Skocz do zawartości

Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła


Recommended Posts

Napisano
co do reku to powinno mieć wydajność 0,5 krotności wymiany / h, czyli u ciebie 250 m3/h ale uwaga to zależy od ilości osób, co do GWC to jaki będzie?
Napisano
Cytat

co do reku to powinno mieć wydajność 0,5 krotności wymiany / h, czyli u ciebie 250 m3/h ale uwaga to zależy od ilości osób, co do GWC to jaki będzie?



Należy jeszcze zwrócić uwagę na to aby praca przez wiekszość czasu nie odbywała się na maxymalnych obrotach bo bedzie słychać szum.
Napisano
Cytat

ktoś tu kiedyś liczył że na każde 100m3 domu dać 10 m rury fi 200



czyli z zgodnie z powyższym musiałbym mieć jakieś 50-60 m GWC icon_sad.gif
ja mam kubature około 580 m3 - w sumie to robie GWC - 30 metrów fi 200 - powinno wystarczyć icon_smile.gif
Napisano
Cytat

ktoś tu kiedyś liczył że na każde 100m3 domu dać 10 m rury fi 200



czyli z zgodnie z powyższym musiałbym mieć jakieś 50-60 m GWC icon_sad.gif
ja mam kubature około 580 m3 - w sumie to robie GWC - 30 metrów fi 200 - powinno wystarczyć icon_smile.gif
Napisano
Cytat

czyli z zgodnie z powyższym musiałbym mieć jakieś 50-60 m GWC icon_sad.gif
ja mam kubature około 580 m3 - w sumie to robie GWC - 30 metrów fi 200 - powinno wystarczyć icon_smile.gif



... 10mb GWC na każde 100m3/h wentylacji nie kubatury domu!
Napisano
Czyli w moim przypadku wychodzi 25-30m GWC.

Mam jeszcze pytanie czy jest konieczna regeneracja?
Jeśli tak to czy wystarczy regeneracja wiosną i jesienią(ominięcie GWC), a lato i zima przez GWC?

A odnośnie wymiennika przeciwprądowego to jakie powinien mieć wymiary?
Napisano
Cytat

Czyli w moim przypadku wychodzi 25-30m GWC.

Mam jeszcze pytanie czy jest konieczna regeneracja?
Jeśli tak to czy wystarczy regeneracja wiosną i jesienią(ominięcie GWC), a lato i zima przez GWC?

A odnośnie wymiennika przeciwprądowego to jakie powinien mieć wymiary?


Najgorszy w odbiorze ciepła piasek, by ogrzać m3 o jeden stopień C i utrzymać to przez sezon, to 400kWh. m3 to 55cm walec wokół rury 200mm - 400m3/h powietrza + 30st.C "zostawi" w GWC około 2kWh... 25 m x 400kWh =10000kWh / 2 =5000kWh -
Wniosek... by pół metrowy "walec" piasku podgrzać o jeden stopień i utrzymać ten stan uwzględniając rozpraszanie energii 30-to stopniowy upał musiałby trwać ponad 200 dni i nocy.
Powierzchnie wymiany aluminiowych wymienników 90% w centralach 400m3/h maja 6-8m2 –plastikowych ich odpowiedników 20-22m2 – 10mb rury 200mm to 6,2m2.
Nie ma sensu robić "odpoczynku"
Napisano
Cytat

Najgorszy w odbiorze ciepła piasek, by ogrzać m3 o jeden stopień C i utrzymać to przez sezon, to 400kWh. m3 to 55cm walec wokół rury 200mm - 400m3/h powietrza + 30st.C "zostawi" w GWC około 2kWh... 25 m x 400kWh =10000kWh / 2 =5000kWh -
Wniosek... by pół metrowy "walec" piasku podgrzać o jeden stopień i utrzymać ten stan uwzględniając rozpraszanie energii 30-to stopniowy upał musiałby trwać ponad 200 dni i nocy.
Powierzchnie wymiany aluminiowych wymienników 90% w centralach 400m3/h maja 6-8m2 ?plastikowych ich odpowiedników 20-22m2 ? 10mb rury 200mm to 6,2m2.
Nie ma sensu robić "odpoczynku"

No i się Pan popisał icon_biggrin.gif .
Proszę pokazać wyniki badań, lub obliczenia, z których wynika te 400kWh/m3 piasku.
Jak można porównywać wydajność wymiennika przeciwprądowego, gdzie grubość przegród jest rzędu ułamka milimetra ze ścianka wielokrotnie grubszą rury wymiennika gruntowego?
Oczywiście proces wymiany ciepła występuje, ale do jego obliczenia używa się zupełnie innych narzędzi obliczeniowych.
Napisano
Cytat

No i się Pan popisał icon_biggrin.gif .
Proszę pokazać wyniki badań, lub obliczenia, z których wynika te 400kWh/m3 piasku.
Jak można porównywać wydajność wymiennika przeciwprądowego, gdzie grubość przegród jest rzędu ułamka milimetra ze ścianka wielokrotnie grubszą rury wymiennika gruntowego?
Oczywiście proces wymiany ciepła występuje, ale do jego obliczenia używa się zupełnie innych narzędzi obliczeniowych.


Po co się Pan bez przerwy ośmiesza. Jest Pan najlepszym przykładem jak nie wolno budować, a wciąż Pan głos zabiera. Nie wstyd Panu?
Napisano
Cytat

Po co się Pan bez przerwy ośmiesza. Jest Pan najlepszym przykładem jak nie wolno budować, a wciąż Pan głos zabiera. Nie wstyd Panu?

Nie wiem, kto tu się ośmiesza udajac mądrzejszego niż jest w rzeczywistości.
Sądzi Pan, że jak napisze kilka liczb wymieszanych bez ładu i składu, to Panu przybędzie autorytetu?

Natomiast tam, gdzie może Pan się swoją wiedzą popisać uparcie Pan milczy.

Jeżeli Pan taki "mundry", to może wreszcie Pan poda ile kosztuje instalacja przygotowania ciepłej wody, która Pan proponuje i z jakich elementów się składa?
Napisano
Cytat

Nie wiem, kto tu się ośmiesza udajac mądrzejszego niż jest w rzeczywistości.
Sądzi Pan, że jak napisze kilka liczb wymieszanych bez ładu i składu, to Panu przybędzie autorytetu?

Natomiast tam, gdzie może Pan się swoją wiedzą popisać uparcie Pan milczy.

Jeżeli Pan taki "mundry", to może wreszcie Pan poda ile kosztuje instalacja przygotowania ciepłej wody, która Pan proponuje i z jakich elementów się składa?


Termy są po 350 -400 zł - rurka z zimną wodą ... i wszystko.

Przecież ośmieszył się Pan Swoim "domem"!
Napisano
Cytat

Termy są po 350 -400 zł - rurka z zimną wodą ... i wszystko.

To ciekawe! To już Pan nie proponuje baterii bezdotykowych?
Raptem stały się zbędne?
Cóż za rozdwojenie jaźni! Przed chwilą Pan napisał :
https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...ost&p=81835
Cytat

Ile tracę na komforcie, gdy precyzyjnie woda nie leci gdy się namydlam, czy zabieram spod kranu ręce? Ile tracę na komforcie gdy mała terma jest z kranem i od razu leci ciepła woda?

Napisano
Proponuję. Chciałem tylko wykazać, że najzwyklejsza instalacja niecentralna jest lepsza od centralnej. A najgorsza jest ta z największym zasobnikiem . 80 dziennie z bateriami termostatycznymi - 20 -30 z bezdotykowymi - w każdym wypadku solar ODPADA.
Napisano
Cytat

Najgorszy w odbiorze ciepła piasek, by ogrzać m3 o jeden stopień C i utrzymać to przez sezon, to 400kWh. m3 to 55cm walec wokół rury 200mm - 400m3/h powietrza + 30st.C "zostawi" w GWC około 2kWh... 25 m x 400kWh =10000kWh / 2 =5000kWh.
Wniosek... by pół metrowy "walec" piasku podgrzać o jeden stopień i utrzymać ten stan uwzględniając rozpraszanie energii 30-to stopniowy upał musiałby trwać ponad 200 dni i nocy.
Nie ma sensu robić "odpoczynku"



A to ci kurozjum.

Samo wyliczenie tej wielkości, bo biorąc pod uwagę że:
- ciepło właściwe piasku (suchego), to 880 J/kg *K,
- ciężar piasku (suchego) około 1,5kg/m3
- temperatura = 1 stopień
- współczynnik lamda wynosi 0,4W/m*K
- współczynnik U dla grubości warstwy piasku 0,55m wynosi 0,65W/m2*K
Czyli aby ogrzać 1m3 piasku (suchego) potrzeba: 1500kg x 880J/kg x 1K = 1.320.000J = 0,37kWh
Pytanie jak z tej wielkości autor doszedł do takich wniosków i wyników, bo na tej wielkości kończy się fizyka, a zaczynają czary-mary.
Napisano
Cytat

Piszemy o rozproszeniu ciepła. 400kWh/m3 to nie moje dane z "geologii" .




A może pan podać źródło, bo chcę sie nauczyć i więcej nie błądzić. Być może moja szkoła też uczyła na "przestarzałych" pojęciach termiki gruntu i fizyki.

Swoją drogą to dziwne, bo nie słyszałem o Noblu w tej dziedzinie.
Napisano
Cytat

Piszemy o rozproszeniu ciepła. 400kWh/m3 to nie moje dane z "geologii" . Ciepło właściwe - to nie ten temat.

Nawet Pan nie wie jak by się cieszyli instalatorzy pomp ciepła, gdy z 1m3 piasku przy różnicy temperatur 1K mozna było w sezonie grzewczym wyciągnąć 400kWh energii. Toż to by było eldorado. Po co dla domu o zapotrzebowaniu na ciepło 10tys. kWh/rok wykonywać 300-400mb wymiennika gruntowego, skoro można to osiągnąć z objętości 25m3 gruntu.
Może Pan być pewien, że zbije Pan potężny majątek, tylko proszę pokazać jak z tego 1m3 wyciągnąć w ciągu roku 400kWh energii.
Myślę, że Nobla z dziedziny fizyki będzie Pan też miał w kieszeni.
Napisano
Miesza Pan pojęcia. Dlaczego? Jeszcze raz przytoczę dane z geologii ( nie pamiętam kogo w 90' latach się o to pytałem )
By ogrzać 1 m3 gruntu (w gruncie - nie odizolowany m3) o jeden stopień i utrzymać ten stan przez okres letni potrzeba 400kWh. To oznacza że utrzymanie m3 ziemi cieplejszej o stopień od układu będzie wymagało 3kWh/ 24h Czyli m3 będzie stygł ,oddawał do gruntu 0.12 kWh ....Czy to takie trudne do pojęcia? Ile to wynosi w/g Pana?
Napisano
Cytat

Czy to takie trudne do pojęcia?



Dla mnie bardzo trudne, bo nie wiem skąd ten współczynnik 400kWh/m3*K, (który zresztą jakoś dziwnie ma coraz to inną wartość) dla jakiej głębokości, dla jakich temperatur początkowych zarówno gruntu, jak i powietrza.

I może zechce mi Pan łaskawie wytłumaczyć, jak to możliwe, że 400m3 w powietrza, przepływającego w ciągu godziny, „traci” do gruntu 50kWh?
Jak podał Pan, na 1mb (0,62m2 powierzchni wymiany) jest to 2kWh x 25mb = 50kWh.

Ja bym uważał, bo jeśli rura GWC nie jest kamionkowa, to inna się stopi, bo takie założenie „wypełnia” temperatura powietrza w wys. około 370 stopni C.

Ale skoro Pan podał, ze te 50kWh jest dla różnicy 30 stopni, to się tak zastanawiam, dlaczego pompy ciepła powietrzne nie osiągają mocy 50kW, przy przepływie powietrza 400m3/h. Chyba „chodzą” na jakim innym powietrzu - takim bliższym fizyce.

A może, to ja źle liczę?
Napisano
Cytat

Dla mnie bardzo trudne, bo nie wiem skąd ten współczynnik 400kWh/m3*K, (który zresztą jakoś dziwnie ma coraz to inną wartość) dla jakiej głębokości, dla jakich temperatur początkowych zarówno gruntu, jak i powietrza.

I może zechce mi Pan łaskawie wytłumaczyć, jak to możliwe, że 400m3 w powietrza, przepływającego w ciągu godziny, „traci” do gruntu 50kWh?
Jak podał Pan, na 1mb (0,62m2 powierzchni wymiany) jest to 2kWh x 25mb = 50kWh.

Ja bym uważał, bo jeśli rura GWC nie jest kamionkowa, to inna się stopi, bo takie założenie „wypełnia” temperatura powietrza w wys. około 370 stopni C.

Ale skoro Pan podał, ze te 50kWh jest dla różnicy 30 stopni, to się tak zastanawiam, dlaczego pompy ciepła powietrzne nie osiągają mocy 50kW, przy przepływie powietrza 400m3/h. Chyba „chodzą” na jakim innym powietrzu - takim bliższym fizyce.

A może, to ja źle liczę?



Napisałem
Cytat

400m3/h powietrza + 30st.C "zostawi" w GWC około 2kWh...

2 kWh czyli przy 25 mb--- 80W/mb
Napisano
Cytat

Miesza Pan pojęcia. Dlaczego? Jeszcze raz przytoczę dane z geologii ( nie pamiętam kogo w 90' latach się o to pytałem )
By ogrzać 1 m3 gruntu (w gruncie - nie odizolowany m3) o jeden stopień i utrzymać ten stan przez okres letni potrzeba 400kWh. To oznacza że utrzymanie m3 ziemi cieplejszej o stopień od układu będzie wymagało 3kWh/ 24h Czyli m3 będzie stygł ,oddawał do gruntu 0.12 kWh ....Czy to takie trudne do pojęcia? Ile to wynosi w/g Pana?

W fizyce obowiązuje zasada symetrii. Jeżeli podniesienie temperatury 1m3 piasku wymaga 3kWh/24h, to przy obniżeniu temperatury takiej bryły o 1K powinniśmy uzyskać podobną ilość energii.
Pomijając już fakt, o którym wspominał bajbaga, że nie określa Pan kształtu tej bryły gruntu, to z praktyki stosowania pomp ciepła wynika, że uzyskanie z 1mb rury wypełnionej glokolem umieszczonej w gruncie w rozstawie co 1m (co odpowiada mniej więcej 1m3 gruntu z którego czerpie się ciepło), w dłuższym okresie czasu nie udaje się uzyskać więcej jak 20-30W, zaś przy odwiertach pionowych w rozstawie min. 3m więcej jak 50-70W/mb (tu czerpiemy ciepło już z objętości większej jak 1m3).
To Co Pan pisze - 120W, i to do tego w piasku jest praktycznie nie do osiągnięcia.
Napisano
Jak już wielokrotnie pisałem, sam stosuję 10mb rury na każde 100m3/h co daje coś koło 50W/mb. I wiem, że taki wymiennik nie musi odpoczywać. A o to było pytanie! Te 400kWh - nie potrafiłem zweryfikować więc przyjąłem. Co nie oznacza,( to widać), że skróciłem GWC do 120 W/m . Czy może Pan podać ile to wynosi w/g Pana?
Napisano
A jakie „parametry” ten wymiennik (GWC), na tych 10mb i 100m3/h osiąga;
np. dla zimy wlot -10 , wylot ….?
latem wlot +30 , wylot… ?

I na jakiej głębokości (średniej) jest umieszczany.
Napisano
Ponawiam pytanie i czekam na odpowiedź.

Cytat

A jakie „parametry” ten wymiennik (GWC), na tych 10mb i 100m3/h osiąga;
np. dla zimy wlot -10 , wylot ….?
latem wlot +30 , wylot… ?

I na jakiej głębokości (średniej) jest umieszczany.


Napisano
Cytat

jak każdy kto jest słaby z budownictwa energooszczędnego....

Opinie bajkopisarzy mnie nie interesują.
Jak uda się Panu wybudować dom, o jakim Pan pisze bajki, będziemy mogli poważnie porozmawiać.
Napisano
Cytat

Dlaczego pytanie o róznicę temperatur wlot-wylot jest głupie?


pozwolę sobie odpowiedzieć na zasadzie z innej beczki
moje dzieci jak uczyły się jeździć na rowerze i nie wyszło im coś czyli zakończyło się upadkiem zostawiały rower gdzie leżały i odchodziły z komentarzem "GŁUPI ROWER" .
no cóż teraz umieją jeździć więc i rower zmądrzał icon_razz.gif
myślę że w powyższym przypadku należy zastosować analogię.
pozdrawiam
Napisano
Cytat

Dlaczego pytanie o róznicę temperatur wlot-wylot jest głupie?


Bo trzeba podać jaka jest temperatura gruntu! Gdy będzie to wiadome to i taką temperaturę ( no może stopień wyższą ) będzie miało powietrze. Gdyby powietrze wychodziło cieplejsze kilka stopni od gruntu , latem – wymiennik byłby za krótki – Robienie zbyt długiego – też nie ma sensu.
Na tym polega działanie optymalnego wymiennik gruntowy. Ponieważ są różne grunty, robi sie ich testy dla optymalizacji GWC.
Napisano
Zainstalowałem w domu rekuperator VENA 3 - niby chodzi..., ale jednak chciałbym go nastawić
Kupiłem teraz anemometr i chciałbym wyregulować cały system system, czy ktoś podpowie jak to mądrze zrobić, jak to ustawić, aby było dobrze - np. 30 - 40m3/h nawiewu?
Sprawdzałem nawiewy i średnio wychodzą takie wyniki:
CMM - 100 (ml/min)
CFM - 340 (stóp sześciennych /min)
struga powietrza 1,7 m/s
Napisano
Cytat

Bo trzeba podać jaka jest temperatura gruntu! Gdy będzie to wiadome to i taką temperaturę ( no może stopień wyższą ) będzie miało powietrze. Gdyby powietrze wychodziło cieplejsze kilka stopni od gruntu , latem – wymiennik byłby za krótki – Robienie zbyt długiego – też nie ma sensu.
Na tym polega działanie optymalnego wymiennik gruntowy. Ponieważ są różne grunty, robi sie ich testy dla optymalizacji GWC.


Czy dobrze rozumiem, ze najpierw nalezy wykonac wymiennik rurowy a dopiero pozniej sprawdzac czy jest wystarczajacy dla naszych potrzeb?
Troche wydaje sie dziwne, jesli wykonalbym instalacje GWC i ja zakopal (bo jak inaczej sprawdzic czy bedzie poprawnie dzialac -spelniac zalozenia) a pozniej nalezy znowu odkopac i np. dolozyc kilka metrow rury i tak az do uzyskania zalozonych efektow.
Ciekawe ile razy trzeba by ponownie odkopywac i zakopywac owe rury zeby osiagnac cel?

Pzdr.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

czyli z zgodnie z powyższym musiałbym mieć jakieś 50-60 m GWC icon_sad.gif
ja mam kubature około 580 m3 - w sumie to robie GWC - 30 metrów fi 200 - powinno wystarczyć icon_smile.gif




Wystarczy ci nawet 10m. A nawet 5. Tylko mimo szczerych chęci nie zadziała to ani trochę. Albo podziała przez 15 minut i zacznie wiać ciepłym powietrzem. Jak dla mnie powinieneś dać MINIMUM 60 metrów fi 200.

Magicy od liczenia GWC 10m na każde 100m2 budynku liczą to dla MINIMALNEJ WYDAJNOŚCI WENTYLACJI ZIMĄ i zabezpieczenia rekuperatora przed zamarzaniem. A co z latem, kiedy dla skutecznego schłodzenia budynku MUSIMY wentylowac intensywnie: system wentylacyjny z funkcją chłodzenia powinien byc zaprojektowany dla GÓRNYCH wartości normy lub nawet POWYZEJ!!!! Dlaczego? To proste: w czasie upału włączcie klimatyzator w samochodzie i wyłączcie wentylatorek nawiewny. Albo dajcie mu minimalne obroty. Schładza? Czy raczej powoli zaczynamy się smażyć? Mimo, że klima schładza na maksa nie następuje przekazanie chłodu do wnętrza auta. Mała ilość powietrza nie schłodzi auta. Inaczej będzie, gdy wentylatorek zacznie porządnie wiać... W domu jest identycznie, tylko kubatura nieco większa...
Magicy od krótkich GWC nie biorą pod uwagę jeszcze jednej rzeczy: Upał NIGDY nie trwa 1 dzień! A rura w ziemi, rozgrzewana z jednej strony wchodzącym ciepłym powietrzem zaczyna powoli ogrzewać się od niego. Najpierw przy samej czerpni. Potem dwa metry dalej. potem pięć metrów dalej... moi drodzy, wymiennik rurowy o długości 20m połączony z rekuperatorem o wydajności 400m3/h (domek 200m2!) Przestanie spełniać swoją funkcje chłodząca po jakiś 3-5 dniach upałów. Potem stwierdzimy, że właściwie wywaliliśmy pieniądze w błoto. MINIMALNA długość takiego wymiennika DO PRACY LETNIEJ to 50-60 metrów!
Skąd to wiem? Bo mam 2,5m pod ziemia (mokra glina) 42 metry Rehaua Awadukt Thermo fi 200. I gdybym teraz robił wymiennik włożyłbym 60 metrów. Nie mniej. A może nawet z dziesięć więcej. Zimą to nie ma wielkiego znaczenia, za to latem... Skuteczność chłodzenia jest taka sama, tylko trwałaby przy długotrwałych upałach ze dwa-trzy tygodnie DŁUŻEJ...
A wielu właścicieli króciutkich GWC po trzech dniach upałów modlą się o deszcz i ziąb, żeby GWC się wreszcie mogło zregenerować...
Nawet jeśli rekuperator ma funkcje regeneracji GWC (przełączenia przepustnicy automatycznej - na bazie funkcji czasu lub temperatury), to i tak przy długotrwałych upałach skuteczność GWC będzie powoli spadać. A przy krótkim GWC - będzie spadać szybko. I to bardzo.

Niedowiarków zapraszam latem na kawę. Pokażę, wytłumaczę, dam pooddychać powietrzem z rekuperatora i GWC. Pokażę termometry...

Pozdrawiam serdecznie


Maciej Kosowski


Cytat

Czy dobrze rozumiem, ze najpierw nalezy wykonac wymiennik rurowy a dopiero pozniej sprawdzac czy jest wystarczajacy dla naszych potrzeb?
Troche wydaje sie dziwne, jesli wykonalbym instalacje GWC i ja zakopal (bo jak inaczej sprawdzic czy bedzie poprawnie dzialac -spelniac zalozenia) a pozniej nalezy znowu odkopac i np. dolozyc kilka metrow rury i tak az do uzyskania zalozonych efektow.
Ciekawe ile razy trzeba by ponownie odkopywac i zakopywac owe rury zeby osiagnac cel?

Pzdr.




Wiecie co?

Rehau zrobił kiedyś program do liczenia optymalnej długości GWC. Miałem przyjemność opiniować go w fazie projektowej. potem bawiłem się nim wielokrotnie porównując wyniki z moim przydomowym GWC. Zazwyczaj były zgodne z rzeczywistością. Można sobie go pobrać za free z ich strony. To nieco tańsze rozwiązanie niż zakopywanie i wykopywanie testowego GWC po kilka razy...
Chyba, że ktoś lubi machać łopatą, to wtedy życzę miłego machania icon_wink.gif))

Pozdrawiam


Maciej
Napisano
Dobrze gadasz Maćku icon_biggrin.gif
I nie przejmuj się jeśli TB nazwie Cię niedoświadczonym w budownictwie energooszczędnym ,,,

To co opisujesz czyli intensywniejsze wentylowanie latem jako ważny czynnik wspomagający chłodzenie znam w doświadczenia.
Wcześniej myślałem że lepiej "skręcić" centralę na minimum dzięki czemu uzyskam mniejszą wymianę powietrza oraz mniejsze straty ( nawiew w okolicy 22 C).
Jednak po kilku próbach doszedłem do innego wniosku.
Co do długości wymiennika GWC to fakt, zadziała każdy !
Ale można by go porównać do akumulatora energii ( ciepła lub chłodu), im większy akumulator tym większy zapas !
GWC mam glikolowe, 90 mb w linii prostej ( prawie al tu to bez znaczenia) daje mi ok. 90 m3 gruntu.
A że mam glinę i ił to rurka praktycznie leży w wodzie, dodam że ponad 2 m pod ziemią .
Taka ilość "wody" to bardzo duży zapas .
Nie zauważyłem w tym roku spadku wydajności GWC.

Pozdrawiam, Piczman !
Napisano
Drogi Kolego
a kto to jest TB, aby się przejmować tym, co chlapnie?
autorytet? w czym? darcie? szesnastokołowcach? konfabulowaniu?
ok, ale tu jest forum budowlane
taki mały niuansik...

a co do samej długości to generalnie się zgadzam, choć przecież to jest prawie wprostproporconalne do tego, w czym siedzi
nie wiem w co go wsadza TB, że wystarczy 7mb, i przyznam się szczerze, strach się bać o to zapytać...
Napisano (edytowany)
Napisałem, że gwc daję 10mb /na każde 100m3/h.
O 7mb kanale napisałem, bo taki spotkałem - gościu nie mógł wykonać większego. Dodam jeszcze, że by ogrzać o 1 st m3 piasku i utrzymać ten stan przez sezon... potrzeba 400kWh. 100m3/h powietrza ostudzone o 15st.C to 0.6kWh. Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Napisałem, że gwc daję 10mb /na każde 100m3/h.



No ale przy zalecanej wymianie 20m3/h/osobę, to przy 3 osobach daje 60m3/h i wymiennik o długości 6mb.

Nawet pomijając te „zalecenia”, to na takiej odległości te 100m3/h nie ma prawa się schłodzić do wartości takich, aby można było przyjąć, że to GWC działa jak „swoista” klimatyzacja latem.

Podawanie danych ile to trzeba kWh aby ogrzać 1m3 piasku o 1 stopień, jest iluzoryczne, bo dochodzi jeszcze; prędkość przepływu – a co za tym idzie czas i powierzchnia wymiany.
Napisano
Cytat

Dodam jeszcze, że by ogrzać o 1 st m3 piasku i utrzymać ten stan przez sezon... potrzeba 400kWh.


Zadałem już dużo wcześnie pytanie :
Cytat

No i się Pan popisał icon_biggrin.gif .
Proszę pokazać wyniki badań, lub obliczenia, z których wynika te 400kWh/m3 piasku.


Na to odpowiedział Pan :
Cytat

Po co się Pan bez przerwy ośmiesza. Jest Pan najlepszym przykładem jak nie wolno budować, a wciąż Pan głos zabiera. Nie wstyd Panu?


Może teraz doczekam się bardziej rzeczowej odpowiedzi?
Wyliczenie tej wartości, oczywiście przy pewnych założeniach, podałem tutaj :
https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...ost&p=70016

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...