Skocz do zawartości

Przycinanie drzewek, jak to się robi?


Sławomir

Recommended Posts

Napisano
Jak profesjonalnie przyciąć drzewka na wiosnę, żeby owocowały.
Sa to wiśnie, jabłonie, śliwy. Drzewka dwuetnie, czteroletnie, siedminoletnie.
Może ktoś ma jakieś rysuki, byłbym wdzięczny.

Sławek
Napisano
Posadzone, młode drzewka wymagają przycięcia. Drzewa posadzone jesienią- jednoroczne, wymagają pierwszego cięcia wiosną, przed rozwojem pąków. Sposób cięcia uzależniony jest od gatunku drzewa, kształtu korony, oraz grubości pnia. Wyróżnia się kilka typów koron, jednak do najbardziej popularnych należą korony koliste i szpalerowe.
Ciecie należy przeprowadzać w bezwietrzne dni. Zastosowanie ostrego narzędzia ( sekatora, piłki) jest połową sukcesu. Należy pamiętać, by nie stosować do tego zabiegu takich narzędzi jak siekiera. Cięcia należy dokonywać bardzo ostrożnie, by nie dopuścić w okolicach ran żadnych odarć. Cięć należy dokonywać nad „oczkiem" (pąkiem) – zapewni to prawidłowy rozwój pędów na wiosnę. Prawidłowe cięcie wykonuje się ukośnie około 5cm nad oczkiem sekatorem skierowanym na zewnątrz rośliny. Ukośne cięcie umożliwi swobodne spływanie wód deszczowych po gałęziach drzewa a odpowiednio skierowany sekator umożliwi wyrośnięcie nowej gałęzi na zewnątrz, nie zaś w środek korony.
Cięcia prześwietlające mają na celu zapewnienie równomiernego dostępu światła do wszystkich pędów drzewa. Cięcie należy rozpocząć od usunięcia wszelkich starych i chorych gałęzi. Kolejnym ruchem jest wycięcie niepotrzebnych gałęzi szkieletowych, które wyrastających w środek korony lub nachodzą na siebie czy rosną pionowo i uniemożliwiają prawidłowy rozwój. Gałęzie o znacznie grubszym obwodzie obcina się w miejscu zwanym obrączką. Chcąc dokonać tego zabiegu prawidłowo należy podpiłować gałąź od dołu, by uniknąć oderwania się kory i tym samym poważnego naruszenia drzewa. Przy cięciu należy również podtrzymać konar, by sam nie załamał się pod własnym ciężarem i nie uszkodził drzewa. Zazwyczaj wycina się ok. 20 - 30% gałęzi i młodych pędów.
Po cięciu należy zabezpieczyć rany smarując jej powierzchnię maścią ogrodniczą, balsamem np. Dedromal lub preparatem zwanym niekiedy sztuczną korą (Lac Balsam, Eco Balsam). Należy wystrzegać się zabezpieczania ran za pomocą farb emulsyjnych czy lakierów. Prawidłowo wykonanie cięcie pozostawia ranę., która bardzo łatwo się zabliźnia- na brzegach pojawia się w postaci wałka tzw. Tkanka przyranna. Najbardziej prawidłowym kształtem rany jest owal.
Młode, szybko rosnące pionowo pędy tzw, wilki należy usuwać najlepiej latem- od końca czerwca do sierpnia. W czerwcu można takie gałęzie po prostu wyrywać, gdyż są one bardzo młode i nie spowodują uszkodzeń drzewa. Z reguły usuwa się około 90% wilków. Zostawia się pędy słabe jako rezerwę dla odnowienia korony.
  • 1 rok temu...
Napisano
witam
drzewek się nie przycina tylko prowadzi, zależy od podkładki i gatunku, ze zdjęć nie można zrobić tego profesjonalnie. Należy zaopatrzyć się w podręcznik sadowniczy. pozdr
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Mój wujek ma szkółkę drzewek owocowych - i pamiętam jak często mówił, że obcinali "dziki" tzn. dzikie, niepotrzebne gałązki, na których nie będzie owoców.
  • 5 lata temu...
Napisano
Cytat

Dowolnie. I tak odrośnie.




Dowolnie to ścinają pracownicy gminni , efekty widać każdej wiosny a z prawidłowym cięciem mało ma to wspólnego.
Napisano
Cytat

Dowolnie to ścinają pracownicy gminni , efekty widać każdej wiosny a z prawidłowym cięciem mało ma to wspólnego.




Sorry, a jaką to akację chcesz ciąć prawidłowo? Ten chwast?
Napisano
Cytat

Sorry, a jaką to akację chcesz ciąć prawidłowo? Ten chwast?



Robinia akacjowa jest drzewem nektarodajnym, więc różnie ją postrzegamy.
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
"Akacja" - prawidłowa nazwa robinia lub grochodrzew po cięciu będzie wypuszczać odrosty korzeniowe.

Najlepiej wyciąć, jesli przeszkadza i posadzić mniejszy gatunek (jeśli nadal chce się mieć robinię) - robinię Małgorzaty (Robinia ×margaretta) , włochatą (Robinia hispida), robinię akacjową "Frisia".

Robinia akacjowa po cięciu szybko się starzeje i próchnieje. Może potem stanowić zagrożenie dla domu czy przechodniów.
Stąd moja rada.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...