Skocz do zawartości

Luna 200


Recommended Posts

Napisano
Witam.

Na forum czytałem sprzeczne informacje o tym reku.

Warto? Nie warto?

Dostępny jest bezprzewodowy pilot.

Tylko po co ten pilot? Spokojnie wystarczy zwykłe, ręczne sterowanie przy centrali.

Teraz tylko ile może kosztować?
Napisano
  Cytat

Tylko po co ten pilot? Spokojnie wystarczy zwykłe, ręczne sterowanie przy centrali.

Rozwiń  

No właśnie tym pilotem sterujesz wydajnoscią , bo na samej lunie nie ma żadnego regulatora obrotów . Bez pilota możesz ją jedynie włączyć na cały gwizdek lub wyłączyć na zero .
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

No właśnie tym pilotem sterujesz wydajnoscią , bo na samej lunie nie ma żadnego regulatora obrotów . Bez pilota możesz ją jedynie włączyć na cały gwizdek lub wyłączyć na zero .

Rozwiń  

OK.
Czyli fabrycznie nie ma żadnego sterowania.

Tutaj pisałeś, że masz Lunę.
Jak się sprawuje? Nie ma problemów? Jaka jest w rzeczywistości ta styropianowa obudowa? Nie za delikatna?

Jaką masz instalację?
Napisano
a czego można się spodziewać po centrali za 1300zl? Żeby to było oszczędniejsze w poborze prądu, to sam bym sobie ją zafundował bo cena jest naprawdę rewelacyjna.
Napisano (edytowany)
  Cytat

OK.
Czyli fabrycznie nie ma żadnego sterowania.

Tutaj pisałeś, że masz Lunę.
Jak się sprawuje? Nie ma problemów? Jaka jest w rzeczywistości ta styropianowa obudowa? Nie za delikatna?

Jaką masz instalację?

Rozwiń  

Ten pilot zdalnego sterowania jest dedykowany właśnie do Luny (chyba) tak gdzieś czytałem . Patrząc z perspektywy czasu dla mnie jest on nieodzownym elementem wyposażenia , też dlatego że ja często gęsto ją wyłączam i załączam . No więc mam bez latania do kotłowni . Sprawuje się dobrze , problemów nie wystąpiły ( 3 miesiące użytkowania) . Obudowa ciulata , będzie trochę kłopotu gdy za jakiś czas trzeba będzie np. wymyć wymiennik . Generalnie obudowa nie nadaje się do częstego otwierania bo to zwykły twardszy styropian . Poza tym wloty musiałem uszczelnić silikonem , więc przy otwieraniu to rozetnę . W sumie tak naprawdę to żaden wielki kłopot ; po rozebraniu znowu się zaklei .
O mojej instalacji pisałem tu :
https://forum.budujemydom.pl/Wykorzystanie-...wni-t12768.html
  Cytat

a czego można się spodziewać po centrali za 1300zl? Żeby to było oszczędniejsze w poborze prądu, to sam bym sobie ją zafundował bo cena jest naprawdę rewelacyjna.

Rozwiń  

maksymalny pobór to 120 W - czy to tak dużo ? Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
1) Nie , bo to nie są żadne filtry lecz takie gąbki bardzo rzadkie . W zasadzie to można je usunąć ( mniejsze opory ) .
2)Teraz trochę tak ale bardzo mało . Myślę że po wymianie tego alufleksa na termofleksa będzie tego kondensatu więcej (większa róznica temperatur na wymienniku) . Wiesz zawsze myślałem że woda wykrapla się z powietrza wciąganego do domu , ale wychodzi na to że z usuwanego .
3)Tak , plastikowy . Przy pierwszym czyszczeniu wymiennika chyba wymienię na alu . Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

1) Nie , bo to nie są żadne filtry lecz takie gąbki bardzo rzadkie . W zasadzie to można je usunąć ( mniejsze opory ) .
2)Teraz trochę tak ale bardzo mało . Myślę że po wymianie tego alufleksa na termofleksa będzie tego kondensatu więcej (większa róznica temperatur na wymienniku) . Wiesz zawsze myślałem że woda wykrapla się z powietrza wciąganego do domu , ale wychodzi na to że z usuwanego .
3)Tak , plastikowy . Przy pierwszym czyszczeniu wymiennika chyba wymienię na alu .

Rozwiń  


A na powierzchnie mieszkalną około 350m2 taka luna się nada .
Napisano
  Cytat

...
Wiesz zawsze myślałem że woda wykrapla się z powietrza wciąganego do domu , ale wychodzi na to że z usuwanego .
...

Rozwiń  

Wykrapla się z cieplejszego powietrza. Przekroczony punkt rosy. W zimę jest to powietrze wywiewane

  Cytat

...
3)Tak , plastikowy . Przy pierwszym czyszczeniu wymiennika chyba wymienię na alu .

Rozwiń  

Opłaca się wymieniać? Będą jakieś zauważalne różnice?
Napisano
  Cytat

Opłaca się wymieniać? Będą jakieś zauważalne różnice?

Rozwiń  

Z opini forumowych (chyba nie wszystkich ) wynika że plastik jest nie teges . Mnie przedstawiciel Dospela zapewniał że jest lepszy niż alu bo ma 95% sprawność i takie tam o technologii z NASA , tudzież podobne bajery . Jaka jest prawda ? . Zdrowy rozsądek podpowiada że metal ma lepsze przewodnictwo ciepła , ale z kolei alu ( o czym też wspominał przedstawiciel) ulega starzeniu . Widzę że właśnie chyba dlatego hatex robi swoje wymienniki alu w powłoce plastikowej . W sumie wymiennik nie jest aż tak drogi więc chyba go wymienię , jednak jeszcze zobaczę co będzie po pewnej modernizacji instalacji .
Napisano
  Cytat

Z opini forumowych (chyba nie wszystkich ) wynika że plastik jest nie teges . Mnie przedstawiciel Dospela zapewniał że jest lepszy niż alu bo ma 95% sprawność i takie tam o technologii z NASA , tudzież podobne bajery . Jaka jest prawda ? . Zdrowy rozsądek podpowiada że metal ma lepsze przewodnictwo ciepła , ale z kolei alu ( o czym też wspominał przedstawiciel) ulega starzeniu . Widzę że właśnie chyba dlatego hatex robi swoje wymienniki alu w powłoce plastikowej . W sumie wymiennik nie jest aż tak drogi więc chyba go wymienię , jednak jeszcze zobaczę co będzie po pewnej modernizacji instalacji .

Rozwiń  

aluminium lepiej przewodzi, dlatego by uzyskać identyczna sprawność na plastiku - wymiennik posiada 4-5 razy więcej lameli, co zwiększa opory! Co do NASA! Faktycznie technologia jest z NASA... ale w statkach kosmicznych walczy się o każdy gram!!! więc decyduje waga wymiennika!!! Nie mylmy więc pojęć. Nie wszystko co ważne w kosmosie musi być na ziemi, czy wymiennik waży 10 czy 2 kg tu zupełnie jest bez znaczenia.
Nie jest też prawdą, że trwałość aluminium jest w wymiennikach jest niższa niż plastiku. Ponieważ montujemy 20 lat … to mogę zapewnić, że po 15-20 latach Alu jest jak nowe, a plastiki…

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
No właśnie , posługują się takimi chwytliwymi nazwami jak NASA , a faktycznie to robienie ludzi w bambuko .
Panie T. B. , tak przy okazji , jaki wymiennik alu będzie pasował do tej Luny ? . To chyba gdzieś było , ale nie mogę znaleźć .
Napisano
  Cytat

No właśnie , posługują się takimi chwytliwymi nazwami jak NASA , a faktycznie to robienie ludzi w bambuko .
Panie T. B. , tak przy okazji , jaki wymiennik alu będzie pasował do tej Luny ? . To chyba gdzieś było , ale nie mogę znaleźć .

Rozwiń  

HEATEX wymiennik typu L artykuł nr 36832 N/A
Napisano
Na taka powierzchnię to ja bym użył 2 reku. U mnie przy takiej wielkości wymyśliłem 2xluna lub 2xreku made by T.B.
Szumy to pikuś bo i tak go będziesz miał schowanego. Bardzo istotny jest pobór energii bo reku przecież działa non stop.
Napisano
  Cytat

Z dobrych... optimal 600 flexit 7, rego 500VE ...sentinel B... selen 500.

Rozwiń  

Rozmawiałem dziś z berlufem, na temat plastikowych wymienników ( większe opory by uzyskać identyczną sprawność)otóż przygotowywali oni do tego swoje centrale wcześniej... luna - ma na maksie 180m3/h więc opory nie mają praktycznego znaczenia - natomiast w optimalach i selenach dano drugi wymiennik równolegle - zmniejsza to znacznie opór podnosząc sprawność.
  • 4 miesiące temu...
Napisano
mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla
-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?
-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC?
Napisano
  Cytat

mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla
-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?
-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC?

Rozwiń  


pic na wode
Napisano
  Cytat

mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla
-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?
-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC?

Rozwiń  

To zależy.
Przy braku operowania słońca przez okna, odpowiednim zaizolowaniu domu, centrali o odpowiednim wydatku i dobrze wykonanym GWC ( odpowiednia moc) temperatury te są możliwe do osiągnięcia.
Ale przy dłuższym okresie utrzymywania się wysokich temperatur dobrze zaprojektowane i wykonane GWC jest wstanie zapewnić temperaturę wewnątrz niższą o około 6-8K.
Takie różnica już wystarcza do osiągnięcia komfortu bytowego.
Napisano
  Cytat

mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla
-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?
-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC?

Rozwiń  

Może najpierw dane
- temperatura gwc na 1,5 m gł. w upały to 13-15 st.C
- 100m3/h powietrza schłodzonego o 15 st. ( np. z 30 na 15 ) odpowiada mocy chłodniczej 0,6kW
- najmniejsze "splity" do pokojów mają 2 kW.

Teraz jeżeli dom ma ekonomiczną i sensowną izolację (( minimum 0.1W/m2 ściana i 0.08 dach) - gwc może być odczuwalny
jeżeli dom jest źle izolowany - odczuwalność będzie "pic na wodę" jak słusznie zauważono.

Trzeba jeszcze dodać, że te 0,6kW jest przy 30 st.C czyli raczej w dzień - kto wtedy siedzi w domu przy pozamykanych oknach? W nocy temperatura na zewnątrz spada- więc i moc chłodnicza gwc również.


Co do klimy... dobry cichy inwerter ( kiedyś bardzo drogi i nie tak sprawny) dziś kosztuje 3500 z montażem i z 0.5kW "daje" 2,5... Tak więc należy przeanalizować czy warto inwestować w centralę 600m3/h + GWC -
Z moich analiz wynika, że nie- Kolejna kwestia mniej ekonomiczna to - komfort - przy splicie mamy automatykę (termostat) i możemy chłodzić te pomieszczenia na których nam faktycznie zależy... przy gwc - rozproszone jest to siłą rzeczy po całym domu.
Napisano
  Cytat

Co do klimy... dobry cichy inwerter ( kiedyś bardzo drogi i nie tak sprawny) dziś kosztuje 3500 z montażem i z 0.5kW "daje" 2,5... Tak więc należy przeanalizować czy warto inwestować w centralę 600m3/h + GWC -
Z moich analiz wynika, że nie- Kolejna kwestia mniej ekonomiczna to - komfort - przy splicie mamy automatykę (termostat) i możemy chłodzić te pomieszczenia na których nam faktycznie zależy... przy gwc - rozproszone jest to siłą rzeczy po całym domu.

Rozwiń  


Trochę zimnej wody.
Oczekiwany COP na poziomie 5 jest w sferze marzeń – realnie osiąga się COP trochę powyżej 3.
To jest w zasadzie pompa ciepła powietrze/powietrze. Sprawność zależy od różnicy temperatur i może być tak, że COP zbliżony będzie do 1.
Osiągnięcie średniorocznego COP na poziomie ponad 3 jest nie lada wyczynem – przyjmuje się (do obliczeń) sprawność (COP) 2,5 – 2,7.

Druga sprawa, to jednostka zewnętrzna. W podanej cenie kupimy mały „klimatyzator” (dla powierzchni około 20m2) składający się z jednostki zewnętrznej i jednostki wewnętrznej.
Przy kilku („klimatyzowanych”) oddzielnych pomieszczeniach musimy zainstalować kilka takich klimatyzatorów z kilkoma jednostkami zewnętrznymi ( umieszczonymi na elewacji budynku, z reguły w najbliższej odległości od jednostki wewnętrznej + odprowadzenie skroplin) – oczywiście możliwe jest zasilanie jedną jednostką zewnętrzną kilku jednostek wewnętrznych, ale nie jest to rozwiązanie ani tanie, ani tak proste – i raczej będzie to podpadało pod „centralne zasilanie” jednostek wewnętrznych.

Nie znaczy to jednak, że jest to rozwiązanie złe – nie mniej jednak warto rozważyć wszystkie za i przeciw w porównaniu do GWC.
Napisano
  Cytat

Może najpierw dane
- temperatura gwc na 1,5 m gł. w upały to 13-15 st.C
- 100m3/h powietrza schłodzonego o 15 st. ( np. z 30 na 15 ) odpowiada mocy chłodniczej 0,6kW
- najmniejsze "splity" do pokojów mają 2 kW.

Teraz jeżeli dom ma ekonomiczną i sensowną izolację (( minimum 0.1W/m2 ściana i 0.08 dach) - gwc może być odczuwalny
jeżeli dom jest źle izolowany - odczuwalność będzie "pic na wodę" jak słusznie zauważono.

Trzeba jeszcze dodać, że te 0,6kW jest przy 30 st.C czyli raczej w dzień - kto wtedy siedzi w domu przy pozamykanych oknach? W nocy temperatura na zewnątrz spada- więc i moc chłodnicza gwc również.


Co do klimy... dobry cichy inwerter ( kiedyś bardzo drogi i nie tak sprawny) dziś kosztuje 3500 z montażem i z 0.5kW "daje" 2,5... Tak więc należy przeanalizować czy warto inwestować w centralę 600m3/h + GWC -
Z moich analiz wynika, że nie- Kolejna kwestia mniej ekonomiczna to - komfort - przy splicie mamy automatykę (termostat) i możemy chłodzić te pomieszczenia na których nam faktycznie zależy... przy gwc - rozproszone jest to siłą rzeczy po całym domu.

Rozwiń  

Odpowiedź człowieka wsadzonego w sztywne ramki, ale po kolei:

Ochłodzenie 100m3 powietrza rzeczywiście wymaga dostarczenia energii powyżej 0,5kWh, ale nie ma to nic wspólnego z mocą (0,6kW) o której pan pisze
To zupełnie inne jednostki, choć obie na "k"
Poza tym w GWC jest ciągły przepływ powietrza, więc moc samego GWC mysi być znacznie większa, żeby w jednostce czasu przekazać te 0,5-0,6kW mocy chłodniczej 100m3.

Druga sprawa nie wyobrażam sobie przewietrzania, schładzania domu strugą powietrza o wydajności 100m3.
W takim przypadku WM pracuje ze znacznie większą wydajnością (300-400m3), a więc ilość tych "kilowatów" które niesie ze sobą powietrze nawiewane jest znacznie większa.
Może nie będzie to jakaś oszałamiająca wartość, ale pozyskana za darmo, okupiona tylko kilku watowym zwiększonym poborem prądu wentylatorów.

W dobrze izolowanym domu zapotrzebowanie na ciepło i chłód nie jest duże, przy spełnieniu warunku uniemożliwienia grzania pasywnego latem przez słońce, i wydajność chłodnicza jednostki wewnętrznej klimatyzatora może pokryć znacznie większą powierzchnie niż katalogowo, ale dla domu dalej to nie wystarczy.
Szczególnie przy rozdzieleniu na strefy dzienną i nocna będzie potrzebne będzie zastosowanie co najmniej dwóch jednostek wewnętrznych.
A układu Multisplit już takie "bajecznie" tanie nie są.
No koniec, GWC można (da się) wykonać za kwotę przytoczona przez pana na zakup klimy (COP około= 3), a GWC może osiągnąć COP= 50 przy schładzaniu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...