Skocz do zawartości

Chudziak czy bez chudziaka?


Recommended Posts

Witam. Skończyłem murować ściany fundamentowe z bloczków teraz będzie to zasypywane w środku i tu pytanie co dalej? Czy wylewać chudziak czy można z niego zrezygnować i ułożyć na pisku folię styropian i na to zrobić wylewkę już na gotowo ( ta druga wersja oczywiście po wymurowaniu ścian i zrobieniu dachu) Zastanawiam się czy wypadku porządnego ubicia tego piasku jest sens tracić kasę na ten chudziak.
Link do komentarza
Tak jest sens tracić kasę na zrobienie chudziaka.
I najlepiej to zrobić przed wymurowaniem ścian zewnętrznych.
Zamówić gruchę i wylać na całej powierzchni domu,tylko przed musisz wyprowadzić kanalizacje pod wszelakie przyrządy i urządzenia jakie chcesz mieć w domu.
Link do komentarza
Cytat

Ok dzięki za odp. Ale jeśli możesz wyjaśnij mi dlaczego jest sens? Czy dobrze ubity piasek nie spełni podobnego zadania co chudziak? Przecież 20 la temu nikt nie słyszał o podwójnych wylewkach, a domy stoją do dziś.


Były ,były 20 lat temu.
Jak nie chcesz chudziaka to możesz rozłożyć styro gr 20-30 cm i wylać gotowa posadzkę wraz z izolacją.
Piasek nie powiedziałbym aby spełnił role chudziaka.
A jak masz w projekcie? bo coś mi się zdaje że szukasz oszczędności ale nie tam gdzie trzeba.
Link do komentarza
Kubulus,
z piaskiem jest tak, że nie sposób go zagęścić, ubić. Spróbuj ubić piach na plaży....
Jeśli już, to pospółka.

Chudziak chroni Ci chałupę od spodu przed:
robactwem
gryzoniami
roślinami!
Nie wiesz nawet jaką moc mają korzenie roślin. Kropla drąży skałę, a korzeń potrafi podnosić asfalt.

A jak już robić chudziak, to PO postawieniu dachu. Wsypać pospółkę ubijając i niech się uleży.

20 lat temu też kładziono chudziak. Nie kładziono go sto lat temu, ale wtedy nie było jeszcze telefonów komórkowych.
Link do komentarza
Cytat

A jak już robić chudziak, to PO postawieniu dachu. Wsypać pospółkę ubijając i niech się uleży.


A ja jestem innego zdania icon_smile.gif jeżeli ma to robić sam to uważam ,że wylanie chudziaka przed ścianami jest wygodniejsze.
Jeżeli ma to zrobić firma to niech robi w którym etapie budowy jej się zachce czy inwestorowi.
Ale jeżeli już mury stoją to szczerze współczuje w wożeniu kilkadziesiąt ton piachu do środka a potem bujać się z taczkami z betonem tam i nazad aby wylać chudziaka.
A tak jak masz wyciągnięte zero ,podjeżdżają wywrotki z piachem i kiper do środka ,inwestor tylko rozsypie po obrysie domu i zagęści a potem grucha z betonem i wylać ,zaciągnąć i po robocie ,a jak masz mury to kilka razy wszystko trwa dłużej.
Link do komentarza
Cytat

Kubulus,
z piaskiem jest tak, że nie sposób go zagęścić, ubić. Spróbuj ubić piach na plaży....
Jeśli już, to pospółka.


Na plaży tak, bo to piach morski.
Piasek rzeczny ubija/zagęszcza się zdecydowanie lepiej/efektywnej.

Kubulus, możesz odwrócić warstwy (pisał o tym mhtyl) dając warstwę izolacji (styropian/XPS) na dobrze zagęszczonej podbudowie, na izolacji po ułożeniu folii wylać chudziak, a dopiero na nim wylewkę podłogową odizolowaną folią (warstwa antyszczepna/rozdzielająca) jeśli ma być ogrzewanie podłogowe.
Uzyskasz podłogę o bardzo dużej akumulacyjności, ale też o znacznie większej bezwładności, wymagającej zdecydowaniu dłuższego czasu grzania (dochodzenia do temperatury zadanej).
W przypadku korzystania z taryfy G12 jako głównego przedziału czasowego dla funkcji grzania zwiększona akumulacyjność jest jak najbardziej wskazana (dla ogrzewania podłogowego), ale w przypadku innych źródeł ciepła plus ten przestaje mieć tak kluczowe znaczenie.

Są to plusy i minusy z których trzeba sobie zdawać sprawę i dobrze się zastanowić czy osiągnięty efekt będzie akurat tym o jaki nam chodzi.

Oszczędności płynące z całkowitej rezygnacji z chudziaka, jak kombinujesz, zastaną najprawdopodobniej pochłonięte przez naprawę podłogi, która, co bardzo prawdopodobne będzie pękać, bo jako taka (o standardowej grubości 6-8cm) nie jest warstwą nośną/stabilizującą podłoże.
Zwiększysz grubość wylewki i dodatkowo ją zazbroisz... to przepraszam, ale gdzie tu oszczędności.
Twój pomysł to w/g mnie trochę przekombinowane podejście do tematu, i możesz zrobić sobie więcej krzywdy niż pożytku.
Link do komentarza
Ja u siebie wylałem chudziaka jesienią i na zimę niczym nie przykrywałem. Na wiosnę stawiane były muru i na zimę dom zamknięty był już dachem. Żadnych ubocznych zjawisk nie zauważyłem.
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
  • 5 lata temu...

no a jak u mnie w starym domu pod drewnianą podłogą, gdzie grunt wydaje sie być ubity, to chudziak jest też potrzebny ?

mój ojciec u siebie robił tak, wysypał piasek ubijał, potem cement wysypał i ubijał, potem już normalnie... to taki jakby suchy chudziak ? można tak robić by zaoszczędzić czas ?

Link do komentarza

hmmm,

zaoszczędzić czas? nie

zaoszczędzić kasę - pewnie tak

i nie pierw "piasek" a potem cement tylko razem rozsypać, wymieszać (np grabiami) i ubić, potem można lekko skropić wodą; proporcje znajdziesz w necie, możesz poszukać także suchy beton

 

a to co masz pod drewnianą podłogą w starym domu to może być ubita glina, lepiej jej nie ruszać i nie zamoczyć bo będziesz musiał to wykopać

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. W sprawie doboru polecam skontaktować się na przykłąd z https://www.saunierduval.pl
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
    • ocieplenie dachu pur? odrazu na deski? tylko ze dach to deski membrana papa i blacha bez łąt nie beda sie parzyc deski? ale musze jakas wentylacje zrobic tym bardziej przy ociepleniu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...