Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
mateuszlor

Luna 200

Recommended Posts

Witam.

Na forum czytałem sprzeczne informacje o tym reku.

Warto? Nie warto?

Dostępny jest bezprzewodowy pilot.

Tylko po co ten pilot? Spokojnie wystarczy zwykłe, ręczne sterowanie przy centrali.

Teraz tylko ile może kosztować?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Tylko po co ten pilot? Spokojnie wystarczy zwykłe, ręczne sterowanie przy centrali.


No właśnie tym pilotem sterujesz wydajnoscią , bo na samej lunie nie ma żadnego regulatora obrotów . Bez pilota możesz ją jedynie włączyć na cały gwizdek lub wyłączyć na zero .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

No właśnie tym pilotem sterujesz wydajnoscią , bo na samej lunie nie ma żadnego regulatora obrotów . Bez pilota możesz ją jedynie włączyć na cały gwizdek lub wyłączyć na zero .


OK.
Czyli fabrycznie nie ma żadnego sterowania.

Tutaj pisałeś, że masz Lunę.
Jak się sprawuje? Nie ma problemów? Jaka jest w rzeczywistości ta styropianowa obudowa? Nie za delikatna?

Jaką masz instalację?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
a czego można się spodziewać po centrali za 1300zl? Żeby to było oszczędniejsze w poborze prądu, to sam bym sobie ją zafundował bo cena jest naprawdę rewelacyjna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

OK.
Czyli fabrycznie nie ma żadnego sterowania.

Tutaj pisałeś, że masz Lunę.
Jak się sprawuje? Nie ma problemów? Jaka jest w rzeczywistości ta styropianowa obudowa? Nie za delikatna?

Jaką masz instalację?


Ten pilot zdalnego sterowania jest dedykowany właśnie do Luny (chyba) tak gdzieś czytałem . Patrząc z perspektywy czasu dla mnie jest on nieodzownym elementem wyposażenia , też dlatego że ja często gęsto ją wyłączam i załączam . No więc mam bez latania do kotłowni . Sprawuje się dobrze , problemów nie wystąpiły ( 3 miesiące użytkowania) . Obudowa ciulata , będzie trochę kłopotu gdy za jakiś czas trzeba będzie np. wymyć wymiennik . Generalnie obudowa nie nadaje się do częstego otwierania bo to zwykły twardszy styropian . Poza tym wloty musiałem uszczelnić silikonem , więc przy otwieraniu to rozetnę . W sumie tak naprawdę to żaden wielki kłopot ; po rozebraniu znowu się zaklei .
O mojej instalacji pisałem tu :
https://forum.budujemydom.pl/Wykorzystanie-...wni-t12768.html
Cytat

a czego można się spodziewać po centrali za 1300zl? Żeby to było oszczędniejsze w poborze prądu, to sam bym sobie ją zafundował bo cena jest naprawdę rewelacyjna.


maksymalny pobór to 120 W - czy to tak dużo ? Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1) Nie , bo to nie są żadne filtry lecz takie gąbki bardzo rzadkie . W zasadzie to można je usunąć ( mniejsze opory ) .
2)Teraz trochę tak ale bardzo mało . Myślę że po wymianie tego alufleksa na termofleksa będzie tego kondensatu więcej (większa róznica temperatur na wymienniku) . Wiesz zawsze myślałem że woda wykrapla się z powietrza wciąganego do domu , ale wychodzi na to że z usuwanego .
3)Tak , plastikowy . Przy pierwszym czyszczeniu wymiennika chyba wymienię na alu . Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

1) Nie , bo to nie są żadne filtry lecz takie gąbki bardzo rzadkie . W zasadzie to można je usunąć ( mniejsze opory ) .
2)Teraz trochę tak ale bardzo mało . Myślę że po wymianie tego alufleksa na termofleksa będzie tego kondensatu więcej (większa róznica temperatur na wymienniku) . Wiesz zawsze myślałem że woda wykrapla się z powietrza wciąganego do domu , ale wychodzi na to że z usuwanego .
3)Tak , plastikowy . Przy pierwszym czyszczeniu wymiennika chyba wymienię na alu .



A na powierzchnie mieszkalną około 350m2 taka luna się nada .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

...
Wiesz zawsze myślałem że woda wykrapla się z powietrza wciąganego do domu , ale wychodzi na to że z usuwanego .
...


Wykrapla się z cieplejszego powietrza. Przekroczony punkt rosy. W zimę jest to powietrze wywiewane

Cytat

...
3)Tak , plastikowy . Przy pierwszym czyszczeniu wymiennika chyba wymienię na alu .


Opłaca się wymieniać? Będą jakieś zauważalne różnice?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Opłaca się wymieniać? Będą jakieś zauważalne różnice?


Z opini forumowych (chyba nie wszystkich ) wynika że plastik jest nie teges . Mnie przedstawiciel Dospela zapewniał że jest lepszy niż alu bo ma 95% sprawność i takie tam o technologii z NASA , tudzież podobne bajery . Jaka jest prawda ? . Zdrowy rozsądek podpowiada że metal ma lepsze przewodnictwo ciepła , ale z kolei alu ( o czym też wspominał przedstawiciel) ulega starzeniu . Widzę że właśnie chyba dlatego hatex robi swoje wymienniki alu w powłoce plastikowej . W sumie wymiennik nie jest aż tak drogi więc chyba go wymienię , jednak jeszcze zobaczę co będzie po pewnej modernizacji instalacji .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Z opini forumowych (chyba nie wszystkich ) wynika że plastik jest nie teges . Mnie przedstawiciel Dospela zapewniał że jest lepszy niż alu bo ma 95% sprawność i takie tam o technologii z NASA , tudzież podobne bajery . Jaka jest prawda ? . Zdrowy rozsądek podpowiada że metal ma lepsze przewodnictwo ciepła , ale z kolei alu ( o czym też wspominał przedstawiciel) ulega starzeniu . Widzę że właśnie chyba dlatego hatex robi swoje wymienniki alu w powłoce plastikowej . W sumie wymiennik nie jest aż tak drogi więc chyba go wymienię , jednak jeszcze zobaczę co będzie po pewnej modernizacji instalacji .


aluminium lepiej przewodzi, dlatego by uzyskać identyczna sprawność na plastiku - wymiennik posiada 4-5 razy więcej lameli, co zwiększa opory! Co do NASA! Faktycznie technologia jest z NASA... ale w statkach kosmicznych walczy się o każdy gram!!! więc decyduje waga wymiennika!!! Nie mylmy więc pojęć. Nie wszystko co ważne w kosmosie musi być na ziemi, czy wymiennik waży 10 czy 2 kg tu zupełnie jest bez znaczenia.
Nie jest też prawdą, że trwałość aluminium jest w wymiennikach jest niższa niż plastiku. Ponieważ montujemy 20 lat … to mogę zapewnić, że po 15-20 latach Alu jest jak nowe, a plastiki…

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
No właśnie , posługują się takimi chwytliwymi nazwami jak NASA , a faktycznie to robienie ludzi w bambuko .
Panie T. B. , tak przy okazji , jaki wymiennik alu będzie pasował do tej Luny ? . To chyba gdzieś było , ale nie mogę znaleźć .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

No właśnie , posługują się takimi chwytliwymi nazwami jak NASA , a faktycznie to robienie ludzi w bambuko .
Panie T. B. , tak przy okazji , jaki wymiennik alu będzie pasował do tej Luny ? . To chyba gdzieś było , ale nie mogę znaleźć .


HEATEX wymiennik typu L artykuł nr 36832 N/A
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

HEATEX wymiennik typu L artykuł nr 36832 N/A




Na powierzchnie mieszkalną około 350m2 jakiś system wentylacyjny z rekuperatorkiem nisko szumowy ktoś poleci ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Na taka powierzchnię to ja bym użył 2 reku. U mnie przy takiej wielkości wymyśliłem 2xluna lub 2xreku made by T.B.
Szumy to pikuś bo i tak go będziesz miał schowanego. Bardzo istotny jest pobór energii bo reku przecież działa non stop.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Z dobrych... optimal 600 flexit 7, rego 500VE ...sentinel B... selen 500.


Rozmawiałem dziś z berlufem, na temat plastikowych wymienników ( większe opory by uzyskać identyczną sprawność)otóż przygotowywali oni do tego swoje centrale wcześniej... luna - ma na maksie 180m3/h więc opory nie mają praktycznego znaczenia - natomiast w optimalach i selenach dano drugi wymiennik równolegle - zmniejsza to znacznie opór podnosząc sprawność.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla
-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?
-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla
-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?
-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC?



pic na wode

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla
-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?
-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC?


To zależy.
Przy braku operowania słońca przez okna, odpowiednim zaizolowaniu domu, centrali o odpowiednim wydatku i dobrze wykonanym GWC ( odpowiednia moc) temperatury te są możliwe do osiągnięcia.
Ale przy dłuższym okresie utrzymywania się wysokich temperatur dobrze zaprojektowane i wykonane GWC jest wstanie zapewnić temperaturę wewnątrz niższą o około 6-8K.
Takie różnica już wystarcza do osiągnięcia komfortu bytowego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla
-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?
-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC?


Może najpierw dane
- temperatura gwc na 1,5 m gł. w upały to 13-15 st.C
- 100m3/h powietrza schłodzonego o 15 st. ( np. z 30 na 15 ) odpowiada mocy chłodniczej 0,6kW
- najmniejsze "splity" do pokojów mają 2 kW.

Teraz jeżeli dom ma ekonomiczną i sensowną izolację (( minimum 0.1W/m2 ściana i 0.08 dach) - gwc może być odczuwalny
jeżeli dom jest źle izolowany - odczuwalność będzie "pic na wodę" jak słusznie zauważono.

Trzeba jeszcze dodać, że te 0,6kW jest przy 30 st.C czyli raczej w dzień - kto wtedy siedzi w domu przy pozamykanych oknach? W nocy temperatura na zewnątrz spada- więc i moc chłodnicza gwc również.


Co do klimy... dobry cichy inwerter ( kiedyś bardzo drogi i nie tak sprawny) dziś kosztuje 3500 z montażem i z 0.5kW "daje" 2,5... Tak więc należy przeanalizować czy warto inwestować w centralę 600m3/h + GWC -
Z moich analiz wynika, że nie- Kolejna kwestia mniej ekonomiczna to - komfort - przy splicie mamy automatykę (termostat) i możemy chłodzić te pomieszczenia na których nam faktycznie zależy... przy gwc - rozproszone jest to siłą rzeczy po całym domu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Co do klimy... dobry cichy inwerter ( kiedyś bardzo drogi i nie tak sprawny) dziś kosztuje 3500 z montażem i z 0.5kW "daje" 2,5... Tak więc należy przeanalizować czy warto inwestować w centralę 600m3/h + GWC -
Z moich analiz wynika, że nie- Kolejna kwestia mniej ekonomiczna to - komfort - przy splicie mamy automatykę (termostat) i możemy chłodzić te pomieszczenia na których nam faktycznie zależy... przy gwc - rozproszone jest to siłą rzeczy po całym domu.



Trochę zimnej wody.
Oczekiwany COP na poziomie 5 jest w sferze marzeń – realnie osiąga się COP trochę powyżej 3.
To jest w zasadzie pompa ciepła powietrze/powietrze. Sprawność zależy od różnicy temperatur i może być tak, że COP zbliżony będzie do 1.
Osiągnięcie średniorocznego COP na poziomie ponad 3 jest nie lada wyczynem – przyjmuje się (do obliczeń) sprawność (COP) 2,5 – 2,7.

Druga sprawa, to jednostka zewnętrzna. W podanej cenie kupimy mały „klimatyzator” (dla powierzchni około 20m2) składający się z jednostki zewnętrznej i jednostki wewnętrznej.
Przy kilku („klimatyzowanych”) oddzielnych pomieszczeniach musimy zainstalować kilka takich klimatyzatorów z kilkoma jednostkami zewnętrznymi ( umieszczonymi na elewacji budynku, z reguły w najbliższej odległości od jednostki wewnętrznej + odprowadzenie skroplin) – oczywiście możliwe jest zasilanie jedną jednostką zewnętrzną kilku jednostek wewnętrznych, ale nie jest to rozwiązanie ani tanie, ani tak proste – i raczej będzie to podpadało pod „centralne zasilanie” jednostek wewnętrznych.

Nie znaczy to jednak, że jest to rozwiązanie złe – nie mniej jednak warto rozważyć wszystkie za i przeciw w porównaniu do GWC.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Może najpierw dane
- temperatura gwc na 1,5 m gł. w upały to 13-15 st.C
- 100m3/h powietrza schłodzonego o 15 st. ( np. z 30 na 15 ) odpowiada mocy chłodniczej 0,6kW
- najmniejsze "splity" do pokojów mają 2 kW.

Teraz jeżeli dom ma ekonomiczną i sensowną izolację (( minimum 0.1W/m2 ściana i 0.08 dach) - gwc może być odczuwalny
jeżeli dom jest źle izolowany - odczuwalność będzie "pic na wodę" jak słusznie zauważono.

Trzeba jeszcze dodać, że te 0,6kW jest przy 30 st.C czyli raczej w dzień - kto wtedy siedzi w domu przy pozamykanych oknach? W nocy temperatura na zewnątrz spada- więc i moc chłodnicza gwc również.


Co do klimy... dobry cichy inwerter ( kiedyś bardzo drogi i nie tak sprawny) dziś kosztuje 3500 z montażem i z 0.5kW "daje" 2,5... Tak więc należy przeanalizować czy warto inwestować w centralę 600m3/h + GWC -
Z moich analiz wynika, że nie- Kolejna kwestia mniej ekonomiczna to - komfort - przy splicie mamy automatykę (termostat) i możemy chłodzić te pomieszczenia na których nam faktycznie zależy... przy gwc - rozproszone jest to siłą rzeczy po całym domu.


Odpowiedź człowieka wsadzonego w sztywne ramki, ale po kolei:

Ochłodzenie 100m3 powietrza rzeczywiście wymaga dostarczenia energii powyżej 0,5kWh, ale nie ma to nic wspólnego z mocą (0,6kW) o której pan pisze
To zupełnie inne jednostki, choć obie na "k"
Poza tym w GWC jest ciągły przepływ powietrza, więc moc samego GWC mysi być znacznie większa, żeby w jednostce czasu przekazać te 0,5-0,6kW mocy chłodniczej 100m3.

Druga sprawa nie wyobrażam sobie przewietrzania, schładzania domu strugą powietrza o wydajności 100m3.
W takim przypadku WM pracuje ze znacznie większą wydajnością (300-400m3), a więc ilość tych "kilowatów" które niesie ze sobą powietrze nawiewane jest znacznie większa.
Może nie będzie to jakaś oszałamiająca wartość, ale pozyskana za darmo, okupiona tylko kilku watowym zwiększonym poborem prądu wentylatorów.

W dobrze izolowanym domu zapotrzebowanie na ciepło i chłód nie jest duże, przy spełnieniu warunku uniemożliwienia grzania pasywnego latem przez słońce, i wydajność chłodnicza jednostki wewnętrznej klimatyzatora może pokryć znacznie większą powierzchnie niż katalogowo, ale dla domu dalej to nie wystarczy.
Szczególnie przy rozdzieleniu na strefy dzienną i nocna będzie potrzebne będzie zastosowanie co najmniej dwóch jednostek wewnętrznych.
A układu Multisplit już takie "bajecznie" tanie nie są.
No koniec, GWC można (da się) wykonać za kwotę przytoczona przez pana na zakup klimy (COP około= 3), a GWC może osiągnąć COP= 50 przy schładzaniu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ochłodzenie 100m3 powietrza rzeczywiście wymaga dostarczenia energii powyżej 0,5kWh, ale nie ma to nic wspólnego z mocą (0,6kW) o której pan pisze

Proszę się przestać wygłupiać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...