Czapi Napisano 26 sierpnia 2013 Udostępnij #1 Napisano 26 sierpnia 2013 Mam problem z wykonaniem prawidłowej obudowy kominka. Generalnie kominek ma spełniać rolę "dogrzewacza" w sezonie wiosenno -jesiennym. Chciałabym aby ogrzewał salon i pokoje na poddaszu. Najbardziej podoba mi się obudowa z cegły (na wysokość od podłogi do około 20cm ponad obudowę).Resztę dałabym z płyt, na prosto-bez udziwnień, półeczek, gzymsów itp.Ale jestem kompletnie ciemna w tym temacie.Pytaliśmy się w dwóch punktach sprzedaży o poradę, ale tu szokująca porażka-zero pomocy, nawet w doborze wkładów (niech Pani sobie wybierze coś ze strony "kratki.pl" to my zamówimy....)O metodach zabudowy, jakiejś podpowiedzi -zapomnij!A chcemy wykonac to sami....Tak więc zaczełam przeglądać, czytać ,ale nie do końca jestem tego pewna...I tak: Skoro cegła-to uznałam że moznaby wykonać ten dół kominka z szamotu, nie izolować do wysokości cegieł-tak aby ciepło oddawał poprzez obudowę.Tak możnaby dogrzać salon.Ewent. dać te kratki z wylotem powietrza. Jesli znalazł by sie ktos kto zechciałby zerknąc na ten marny schemat i skomentować błędy -bardzo bym prosiła.Dodam ze izolacje z wełny dałabym na wysokości od ostatnich cegieł wzwyż(od sciany i na bokach).Nie wiem czy to byłby błąd?Nie mam kompletnie pojęcia gdzie izolowac a gdzie nie....Na zielono zaznaczyłam obszar izolacji.Kominek stałby na tzw. stelażu(granatowy kolor).Wlot powietrza rurą od dołu(z zewnątrz).Komin znajduje sie po prawej stronie kominka z boku.Wybaczcie laikowi ten "niefachowy schemat i bełkot".Ale nie mogę znaleźć rozwiązania w necie dla mojego pomysłu.... Link do komentarza
Jani_63 Napisano 26 sierpnia 2013 Udostępnij #2 Napisano 26 sierpnia 2013 GDP ma być grawitacyjne czy mechaniczne?Według tego rysunku, nie umieściłaś na nim wlotów powietrza do komory kominkowej, kominek będzie oddawał dobrze >50% ciepła do salonu.Sprawa niedoprecyzowana to dystrybutor ciepła (jest na rysunku), który nie występuje we wszystkich wkładach.Podłącza się go pod ciepłowody kierujące powietrze do innych pomieszczeń niż pomieszczenie kominka. Sama szyba będzie oddawała około 30% ciepła "produkowanego" przez wkład.Kratki wylotowe z komory kominkowej (żadne ewentualnie) mają odprowadzać nadmiar ciepła z tej komory, a nie być podłączone do dystrybutora ciepła.Kolejna sprawa to sama obudowa. Chcecie wykonać tak zwaną obudowę zimną,, przynajmniej w górnej jej części. Izolowanie takiej obudowy wełną mineralną jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym, ale obecnie są dostępne materiały zdecydowanie lepiej nadające się do tego celu. Mowa tu o płytach krzemianowo-wapniowych którymi można izolować całą komorę cieplną kominka.Im komora będzie lepiej izolowana tym więcej ciepła zostanie skierowane do dystrybucji.Brakuje na schemacie też komory dekompresyjnej zabezpieczającej strop przed zbyt wysoką temperaturą z rury spalinowej.Sama komora dekompresyjna powinna być tez wentylowana otworami umieszczonymi niewspółosiowo na przeciwległych ściankach.No i sprawa wlotów powietrza do komory kominkowej.Dla DGP grawitacyjnego powinny mieć przekrój 800-1000cm2, wtedy dystrybucja odbywa się bez zbędnych oporów, a zapewnienie odpowiednich przekrojów ciepłowodów pozwoli na dogrzewanie pomieszczeń oddalonych nawet o kilka metrów od kominka.Umieszczenie ich na wysokości około 30cm nad podłogą znacznie ograniczy smużenie przy wylotach ciepłego powietrza (brak/znaczne ograniczenie zasysania kurzu z podłogi).Pomogłem coś? 2 Link do komentarza
Czapi Napisano 27 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #3 Napisano 27 sierpnia 2013 Tak Jani -pomogłeś, a bynajmniej mnie ukierunkowałeś Doprecyzuję mój pomysł.Rozprowadzenie ma być grawitacyjne.Co do dystrybutora-wybrałam kominek z "kratek"-Antek 10KW z dolotem i dedykowanym do niego dystrybutorem.Mogę wybierac między przewodami 100 i 125.Teraz na ich stronie właśnie dojrzałam tę komore dekompresyjną-juz wiem o co chodzi.Rozumiem że musi byc jeszcze wlot do samej komory (gdzieś na dole?) bo ten wlot z zewnątrz prowadzi tylko do komory paleniskowej?Czy mam zaizolować całość aby uzyskac mniej więcej równomierny rozkład ciepła góra/dół ?Czy zachować ten mój schemat częściowej izolacji? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 27 sierpnia 2013 Udostępnij #4 Napisano 27 sierpnia 2013 To się cieszę że teraz wszystko jasne Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2013 Udostępnij #5 Napisano 1 września 2013 Czapi,Na poniższym forum jest szansa, że również znajdziesz jakieś dyskusje w tej sprawie:jak obudować wkład Link do komentarza
bohusz Napisano 9 grudnia 2013 Udostępnij #6 Napisano 9 grudnia 2013 Temat z sierpnia, więc kominek już prawdopodobnie skończony.Czapi pochwal się zdjęciami kominka Link do komentarza
Czapi Napisano 9 grudnia 2013 Autor Udostępnij #7 Napisano 9 grudnia 2013 Cytat Temat z sierpnia, więc kominek już prawdopodobnie skończony.Czapi pochwal się zdjęciami kominka Fajnie by było,ale niestety-jeszcze nie zrobiony.Przełożyliśmy jego budowę na "potem" w związku z pilniejszymi pracami... Link do komentarza
bohusz Napisano 9 grudnia 2013 Udostępnij #8 Napisano 9 grudnia 2013 (edytowany) Cytat Fajnie by było,ale niestety-jeszcze nie zrobiony.Przełożyliśmy jego budowę na "potem" w związku z pilniejszymi pracami... No to zapewne teraz nastąpi weryfikacja projektu i materiałów do budowy kominka.Kominek zostanie postawiony w nowej technologii jako kominek ciepły, czyli z ciepłymi ścianami, oddający w dużej części najzdrowsze ciepło, przez promieniowanie. Podstawowy materiał to TERMO płyty szamotowe TPS.Szkoda ładować się w stare niesprawdzone w dłuższej eksploatacji technologie Edytowano 9 grudnia 2013 przez bohusz (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Czapi Napisano 9 grudnia 2013 Autor Udostępnij #9 Napisano 9 grudnia 2013 Cytat No to zapewne teraz nastąpi weryfikacja projektu i materiałów do budowy kominka.Kominek zostanie postawiony w nowej technologii jako kominek ciepły, czyli z ciepłymi ścianami, oddający w dużej części najzdrowsze ciepło, przez promieniowanie. Podstawowy materiał to TERMO płyty szamotowe TPS.Szkoda ładować się w stare niesprawdzone w dłuższej eksploatacji technologie Masz dar przewidywania??? Link do komentarza
bohusz Napisano 9 grudnia 2013 Udostępnij #10 Napisano 9 grudnia 2013 Cytat Masz dar przewidywania??? No nie, daru przewidywania niestety nie mam.Ale doskonale orientuję się z czego i jakie aktualnie buduje się kominki.O nieprzydatności wełny do budowy kominków napisano już bardzo dużo.Pozdrawiam Link do komentarza
PeZet Napisano 10 grudnia 2013 Udostępnij #11 Napisano 10 grudnia 2013 Cytat O nieprzydatności wełny do budowy kominków napisano już bardzo dużo. Skoro wełna się nie sprawdza, to czym zaizolować obudowę postawioną z cegły pełnej? Link do komentarza
bohusz Napisano 11 grudnia 2013 Udostępnij #12 Napisano 11 grudnia 2013 (edytowany) Cytat Skoro wełna się nie sprawdza, to czym zaizolować obudowę postawioną z cegły pełnej? Według mnie nie ma potrzeby izolowania. Bo po co izolować?Utarło się, że obudowy kominków należy izolować wewnątrz... W pierwszych latach gdy kominki w Polsce stały się popularne "wymyślono" na szybko taką technologię budowy kominków. No niestety, ale to się nie sprawdziło.Wełna służąca do izolacji, odporna jest na niewielkie temperatury, szczególnie kleje (lepiszcza) służące do przyklejenia sreberka i zespolenia włókien.... bezpieczna temperatura to około 100 stopni C.No a po za tym kominek stoi wewnątrz budynku, jako źródło ciepła, więc po co go izolować? Edytowano 11 grudnia 2013 przez bohusz (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość gawel Napisano 11 grudnia 2013 Udostępnij #13 Napisano 11 grudnia 2013 Cytat Skoro wełna się nie sprawdza, to czym zaizolować obudowę postawioną z cegły pełnej? niczym Link do komentarza
Jani_63 Napisano 11 grudnia 2013 Udostępnij #14 Napisano 11 grudnia 2013 Cytat Skoro wełna się nie sprawdza, to czym zaizolować obudowę postawioną z cegły pełnej? Raczej szukać cegieł o jak najlepszej akumulacyjności. Link do komentarza
ewamariusz Napisano 13 marca 2014 Udostępnij #15 Napisano 13 marca 2014 Witam. To teraz ja odświeżę. Czapi jak tam kominek, powstaje. Ja będę robił podobnie jak Twój, też cegła, do obudowy zastosuję płyty o których wspomniano wcześniej. Jak rozwiązałaś DGP. Pozdrawiam Link do komentarza
Czapi Napisano 13 marca 2014 Autor Udostępnij #16 Napisano 13 marca 2014 Cytat Witam. To teraz ja odświeżę. Czapi jak tam kominek, powstaje. Ja będę robił podobnie jak Twój, też cegła, do obudowy zastosuję płyty o których wspomniano wcześniej. Jak rozwiązałaś DGP. Pozdrawiam U mnie na razie pustka w miejscu kominka Popełniliśmy błąd podczas robienia podłogówki i wychodzi na to że nie damy rady puścić ciepłego powietrza do wszystkich pomieszczeń na górze-byłam na to bardzo zła aż ten kominek stracił dla mnie sens.Jako że mamy komin kupiony specjalnie do kominka trochę szkoda go nie robić,ale na razie nie czujemy potrzeby budowy-może jak ogarniemy resztę w domu to weźmiemy sie za kominek.W tym momencie przy takich temperaturach kocioł nam spala bardzo mało gazu,że nie wiem czy opłaca sie budowac ten kominek i brudzić paląc w nim.Ale może dla samego klimatu w koncu go zbudujemy Link do komentarza
ewamariusz Napisano 14 marca 2014 Udostępnij #17 Napisano 14 marca 2014 Witam. Mimo wszystko jak masz już miejsce ja bym stawiał, nawet jak do wszystkich pokoi nie puścisz ciepłego powietrza to i tak warto. Nawet, jaki piszesz, dla samego klimatu Pozdrawiam Link do komentarza
Czapi Napisano 15 marca 2014 Autor Udostępnij #18 Napisano 15 marca 2014 ewamariusz-tak z pewnością zrobimy Tym bardziej że bardzo lubię klimat naturalnej surowej cegły.Ale jak sobie pomyślę że na czas nie rzuciliśmy na podłogę kanałów to mnie szlag trafia Tym sposobem możemy rozprowadzić ciepło do naszego pokoju i na korytarz a pokoje dla dzieci juz odpadają-a to przecież najważniejsze żeby dzieciakom było cieplej!Ale cóż, lepiej tak niż w ogóle a dzieci jeszcze długo będą pewnie spać z nami "Przykre - ale nie Ty pierwszy (i pewnie nie ostatni) dałeś się wyrąbać fachurom."A tu akurat nasz błąd... Link do komentarza
Gość gawel Napisano 15 marca 2014 Udostępnij #19 Napisano 15 marca 2014 To mój kominek z naturalnej klinkierowej cegły z leroy marlin z promocji 2 górne rzędy cegieł to warstwa akumulacyjna Link do komentarza
VitcasPL Napisano 30 maja 2016 Udostępnij #20 Napisano 30 maja 2016 Dobrym materiałem do wykonania ciepłej obudowy kominka są z pewnością płyty szamotowe. Zapobiegają bowiem przegrzewania pomieszczenia, a następnie jego szybkiego wychładzania. Dobrą alternatywą są płyty z włókien mineralnych. Wysokotemperaturowe Płyty Vitcas HT są odporne na działanie temperatury nawet do 1500 st. C i mogą być montowane m.in. w otoczeniu wkładu kominkowego. Jeśli chodzi o inne zastosowania, to budynkach krytych strzechą płyty mogą zostać zastosowane jako ochrona dachu przed wysoką temperaturą. Można z nich również zbudować ścianki działowe. Spełniają też swoją rolę jako podłoże, na którym mogą być przyklejane płytki. Link do komentarza
Dariusz Bielawski Napisano 4 czerwca 2016 Udostępnij #21 Napisano 4 czerwca 2016 Można też zastosować kafle ceramiczne... Wybór kształtów i barw jest wprost przeogromny ! Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 4 czerwca 2016 Udostępnij #22 Napisano 4 czerwca 2016 Może komuś kiedyś się przyda.Obudowa z płyt akumulacyjnych TPS,wykonana bez kratek wentylacyjnych:http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post5948133A to płyty:http://kominki.owo.pl/43-kominki-cieple-materialy Link do komentarza
Dariusz Bielawski Napisano 4 czerwca 2016 Udostępnij #23 Napisano 4 czerwca 2016 Jeśli mogę to jedna mała uwaga ; wkład Basia jest przeznaczony do zabudów KONWEKCYJNYCH w których ciepło przekazywane jest cyrkulacją powietrza , co oczywiście nie wyklucza wykonania zabudowy z materiałów przewodzących ciepło , eksperymenty zabudowaniu takich wkładów bez owej konwekcji kończą się źle dla żywotności paleniska. Wkłady do zabudów bez konwekcji to przykładowo Romotop seria Dynamic Opisy na stronie www.kafle-kominki.pl Kominek a właściwie piecko-kominek , zdjęcie wykonane w trakcie budowy - pierwsza próba palenia , w technologi HYPOKAUSTUM z zastosowaniem wkładu piecowego Romotop KV 025FR .Powierzchnie tynkowane kryją pod spodem szamot oraz szamotowe kanały akumulacyjne Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 4 czerwca 2016 Udostępnij #24 Napisano 4 czerwca 2016 Cytat Jeśli mogę to jedna mała uwaga ; wkład Basia jest przeznaczony do zabudów KONWEKCYJNYCH w których ciepło przekazywane jest cyrkulacją powietrza , co oczywiście nie wyklucza wykonania zabudowy z materiałów przewodzących ciepło , eksperymenty zabudowaniu takich wkładów bez owej konwekcji kończą się źle dla żywotności paleniska. Kominek w salonie ma spełniać rolę dekoracyjną i relaksacyjna a nie być głównym źródłem ciepła.Narazie od 3 lat Baska w takiej obudowie sprawuje się bez zarzutu a co najważniejsze potrafi dac przyjemność patrzenia na ogień i wrazenia trzasku palonych polan bez przegrzewania salonu. Link do komentarza
Dariusz Bielawski Napisano 4 czerwca 2016 Udostępnij #25 Napisano 4 czerwca 2016 Temat podstawowy to z jakiego gatunku stali jest dany wkład... Do zastosowań bez konwekcji stale kotłowe są nieodpowiednie, przegrzeją się i przepalą , w tych które stosuję do budowy bez ruchu powietrza używam wkładów ze stali Corten [ Cor-Ten] Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 4 czerwca 2016 Udostępnij #26 Napisano 4 czerwca 2016 Cytat Temat podstawowy to z jakiego gatunku stali jest dany wkład... Do zastosowań bez konwekcji stale kotłowe są nieodpowiednie, przegrzeją się i przepalą . Widocznie Baska jest z super gatunku stali bo nic się z nią nie dzieje ;) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 4 czerwca 2016 Udostępnij #27 Napisano 4 czerwca 2016 (edytowany) Cytat Widocznie Baska jest z super gatunku stali bo nic się z nią nie dzieje ;) Ale co ma się dziać u ciebie z Baśką mistrzuniu jak ty jej wcale nie używasz Edytowano 4 czerwca 2016 przez mhtyl (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 4 czerwca 2016 Udostępnij #28 Napisano 4 czerwca 2016 (edytowany) Cytat Ale co ma się dziać u ciebie z Baśką mistrzuniu jak ty jej wcale nie używasz No i o to chodzi Ciepło do domu ma dostarczać komfortowy i tani system grzewczy a kominek to jedynie ma być dla zaspokojenia zmysłów wzroku,słuchu i czucia I Baska dlatego,że była ładnym i tanim i stalowym wkładem bo żeliwne to brzydkie,nie nowoczesne i badziewne A obudowa taka,żeby te zaspokojenie zmysłów nie było okupione brakiem komfortu i katorga gorącego salonu.Ciepło przejmują płyty i po lekku oddają na salon i dlatego nie mam kratek w obudowie. Edytowano 4 czerwca 2016 przez arturo72 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Dariusz Bielawski Napisano 5 czerwca 2016 Udostępnij #29 Napisano 5 czerwca 2016 Cytat No i o to chodzi C a kominek to jedynie ma być dla zaspokojenia zmysłów wzroku,słuchu i czucia I Baska dlatego,że była ładnym i tanim i stalowym wkładem bo żeliwne to brzydkie,nie nowoczesne i badziewne Skoro to były kryteria wyboru.... Sporo się ostatnio naprodukowało takich kominkarzy którzy zaczynają dobierać do zamkniętych akumulacyjnych zabudów wkłady według podobnych kryteriów , wystarczy że stalowy i z czymś w środku, po pewnym czasie ich klienci zostaną z ręką w nocniku.Do pooglądania , pracujący od 9 lat wkład w zabudowie bez wentylacji , ot taki sobie "piecyk".... Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 5 czerwca 2016 Udostępnij #30 Napisano 5 czerwca 2016 Cytat kominek to jedynie ma być dla zaspokojenia zmysłów wzroku,słuchu i czucia Tobie to już całkiem w dekiel wali.A żonę od czego masz? Podniecasz się kominkiem a żona zaniedbywana. Cytat I Baska dlatego,że była ładnym i tanim i stalowym wkładem bo żeliwne to brzydkie,nie nowoczesne i badziewne A obudowa taka,żeby te zaspokojenie zmysłów nie było okupione brakiem komfortu i katorga gorącego salonu.Ciepło przejmują płyty i po lekku oddają na salon i dlatego nie mam kratek w obudowie. Ot powiedział co wiedział. Jakie doświadczenie takie i porady.Wrąbałeś 16 kW kominek do saloniku o powierzchni niecałe 30 m2i chrzanisz, że nie masz przegrzanego saloniku. Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 5 czerwca 2016 Udostępnij #31 Napisano 5 czerwca 2016 Cytat Wrąbałeś 16 kW kominek do saloniku o powierzchni niecałe 30 m2i chrzanisz, że nie masz przegrzanego saloniku. Dlatego między innymi ma podwójne szyby i jest zapakowany w akumulacyjną obudowę i bez kratek i mogę bez problemu oglądać płomień https://kratki.pl/pl/produkt/wklad-kominkow...lass_basiaglass Link do komentarza
Dariusz Bielawski Napisano 6 czerwca 2016 Udostępnij #32 Napisano 6 czerwca 2016 Cytat Dlatego między innymi ma podwójne szyby i jest zapakowany w akumulacyjną obudowę i bez kratek i mogę bez problemu oglądać płomień https://kratki.pl/pl/produkt/wklad-kominkow...lass_basiaglass Przecież to zwykła kaseta do grzania konwekcyjnego ! Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 6 czerwca 2016 Udostępnij #33 Napisano 6 czerwca 2016 (edytowany) Cytat Przecież to zwykła kaseta do grzania konwekcyjnego ! No tak,zwykla kaseta,która wymaga dopłaty ok.1000zł do grzania nie konwekcyjnego wkładem z jedną szybą ;) Edytowano 6 czerwca 2016 przez arturo72 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Dariusz Bielawski Napisano 9 czerwca 2016 Udostępnij #34 Napisano 9 czerwca 2016 Do zabudów bez konwekcji tzw hypokaustum używa się wkładów piecowych , wykonanych z innych materiałów , gwarantujących odpowiednią trwałość .Taki wkład pracuje w zupełnie innych warunkach , można powiedzieć że jest permanentnie "przegrzany" , zdarzają się wykonawcy którzy zamykają w zabudowy piecowe zwykłe wkłady kominkowe ale to ich niewiedza i ryzyko [ ryzyko także po stronie użytkownika ] Wkład o którym piszesz to zwykła kaseta do grzania powietrzem . Link do komentarza
Kolendra Napisano 2 marca 2017 Udostępnij #35 Napisano 2 marca 2017 (edytowany) Halo, czy jak wepnę się w ten wątek to ktoś mi jeszcze odpisze czy już temat zamknięty? Edytowano 2 marca 2017 przez Kolendra (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 8 marca 2017 Udostępnij #36 Napisano 8 marca 2017 A czemu miałby nie odpowiedzieć? Tu już jest już sporo informacji. Osobiście uważam, że na obudowę akumulacyjną wcale nie trzeba jakiś szczególnych ( i drogich) materiałów. Bardzo dobrze sprawdza się choćby zwykła cegła. Z racji większej masy jest nawet lepsza niż np. kafle. Tak na marginesie, to w przypadku zabudowy wkładu, zastosowanie kafli nie ma innego uzasadnienia poza estetyką. Zabudowa wkładu to nie ściany pieca. Zresztą piece ceglane też miały znacznie lepsza zdolność do akumulacji niż kaflowe. Odnośnie samych cegieł, trzeba przestrzec, że klinkierowe też technicznie nie są lepsze od zwykłych. Prędzej pękną pod wpływem temperatury, To kwestia większych naprężeń wewnętrznych. Niestety zwykłe trzeba otynkować i pokryć np. płytkami ceramicznymi (mogą wyglądać nie gorzej od kafli). Link do komentarza
Pit-4 Napisano 1 czerwca 2017 Udostępnij #37 Napisano 1 czerwca 2017 No i wyszło na to, że kafle SOM be, a cegła jest super...;) A ja, durny zdun, zawsze myślałem inaczej.... Link do komentarza
zenek Napisano 1 czerwca 2017 Udostępnij #38 Napisano 1 czerwca 2017 Dnia 8.03.2017 o 11:43, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał: Osobiście uważam, że na obudowę akumulacyjną wcale nie trzeba jakiś szczególnych ( i drogich) materiałów. Bardzo dobrze sprawdza się choćby zwykła cegła. Z racji większej masy jest nawet lepsza niż np. kafle. Ale czy to nie jest tak, że najpierw od środka (chyba jak w piecu) jest cegła szamota a potem z wierzchu kafle? Przynajmiej ja tak mam w piecu. I co jest lepsze w akumulacji - cegła pełna czy szamotowa? Link do komentarza
Pit-4 Napisano 3 czerwca 2017 Udostępnij #39 Napisano 3 czerwca 2017 Może być nawet piasek, jeśli ma być tanio...Najlepszy wydaje się być steatyt, ale też najdroższy. Link do komentarza
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 5 czerwca 2017 Udostępnij #40 Napisano 5 czerwca 2017 Cegła szamotowa i pełna ceramiczna (czerwona) maja bardzo zbliżone ciepło właściwe i gęstość. Nie będzie wiec istotnych różnic w zdolności do akumulacji ciepła. Szamotowa ma większą odporność na wysoka temperaturę, ale skoro to ma być obudowa wkładu kominka, a nie ściany paleniska, to nie ma to znaczenia. Dobra będzie również cegła silikatowa, z racji nieco większej gęstości. Zenek, w typowym piecu kaflowym masz szamot tylko w palenisku, nie w całym piecu pod kaflami. Dawniej budowano zarówno piece z kafli, jak i ceglane otynkowane. Były jeszcze tzw. piece opancerzone - ceglane w płaszczu z blachy stalowej. Dla zainteresowanych piecami polecam "Nowoczesne piece mieszkaniowe" Karola Szrajbera. Moim zdaniem to najlepszy podręcznik wyjaśniający zasady funkcjonowania pieców różnej konstrukcji. Pierwsze wydanie jeszcze przedwojenne. Link do komentarza
Pit-4 Napisano 9 czerwca 2017 Udostępnij #41 Napisano 9 czerwca 2017 Dnia 5.06.2017 o 13:46, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał: Cegła szamotowa i pełna ceramiczna (czerwona) maja bardzo zbliżone ciepło właściwe i gęstość. Nie będzie wiec istotnych różnic w zdolności do akumulacji ciepła. Szamotowa ma większą odporność na wysoka temperaturę, ale skoro to ma być obudowa wkładu kominka, a nie ściany paleniska, to nie ma to znaczenia. Dobra będzie również cegła silikatowa, z racji nieco większej gęstości. Zenek, w typowym piecu kaflowym masz szamot tylko w palenisku, nie w całym piecu pod kaflami. Dawniej budowano zarówno piece z kafli, jak i ceglane otynkowane. Były jeszcze tzw. piece opancerzone - ceglane w płaszczu z blachy stalowej. Dla zainteresowanych piecami polecam "Nowoczesne piece mieszkaniowe" Karola Szrajbera. Moim zdaniem to najlepszy podręcznik wyjaśniający zasady funkcjonowania pieców różnej konstrukcji. Pierwsze wydanie jeszcze przedwojenne. Czasy kiedy mieliśmy w Polsce dostęp do jednego gatunku cegły czerwonej, jednego rodzaju cegły szamotowej minęły bezpowrotnie....na szczęście. Proponuję nie wprowadzać w błąd czytelników prawdami które trącą myszką. Odnosząc się wyłącznie do cegieł szamotowych, zapraszam do mojego magazynu w celu poszerzenia swojej wiedzy na ten temat. Zapewniam, że różnice w zdolnościach akumulacyjnych, odporności na wysoką temperaturę, cieple właściwym, gęstości będą sporym zaskoczeniem. Link do komentarza
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 12 czerwca 2017 Udostępnij #42 Napisano 12 czerwca 2017 Przypominam tylko, że tu mamy obudowę zamkniętego wkładu. Odporność na temperaturę wszystkich rodzajów cegły będzie wiec wystarczająca. Różnice w gęstości łatwo sprawdzić bez specjalnych narzędzi. Pisałem, że im wyższa tym lepiej w tej sytuacji. Istotnych różnic ciepła właściwego jednak bym się nie spodziewał. Link do komentarza
Pit-4 Napisano 12 czerwca 2017 Udostępnij #43 Napisano 12 czerwca 2017 Zgoda, w kwestii odporności...Niestety nie potwierdzam "że im wyższa tym lepiej w tej sytuacji", bow zduństwie nowoczesnym, ta zależność dotyczy masy akumulacyjnej pieca, a nie jego obudowy...Rola obudowy jest nieco inna w piecokominku....:) Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się