Skocz do zawartości

Zagospodarowanie wody deszczowej


Recommended Posts

Napisano
Witam

Mam pewien problem i szukam rozwiazania. W warunkach zabudowy mam zapis, w celu odprowadzenia wody deszczowej nalezy zbudowac zbiornik o pojemnosci 6m3 na kazde 100m2 powierzchni zabudowy i powierzchni utwardzonej lacznie.

Jestem juz po adaptacji projektu i architekt dorzucil mi 2 zbiorniki po 6500l. Niby wszystko rozwiazanie ale ja bycm chcial inaczej icon_smile.gif

Zbiorniki sa za drogie: Marley Columbus 6500l - jeden kosztuje 12-13 tys zl. Troche duzo jak na wode deszczowa.

Teraz bede skladal dokumenty o pozwolenie na budowe. W zwiazku z tym mam pytanie czy po uzyskaniu pozwolenia moge wprowadzac zmiany, tak aby zlikwidowac te zbiorniki?
Wiem ze sasiedzi podlaczeni sa pod siec drenarska i tam idzie woda deszczowa to moze takie zbiorniki sa mi nie potrzebne?

Moze ktos ma inne pomysly, a moze sam ma zbiorniki i uzywa do czegos wody deszczowej i moglby wie wypowiedzic w tym temacie.

Dodam ze dzialka mala (niecale 8ar, a grunt gliniasty)
Napisano
Brak obrazka

200 zł sztuka 14szt =2800 zł pewnie da się je jakoś podłączyć icon_smile.gif tylko po wkopaniu w ziemię połóż na nichjakieś płyty chodnikowe by ci ich woda nie wyparła
Napisano
Bardziej zastanawialem sie nad podpieciem w drenaz i czy da raze zmienic pozwolenie na budowe, lub wybor czegos tanszego, moze innej firmy.
Zaproponowane przez Ciebie rozwiazanie jest OK, ale raczej nie chce tak ektremalnie. Pozatym to i tak sie wiaze ze zmiana pozwolenia na budowe gdzie mam te drogie zbiorniki, gdyz wymiary troche wieksze
Napisano
Cytat

Poszukaj chociażby na All....o betonowe szamba... 10m3 powinno się zmieścić w kwocie 2000zł.


Będzie ciężko. W 2 tys, to się zmieściliśmy z 5m3. W tym wykopanie dołu przywóz i montaż. Szamba betonowe nie są tanie.
Napisano
Cytat

Bardziej zastanawialem sie nad podpieciem w drenaz i czy da raze zmienic pozwolenie na budowe, lub wybor czegos tanszego, moze innej firmy.
Zaproponowane przez Ciebie rozwiazanie jest OK, ale raczej nie chce tak ektremalnie. Pozatym to i tak sie wiaze ze zmiana pozwolenia na budowe gdzie mam te drogie zbiorniki, gdyz wymiary troche wieksze

broń Cie panie Boże (czy tam w kogo wierzysz) wpinać to w drenaż.
Napisano
Miałem na myśli raczej sam zbiornik, choćby taki
http://allegro.pl/promocja-zbiornik-szambo...2240333010.html.
Wiadomo że całkowity koszt inwestycji będzie wyższy, ale gdzie mu tam do kwot które podał, i to za mniejszą pojemność zbiornika.
Koszt robót ziemnych utonie w kosztach ogólnych. bo przecież będzie dopiero zaczynał budowanie, więc tak jakby przy okazji jeden dołek więcej się wykopie icon_smile.gif
Napisano
Ta jakiś cud to szambo icon_biggrin.gif za te pieniądze to jak za darmo. Ja jak szukałem szamba 10m3 pod koniec 2011 roku to ceny kręciły się najtaniej wraz z transportem około 3000 zł a górna cena to prawie 5 tys.Całe zagłębie szambiarskie to Radom i co drugi na allegro co się ogłasza to z okolic Radomia. Kupiłem od jednego z nich za transport zapłaciłem trochę mniej bo był to transport łączony ,przyjechali włożyli do dołu i pojechali icon_biggrin.gif z pół godziny cała impreza trwała a za wykop zapłaciłem 200 zł.A muszę dodać ,że ceny też co niektórzy mieli super w ofercie,ale jak doszło co do czego to cena urosła jeszcze raz tyle icon_eek.gif Tak czy owak trzeba około 3 tys szykować za szambo 10m3.

Cytat

Miałem na myśli raczej sam zbiornik, choćby taki
http://allegro.pl/promocja-zbiornik-szambo...2240333010.html.


To jeden z tych gości co oferują promocję a jak zadzwonisz to oczy masz dwa razy większe. Sprawdziłem w swoich notatkach i powiem tak,dzwoniłem do tego gościa też pochodzi z okolic Radomia i za zbiornik 8 m3 z dwóch elementów krzyknął 2600 zł a jednolite 8 m3 2800 zł (nie pamiętam czy z transportem czy nie ale raczej to pierwsze bo bym zapisał ile za transport ,pod innymi ofertami mam tak pisane). Tak więc obym się mylił , i że teraz to jest na prawdę promocja. Najprościej zadzwonić i się zapytać.
Napisano
Cytat

To jeden z tych gości co oferują promocję a jak zadzwonisz to oczy masz dwa razy większe.



Zgadza się..nie tylko z tym..Suporex, cegła ... a to doliczą transport a to promocja obejmuje przy zakupie innych dupereli...
Napisano
chcesz sobie robić bagienko wokół domu? Zadanie drenażu jest zupełnie odwrotne niż to do którego chcesz go wykorzystać.
Skutki mogą być różne. Od opłakanych (np. uszkodzenie podstaw budynku) do uciążliwych (tzw. woda w butach).
Napisano
Cytat

chcesz sobie robić bagienko wokół domu? Zadanie drenażu jest zupełnie odwrotne niż to do którego chcesz go wykorzystać.
Skutki mogą być różne. Od opłakanych (np. uszkodzenie podstaw budynku) do uciążliwych (tzw. woda w butach).


Ale z tego co sie dowiadywalem to siec drenarska jest pod cala wioska, zostal zbudowany jeszcze przez niemcow. Tak jak pisalem sasiedzi sa wpieci i niby to sobie gdzies tam daleko w pole splywa. Nie chce tego rozprowadzac po swojej dzialce
Napisano
Bo drenaż służy do czego innego.
Jeżeli wszyscy tak robią to nie znaczy,że i Ty musisz.
A jak chcesz coś takiego zrobić to zrób sobie na końcu działki studnię chłonną i tam możesz odprowadzać wodę deszczową.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
A ja się zastanawiam jaki jest sens robienia jakiejkolwiek instalacji do pozyskania wody deszczowej. Widzę tu kilka problemów poczynając od kosztów do późniejszego ciągłego pilnowania tej instalacji. Co w sytuacji gdy po obfitych opadach takie zbiorniki się napełnią? U mnie 2 lata temu gdy było sporo śniegu i duże opady na wiosnę woda "wychodziła" z ziemi na 10 cm. Wówczas woda się wylewa i zalewa całą działkę w sposób niekontrolowany. W ekstremalnej sytuacji rynny będą pełne wody i będzie ona się przelewała górą.

Do czego można taką wodę wykorzystać poza podlewaniem ogrodu? Do spłukiwania wody w toalecie? A jaki jest koszt pozyskania 1m3 takiej wody w stosunku do wody z sieci - uwzględniając koszty inwestycyjne? Nie wyjdzie taniej wykopanie własnej studni? Ponadto z tego co wiem wodociągi nie zgadzają się na wpinanie do instalacji wodnej z sieci zewnętrznych źródeł wody.

Koszty zbiorników z tego co piszecie są gigantyczne. Ja w aktualnym i nowym domu będę robił rozprowadzenie wody po działce w postaci rur drenażowych owiniętych geowłókniną i zbiorników odbierających wodę o wielkości ok 1m3 na jedną rynnę (na dach 220m2 mam 4 rynny i 4 takie instalacje). Koszt wykonania - znikomy, funkcjonalność - duża. Jeszcze nie miałem żadnych problemów z tą instalacją.

Ja wybierając instalację kieruję się zawsze kosztami i opłacalnością oraz funkcjonalnością. Ciekaw jestem co kieruje osobami które ładują koszmarną kasę w tego typu instalacje.
Napisano
Cytat

A ja się zastanawiam jaki jest sens robienia jakiejkolwiek instalacji do pozyskania wody deszczowej. Widzę tu kilka problemów poczynając od kosztów do późniejszego ciągłego pilnowania tej instalacji. Co w sytuacji gdy po obfitych opadach takie zbiorniki się napełnią? U mnie 2 lata temu gdy było sporo śniegu i duże opady na wiosnę woda "wychodziła" z ziemi na 10 cm. Wówczas woda się wylewa i zalewa całą działkę w sposób niekontrolowany. W ekstremalnej sytuacji rynny będą pełne wody i będzie ona się przelewała górą.

Do czego można taką wodę wykorzystać poza podlewaniem ogrodu? Do spłukiwania wody w toalecie? A jaki jest koszt pozyskania 1m3 takiej wody w stosunku do wody z sieci - uwzględniając koszty inwestycyjne? Nie wyjdzie taniej wykopanie własnej studni? Ponadto z tego co wiem wodociągi nie zgadzają się na wpinanie do instalacji wodnej z sieci zewnętrznych źródeł wody.

Koszty zbiorników z tego co piszecie są gigantyczne. Ja w aktualnym i nowym domu będę robił rozprowadzenie wody po działce w postaci rur drenażowych owiniętych geowłókniną i zbiorników odbierających wodę o wielkości ok 1m3 na jedną rynnę (na dach 220m2 mam 4 rynny i 4 takie instalacje). Koszt wykonania - znikomy, funkcjonalność - duża. Jeszcze nie miałem żadnych problemów z tą instalacją.

Ja wybierając instalację kieruję się zawsze kosztami i opłacalnością oraz funkcjonalnością. Ciekaw jestem co kieruje osobami które ładują koszmarną kasę w tego typu instalacje.



Rozumiem co napisałeś i zawsze staram się w ten sam sposób robić, tyle że w tym przypadku to trochę nie odemnie zależy.
1. Moje WZ mowia ze mam miec 13m3 zbiornika na wode deszczowa (i tego nie wiem jak zmienić)
2. Mam gline na działce
3. Dostałem wycene z pewnej firmy trochę innych zbiorników ale funkcjonaność ta sana koszt około 20tys brutto. Aby wykorzystac to jako wode w domu trzeba doliczyc koszt polozenia rur w domu (ale to po mojej stronie)
4. Dlaczego wodociagi mialy by sie nie zgadzac, ja u siebie mam szambo wiec place za wode bez kanalizacji, a potem i tak place za wywoz 1m3 szamba
5. Wode taka mozna wykorzsytac (przynajmniej wedlugo opisow, bo nie spotkalem osoby ktora to robi) do
- splukiwania wody w toalecie
- prania
- mycia podlog, auta
- podlewania ogrodu

Biorac to wszystko pod uwage jezeli nie uda mi sie zmienic pozwolen to i tak skoncze ze zbiornikami icon_smile.gif
Napisano
Nie myślałem że te przepisy już weszły dzieki Bogu mam 8m3 stare szambo niedługo juz do wyłączenia i w sumie na to powierzchnię zabudowana może sie zmieszcze w razie czego
Napisano
Cytat

Nie myślałem że te przepisy już weszły dzieki Bogu mam 8m3 stare szambo niedługo juz do wyłączenia i w sumie na to powierzchnię zabudowana może sie zmieszcze w razie czego


Ja niestety dostałem a powierzchnie zabudowana i utwardzona łącznie, dlatego taki duży ten zbiornik
Napisano
nie wiem skąd takie ceny icon_eek.gif

Jeżeli teren ma niskie wody gruntowe to odpada konieczność kotwienia zbiorników no ewentualnie mając na uwadze ich łączną dużą pojemność utrzymywać trochę wody zawsze żeby nie wyskoczyły. http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&...zodp%C5%82ywowy

Lub tańsze rozwiązanie już nawet pomijając koszt dźwigu zbiorniki betonowe http://allegro.pl/listing.php/search?strin...gory=0&sg=0 nie trzeba ich kotwić same się trzymają do tego można by zrobić nawadnianie i na prawde ma to sens
Napisano
Cytat

4. Dlaczego wodociagi mialy by sie nie zgadzac, ja u siebie mam szambo wiec place za wode bez kanalizacji, a potem i tak place za wywoz 1m3 szamba



Zastrzegam że nie zaznajamiałem się z przepisami, ale hydraulik mówił że chodzi o to że woda z wodociągu może cofnąć się do studni i muszą to być osobne obiegi.

Co to za przepisy z tym zagospodarowaniem wody. Wiem że wodę trzeba na własnej działce zagospodarować ale w moim pozwoleniu na budowę na szczęście nie ma nic o żadnych zbiornikach na deszczówkę.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Zastrzegam że nie zaznajamiałem się z przepisami, ale hydraulik mówił że chodzi o to że woda z wodociągu może cofnąć się do studni i muszą to być osobne obiegi.

Co to za przepisy z tym zagospodarowaniem wody. Wiem że wodę trzeba na własnej działce zagospodarować ale w moim pozwoleniu na budowę na szczęście nie ma nic o żadnych zbiornikach na deszczówkę.



1. Każde przyłącze wody ma zawór antyskażeniowy, bo chodzi o to, aby woda ze studni nie poszła w wodociąg (możliwość skażenia). Mam taką instalację, w której alternatywnie mogę pobierać wodę ze studni lub wodociągu.
2. Instalacja np. wody godspodarczej nie powinna w żadnym wypadku mieć punktów stycznych z instalacją wody użytkowej (pitnej!) bo woda deszczowa gromadzona w zbiorniku nie spełnia żadnych standardów jeśli chodzi o czystość biologiczną czy chemiczną - ma po prostu nie zawierać zanieczyszczeń stałych, które mogły by powodować uszkodzenia instalacji.
3. W porównaniu z ceną kilkunastu tysięcy, o którym pisał autor wątku, 2-3 tysiące za zbiornik betonowy to najlepsze rozwiązanie (tyle płaciłem z przywozem i wrzuceniem do dołka, założeniem włazów i wstępne uszczelnienie).
4. Z tego co wiem już w Polsce funkcjonują opłaty za zrzucaną z działki deszczówkę - alternatywą jest wykorzystanie jej we własnym zakresie (właśnie nawadnianie, utrzymanie czystości na zewnątrz, spłukiwanie).
Napisano
Cytat

1. Każde przyłącze wody ma zawór antyskażeniowy, bo chodzi o to, aby woda ze studni nie poszła w wodociąg (możliwość skażenia). Mam taką instalację, w której alternatywnie mogę pobierać wodę ze studni lub wodociągu.
2. Instalacja np. wody godspodarczej nie powinna w żadnym wypadku mieć punktów stycznych z instalacją wody użytkowej (pitnej!) bo woda deszczowa gromadzona w zbiorniku nie spełnia żadnych standardów jeśli chodzi o czystość biologiczną czy chemiczną - ma po prostu nie zawierać zanieczyszczeń stałych, które mogły by powodować uszkodzenia instalacji.
3. W porównaniu z ceną kilkunastu tysięcy, o którym pisał autor wątku, 2-3 tysiące za zbiornik betonowy to najlepsze rozwiązanie (tyle płaciłem z przywozem i wrzuceniem do dołka, założeniem włazów i wstępne uszczelnienie).
4. Z tego co wiem już w Polsce funkcjonują opłaty za zrzucaną z działki deszczówkę - alternatywą jest wykorzystanie jej we własnym zakresie (właśnie nawadnianie, utrzymanie czystości na zewnątrz, spłukiwanie).



O widzisz nie wiedziałem że jest taki zawór.
Jestem ciekaw jak wodociągi podchodzą do kwestii rozliczania tej wody. Z tego co wiem ścieki rozlicza się po liczniku wody a ta woda jest jakby "nierejestrowana".
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

O widzisz nie wiedziałem że jest taki zawór.
Jestem ciekaw jak wodociągi podchodzą do kwestii rozliczania tej wody. Z tego co wiem ścieki rozlicza się po liczniku wody a ta woda jest jakby "nierejestrowana".


Zawór zwrotny antyskażeniowy jest w każdej instalacji ,taki wymóg icon_smile.gif montowany za licznikiem.
A po co mają wiedzieć wodociągi o takim czymś icon_biggrin.gif , ma to znaczenie gdy jest się podłączonym do kanalizacji a do kanalizacji odprowadzanie deszczówki jest zabronione.
Napisano
Ja dowiadywalem sie w firmie ktora zajmujaca sie zagospodarowaniem wody deszczowej i powiedzieli mi ze powinienem zalozyc drugi licznik na wode deszczowa i zglosic ze to bedzie szlo do kanalizacji (oczywiscie jezeli jestem super uczciwy itp)
Napisano (edytowany)
Cytat

Ja dowiadywalem sie w firmie ktora zajmujaca sie zagospodarowaniem wody deszczowej i powiedzieli mi ze powinienem zalozyc drugi licznik na wode deszczowa i zglosic ze to bedzie szlo do kanalizacji (oczywiscie jezeli jestem super uczciwy itp)



Ja napisałbymto w ten sposób:
"dowiadywałem się w firmie, która zajmuje się zagospodarowaniem ścieków i powiedzieli mi, że powinienem założyć drugi licznik na wodę ze studni i zgłosić, że to będzie szło do kanalizacji" - ma to sens :-)
bo mierzyć zrzucaną do ścieków deszczówkę byłoby ciężko, pomijając fakt, że to zabronione!
W każdym razie pora tłumaczy niezamierzone przekłamanie, a już na pewno to, że odbiegliśmy od tematu icon_wink.gif Edytowano przez Irbis Strzecharstwo (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Wrócę do tematu, a próbowałeś zamienić te zbiorniki na naziemne (tańsza opcja). Zbiorniki masz tak duże ponieważ w Twoim przypadku nie cięzko będzie rozsączać wody opadowe do gruntu (masz na działce glinę - pewnie nie przepuszczalną). Rozwiązaniem może być zbiornik naziemny i jeden podziemny, oczywiście możesz sprawdzić współczynnik wsiąkania gruntu jaki masz i może się okazać że wyjściem będzie system zbudowany z mniejszego zbiornika (jeśli taki będziesz potrzebował) + tunelu retencyjno - rozsączającego.
pozdrawiam
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Wrócę do tematu, a próbowałeś zamienić te zbiorniki na naziemne (tańsza opcja). Zbiorniki masz tak duże ponieważ w Twoim przypadku nie cięzko będzie rozsączać wody opadowe do gruntu (masz na działce glinę - pewnie nie przepuszczalną). Rozwiązaniem może być zbiornik naziemny i jeden podziemny, oczywiście możesz sprawdzić współczynnik wsiąkania gruntu jaki masz i może się okazać że wyjściem będzie system zbudowany z mniejszego zbiornika (jeśli taki będziesz potrzebował) + tunelu retencyjno - rozsączającego.
pozdrawiam


Na rynku jest kilka firm nazwijmy wod-kan, które kładą duży nacisk na tego rodzaju ofertę.

Mam nadzieję, ze linjki będą pomocne.

System naziemny Klargester

Marley - rozsączanie i retencja
Wavin - system Intesio

Poza tym biorąc pod uwagę ilość firm, które świadczą tego rodzaju usługi, wzrosła świadomość potrzeby zagosopdarowania wód deszczowych.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Hej ekipo! 👋 Mam pytanie do wszystkich, którzy spędzają czas w warsztacie: czy Wasze narzędzia też czasem "znikają" w skrzynkach i szafkach? 😅 Zastanawiam się, jakie macie sposoby na utrzymanie porządku i szybki dostęp do narzędzi. Czy korzystacie z organizerów, przegródek, a może sami coś projektujecie? Słyszałem, że niektórzy drukują własne uchwyty i organizery 3D – to naprawdę działa? Podzielcie się swoimi doświadczeniami i pomysłami – może razem znajdziemy sposób, żeby nasze warsztaty były bardziej zorganizowane i mniej frustrujące! 💡🛠️ Dzięki z góry za odpowiedzi!  
    • To wygląda na to, że nie jest to garaż wolnostojący, jak wyglądałoby z treści pierwszego postu, tylko związany z budynkiem mieszkalnym... Czy może nie? Może jakiś szkic, czy fotka...
    • Jeżeli ostatecznemu wypoziomowaniu ścian fundamentowych ma służyć tylko różnica w grubości pierwszej warstwie zaprawy to faktycznie różnica nie powinna być większa niż ok. 1 cm. Po prostu, jeżeli będzie większa to trudno będzie zrobić korektę tylko w tej warstwie. Ale w praktyce można nieco korygować także zmieniając grubość warstwy zaprawy w kolejnych warstwach bloczków. W efekcie dramatu nie będzie niezależnie od tego czy trzeba będzie skorygować różnicę 1 cm, czy np. 4 cm. Da się natomiast poprawić nawet znacznie większą różnicę. Tylko ostatecznie po co się męczyć? im dokładniej będą wykonane same ławy, tym łatwiej i szybciej będzie można na nich wymurować ściany fundamentowe.  Podobnie będzie ze wszystkimi innymi pracami na budowie. Dla przykładu, niedokładności w murowaniu ścian w części nadziemnej da się skorygować grubością tynku. Ale ostatecznie każda taka niedoróbka i niedokładność to jednak pewien kłopot. 
    • Z opisu wnioskuję, że prawdopodobnie odkopanie ścian fundamentowych nie spowoduje zagrożenia. Jednak z naciskiem właśnie na prawdopodobnie. Nie będąc na miejscu i nie znając szczegółów nie mogę tego powiedzieć z całkowitą pewnością. Dlatego pomimo wszystko bezpieczniej będzie odkopywać każdą ścianę stopniowo, jako 2 lub 3 odcinki.  Natomiast odkopywanie fundamentu od strony wewnętrznej (od garażu) nie ma sensu. Natomiast co do wieńca to skoro go nie zrobiono, to teraz już się go i tak nie doda. 
    • Dzień dobry,   Zastosowanie odpowiedniego podkładu pod blachę jest kluczowym elementem prawidłowego wykonania dachu, nawet w przypadku pełnego deskowania. Warstwa ta pełni rolę dodatkowego zabezpieczenia konstrukcji dachowej oraz samego pokrycia. Brak membrany lub folii pod blachą może prowadzić do poważnych konsekwencji dla całej konstrukcji dachu. Wilgoć, która dostaje się pod pokrycie blaszane, nie mając możliwości odprowadzenia, powoduje stopniowe zawilgocenie elementów drewnianych. Z czasem prowadzi to do degradacji drewna, rozwoju grzybów i pleśni, a w konsekwencji do osłabienia całej konstrukcji nośnej dachu.   Kondensacja pary wodnej, która tworzy się na spodniej stronie blachy, bez odpowiedniej warstwy rozdzielającej przyspiesza procesy korozyjne. Nawet najlepsze zabezpieczenia antykorozyjne blachy mogą nie wytrzymać stałego kontaktu z wilgocią gromadzącą się między pokryciem a deskowaniem. Ponadto, podkład dachowy zapewnia dodatkową ochronę przed przeciekami w miejscach łączeń arkuszy blachy lub w przypadku uszkodzeń mechanicznych pokrycia. Stanowi on swoistą warstwę awaryjną, która zabezpiecza konstrukcję dachu przed wodą w sytuacjach krytycznych.   Profesjonalne wykonanie dachu z zastosowaniem odpowiedniego podkładu zwiększa również izolacyjność termiczną całej konstrukcji i ogranicza hałas powodowany przez deszcz czy grad uderzający w blachę. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku pomieszczeń użytkowych znajdujących się bezpośrednio pod dachem. Inwestycja w wysokiej jakości membranę dachową  to stosunkowo niewielki wydatek w porównaniu do kosztów naprawy szkód spowodowanych przez zawilgocenie konstrukcji czy wymianę skorodowanego pokrycia. Nawet w przypadku dachów o pełnym deskowaniu, warstwa ta stanowi niezbędne zabezpieczenie trwałości całej konstrukcji.   ____________________________ Łata okapowa wentylacyjna https://pruszynski.com.pl/produkt/akcesoria/typowe-obrobki-blacharskie/lata-okapowa-wentylacyjna/  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...