adam_mk Napisano 3 sierpnia 2010 Autor Udostępnij #51 Napisano 3 sierpnia 2010 Widzisz....Tylko problem olbrzymi jest w tym, że dobrze zrobione GWC ma opory przepływu równe ZERO!!!No i teraz kłopot! - poradzi sobie czy nie? Adam M. Link do komentarza
jimt Napisano 4 sierpnia 2010 Udostępnij #52 Napisano 4 sierpnia 2010 ps. czytam o twoim perlito/piano/betonie wykorzystywanym na stropy. Może jakiś mały podręcznik ze swoimi pomysłami wydasz? Zamawiam pierwszy egzemplarz z podpisem autora. Link do komentarza
adam_mk Napisano 4 sierpnia 2010 Autor Udostępnij #53 Napisano 4 sierpnia 2010 Ten rok jest popieprzony dla budowlańców.Wszystko idzie nie tak... Chyba w zimowe wieczory dopiero coś napiszę... Na razie albo czekam albo się spieszę z robotą...Adam M. Link do komentarza
vega1 Napisano 4 sierpnia 2010 Udostępnij #54 Napisano 4 sierpnia 2010 ostatnio z nawału pracy, miałem dużo czasu do myślenia. Przyszło mi coś do głowy. Skoro mam idealne warunki do GWC glikolowego, to czy nie można go wykorzystać do pompy ciepła? Chodzi mi o np. pompę do CWU w której przepływ powietrza wynosi max 450m3/h. Weźmy np. tą pompę:http://www.hewalex.pl/pl/oferta?page=shop....;category_id=27tyle tylko że jej wlot i wylot łączymy w jedną rurę. Przy zamkniętym obiegu powietrza, to powietrze schłodziło by się bardzo szybko i pompa pewnie by zamarzła. Ale gdyby ta rura była wykonana jako wymiennik dla GWC? Czyli spiralnie zwinięte "x" metrów rurki miedzianej, dodatkowo poklejonej/polutowanej żeby szczelin nie było. Trzeba by ją tak zwijać, aby średnica przelotu wynosiła w środku około 20 cm. W rurze płynął by glikol, który oddawał by ciepło z ziemi do powietrza pędzącego w obiegu takiej pompy. Ma szanse wydolić? Konkretnie czy utrzyma powietrze powyżej 0°C? Link do komentarza
adam_mk Napisano 4 sierpnia 2010 Autor Udostępnij #55 Napisano 4 sierpnia 2010 Jak już się taką pompę ma, to rozumiem, że robi się jakieś kroki, aby się w mrozy nie nudziła...GWC wodny to nic innego jak dolne źródło pompy ciepła.Trzeba by go przewymiarować odpowiednio...Czyli zrobić to zgodnie ze sztuka (i w obiegowym koszcie, niestety).Wtedy ziemia odda ciepełko do glikolu. Glikol do powietrza. Powietrze do czynnika chłodniczego, czynnik chłodniczy znów do powietrza....A za napęd tego dość długiego procesu trzeba zapłacić....Jak się policzy sprawności i dynamikę tych przemian to się okaże, że nie w każdym miejscu chce to działać sprawnie...Można...Wszystko można...Ile z tego będzie?Adam M. Link do komentarza
Draagon Napisano 4 sierpnia 2010 Udostępnij #56 Napisano 4 sierpnia 2010 Ja u siebie bym wkopał w glinę na torfowisku, dodatkowo bym zwalił na to ziemie z fundamentów i ze stawu więc miałbym tak ok 3,5-4m rurę zakopaną.Tylko jak by to musiała być rura ?I jak wymusić nawiew do budynku ? Wentylator przy czerpni zamontować ?? Link do komentarza
adam_mk Napisano 4 sierpnia 2010 Autor Udostępnij #57 Napisano 4 sierpnia 2010 Cytat I jak wymusić nawiew do budynku ? Wentylator przy czerpni zamontować ?? Rozwiń A umiesz zrobić to inaczej?Tu siła woli nie wystarczy...Adam M. Link do komentarza
Draagon Napisano 4 sierpnia 2010 Udostępnij #58 Napisano 4 sierpnia 2010 (edytowany) Cytat A umiesz zrobić to inaczej?Tu siła woli nie wystarczy...Adam M. Rozwiń Nie chcę rekuperatora montować - a jak wentylator to jaki ? Model bym poprosił przykładowyhttp://www.wentylacyjny.pl/399-3-3.htmtu są cenniki - ale nie wiem czego szukać Edytowano 4 sierpnia 2010 przez Draagon (zobacz historię edycji) Link do komentarza
adam_mk Napisano 5 sierpnia 2010 Autor Udostępnij #59 Napisano 5 sierpnia 2010 Cytat Nie chcę rekuperatora montować - a jak wentylator to jaki ? Model bym poprosił przykładowyhttp://www.wentylacyjny.pl/399-3-3.htmtu są cenniki - ale nie wiem czego szukać Rozwiń R3G 220 AD 11-02 od Papsta mi się dobrze sprawdza...Ale...Jak nie wiesz co budujesz - to po co budujesz?Poczytałbyś od początku o wentylacji...Łatwo tu coś spiepszyć, jak się nie rozumie zależności...Adam M. Link do komentarza
autorushd Napisano 21 lipca 2011 Udostępnij #60 Napisano 21 lipca 2011 I jak panowie, ktoś zrobił? Wątek jest z tamtego roku. Link do komentarza
reamer Napisano 25 września 2012 Udostępnij #61 Napisano 25 września 2012 Witam,Z perspektywy czasu - jak się sprawuje ten GieWuC ? Na jaką kubaturę był przygotowany ? Przymierzam się do takiego - proszę o dane jeśli posiadasz.Na forum muratora komuś wychodziło z ceramicznego ok. 5 stopni ale parametrów doszukać się nie mogęDzięki z góry Cytat Relacji ciąg dalszy tyle, ze... to już historia! Było kolejno tak:Z pomiarami trzeba zaczekać na upał lub... mrozy! To co za oknem to katastrofa jakaś...Adam M. Rozwiń Link do komentarza
adam_mk Napisano 26 września 2012 Autor Udostępnij #62 Napisano 26 września 2012 Na oko i termometr - dobrze, ale jeszcze nie mieszkają (w tym konkretnym miejscu).To, co wspominasz, to jakieś miejsce święte.Mało było zimą i mało latem (pewnie północny stok - mało nasłoneczniony).Było dyskutowane.Inne, jakie znam - działają dobrze.Jest nawet wątek na Muratorze.Adam M. Link do komentarza
MrTomo Napisano 11 listopada 2013 Udostępnij #63 Napisano 11 listopada 2013 Możesz coś więcej szczegółów o układzie TICHELMANNA?Jakiej średnicy rury (czy jednakowe średnice wszystkich rur?), po ile metrów, w jakich odstępach? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 12 listopada 2013 Udostępnij #64 Napisano 12 listopada 2013 Parafrazując słynne stwierdzenie - układ Tichelmanna jaki jest każdy widzi. Co do reszty pytań to trudno tak od czapy powiedzieć tyle i tyle tego i owego.Do czego ma służyć ułożenie rurociągu w tym układzie mogę się domyślać... zapewne masz na myśli GWC rurowe.Ale dla jakich warunków pracy ma zostać stworzony, jakiej ma być mocy, jaką ilość powietrza ma "obsługiwać"?... tego się domyśleć nie da.Dawaj więcej danych to pomyślimy co się da zrobić Link do komentarza
MrTomo Napisano 12 listopada 2013 Udostępnij #65 Napisano 12 listopada 2013 JaniPrzygarnąłem reku koss 1000 ECEDane:Wymiennik : PET-96%Strumień objętości powietrza [m3/h]: 50 - 350Spręż dyspozycyjny [Pa]: 370 - 120Moc nagrzewnicy wtórnej (elektryczna / wodna) [kW]: 2,0 / 4,17Strumień wody w nagrzewnicy [m3/h]: 0,2Min. wymagana temperatura wody (wlot / wylot) [oC]: + 60 / +45Elektroniczny termostat 1. stopniowyKubatura domu to 570m3 (z projektu)W tej chwili będę robił czerpnię bezpośrednio z zewnątrz (rura fi 200)Do reku wejścia/wyjścia fi 150.W planie podłączenie kanalizacji więc przy okazji wykopów chciałbym położyć GWC rurowe - jak słusznie zauważyłeś.Nie chcę jednak ryć 50 metrów ogrodu, dlatego pytanie o ten układ Tichelmanna. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 12 listopada 2013 Udostępnij #66 Napisano 12 listopada 2013 Maksymalna wydajność centrali to w przybliżeniu 0,6 kubatury budynku.Dla schładzania latem domu szału nie ma, ale też żadnej tragedii.Dla pracy ciągłej potrzebujesz wymiennik o mocy około 2,5kW, co w przypadku rurowca przekłada się właśnie na około 50mb rury fi 200 dla gruntów o średniej wilgotności.Pomijając odpowiednią wielkość działki dla tak długiego odcinka, różnica poziomów dla przeciwległych końców będzie wynoś około 1 metra.Dla warunków zimowych GWC mógłby być krótszy nawet o około 25-30%, ale chyba nie tylko o to chodzi żeby wykorzystywać go do wstępnego podgrzewania powietrza nawiewanego przy ograniczonej wydajności do 100-250m3/hTichelmann pozwoli Ci skrócić tą rurę, ale zmniejszenia objętości gruntu biorącego czynny udział w wymianie ciepła nie przeskoczysz. Mając stała wysokość złoża będzie potrzeba ingerencji w pozostałe wymiary (długość/szerokość).Ile masz tych m2 powierzchni możliwych do wykorzystania... w jakich proporcjach przy założeniu że odległość między poszczególnymi nitkami powinna wynosić 0,8m (1m licząc w osi rury)?Przy maksymalnej wydajności centrali prędkość strugi powietrza w kanale fi 200 będzie wynosić około 3m/s co przełoży się na około 40Pa oporów własnych rurowca 50mb.Musisz tą/taką wartość uwzględnić przy projektowaniu kanałów nawiewnych (120Pa spręż dyspozycyjny dla wydajności 350m3/h).Oczywiście wraz ze spadkiem wydajności centrali dostępny spręż dyspozycyjny będzie wyższy. 1 Link do komentarza
MrTomo Napisano 12 listopada 2013 Udostępnij #67 Napisano 12 listopada 2013 Hm, widzę, że prościej będzie mi chyba zrobić takie U 25m w jedną i drugą stronę... Pytanie, czy w ogóle warto? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 12 listopada 2013 Udostępnij #68 Napisano 12 listopada 2013 Tego się po Tobie nie spodziewałem że tak szybko wymiękniesz Link do komentarza
MrTomo Napisano 12 listopada 2013 Udostępnij #69 Napisano 12 listopada 2013 Sam się tego nie spodziewałem Masz reku? Masz GWC?Bo zrobić można, jak większość rzeczy samodzielnie więc i urobić się trzeba a i wydać kasy na rury.Pytam o opłacalność inwestycji.Czy warto ogrzać powietrze wejściowe z powiedzmy o te kilkanaście stopni.Hm - jakby to powiedzieć - Ile jestem w stanie odzyskać z GWC a ile z tego wyleci do wyrzutni?Ile energii więcej zużyję z powodu GWC. Taki bilans opłacalności?Do dyspozycji mam teren powiedzmy 4x25m lub 60m w linii prostej Link do komentarza
Jani_63 Napisano 12 listopada 2013 Udostępnij #70 Napisano 12 listopada 2013 Wiesz, co do opłacalności GWC to zdania są podzielone.Przy czym GWC "firmowe" raczej nie ma szans się zamortyzować.Takie własnymi łapkami zrobione... to już inna sprawa. Osobiście jestem zwolennikiem GWC ze względu na to co może zaoferować całorocznie (zima/lato) bo to rozwiązanie znacznie poprawia komfort. A z komfortem jak jest to wszyscy wiemy... nie zawsze da się przeliczyć fizycznie tylko na złotówki Dobrze zaprojektowane z oporami własnymi na poziomie jakie wcześniej podałem praktycznie nie wpłynie na wzrost kosztów energii potrzebniej do pędzenia WM, która to już sama budzi kontrowersje jeśli idzie o "opłacalność".Zaawansowane centrale, wyposażone w zaawansowana elektroniką rodzą sobie całkiem nieźle z samorozmrażaniem.W innym przypadku bywa różnie.Świadomość że układ nigdy niestanie nawet jak przymrozi niemiłosiernie może być bezcenna.To samo się tyczy możliwości znacznego spowolnienia nagrzewania się wnętrza, tudzież możliwość zdecydowanie łatwiejszego schłodzenia kiedy temperatury zewnętrzne utrzymują się na poziomie 25oC nawet nocą.W tym i zeszłym roku parę takich dni (nocy) było, a wtedy, mimo że to tylko parę dni, koszty z przed paru/nastu miesięcy schodzą na plan dalszy.Przynajmniej ja tak rozumuję, choć znam ludzi którzy np. kupują auto z klimą (bo tak się należy) ale później z niej nie korzystają bo o 10% wzrasta zużycie paliwa Sam musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy chcesz to mieć, czy nie.PSW ładnej misce nawet psu żarcie lepiej smakuje Link do komentarza
Gość adiqq Napisano 13 listopada 2013 Udostępnij #71 Napisano 13 listopada 2013 wtrącę się w dyskusję...ja GWC planowałem od samego początku, glikolowe - żeby nie powiększać oporów przepływu i dodatkowo grunt mam dobry. Błędem było, że nie zakopałem rur od razu przy robieniu DZ - mimo że miejsce zostawiłem. Minęło trochę czasu, reku nie zamarzł przez ostatnie 3 zimy (Brink Renovent HR 4000 nie wiem kiedy się za to wezmę...lenistwo mnie wzięło...Kopać się nie chce, tym bardziej że to będzie blisko rur z DZ.....no i na teraz nie wiem czy w ogóle sie za to wezmę...bo latem jak słońce przypiecze, to jest trochę za ciepło, to nie sądzę żeby GWC przyniosło drastyczną poprawe.... Link do komentarza
Jani_63 Napisano 13 listopada 2013 Udostępnij #72 Napisano 13 listopada 2013 (edytowany) Adiqq Ty nic kop... niech Ci w spokoju rośnie.Podłącz DZ do nagrzewnicy/chłodnicy by-passem na wlocie/czerpni i masz gotowego glikolowca na lato jak znalazł.I to o takiej mocy (warunek odpowiednia chłodnica) że temperatura nawiewu będzie ~równa temperaturze gruntu. Edytowano 13 listopada 2013 przez Jani_63 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość adiqq Napisano 13 listopada 2013 Udostępnij #73 Napisano 13 listopada 2013 też o tym już myślałem....tylko kombinuję żeby to dodatkowo sprzęgnąć z chłodzeniem pasywnym....a latem moje DZ nagrzewa się nawet powyżej 20C - co może być trochę dużo jak na chłodzenie... Link do komentarza
Jani_63 Napisano 13 listopada 2013 Udostępnij #74 Napisano 13 listopada 2013 Tak wysoka temperatura DZ jest aż niewiarygodna.Co do chłodzenia pasywnego w przypadku podłogówki to osobiście jestem sceptycznie nastawiony.Obniżanie temperatury podłogi dojść słabo przełoży się na obniżenie temperatury pomieszczenia.Chłód będzie się utrzymywał przy podłodze i bez wymuszonego zawirowania powietrza (np. wentylatorem) słabo będzie się mieszał z ciepłym powietrzem w wyższych partiach pomieszczenia. Link do komentarza
MrTomo Napisano 14 listopada 2013 Udostępnij #75 Napisano 14 listopada 2013 Jani_63 dzięki za rzeczowe odpowiedzi. Zgłębię jeszcze temat i zastanowię się nad tym. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 14 listopada 2013 Udostępnij #76 Napisano 14 listopada 2013 Ależ proszę. Wiesz, jeden mag wszystkowiedzący twierdzi że do Twojego domu wystarczy 7-10mb rury fi200mm, ale pytany przez forumowiczów o konkretne przykłady dobrze działającego GWC wykonanego w/g jego wyliczeń zasłania się jak zwykle ustawą o ochronie danych osobowych.Więc jak widzisz koszty materiału można znacznie ograniczyć ... ale tylko w/g jednego człowieka w Polsce Link do komentarza
MrTomo Napisano 14 listopada 2013 Udostępnij #77 Napisano 14 listopada 2013 Cytat Ależ proszę. Wiesz, jeden mag wszystkowiedzący twierdzi że do Twojego domu wystarczy 7-10mb rury fi200mm, ale pytany przez forumowiczów o konkretne przykłady dobrze działającego GWC wykonanego w/g jego wyliczeń zasłania się jak zwykle ustawą o ochronie danych osobowych.Więc jak widzisz koszty materiału można znacznie ograniczyć ... ale tylko w/g jednego człowieka w Polsce Rozwiń A czy przypadkiem ten mag to człowiek o inicjałach TB? Link do komentarza
bajbaga Napisano 15 listopada 2013 Udostępnij #79 Napisano 15 listopada 2013 Jako uzupełnienie.Istniał (istnieje) jeszcze jeden sposób wykonania GWC rurowego - układ grzebieniowy (nie mylić z "nowym" rurowo-żwirowym).Istotną wadą takiego układu jest ilość czerpni powietrza, które posiada.Ale kompromisem może być "grzebień" z dwoma, trzema "zębami" Link do komentarza
MrTomo Napisano 16 listopada 2013 Udostępnij #80 Napisano 16 listopada 2013 (edytowany) Znacie jakiś dobry poradnik jak wykonać taki GWC?Wykop 25 metrów to nie problem. Powiedzmy, że zrobię wykop 25 metrów o szerokości 1,5m. Zmieszczę tam 50m rury fi 200 w kształt U, starając się o to, by łuki nie były 90 stopniowe.Jak wykonać taki rurociąg: - jakie spadki i w którym kierunku- czy jest potrzebne jakieś odwodnienie? (np. gdybym w celu czyszczenia chciał przepłukać te rury)Czy jeszcze jakieś inne wymogi?Ktoś mi wyjaśni o co tu chodzi?gwc_z_googli Edytowano 16 listopada 2013 przez MrTomo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
MrTomo Napisano 16 listopada 2013 Udostępnij #81 Napisano 16 listopada 2013 Znalazłem też coś takiego:po-co-ci-gwc Link do komentarza
Gość adiqq Napisano 16 listopada 2013 Udostępnij #82 Napisano 16 listopada 2013 Cytat Tak wysoka temperatura DZ jest aż niewiarygodna.Co do chłodzenia pasywnego w przypadku podłogówki to osobiście jestem sceptycznie nastawiony.Obniżanie temperatury podłogi dojść słabo przełoży się na obniżenie temperatury pomieszczenia.Chłód będzie się utrzymywał przy podłodze i bez wymuszonego zawirowania powietrza (np. wentylatorem) słabo będzie się mieszał z ciepłym powietrzem w wyższych partiach pomieszczenia. Rozwiń no jest wysoka, co ja na to poradzę na pewno wykorzystam DZ do chłodzenia latem - czy zima także będę wykorzystywać - pewnie będe robić testy....przez 3 zimy najniżej miałem około +2C pod koniec okresu grzewczego, pytanie jaka by była różnica, gdyby zimą także było GWC było włączone.... Link do komentarza
Jani_63 Napisano 16 listopada 2013 Udostępnij #83 Napisano 16 listopada 2013 Trzeba by policzyć.Wykonać to można na dwa sposoby:- wydzielając jedną pętlę na potrzeby GWC (osobiście uważam że to gorsze rozwiązanie);- nagrzewnicę GWC umieścić na powrocie DZ przed PCi. Stracisz/zostanie odebrane około <1kW mocy na potrzeby dogrzania powietrza wentylacyjnego (<170m3/h)MrTomo, w pierwszym przypadku chodzi o szkic GWC żwirowego wykonanego dla konkretnego inwestora przez Adama_mk.W drugim, ciężko wyczuć, bo albo się nic nie otwiera, albo dostaje się komunikat Cytat Przepraszamy, ale strona, której szukasz, nie mogła zostać znaleziona. Rozwiń Link do komentarza
MrTomo Napisano 16 listopada 2013 Udostępnij #84 Napisano 16 listopada 2013 (edytowany) Cytat MrTomo, w pierwszym przypadku chodzi o szkic GWC żwirowego wykonanego dla konkretnego inwestora przez Adama_mk.W drugim, ciężko wyczuć, bo albo się nic nie otwiera, albo dostaje się komunikat Rozwiń Poprawiłem urlpo_co_ci_gwcZnacie jakiś darmowy program do projektowania wentylacji WM? Edytowano 16 listopada 2013 przez MrTomo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Jani_63 Napisano 16 listopada 2013 Udostępnij #85 Napisano 16 listopada 2013 Cytat Ogolnie mocno tendencyjny artykul Rozwiń że zacytuję wpis z pierwszego komentarza, do tego napisany przez montażystę klimatyzacji, który coś gdzieś znalazł w sieci, ale wszystkiego do końca nie zrozumiał (przykład z filtracją powietrza w przypadku żwirowca) W jednym trzeba się jednak zgodzić - GWC to nie klimatyzacja i porównywanie zadań obydwu jest całkowicie bez sensu.W przypadku domów odpowiednio izolowanych/o odpowiedniej akumulacji ścian pozwala na znaczne spowolnienie nagrzewania wnętrza w przypadku fali upałów, jak i w każdych warunkach na efektywniejsze schładzanie domu nocą jeśli jest taka potrzeba, o czym już wspominałem. Link do komentarza
MrTomo Napisano 17 listopada 2013 Udostępnij #86 Napisano 17 listopada 2013 Jani_63 Wylazłem dzisiaj na poddasze, bo nie dawało mi to spokoju.Mam inne parametry techniczne rekuperatora niż podałem wcześniej (tamte wziąłem z netu - niby ten sam model a jednak nie ten sam)Dane mojego reku:Strumień objętości powietrza [m3/h]: 200 - 1000Spręż dyspozycyjny [Pa]: 580 - 80Moc nagrzewnicy wstępnej 1KW5 biegów prędkościMam dwie sekcje przyłączy - razem osiem i cztery wentylatory (jak sądzę mogę rozdzielić osobny obwód na parter i piętro)Czy to zmienia coś w stosunku do GWC? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 17 listopada 2013 Udostępnij #87 Napisano 17 listopada 2013 Potężna to centrala, nawet zbyt potężna do domu jednorodzinnego (Twojego).Będziesz musiał pogłówkować nad ewentualnym zmniejszeniem wydajności zimą (przez np. pracę cykliczną).Co się tyczy GWC to dla normalnych warunków eksploatacyjnych wszystko może pozostać po staremu, ale gdybyś chciał się rozwinąć/otworzyć bardziej na chłodzenie latem (takie półtora kroku w kierunku klimy, choć jeszcze nie klima) to ta centrala przy swojej wydajności stwarza takie możliwości, ale też dla uzyskania właściwego efektu trzeba by dołożyć mocy GWC. A to będzie się już na 100% wiązało z dodatkowymi pracami ziemnymi i kosztami. Link do komentarza
MrTomo Napisano 17 listopada 2013 Udostępnij #88 Napisano 17 listopada 2013 tak - smok jakiś Aż sam się zdziwiłem.Co do pracy cyklicznej - to jest do zrobienia. Do zrobienia jest tez przerobienie sterownia nadmuchami.Generalnie jednak może wystarczy tylko zmiana pomiędzy prędkością np. 1 lub 2 (w nocy) i 2 lub 3 (w dzień)bo tych wyższych raczej nie ma sensu używać przy mojej kubaturze. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 17 listopada 2013 Udostępnij #89 Napisano 17 listopada 2013 Najwyższe biegi właściwie tylko do przewietrzania w ekstremalnych sytuacjach.Co do bawienia się obrotami wentyli to tak trochę ostrożnie.Zbyt mały przepływ powietrza przez wymiennik spowoduje znaczny spadek jego sprawności ze względu na laminarny przepływ powietrza przez lamele. Minimalna wydajność centrali podana w specyfikacji nie wzięła się znikąd. Można oczywiście przy pomocy żaluzji wykluczyć część wymiennika z funkcji roboczej, ale czy warto się bawić w aż takiego zmiany wewnątrz samego reku?W każdym razie sposobów na rozwiązanie problemu jest na pewno kilka. Link do komentarza
ArsTECH Napisano 3 stycznia 2020 Udostępnij #90 Napisano 3 stycznia 2020 Dnia 12.11.2013 o 20:48, MrTomo napisał: Pytam o opłacalność inwestycji. Czy warto ogrzać powietrze wejściowe z powiedzmy o te kilkanaście stopni. Rozwiń Zimą mamy zabezpieczony rekuperator przed zamarzaniem i jego większą sprawność. Latem nawiew ~17oC nawet przy długotrwałych upałach (jeśli jest instalacja zroszeniowa). Cena Grzebieniowego GWC G400 pod garażem, (samodzielny montaż) poniżej 5tys zł – jest to taniej niż wstępna grzałka na wejściu i klimatyzator kanałowy na wyjściu z rekuperatora. Wszystko bezobsługowe, zeroenergetyczne (b. niskie opory tłoczenia powietrza). Minimalne zwiększenie kosztu inwestycji (~1%). Znaczące zwiększenie komfortu. Na pytanie o opłacalność niech każdy odpowie sobie sam. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się