii a to znaczy wymaganą temp.w pimieszczeniu konkretną temp.zasilania ? Jak najniższa najlepiej czyli wmieszam rozstaw ?

Jak nie ma odbioru ciepła przez podłogę to znaczy że źródło ciepła zmniejsza sobie temperaturę zasilania lub się wyłącza calkowicie a nie grzeje wg Ciebie ."nadrabiajac" tylko co nadrabiajac.
Jeśli tak nie robi to znaczy,że to nie podłoga nam przegrzewa tylko ciulate źródło ciepła wraz z ciulatym sterowaniem.



Podałem Ci dwa różne przykłady;
- pierwszy przykład, kiedy słońce nagrzewa powierzchnię posadzki - wówczas wzrost jej temperatury hamuje przepływ ciepła z podkładu grzewczego, ale pomimo tego, podłoga nagrzewa się do 30oC a niekiedy i więcej. Z kolei wraz ze wzrostem jej temperatury wzrasta emisja ciepła do pomieszczenia, bo tu ma najłatwiej i pomieszczenie nagrzewa się - samoregulacja jest tu rzeczą względną. Większy wpływ mają pojemne cieplne ściany mające niższą temperaturę.
- drugi przykład. W sytuacji gdzie przy projektowaniu zakłada się 80% aktywnej grzewczo posadzki jej zagospodarowanie w połowie tapczanem, dywanem itp. nie powoduje problemu przy połowicznym obciążeniu cieplnym. Natomiast w sytuacji maksymalnego obciążenia grzewczego jedna połówka musi robić za drugą, kosztem wzrostu temperatury. W końcu ilość emitowanego ciepła zależy od powierzchni i temperatury.
A sterownik dopóki będzie "widział" różnicę między ilością ciepła uciekającego a dostarczanego (spadek temperatury w pomieszczeniu), będzie pchał ciepło do instalacji grzewczej. To z kolei spowoduje wzrost temperatury całej podłogi, przy czym efektywna będzie ta, która będzie miała możliwość przekazywania ciepła do otoczenia.
To jest logiczne i to na tyle.


Napisano
Mała poprawka - w dzień z zasady jego PCi nie pracuje - no chyba, że ma sterownik "tygodniowy" i w "wekndy" (w taniej taryfie) ......

Z drugiej strony, jeśli czujnik sterownika jest w takim pomieszczeniu i zadziała (bo "wekend"), to w innych będzie "pizgało chłodem" - chyba, że zadziała termostat na konkretnym obiegu w rozdzielaczu (jak jest).

Jednak w obu przypadkach bezwładność i samoregulacja podłogówki, zniweluje "wahania" PCi.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Podałem Ci dwa różne przykłady;
- pierwszy przykład, kiedy słońce nagrzewa powierzchnię posadzki - wówczas wzrost jej temperatury hamuje przepływ ciepła z podkładu grzewczego, ale pomimo tego, podłoga nagrzewa się do 30oC a niekiedy i więcej. Z kolei wraz ze wzrostem jej temperatury wzrasta emisja ciepła do pomieszczenia, bo tu ma najłatwiej i pomieszczenie nagrzewa się - samoregulacja jest tu rzeczą względną. Większy wpływ mają pojemne cieplne ściany mające niższą temperaturę.
- drugi przykład. W sytuacji gdzie przy projektowaniu zakłada się 80% aktywnej grzewczo posadzki jej zagospodarowanie w połowie tapczanem, dywanem itp. nie powoduje problemu przy połowicznym obciążeniu cieplnym. Natomiast w sytuacji maksymalnego obciążenia grzewczego jedna połówka musi robić za drugą, kosztem wzrostu temperatury. W końcu ilość emitowanego ciepła zależy od powierzchni i temperatury.
A sterownik dopóki będzie "widział" różnicę między ilością ciepła uciekającego a dostarczanego (spadek temperatury w pomieszczeniu), będzie pchał ciepło do instalacji grzewczej. To z kolei spowoduje wzrost temperatury całej podłogi, przy czym efektywna będzie ta, która będzie miała możliwość przekazywania ciepła do otoczenia.
To jest logiczne i to na tyle.


No właśnie niezbyt logicznie piszesz icon_smile.gif
W pierwszym przykładzie raz że podloga i 10cm wylewki nie nagrzeje się do 30st. od słońca,grzeje się powietrze a nie podłoga a dwa jak może podloga dalej grzać skoro sterownik już dawno powinien odciąć grzanie posadzki tudzież zmniejszyć temperaturę zasilania ze względu na brak potrzeby uzupełniania strat ?
skoro tego wcześniej nie zrobił to znaczy że albo jest ciulata instalacja albo ciulate sterowanie albo ciulate źródło ciepła.
Nie chcem ale znowu muszem odniesc się do mojego domu.
Mam ustawioną krzywą grzewczą tak ze jak nie występuje odbiór ciepła to automatycznie zmniejszana jest temp.zasilania do wyłączenia całkowitego urządzenia grzewczego,nie mam sterownika pokojowego tylko pogodowke i nawet w takim wypadku nigdy nie wystąpiło przegrzania pomieszczenia na skutek słońca jak już to na chwile.

Punkt 2 w podsumowaniu napisałeś coś i czym piszę. Ciulata instalacja i ciulate sterowanie lub ciulate źródło ciepła.
Nie mam sterownika pokojowego...

Podobna sprawa jest u mnie z grzaniem kominkiem. Po dwóch godzinach temp.w pomieszczeniu podnosi się o max.2st.C ale jak szybko się podniosła tak szybko spada do temp.jaka była przed rozpaleniem.
Pytanie co się stało z tym ciepłem ? Nie uciekło na zewnątrz. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
no właśnie dlatego, że znowu odnosisz się do domu, to twój wywód jest niewiele warty, niestety

znam nowy dom, ogrzewany PC, gdzie bez problemu może zajść sytuacja o której pisze parkiet - czyli temperatura podłogi dojdzie w okolice 30C (pisze okolice, bo nikt nigdy tego nie mierzył)
Inna sprawa, że wcale nie powoduje to przegrzania domu, bo trudno nazwać przegrzaniem sytuację, gdy temperatura wzrasta o 0,25C niż powinna

może i jest to specyficzny przykład, ale jestem pewny że wcale nie odosobniony
wystarczy tylko nie być zapatrzony w siebie i swoją nieomylność, żeby to zauważyć icon_lol.gif
Napisano
Cytat

od słońca,grzeje się powietrze a nie podłoga



????????????????? Widziałeś rozgrzaną promieniami słonecznymi powierzchnię asfaltu i buchające z niej ciepło?
Zastanów się nad kolejnością zjawisk.


Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

????????????????? Widziałeś rozgrzaną promieniami słonecznymi powierzchnię asfaltu i buchające z niej ciepło?
Zastanów się nad kolejnością zjawisk.


Rozumiem że dom to szklarnia do której wdziera się słońce bez ograniczeń z każdej strony zdolne rogrzać przez kilka chwil 3m3 betonu o kilka stopni mając jeszcze do rozgrzania oprócz tego ok.10m3 ścian ?

Proponuję eksperyment. Suszarką do włosów spróbować ogrzewac beton lub bloczek na ściany i to bliskiej odległości..
Albo nagrzać kawałek pręta do 30st.C i wsadzić go do piekarnika o temp.100st i zaobserwować czy ten pręt podgrzeje piekarnik do wyższej temperatury icon_biggrin.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Rozumiem że dom to szklarnia do której wdziera się słońce bez ograniczeń z każdej strony zdolne rogrzać przez kilka chwil 3m3 betonu o kilka stopni mając jeszcze do rozgrzania oprócz tego ok.10m3 ścian ?

Proponuję eksperyment. Suszarką do włosów spróbować ogrzewac beton lub bloczek na ściany i to bliskiej odległości...


Nie przesadzaj, pisałem o miejscowym nagrzaniu posadzki tam gdzie padają promienie słoneczne.

Stopień nagrzania zależy od usytuowania okien, czasu, intensywności, rodzaju szyb itd.
Miejsca wyeksponowane na działanie promieni słonecznych hamują przepływ ciepła z podkładu grzewczego - nawet nieaktywnego ale nagrzanego - ponieważ w tych miejscach powierzchnia ma wyższą temperaturę.

Przykład z suszarką ????.

Zastanów się, jak działa promieniowanie podczerwone krótkofalowe - słoneczne, a jak długofalowe z nagrzanej promieniami słonecznymi powierzchni podłogi.
Jest różnica i to znaczna.
Do pewnego czasu - stopnia nagrzania podłoga więcej ciepła przyjmuje niż potrafi go oddać, stąd wzrost jej temperatury, tym bardziej, że z drugiej, swojej strony ma nagrzany podkład.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Nie przesadzaj, pisałem o miejscowym nagrzaniu posadzki tam gdzie padają promienie słoneczne.
Miejsca wyeksponowane na działanie promieni słonecznych hamują przepływ ciepła z podkładu grzewczego - nawet nieaktywnego ale nagrzanego - ponieważ w tych miejscach powierzchnia ma wyższą temperaturę.


No właśnie. Hamują przepływ ciepła to jakim cudem ktoś uważa że to "podlogowka" przegrzewa pomieszczenia tym bardziej że To jedynie znikoma część jest nasloneczniona. słońcem które ma marne razenie zimą.
To bzdura jest i to nieziemska.
Kolejny eksperyment proponuje. W słońcu zimowym zmierzenie temperatury czarnych dachówek i to samo latem.

To latem gdzie słońce i temperatura jest mocno wysoka do "przegrzania" pomieszczeń dochodzi dopiero po kilku tygodniach upałów i to nie podłoga przyjmuje te ciepło a ściany.
Napisano
Cytat

No właśnie. Hamują przepływ ciepła to jakim cudem ktoś uważa że to "podlogowka" przegrzewa pomieszczenia tym bardziej że To jedynie znikoma część jest nasloneczniona. słońcem które ma marne razenie zimą.
To bzdura jest i to nieziemska.
Kolejny eksperyment proponuje. W słońcu zimowym zmierzenie temperatury czarnych dachówek i to samo latem.

To latem gdzie słońce i temperatura jest mocno wysoka do "przegrzania" pomieszczeń dochodzi dopiero po kilku tygodniach upałów i to nie podłoga przyjmuje te ciepło a ściany.


Podłogówka, przegrzewanie pomieszczeń poprzez działanie promieniowania słonecznego ma wiele wymiarów - jak wspomniałem wcześniej - ekspozycja, czas, zdolności pochłaniania ciepła przez materiał posadzki itd.

Eksperyment z dachówką proponuję zrobić w mieszkaniu przy oknie - będzie bardziej miarodajnie.

Z własnego podwórka podam Ci przykład - podczas słonecznych dni lakierujemy posadzkę w godzinach porannych, ponieważ po południu powierzchnia nagrzewa się i trudno o pozytywny efekt. Mówmy o godzinach a nie o tygodniach i to podłoga się nagrzewa szybciej niż ściany.

Kończę swój udział stwierdzeniem - że nie wszystko jest tak proste jak nam się wydaje.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...