Skocz do zawartości

Recommended Posts

Pobudowałem dom . Obecnie pokryłem go papą. Teraz będę kładł dachówkę robena monza plus. Gdzieś czytałem, że zamiast papy powinna być folia paroprzepuszczalna... mam z związku z tym pytanie- czy w tym przypadku papa też będzie pełnić dobra rolę czy należy jednak zerwać ją i ułożyć folię? Dodam, że mam deskowanie; dom z poddaszem użytkowym. Przy okazji chciałbym dowiedzieć się pana opinii na temat dachówki monza plus (kasztan)... czy to dobra dachówka? Z góry dziękuje za odpowiedź. Pozdrawiam!
Link do komentarza
Papa na deskowaniu i folia paroprzepusczalna pełnią zupełnie inne funkcje. Jeśli na krokwiach pod deskowaniem nie ułożono folii paroprzepuszczalnej to będzie problem z wentylacją przestrzeni pod deskowaniem. Taką folię można będzie później ułożyć od środka zachowując 3 - 4 cm odstęp od spodu deskowania.
Link do komentarza
Nie ma potrzeby zrywania papy i jej zamiany na folię, chociaż coraz większa liczba producentów folii dostarcza również produkty na pełne deskowanie. Natomiast rzeczywiście w tym przypadku ocieplenie poddasza nie może przylegać bezpośrednio do deskowania. Do tego kalenica nie może być szczelnie zamknięta papą, aby umożliwić obieg powietrza.
Link do komentarza
Obie metody są zgodne ze sztuką dekarską. Na pełnym deskowaniu układa się papę lub folię wstępnego krycia (specjalną do pełnego deskowania). W moim osobistym przekonaniu papa na pełnym deskowaniu jest lepszym i sprawdzonym rozwiązaniem. Oczywiście nie można zapominać o zachowaniu prawidłowej wentylacji takiego dachu.

Jaka na pewno Pan zauważył MONZAplus jest większa od typowej dachówki zakładkowej. Dzięki temu jest najlżejszym pokryciem ceramicznym na rynku. Jeśli dach nie ma skomplikowanych kształtów dekarz wykona wszystkie prace szybciej. Po ułożeniu na dachu połać nie będzie wizualnie różnić się od dachów pokrytych tradycyjną dachówką o mniejszym formacie. Proszę zwrócić uwagę, aby dekarz stosował klamrowanie dachówek (co trzecia po skosie na połaci, wszystkie dachówki brzegowe, wokół komina i okien połaciowych).
Link do komentarza
Cytat

Papa na deskowaniu i folia paroprzepusczalna pełnią zupełnie inne funkcje. Jeśli na krokwiach pod deskowaniem nie ułożono folii paroprzepuszczalnej to będzie problem z wentylacją przestrzeni pod deskowaniem. Taką folię można będzie później ułożyć od środka zachowując 3 - 4 cm odstęp od spodu deskowania.



Bardzo dziękuje wszystkim za pomoc.

Mam jeszcze jedno pytanie: brat straszy mnie, że dachówka jest ciężkim materiałem, dodatkowo mam deskowanie. Czytając ostatni "budujemy dom" (o domach energooszczędnych) dowiedziałem się że duże straty ciepła uchodzą właśnie przez dach, dlatego zgodnie z zaleceniem chce ocieplić go 30 cm wełną mineralną oraz 15 lub 16 cm (wiem, że powinno być więcej ale chodzi mi o finanse) styropianem ściany zewnętrzne (ściana dwuwarstwowa). Dodam, że ściany są postawione z suporexu 500 24x24x59 moje pytanie brzmi: czy tak postawiony dom nie ulegnie zniszczeniu? Czy ściany konstrukcyjne spokojnie wytrzymają obciążenie tak ciężkiego dachu (ocieplenie 30cm, deskowanie, dachówka )+ styropianu na ścianach konstrukcyjnych (16 cm)? Byłbym wdzięczny za odpowiedź... pozdrawiam!
Link do komentarza
Cytat

Bardzo dziękuje wszystkim za pomoc.

Mam jeszcze jedno pytanie: brat straszy mnie, że dachówka jest ciężkim materiałem, dodatkowo mam deskowanie. Czytając ostatni "budujemy dom" (o domach energooszczędnych) dowiedziałem się że duże straty ciepła uchodzą właśnie przez dach, dlatego zgodnie z zaleceniem chce ocieplić go 30 cm wełną mineralną oraz 15 lub 16 cm (wiem, że powinno być więcej ale chodzi mi o finanse) styropianem ściany zewnętrzne (ściana dwuwarstwowa). Dodam, że ściany są postawione z suporexu 500 24x24x59 moje pytanie brzmi: czy tak postawiony dom nie ulegnie zniszczeniu? Czy ściany konstrukcyjne spokojnie wytrzymają obciążenie tak ciężkiego dachu (ocieplenie 30cm, deskowanie, dachówka )+ styropianu na ścianach konstrukcyjnych (16 cm)? Byłbym wdzięczny za odpowiedź... pozdrawiam!


Z początku myślałem, że żartujesz pytając czy ściany wytrzymają. Przecież one mogą przenosić dużo większe obciążenia np. stropu. Jeżeli masz wątpliwości to porozmawiaj o tym ze swoim kierownikiem budowy.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Z początku myślałem, że żartujesz pytając czy ściany wytrzymają. Przecież one mogą przenosić dużo większe obciążenia np. stropu. Jeżeli masz wątpliwości to porozmawiaj o tym ze swoim kierownikiem budowy.


Bardziej martwiłbym sie o konstrukcję sameo dachu icon_wink.gif
Link do komentarza
Cytat

ściany są postawione z suporexu 500 24x24x59 moje pytanie brzmi: czy tak postawiony dom nie ulegnie zniszczeniu? Czy ściany konstrukcyjne spokojnie wytrzymają obciążenie tak ciężkiego dachu (ocieplenie 30cm, deskowanie, dachówka )+ styropianu na ścianach konstrukcyjnych (16 cm)? Byłbym wdzięczny za odpowiedź... pozdrawiam!



Ściany wytrzymają jeżeli są wieńce oraz murłaty .A co z projektem czy w projekcie uwzględniono pokrycie dachu dachówką . Chodzi o więźbę dachową to ona dźwiga dach oraz ocieplenie poddasza i tynki g/k ,a ostatnio sporo śniegu spadło więźby się zniekształcają albo łamią pod ciężarem śniegu.
Link do komentarza
Witam icon_smile.gif

Tak sobie czytam te dachowe tematy i... boję się icon_sad.gif Nie wiedziałam, że może być tyle problemów i wątpliwości związanych z dachem i ociepleniem poddasza.

U nas jest tak: dachówka robena (monza plus kasztan) na pełnym deskowaniu pokrytym papą. Na całym dachu jest 8 dachówek wentylacyjnych. W szczytach po obu stronach domu są zrobione takie małe okienka wentylacyjne. Pod gąsiorami leżą "szczotki"(tak mówili na to dekarze).
Od środka pod deskowaniem jest zrobiona sznurkami przerwa ok 2-3cm i położona pionowo między krokwie wełna mineralna knauf 15cm. Będzie jeszcze druga warstwa pozioma 10cm no i na koniec płyty kg. I tu pytanko: czy na te skosy jeszcze jakaś folia ma być??? Na suficie na poddaszu leży na sznurkach wełna 15 i ma być jeszcze drugie 15 cm i na to folia. Strych nad poddaszem nie będzie ocieplany. Cyrkulacja powietrza jak to pisał chyba talar od okapu do kalenicy i od kalenicy do okapu stanowczo jest. Myślicie że będzie dobrze???

pozdrawiam icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Papa na deskowaniu/OSB pełni dokładnie taką samą funkcję jak folia! Jest to krycie wstępne a jego podstawowym zadaniem jest zagwarantowanie szczelności dachu przed przeciekiem z zewnątrz. Folia wysoko paroprzepuszczalna dodatkowo umożliwia przedostanie się parze wodnej przez jej strukturę. Przenikanie pary wodnej przez folię odbywa się w określonych warunkach obu kierunkach. Jest to zatem zaleta jak i wada folii. Materiały użyte na dachu powinny mieć podobną żywotność. Puki co folie swoją żywotnością nie dorównują dachówkom. Należy pamiętać, że żywotność dachu będzie tak długa jak żywotność najsłabszego elementu. Pozdrawiam.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W tej chwili nie zrobię, bo teraz mnie tam nie ma. Wygięły się różnie - jedne w górę, inne w dół. Szczególnie jedna jest mocno wygięta i akurat to ta na środku całego domu. Jak położyłem poziomicę na kilku z nich to się za głowę złapałem.   > A jak zrobić równą podłogę? To proste, trzeba dawać podkładki. Listwy o dobranej grubości. Myślisz, że konstrukcja jest już na tyle "spokojna" po tak długim czasie schnięcia, że nie spowoduje ponownych ugięć i tym samym pękania podłogi lub sufitów?   Dach był montowany około 4 - 5 lat temu.
    • Zrób jakieś zdjęcia, bo nawet nie wiadomo w którą stronę się "wygły"i powiedz też kiedy dach był montowany.    A jak zrobić równą podłogę? To proste, trzeba dawać podkładki. Listwy o dobranej grubości.
    • Witam. Wykonałem drenaż opaskowy wokół domu podpiwniczonego. Rura czarna kaczmarek ciężki dren o średnicy 11cm, w obsypce żwiru 16-32 i to wszystko owinięte włókniną 150g o wodoprzepuszcalności 90L/min. Dren będzie zasypany płukanym piaskiem z 10-20 cm a dopiero na to dam grunt z wykopu (glina zmieszana z piaskiem). Na 3 ścianach dolna powierzchnia drenu jest poniżej górnej płaszczyzny ławy a co za tym idzie poniżej posadzki piwnicy. Problem pojawił się na ostatniej ścianie z uwagi że w ławie znajduje się rura kanalizacyjna 160 której górna krawędź znajduje się tylko ok 6 cm poniżej posadzki. Dodając do tego izolację reaktywną którą pokryta jest ta rura kanalizacyjna i to że rura drenażowa jest ułożona na niej więc z jakimś odstępem dylatacyjnym 1-2cm więc zbierać będzie zaledwie jakieś 2-3 cm poniżej posadzki w piwnicy, ale jak ułożyłem dren ze spadek 0,5% to wychodzi na to że po lewej stronie dren będzie powyżej posadzki w piwnicy. Ściany piwnicy są bardzo dobrze zaizolowane masą reaktywną aż po same ławy więc tu akurat bym się nie obawiał że będzie coś przeciekać, ale trzeba brać na poprawkę jakieś niedoskonałości i zastanawiam się teraz nad funkcjonalnością tego drenu znajdującego się powyżej posadzki. Bo jeśli to wszystko jest w podsypce żwirowej i poziom ewentualnej wody gruntowej się wyrówna to nawet przy tak ułożonej rurze drenarskiej woda powinna być odbierana z odcinka znajdującego się poniżej posadzki piwnicy prawda? Więc nie ma w zasadzie obaw że będzie stała w miejscu gdzie rura jest powyżej posadzki bo zleci po prostu do najniższego punktu tylko że będzie to zachodziło wolniej aniżeli miało by być ściągane przez rurę? Wiem że dren można układać nawet z bardzo małym spadkiem czy też nawet pionowo i wyrównująca woda znajdzie ujście do najniższego punktu, ale nie chce mi się już tego poprawiać. Poniżej na pomarańczowo rura drenarska, na czerwono obrys żwiru 16-32 we włókninie.     Druga sprawa jeśli na jednej ze ścian rura ma jakieś 1 cm, wzniesienia, czy w niektórych miejscach więcej to czy grozi to zamuleniem w tym miejscu? Jakieś zanieczyszczenia staną w tym miejscu i nie będą mogły trafić do studni osadnikowej? Dren jest elastyczny i podczas zasypywania jak się na nim nie stoi to potrafi się podnieść a kamień spod niego ciężko jest wyciągnąć, stąd takie fale.          
    • Mam jętki dość mocno wygięte w łuk. Różnica poziomu pomiędzy niektórymi to nawet 5cm. Możliwe, że więcej. Nad nimi ma być strych nieużytkowy. Drewno jest suche, bo leżało tak kilka lat. Czy jętki nadal mogą się mocno wyginać, nawet o kilka centymetrów, czy raczej już tak zostanie? Na ile to jeszcze może wciąż pracować? Powinienem teraz dążyć do wyrównania i wypoziomowania jętek np. za pomocą spinania ich poprzecznie robiąc kratownicę czy może lepiej już zostawić to tak jak jest i podczas montażu podłogi podkładać jakieś deski itp.? Niektóre z jętek "wiszą" nad ścianami działowymi, a inne dotykają - to wynika pewnie z tego, że niektóre się wygięły z biegiem czasu i tego, że chyba powinny być montowane nieco wyżej nad ścianami. No ale jest jak jest.   Zależy mi na dwóch rzeczach: - w miarę równej (żeby wiochy nie było) podłodze strychu - żeby sufity (g-k) w pomieszczeniach użytkowych nie pękały
    • Musiała od razu pęknąć czy się po prostu ugięła albo powstały jakieś mocne naciski punktowe? Ściany piwnicy stoją na grubej papie, najgrubsza jaka była, nie pamiętam ile mm ale wydaje mi się że to też mogło mieć wpływ. W żadnej że ścian nie ma słupa żelbetonowego. Zanim stawiałem ściany to szukałem po forach i wszyscy doradzali takie słupy właśnie żeby unikać rys na ścianach. Rys jest więcej na ścianach piwnicy, poniżej pokazane. Praktycznie na każdym łączeniu wewnętrznych ścian nosnych i narożnikach.    A ponadto tu gdzie zaznaczono na żółto to są raczej na pewno naciski/reakcje pionowe bo jest to narożne okno tarasowe bez słupa i w tym miejscu pewne dochodzi do dużych nacisków na ściany piwnicy.     
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...