Pomocnik Napisano 21 stycznia 2016 Udostępnij #1 Napisano 21 stycznia 2016 Odpowiedź eksperta: Główną zaletą stosowania otwartokomórkowych pianek poliuretanowych do ocieplania budynków jest uzyskanie 100% szczelności. Dzięki technologii natrysku pianka tworzy jednolitą, pozbawioną mostków termicznych warstwę – należy pamiętać, że pianka otwartokomórkowa jest pianką paroprzepuszczalną, potocznie mówiąc „oddychającą”, dlatego mimo 100% szczelności nie tworzymy w domu przysłowiowego "termosu". Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/termoizolacja/porady/18721-jakie-sa-zalety-ocieplania-budynkow-pianka-poliuretanowa Link do komentarza
Gość WalDzik Napisano 21 stycznia 2016 Udostępnij #2 Napisano 21 stycznia 2016 Ciężar pianki 1,2 kg/m2 , a ile tej pianki tyle waży 1cm czy 50cm , bo podana informacja jest błędnie podana a przynajmniej nie precyzyjnie. Dodam że jeszcze parę lat temu tj zanim polska przyjęła się w Europie polskie normy nie dopuszczały stosowania takich pianek w budownictwie mieszkalnym było zakazane bo efekt jest taki jak w obecnie w przypadku "chińskich zabawek". Ale jak ktoś bardzo chce to polecam lepsza ciepła trumna jak zdrowe polskie drewno (i pochodne). Link do komentarza
Gość termowizjer Napisano 21 stycznia 2016 Udostępnij #3 Napisano 21 stycznia 2016 Co za bzdury z tym "termosem" - słyszę tę gadkę zawsze jak mówię ludziom o zaletach pianki. "Pianę na poddasze? Nie rób se pan z domu termosu". Głupota powielana przez kolejne pokolenia zwolenników wełny jako jedynej słusznej metody ocieplania domu. O wiele lepsze parametry ma piana zamkniętokomórkowa, która nie przepuszcza pary - bo niby po co? Dom ma oddychać owszem, ale wentylacją a nie przez ściany - czy ktoś to w końcu zrozumie? Co z tego że damy "oddychającą" wełnę czy piankę na dachu skoro ściany nie oddychają (płyta gk nie przepuszcza pary). Od lat zajmuję się termowizją w budownictwie i widzę efekty stosowania "oddychających i ekologicznych" materiałów. Wełna się zsuwa, trudno jest ją ułożyć w skomplikowanych zakamarkach dachu, wystarczą niewielkie szpary by całe połacie sufitu były wyziębione, a latem gorące. W swojej karierze widziałem tylko 3 domy dobrze ocieplone wełną, ale warstwa miała grubość ok 60 cm (układanie "na krzyż") co powodowało zmniejszenie kubatury pomieszczeń. Kolejne argumenty zwolenników wełny to jej niepalność. Piana czy styropian te z się nie palą a co najwyżej topią i są samogasnące. Mam przy okazji pytanie: czy zwolennicy niepalnej wełny zwracają uwagę na niepalność mebli, kanapy, paneli, firan, ubrań w domu? Hm? Ile razy wam się w życiu dom palił że to takie ważne? Argument z niepalnością jest więc bardzo słaby. Albo inne bzdurne argumenty z gnijącymi deskami zasikanymi pianą. Ręce opadają.Nie jestem związany z branżą poliuretanów, ale gdybym jeszcze raz dom budował to z pewnością dach i fundamenty zaizolowałbym pianą (fundamenty zamkniętokomórkową) ponieważ widzę (w podczerwieni), że to najlepsza metoda! Link do komentarza
Gość Wiktor Napisano 22 stycznia 2016 Udostępnij #4 Napisano 22 stycznia 2016 A ja mam do wszystkich ekspertów pytanie?Jak wiadomo gdy na dach jako ocieplenie daje się wełnę to pomiędzy nią a deski pozostawia się 2-3 cm dylatacji w celu przewiewu między deskami a watą. Wiadomo różnica temperatur w zimie skraplanie się wody, przemarznięcia itp. ogólnie robi się to w celu by nie zgniła deska i woda nie wsiąkała w watę. Więc niech ktoś mnie uświadomi co się dzieje z ta wilgocią kiedy to piana ściśle dolega do deski, jak jest wentylowana deska, czy piana siąknie tą wilgoć? Link do komentarza
Gość termowizjer Napisano 22 stycznia 2016 Udostępnij #5 Napisano 22 stycznia 2016 Woda pojawia się w momencie powstania tzw. punktu rosy. A więc muszą być spełnione 3 warunki: odpowiednia wilgotność, oraz duża różnica temperatur na jednej powierzchni (efekt wejścia zimą w okularach z dworu do pomieszczenia). Nic tam się zimą samo nie skrapla pod dachem, chyba że są rażące błędy w izolacji. Wełna (wata) to materiał nasiąkliwy i kiedy dostanie się do niej wilgoć (np. błędna obróbka dekarska komina) to trzeba tę wilgoć potem "wywietrzyć" zostawiając właśnie wspomnianą dylatację. Ta właśnie dylatacja i hulający wiatr pomiędzy wełną a dachem (deskowaniem lub wiatrolizolacją) w połączeniu z licznymi błędami w układaniu wełny (i wadami wełny) powoduje spore straty ciepła w budynkach ( a latem upał na poddaszu).Stosując pianę zamknięto-komórkową tworzy się szczelną warstwę, która chroni przed nieszczelną obróbką dekarską, ale przede wszystkim przed zewnętrzną temperaturą. Deski nie zgniją bo mogą "oddychać" zewnętrzną stroną (od strony dachówek). Oczywiście można stosować "oddychającą" pianę otwartokomórkową, która i tak jest bardziej odporna od wełny na wsiąkanie chociażby ze względu na tzw. skórkę, która twory się na zewnątrz przy nakładaniu.Otowartokomórkowa jest tańsza i lżejsza. Zaknięto-komórkowa ma lepsze parametry izolacyjne, jest droższa, ale wystarczy mniejsza warstwa by uzyskać ten sam efekt izolacyjności. Nie raz miałem okazję oglądać na żywo nakładanie piany na poddasze a potem weryfikować to zimą w termowizji. Z ręką na sercu polecam, wraz z wdzięcznymi mi klientami, którzy tą technologią naprawiali poddasza. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 22 stycznia 2016 Udostępnij #6 Napisano 22 stycznia 2016 Cytat A ja mam do wszystkich ekspertów pytanie?Jak wiadomo gdy na dach jako ocieplenie daje się wełnę to pomiędzy nią a deski pozostawia się 2-3 cm dylatacji w celu przewiewu między deskami a watą. Wiadomo różnica temperatur w zimie skraplanie się wody, przemarznięcia itp. ogólnie robi się to w celu by nie zgniła deska i woda nie wsiąkała w watę. Więc niech ktoś mnie uświadomi co się dzieje z ta wilgocią kiedy to piana ściśle dolega do deski, jak jest wentylowana deska, czy piana siąknie tą wilgoć? Przy ociepleniu dachu pianką poliuretanową zagrożenie zawilgoceniem i gniciem desek powodowane jest głównie na skutek zamknięcia drewna między dwiema warstwami o niskiej paroprzepuszczalnosci, gdy deskowanie pokryto papą. Pianka charakteryzuje się duży wartością oporu dyfuzyjnego podobną do styropianu, ale w skrajnie niekorzystnych warunkach może dochodzić do wykraplania pary na styku papy i desek. Nie można też wykluczyć zawilgocenia drewna w wyniku przecieków czy niedostatecznego wysuszenia przed ociepleniem. Oczywiscie problemu nie będzie jeśli deski będąnieosłonięte lub pokryte folią paroprzepuszczalną. Link do komentarza
Parkiet Komplex Napisano 22 stycznia 2016 Udostępnij #7 Napisano 22 stycznia 2016 Cytat Nie można też wykluczyć zawilgocenia drewna w wyniku przecieków czy niedostatecznego wysuszenia przed ociepleniem. Co jest bardzo istotne przy grubszych elementach drewnianych osnutych pianką, szczególnie zamknięto - komórkową. Link do komentarza
Grzegorz82 Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #8 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat Przy ociepleniu dachu pianką poliuretanową zagrożenie zawilgoceniem i gniciem desek powodowane jest głównie na skutek zamknięcia drewna między dwiema warstwami o niskiej paroprzepuszczalnosci, gdy deskowanie pokryto papą. Pianka charakteryzuje się duży wartością oporu dyfuzyjnego podobną do styropianu, ale w skrajnie niekorzystnych warunkach może dochodzić do wykraplania pary na styku papy i desek. Nie można też wykluczyć zawilgocenia drewna w wyniku przecieków czy niedostatecznego wysuszenia przed ociepleniem. Oczywiscie problemu nie będzie jeśli deski będąnieosłonięte lub pokryte folią paroprzepuszczalną. Jestem obecne przed wyborem ocieplenia poddasza użytkowego. Dużo czytałem na ten temat i mam pytanko do eksperta . Mam na dachu papę podkładową na której są położone gonty bitumiczne . Wszystko spoczywa na pełnym dachu z płyty OSB 22 mm . Czy mogę bez dylatacji ocieplić pianką otwarto komorowa ? Planuje około 20 cm pianki . Co z wilgocią czy nie zgniją mi krokwie ? Płyta OSB nie powinna chłonąć wilgoci . No i czy 20 cm wystarczy ? Link do komentarza
Gość Zbigniew W. Napisano 25 stycznia 2016 Udostępnij #9 Napisano 25 stycznia 2016 Przeglądając materiały o izolacjach (stoję właśnie przed wyborem czy pianka czy wełna) napotkałem Państwa komentarze.WalDzik - na stronie producenta podają, że ta pianka ma gestość ok. 8,3kg/m3 więc podana tu waga około 1,2 kg odnosi się do ok. 15cm grubości.Co do wypowiedzi "termowizjera" niestety mocno się nie zgadzam - w prawdzie nie zajmuje się termowizją, ale pisanie fachowca, że ściany nie oddychają - to dopiero bzdura. Proponuje zajrzeć do parametrów materiałów budowlanych, cegły itp bo są to materiały paroprzepuszczalne!Na przykład zwykła cegła ma opór dyfuzyjny Sd 0,2 a płyta gipsowo kartonowa tylko 0,09! Nawet pomalowana farbą akrylową płyta gk ma współczynnik sd 2,1 - zapraszam do badań instytutu techniki budowlanej.Co do zastosowania pianki na dachu i gnicia desek, chciałbym tutaj zauważyć, że są 2 rodzaje pianek - jedna to o zamkniętych komórkach, a druga o otwartych.Jeżeli ktoś ociepli sobie poddasze pianka o zamkniętych komórkach, z drugiej strony dachu ma pape, to w trakcie jej pęknięcia (bo takie się zdarzają, znalazłem takie przypadki) lub przecieku dachu może mieć poważny problem. Ale szukając wykonawcy izolacji pianką, otrzymałem od mądrzejszych wykonawców informacje, że nie zalecają właśnie takiej pianki na dach tylko piankę o otwartych komórkach, która w razie jakiegokolwiek przecięku pozwoli odprowadzić wilgoć z przegrody.Co do termosu, to zgadzam sie z"termowizjerem", że dom ma oddcyhać przez wentylację, ale jak to u nas często bywa, wcale tak nie jest - wentylacje grawitacyjne przeważnie są niedrożne, dlatego lepiej mieć przegrody oddychające i nie robić sobie tego przysłowiowego "termosu" z domu. Link do komentarza
Gość Piotrek Napisano 2 września 2016 Udostępnij #10 Napisano 2 września 2016 W pełni zgadzam się z artykułem! Pianka ma sporo zalet - dobra termoizolacja i ekonomiczna, chociaż dla mnie najważniejsze było to, że jest polecana dla alergików (mam w domu alergika i astmatyka ;)) i nie powoduje mikropylenia tak jak wełna. Link do komentarza
Gość Maras Napisano 26 września 2016 Udostępnij #11 Napisano 26 września 2016 popieram, te pianki do termoizolacji są świetne. Kiedyś długo szukałem skutecznej izolacji poddasza u siebie w domu i szwagier mi polecił bo sam brał pianę systemową od Kadri. Wiadomo sprawdzony produkt jest pewniejszy. I ja nie mam do teraz żadnych problemów. Poddasze świetnie zaizolowane. Link do komentarza
Gość Matma Napisano 30 września 2016 Udostępnij #12 Napisano 30 września 2016 ... ICYNENE wynosi ok. 1,2 kg/m2...A od kiedy to wagę podaje się w kg na m2 ???Taki zapis należałoby rozumieć jako 1,2 kg na m2 przy nieskończenie małej grubości.Tego zaden dach by nie wytrzymał ))))) Link do komentarza
Gość JM Napisano 2 stycznia 2017 Udostępnij #13 Napisano 2 stycznia 2017 Jak są bardzi silne wiatry i nie ma całkowitego deskowania to ciepło będzie wywiewane. Pianka jest lepsza. JM Link do komentarza
Gość tomek Napisano 24 czerwca 2017 Udostępnij #14 Napisano 24 czerwca 2017 same zalety, bez wad? Totalna manipulacja. Proszę o bardziej fachowe wypowiedzi. Link do komentarza
Mistrz Jan Napisano 25 czerwca 2017 Udostępnij #15 Napisano 25 czerwca 2017 Jak czytam (słyszę) o oddychaniu ściany to mnie krew zalewa. Masło maślane . 100% szczelności a oddycha. Jan Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 25 czerwca 2017 Udostępnij #16 Napisano 25 czerwca 2017 9 godzin temu, Pomocnik napisał: Odpowiedź eksperta: Główną zaletą stosowania otwartokomórkowych pianek poliuretanowych do ocieplania budynków jest uzyskanie 100% szczelności. Dzięki technologii natrysku pianka tworzy jednolitą, pozbawioną mostków termicznych warstwę – należy pamiętać, że pianka otwartokomórkowa jest pianką paroprzepuszczalną, potocznie mówiąc „oddychającą”, dlatego mimo 100% szczelności nie tworzymy w domu przysłowiowego "termosu". Dla małego wyjaśnienia jest tu jasno napisane odnośnie do ścian że mówi się potocznie a oddychające zostało ujęte w cudzysłowie, tak samo jeżeli chodzi o termos. Co innego gdy pisał i chyba jeszcze napisze tu taki jeden oświecony gość o oddychających ścianach w kontekście że one naprawdę oddychają. Link do komentarza
zenek Napisano 25 czerwca 2017 Udostępnij #17 Napisano 25 czerwca 2017 6 godzin temu, mhtyl napisał: Dla małego wyjaśnienia Jak zwykle nic nie wyjaśnileś. I nie przeczytałeś porządnie artykułu. W artykule jest pewien błąd, bo nie jest napisane wprost, czego dotyczy szczelność. Ale potem tak. 7 godzin temu, Mistrz Jan napisał: Jak czytam (słyszę) o oddychaniu ściany to mnie krew zalewa. Masło maślane . 100% szczelności a oddycha. Jan No i słusznie Jan pisze. Nie ma 100% szczelności. A ściana "oddycha" i pianka też. W potocznym języku! Nie dosłownie - to takie powiedzenie - a chodzi głównie o zdolność przepuszczenia pary wodnej (i pewnie nie tylko). Ale para wodna jest tu ważna - bo może spowodować zawilgocenie ścian. Dalej w artykule pisze: 1. "Dzięki technologii natrysku pianka tworzy jednolitą, pozbawioną mostków termicznych warstwę – należy pamiętać, że pianka otwartokomórkowa jest pianką paroprzepuszczalną, "2. 2. "Kolejną zaletą i zarazem wyższością nad materiałami włóknistymi jest nieprzewiewność materiału, która ogranicza powstawanie pętli konwekcyjnych odpowiedzialnych za ogromne straty energii." A więc chodzi o szczelność pod kątem mostków termicznych i nieprzewiewność. Co nie przeszkadza w , nazwijmy to "mikroprzewiewności", a dokładnie chodzi o przewodność gazów przez mikropory - oczywiście wg mnie. Styropian też w ten posób przewodzi parę, ale w niewielkim stopniu i chyba nie każdy. No i to jest zasadnicza różnica - między przewiewnością a przepuszczeniem pary wodnej. W tym pierwszym pianka jest szczelna - w tym drugim, nie - "oddycha". Link do komentarza
bajbaga Napisano 25 czerwca 2017 Udostępnij #18 Napisano 25 czerwca 2017 Tiiiiaaaaaaaaa. ściana/przegroda oddycha - ale tylko do czasu aż przyjdzie Janusz polskiego budownictwa i ją zamorduje/udusi, malując farbą która nie jest paroprzepuszczalna. Link do komentarza
Gość IzolByd Napisano 31 lipca 2017 Udostępnij #19 Napisano 31 lipca 2017 Czy mogę poprosić o parę słów rozwinięcia w kwestii termomodernizacji? Jak przebiega proces? Link do komentarza
Budujemy Dom - podstawa domu Napisano 31 lipca 2017 Udostępnij #20 Napisano 31 lipca 2017 Proszę zerknąć np. na YouTube, jest tego dużo. Pierwszy z brzegu filmik: Link do komentarza
Gość Marek Napisano 25 stycznia 2018 Udostępnij #21 Napisano 25 stycznia 2018 Dla mnie nie ma lepszej metody na ocieplenie domu! Wybrałem pianke poliuretonową. Ma super właściwości i jest szczelna. Mi się jeszcze spodobało, że jest to bardzo szybka metoda. Fachowcy wykonali aplikację w ciągu jednego dnia. Link do komentarza
Gość Adam Napisano 28 maja 2018 Udostępnij #22 Napisano 28 maja 2018 Dobrą decyzją było zamówienie pianki pur z całą obsługą monterów na doskonalaizolacja.pl. Teraz to widzę już po montazu jak wszystko już jest wytłumione, docieplone – efekt rewelacja. Mój kumpel kupował jakąś tańszą piankę i u niego może czuję z 10 procent tej izolacji co ja mam . Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 28 maja 2018 Udostępnij #23 Napisano 28 maja 2018 Dnia 25.06.2017 o 07:45, Mistrz Jan napisał: Jak czytam (słyszę) o oddychaniu ściany to mnie krew zalewa. Masło maślane . 100% szczelności a oddycha. Jan Za wymianę powietrza odpowiada wentylacja a ściana obłożona styropianem i obrzucona tynkiem najwyżej przepuści określoną ilość powietrza ale oddychaniem bym tego nie nazwał. Na potoczny język też trzeba uważać. Potem domorośli inwestorzy pytają czy dom będzie oddychał Wracając do pianki - zawsze miałem wątpliwość dotyczącą możliwości dalszej modyfikacji przegrody ocieplonej pianką. Załóżmy po kilku latach - dach płaski, połać od strony poddasza, ściana - bez znaczenia. W moim rozumieniu tematu, takie modernizacje są docelowe i muszą być przemyślane, nic tu nie można zrobić "na wszelki wypadek" lub tymczasowo. Przy konstrukcjach drewnianych, i nie tylko, trzeba też mieć pewność, że nie zakrywamy zawilgoconych materiałów konstrukcyjnych - a szczególnie drewnianych elementów konstrukcyjnych. Alternatywą mogą być płyty. 1 Link do komentarza
krzyho17 Napisano 23 grudnia 2018 Udostępnij #24 Napisano 23 grudnia 2018 Ile trzeba centymetrów pianki na ścianę domu wybidowanego w ubiegłym wieku?? Link do komentarza
zenek Napisano 24 grudnia 2018 Udostępnij #25 Napisano 24 grudnia 2018 23 godziny temu, krzyho17 napisał: Ile trzeba centymetrów pianki na ścianę domu wybidowanego w ubiegłym wieku?? Tyle samo, ile na wybudowany w tym wieku. Link do komentarza
krzyho17 Napisano 28 grudnia 2018 Udostępnij #26 Napisano 28 grudnia 2018 A ile w nowych domach? Jak się liczy koszty za zalanie piank ą ? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 30 grudnia 2018 Udostępnij #27 Napisano 30 grudnia 2018 Dnia 23.12.2018 o 11:54, krzyho17 napisał: Ile trzeba centymetrów pianki na ścianę domu wybidowanego w ubiegłym wieku?? Bida-dom ale mega termoizolacja. To może mieć sens Link do komentarza
krzyho17 Napisano 31 grudnia 2018 Udostępnij #28 Napisano 31 grudnia 2018 Które wykonanie jest tańsze : czy docieplenie pianką czy ze styropianem? Link do komentarza
Gość Sławek Napisano 25 lipca 2019 Udostępnij #29 Napisano 25 lipca 2019 "Współczynnik lambda (λ) pianki otwartokomórkowej jest podobny do typowego w przypadku wełny mineralnej i wynosi 0,035- 0,037 W/(m·K). " oraz " Pianki otwartokomórkowej nie można mylić z zamkniętokomórkową, której lambda jest sporo niższa - to ok. 0,023 W/(m·K)." -- Proszę o źródło tych informacji. Link do komentarza
Gość Maciej J Napisano 28 lipca 2019 Udostępnij #30 Napisano 28 lipca 2019 Jak technicznie rozwiązać problem zrobienia szczeliny wentylacyjnej? Mam pełne deskowaniu i papę, czy ta szczelina to przerwa między deskami a pianą, tylko jak ta piana ma się wtedy trzymać? Proszę o poradę :-) Link do komentarza
Gość KrzysztofM Napisano 29 lipca 2019 Udostępnij #31 Napisano 29 lipca 2019 Witam Macieju J. Ja zrobiłem przerwę w postaci membrany przybitej do krokwi po bokach oraz deskowania na odpowiednich dystansach ze styropianu . Piana więc trzyma się membrany i krokwi. akurat wykonanie pozostawia wiele do życzenia ale nie jest najgorzej. Wygląda jak w grocie solnej. Link do komentarza
Gość Egon Napisano 4 grudnia 2021 Udostępnij #32 Napisano 4 grudnia 2021 Szczelinę wentylacyjną przy pełnym deskowaniu najlepiej zrobić montując kominek wentylacyjny na dachu a od niego rura schodząca poniżej piany tak, żeby para wodna zgromadzona w najwyższych miejscach na ocieplonym dachu miała ujście na zewnątrz. Inaczej będzie się tworzył grzyb. Link do komentarza
Gość Marcin Napisano 3 lipca 2022 Udostępnij #33 Napisano 3 lipca 2022 Ja mam większy problem. Dach kopertowy do tego na trzech poziomach i pełne deskowanie z papą. Co z tym z zrobić? Z góry dziękuję za pomoc. Link do komentarza
JoasiaSzmidtke Napisano 4 lipca 2022 Udostępnij #34 Napisano 4 lipca 2022 Jeszcze taka moja obserwacja a propos ocieplania budynku. Wprawdzie budynek w którym mieszkam jest ocieplany styropianem, ale widzę taką różnicę, że: osoby, któe nie mieszkają w ocieplonym domu/czy bloku, latem zwłaszcza w takie gorące dni jak teraz mają cieplej w domu niż ja. Oczywiście stosuję do zasady, że w nocy otwieram okno, a rano zamykam. W ten sposób nie wpada mi ten całygorąc do domu bo bym sie chyba udusiła. Link do komentarza
Gość Janusz Napisano 22 września 2022 Udostępnij #35 Napisano 22 września 2022 Artykuł zawiera nieprawdziwe informacje. U max dla dachu wynosi 0,15 a nie 0,18. Zresztą tyle to daje deweloper aby na odpierdziel spełnić wymagania. Każdy rozsądny budujący dom spokojnie schodzi z U poniżej 0,1 chyba że lubi dużo płacić za ogrzewanie Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się