Skocz do zawartości

Budowa domu niskoenergetycznego


Recommended Posts

Witam,

W listopadzie razem z żoną biorąc pod uwagę ceny nieruchomości w Szczecinie, a konkretnie ok. 100 metrowe mieszkania zdecydowaliśmy się na budowę domu.

Chwila przemyśleń i decyzja:
- działka musi być na skraju lasu
- musi mieć ok. 1000m
- musi być zwrócona w kierunku południowym lub pokrewnym
- musi byc ładna
- dom ma być energooszczędny lub niskoenergetyczny w uzasadnieniu eknomicznym

I w tym miejscu zaczęły się problemy i poszukiwania działki. Po wielu obejrzanych działkach ( ok 100-130) i kilku okolicznych miejscowościach wreszcie (pod koniec lutego) wybraliśmy tą jedyną która nie miała wad (poza brakiem planu zagospodarowania przestrzennego, braku drogi - pomimo że jest i innych).

Wzięliśmy się do roboty papierkowej:
-kredyt
-warunki zabudowy
-przyłącza
- itp

Założyliśmy ambitny plan - do końca sierpnia 2012 - mamy się wprowadzić. Edytowano przez marmur22 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Niskoenergetyczny, to jest to co lubimy najbardziej!
Jeśli taki ma być to bez komina, a jeśli z kominem, to usytuowanym możliwie najbardziej centralnie.
Poziome podłużne okna: jeśli służą przede wszystkim jako doświetlenie mało reprezentacyjnych miejsc albo komunikacji, to więcej światła da takie samo okno - pionowe.
A może... zamiast dachu kopertowego - klocek? Płaski dach, zielony dach, wielki taras na dachu porośnięty trawą. Klocki są piękne.
Link do komentarza
Cytat

Niskoenergetyczny, to jest to co lubimy najbardziej!
Jeśli taki ma być to bez komina, a jeśli z kominem, to usytuowanym możliwie najbardziej centralnie.

Niekoniecznie. Centralnie stawiony komin to spory mostek cieplny, trudny do wyeliminowania.
Pół biedy, jeżeli jest to komin do kotła centralnego ogrzewania. Wtedy generuje on straty ciepła, ale pozwala w tańszy sposób ogrzać dom. Jeżeli jednak jest to komin do okazjonalnie wykorzystywanego kominka, to straty mogą przewyższyć zyski icon_sad.gif.
W tym drugim przypadku lepszym rozwiązaniem jest komin na zewnątrz osłony termicznej budynku.
Link do komentarza
Niestety w naszym kraju tylko osoba bezwzględnie przekonana o zaletach domu pasywnego lub nisko energetycznego może pozwolić sobie na brak ogrzewania.

My toczyliśmy boje z architektem o każdy metr powierzchni (funkcjonalna i jednocześnie ni za duża). Następnie po obliczeniach zapotrzebowania energetycznego na poziomie 8 W/m2 padło z naszej strony pytanie:
-A ile on będzie kosztował?

Ponieważ odpowiedź nas mało satysfakcjonowała stanęło na 19 W/m2.

Zaczęły się poszukiwania, ponieważ jeszcze nie dysponujemy projektem wykonawczym (więc nie mamy o czym gadać z wykonawcami), zaczęliśmy nietypowo bo od okien i ogrzewania.

Dostaliśmy kilka ofert okien, w tym z firmy AdamS, które były na tyle ciekawe bo niemal pasywne przy cenie dobrych okiem innych firm, więc obecnie zastanawiamy się nad przeliczeniem zapotrzebowania energetycznego domu pod ww. okna.

A z innych rzeczy: architekt złożył do Starostwa dokumenty celem uzyskania pozwolenia na budowę.

Może wyrobimy się z planem rozpoczęcia budowy pod koniec czerwca.
Link do komentarza
Cytat

Może wyrobimy się z planem rozpoczęcia budowy pod koniec czerwca.



Chyba musisz spuścić trochę z tonu. Robimy teraz rozbudowę starego domu. Włascicielka juz trzeci miesiąc kompletuje dokumenty (czytaj: wszelkie opinie) i końca nie widać. Właśnie ponownie wysłałem ją do ZE. Wczoraj była u gazowników. I jeszcze nic nie ząłatwiła.
Link do komentarza
Cytat

Niestety w naszym kraju tylko osoba bezwzględnie przekonana o zaletach domu pasywnego lub nisko energetycznego może pozwolić sobie na brak ogrzewania.

.


Brak centralnego ogrzewania to nie to samo co brak ogrzewania. Tak jak nie każdy silnik ma gaźnik! Oszczędne silniki gaźnika nie mają.
Rolą izolacji termicznej jest marginalizacja roli ogrzewania. Czyli - albo dom izolujemy albo ogrzewamy. Przeniesienie ciężaru kosztów budowy domu z ogrzewania na izolację nie podraża inwestycji jako całości!
Dlatego domy zużywające sporo poniżej 30kWh/m2 ( proszę nie mylić zużycia z zapotrzebowaniem) są nawet tańsze w budowie niż tradycyjne.
Link do komentarza
Cytat

Chyba musisz spuścić trochę z tonu. Robimy teraz rozbudowę starego domu. Włascicielka juz trzeci miesiąc kompletuje dokumenty (czytaj: wszelkie opinie) i końca nie widać. Właśnie ponownie wysłałem ją do ZE. Wczoraj była u gazowników. I jeszcze nic nie ząłatwiła.



Mam nadzieję, że nam się uda. Żeby wyrobić się do sierpnia 2012 musimy w tym roku postawić SSZ najlepiej jeszcze ocieplony od zewnątrz. Mamy ten plus, że już udało się zdobyć warunki zabudowy i wszystkie warunki przyłączy.

Cytat

Brak centralnego ogrzewania to nie to samo co brak ogrzewania. Tak jak nie każdy silnik ma gaźnik! Oszczędne silniki gaźnika nie mają.
Rolą izolacji termicznej jest marginalizacja roli ogrzewania. Czyli - albo dom izolujemy albo ogrzewamy. Przeniesienie ciężaru kosztów budowy domu z ogrzewania na izolację nie podraża inwestycji jako całości!
Dlatego domy zużywające sporo poniżej 30kWh/m2 ( proszę nie mylić zużycia z zapotrzebowaniem) są nawet tańsze w budowie niż tradycyjne.



To nie jest takie proste. Nasz dom już w założeniach ma zapotrzebowanie na poziomie 21 kWh/m2 (a jeszcze powinien się zmniejszyć). Pomimo to nie zaryzykuję niemałych pieniędzy, które przeznaczyłem na budowę domu oraz bezpieczeństwa cieplnego mojej rodziny nie instalując ogrzewania. Ryzykiem jest już budowa domu. Zbyt wysokim ryzykiem będzie brak instalacji ogrzewania.

Silniki z gaźnikiem łatwiej się reguluje i przerabia.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

...najlepiej jeszcze ocieplony od zewnątrz.


Ja bym tego tak nie robił,wilgoć technologiczna niech sobie swobodnie wybędzie z murów.
Cytat

Nasz dom już w założeniach ma zapotrzebowanie na poziomie 21 kWh/m2 (a jeszcze powinien się zmniejszyć). Pomimo to nie zaryzykuję niemałych pieniędzy, które przeznaczyłem na budowę domu oraz bezpieczeństwa cieplnego mojej rodziny nie instalując ogrzewania. Zbyt wysokim ryzykiem będzie brak instalacji ogrzewania.


TB nie sugeruje,żebyście zrezygnowali z ogrzewania a tylko z centralnego ogrzewania icon_smile.gif
Przy domu o małym zapotrzebowaniu na ciepło może się to sprawdzić i się sprawdza bardzo dobrze.
Przykład masz w "dzienniku budowy" pewnego użytkownika(jako,że TB nie rzuca przykładów,to ja sobię pozwolę rzucić icon_wink.gif ) niecentralego ogrzewania icon_smile.gif
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...556#post3655556
Link do komentarza
Cytat

Przykład masz w "dzienniku budowy" pewnego użytkownika(jako,że TB nie rzuca przykładów,to ja sobię pozwolę rzucić icon_wink.gif ) niecentralego ogrzewania icon_smile.gif
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...556#post3655556


To podaj jeszcze przykład kogoś, kto ogrzewa dom tylko energią elektryczną (dopuszczam ew. kominek zżywający max. 1m3 drewna rocznie) korzystając tylko z jednej taryfy.
Link do komentarza
Cytat

To podaj jeszcze przykład kogoś, kto ogrzewa dom tylko energią elektryczną (dopuszczam ew. kominek zżywający max. 1m3 drewna rocznie) korzystając tylko z jednej taryfy.


Proszę się skontaktować z montującymi... szef ---Andrzej Świderek 501021091, ma kalendarze z telefonami - skontaktuje się z klientami ( czy wyrażają zgodę), można też zawsze na coś świeżego... Zainteresowanie przeniesieniem kosztów inwestycyjnych z ogrzewania na izolację cały czas rośnie - rośnie!
Link do komentarza
Cytat

Brak centralnego ogrzewania to nie to samo co brak ogrzewania.


Zgadza się... ale dalej pan pisze w tym samym poście:
Cytat

Rolą izolacji termicznej jest marginalizacja roli ogrzewania. Czyli - albo dom izolujemy albo ogrzewamy.


Czyli jeśli izolujemy to nie ogrzewamy.
I to obojętnie czy centralnie czy niecentralnie, zadaniowo, czy palcem wskazującym
Link do komentarza
Czy grzejnik konwekcyjny emituje podczerwień, czy przy grzjniku promiennikowym jest konwekcja?
Pan stara się coś chyba sobie udowodnić. marginalizacja to nie likwidacja - to przeniesienie inwestycji z ogrzewania na izolację. Mając określoną kasę na dom, gdy założymy bardzo precyzyjny system ogrzewania za 5000 zł nie za 30000 a 25000 przeznaczymy na zmniejszenie potrzeb cieplnych - to dom kosztuje nas tyle samo, ale opłaty są niższe a komfort wyższy.
Link do komentarza
Cytat

Czy grzejnik konwekcyjny emituje podczerwień, czy przy grzjniku promiennikowym jest konwekcja?
Pan stara się coś chyba sobie udowodnić. marginalizacja to nie likwidacja - to przeniesienie inwestycji z ogrzewania na izolację. Mając określoną kasę na dom, gdy założymy bardzo precyzyjny system ogrzewania za 5000 zł nie za 30000 a 25000 przeznaczymy na zmniejszenie potrzeb cieplnych - to dom kosztuje nas tyle samo, ale opłaty są niższe a komfort wyższy.


Ten post został wygenerowany automatycznie i nie należy na niego odpowiadać


Jak zwykle nie w temacie poruszanego zagadnienia w oparciu o pańskie teksty.
Link do komentarza
Powiem, że po waszych postach stwierdziłem, że temat ogrzewania należy ponownie przemyśleć, bo:

- zapotrzebowanie roczne mojego domu na ogrzewanie ma wynosić 4410 kWh - jak obliczyłem koszt ogrzewania II taryfą wyniósł by 1210 zł
- koszt ogrzewania + przygotowania ciepłej wody pompą ciepła został oszacowany na 1400 do 2000 zł w zależności od przyjętego rozwiązania
- po przemyśleniach stwierdziłem, że przy nisko energetycznym budynku nie ma znaczenia ogrzewania rozproszone, czy scentralizowane, ponieważ w utrzymuje się w nim jednakową temperaturę, jedynie w pomieszczeniach od strony północnej może być ona odrobinę niższa,
- zatem po rozważeniu powyższego ciekawą alternatywą dla pompy ciepła może się stać ogrzewanie wodne podłogowe ale całkowicie elektryczne z dużym buforem na ciepłą wodę, w II taryfie oraz próżniowy kolektor słoneczny na dachu. Pozwoli to w przypadku dużej zmiany cen energii elektrycznej na dostawienie w przyszłości pompy ciepła na wymienniku pionowym.

zaoszczędzone ok. 35000 na pompę ciepła

Czy coś w moich przemyśleniach jest błędne? Co o tym sądzicie?

Mam dodatkowe pytanie - Ile potrzeba energii, by podgrzać 500 litrowy zbiornik wody z temp ok 8-10 stopni do 45?
Link do komentarza
Opierając system grzewczy na wodzie jako medium transportującym ciepło na pewno nie zamykasz sobie drogi do podłączenia ewentualnie w przyszłości różnych wytwornic ciepła.
Podłogówka i baniak grzany prostym układem z grzałkami ma sens, a tym bardziej że planujesz dołożyć solary.
Tylko czemu akurat kolektor rurowy ?
Cytat

Mam dodatkowe pytanie...


Odp. 21,5 kWh
Link do komentarza
Cytat

Opierając system grzewczy na wodzie jako medium transportującym ciepło na pewno nie zamykasz sobie drogi do podłączenia ewentualnie w przyszłości różnych wytwornic ciepła.
Podłogówka i baniak grzany prostym układem z grzałkami ma sens, a tym bardziej że planujesz dołożyć solary.
Tylko czemu akurat kolektor rurowy ?

Odp. 21,5 kWh


Tak jak nie można założyć gaźnikowego silnika do corsy majacej palić do 4l/100km ( bo taki silnik na biegu jałowym tyle właśnie pali 4l/h ) tak i nie da się pogodzić centralnego ogrzewania z niskoenergetycznym domem - bo taki system wiecej traci na zasonniku i cyrkulacji niż wynoszą potrzeby domu minus zyski. Po drugie - dla komfortu, przy bardzo dobrej izolacji konieczna jest precyzyjna automatyka w poszczególnych pomieszczeniach. Po trzecie, ogrzewanie inwestycyjnie musi być tanie - by mając ściśle określoną kasę zaizolować dom do poziomu niskoenergetycznego.
Nie da się połaczyć przestarzałych technologii z energooszczednym budownictwem.
Link do komentarza
Oczywiście mowa o niecentralnym zadaniowym sprzedawanym przez pana. :foch:
Każde inne rozwiązanie jest przestarzałe i niezasadne.

Temat poruszany już wielokrotnie, czyli straty na postojowe bufora.
Pan swoje, a wystarczy trochę wyobraźni wykraczającej poza ogrzewanie zadaniowe i można sobie uświadomić że wcale tak duże nie będą w przypadku dobrze wykonanej izolacji bufora, a to co się "przedostanie" na zewnątrz zostanie wykorzystanie wewnątrz w mniejszym lub większym stopniu.

A'propos, szukając analogii w motoryzacji musiałby się pan trochę dokształcić.
4l/h na biegu jałowym nie palił żaden silnik gaźnikowy stosowany w samochodach osobowych, a tym bardziej o małej pojemności skokowej montowany malutkim samochodzie jakim jest Corsa
Link do komentarza

Pan nie zna zagadnienia wiec się Pan boi. To normalne. Normalne też jest w erystyce przechodzenie z tematu na osobę gdy brakuje argumentów. Pan proponuje centralne z najczystszej niewiedzy. Tak jak przyklejanie izolacji za stałym odbiornikiem ciepła. To przecież czasy gdy ogrzewanie było tanie i bez automatyki. Pan ma wiedzę sprzed 1990 roku!
Link do komentarza
przy takim dobrze ocieplonym domku szkoda by mi było robić ogrzewanie wodne.

A już duży bufor na ciepłą wodę cw?

Po co?

Nie lepiej zainstalować przepływowe ogrzewacze wody? Używasz pobiera prąd, nie używasz nie pobiera. Nie grzeje bez sensu, nie zabiera miejsca itd JA znalazłem Steinbach , w którym mam możliwość za pomocą zworek regulować moc, 18, 21,24kw a koszt 1290zł na allegro. Spokojnie wystarczy do prysznica, wanny itp.
Link do komentarza
Cytat

Pan nie zna zagadnienia wiec się Pan boi. To normalne. Normalne też jest w erystyce przechodzenie z tematu na osobę gdy brakuje argumentów. Pan proponuje centralne z najczystszej niewiedzy. Tak jak przyklejanie izolacji za stałym odbiornikiem ciepła. To przecież czasy gdy ogrzewanie było tanie i bez automatyki. Pan ma wiedzę sprzed 1990 roku!


Noo, a po 1990 nastąpiła nowa era.
Era TB, tylko świat jeszcze nie załapał jaki geniusz mu się objawił.

Odpowie pan wreszcie jak połączyć 30cm izolacje, która jest sugerowana w prawie wszystkich pańskich postach na styku przegród zewnętrznych i wewnętrznych tak aby stwarzać mostka cieplnego?
Zdjęcia taki połączeń oczywiście też mile widziane. Tylko nie z opisem po norwesku... chyba że do tej pory wszystkie pańskie konstrukcje tam właśnie zostały popełnione.

PS.
Bać to ja bym się bał na pańskim miejscu przytaczać takie analogie mając tak niekompletną wiedzę.
Link do komentarza
Cytat

przy takim dobrze ocieplonym domku szkoda by mi było robić ogrzewanie wodne.

A już duży bufor na ciepłą wodę cw?

Po co?

Nie lepiej zainstalować przepływowe ogrzewacze wody? Używasz pobiera prąd, nie używasz nie pobiera. Nie grzeje bez sensu, nie zabiera miejsca itd JA znalazłem Steinbach , w którym mam możliwość za pomocą zworek regulować moc, 18, 21,24kw a koszt 1290zł na allegro. Spokojnie wystarczy do prysznica, wanny itp.



Owszem, ale wodne może być bezpieczniejsze w przyszłości jak zwiększą się ceny za energię (a tak du.. zimna - dosłownie i w przenośni) - można je przerobić.

Duży bufor w celu wykorzystania kolektora i II taryfy.

Przepływowy ogrzewacz obawiam się, że nie dał by rady ogrzać wody do wanny w rozsądnym czasie, zwłaszcza że będę miał jedynie 12 kW przyłącze.
Link do komentarza
Cytat

Owszem, ale wodne może być bezpieczniejsze w przyszłości jak zwiększą się ceny za energię (a tak du.. zimna - dosłownie i w przenośni) - można je przerobić.

Duży bufor w celu wykorzystania kolektora i II taryfy.

Przepływowy ogrzewacz obawiam się, że nie dał by rady ogrzać wody do wanny w rozsądnym czasie, zwłaszcza że będę miał jedynie 12 kW przyłącze.



przy 12kw przyłącza to masz rację , też uważam ze może nie nie dałby ale komfort byłby żaden.
Link do komentarza
Witam,

Mam do Was pytanie, ponieważ sprawa ogrzewania nie daje mi spokoju oraz proszę o sprostowanie błędów w założeniach - jeśli się pojawią.

Ogrzewanie podłogowe wodne elektryczne na II taryfę - zapotrzebowanie roczne na energię cieplną domu 21 kWh/m2, powierzchnia ogrzewana 210m2, zatem zapotrzebowanie roczne na energię cieplną domu 4410 kWh, przeliczając 1210 zł/rok. Koszt założenia ok. 20k zł.

Ciepła woda użytkowa - zbiornik 500l (6 osób) ogrzewany w II taryfie - ogrzanie wody ok. 21,5 kWh jednego wkładu do temp. 45 stopni, przy tej pojemności średnio będzie woda ogrzewana raz na 2 dni (średnia roczna), czyli 21,5x150=3325 kWh. Koszt ogrzania wody 886 zł/rok. Koszt kotłowni ok. 5-7k zł? Jest realne?

Łączne koszty ogrzewania i cwu w powyższym rozwiązaniu wynoszą 2096 zł.

Liczę to i nie chce mi się wierzyć, czy wszystko prawidłowo obliczyłem, bo montaż pompy ciepła zwróci mi się po 57 latach, a gazowego jeszcze później.
Link do komentarza
Cytat

Witam,

Mam do Was pytanie, ponieważ sprawa ogrzewania nie daje mi spokoju oraz proszę o sprostowanie błędów w założeniach - jeśli się pojawią.

Ogrzewanie podłogowe wodne elektryczne na II taryfę - zapotrzebowanie roczne na energię cieplną domu 21 kWh/m2, powierzchnia ogrzewana 210m2, zatem zapotrzebowanie roczne na energię cieplną domu 4410 kWh, przeliczając 1210 zł/rok. Koszt założenia ok. 20k zł.

Ciepła woda użytkowa - zbiornik 500l (6 osób) ogrzewany w II taryfie - ogrzanie wody ok. 21,5 kWh jednego wkładu do temp. 45 stopni, przy tej pojemności średnio będzie woda ogrzewana raz na 2 dni (średnia roczna), czyli 21,5x150=3325 kWh. Koszt ogrzania wody 886 zł/rok. Koszt kotłowni ok. 5-7k zł? Jest realne?

Łączne koszty ogrzewania i cwu w powyższym rozwiązaniu wynoszą 2096 zł.

Liczę to i nie chce mi się wierzyć, czy wszystko prawidłowo obliczyłem, bo montaż pompy ciepła zwróci mi się po 57 latach, a gazowego jeszcze później.

Obliczenia są poprawne, tylko założenia nieco naciągane.
Przyjąłeś bardzo niską cenę energii elektrycznej (ja np. płacę 32gr/kWh w 2 taryfie).
Założyłeś zużycie energii na ogrzewanie 21kWh/m2 rocznie, co oczywiście jest możliwe do osiągnięcia, ale wcale nie takie łatwe. Dużo zależy np. od tego w jakiej strefie klimatycznej chcesz ten dom wybudować, jaką temperaturę w dom chcesz utrzymywać, a także ile będziesz miał zysków energetycznych w domu.
Link do komentarza
Cytat

Obliczenia są poprawne, tylko założenia nieco naciągane.
Przyjąłeś bardzo niską cenę energii elektrycznej (ja np. płacę 32gr/kWh w 2 taryfie).
Założyłeś zużycie energii na ogrzewanie 21kWh/m2 rocznie, co oczywiście jest możliwe do osiągnięcia, ale wcale nie takie łatwe. Dużo zależy np. od tego w jakiej strefie klimatycznej chcesz ten dom wybudować, jaką temperaturę w dom chcesz utrzymywać, a także ile będziesz miał zysków energetycznych w domu.



Zużycie energii na ogrzewanie obliczył mi architekt, który projektuje dom i jeszcze może się nieco zmniejszyć. Cena energii elektrycznej jest z kalkulatora Enei - sprawdzałem ręcznie obliczenia po wszystkich stawkach i wyszło mi 6 zł różnicy na 1210 zł - czyli żadna różnica - więc kalkulator działa poprawnie.
Link do komentarza
Cytat

Wszystko OK... tylko jest to cena na dzień na dzień dzisiejszy.
A w przyszłości... tego nie wie nikt, ale na pewno nie będzie taniej, za to drożej może być od kilku do kilkudziesięciu %
Ale wynik obliczeniowy zużycia masz jak najbardziej przyzwoity, wręcz rewaluacyjny. icon_wink.gif


Rewelacyjny??? Przecież 15-20kWh/m2 to najekonomiczniejsze rozwiązania.
Link do komentarza
Cytat

Rewelacyjny??? Przecież 15-20kWh/m2 to najekonomiczniejsze rozwiązania.

Dla użytkownika domu zużycie 0-5kWh/m2 rocznie będzie jeszcze bardziej ekonomiczne.
Dla inwestora już niekoniecznie.
Zużycie energii potrzebnej do ogrzania, które można uznać za ekonomiczne zależy od ceny wytworzenia tej energii oraz oraz od kosztów, które trzeba ponieść na doprowadzenie domu do takiego zużycia energii.
Za punkt wyjścia można przyjąć warunki techniczne jakie musi spełniać budynek. Optymalizując poszczególne przegrody, wentylację i system grzewczy można znaleźć rozwiązanie oznaczające minimalny poziom sumy kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych w założonym czasie, np. 20-30 lat. Uwzględnia się przy tym przewidywaną inflację i oprocentowanie włożonego kapitału.
Jeżeli przy tym wszystkim uda się jeszcze zachować komfortowe warunki użytkowania i budynek dostosowany do otoczenia, to otrzymujemy ideał icon_smile.gif.
Link do komentarza
Cytat

Zużycie energii na ogrzewanie obliczył mi architekt, który projektuje dom i jeszcze może się nieco zmniejszyć. Cena energii elektrycznej jest z kalkulatora Enei - sprawdzałem ręcznie obliczenia po wszystkich stawkach i wyszło mi 6 zł różnicy na 1210 zł - czyli żadna różnica - więc kalkulator działa poprawnie.




Rozumiem ze architekt się pod tym podpiszę i w razie czego będzie go można pociągnąć do odpowiedzialności?
Link do komentarza
Cytat

Rozumiem ze architekt się pod tym podpiszę i w razie czego będzie go można pociągnąć do odpowiedzialności?



Jak na razie w pełni się pod tym podpisuje. Jak widać dom jest bardzo zwarty, bez żadnych fajerwerków. Zależało mi na tym by był nisko energetyczny i oszczędny w budowie.
Link do komentarza
Cytat

Dla użytkownika domu zużycie 0-5kWh/m2 rocznie będzie jeszcze bardziej ekonomiczne.
Dla inwestora już niekoniecznie.
Zużycie energii potrzebnej do ogrzania, które można uznać za ekonomiczne zależy od ceny wytworzenia tej energii oraz oraz od kosztów, które trzeba ponieść na doprowadzenie domu do takiego zużycia energii.
Za punkt wyjścia można przyjąć warunki techniczne jakie musi spełniać budynek. Optymalizując poszczególne przegrody, wentylację i system grzewczy można znaleźć rozwiązanie oznaczające minimalny poziom sumy kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych w założonym czasie, np. 20-30 lat. Uwzględnia się przy tym przewidywaną inflację i oprocentowanie włożonego kapitału.
Jeżeli przy tym wszystkim uda się jeszcze zachować komfortowe warunki użytkowania i budynek dostosowany do otoczenia, to otrzymujemy ideał icon_smile.gif.


Pod jednym warunkiem! Panie Henryku, ze dom 20kWh/m2 rocznie bedzie droższy inwestycyjnie A TAK NIE JEST.

Cytat

Jak na razie w pełni się pod tym podpisuje. Jak widać dom jest bardzo zwarty, bez żadnych fajerwerków. Zależało mi na tym by był nisko energetyczny i oszczędny w budowie.


Dlaczego ma się Szanowny Pan nie podpisać? Przecież architekt dziś nie powinien projektować gorszych domów - no chyba, że słaby architekt . Tylko skoro oszczędza się na projekcie ( projekt nie może z natury rzeczy kosztować mniej jak 60 zł/m2) i izolacji... to dom jest drogi inwestycyjnie i eksploatacyjnie - coś za coś. Drogi projekt i izolacja marginalizująca role ogrzewania ( czyli ekonomiczna ) to podstawowe założenia dobrego budowania.
Najczęściej nie wierzą w 15kWh/m2 rocznie Ci co kupują rysunki domów za 2000 czy 3000 zł! No ale jak inwestor bogaty – to bogatemu wszystko wolno!
Link do komentarza
Jak nie, jak tak – czego dowodzi wpis:

Cytat

My toczyliśmy boje z architektem o każdy metr powierzchni (funkcjonalna i jednocześnie ni za duża). Następnie po obliczeniach zapotrzebowania energetycznego na poziomie 8 W/m2 padło z naszej strony pytanie:
-A ile on będzie kosztował?

Ponieważ odpowiedź nas mało satysfakcjonowała stanęło na 19 W/m2.

Dostaliśmy kilka ofert okien, w tym z firmy AdamS, które były na tyle ciekawe bo niemal pasywne przy cenie dobrych okiem innych firm, więc obecnie zastanawiamy się nad przeliczeniem zapotrzebowania energetycznego domu pod ww. okna.



Jak przeliczy pod te okna, to znów wejdzie na te 8kWh/m2 (dla budunku bez uwzglednienia okien) – jeśli nie mniej – bo same okna „zrobią” nie mniej niż 10kWh na kazdym m2 powierzchni budynku.
Link do komentarza
Cytat

Jak przeliczy pod te okna, to znów wejdzie na te 8kWh/m2 (dla budunku bez uwzglednienia okien) – jeśli nie mniej – bo same okna „zrobią” nie mniej niż 10kWh na kazdym m2 powierzchni budynku.



Niezupełnie, bo architekt przeliczał okna w wersji 19 kWh/m2, zakładając okna ramka 1,0, szyba 0,6. Więc końcowo nie wyjdzie te 8kWh/m2.

Link do komentarza
Cytat

Pod jednym warunkiem! Panie Henryku, ze dom 20kWh/m2 rocznie bedzie droższy inwestycyjnie A TAK NIE JEST.

To proszę mi wytłumaczyć jakim cudem dom zużywający na ogrzewanie 20kWh/m2 rocznie będzie pod względem inwestycyjnym tańszy od domu, który zużywa na ogrzewanie 30kWh/m2 rocznie.
Oba domy będą ogrzewane w ten sam sposób, może to być "niecentralne", "zadaniowe" ogrzewanie elektryczne.
Link do komentarza
Cytat

Z tym że mój architekt myśli ze przesadzam. icon_smile.gif



No cóż troszkę futurystyczny projekt icon_biggrin.gif

Ale tak szczerze ie miałbym nic przeciwko budowie takiego domu. Niestety:
- żona sobie tego nie wyobraża
- koszty
- i najważniejsze WARUNKI ZABUDOWY

No trzymam kciuki za pomyślne zakończenie projektu.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krótko mówiąc, instalacja nowoczesnej instalacji z grzejnikami i kotłem gazowym będzie kosztować średnio 20-30 tysięcy złotych. Więc cena jest odpowiednia.
    • Hierarchia nie jest dziwna, jest zwyczajna. Taka sama jak wszędzie na świecie. Podstawowym dokumentem prawnie obowiązującym są ustawy parlamentarne. I wydane na ich podstawie rozporządzenia. Bo żaden minister nie może edytować rozporządzeń, jeśli ustawa mu tego nie zleca i do tego nie upoważnia. I to są akty prawne, obowiązujące powszechnie! Wszystkich i zawsze.   Natomiast norma państwowa obowiązuje prawnie wtedy i tylko w takim zakresie, w jakim rozporządzenie do niej odsyła. Czy też na nią się powołuje. Są też normy branżowe (w instalatorstwie normy SEP-owskie), które kiedyś obowiązywały, ale to są już dawne dzieje. Teraz są to tylko zalecenia, które można stosować, ale obowiązku nie ma. Chociaż wypadałoby wtedy wiedzieć, dlaczego się od ich postanowień odstępuje.   Z tego powodu wyrobnicy ściśle stosują się do postanowień norm, bo tak jest po prostu bezpieczniej. Nie trzeba rozumieć dlaczego ma być tak, a nie inaczej, wystarcza stwierdzić, że tak stanowi norma.  Ale ci, którzy sami rozumieją co i po co robią, oraz w jakich warunkach, bywa  ze od norm odstępują, bo mają lepsze rozwiązania. I potrafią je uzasadnić.   Cały rozdział do końca. I to dokładnie!
    • Nie trzymam się ale staram się trzymać...już mam przykłady za sobą w swoim mieszkaniu gdzie nie jest to możliwe. Do którego paragrafu, rozdziału doczytać? Możesz zasugerować, czy po prostu do końca?   @retrofooddzięki, teraz b. rzeczowo.  to jak to się ma do tego:? https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf trochę dziwne hierarchia hmmm.   Rozumiem, że dok z linku najważniejszy: "I to jest dokument podstawowy..."
    • No właśnie. Przepisami obowiązującymi w każdej sytuacji, jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690, wraz z późniejszymi zmianami.   https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf Instalacji elektrycznej dotyczy rozdział 8, od paragrafu 180. A jednym z najważniejszych paragrafów jest ten z nr 183, ale radzę dokładnie przestudiować wszystkie.   I to jest dokument podstawowy. Bo nawet Polskie Normy nie są dokumentem obowiązującym, a jedynie zalecanym. Od postanowień normy można odstąpić w sytuacjach uzasadnionych. Przykład podałem wyżej. Nie da się prowadzić instalacji w strefach do siebie prostopadłych, jeżeli pomieszczenie ma ściany ukośne. Albo okrągłe. A takie są i wcale nierzadko. Innym przykładem był kiedyś nakaz obejmowania połączeniami wyrównawczymi wszelkich elementów metalowych w łazienkach. A więc literalnie go stosując, należało uziemiać zawiasy szafek, albo klucze w zamkach. Co jest absurdem totalnym.      Całej instalacji nie ma technicznego sensu prowadzić np. w podłodze, bo np. lampy wiszą najczęściej na suficie, albo na ścianach. Ale np. większość instalacji gniazdek wtyczkowych - już tak. Łatwiej i taniej prowadzić ją w podłodze. Nie wszystkie oczywiście, bo musimy mieć na uwadze postanowienia paragrafu 188, pkt 2: § 188.  1... 2. W instalacji elektrycznej w mieszkaniu należy stosować wyodrębnione obwody: oświetlenia, gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia, gniazd wtyczkowych w łazience, gniazd wtyczkowych do urządzeń odbiorczych w kuchni oraz obwody do odbiorników wymagających indywidualnego zabezpieczenia.   Bo zasadą jest prowadzenie przewodów w liniach prostych, równolegle do krawędzi ścian i stropów. A odległości,  czyli wymiary w strefach, to już jest wymysł speców z SEP. Natomiast Ty się tego trzymasz, jak rąbka mamusi spódnicy. Niepotrzebnie.        
    • @retrofood Dla mnie pod takim czymś kryją się przepisy:   Jeżeli Cię dobrze zrozumiałem to "...przepisach pomocniczych" to te strefy możemy traktować jako zalecenia...prowadź tak, jeżeli się da... Z Twojej wypowiedzi zrozumiałem również, że zastrzeżeniem jest, że w prawej stronie przewody/rurki mam co powiedzmy 5cm. Przy prowadzeniu tylko przewodów one byłby obok siebie.     Możesz wskazać jak albo krótko opisać co masz na myśli, może coś pominąłem w tych artykułach. Przy tak ogólnym sformułowaniu mogę rozumieć, że miałem prowadzić całą instalację np.: w podłodze lub w suficie w tedy tak, na pewno bardziej da się uniknąć prowadzenia w większości przewodów w ścianach.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...