mateuszlor Napisano 21 marca 2010 #1 Napisano 21 marca 2010 Witam.Jak dobrać wymiary GWC i wymiennika przeciwprądowego do wentylacji mechanicznej dla domu o kubaturze ok. 500m3
miki3 Napisano 21 marca 2010 #2 Napisano 21 marca 2010 co do reku to powinno mieć wydajność 0,5 krotności wymiany / h, czyli u ciebie 250 m3/h ale uwaga to zależy od ilości osób, co do GWC to jaki będzie?
mateuszlor Napisano 21 marca 2010 Autor #3 Napisano 21 marca 2010 GWC będzie rurowy własnej konstrukcji
miki3 Napisano 21 marca 2010 #4 Napisano 21 marca 2010 ktoś tu kiedyś liczył że na każde 100m3 domu dać 10 m rury fi 200
bobu62 Napisano 21 marca 2010 #5 Napisano 21 marca 2010 Cytat co do reku to powinno mieć wydajność 0,5 krotności wymiany / h, czyli u ciebie 250 m3/h ale uwaga to zależy od ilości osób, co do GWC to jaki będzie? Należy jeszcze zwrócić uwagę na to aby praca przez wiekszość czasu nie odbywała się na maxymalnych obrotach bo bedzie słychać szum.
mateuszlor Napisano 21 marca 2010 Autor #6 Napisano 21 marca 2010 A wymiennik przeciwprądowy jak dobrać?
norbiwolow Napisano 22 marca 2010 #7 Napisano 22 marca 2010 Cytat ktoś tu kiedyś liczył że na każde 100m3 domu dać 10 m rury fi 200 czyli z zgodnie z powyższym musiałbym mieć jakieś 50-60 m GWC ja mam kubature około 580 m3 - w sumie to robie GWC - 30 metrów fi 200 - powinno wystarczyć
norbiwolow Napisano 22 marca 2010 #8 Napisano 22 marca 2010 Cytat ktoś tu kiedyś liczył że na każde 100m3 domu dać 10 m rury fi 200 czyli z zgodnie z powyższym musiałbym mieć jakieś 50-60 m GWC ja mam kubature około 580 m3 - w sumie to robie GWC - 30 metrów fi 200 - powinno wystarczyć
T. Brzęczkowski Napisano 22 marca 2010 #9 Napisano 22 marca 2010 Cytat czyli z zgodnie z powyższym musiałbym mieć jakieś 50-60 m GWC ja mam kubature około 580 m3 - w sumie to robie GWC - 30 metrów fi 200 - powinno wystarczyć ... 10mb GWC na każde 100m3/h wentylacji nie kubatury domu!
mateuszlor Napisano 22 marca 2010 Autor #10 Napisano 22 marca 2010 Czyli w moim przypadku wychodzi 25-30m GWC.Mam jeszcze pytanie czy jest konieczna regeneracja?Jeśli tak to czy wystarczy regeneracja wiosną i jesienią(ominięcie GWC), a lato i zima przez GWC?A odnośnie wymiennika przeciwprądowego to jakie powinien mieć wymiary?
T. Brzęczkowski Napisano 23 marca 2010 #11 Napisano 23 marca 2010 Cytat Czyli w moim przypadku wychodzi 25-30m GWC.Mam jeszcze pytanie czy jest konieczna regeneracja?Jeśli tak to czy wystarczy regeneracja wiosną i jesienią(ominięcie GWC), a lato i zima przez GWC?A odnośnie wymiennika przeciwprądowego to jakie powinien mieć wymiary? Najgorszy w odbiorze ciepła piasek, by ogrzać m3 o jeden stopień C i utrzymać to przez sezon, to 400kWh. m3 to 55cm walec wokół rury 200mm - 400m3/h powietrza + 30st.C "zostawi" w GWC około 2kWh... 25 m x 400kWh =10000kWh / 2 =5000kWh - Wniosek... by pół metrowy "walec" piasku podgrzać o jeden stopień i utrzymać ten stan uwzględniając rozpraszanie energii 30-to stopniowy upał musiałby trwać ponad 200 dni i nocy.Powierzchnie wymiany aluminiowych wymienników 90% w centralach 400m3/h maja 6-8m2 –plastikowych ich odpowiedników 20-22m2 – 10mb rury 200mm to 6,2m2. Nie ma sensu robić "odpoczynku"
HenoK Napisano 23 marca 2010 #12 Napisano 23 marca 2010 Cytat Najgorszy w odbiorze ciepła piasek, by ogrzać m3 o jeden stopień C i utrzymać to przez sezon, to 400kWh. m3 to 55cm walec wokół rury 200mm - 400m3/h powietrza + 30st.C "zostawi" w GWC około 2kWh... 25 m x 400kWh =10000kWh / 2 =5000kWh - Wniosek... by pół metrowy "walec" piasku podgrzać o jeden stopień i utrzymać ten stan uwzględniając rozpraszanie energii 30-to stopniowy upał musiałby trwać ponad 200 dni i nocy.Powierzchnie wymiany aluminiowych wymienników 90% w centralach 400m3/h maja 6-8m2 ?plastikowych ich odpowiedników 20-22m2 ? 10mb rury 200mm to 6,2m2. Nie ma sensu robić "odpoczynku" No i się Pan popisał .Proszę pokazać wyniki badań, lub obliczenia, z których wynika te 400kWh/m3 piasku.Jak można porównywać wydajność wymiennika przeciwprądowego, gdzie grubość przegród jest rzędu ułamka milimetra ze ścianka wielokrotnie grubszą rury wymiennika gruntowego? Oczywiście proces wymiany ciepła występuje, ale do jego obliczenia używa się zupełnie innych narzędzi obliczeniowych.
T. Brzęczkowski Napisano 23 marca 2010 #13 Napisano 23 marca 2010 Cytat No i się Pan popisał .Proszę pokazać wyniki badań, lub obliczenia, z których wynika te 400kWh/m3 piasku.Jak można porównywać wydajność wymiennika przeciwprądowego, gdzie grubość przegród jest rzędu ułamka milimetra ze ścianka wielokrotnie grubszą rury wymiennika gruntowego? Oczywiście proces wymiany ciepła występuje, ale do jego obliczenia używa się zupełnie innych narzędzi obliczeniowych. Po co się Pan bez przerwy ośmiesza. Jest Pan najlepszym przykładem jak nie wolno budować, a wciąż Pan głos zabiera. Nie wstyd Panu?
HenoK Napisano 23 marca 2010 #14 Napisano 23 marca 2010 Cytat Po co się Pan bez przerwy ośmiesza. Jest Pan najlepszym przykładem jak nie wolno budować, a wciąż Pan głos zabiera. Nie wstyd Panu? Nie wiem, kto tu się ośmiesza udajac mądrzejszego niż jest w rzeczywistości.Sądzi Pan, że jak napisze kilka liczb wymieszanych bez ładu i składu, to Panu przybędzie autorytetu?Natomiast tam, gdzie może Pan się swoją wiedzą popisać uparcie Pan milczy.Jeżeli Pan taki "mundry", to może wreszcie Pan poda ile kosztuje instalacja przygotowania ciepłej wody, która Pan proponuje i z jakich elementów się składa?
T. Brzęczkowski Napisano 23 marca 2010 #15 Napisano 23 marca 2010 Cytat Nie wiem, kto tu się ośmiesza udajac mądrzejszego niż jest w rzeczywistości.Sądzi Pan, że jak napisze kilka liczb wymieszanych bez ładu i składu, to Panu przybędzie autorytetu?Natomiast tam, gdzie może Pan się swoją wiedzą popisać uparcie Pan milczy.Jeżeli Pan taki "mundry", to może wreszcie Pan poda ile kosztuje instalacja przygotowania ciepłej wody, która Pan proponuje i z jakich elementów się składa? Termy są po 350 -400 zł - rurka z zimną wodą ... i wszystko.Przecież ośmieszył się Pan Swoim "domem"!
HenoK Napisano 23 marca 2010 #16 Napisano 23 marca 2010 Cytat Termy są po 350 -400 zł - rurka z zimną wodą ... i wszystko. To ciekawe! To już Pan nie proponuje baterii bezdotykowych?Raptem stały się zbędne?Cóż za rozdwojenie jaźni! Przed chwilą Pan napisał :https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...ost&p=81835 Cytat Ile tracę na komforcie, gdy precyzyjnie woda nie leci gdy się namydlam, czy zabieram spod kranu ręce? Ile tracę na komforcie gdy mała terma jest z kranem i od razu leci ciepła woda?
T. Brzęczkowski Napisano 23 marca 2010 #17 Napisano 23 marca 2010 Proponuję. Chciałem tylko wykazać, że najzwyklejsza instalacja niecentralna jest lepsza od centralnej. A najgorsza jest ta z największym zasobnikiem . 80 dziennie z bateriami termostatycznymi - 20 -30 z bezdotykowymi - w każdym wypadku solar ODPADA.
bajbaga Napisano 23 marca 2010 #18 Napisano 23 marca 2010 Cytat Najgorszy w odbiorze ciepła piasek, by ogrzać m3 o jeden stopień C i utrzymać to przez sezon, to 400kWh. m3 to 55cm walec wokół rury 200mm - 400m3/h powietrza + 30st.C "zostawi" w GWC około 2kWh... 25 m x 400kWh =10000kWh / 2 =5000kWh.Wniosek... by pół metrowy "walec" piasku podgrzać o jeden stopień i utrzymać ten stan uwzględniając rozpraszanie energii 30-to stopniowy upał musiałby trwać ponad 200 dni i nocy.Nie ma sensu robić "odpoczynku" A to ci kurozjum.Samo wyliczenie tej wielkości, bo biorąc pod uwagę że:- ciepło właściwe piasku (suchego), to 880 J/kg *K,- ciężar piasku (suchego) około 1,5kg/m3- temperatura = 1 stopień- współczynnik lamda wynosi 0,4W/m*K- współczynnik U dla grubości warstwy piasku 0,55m wynosi 0,65W/m2*KCzyli aby ogrzać 1m3 piasku (suchego) potrzeba: 1500kg x 880J/kg x 1K = 1.320.000J = 0,37kWhPytanie jak z tej wielkości autor doszedł do takich wniosków i wyników, bo na tej wielkości kończy się fizyka, a zaczynają czary-mary.
T. Brzęczkowski Napisano 23 marca 2010 #19 Napisano 23 marca 2010 Piszemy o rozproszeniu ciepła. 400kWh/m3 to nie moje dane z "geologii" . Ciepło właściwe - to nie ten temat.Może Pan sobie robić drugą nitkę GWC - nikt Panu nie broni.
bajbaga Napisano 23 marca 2010 #20 Napisano 23 marca 2010 Cytat Piszemy o rozproszeniu ciepła. 400kWh/m3 to nie moje dane z "geologii" . A może pan podać źródło, bo chcę sie nauczyć i więcej nie błądzić. Być może moja szkoła też uczyła na "przestarzałych" pojęciach termiki gruntu i fizyki.Swoją drogą to dziwne, bo nie słyszałem o Noblu w tej dziedzinie.
HenoK Napisano 23 marca 2010 #21 Napisano 23 marca 2010 Cytat Piszemy o rozproszeniu ciepła. 400kWh/m3 to nie moje dane z "geologii" . Ciepło właściwe - to nie ten temat. Nawet Pan nie wie jak by się cieszyli instalatorzy pomp ciepła, gdy z 1m3 piasku przy różnicy temperatur 1K mozna było w sezonie grzewczym wyciągnąć 400kWh energii. Toż to by było eldorado. Po co dla domu o zapotrzebowaniu na ciepło 10tys. kWh/rok wykonywać 300-400mb wymiennika gruntowego, skoro można to osiągnąć z objętości 25m3 gruntu.Może Pan być pewien, że zbije Pan potężny majątek, tylko proszę pokazać jak z tego 1m3 wyciągnąć w ciągu roku 400kWh energii. Myślę, że Nobla z dziedziny fizyki będzie Pan też miał w kieszeni.
T. Brzęczkowski Napisano 23 marca 2010 #22 Napisano 23 marca 2010 Miesza Pan pojęcia. Dlaczego? Jeszcze raz przytoczę dane z geologii ( nie pamiętam kogo w 90' latach się o to pytałem ) By ogrzać 1 m3 gruntu (w gruncie - nie odizolowany m3) o jeden stopień i utrzymać ten stan przez okres letni potrzeba 400kWh. To oznacza że utrzymanie m3 ziemi cieplejszej o stopień od układu będzie wymagało 3kWh/ 24h Czyli m3 będzie stygł ,oddawał do gruntu 0.12 kWh ....Czy to takie trudne do pojęcia? Ile to wynosi w/g Pana?
bajbaga Napisano 23 marca 2010 #23 Napisano 23 marca 2010 Cytat Czy to takie trudne do pojęcia? Dla mnie bardzo trudne, bo nie wiem skąd ten współczynnik 400kWh/m3*K, (który zresztą jakoś dziwnie ma coraz to inną wartość) dla jakiej głębokości, dla jakich temperatur początkowych zarówno gruntu, jak i powietrza.I może zechce mi Pan łaskawie wytłumaczyć, jak to możliwe, że 400m3 w powietrza, przepływającego w ciągu godziny, „traci” do gruntu 50kWh? Jak podał Pan, na 1mb (0,62m2 powierzchni wymiany) jest to 2kWh x 25mb = 50kWh.Ja bym uważał, bo jeśli rura GWC nie jest kamionkowa, to inna się stopi, bo takie założenie „wypełnia” temperatura powietrza w wys. około 370 stopni C.Ale skoro Pan podał, ze te 50kWh jest dla różnicy 30 stopni, to się tak zastanawiam, dlaczego pompy ciepła powietrzne nie osiągają mocy 50kW, przy przepływie powietrza 400m3/h. Chyba „chodzą” na jakim innym powietrzu - takim bliższym fizyce.A może, to ja źle liczę?
T. Brzęczkowski Napisano 23 marca 2010 #24 Napisano 23 marca 2010 Cytat Dla mnie bardzo trudne, bo nie wiem skąd ten współczynnik 400kWh/m3*K, (który zresztą jakoś dziwnie ma coraz to inną wartość) dla jakiej głębokości, dla jakich temperatur początkowych zarówno gruntu, jak i powietrza.I może zechce mi Pan łaskawie wytłumaczyć, jak to możliwe, że 400m3 w powietrza, przepływającego w ciągu godziny, „traci” do gruntu 50kWh? Jak podał Pan, na 1mb (0,62m2 powierzchni wymiany) jest to 2kWh x 25mb = 50kWh.Ja bym uważał, bo jeśli rura GWC nie jest kamionkowa, to inna się stopi, bo takie założenie „wypełnia” temperatura powietrza w wys. około 370 stopni C.Ale skoro Pan podał, ze te 50kWh jest dla różnicy 30 stopni, to się tak zastanawiam, dlaczego pompy ciepła powietrzne nie osiągają mocy 50kW, przy przepływie powietrza 400m3/h. Chyba „chodzą” na jakim innym powietrzu - takim bliższym fizyce.A może, to ja źle liczę? Napisałem Cytat 400m3/h powietrza + 30st.C "zostawi" w GWC około 2kWh... 2 kWh czyli przy 25 mb--- 80W/mb
HenoK Napisano 23 marca 2010 #25 Napisano 23 marca 2010 Cytat Miesza Pan pojęcia. Dlaczego? Jeszcze raz przytoczę dane z geologii ( nie pamiętam kogo w 90' latach się o to pytałem ) By ogrzać 1 m3 gruntu (w gruncie - nie odizolowany m3) o jeden stopień i utrzymać ten stan przez okres letni potrzeba 400kWh. To oznacza że utrzymanie m3 ziemi cieplejszej o stopień od układu będzie wymagało 3kWh/ 24h Czyli m3 będzie stygł ,oddawał do gruntu 0.12 kWh ....Czy to takie trudne do pojęcia? Ile to wynosi w/g Pana? W fizyce obowiązuje zasada symetrii. Jeżeli podniesienie temperatury 1m3 piasku wymaga 3kWh/24h, to przy obniżeniu temperatury takiej bryły o 1K powinniśmy uzyskać podobną ilość energii.Pomijając już fakt, o którym wspominał bajbaga, że nie określa Pan kształtu tej bryły gruntu, to z praktyki stosowania pomp ciepła wynika, że uzyskanie z 1mb rury wypełnionej glokolem umieszczonej w gruncie w rozstawie co 1m (co odpowiada mniej więcej 1m3 gruntu z którego czerpie się ciepło), w dłuższym okresie czasu nie udaje się uzyskać więcej jak 20-30W, zaś przy odwiertach pionowych w rozstawie min. 3m więcej jak 50-70W/mb (tu czerpiemy ciepło już z objętości większej jak 1m3).To Co Pan pisze - 120W, i to do tego w piasku jest praktycznie nie do osiągnięcia.
bajbaga Napisano 23 marca 2010 #26 Napisano 23 marca 2010 Niestety cały poprzedzający wpis dotyczył 1m3 – stąd taki, a nie inny wynik.
T. Brzęczkowski Napisano 23 marca 2010 #27 Napisano 23 marca 2010 Jak już wielokrotnie pisałem, sam stosuję 10mb rury na każde 100m3/h co daje coś koło 50W/mb. I wiem, że taki wymiennik nie musi odpoczywać. A o to było pytanie! Te 400kWh - nie potrafiłem zweryfikować więc przyjąłem. Co nie oznacza,( to widać), że skróciłem GWC do 120 W/m . Czy może Pan podać ile to wynosi w/g Pana?
bajbaga Napisano 23 marca 2010 #28 Napisano 23 marca 2010 A jakie „parametry” ten wymiennik (GWC), na tych 10mb i 100m3/h osiąga; np. dla zimy wlot -10 , wylot ….?latem wlot +30 , wylot… ?I na jakiej głębokości (średniej) jest umieszczany.
mateuszlor Napisano 26 marca 2010 Autor #29 Napisano 26 marca 2010 Z moich obliczeń wyszło mi że 45 mb GWC ogrzeje 300 m3 powietrza o ok 0,1oCTak jest w rzeczywistości czy popełniłem błąd?Liczyłem to przez ciepło właściwe.
bajbaga Napisano 26 marca 2010 #30 Napisano 26 marca 2010 Jak zwykle Pan TB miga się z konkretna odpowiedzią – ciekawe dlaczego tym razem?
bajbaga Napisano 28 marca 2010 #31 Napisano 28 marca 2010 Ponawiam pytanie i czekam na odpowiedź. Cytat A jakie „parametry” ten wymiennik (GWC), na tych 10mb i 100m3/h osiąga; np. dla zimy wlot -10 , wylot ….?latem wlot +30 , wylot… ?I na jakiej głębokości (średniej) jest umieszczany.
Piczman Napisano 30 marca 2010 #32 Napisano 30 marca 2010 Ale jatka Witaj Henryku, ależ Ty się męczysz z tym TB
coolibeer Napisano 30 marca 2010 #33 Napisano 30 marca 2010 Cytat Ale jatka Witaj Henryku, ależ Ty się męczysz z tym TB Piczman wypowiedz się porządnie na ten temat bo ty tu jesteś specem w tych sprawach no
T. Brzęczkowski Napisano 30 marca 2010 #34 Napisano 30 marca 2010 Cytat Ale jatka Witaj Henryku, ależ Ty się męczysz z tym TB jak każdy kto jest słaby z budownictwa energooszczędnego....
MTW Orle - osuszanie budynków Napisano 30 marca 2010 #35 Napisano 30 marca 2010 Cytat jak każdy kto jest słaby z budownictwa energooszczędnego.... TB miałeś odpowiedzieć na zadane pytanie , a nie TROLIĆ więc omijaj wątki poboczne tylko odpowiadaj jak grzecznie pytają
T. Brzęczkowski Napisano 30 marca 2010 #36 Napisano 30 marca 2010 To nie Bareja, by odpowiedź padała przed pytaniem.
MTW Orle - osuszanie budynków Napisano 30 marca 2010 #37 Napisano 30 marca 2010 Cytat A jakie „parametry” ten wymiennik (GWC), na tych 10mb i 100m3/h osiąga; np. dla zimy wlot -10 , wylot ….?latem wlot +30 , wylot… ?I na jakiej głębokości (średniej) jest umieszczany. pytanie padło dawno temui Bareja nic do nie go nie ma
T. Brzęczkowski Napisano 30 marca 2010 #38 Napisano 30 marca 2010 Jakie pytanie taka odpowiedź. Głupie...
bobu62 Napisano 30 marca 2010 #39 Napisano 30 marca 2010 Cytat Jakie pytanie taka odpowiedź. Głupie... Dlaczego pytanie o róznicę temperatur wlot-wylot jest głupie?
HenoK Napisano 30 marca 2010 #40 Napisano 30 marca 2010 Cytat jak każdy kto jest słaby z budownictwa energooszczędnego.... Opinie bajkopisarzy mnie nie interesują.Jak uda się Panu wybudować dom, o jakim Pan pisze bajki, będziemy mogli poważnie porozmawiać.
MTW Orle - osuszanie budynków Napisano 30 marca 2010 #41 Napisano 30 marca 2010 Cytat Dlaczego pytanie o róznicę temperatur wlot-wylot jest głupie? pozwolę sobie odpowiedzieć na zasadzie z innej beczkimoje dzieci jak uczyły się jeździć na rowerze i nie wyszło im coś czyli zakończyło się upadkiem zostawiały rower gdzie leżały i odchodziły z komentarzem "GŁUPI ROWER" .no cóż teraz umieją jeździć więc i rower zmądrzał myślę że w powyższym przypadku należy zastosować analogię.pozdrawiam
T. Brzęczkowski Napisano 31 marca 2010 #42 Napisano 31 marca 2010 Cytat Dlaczego pytanie o róznicę temperatur wlot-wylot jest głupie? Bo trzeba podać jaka jest temperatura gruntu! Gdy będzie to wiadome to i taką temperaturę ( no może stopień wyższą ) będzie miało powietrze. Gdyby powietrze wychodziło cieplejsze kilka stopni od gruntu , latem – wymiennik byłby za krótki – Robienie zbyt długiego – też nie ma sensu.Na tym polega działanie optymalnego wymiennik gruntowy. Ponieważ są różne grunty, robi sie ich testy dla optymalizacji GWC.
marek.ha Napisano 8 kwietnia 2010 #43 Napisano 8 kwietnia 2010 Zainstalowałem w domu rekuperator VENA 3 - niby chodzi..., ale jednak chciałbym go nastawićKupiłem teraz anemometr i chciałbym wyregulować cały system system, czy ktoś podpowie jak to mądrze zrobić, jak to ustawić, aby było dobrze - np. 30 - 40m3/h nawiewu?Sprawdzałem nawiewy i średnio wychodzą takie wyniki:CMM - 100 (ml/min)CFM - 340 (stóp sześciennych /min)struga powietrza 1,7 m/s
piwopijca Napisano 13 kwietnia 2010 #44 Napisano 13 kwietnia 2010 Cytat Bo trzeba podać jaka jest temperatura gruntu! Gdy będzie to wiadome to i taką temperaturę ( no może stopień wyższą ) będzie miało powietrze. Gdyby powietrze wychodziło cieplejsze kilka stopni od gruntu , latem – wymiennik byłby za krótki – Robienie zbyt długiego – też nie ma sensu.Na tym polega działanie optymalnego wymiennik gruntowy. Ponieważ są różne grunty, robi sie ich testy dla optymalizacji GWC. Czy dobrze rozumiem, ze najpierw nalezy wykonac wymiennik rurowy a dopiero pozniej sprawdzac czy jest wystarczajacy dla naszych potrzeb?Troche wydaje sie dziwne, jesli wykonalbym instalacje GWC i ja zakopal (bo jak inaczej sprawdzic czy bedzie poprawnie dzialac -spelniac zalozenia) a pozniej nalezy znowu odkopac i np. dolozyc kilka metrow rury i tak az do uzyskania zalozonych efektow. Ciekawe ile razy trzeba by ponownie odkopywac i zakopywac owe rury zeby osiagnac cel?Pzdr.
Amsel - wentylacja z odzyskiem ciepła Napisano 12 sierpnia 2010 #45 Napisano 12 sierpnia 2010 Cytat czyli z zgodnie z powyższym musiałbym mieć jakieś 50-60 m GWC ja mam kubature około 580 m3 - w sumie to robie GWC - 30 metrów fi 200 - powinno wystarczyć Wystarczy ci nawet 10m. A nawet 5. Tylko mimo szczerych chęci nie zadziała to ani trochę. Albo podziała przez 15 minut i zacznie wiać ciepłym powietrzem. Jak dla mnie powinieneś dać MINIMUM 60 metrów fi 200.Magicy od liczenia GWC 10m na każde 100m2 budynku liczą to dla MINIMALNEJ WYDAJNOŚCI WENTYLACJI ZIMĄ i zabezpieczenia rekuperatora przed zamarzaniem. A co z latem, kiedy dla skutecznego schłodzenia budynku MUSIMY wentylowac intensywnie: system wentylacyjny z funkcją chłodzenia powinien byc zaprojektowany dla GÓRNYCH wartości normy lub nawet POWYZEJ!!!! Dlaczego? To proste: w czasie upału włączcie klimatyzator w samochodzie i wyłączcie wentylatorek nawiewny. Albo dajcie mu minimalne obroty. Schładza? Czy raczej powoli zaczynamy się smażyć? Mimo, że klima schładza na maksa nie następuje przekazanie chłodu do wnętrza auta. Mała ilość powietrza nie schłodzi auta. Inaczej będzie, gdy wentylatorek zacznie porządnie wiać... W domu jest identycznie, tylko kubatura nieco większa...Magicy od krótkich GWC nie biorą pod uwagę jeszcze jednej rzeczy: Upał NIGDY nie trwa 1 dzień! A rura w ziemi, rozgrzewana z jednej strony wchodzącym ciepłym powietrzem zaczyna powoli ogrzewać się od niego. Najpierw przy samej czerpni. Potem dwa metry dalej. potem pięć metrów dalej... moi drodzy, wymiennik rurowy o długości 20m połączony z rekuperatorem o wydajności 400m3/h (domek 200m2!) Przestanie spełniać swoją funkcje chłodząca po jakiś 3-5 dniach upałów. Potem stwierdzimy, że właściwie wywaliliśmy pieniądze w błoto. MINIMALNA długość takiego wymiennika DO PRACY LETNIEJ to 50-60 metrów!Skąd to wiem? Bo mam 2,5m pod ziemia (mokra glina) 42 metry Rehaua Awadukt Thermo fi 200. I gdybym teraz robił wymiennik włożyłbym 60 metrów. Nie mniej. A może nawet z dziesięć więcej. Zimą to nie ma wielkiego znaczenia, za to latem... Skuteczność chłodzenia jest taka sama, tylko trwałaby przy długotrwałych upałach ze dwa-trzy tygodnie DŁUŻEJ...A wielu właścicieli króciutkich GWC po trzech dniach upałów modlą się o deszcz i ziąb, żeby GWC się wreszcie mogło zregenerować...Nawet jeśli rekuperator ma funkcje regeneracji GWC (przełączenia przepustnicy automatycznej - na bazie funkcji czasu lub temperatury), to i tak przy długotrwałych upałach skuteczność GWC będzie powoli spadać. A przy krótkim GWC - będzie spadać szybko. I to bardzo.Niedowiarków zapraszam latem na kawę. Pokażę, wytłumaczę, dam pooddychać powietrzem z rekuperatora i GWC. Pokażę termometry...Pozdrawiam serdecznieMaciej Kosowski Cytat Czy dobrze rozumiem, ze najpierw nalezy wykonac wymiennik rurowy a dopiero pozniej sprawdzac czy jest wystarczajacy dla naszych potrzeb?Troche wydaje sie dziwne, jesli wykonalbym instalacje GWC i ja zakopal (bo jak inaczej sprawdzic czy bedzie poprawnie dzialac -spelniac zalozenia) a pozniej nalezy znowu odkopac i np. dolozyc kilka metrow rury i tak az do uzyskania zalozonych efektow. Ciekawe ile razy trzeba by ponownie odkopywac i zakopywac owe rury zeby osiagnac cel?Pzdr. Wiecie co?Rehau zrobił kiedyś program do liczenia optymalnej długości GWC. Miałem przyjemność opiniować go w fazie projektowej. potem bawiłem się nim wielokrotnie porównując wyniki z moim przydomowym GWC. Zazwyczaj były zgodne z rzeczywistością. Można sobie go pobrać za free z ich strony. To nieco tańsze rozwiązanie niż zakopywanie i wykopywanie testowego GWC po kilka razy... Chyba, że ktoś lubi machać łopatą, to wtedy życzę miłego machania ))PozdrawiamMaciej
Piczman Napisano 13 sierpnia 2010 #46 Napisano 13 sierpnia 2010 Dobrze gadasz Maćku I nie przejmuj się jeśli TB nazwie Cię niedoświadczonym w budownictwie energooszczędnym ,,,To co opisujesz czyli intensywniejsze wentylowanie latem jako ważny czynnik wspomagający chłodzenie znam w doświadczenia.Wcześniej myślałem że lepiej "skręcić" centralę na minimum dzięki czemu uzyskam mniejszą wymianę powietrza oraz mniejsze straty ( nawiew w okolicy 22 C).Jednak po kilku próbach doszedłem do innego wniosku.Co do długości wymiennika GWC to fakt, zadziała każdy !Ale można by go porównać do akumulatora energii ( ciepła lub chłodu), im większy akumulator tym większy zapas !GWC mam glikolowe, 90 mb w linii prostej ( prawie al tu to bez znaczenia) daje mi ok. 90 m3 gruntu.A że mam glinę i ił to rurka praktycznie leży w wodzie, dodam że ponad 2 m pod ziemią .Taka ilość "wody" to bardzo duży zapas .Nie zauważyłem w tym roku spadku wydajności GWC.Pozdrawiam, Piczman !
Barbossa Napisano 13 sierpnia 2010 #47 Napisano 13 sierpnia 2010 Drogi Kolegoa kto to jest TB, aby się przejmować tym, co chlapnie?autorytet? w czym? darcie? szesnastokołowcach? konfabulowaniu?ok, ale tu jest forum budowlanetaki mały niuansik...a co do samej długości to generalnie się zgadzam, choć przecież to jest prawie wprostproporconalne do tego, w czym siedzinie wiem w co go wsadza TB, że wystarczy 7mb, i przyznam się szczerze, strach się bać o to zapytać...
T. Brzęczkowski Napisano 13 sierpnia 2010 #48 Napisano 13 sierpnia 2010 (edytowany) Napisałem, że gwc daję 10mb /na każde 100m3/h. O 7mb kanale napisałem, bo taki spotkałem - gościu nie mógł wykonać większego. Dodam jeszcze, że by ogrzać o 1 st m3 piasku i utrzymać ten stan przez sezon... potrzeba 400kWh. 100m3/h powietrza ostudzone o 15st.C to 0.6kWh. Edytowano 13 sierpnia 2010 przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
bajbaga Napisano 13 sierpnia 2010 #49 Napisano 13 sierpnia 2010 Cytat Napisałem, że gwc daję 10mb /na każde 100m3/h. No ale przy zalecanej wymianie 20m3/h/osobę, to przy 3 osobach daje 60m3/h i wymiennik o długości 6mb.Nawet pomijając te „zalecenia”, to na takiej odległości te 100m3/h nie ma prawa się schłodzić do wartości takich, aby można było przyjąć, że to GWC działa jak „swoista” klimatyzacja latem.Podawanie danych ile to trzeba kWh aby ogrzać 1m3 piasku o 1 stopień, jest iluzoryczne, bo dochodzi jeszcze; prędkość przepływu – a co za tym idzie czas i powierzchnia wymiany.
HenoK Napisano 13 sierpnia 2010 #50 Napisano 13 sierpnia 2010 Cytat Dodam jeszcze, że by ogrzać o 1 st m3 piasku i utrzymać ten stan przez sezon... potrzeba 400kWh. Zadałem już dużo wcześnie pytanie : Cytat No i się Pan popisał .Proszę pokazać wyniki badań, lub obliczenia, z których wynika te 400kWh/m3 piasku. Na to odpowiedział Pan : Cytat Po co się Pan bez przerwy ośmiesza. Jest Pan najlepszym przykładem jak nie wolno budować, a wciąż Pan głos zabiera. Nie wstyd Panu? Może teraz doczekam się bardziej rzeczowej odpowiedzi?Wyliczenie tej wartości, oczywiście przy pewnych założeniach, podałem tutaj :https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...ost&p=70016
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się