Skocz do zawartości

Wentylacja łazienki i kuchni


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Zastanawiam się nad rozwiązaniem wentylacji w łazience, głównie w celu odprowadzania wilgoci. Obecna sytuacja: pierwsze pięto domku jednorodzinnego, na piętrze łazienka obok (za ścianą) kuchnia. Do dyspozycji jest jeden kanał wentylacyjny w kominie dostępny zarówno z kuchni jak i łazienki. W kuchni będzie kuchenka gazowa z okapem, w łazience brak jakiegokolwiek gazu. Podejrzewam, że podłączenie zarówno łazienki jak i kuchni do jednego kanału nie wchodzi w grę, ze względu na gaz w kuchni i wymagany przez to ciąg (dodatkowy otwór w tym samym kanale by go pogorszył?). Druga możliwa opcja to wyprowadzenie odpowietrznika z łazienki bezpośrednio na zewnątrz przez ścianę. Czy takie rozwiązanie ma sens i jeśli tak, jak je wykonać aby wszystko było zrobione jak należy?

Pozdrawiam,
AD
Napisano
Można zrobić otwór w ścianie zewnętrznej i zamontować w nim mały wentylator osiowy, uruchamiany ręcznie, albo włączany automatycznie, na przykład przez impuls z czujnika wilgotności lub wraz z zapalaniem światła w łazience.
Sama kratka wentylacyjna może nie wystarczyć, bo powietrze będzie przepływało przez otwór w sposób niekontrolowany, czasem na zewnątrz, a czasem do środka, co nieraz wychłodzi łazienkę.
Gdy na zewnątrz bedzie chłodno, to pod zewnętrzną kratką wentylacyjną może wykraplać się woda.
Napisano
Czujnik wilgotności brzmi nieźle, otwór w ścianie zewnętrznej nie będzie problemem, bo wkrótce trzeba będzie zamurować w łazience jedno okno które znajduje się dość wysoko (blisko sufitu) i można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Zastanawiam się tylko jaka powinna być średnica otworu (i wentylatora) oraz czy na zewnątrz trzeba robić jakieś kolanka i daszki czy wystarczy po prostu pionowa kratka na ścianie? Powierzchnia łazienki to ok. 6-7 m2.
Napisano
Wentylatory łazienkowe mają standardowe średnice kołnierza ok. 90mm,100mm, 120mm,150mm
Wydajność wentylatora uzależniona jest głownie od wielkości jego kołnierza. Do skutecznej wentylacji łazienki, przy założeniu, że nie mamy w niej sauny, przyjmuje się ok. 5-8 wymian powietrza na 1h.
7m² (powierzchnia łazienki) x 2,50m( jej wysokość) = 17,5m³
Wydajność wentylatora dzieli się przez objętość łazienki
Np. 95m³/h : 17,5m³ = 7,03 ( ok. 5 wymian powietrza na 1h)
Wentylator może by na 230v
Napisano (edytowany)
Wielkie dzięki za informacje. Czy możesz polecić wentylator jakiejś konkretnej firmy, tak aby był w miarę cichy i trwały? Z tego co widzę na rynku jest bardzo duża oferta.
To samo dotyczy czujników wilgotności, są jakieś dedykowane na 230V? Edytowano przez ade (zobacz historię edycji)
Napisano
Też jeszcze nie kupiłem sobie wentylatora do łazienki, więc tutaj Ty musisz się postarać.
A jak coś znajdziesz, to się pochwal icon_wink.gif
Napisano
Dopowiem:
- wentylator w łazience musi mieć wydajność nie mniejszą jak 50m3/h (przepisy),
- z wielu powodów powinien posiadać klapę zwrotną – a w tej (takiej) konfiguracji obowiązkowo,
- dobrze jest zainwestować w wentylator z automatyką, np. sterownik czasowy lub (i) czujnik wilgotności.


Drogi, ale idealny : http://wentylatory.istore.pl/pl/silent-100...igloci.html#op1

Ma wszystko co potrzeba.



Jeszcze jedna sprawa.
Zamontowanie takiego wentylatora w łazience, w trakcie jego pracy, zaburzy działanie wentylacji grawitacyjnej w całym mieszkaniu – a zjawisko cofki z kanału w kuchni, raczej pewne.
Z tego powodu, rozważyć należy, zainstalowanie takich samych wentylatorów (koniecznie z klapami zwrotnymi) w pozostałych kratkach wentylacyjnych.

Oczywiście, nawiewniki są, lub będą zamontowane icon_biggrin.gif (dla takiej jak wyżej konfiguracji, nawiewniki ciśnieniowe „wyrobią się” znakomicie)
Napisano (edytowany)
  Cytat

Zamontowanie takiego wentylatora w łazience, w trakcie jego pracy, zaburzy działanie wentylacji grawitacyjnej w całym mieszkaniu ? a zjawisko cofki z kanału w kuchni, raczej pewne.
Z tego powodu, rozważyć należy, zainstalowanie takich samych wentylatorów (koniecznie z klapami zwrotnymi) w pozostałych kratkach wentylacyjnych.

Rozwiń  


Z tego co wiem w pomieszczeniu gdzie jest gaz musi być wentylacja "naturalna", a nie wymuszona (mechaniczna). W takiej sytuacji w kuchni nie mogę dać takiego wentylatora....
Z tego co widzę nikt nie wspomina o jakichś specjalnych wymogach wyjścia na zewnątrz, czyli można po prostu zrobić kratkę bezpośrednio na zewnętrznej ścianie? Edytowano przez ade (zobacz historię edycji)
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
witam Panowie moim problemem jest dom (brak jakiejkolwiek wentylacji) po rodzicach lata 50 ubiegłego stulecia , jeden 60x60 komin- od pieca centralnego na węgiel , zrobiłem okap z nad pieca gazowego z kuchni , na razie wyprowadziłem to na pusty strych , poradźcie czy jest mądre poprowadzenie rur 100mm z pokoi na parterze (zaraz obok tego komina możliwość obudowania rigipsem) poprzez pokoje na poddaszu i na strych (dałoby to jakieś 5 m pionowej rury od sufitu w pokoju)- by jakoś to zużyte powietrze wo gule uchodziło z domu ,a w nowych oknach wyciąć uszczelki od góry, by do domu wchodziło powietrze z zewnątrz, w łazience i ubikacji ( myślałem ) -zamontować małe wentylatorki wywiewne ,i podpiąć je pod oświetlenie, (ale jak one pójdą czy nie zaburzy to wentylacji w domu?? dodam ze każda Wasza rada jest dla mnie cenna , dom jednorodzinny na wsi icon_confused.gif
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Odnośnie rur się nie wypowiem. Jeśli chodzi o wycięcie uszczelek w oknach - przerabiałem, raz (w zimie) wieje za mocno a innego razu za słabo :/. Dużo lepiej sprawdzają się nawiewniki, szczególnie te higrosterowane choć zdaję sobie sprawę że to wydatek.
Napisano
  Cytat

Odnośnie rur się nie wypowiem. Jeśli chodzi o wycięcie uszczelek w oknach - przerabiałem, raz (w zimie) wieje za mocno a innego razu za słabo :/. Dużo lepiej sprawdzają się nawiewniki, szczególnie te higrosterowane choć zdaję sobie sprawę że to wydatek.

Rozwiń  

Jeżeli już robisz całą wentylację to zastanowił bym się nad rekuperatorem, jedna robota a zyski z tego.
Tylko trochę większy wydatek.
  • 10 miesiące temu...
Napisano
Mam pytanie odnośnie wentylacji w kuchni i w łazience w przypadku posiadania gazu ziemnego w mieszkaniu.
Mieszkanie jest szwagierki,kupiła je niedawno, a teraz remontuje . I tak w łazience będzie miała piec dwu funkcyjny i wentylacja tylko grawitacyjna ale w kuchni chciałaby mieć okap z wyciągiem mechanicznym i teraz pytanie czy może taki okap sobie zamontować czy tylko w grę wchodzi okap z filtrem węglowym bez wentylatora, a kuchenka będzie na gaz .
Napisano
Zamontować może oczywiście, ale przepisy zabraniają aby wyciąg mechaniczny był podłączony do zbiorczego przewodu wentylacyjnego.
Musiałaby poprowadzić oddzielny kanał dla wyciągu.
Napisano
  Cytat

Zamontować może oczywiście, ale przepisy zabraniają aby wyciąg mechaniczny był podłączony do zbiorczego przewodu wentylacyjnego.
Musiałaby poprowadzić oddzielny kanał dla wyciągu.

Rozwiń  

To akurat ma spełnione,tylko chodzi o ten okap mechaniczny.Kominiarz powiedział jej ,że nie powinno się montować mechanicznego przy gazie ale na to przymknie oko. Co do pieca to jak już pisałem,ma wentylacje grawitacyjna a rura spalinowa to "rura w rurze".
Wiesz,nie podoba mi się to "przymknięcie oka" bo albo prawo zezwala albo nie, a ciekawe ile takie przymknięcie oka będzie kosztowało?
Napisano
Przepis dokładnie brzmi
  Cytat

§ 150.
9. W pomieszczeniu z paleniskami na paliwo stałe, płynne lub z urządzeniami gazowymi pobierajàcymi powietrze do spalania z pomieszczenia i z grawitacyjnym odprowadzeniem spalin przewodem od urządzenia stosowanie mechanicznej wentylacji wyciągowej jest zabronione.

Rozwiń  


Ale z drugiej strony
  Cytat

§ 148.
3. W pomieszczeniu zagrożonym wydzieleniem się lub przenikaniem z zewnątrz substancji szkodliwej dla zdrowia bądź substancji palnej, w ilościach mogących stworzyć zagrożenie wybuchem, należy stosować dodatkową, awaryjną wentylację wywiewną, uruchamianą od wewnątrz i z zewnątrz pomieszczenia oraz zapewniającą wymianę powietrza dostosowaną do jego przeznaczenia, zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.
4. W pomieszczeniu, w którym proces technologiczny jest źródłem miejscowej emisji substancji szkodliwych
o niedopuszczalnym stężeniu lub uciążliwym zapachu, należy stosować odciągi miejscowe współpracujące z wentylacją ogólną,
umożliwiające spełnienie w strefie pracy wymagań jakości środowiska wewnętrznego określonych w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy.

Rozwiń  

Ale nie wiem czy to już nie jest nadinterpretacja, bo czy gotowanie w warunkach domowych jest procesem technologicznym icon_biggrin.gif - nie wiem.
Napisano
  Cytat

To akurat ma spełnione,tylko chodzi o ten okap mechaniczny.Kominiarz powiedział jej ,że nie powinno się montować mechanicznego przy gazie ale na to przymknie oko. Co do pieca to jak już pisałem,ma wentylacje grawitacyjna a rura spalinowa to "rura w rurze".
Wiesz,nie podoba mi się to "przymknięcie oka" bo albo prawo zezwala albo nie, a ciekawe ile takie przymknięcie oka będzie kosztowało?

Rozwiń  


Jeśli zamontuje się rurę w rurze - to w kominie są trzy strefy. Rura wewnętrzna służy jako ujście spalin, rura zewnętrzna służy do pobierania powietrza z dachu, przestrzeń między rurą zewnętrzną a ścianami komina może słuzyć za dodatkowy kanał wentylacyjny- do wykorzystania w kuchni
Napisano
Czyli jakby nie patrzeć ,nie wolno. A ten kominiarz to jest nie poważny skoro jak to powiedział "przymknie oko" a jak komuś stanie się krzywda to ręce umyje i powie ,że nic o tym nie wiedział.
Napisano
Moim zdaniem:

1. Kuchenka gazowa nie wypełnia "wymogów" § 150.9 albowiem nie ma grawitacyjnego odprowadzenia spalin przewodem - czyli można stosować w takim pomieszczeniu, również wentylację mechaniczną wywiewną.

2. Kocioł typu C też nie "podpada" pod ten § 150.9 - czyli też może być, w takim pomieszczeniu, wywiew mechaniczny.

3.
  Cytat

Jeśli zamontuje się rurę w rurze - to w kominie są trzy strefy. Rura wewnętrzna służy jako ujście spalin, rura zewnętrzna służy do pobierania powietrza z dachu, przestrzeń między rurą zewnętrzną a ścianami komina może słuzyć za dodatkowy kanał wentylacyjny- do wykorzystania w kuchni

Rozwiń  


To jest największa bzdura, jaką usłyszałem w temacie wentylacji - przy czym jej nowatorskość to Pan Pikuś, z niebezpieczeństwem jakie to rozwiązanie niesie ze sobą.

4. Jest inne zastrzeżenie (nie wynikające z § 150.9). W jednym pomieszczeniu nie może być wentylacji "mieszanej" (§ 148.2.) ,a taka sytuacja w kuchni przy okapie mechanicznym i "kratce" grawitacyjnej wystąpi.

Czyli - okap tylko "bezodpływowy".

Ps. Teoretycznie można na "kratce grawitacyjnej" założyć klapę zwrotną i taki okap wyciągowy zainstalować.

Teoretycznie, bo to jest blok i czort wie ile mieszkań jest podłączonych pod jeden kanał wentylacyjny (kiedyś było to dozwolone co 2 kondygnacje), oraz czy nie będzie "przedmuchów" między poszczególnymi kanałami wentylacyjnymi, bo kanały były "wyliczone" na grawitacyjną a nie mechaniczną.
Napisano
  Cytat

Moim zdaniem:

1. Kuchenka gazowa nie wypełnia "wymogów" § 150.9 albowiem nie ma grawitacyjnego odprowadzenia spalin przewodem - czyli można stosować w takim pomieszczeniu, również wentylację mechaniczną wywiewną.

Rozwiń  

Nie ma bezpośredniego odprowadzenia spalin do komina,
... bo odciąg grawitacyjny (mechaniczny jeśli jest WM) istniej w postaci kratki wentylacyjnej/anemostatu w pomieszczeniu w którym jest zainstalowana.
I tu przepis pozwala na "ludzką" (nad)interpretację IMHO


  Cytat

4. Jest inne zastrzeżenie (nie wynikające z § 150.9). W jednym pomieszczeniu nie może być wentylacji "mieszanej" (§ 148.2.) ,a taka sytuacja w kuchni przy okapie mechanicznym i "kratce" grawitacyjnej wystąpi.

Rozwiń  

Ale z drugiej strony § 148.2. mówi o wentylacji, a ta jako taka ma działać w sposób ciągły, a odciąg w bezpośredniej bliskości, działający okresowo tylko przy wykonywaniu określonych czynności nie można (chyba) podciągnąć w żaden sposób pod wentylację.
Znowu "ludzka" (nad)interpretacja

mhtyl, myślę że ten kominiarz też ma kłopot z jednoznacznym zinterpretowaniem przepisów, stąd to "przymknięcie oka" icon_wink.gif
Napisano
  Cytat

Ale z drugiej strony § 148.2. mówi o wentylacji, a ta jako taka ma działać w sposób ciągły,

Rozwiń  


Lekka nadinterpretacja - już pomijając, że grawitacyjnej nie zmusisz. W samym Rozporządzeniu takiego warunku nie ma. Wszystkie "dane" dotyczą ilości m3/h powietrza.

Co więcej, w obowiązującej normie w pkt.2.1.4. jest mowa o wentylacji mechanicznej w pomieszczeniu lub mieszkaniu, zdecentralizowanej, działającej okresowo. W zasadzie ten 2.1.4. wyjaśnia wszystko to co tu napisano - przeto go cytuję w całosci:

  Cytat

2.1.4. Wybór rodzaju wentylacji.
W budynkach o wysokości do 9 kondygnacji może być stosowana wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna. W budynkach wyższych należy stosować wentylację mechaniczną wywiewną lub nawiewno-wywiewną.
Wentylacja mechaniczna powinna działać w sposób ciągły przez cała dobę, W okresie nocnym (np. od godziny 2200 do 600 } strumienie powietrza podane w 2.1.2 mogą być zredukowane do 60%.

Dopuszcza się projektowanie wentylacji mechanicznej zdecentralizowanej, działającej niezależnie w każdym mieszkaniu (lub jego poszczególnych pomieszczeniach) i uruchamianej okresowo przez użytkownika mieszkania, pod warunkiem skutecznego zabezpieczenia przed możliwością dotarcia usuwanego powietrza do innych mieszkań.

W ramach jednego mieszkania nie dopuszcza się stosowania równolegle wentylacji wywiewnej mechanicznej o działaniu ciągłym i wentylacji grawitacyjnej oraz jednoczesnego stosowania przewodów zbiorczych i indywidualnych wentylacji grawitacyjnej.

W mieszkaniach wyposażonych w paleniska na paliwo stałe, kominki lub gazowe podgrzewacze wody z grawitacyjnym odprowadzeniem spalin, może być stosowana tylko wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna wentylacja nawiewno-wywiewna (zrównoważona).

Rozwiń  



Pogrubienia moje.


Na uwagę zasługuje też inny zapis z normy, pokrywający się z tym co napisałem wyzej:

  Cytat

2.1.3. Okresowe zwiększenie wentylacji kuchni.
Zaleca się projektowanie urządzeń wentylacyjnych umożliwiających okresowe zwiększenie strumienia objętości powietrza usuwanego z kuchni w czasie jej użytkowania, do co najmniej 120 m3/h.

Rozwiń  
Napisano
Kominiarz nie ma na co przymykać oka. Rozwiązanie z wyciągiem nadkuchennym jest dopuszczalne (pod warunkiem podłączenia do indywidualnego kanału wentylacyjnego w bud. wielorodzinnym), a wentylacje grawitacyjną zapewnia
dwustrefowa rozeta na podłączeniu do kanału.

W łazience jest kocioł z zamkniętą komorą spalania i kanał wentylacyjny co spełnia wymagania określone przepisami.
Napisano
  Cytat

Kominiarz nie ma na co przymykać oka. Rozwiązanie z wyciągiem nadkuchennym jest dopuszczalne (pod warunkiem podłączenia do indywidualnego kanału wentylacyjnego w bud. wielorodzinnym), a wentylacje grawitacyjną zapewnia
dwustrefowa rozeta na podłączeniu do kanału.

W łazience jest kocioł z zamkniętą komorą spalania i kanał wentylacyjny co spełnia wymagania określone przepisami.

Rozwiń  

Tylko zwrócę uwagę,że chodzi o wyciąg mechaniczny,bo zwykły pochłaniacz z filtrem czy sam okap kuchenny bez wentylatora to można zamontować.
Jeszcze raz wspomnę ,że do okapu jest poprowadzona rura do osobnego kanału wentylacyjnego i to jest zrobione natomiast wg zapewnień kominiarza ten kanał jest tylko jej,nikt inny nie jest do niego podpięty,ale jak to bajbaga wspomniał to jest blok i czort wie co tam siedzi icon_smile.gif
Napisano
  Cytat

Witam,

Zastanawiam się nad rozwiązaniem wentylacji w łazience, głównie w celu odprowadzania wilgoci. Obecna sytuacja: pierwsze pięto domku jednorodzinnego, na piętrze łazienka obok (za ścianą) kuchnia. Do dyspozycji jest jeden kanał wentylacyjny w kominie dostępny zarówno z kuchni jak i łazienki. W kuchni będzie kuchenka gazowa z okapem, w łazience brak jakiegokolwiek gazu. Podejrzewam, że podłączenie zarówno łazienki jak i kuchni do jednego kanału nie wchodzi w grę, ze względu na gaz w kuchni i wymagany przez to ciąg (dodatkowy otwór w tym samym kanale by go pogorszył?). Druga możliwa opcja to wyprowadzenie odpowietrznika z łazienki bezpośrednio na zewnątrz przez ścianę. Czy takie rozwiązanie ma sens i jeśli tak, jak je wykonać aby wszystko było zrobione jak należy?

Pozdrawiam,
AD

Rozwiń  



Dzień dobry!

Nie można do kanału podłączyć i kuchni i łazienki jeszcze na tym samym poziomie, bo powietrze zamiast trafiać do komina może tez przepływać między pomieszczeniami, nie mówiąc już o akustyce.

Dodatkowy otwór w scianie (kratka wentylacyjna) może troszkę pomóc, ale znacznie wychłodzi łazienkę ( zimą nawiew chłodnego powietrza ) i szybko go Pan "zatka" z tego powodu.

Najlepiej w całym domu zastosować system wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, wtedy ma Pan problem rozwiązany kompleksowo we wszystkich pomieszczeniach.

Dostępne sa tez na rynku małe ścienne rekuperatorki, które częściowo tez pomoga rozwiązac łazienkowy problem.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...