Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Problem z ociepleniem poddasza


Recommended Posts

Witam bardzo serdecznie wszystkich forumowiczów. Mam 'malutki' problem przy ociepleniu poddasza, które jest pokryte papą na deskowaniu. Mąż długo zastanawia się nad rozwiązaniem, ja chcę go nieco zawstydzić, i w pewnym sensie go oświecić..icon_smile.gif Tak więc... jak prawidłowo ocieplić ten dach? Z tego co już wyczytałam w internecie trzeba deskowanie pokryć folią paroizolacyjną, i dopiero później myśleć nad wełną mineralną. Ale mam jedno zastrzeżenie co do tej paroizolacji. Pomiędzy deskowaniem, a folią będzie się gromadzić para, bo nie będzie żadnej wentylacji. W jaki sposób wykonać ujście dla pary? wykuć szczeline pomiędzy deskowaniem, a murem tak żeby móc wypuścić folię na zewnątrz? Panowie bardzo proszę pomóżcie mi w rozwiązaniu mojej zagwostki. Będę bardzo wdzięczna. icon_smile.gif
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mam dach deskowany pokryty gontem . Warstwy patrząc od zewnątrz wyglądają tak :

papa/gont
deski
szczelina wentylacyjna
dwie warstwy wełny (jedna między krokwiami, druga na stelażu aluminiowym)
folia żółta przytwierdzona do stelaża aluminiowego
płyta k-g

Z tego co mi wiadomo - jest to raczej standardowe rozwiązanie.








  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

No chyba, że tak. Sorry ale niestety nie jestem budowlańcem, i mam masę pytań... ;p



ja też nie jestem .... tylko wybudowałam dom icon_biggrin.gif
nie przejmuj się - jeśli masz jakieś pytania to pytaj, na pewno zawsze znajdzie się ktoś kto pomoże icon_wink.gif

Cytat

ile cm minimalnie powinna mieć ta szczelina?



2-3cm
jeśli nie jesteś pewna , czy wełna Ci sie nie rozpręży i zatka szczelinę możesz od góry ograniczyć ją sznureczkami przewleczonymi między krokwiami - dokładnie tak jak do dołu ... icon_smile.gif
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Folię paroizolacyjną przybijamy pezpośrednio do deskowania tackerem, czy też jakaś wyszukana technika jest wymagana? ;)



nie tackerem i nie gwózdkami, bo wtedy folia zostaje przebita i cały misterny plan idzie się paść... icon_lol.gif
ja przylepiałam do stelaża na taśmę dwustronną klejącą, na zakładkę .... icon_wink.gif

ja dawałam folię tylko raz - między płytami kg a wełną .... na dekowaniu ani pod nie dawałam żadnej folii ...
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

nie tackerem i nie gwózdkami, bo wtedy folia zostaje przebita i cały misterny plan idzie się paść... icon_lol.gif
ja przylepiałam do stelaża na taśmę dwustronną klejącą, na zakładkę .... icon_wink.gif

ja dawałam folię tylko raz - między płytami kg a wełną .... na dekowaniu ani pod nie dawałam żadnej folii ...



Jesteś pewna, że wata będzie w 100% bezpieczna, bez żadnej ochrony od strony deskowania? ;)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ja mam przy murłacie i pod szczytem wywiercone dziury w deskowaniu (tylko że na wierzchu mam jeszcze blachę). Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).

Ogólnie polecam przeczytać cały wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372 tam jest naprawdę wszystko opisane i pokazane typowe błędy na jakie można się natknąć
  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

a co mogłoby jej się stać i dlaczego? icon_biggrin.gif
przecież nie ma opcji, żeby tam cokolwiek napadało czy zawiało śniegu .... po prostu nie ma takiej opcji ...



Chodziło mi raczej o możliwość zamoknięcia... Wizja śnieżycy sprzężonej z huraganem jest raczej odległa. ;p
No ok, dziękuję za poradę. Pozdrawiam! ;)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ja mam przy murłacie i pod szczytem wywiercone dziury w deskowaniu (tylko że na wierzchu mam jeszcze blachę). Jeżeli masz szczelinę nad murłatą(mur nie dochodzi do dachu) to wystarczy to zabezpieczyć siatką przeciwko owadom (np. taką do tynku na styropian).

Ogólnie polecam przeczytać cały wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372 tam jest naprawdę wszystko opisane i pokazane typowe błędy na jakie można się natknąć



tia ... zanim dojdzie do strony 240 to umrze śmiercią naturalną i trumna będzie potrzebna a nie info jak dach docieplić icon_rolleyes.gif
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

tia ... zanim dojdzie do strony 240 to umrze śmiercią naturalną i trumna będzie potrzebna a nie info jak dach docieplić icon_rolleyes.gif


Ja sam ocieplałem (teraz wykańczam), przeczytałem cały wątek i mi on sporo pomógł. Tylko że za późno na niego trafiłem i jak skończyłem czytać to robota była na wykończeniu.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mam dwa dylematy w tym temacie;


1.Czy (mimo wszystko) przy pełnym deskowaniu niepowinno najpierw;
a) przytwierdzic folię parorzepuszczalną ,
b)zamontowac termoizolację (wełna mineralna,styropian itp.)
c)przytwierdzic folię paroizolacyjną
d)zamontowac wykończenie(płyty G-K,panele itp)

2.Co znaczy otwarcie kalenicy?
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Układ warstw dachu licząc od zewnątrz
- pokrycie
-membrana paroprzepuszczalna
-jeśli konieczne to pełne deskowanie
-szczelina wentylacyjna
-termoizolacja
-ruszt konstrukcyjny dla płyt K-G
-folia poroszczelna
-płyty K-G

Przy wentylacji podpołaciowej musisz zapewnić dopływ powietrza nad murłatą i odpływ tego powietrza i wilgoci którą niesie pod szczytem dachu - otwarcie kalenicy
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Mam dach deskowany pokryty gontem . Warstwy patrząc od zewnątrz wyglądają tak :
papa/gont
deski
szczelina wentylacyjna
dwie warstwy wełny (jedna między krokwiami, druga na stelażu aluminiowym)
folia żółta przytwierdzona do stelaża aluminiowego
płyta k-g
Z tego co mi wiadomo - jest to raczej standardowe rozwiązanie.


Dagga gdzie kupiłaś stelaż aluminiowy ?




Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dagga gdzie kupiłaś stelaż aluminiowy ?



z profili żeśmy se sklecili .... a co? icon_rolleyes.gif
pewnie sie źle wysłowiłam .... niestety nie posiadam wiedzy pozwalającej mi na fachowe nazewnictwo elementów konstrukcyjnych , budowlanych oraz wykończeniowych icon_razz.gif icon_lol.gif
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czyli jak mam pełne deskowanie pokryte papą a na to położona jest blacho dachówka ,to nie muszę montowa folii paroprzepuszczalnej?
Diękuje Ci bardzo za radę ,ale w dalszym ciągu nie wiwem co kryje się pod tematem otwarcie kalenicy.


Montowałem kilka dni temu ona dachowe i przyjżałem się jak jest zamontowany "Gąsior", przez "Fachowców" za wschodniej granicy i trochę mną telepnęło.Uszczelnienie które miało byc zamontowane między "Gąsiorem:",a blachodachówką (takie paski profilowanej gąbki) ,albo wywiał wiatr,albo wcisneli do środka-efekt,zimą podwiewa śnieg,który później się topi.
Dlatego stoję przed dylematem jak poprawnie wykonac otwarcie kalenicy?
Za wszelkie wskazówki z góry bardzo dziękuje.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

z profili żeśmy se sklecili .... a co?
pewnie sie źle wysłowiłam .... niestety nie posiadam wiedzy pozwalającej mi na fachowe nazewnictwo elementów konstrukcyjnych , budowlanych oraz wykończeniowych



Standardowy profil to jest zrobiony ze stalowej blachy ocynkowanej. Jak masz gdzieś kawałek w garażu potraktuj go magnesem.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

ale w dalszym ciągu nie wiwem co kryje się pod tematem otwarcie kalenicy.



Można zrobić poprzez gąsiory ale jak pisałeś nawiewa śnieg , więc najlepiej zrobić w szczytach kratki wentylacyjne .

DSC01446.jpg



Cytat

masz rację ....



Przecież mogłaś kupić aluminiowy ale to drogi interes.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Agnieszko. Z Twojej wypowiedzi wynika , że przy murłacie mur dochodzi do desek połaciowych. Tam powinno być ocieplenie łączące się z izolacją termiczną ściany , inaczej będzie mostek .Koniecznie przetnij kalenicę . Pod gąsiory zastosuj taśmę . Gąbka to nieporozumienie. Jan.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie temu...
Gość mhtyl
Cytat

myślałam, że to może mniej do ocieplenia niż to co mam podane z wyceny dachówki :(


To zależy ile dach wystaje poza obrys domu,u mnie np mam ponad 200 m2 dachu,ale z tego tak na oko strzelam 70 m2 wystaje poza dom wraz z tarasem.Najprościej policzyć ściany w środku domu długość X wysokość (skos) oraz sufit długość X szerokość zsumować i wynik sam wyjdzie.Im prostszy dach prościej się robi wszelakie prace.
Tak na marginesie wpadłem na to przypadkiem https://forum.budujemydom.pl/Podbitka-czy-n...tka-t10777.html w poście nr 37 ,sądzę że wszystko jest tam ładnie opisane i pokazane.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gawel
Nie wiem o co to halo z papą,nawet jeżeli pokrycie jest z gontu to juz jest papa o fobia z zawilgoceniem wełny o grupości ocieplenia nie wspomnę icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif Powiem z wlasnego doświadczenia,że też miałem pewne problemy 5 lat temu z poddaszem i stracha jak nie wiem co. Ale po kolei.
Mam ocieplenie poddasza niestepujące licząc od zewnątrz następujące warstwy:
blacha na ruszcie
papa
płyta OSB
wełna 18cm
paroizolacja
płyta gk.

Na strychu jest ciepło w lecie sie nie przegrzewa. Do ogrzania ponad 60m2 poddasza wystarczają 3 grzejniki o mocy łącznej 2kw i sie raczej nie przepracowują.
Nic nie śmierdzi nie ma zacieków po prostu nic.
Natomiast nad jętką jest stryszek nieocieplony i tam pojawiał się pewien problem było wilgotno i wykraplała się woda przy wahaniach temperatury. Były co prawda kratki wywietrznik owe w kalenicy ale symboliczne i z siatkami na owady więc to niewiele dawało średnica 15cm chyba .
Po zasięgnięciu opinii Pana W. Nitki dowiedziałem sie ciekawostki że icon_eek.gif szczelina wentylacyjna jest przereklamowana i przy połaci dachu do pewnej długosci nawet jeżeli jej nie ma na etapie montażu to po pewnym czasie wełna sie uleży i wytworzy się w sposób naturalny. Najważniejsza jest ciągłośc ocieplenia i jeżeli wełna jest zbyt luźno i po pewnym czasie wskutek okresowego zawilgocenia zjedzie to tworzą się nieciągłości i to jest gorsze niż brak szczeliny. Powiem tak byłem osobiście i własnymi rekami macałem ile jest wełny upchane i warto było przypilnowac wykonawce. Znam przypadki że zadeklarowano nawet 30cm ocieplenia ale inwestor tego nie widział i to jest blad.

Suma sumarom Pan Nitka doradził mi abym zlokalizował źrodło przedostawania się pary z domu na stryszek i poprawienie wentylacji i tak też zrobiłem . Okazało się że nieszczejny był wyłaz na stryszek a najwięcej pary przedostawało się przez dziurę w zamku po wyeliminowaniu tej nieszczelności przy pomocy uszczelki PE oraz wacika kosmetycznego a także zamontowaniu wywietrzników fi 33 cm problem się skończył.
Nie ma co tragizowac i popadac w paranoję jest OK.

Jedna rzecz mnie zawsze dobijała w kontekście tej szczeliny wentylacyjnej której nie posiadam, mianowicie budowa ściany jest u mnie bardzo podobna bo to kanadyjczyk i nie zalecają stosowania szczeliny. Bez sensu prawda? dach ci zgnije a ściana nie. icon_biggrin.gif .

Symary:

sprawdzić czy welna jest tam gdzie powinna byc czyli w waszym dachu a nie sąsiada sprzedana za flaszkę i bedzie ok
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie temu...
nie mogę znaleźć żadnego odpowiedniego tematu więc jeszcze tutaj zapytam o grubość wełny - w projekcie mam wełnę 18 między krokwie, jako że krokwie idą 16 to padła propozycja żeby dać 15 między krokwie i 5 na stelaż, ja naczytawszy się m.in. tutaj że wełna na poddasze to min. 25cm myślałam żeby dać 15 między krokwie i później 10 na stelaż. dobrze kombinuję czy coś trzeba by zweryfikować? z osobą która ocieplenie będzie wykonywała jeszcze nie rozmawiałam bo na razie nie wiemy kiedy to nastąpi więc głowy nikomu nie zawracałam
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

nie mogę znaleźć żadnego odpowiedniego tematu więc jeszcze tutaj zapytam o grubość wełny - w projekcie mam wełnę 18 między krokwie, jako że krokwie idą 16 to padła propozycja żeby dać 15 między krokwie i 5 na stelaż, ja naczytawszy się m.in. tutaj że wełna na poddasze to min. 25cm myślałam żeby dać 15 między krokwie i później 10 na stelaż. dobrze kombinuję czy coś trzeba by zweryfikować? z osobą która ocieplenie będzie wykonywała jeszcze nie rozmawiałam bo na razie nie wiemy kiedy to nastąpi więc głowy nikomu nie zawracałam


Skoro projekt zakłada 18cm izolacji a dach został wykonany zgodnie z projektem to, bez zmian w dachu nie powinnaś montować grubszej izolacji jak 20cm.
  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry wszystkim. Sprawdzający zakupiony dom od dewelopera natknąłem się, że użył on zwykłej foli zamiast kubełkowej izolując pionowo fundament od zewnątrz. Wydaje mi się, że folia jaka tam występuje to zwykła folia do izolacji poziomej. Czy takie zastosowanie jest zgodne ze sztuką ? No i jeszcze jedno pytanie. folia kończy się w ziemi poniżej opaski wokół domu Czy nie za nisko ?
    • Gość Zdzisław
      Pięknie wszystko, serio 😁 się dywan na spoczniku... to może się źle skończyć😞
    • Nasze schody to wielka optymalizacja i cięcie kosztów. Kombinowaliśmy, co zrobić, żeby wyglądały tak, jak sobie wymarzyliśmy. Wymyśliliśmy, że stopnice wytniemy z... blatów kuchennych klejonych warstwowo - mówią Magda i Paweł, Członkowie Klubu Budujących Dom, którzy zabiegowe schody użytkują od 2008 r. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/wykanczanie/schody/a/31379-zabiegowe-stopnice-wyciete-z-klejonych-blatow-kuchennych
    • Gość Znam się
      Ja mam rozdzielacze z mosiądzu cały zestwaw z puszką odpowietrznikiem kosztuje ok 400zł nie jest to wygórowana cena za lata bezawaryjnej pracy. Na trójnikach będzie więcej połączeń na których osadzi się kamień i zmniejszy prześwit nie polecam
    • Dzień dobry, Po położeniu mozaiki w łazience (producent paradyż, materiał : gres szkliwiony) oraz zafugowaniu i wyczyszczeniu przez wykonawcę, na płytkach (prawie na każdej) powstały rysy. Są one zróżnicowane - od niewielkich, po bardzo długie i głębokie (przykłady najgorszych w załączeniu). Wykorzystywana fuga to Sopro DF 10 (drobnoziarnista, nadaje się do fugowania mozaik), która była dodatkowo wzbogacona brokatem, również producenta SOPRO, który jest przeznaczony m.in do właśnie tej fugi. Wykonawca twierdzi, że przyczyną rys jest właśnie brokat. Chciałbym spytać, czy ktoś miał do czynienia czynienia z podobnym przypadkiem i/lub orientuje się czy ten brokat faktycznie może powodować takie grube rysy przy odpowiednim fugowaniu? Od infolinii technicznej producenta otrzymałem informację (zgodną z moimi odczuciami), że brokat posiada miękką strukturę i jest praktycznie pyłem. Próbowalem samodzielnie wykonać test na jednym kawałku mozaiki (szorowanie brokatem na sucho, mokro, przyciskajać gąbką oraz pacą gumianą) i podobnych rys nie udało mi się uzyskać, pomimo kilkuminotowego, mocnego tarcia. Podobną rysę udało mi się uzyskać przy pomocy noża, gdzie musiałem włożyć sporo siły, żeby taką rysę zrobić... Zupełnie inna sprawa, ale wydaje mi się, że biorąc pod uwagę materiał, z jakiego mozaika jest wykonana,wykonawca powinien wykonać najpierw jakieś testowe fugowanie w jednym miejscu, szczególnie gdy dodawany był brokat. Niestety efekt prac zobaczyłem już sam, bo położeniu i zafugowaniu całej powierzchni (niecałe 3m x 3m)... Pozdrawiam i dziękuję za każdą opinię.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...