Skocz do zawartości

Czy ocieplać garaż w domu?


Recommended Posts

Oryginalnym grzejnikiem garażu był kiedyś, długi i głęboki kanał do naprawy samochodów.

Tu można zadać sobie pytanie na jakim pułapie temperatur ustabilizuje się wymiana ciepła.

Rury wodociągowe biegną w miejscach gdzie przejmowanie ciepła z otoczenia ma najniższe wartości, stąd w powietrzu po środku pomieszczenia może być powyżej "zera"natomiast w kacie, gdzie są rury poniżej.
Z drugiej strony nieszczelności garażu i strumień zimnego powietrza......

W garażach, budynkach nieogrzewanych, trzeba "dmuchać może chuchać na zimne".
Link do komentarza
Kanał jest fajnym grzejnikiem.
Zapodam tutaj termowizyjne zdjęcie schodków do mojego kanału. Mróz wtedy walił z góry do całego garażu, bo nie miałem wtedy ocieplonego stropu. Wprawdzie Parkiet Komplex wtedy prosił bym nie bawił się tak skomplikowanym urządzeniem, jak kamera termowizyjna, ale go nie posłuchałem. icon_wink.gif

Dzięki temu badaniu wszystkie farby i tynki silikonowe, które ktoś w trosce o ich niezamarznięcie położył w tym garażu w wiadrach na płycie styropianu, natychmiast przenieśliśmy bezpośrednio na betonową podłogę garażu (wywaliłem te styropiany spod wiader). Bowiem temperatura powietrza wynosiła około -2 st. C, a podłoga miała +2. Natomiast w czeluściach kanału ok. +4.

DSC01446.jpg



No i u mnie dom, choć jest w jednej bryle z garażem, nie ogrzewa garażu, bo wspólne ściany są zdylatowane od siebie, a pomiędzy nimi jest 15 cm styropianu.
Link do komentarza
Cytat

Wprawdzie Parkiet Komplex wtedy prosił bym nie bawił się tak skomplikowanym urządzeniem, jak kamera termowizyjna, ale go nie posłuchałem. icon_wink.gif



Zapomnijmy o tym , tym bardziej, że przypominasz mi mojego serdecznego kolegę, który pomimo niepełnej sprawności fizycznej miał "wielkie serce" i nieograniczoną sprawność intelektualną. Powodzenia.
Link do komentarza
Eeee, no spoko! Na dworze było -10 przez kilka dni, a mnie z góry nie chroniło nic, prócz dachówek, które i tak były poddmuchiwane docelową wentylacją strychu.
A więc wtedy temp. - 2 st. C była świetna wręcz, kiedy w tym samym czasie, tuż obok (w domu) miałem -5 st.C i tyle samo w posadzce. No ale w domu odciąłem ciepło ziemi 36-centymetrową warstwą styropianu w podłodze!

Ponadto, używam od wielu lat nieogrzewanych budynków, które są zewsząd ocieplone, prócz podłogi. I dlatego tak samo zrobiłem w swoim garażu.
Link do komentarza
ja też używałem takich budynków i jak raz pech chciał, że zbierała się woda w kanale, zimą miałem lodowisko, tylko zimy były inne,
obecnie nie ma takich, które by skutecznie wychłodziły pomieszczenia zamknięte nieocieplone, siłą rzeczy jama w ziemi będzie cieplejsza przez jakiś czas, ale nie jest to moim zdaniem zasługa tej super pompy ciepła

choć była różnica, nie były i nie są superizolowane
Link do komentarza
Piratu, no przecież wiadomo, że kanał poddany długotrwałym temperaturom ujemnym też się wychłodzi do zera. Ja to pierdzielę. Patrzę praktycznie. Kolega, który w tym roku się wprowadził, odizolował sobie podłogę w garażu 10 cm warstwą styropianu. Garaż w bryle budynku. No i zamarzło mu wszystko.

PS. Teraz se kombinuję, co to był za rok, żeby aż tak piździło, że Ci kanał zamarzł... ?
No i czy miałeś ocieplone ściany i strop. No bo stary, mam magazynek, który ma niewielkie drzwi (nie jak wrota do garażu) i w tym roku nie było tam poniżej 7 st. C. Ocieplony byle czym (po 10 centów na ścianach i stropie).

Teraz Ci pokażę, jak grzała ziemia w moim nieogrzewanym domu. To jest termofotka od środka mojego domu w budowie sprzed 2 tygodni. Ciepło przebijało się od ziemi, choć w pierwszej warstwie ścian nośnych dałem pustaki heluz (tą też drogą ciepło będzie mi uciekało do ziemi, jak zacznę ogrzewać) icon_biggrin.gif.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

nie przesadzacie z tym grzaniem?
kanał był aż takim oryginalnym grzejnikiem?
bez przesady, to chałupa zazwyczaj ogrzewa(ła) garaż


Mam GWC pod domem odizolowanym od gruntu 20cm styro także gruntu nic nie chłodzi i praktycznie nic nie grzeje za to grunt ogrzewa powietrze rzędu 100m3/h od temp.-15st.C do prawie 7st.C.
Link do komentarza
to było trochę tak prowokacyjnie, moja wiedza w tym temacie (jak zapewne i w innych) jest znikoma.
Wydaje mi się, że kluczowe tu jest fundamentowanie (czyli poniżej strefy przemarzania, zapewne też ocieplone po zewnętrznej stronie) i nie dopuszczenie do hulania sobie bezpańsko mroźnego powietrza

wtedy dopiero alaskański lub syberyjski chłód dopiero doprowadzi do przemarznięcia, bo przecież w tamtych rejonach stawiają chałupy na wiecznej zmarzlinie, ciepłota ziemi nic nie daje

odnośnie ocieplenia to były kiedyś warianty (i chyba są w odniesieniu do hal) ocieplania posadzki pasem 1m poziomo po wewnętrznej stronie, to też ze względu na przemarzanie i potencjalne działanie wysadzinowe

i jeszcze dygresja - pamiętam jak pod koniec maja były na pewnej inwestycji robione wykopy pod kanalizę, taki "ostrówek", czyli koparko-ładowarka nie mogła sobie poradzić ze zmarzniętą glebą na max wysięgu w głąb, ergo - nie jest odkryciem, że warunki wodno-gruntowe też tu się dokładają
Link do komentarza
Czy moglibyście mi wytłumaczyć jak liczy się punkt rosy ? Jak się domyślam , będzie on po stronie ciepłej ?
W internecie są różne kalkulatory , próbowałem sam to ogarnąć ale nic z tego. Tam tylko pokazuje przy jakiej różnicy temp i wilgotności, czy tylko to ma znaczenie ? Zdaję mi się , że inny punkt rosy będzie jeżeli ściana będzie z blachy, BK12 cm a BK24cm.
Jak to się liczy ?
Link do komentarza
I po raz 1254 mi pomogłeś icon_smile.gif Może i czasami trzeba mi jak krowie na rowie ale wtedy już wiem co i jak.
Wychodzi z tego programu , że przy moich założeniach 22' wewnątrz domu a za ścianą garażu 6' nie ma możliwości wytworzenia się wilgoci na ścianie.
Dopiero przy -6 w garażu zaczyna wykraplać się woda.

Dobrze to zrobiłem ? Nie ma co się obawiać , że ściana będzie wilgotna, grzyb itd?

ps. Myślałem , że wilgoć wytworzy się po stronie domu a według programu odwrotnie icon_biggrin.gif

dopisałem.
Nie zmieniłem tej wartości opór przejmowania ciepła bo nie wiem jak Edytowano przez rustin (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Po zmianie tej wartości czerwone pole liniowe zaczyna być dopiero przy -8 , także jeszcze niżej.

Mógłbyś rzucić okiem na te wartości czy dobrze wprowadziłem ?
Czyli nie ma opcji wilgoci czy grzyba na ścianie prawda? W całym tym galimatiasie tylko tego się obawiam przy tej nie ocieplonej ścianie.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Zaraz dojdziemy do przygruntowch przymrozków w garażu icon_cool.gif


To jest tak jak czyta się bez zrozumienia tekstu ;)
U mnie grunt pod domem ma min.7st.C PLUS oczywiście a do tego jest całkowicie odizolowany od strat z domu a nie tak jak u większości dodatkowo "grzany" przez ścianę fundamentowa.
Dla większości inwestorów garaż jest pod domem...
Jaki z tego morał nokia wysnujesz ?

P.S.
Z innego wątku wiem,że opierasz się jedynie na mniemaniu sąsiadów,że nie warto dobrze izolować domu czy nie warto pakować do domu okien trzyszybowych ale może zamiast bazować na mniemaniu innych ludzi użyjesz do budowy własnego rozumu ?

P.S.2
Jeśli ktoś chce być głupio złośliwy to ja potrafię być mądro złośliwy icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

wysnuję
ciepło Ci sp..., ale się do tego nie przyznasz


Zatem powiadam Ci,że się mylisz icon_smile.gif
Tym,którym ciepło sp...mają temperaturę pod domem rzędu 13-15st.C icon_smile.gif Sprawdzone czujnikami temp.na FM sporo tego jest na ten temat.

Barbossa,odkop grunt w zimie przy -10st.C na głębokość ok.1m i sprawdź jego temperaturę.
Link do komentarza
Cytat

Czy moglibyście mi wytłumaczyć jak liczy się punkt rosy ? Jak się domyślam , będzie on po stronie ciepłej ?
W internecie są różne kalkulatory , próbowałem sam to ogarnąć ale nic z tego. Tam tylko pokazuje przy jakiej różnicy temp i wilgotności, czy tylko to ma znaczenie ? Zdaję mi się , że inny punkt rosy będzie jeżeli ściana będzie z blachy, BK12 cm a BK24cm.
Jak to się liczy ?



Jest wiele sposobów, podaję Ci jeden z nich.

Bezpieczne parametry mikroklimatu w pomieszczeniu przed zawilgoceniem ścian z powodu roszenia wilgoci, można obliczyć w prosty sposób:

Temperatura zewnętrzna jest wartością przypisaną danemu regionowi, np: - 20oC.

Aby sprawdzić, kiedy wilgoć z powietrza w garażu będzie się rosić na ścianie, powinieneś poznać jej temperaturę od strony wewnętrznej, przy zakładanej temperaturze na zewnątrz.

Tu musisz założyć pewną temperaturę wewnątrz pomieszczenia, a o roszeniu będzie decydować RH.

t. śc. wew. = t. pow.wew. - U x ( t. pow. wew. - t. pow. zewn.) x Ri

Po obliczeniu, załóż temperaturę w pomieszczeniu o 1 - 2 stopnie niżej niż obliczona temperatura ściany i kombinuj z podanej poniżej tabeli, z temperaturą i RH we wnętrzu garażu, aby nie zahaczyć o temperaturę punktu rosy w kątach i załamaniach ścian.

http://www.webac.pl/dbdownloads/dl_373_III...nktu%20rosy.pdf Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Taka uwaga - pokłosie wieloletnich twierdzeń TB, bo to on twierdził, ze dom grzeje grunt.

Prawda jest taka, ze to nie była prawda - co w zeszłym roku sam potwierdził, pisząc, że mylił się.

Gdyby to dom grzał grunt pod nim, to byłoby tak, że im większa izolacja do gruntu, tym jego temperatura (pod domem np. na głębokości 0,5m) niższa. A tak nie jest - wręcz przeciwnie.

I taka zagadka.
Jaki wpływ na temperaturę gruntu, np: na głębokości 0,5m, ma pokrywa śnieżna o grubości np.0,1m, przy -10 stopniach, w porównaniu do temperatury gruntu (dla podanych wartości) ale bez pokrywy śniegu ?
Podpowiem - dane do uzyskania w najbliższej stacji meteo.

Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

wysnuję
ciepło Ci sp..., ale się do tego nie przyznasz


No dokładnie bajbaga,ja to wiem bo widzę,przykład mój z GWC pod domem odizolowanym całkowicie od gruntu,nie narazonym na czynniki zewnetrzne czyli na mróz i słońce.
Ale Barbossa ma problem ze zrozumieniem tego.

A co do śniegu,czemu rolnicy modlą się o śnieg jak ozimina wychodzi ?

Przykład temp.gruntu.

DSC01446.jpg

Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

No dokładnie bajbaga,ja to wiem bo widzę,przykład mój z GWC pod domem odizolowanym całkowicie od gruntu.
Ale Barbossa ma problem ze zrozumieniem tego.



Piratu to doskonale wie, ale też wie skąd wzięły się np. strefy przemarzania gruntu i że argument "u mnie" jest o doopę rozbić.

Bo Piratu wie co to jest strumień geotermiczny i jak rozkłada się on w naszym Kraju.

W celach edukacyjnych:


A co za tym idzie:


Skrajnie, są to różnice kilkukrotne.

dlatego to:
Cytat

Barbossa,odkop grunt w zimie przy -10st.C na głębokość ok.1m i sprawdź jego temperaturę.



Jest skrajnie idiotyczne - poniał?


Ps. A wklejenie tej rycinki w #186 dowodzi tylko, że nic nie kumasz, bo to nijak i nic nie ma wspólnego z omawianym zagadnieniem. Bazować należy na termice gruntu, a nie na jakiś tam pseudo teoriach z FM.
Link do komentarza
Gość arturo72
Na FM to nie były pseudoteorie;gość ma płytę fundamentowa i wsadził pod nią czujniki temp.W różnych miejscach. Na zdjęciach widać było te temperatury ale te zdjęcia są nie aktywne.
Jest tam kilku gości z czujnikami temp.W gruncie pod domem czyli nie teoria a praktyka.

Między innymi dlatego zdecydowałem umieścić GWC pod płytą czyli pod domem.
To też nie teoria a praktyka.
Link do komentarza
Cytat

I znowu śmietnik , nie wiadomo o co .
ps. Bajbaga mógłbyś odpisać na pw.



Cytat

parkiet komplex jakieś wzory wrzuca, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne tzn Jarosław Antkiewicz twierdzy , że będzie wilgoć.
Z programu wychodzi z tego co rozumiem, że dopiero przy -5' może być po stronie garażu



Bo "wykraplanie" może być - tyle, że niekoniecznie tylko zimą.
Tyle, że nie jest to groźne, bo wentylacja to rozgromi.

Ps. I moim zdaniem trzeba by jednak ocieplić ściany zewnetrzne garażu, nawet minimalnie, ale opłaci się (zwłaszcza latem).
Link do komentarza
Cytat

Bo "wykraplanie" może być - tyle, że niekoniecznie tylko zimą.



W upalne dni lata, taki garaż ogrzewany ciepłem ziemi, nie wolno próbować wietrzyć intensywnie, otwierać drzwi garażowych na oścież na kilka godzin , ponieważ posadzka zawilgotnieje w garażu, a po zamknięciu drzwi wilgoć rozproszy się w ściany i sufit.
icon_smile.gif Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

W upalne dni lata, taki garaż ogrzewany ciepłem ziemi, nie wolno próbować wietrzyć intensywnie, otwierać drzwi garażowych na oścież na kilka godzin , ponieważ posadzka zawilgotnieje w garażu, a po zamknięciu drzwi wilgoć rozproszy się w ściany i sufit.
icon_smile.gif



Mam tu zupełnie odmienne zdanie.

Posadzka w garażu ma temperaturę kilkunastu stopni, a ta jej temperatura wynika bardziej z temperatury powietrza w garażu, niż z ciepła ziemi.

Bezwładność cieplna posadzki wraz z gruntem (ziemią), nie pozwala na szybkie uzyskanie wyższej temperatury.
Przy wzroście temperatury zewnętrznej, załóżmy ok. 30oC i RH 50%, wilgoć zaczyna się rosić już przy temperaturze ok. 18oC. Jeżeli posadzka będzie poniżej tej temperatury, to będzie mokra. Każdy garaż nie jest szczelny, a nawet powinien posiadać wentylację.

Wilgoć ma taką przypadłość, że wchodzi szybciej, łatwiej i w dodatku każdą szczeliną, natomiast z ciepłem jest o wiele gorzej.

Dlatego podczas upalnych dni, należy intensywnie wentylować garaż = w dzień otwierać na kilka godzin szeroko drzwi, aby go nagrzać , w tym szczególnie posadzkę powyżej temperatury punktu rosy, co uniemożliwi osiadanie wilgoci.

Wilgoć skąd weszła tam wyjdzie, nie pozostawiając po sobie mokrych śladów.

Jest rzeczą naturalną, że tuż po otwarciu drzwi, przez godzinę lub dwie, posadzka będzie mokra, ale później już nie i tak jej zostanie.

Natomiast przy zamkniętych drzwiach ciepło nie nadąży za wilgocią i będzie mokro oraz wilgotno w garażu przez znacznie dłuższy czas.

Analogiczna sytuacja jest w przestrzeniach podpodłogowych starych budynków, gdzie tylko duże otwory wentylacyjne zapobiegają kondensacji wilgoci pod podłoga w okresie letnim. Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

.................

Jednak tam, gdzie garaż umieszczony jest w bryle domu i ściśle przylega do części mieszkalnej, musimy maksymalne ograniczyć nieuniknione straty ciepła powstające podczas jego otwierania. W tym celu należy dobrze zaizolować przylegające do niego ściany i sufit oraz ................................



Ja będę polegać na doświadczeniu Eksperta Hörmann. Wypowiedź ta pokrywa się w wielu fragmentach z doświadczeniami forumowiczów.
Link do komentarza
Cytat

Mam GWC pod domem odizolowanym od gruntu 20cm styro także gruntu nic nie chłodzi i praktycznie nic nie grzeje za to grunt ogrzewa powietrze rzędu 100m3/h od temp.-15st.C do prawie 7st.C.



A już miałem powiedzieć po ostatniej Twojej wypowiedzi, ze pewno masz GWC albo fundament grzewczy i zaraz będziesz zachwalał. icon_smile.gif

Jak zacząłeś mówić o gruncie, który zabiera ciepło to zaraz pomyślałem - pewno GWC pod całym obrysem no i proszę icon_smile.gif
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

A już miałem powiedzieć po ostatniej Twojej wypowiedzi, ze pewno masz GWC albo fundament grzewczy i zaraz będziesz zachwalał. icon_smile.gif

Jak zacząłeś mówić o gruncie, który zabiera ciepło to zaraz pomyślałem - pewno GWC pod całym obrysem no i proszę icon_smile.gif


A widzisz. W moim przypadku grunt nie odbiera ciepła od fundamentu. Ja mam grunt całkowicie odizolowany od domu 20cm warstwa styropianu,mostki termiczne do gruntu są wyeliminowane.


A dodatkowo mam opaskę ze styro poza obrysem domu na szer.80cm.
Link do komentarza

Cytat

Mam tu zupełnie odmienne zdanie.
(...)
Analogiczna sytuacja jest w przestrzeniach podpodłogowych starych budynków, gdzie tylko duże otwory wentylacyjne zapobiegają kondensacji wilgoci pod podłoga w okresie letnim.



W tych starych budynkach sytuacja jest jednak nieco inna, bo chodzi przede wszystkim o zapewnienie wentylacji przestrzeni podpodłogowej. Bardzo ważnej dla drewna, z którego te podłogi wykonano. Przypominam przy okazji dawne podłogi na legarach, też zawsze wentylowane od spodu , a nawet z połączeniem pomiędzy przestrzenią podpodłogową i kominem wentylacyjnym (to wyciąg powietrza, nawiew w rejonie listew przypodłogowych).
Przy dobrej wymianie powietrza nic naszemu garażowi nie grozi, a dzięki otwarciu wrót temperatura wszystkich tworzących go przegród będzie rosła. Ostatecznie wyjdzie to na dobre. Chwilowo może i pojawi się gdzieś odrobina wilgoci ale wymiana powietrza szybko to wysuszy. Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

W tych starych budynkach sytuacja jest jednak nieco inna, bo chodzi przede wszystkim o zapewnienie wentylacji przestrzeni podpodłogowej. Bardzo ważnej dla drewna, z którego te podłogi wykonano. Przypominam przy okazji dawne podłogi na legarach, też zawsze wentylowane od spodu , a nawet z połączeniem pomiędzy przestrzenią podpodłogową i kominem wentylacyjnym (to wyciąg powietrza, nawiew w rejonie listew przypodłogowych).



W starych budynkach bywało jest bardzo różnie.

Jeżeli jest wlot i wylot poprzez pionowy kanał wentylacyjny, to od strony wilgotności, jest najlepiej jak może być.

Bywa i tak, że są niewielkie otwory wentylacyjne, co by podłoga nie była za zimna, kiedy jest mróz. Tu jest problem podczas wilgotnych, gorących dni letnich. Ciepłe, wilgotne powietrze wchodzi pod podłogę, zostawiając wilgoć, która może szkodzić konstrukcji podłogi.

Większe otwory wentylacyjne przestrzeni podpodłogowej, pozwalają na pełniejszą wymianę powietrza, podobną do układu z "kominem"wentylacyjnym.

Bardzo często za otwór wentylacyjny służą szczeliny między deskami, tu biada kiedy ktoś, bez uwzględnienia wentylacji pokryje taką podłogę np. panelami z folią pod spodem.

Ot, kilka praktycznych spostrzeżeń w temacie wilgoci, wentylacji i podłóg.

Link do komentarza
Cytat

A widzisz. W moim przypadku grunt nie odbiera ciepła od fundamentu. Ja mam grunt całkowicie odizolowany od domu 20cm warstwa styropianu,mostki termiczne do gruntu są wyeliminowane.


A dodatkowo mam opaskę ze styro poza obrysem domu na szer.80cm.



Proponuję więc zrobić dom z kształtek styropianowych i rozmowa będzie krótsza o 30 postów.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...