Skocz do zawartości

Dom za 180 Tyś Metoda Gospodarcza


Recommended Posts

Ja w projekcie to mam tylko szkic konstrukcji dachu ( bez ocieplenia ) więc się nie dziwię pytaniom..
Przemku wracając do twojej budowy i tego co cię czeka na przykładzie moich doświadczeń...
Kable od elektryki ogarniesz sam..
Hydraulikę też.. nawet CO ( aczkolwiek ja tutaj walnąłem małego babola - ale do naprostowania )
Tynków nie ogarniaj sam - weź ekipę ( nie masz wprawy ani sprzętu - poza ciężką harówką nic nie zyskasz )
Wylewek nie ogarniaj sam ( możesz, ale na tym nie zaoszczędzisz - co spartolisz to potem wylewkami samopoziomującymi "nadrobisz" )
Więc dużo zaparcia i zadowolenia z robót - i nie zapominaj o rodzinie - znajdź czas chodźby kosztem budowy na zabawy z synem ! (o żonie też pamiętaj icon_smile.gif ) Edytowano przez Draagon (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ja w projekcie to mam tylko szkic konstrukcji dachu ( bez ocieplenia ) więc się nie dziwię pytaniom..


A przekroju domu w tym projekcie nie ma? Nie chce mi się wierzyć, że nie ma ocieplenie dachu, to tak jakbyś nie miał podane z czego i jakie ściany zewnętrzne.
Link do komentarza
Mhtyl Nie znam się na tym przenikaniu ciepła dlatego pytam się was jaka jest duża różnica rzeczywista jak ocieplę 0,033 a 0,039 na okresie całego roku ile mogę więcej opału spalić jak gorszymi parametrami ocieplę 500 kg, tone albo ile za gaz więcej zapłacę 100zł za na rok?

Draagon nie opłaca mi się bawić z elektryką biorę chłopców z Taurona co na fuchę prąd robią biorą mi 2500zł za całość , nie zależnie od ilości punktów ,będą montować alarm i w każdym pokoju gniazdko antenowe do tv a na strychu rozdzielka.
Przychodzą na początku lutego prąd robić.

Centralnym i wodą też nie będę się bawić firmę biorę oraz wylewki

Tynki mi zrobi wujek z którym prawie cały dom postawiłem ,sam wytynkował wszystkie domu , które obok mnie stoją więc wiem , że będzie dobrze zrobione. Szwagierce firma robiła tynki miesiąc temu maszynowo z materiałem płaciła 20zł za m2 bardzo fajnie jej zrobili , ale skoro wujek chce robić nudzi mu się to niech działa.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

...... jaka jest duża różnica rzeczywista jak ocieplę 0,033 a 0,039 na okresie całego roku ile mogę więcej opału spalić jak gorszymi parametrami ocieplę 500 kg, tone albo ile za gaz więcej zapłacę 100zł za na rok?



Różnica w U wynosi 0,03.

Czyli w ciągu sezonu grzewczego, około 2,7kWh z każdego m2 powierzchni dachu.
W przeliczeniu na wungiel to około 0,7kg z każdego m2 dachu.

Upraszczając.

W przeliczeniu na gaz (ziemny zaazotowany) to około 0,5m3 gazu na każdy 1m2 powierzchni dachu.

Dla gazu GZ-50 będzie to około 0,3m3 na każdy 1m2 dachu.

dopisałem:

Wełna o lambdzie 0,039 i grubości 18cm nie spełnia obecnych wymagań izolacyjnych dla dachu.
Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dzięki Bajbaga wkońcu konkretna odpowiedź na ,którą czekałem. Mam powierzchnie dachu do ocieplenia 100m czyli będę spalać na rok około 70kg więcej węgla . Wprzeciągu roku koszt to około 30złza rok grzewczy przy aktualnej cenie a za wełnę muszę dać za 0,033 więcej o 1,5tyś niż 0,039 czyli zwróciło by się to za 50lat
Link do komentarza
Cytat

Wełna o lambdzie 0,039 i grubości 18cm nie spełnia obecnych wymagań izolacyjnych dla dachu.



dopisałem:

Obecnych, ale Ty PnB otrzymałeś wcześniej - to spełnia.

Nie mniej jednak, ocieplenie dachu to nie tylko ucieczka ciepła - bo faktycznie licząc "amortyzację" .............

Nie wyliczysz jednak "amortyzacji" w zakresie komfortu, jaki będzie na poddaszu w upalne dni, przy lepszej izolacji dachu. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

jest jeszcze wełna 0,035 jest tańsza niż 0,033
nie licz ile więcej wydasz na ogrzewanie zimą
tylko czy latem będziesz miał na poddaszu znośną temp



Ja taki właśnie kompromis wybrałem. Za wełnę, jak na obrazku, płacę 11,20 zł za mkw. Grubość wełny 10 cm. Brałem też dwudziestkę za odpowiednio wyższą cenę.

Link do komentarza
Cytat

Szwagier mi polecił , że na grunt mam położyć papę termo zgrzewalną, zgrzejemy ją na nią folia i styropian 20cm , ale teraz czytając forum znalazłem artykuł , który mówi , że lepiej nie używać papy przy styropianie? Jak według was najlepiej zabezpieczyć chudziaka przed wilgocią ?


Wg mnie na chudziak kładziesz papę tak jak mówi szwagier, a na to pakujesz folię, żeby odizolować papę od styropianu.

Tak żem przynajmniej u siebie zrobił, choć to nie była papa termozgrzewalna.
Ciężko powiedzieć, co z tego wynika, bo ni cholery nie idzie tam zajrzeć, pod styropian.
Link do komentarza
Cytat

Szwagier mi polecił , że na grunt mam położyć papę termo zgrzewalną, zgrzejemy ją na nią folia i styropian 20cm , ale teraz czytając forum znalazłem artykuł , który mówi , że lepiej nie używać papy przy styropianie? Jak według was najlepiej zabezpieczyć chudziaka przed wilgocią ?


Po co na papę jeszcze folia? Zdaje się, że źle zrozumiałeś szwagra, a chodziło mu o: papa-styropian-folia.
Ja mam na gruncie (na chudym betonie) położoną papę, którą przygrzewaliśmy do podłoża, a na niej 36 cm styropianu.
Przed położeniem papy odkurz dobrze powierzchnię (ja zrobiłem to odkurzaczem) i zagruntuj, żeby papa miała się czego trzymać.
Link do komentarza
Zgadzam się z tobą, Przemek89. Czytałem ten temat. Wydaje mi się jednak, że są dwie szkoły. Mnie nie przekonuje argument wykraplającej się pary wodnej, bo na etapie układania styropianu zrobiłem eksperyment: podniosłem styropian już ułożony. I wilgoci bvło tam tyle, ile pojawiło się w wyniku wykroplenia zaraz po podniesieniu płyty.
Link do komentarza
Ja u siebie dałem papę termozgrzewalną i grubą folię. Przed położeniem płyt profilaktycznie lekko posypałem folię gipsem budowlanym i na to 20 cm styro. Wełny daj jak najwięcej - nic tak szybko się nie zwraca jak dobra izolacja, jak będę ocieplał dach to z pewnością będzie to ok 30 cm.
Pod względem kosztów zaczynasz najgorszy etap budowy - o ile przy murowaniu było widać każdy wydany 1000zł tak teraz licznik przyspieszy, a efekty będą mniej widoczne.
Link do komentarza
Szukam Drzwi wejściowych i do kotłowni według was takie parametry wystarczą?


Grubość stali

- na skrzydle – 0,8 mm - zapewnia niepofałdowaną, solidną i antywłamaniową konstrukcję
- wzmacnia drzwi czyniąc je bardziej bezpiecznymi
- na ościeżnicy – 1,5 mm - zapewnia stabilność i trwałość.
Grubość i wypełnienie skrzydła

- 7 cm zapewnia większą objętość i masę materiału izolacyjnego
- prasowana wełna mineralna - niski współczynnik przewodzenia ciepła (doskonały izolator termiczny)

- wysoka tłumienność - bardzo dobry izolator akustyczny

- materiał hydrofobowy - niewrażliwy na wilgoć, woda spływa po jego powierzchni nie wnikając do wewnątrz

- względy przeciwpożarowe – materiał niepalny
Wykończenie

Lakier magnetyzowany o zwiększonych właściwościach fizykomechanicznych i dekoracyjnej strukturze - wysoka odporność na słońce i warunki atmosferyczne
- trwałość
- wysokie walory estetyczne
Zabezpieczenia antywłamaniowe

- wielopunktowy zamek główny z wkładką cylindryczną i kompletem 8 kluczy - ryglowanie w płaszczyźnie pionowej (góra, dół) i poziomej (3 punkty)
- wkładka zabezpieczona nakładkami antyrozwierceniowymi
- zamek dodatkowy z wkładką cylindryczną i kompletem 8 kluczy - dodatkowe zabezpieczenie
- dwa niezależne zamki to wymóg aby zawrzeć umowę ubezpieczenia mieszkania
- 4 zawiasy łożyskowe ukryte w ościeżnicy - utrudniają próbę włamania i eliminują możliwość podważenia drzwi
- komplet kluczy w tym 2 montażowe i 6 docelowych - zastąpienie kluczy montażowych kluczami docelowymi bezpośrednio po montażu uniemożliwia dostęp do drzwi za pomocą dorobionego klucza nieuczciwym monterom lub pracownikom budowy
Szczelność

- gruba piankowa uszczelka o porowatej strukturze na całym obwodzie ościeżnicy - trwałość
- uszczelka piankowa jest trwała, nie parcieje i nie zmienia objętości pod wpływem warunków atmosferycznych
- cienka płaska uszczelka na części przylgowej skrzydła
- innowacyjny profil ościeżnicy o szerokiej dwustopniowej konstrukcji z dodatkowym zagłębieniem - poprawia szczelność i ogranicza straty ciepła w pomieszczeniu
Próg

Próg z nakładką ze stali nierdzewnej - przedłużona żywotność progu
Akcesoria

- stalowa klamka galwanizowana niklem z pełną rączką w kolorze satynowym, oceniana na 3 w 4-stopniowej skali jakości akcesoriów do drzwi TAUR (skala jakości akcesoriów patrz niżej)
- obudowa zamka górnego
- wizjer (dot. drzwi bez przeszklenia) - powierzchnia klamki nie odchodzi pod wpływem warunków atmosferycznych
- duża wytrzymałość uchwytu (na łamanie)

- szerokokątny, kąt widzenia 120 stopni
Przeszklenia

- ramki:
Listwy wykonane ze spienionego pvc w okleinie - odporne na warunki atmosferyczne oraz środki myjące i konserwujące
- wysokie walory estetyczne
- szyby zespolone o różnej wytrzymałości , rodzajach i wzorach - możliwość wyboru: wytrzymałości przeszklenia (szkło hartowane lub zwykłe) rodzaju przeszklenia (witraż, szyba refleks, lustro weneckie, szkło kolorowe, szkło wypukłe) wzoru (w zależności od tłoczenia drzwi)
- Gwarancja na drzwi - 24 miesiące


Drzwi tak się prezentują wejściowe

DSC01446.jpg



Do kotłowni

DSC01446.jpg



Drzwi w kolorze Grafit.
Link do komentarza
Witam drzwi przyszły , ale jednak nie będę ich montować teraz, zamontuje je dopiero około września po tynkach jak będą wszystkie roboty w środku skończone , aktualnie , drzwi od kotłowni zabiłem deskami. Wejściowe są wsadzone stare . Dom jest cały pozamykany uszczelniony więc według mnie nie oddycha czy mam zostawiać okna zamknięte czy mogą być uchylone na lufcie w celu przewietrzania, wyciągania z murów wilgoci?
Link do komentarza
Witam Obiecałem , że będę pisać też o kosztach więc dotrzymuje słowa i wklejam kosztorys. Ogólnie stan surowy zamknięty z oknami drzwiami wyszedł mnie 69tyś 303 zł ale z rzeczy sprzedanych i zwrotu Vat odejmuję kwotę 6300 więc stan surowy zamknięty wyszedł 63 tyś zł



DSC01446.jpg



Aktualnie teraz będę brać firmy do montażu rolet zewnętrznych, zrobienie elektryki , kanalizacji wody , oraz centralnego i wylewek.

Sam z Wujkiem Planuje tylko wytynkować oraz ocieplić wełną krokwie oraz jętki

Takie Plany na ten rok

Pozdrawiam
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Wysłałem umowę do energetyki do Taurona odesłali mi nową umowę z nową datą przyłączeniową a tam 12 styczeń 2017 rok :/ Czy orientuje się ktoś jak można to przyspieszyć dodam tylko , że słup z prądem stoi w granicy działki.

Aby było śmieszniej jutro elektrycy kończą mi robić prąd pod tynk.
Link do komentarza
Cytat

Witam Obiecałem , że będę pisać też o kosztach więc dotrzymuje słowa i wklejam kosztorys. Ogólnie stan surowy zamknięty z oknami drzwiami wyszedł mnie 69tyś 303 zł ale z rzeczy sprzedanych i zwrotu Vat odejmuję kwotę 6300 więc stan surowy zamknięty wyszedł 63 tyś zł



[attachment=23954:xzxc.jpg]

Aktualnie teraz będę brać firmy do montażu rolet zewnętrznych, zrobienie elektryki , kanalizacji wody , oraz centralnego i wylewek.

Sam z Wujkiem Planuje tylko wytynkować oraz ocieplić wełną krokwie oraz jętki

Takie Plany na ten rok

Pozdrawiam


bez działki i zwrotu VAT to sama budowa wyniosła Cię 60k? Super icon_biggrin.gif

Pięknie Ci idzie
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Witam czy jest jakaś Tańsza alternatywa od styroduru , potrzebuje na chudy beton położyć 20cm styrodur na to pomijając podłogowe ogrzewanie idzie 8cm wylewki.

Cenowo nie wychodzi to za ciekawie czy jest jakaś alternatywa ,aby położyć coś przed wylewką ? Zwykły styropian według mnie może się ugiąć pod ciężarem. Edytowano przez Przemek89 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
No właśnie nic po za tym co wszyscy mają w domu. Projekcie mam podany Termo Organika dach-podłoga.

Mój kierownik budowy napisał mi

Czesc. Styrodur jest owszem twardszy ale jego zastosowanie jest inne. Jednym slowem nie sensu kasy w to pchac bo kubik kosztuje ok 500zl. Kup sobie styropian Austrtherm dach podloga EPS 038 a jak chcesz ogrzewanie podlogowe to 037. Wylewki jak masz miejsce to daj 8cm. Ja kupuwalem w Oswiencimiu w Styronecie cennik maja na necie styronet.pl

Więc smole instalatora i kupuje ten aby ten co w projekcie.
Link do komentarza
Czyli rustin bardziej polecasz firmę astrobudu niż Termo Organika dach-podłoga ok

Myślę nad Tym cena 204zł m3

Producent AustrothermStyropian grafitowy na dach i podłogę Austrotherm EPS 031 DACH/PODŁOGA PREMIUM to grafitowe płyty styropianowe produkowane z wysokiej jakości surowca Lambdapor. Zastosowanie tego materiału w produkcji styropianu grafitowego umożliwia uzyskanie jednego z najlepszych współczynników przewodzenia ciepła dla styropianu. Styropian przeznaczony dla inwestorów, którzy szukają skutecznej metody na ocieplenie podłóg na gruncie, stropów pod podkładem posadzkowym oraz stropodachów, gdzie obciążenie użytkowe nie będzie przekraczać 2400 kg/m2.



gwarancja najwyższej jakości - program Gwarantowany Styropian,
płyty mają niski współczynnik przewodzenia ciepła labda i doskonale sprawdzą się w miejscach, gdzie niezbędna jest redukcja grubości płyty przy zachowaniu walorów termoizolacyjnych,
styropian grafitowy jest materiałem izolacyjnym najwyższej jakości.
Styropian podłoga strop EPS 031 Austrotherm
Link do komentarza
To pociągnęli sobie fachowcy. Jak za instalacje wodociągową zapłaciłeś prawie stawkę na maxa (średnio to 100 zł za punkt) to za instalacje kanalizacyjna skroili Cię prawie raz jeszcze (średnio to 50 zł, 100 zł to już naprawdę rzadko aby ktoś wołał, a 150 zł to szok!!!).
Link do komentarza
Teraz czekam na ich wycenę mają mi robić podłogówkę w całym domu i montaż kotłowni pieca ciekawe ile sobie zażyczą. podłogówki będzie 110m i po jednym grzejniku w dwóch ubikacjach.

mhtyl Przeglądam teraz forum i wcale nie ma tak źle z tą cenną 10 lat temu płacili 150zł za punkt do punktu zalicza się woda ciepła , zimna i odpływ z kanalizacji.
Link do komentarza
Cytat

mhtyl Przeglądam teraz forum i wcale nie ma tak źle z tą cenną 10 lat temu płacili 150zł za punkt do punktu zalicza się woda ciepła , zimna i odpływ z kanalizacji.


Czyli wkradła się mała nieścisłość. Ja sądziłem, że jeden punkt to cwu+zimna woda a drugi punkt to kanalizacja.
Przeważnie są to dwa osobne punkty, a u Ciebie to połączyli, czyli cenowo nie policzyli dużo icon_smile.gif
Link do komentarza
Gość stach
Cytat

Do około pełno ludzi mieszka wystarczy syrena



Tak myślisz???
Będą Cię opieprzać, że zakłócasz spokój, a nikt doopy nie ruszy, żeby pogonić złodzieja...

I jest cena alarmu, nie cenna...
Link do komentarza
Cytat

Czy ktoś by mógł mi polecić jakiś fajny przewodowy alarm ,nie musi być gsm. Do około pełno ludzi mieszka wystarczy syrena




To jest złe podejście do tematu.
Dobry alarm ma wystraszyć złodzieja - przeto zamontowane w domu; syrena/syreny, a raczej niskotonowy głośny buczek/buczki, lampa/lampy stroboskopowa, "migające" oświetlenie domu.

Ma zostać ogłuszony i oślepiony.

Dopiero w drugiej kolejności jest "zawiadomienie otoczenia".

Oczywiście mowa o obszczymurach złodziejskich.
Link do komentarza
Tak mam ja - i się sprawdza.
Czujki zbicia szyby, powiadomienie z centralki mnie i policji że coś się dzieje - i wystarczy.
Odpukać korzystałem w ciągu 10 lat tylko 2 razy, ale skutecznie.

PS:
na sąsiadów nie licz za bardzo.
sami się boją o siebie oglądając codzienne TV, więc tym bardziej nie zaryzykują interwencji dla Ciebie...
Link do komentarza
Aby nie było , że się nudzę postępy ;)

Pierwotny Plan wyglądał tak

DSC01446.jpg



Tak zostało wymurowane , ale gryzło mnie inne rozmieszczenie i po wizycie hydraulików okazało się , że mogę zmienić rozstaw , Konkretnie chodziło o miejsce na piec więc teraz to wygląda tak

DSC01446.jpg



Dzięki zmianą zyskałem miejsce na węgiel około 4 ton wejdzie , większą ubikacje znajdzie się w niej wc umywalka i prysznic.

oraz to , że nie będę wchodzić z salonu do kotłowni.

Niestety nie mam zdjęcia tej całej ściany, ale wyglądała tak ;)

DSC01446.jpg



Po wzięciu młota do ręki już tak

DSC01446.jpg



Tak zaczynałem murować zostawiając wnękę na stelaże podtynkowy.

DSC01446.jpg



Po elektryce

DSC01446.jpg



DSC01446.jpg



DSC01446.jpg




Po hydraulikach

DSC01446.jpg



Hydraulicy skuli mi pion z kanalizacją aby wpuścić rury z wodą .

Dla znających się na rzeczy, zastanawiających się dlaczego idą mi trzy rury z wodą do zlewu w kuchni .
Ponieważ w przyszłości, będę korzystać z własnego źródła wody z własnej studni i zrezygnuje z dostawy wody , oprócz kuchni w kuchni zostawię wodę komunalną.




Aktualnie czekam na zamontowanie rolet zewnętrznych i wymiany okna na większe termin do 10 marca.
Jednak chyba zrezygnuje z samodzielnego tynkowania ścian z wujkiem, wczoraj miałem wizytę tynkarzy wycenili mi za cały dom 7tyś robota + materiał w sumie do tynkowania 350m2.

Tynkarze chcieli przychodzić za dwa tygodnie , ale odmówiłem nie będą mi tynkować w taką pogodę, myślę ,aby tynkować w połowie kwietnia lub początek maja.



DSC01446.jpg

Link do komentarza
Ten komin i czopuch - jeżeli jest od kotła to coś strasznie wysoko. Całą instalację wodną lepiej by było zrobić w warstwie ocieplania, a już na pewno po izolacji poziomej posadzki. Czemu 3 rury ? W takim układzie zawsze będziesz miał wodę ze studni - CWU lub ZWU. Chyba że CWU też będzie na komunalnej , ale tedy taki zabieg traci sens.
Link do komentarza
Cytat

Ten komin i czopuch - jeżeli jest od kotła to coś strasznie wysoko. Całą instalację wodną lepiej by było zrobić w warstwie ocieplania, a już na pewno po izolacji poziomej posadzki. Czemu 3 rury ? W takim układzie zawsze będziesz miał wodę ze studni - CWU lub ZWU. Chyba że CWU też będzie na komunalnej , ale tedy taki zabieg traci sens.




Ten komin i czopuch - jeżeli jest od kotła to coś strasznie wysoko
Będzie lekko zmieniane dziura będzie zrobiona nowa z zboku tam gdzie będzie piec. Na podłogę pójdzie 20cm styropianu i 8 wylewki, więc dziura będzie na wysokości około 180cm

Całą instalację wodną lepiej by było zrobić w warstwie ocieplania,

Nie rozumiem miałem pierwsze położyć styropian a później na to rury ?

a już na pewno po izolacji poziomej posadzki.

Będę dawać folie czarną grubą podwójnie i wepcham pod rury.

Link do komentarza
Kładziesz izolację poziomą (folia), 10 cm styro, rozkładasz instalacje wodne i zasilanie/powrót rozdzielaczy CO lub ew podejścia pod grzejniki. Na to wszystko docinasz i dokładasz resztę styro , tak aby było równo.
Nie wiem jak wytniesz nową dziurę nie uszkadzając wkładu, ale najlepiej będzie jak to zrobisz po oględzinach kotła - wszelakie korekty wysokości oddalają ci kocioł od komina (chodzi o kształtki) i może wyjść tak że wylądujesz z nim na środku kotłowni. Najlepiej jest zmierzyć sobie wysokość czopucha w kotle i tak dopasować dziurę w kominie. Pod kotłem zrób stopę bez izolacji styro - za zwyczaj to cholerstwo waży ok 400kg więc będzie bezpieczniej. Warto też aby ta stopa była wyżej niż posadzka w kotłowni (tzn. taki fundamencik pod kotłem wystający z 10 cm. nad podłogę) - ułatwia to znacznie czyszczenie i wybieranie popiołu, mam tak i polecam.
Edytowano przez BIGL (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Przyszłym tygodniu będę zamawiać styropian na podłogówkę w sumie około 15m3

Czy są jakieś uwagi do tego styropianu układać będę 2x10cm


Termo Producent Termo OrganikaStyropian w kropki Termo Organika GOLD EPS 036 100 dach-podłoga to płyty styropianowe przeznaczone do wykonywania izolacji cieplnych podłóg, dachów i stropodachów w budownictwie energooszczędnym i pasywnym. TermoOrganika GOLD dach-podłoga jest styropianem o dużej gęstości, a przez to twardszym niż produkty z grupy fasada.

Lp. Parametr Wartość
1 Współczynnik przewodzenia ciepła lambda deklarowany ≤ 0,036 W/mK


2 Wytrzymałość na zginanie BS ≥ 150 kPa

3 Naprężenie ściskające przy 10 % odkształceniu względnym CS ≥ 100 kPa

4 Wytrzymałość na rozciąganie siłą prostopadłą do powierzchni czołowych TR ≥ 100 kPa
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Utwórz nowe...