Skocz do zawartości

Realny koszt pompy ciepła


Recommended Posts

Propaganda sukcesu. Właściciel Ciepłodomu mija się z prawdą (żeby nie powiedzieć \"kłamie\"), zapewne celowo, bo nie posądzałbym Go o nieznajomość rzeczywistych kosztów. Kocioł kondensacyjny jest kotłem z zamkniętą komorą spalania, zatem nie ma potrzeby budowania komina systemowego - wystarcza poziome wyprowadzenie przewodu zasilającego i spalinowego (z reguły w jednej obudowie) na zewnątrz. Pan Właściciel Firmy \"zaokrąglił\" również koszty eksploatacji pc, oczywiście w dół, i to znacznie. Koszt energii elektrycznej poniesionej na eksploatację samej pc (podlicznik) w sezonie zimowym to rząd wielkości min. 1 tys. zł miesięcznie, więc proszę nie wciskać ludziom kitu o \"darmowej\" i \"ekologicznej\" (chyba, że prąd pochodzi z własnej elektrowni wiatrowej, wodnej, słonecznej, fal morskich, ogniw paliwowych) energii. Również nie zostały uwzględnione koszty przeglądów instalacji i uciążliwości związane z ewentualną jej naprawą. Jednym słowem - typowy, nierzetelny materiał reklamowy.
Link do komentarza
Cytat

Koszt energii elektrycznej poniesionej na eksploatację samej pc (podlicznik) w sezonie zimowym to rząd wielkości min. 1 tys. zł miesięcznie,

Nie wiem skąd masz takie informacje. W moim domu o powierzchni ogrzewanej 108m2 pompa ciepła o mocy grzewczej 6kW ogrzewa dom i podgrzewa ciepłą wodę dla 3-4 osób. Przy ogrzewaniu zużycie energii elektrycznej wynosi ok. 1,8kW, przy podgrzewaniu ciepłej wody ok. 2,0kW. W grudniu przy temperaturach zewnętrznych rzędu -20 st. C pompa ciepła pracowała 24h/dobę. W ciągu doby zużyła ok. 45kWh energii. Koszt tej energii to ok. 20zł. Gdyby dni z taka temperaturą było 31 (cały miesiąc), to zapłaciłbym za ogrzewanie ok. 600zł. Średnie temperatur grudnia były jednak niższe i całkowite zuzycie energii w grudniu (na wszystkie potrzeby) wyniosło 371zł (359kWh w I taryfie i 626,9kWh w II taryfie).
Z tej kwoty ok. 200zł poszło na inne potrzeby (oświetlenie, komputery, TV, itp.). Koszt ogrzewania wyniósł więc max. 180zł.

Pompa ciepła i energia elektryczna jest jedynym źródłem ciepła w moim domu. Właściwie dochodzi jeszcze kuchenka gazowa - jedna butla 11kg wystarcza na ponad 50dni (ostatnio wymieniałem ją 12 listopada i nadal jest w niej gaz).
Mam też kolektory słoneczne, ale na razie nie było z nich większego pożytku - zaczną działać pewnie na początku marca.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Do autora: proszę o obiektywne traktowanie tematu pompy ciepła a nie tendencyjne! Jeśli podaje Pan koszty instalacji gazowej, kominiarza, serwisu zbiornika to proszę też wliczyć serwis do PC oraz ewentualne koszty wymiany urządzeń w okresie 7-10 lat!
Link do komentarza


Pan Henryk to starszej daty fachowiec, nawet przy dzisiejszej technologii i wiedzy jeszcze poleca pompy ciepła zamiast np. izolowania domów. Jest tendencyjny. Przecież w domu 108m2 gdy za "te inne" (komputery tv...) zapłacimy 200 zł to 13 kWh dziennie to ogrzewanie nawet w źle izolowanym domu nie powinno się włączyć - przecież te sprawy to grzejniki.
Cytat

Przy ogrzewaniu zużycie energii elektrycznej wynosi ok. 1,8kW, przy podgrzewaniu ciepłej wody ok. 2,0kW.

No i Panie Henryku trochę się Pan zagalopował... zużycie w kW???
Link do komentarza
Panie HenoK, proszę podać zużycie energii elektrycznej potrzebnej do ogrzania Pana domu za ostatnie 14 dni, oraz ewentualnie jezeli jest taka możliwość określić procentowo ile "ciepła" całkowitego potrzebnego do ogrzania Pana domu pochodzi z PC a ile z elektrowni? Pozdrawiam
Link do komentarza
jeśli pompa ciepla kosztuje realnie 60-70 tysiecy ze wszystkim- to róznica w kosztach jest 40-50 tysięcy. Żeby zwrócila się w 10 lat (długo moim zdaniem) musialoby zwracac sie 400 zl miesiecznie. I to miesiąc w miesiąc, w lecie też- w lecie kiedy ogrzewanie gazowe czy węglowe nie pracuje. Powiedzmy- 4000 rocznie. TYle musialoby się zwracac. Zwraca się? PO sezonie postaram się obiektywnie i uczciwe podliczyc dom 200 m2 gdzie instalacja grzewcza w calosci zamknela sie poniżej 20 tys.
Link do komentarza
Cytat

jeśli pompa ciepla kosztuje realnie 60-70 tysiecy ze wszystkim- to róznica w kosztach jest 40-50 tysięcy. Żeby zwrócila się w 10 lat (długo moim zdaniem) musialoby zwracac sie 400 zl miesiecznie. I to miesiąc w miesiąc, w lecie też- w lecie kiedy ogrzewanie gazowe czy węglowe nie pracuje. Powiedzmy- 4000 rocznie. TYle musialoby się zwracac. Zwraca się? PO sezonie postaram się obiektywnie i uczciwe podliczyc dom 200 m2 gdzie instalacja grzewcza w calosci zamknela sie poniżej 20 tys.


Oczywiście, pod warunkiem, że te 50 000 nie wpłacimy na konto - "COP" 2500 zł i że nic a nic nie będzie się psuć i bez konserwacji się obejdziemy.
Link do komentarza
Cytat

Panie HenoK, proszę podać zużycie energii elektrycznej potrzebnej do ogrzania Pana domu za ostatnie 14 dni, oraz ewentualnie jezeli jest taka możliwość określić procentowo ile "ciepła" całkowitego potrzebnego do ogrzania Pana domu pochodzi z PC a ile z elektrowni? Pozdrawiam

Aż tak precyzyjnych pomiarów nie prowadzę, bo nie mam takiej potrzeby. Ale może wystarczą dwa tygodnie od 10.01 do 24.01 . W tym czasie zuzyłem 201,1kWh w I taryfie i 307,1kWh w II taryfie. Koszt tej energii to 202,45zł (nie wliczam w to opłat stałych, pewnie coś ok. 20zł). Średnio dziennie daje to 36,2kWh za kwotę 14,41zł. Ponieważ poza sezonem grzewczym zużywałem średnio 13-14kWh dziennie kosztującej ok. 6,5zł, oceniam, że ogrzewanie kosztowało mnie ok. 7,5zł na dobę przy zużyciu energii 22-23kWh.
Nie bardzo rozumiem ostatnie pytanie. Całe ciepło do ogrzewania domu i przygotowania ciepłej wody dostarcza pompa ciepła. Ile ona zużywa energii podałem wyżej. Natomiast oczywiście pompa ciepła korzysta z energii odnawialnej - ciepła słonecznego zakumulowanego w gruncie. Można przyjąć, że tego ciepła z gruntu pobiera 2,5-3,0 razy więcej niż energii elektrycznej.

Warto może jeszcze dodać, że średnia temperatura powietrza zewnętrznego w tym okresie wynosiła ok. -9 st. C.
Link do komentarza
Cytat

Pan Henryk to starszej daty fachowiec, nawet przy dzisiejszej technologii i wiedzy jeszcze poleca pompy ciepła zamiast np. izolowania domów. Jest tendencyjny. Przecież w domu 108m2 gdy za "te inne" (komputery tv...) zapłacimy 200 zł to 13 kWh dziennie to ogrzewanie nawet w źle izolowanym domu nie powinno się włączyć - przecież te sprawy to grzejniki.
No i Panie Henryku trochę się Pan zagalopował... zużycie w kW???

Nie wiem, kto tu jest "starszej daty fachowcem". Polecam stosowanie technologii, które są ekonomicznie opłacalne i zapewniają odpowiedni komfort użytkowania, a jednocześnie zapewniają oszczędność energii.
Jeżeli 13kWh energii dziennie pokrywa straty energii budynku zimą, to znacznie więcej energii trzeba z tego budynku odprowadzić latem. Aby odprowadzić ją poprzez wentylację, zakładając, że temperatura powietrza zewnętrznego jest niższa o 5K (latem realne właściwie przez ok. 8h nocy) trzeba zapewnić przepływ powietrza rzędu 1000m3/h.

Pan Tomasz chętnie by pompy ciepła stosował, ale sam przyznał, że go przerosły. Traktował pompy ciepła jak kotły, czy grzejniki, nie bacząc na prawa fizyki. Nawet teraz zainstalował pompę ciepła powietrze-powietrze wg danych producenta pracującą do -15 st. C i dziwi się, że nie chce ona pracować przy znacznie niższych temperaturach zewnętrznych - https://forum.budujemydom.pl/index.php?act=...=&pid=73588
Link do komentarza
Cytat

jeśli pompa ciepla kosztuje realnie 60-70 tysiecy ze wszystkim- to róznica w kosztach jest 40-50 tysięcy. Żeby zwrócila się w 10 lat (długo moim zdaniem) musialoby zwracac sie 400 zl miesiecznie. I to miesiąc w miesiąc, w lecie też- w lecie kiedy ogrzewanie gazowe czy węglowe nie pracuje. Powiedzmy- 4000 rocznie. TYle musialoby się zwracac. Zwraca się? PO sezonie postaram się obiektywnie i uczciwe podliczyc dom 200 m2 gdzie instalacja grzewcza w calosci zamknęła sie poniżej 20 tys.

Nie wiem skąd bierzesz takie koszty instalacji z pompą ciepła. Moja kompletna instalacja ogrzewania podłogowego w całym domu (109m2), przygotowania ciepłej wody, pompy ciepła z wymiennikiem gruntowym i kolektorów słonecznych kosztowała 37,5tys. zł, z czego 5 tys. zł sfinansowała mi gmina w ramach dotacji do instalacji kolektorów słonecznych.
Takie nakłady inwestycyjne pozwalają mi ogrzewać dom i przygotować ciepła wodę na kwotę 900-1000zł rocznie (na razie jest to prognoza, ale potwierdza ją bieżące zużycie energii).
Mam trochę mniejszy dom od Twojego, i biorąc pod uwagę fakt, że nie ma u mnie sieci gazu ziemnego, wątpię, aby udało mi się wybudować bezobsługową instalację co i cwu za 20tys. zł. Przy takim samym zużyciu ciepła do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody (ok. 10tys. kWh) za ogrzewanie gazem ze zbiornika lub olejem zapłaciłbym ok. 2500zł rocznie. Włożone nakłady zwrócą mi się w ciągu 6-8 lat.
Myślę, że najlepiej zweryfikują je ceny nośników energii.
Link do komentarza
Cytat

Ależ Henok.
Masz bardzo dobrze izolowany dom. Z tego co pamiętam: technologia termodom+15 cm styropianu dodatkowo.
Zatem twoje wyniki związane z wykorzystaniem pompy ciepła są raczej niemiarodajne. I tak się dziwię, że potrzebujesz aż 6kW przy takim ociepleniu.

Izodom 2000 + 12cm styropianu. W tej chwili ogrzewam wyłącznie parter budynku, co też ma wpływ na zużycie energii na 1m2.
Dlaczego uważasz, że pompę ciepła można używać tylko w domach kiepsko izolowanych?
U siebie starałem się wybrać optymalne rozwiązanie - niezbyt grube, ale dobrze ocieplone ściany, spora pojemność cieplna ogrzewania podłogowego bardzo dobrze współpracująca z pompa ciepła.
W efekcie końcowym instalacja ogrzewania nie wyszła drogo, a koszty eksploatacji są niskie.
Link do komentarza
Cytat

Aż tak precyzyjnych pomiarów nie prowadzę, bo nie mam takiej potrzeby. Ale może wystarczą dwa tygodnie od 10.01 do 24.01 . W tym czasie zuzyłem 201,1kWh w I taryfie i 307,1kWh w II taryfie. Koszt tej energii to 202,45zł (nie wliczam w to opłat stałych, pewnie coś ok. 20zł). Średnio dziennie daje to 36,2kWh za kwotę 14,41zł. Ponieważ poza sezonem grzewczym zużywałem średnio 13-14kWh dziennie kosztującej ok. 6,5zł, oceniam, że ogrzewanie kosztowało mnie ok. 7,5zł na dobę przy zużyciu energii 22-23kWh.
Nie bardzo rozumiem ostatnie pytanie. Całe ciepło do ogrzewania domu i przygotowania ciepłej wody dostarcza pompa ciepła. Ile ona zużywa energii podałem wyżej. Natomiast oczywiście pompa ciepła korzysta z energii odnawialnej - ciepła słonecznego zakumulowanego w gruncie. Można przyjąć, że tego ciepła z gruntu pobiera 2,5-3,0 razy więcej niż energii elektrycznej.

Warto może jeszcze dodać, że średnia temperatura powietrza zewnętrznego w tym okresie wynosiła ok. -9 st. C.


Witam Pana HenoK,
dziękuję za odpowiedź aczkolwiek podrążę temat. Chodziło mi o to /ostatnie 2 tygodnie/, że podobno przy tak niskiej, średniej temperaturze dobowej /-16 do -18 st.C (w nocy do -25 st.C)/ PC pracuje tak słabo, że dom ogrzewany jest "w większości" energią elektryczną / ja ogrzewam 225 m2/ i nie wyobrażam sobie ogrzewania domu elektrycznie w czasie takich mrozów jakie odnotowujemy ostatnio /choć to dla położenia Polski normalna zima/ a już napewno nie jest to ogrzewanie ekologiczne /uwzględniając sprawność max. 35% i fakt, że trujemy środowisko, tylko komin jest w innym miejscu/ no i jeszcze chciałem przeliczyć dla siebie ile mnie kosztowałoby zainstalowanie PC i jej eksploatacja.
Link do komentarza
Cytat

Chodziło mi o to /ostatnie 2 tygodnie/, że podobno przy tak niskiej, średniej temperaturze dobowej /-16 do -18 st.C (w nocy do -25 st.C)/ PC pracuje tak słabo, że dom ogrzewany jest "w większości" energią elektryczną

Takie problemy mogą pojawić się przy niektórych rodzajach pomp ciepła powietrze-woda. Część z nich zapewnia pracę do -15st. C, inne nawet do -25 st. C, ale tak czy inaczej w niskich temperaturach powietrza zewnętrznego znacznie spada ich moc grzewcza.
Jednak nawet takie pompy ciepła odpowiedni dobrane mogą być ekonomicznym rozwiązaniem ogrzewania domu.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

Takie problemy mogą pojawić się przy niektórych rodzajach pomp ciepła powietrze-woda. Część z nich zapewnia pracę do -15st. C, inne nawet do -25 st. C, ale tak czy inaczej w niskich temperaturach powietrza zewnętrznego znacznie spada ich moc grzewcza.
Jednak nawet takie pompy ciepła odpowiedni dobrane mogą być ekonomicznym rozwiązaniem ogrzewania domu.



Czyli jak naprawde trzeba to rozumiec ?
Tak ze im nizsza temperatura tym słabiej grzeje pompa ?
Link do komentarza
Cytat

Czyli jak naprawde trzeba to rozumiec ?
Tak ze im nizsza temperatura tym słabiej grzeje pompa ?



Im jest niższa temperatura tym częściej muszą załączać się grzałki wspomagające pompę, a w tym przypadku pompa pobiera więcej prądu.
Mam pompę powietrze-woda 8,4KW.. kiedy temperatura nie była wyższa niż -15/-20 stopni a pompa chodziła non stop na dobę pobierała 60kwh/doba
Teraz kiedy temperatura jest +2 dzień/-5 stopni noc, pompa w ciągu doby pobiera 15-20 Kwh/doba
Link do komentarza
Cytat

Nie wiem skąd bierzesz takie koszty instalacji z pompą ciepła. Moja kompletna instalacja ogrzewania podłogowego w całym domu (109m2), przygotowania ciepłej wody, pompy ciepła z wymiennikiem gruntowym i kolektorów słonecznych kosztowała 37,5tys. zł, z czego 5 tys. zł sfinansowała mi gmina w ramach dotacji do instalacji kolektorów słonecznych.
Takie nakłady inwestycyjne pozwalają mi ogrzewać dom i przygotować ciepła wodę na kwotę 900-1000zł rocznie (na razie jest to prognoza, ale potwierdza ją bieżące zużycie energii).
Mam trochę mniejszy dom od Twojego, i biorąc pod uwagę fakt, że nie ma u mnie sieci gazu ziemnego, wątpię, aby udało mi się wybudować bezobsługową instalację co i cwu za 20tys. zł. Przy takim samym zużyciu ciepła do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody (ok. 10tys. kWh) za ogrzewanie gazem ze zbiornika lub olejem zapłaciłbym ok. 2500zł rocznie. Włożone nakłady zwrócą mi się w ciągu 6-8 lat.
Myślę, że najlepiej zweryfikują je ceny nośników energii.


Henok, tym razem ja nie mogę uwierzyć w te koszta, 37 tyś pompa ciepła, instalacja solarna i do tego jeszcze podłogówka i pewnie jeszcze do tego automatyka i cały osprzęt??
Jestem pewna że to wszystko po 50% rabacie który niestety nie każdy ma możliwość dostać.
Link do komentarza
Cytat

Henok, tym razem ja nie mogę uwierzyć w te koszta, 37 tyś pompa ciepła, instalacja solarna i do tego jeszcze podłogówka i pewnie jeszcze do tego automatyka i cały osprzęt??
Jestem pewna że to wszystko po 50% rabacie który niestety nie każdy ma możliwość dostać.

Podłogówkę wykonywaliśmy sami, więc jej koszt obejmuje koszt materiału i osprzętu. Pompa ciepła firmy Ecopol-System http://www.allegro.pl/item918681724_pompa_...likol_woda.html lub na stronie producenta.
Większość urządzeń masz na tym zdjęciu zamieszczonym tutaj : http://forum.muratordom.pl/post3787046.htm#3787046 . Tam też znajdziesz bardziej szczegółowy opis instalacji.

Tylko zauważ, że mój dom ma stosunkowo małe zapotrzebowanie na ciepło, stąd też stosunkowo skromna pompa ciepła (np. tylko 270m wymiennika poziomego, wykonanego zresztą systemem gospodarczym pod moim nadzorem - to też znajdziesz w moim Dzienniku budowy).
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 3 miesiące temu...
  • 1 rok temu...
@olek89 oczywiscie , ze jest uzaleziony od wielkosci domu, przyjmijmy , ze dom \"tyle samo pali\" na mkw powierzchni, zatem wiecej trzeba rurek do ogrzewania podlogowego, wiecej petli- tym samym wiecej rozdzielaczy, wiecej styropianu, folii pod ogrzewanie podlogowe, wieksza moc pompy, wiecej metrow odwiertu (dla pomp gruntowych)- tym samym wieksza robocizna, bo zajmuje wiecej czasu,..
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Dom 250m2, dobrze izolowany, pompa 11kW z wymiennikiem spiralnym. Koszt założenia ok35kpln bez podłogówki. Rachunki śmieszne - nie jestem sprzedawcą, jestem użytkownikiem. Super serwis - jeżeli coś pada to tylko automatyka za góra 100PLN - serwis na telefon - większości kombinatorom wystarcza - gość dokładnie mówi co zmierzyć i co wymienić. polecam. W razie pytań wachu78@o2.pl - nie czytam na bieżąco, ale postaram się podzielić wrażeniami. A firma? Polska! Pamar.
sprężarka ta sama co w markowych produktach, wymienniki ciepła podobnie - automatyka krajowa, obudowa mniej ładna jak vailanty (mam w piwnicy więc nie robi mi to różnicy) świetny zbiornik na CWG (buforowy 300/200litrów). A cena była za pompę z pełnym wyposażeniem kotłowni. Uwzględniać w tym podłogówkę było by bez sensu - to wykonują inne firmy i jest to dla mnie osobny temat (choć polecam rurki w podłodze co 10cm a nie jak twierdzą fachowcy od podłogówek co 30 - G.. się znaja na instalacjach z pompami..

Oczywiście cena również obejmuję dolne żródło (koparka 2kPLN dodatkowo - ale to też zależy od koparki, kopacza i regionu).
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Gość majster
Moja pompa ciepła danfoss DHP-H 6 od lutego do końca listopada ( czyli zostają jeszcze dwa zimne miesiące) wzięła 3700kwh. Dom 130 m2 2 osoby i dziecko. Czyli szału nie ma ..
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Mam prawie dokładnie to samo co w inwestycji 2. budynek jeszcze nie zamieszkały także utrzymuję tylko 17 stopni. Pobór energii za okres od 04.12.12 do 04.01.13 1300 kWh. co jest nie tak? pomóżcie. wykonawca twierdzi że wszystko jest ok. misiek6731@wp.pl
Link do komentarza
Gość Japunia
Witam, moje doświadczenie z pompą ciepła jest na +.
Powierzchnia całkowita domu 360m2, użytkowa 210m2, wszędzie podłogówka, dom energooszczędny. Koszt zakupu i instalacji (pompy + podłogówki) około 80 tys zł. W 2012 roku za prąd w sumie zapłaciliśmy 5700zł ale poza ogrzewaniem było to podgrzewanie wody (pompą ciepła) oraz światło, pralka, komputery, itd. Temperatura nawet w największe mrozy to 20-21 stopni bez dodatkowego wspomagania (grzałki).
Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Moja pompa ciepła danfoss DHP-H 6 od lutego do końca listopada ( czyli zostają jeszcze dwa zimne miesiące) wzięła 3700kwh. Dom 130 m2 2 osoby i dziecko. Czyli szału nie ma ..



napisz coś więcej na temat domu, to będzie można ocenić....

Cytat

Mam prawie dokładnie to samo co w inwestycji 2. budynek jeszcze nie zamieszkały także utrzymuję tylko 17 stopni. Pobór energii za okres od 04.12.12 do 04.01.13 1300 kWh. co jest nie tak? pomóżcie. wykonawca twierdzi że wszystko jest ok. misiek6731@wp.pl



jak 1 sezon grzewczy, to nie jest to nic dziwnego....dom musi wyschnąć, a to kosztuje....
poza tym jak wyżej, napisz coś wiecej o swoim domu....

jeśli chodzi o moje koszta, to można je znaleźć z moim dzienniku budowy...
Link do komentarza
Tendencyjny sponsorowany artykuł. Argumentacja to mistrzostwo świata np. kotłownia na eko groszek to zamrożenie około 7 tys zł (pompa pewnie będzie stała na podwórku tutaj kilka metrów nie jest potrzebne), albo trzeba wydać na piec z podajnikiem 10 TPLN bo jak kupimy za 6 TPLN to pewnie będzie złom notabene używam pieca z podajnikiem firmy Zębiec który kosztował 5 TPLN kupiony w Castormie służy już 5 sezon i działa aż miło. Kolejny argument to kominiarz wydatek rzędu 50 - 70 PLN rocznie co daje przez 10 lat zawrotną kwotę ok 1 TPLN. Podsumowanie zamiast wydania 70 TPLN wydaj 20 TPLN razem z kominiarzem i kominem :)którego koszt został przesadzony co najmniej dwukrotnie (można kupić odpowiednik za 3 TPLN). Pozostałe 50 TPLN włóż na lokatę co przy 6% da rocznie około 3 TPLN oczywiście minus podatek co i tak wystarczy na zakup 4 ton groszku na cały sezon. Autor szasta tysiącami aż miło a na koniec jest klient mówię o Kowalskim a nie o rodzinie Caringtonów który za 70 TPLN jest w stanie wyposażyć kotłownie z kominem z piecem i zakupić opał na 20 kolejnych sezonów grzewczych zatrzymując dużą część gotówki. Poproszę odrobinę obiektywizmu by żyło się lepiej.
Link do komentarza
Pytanie: jeśli to jest takie wspaniałe to dlaczego te urządzenia znajdują jedynie ok 4% nabywców wśród wszystkich innych instalujących źródło ciepła w nowo projektowanych i budowanych domach. (dane pochodzą z certyfikatów energetycznych wykonywanych dla nowych budynków na terenie woj. podlaskiego)
Czy dlatego że wiedza na etapie projektowania i budowania domu oraz korzystania z nowych technologii jest mierna?
Odpowiedź: ponieważ 96% pozostałej grupy inwestorów potrafi liczyć i nie daje sobie wstawiać ciemnoty m.in z tego typu artykułów. Pozostała część która wychwala pod niebiosa użytkowany sprzęt po prostu nie potrafi przyznać się do błędu i z uporem maniak wprowadza zamęt w głowach innych inwestorów. Człowiek tak ma, że jak nie trafi z inwestycją to broni jej jak niepodległości i to jest przykre ponieważ wprowadza zamieszanie u innych. Ale żaden nawet tak fantastyczny artykuł nie wytrzyma konfrontacji z realnymi cyferkami.
Link do komentarza
Palacz, postępu nie zatrzymasz ani Ty, ani nawet te 96% woj. podlaskiego.
Jakby było we wszystkich dziedzinach tak jak Ty to przedstawiasz, to TV były by dalej lampowe, samochody zaczynałoby się naprawiać od osłuchania silnika, a nie od podłączenia do komputera diagnostycznego, a po kuchniach stałyby piece/kuchnie węglowe, a nie płyty indukcyjne.
Jak spojrzysz na PCi jak na przerośniętą lodówkę, która chłodzi otoczenie oddając ciepło do pomieszczenia to przestaje to być "kosmiczna" technologia której należy się bać bo paznokcie poodgryza.
Inna sprawa to koszty inwestycji, ale i te sukcesywnie spadają, więc wszystko idzie ku dobremu.
Link do komentarza
Bo jest wybór. Kompletna instalacja gruntowej pompy ciepła, w systemie zleconym może kosztować http://ghs.vot.pl/?page_id=1180&gclid=...CFQRc3godxgIAbQ , ale również może kosztować (porównywalna moc) 80.000zł.
Jak ktoś jest techniczny i sam wykona DZ, to zmieści się w kwocie nawet do 20.000zł.




I najważniejsze, Pompa ciepła to takie urządzenie grzewcze, które instalujesz, regulujesz i zapominasz, że coś ogrzewa dom i CWU.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Gość mechanik
Trochę nie rozumiem trzech poniższych postów piszecie forumowicze że: są ludzie ceniący komfort (ja nie znam takich którzy go nie doceniają), że postępu się nie powstrzyma (kto tu mówi o powstrzymaniu czegoś), że PC to duża lodówka (jakie to ma znaczenie jeśli kosztuje 100 razy tyle co mała lodówka) i że jak podłączysz PC to o wszystkim zapominasz (szczególnie o miesięcznych ratach kredytu od kwoty 60-80 TPLN). Nikt tego nie neguje że to dobre rozwiązanie, ale zarazem bardzo drogie. Dobrym rozwiązaniem jest również ogrodnik na etacie, kucharka i kamerdyner ale niewielu na to stać. Więc proszę o odrobinę realizmu przekładającego się na Polską rzeczywistość. Także jeśli artykuł opisuje koszty i ekonomikę działania urządzenia to poproszę o argumenty stricte finansowe a nie tego typu że teraz siedzielibyśmy przy piecach węglowych. Taka dyskusja nie wnosi nic nowego co pozwalałoby na dokonanie właściwego wyboru. Pozdrawiam nie nabitych w butelkę.
ps Jani musiałeś spotkać nieciekawych mechaników skoro twierdzisz że samochodów się nie osłuchuje jak udajesz się do lekarza to też bez diagnozy / osłuchania podpinają cię pod komputer?
Link do komentarza
Cytat

Także jeśli artykuł opisuje koszty i ekonomikę działania urządzenia to poproszę o argumenty stricte finansowe a nie tego typu że teraz siedzielibyśmy przy piecach węglowych.


To co chcesz wyliczeń że to się opłaca ? , czy wyliczeń ilu rodaków na to stać .
Drogo na starcie a potem tańsza eksploatacja i co tu liczyć i o czym dyskutować . Policz sam i będziesz wiedział czy cię na to stać i czy Ci się opłaca . Danych eksploatacyjnych znajdziesz na forum dość trochę . Czy masz na to kasę wiesz najlepiej sam i dobra rada -unikaj kredytów

Cytat

Trochę nie rozumiem trzech poniższych postów piszecie forumowicze że: są ludzie ceniący komfort (ja nie znam takich którzy go nie doceniają),


Co z tego że cenią jak nie mają kasy . Taka prawda oczywista .
Link do komentarza
Koszt gruntowej pompy ciepła jest spory. Prawie tyle samo kosztuje wykonanie dolnego źródła co sama pompa z montażem. Dlatego skłaniałbym się w stronę pompy typu SPLIT ale....
Pompa musi być wysokiej klasy. Najlepiej w naszym klimacie sprawdza się Mitsubishi ZUBADAN. Pompa może nie jest tania, ale i tak dużo mniej kosztuje niż solanka z wykonianiem dolengo źródła a ma baaardzo dobre osiącgi.

Pozdrawiam
Montek
Link do komentarza
Gość Inżynier z Petrobudowy
Do demo podaj wyliczenia że się to opłaca konkretne liczby 25 TPLN ogrzewanie tradycyjne vs 70-80 TPLN PC różnica 45-55 TPLN. Postrzegam to tak że jestem małym producentem ciepła które wykorzystuje na własny użytek. Kupuje źródło tj kocioł lub PC itp wynalazki które wytwarza energię cieplną w jednym i drugim przypadku. W pierwszym płacę 3 razy mniej (użyta technologia) w drugim 3 razy więcej (użyta technologia). Wytłumacz mi bo nie rozumiem jakim sposobem oszczędzasz pieniądze i środowisko? Każdą maszynę która cokolwiek produkuje liczy się na różne okresy najczęściej 10 lub 15 lat. Urządzenie pod nazwą PC produkuje (przy wspomaganiu źródeł naturalnych) en. cieplną zamieniając w uproszczeniu 1KWh el w 4 KWh. Elektrownia która produkuje prąd w polskich warunkach spala węgiel, biomasę lub nowsze gaz lub biogaz. Sprawność elektrowni w Polsce jest dość niska i wynosi przy prod. prądu ok 40-50%, następnie straty na przesyle linii 110 kV i transformatorze niskiego napięcia w uproszczeniu można przyjąć że do odbiorcy trafia prąd którego koszt z 4 KWh (pozyskanej ze spalania węgla kamiennego) daje w twoim gniazdku 1 KWh. Ty kupujesz maszynę która twoim zdaniem oszczędza i jest ponoć ekologiczna wytłumacz mi jakim sposobem skoro ja produkuję ciepło bezpośrednio z paliwa (gaz, węgiel, olej, drewno) bez zamiany na en. elektryczną a następnie na cieplną unikam dużych strat ze względu na zmianę nośnika i przesyłu a ty po trzech zamianach czynnika energetycznego jesteś do przodu. Wydajesz 3 razy więcej na technologię i maszynę zużywasz energię elektr. o kosztach porównywalnych z en. cieplną wytworzoną z paliwa palnego) i mówisz że oszczędzasz. Jak??? Jestem praktykujący w zawodzie od 20 lat i nie rozumiem. Ja po 10 latach wywalam piec na złom i kupuję nowy za 5 - 8 TPLN ty zostajesz z urządzeniem które musi pracować kolejne min. 30 lat aby się zwróciło. A jak się zepsuje? wymyślą inne technologie? prąd podrożeje o 500%? pod naporem szadzi zawalą się słupy el., co zrobisz? Pójdziesz pewnie do sklepu i kupisz zwykłą kozę ale przecież ona nie ogrzej ci całego domu. A czy wiesz że w niemczech po ogłoszeniu że zamykają elektrownie jądrowe prąd w ostatnim roku podrożał o 22% i nasiliły się kradzieże drewna w nadleśnictwach. Pewnie wykupili cały zapas PC i muszą palić w kozie. Nie kupuj browaru jeśli chcesz się napić piwa po prostu idź do sklepu po piwo. Wszystkim chętnym pozwalam na kopiowanie tego posta i wklejanie w różne miejsca celem tępienia indolencji umysłowej i nie wciskania kitu.
Link do komentarza
Cytat

Koszt gruntowej pompy ciepła jest spory. Prawie tyle samo kosztuje wykonanie dolnego źródła co sama pompa z montażem. Dlatego skłaniałbym się w stronę pompy typu SPLIT ale....
Pompa musi być wysokiej klasy. Najlepiej w naszym klimacie sprawdza się Mitsubishi ZUBADAN. Pompa może nie jest tania, ale i tak dużo mniej kosztuje niż solanka z wykonianiem dolengo źródła a ma baaardzo dobre osiącgi.

Pozdrawiam
Montek



tak, tak, wiemy...teraz tylko czekam, aż wkleisz swojego linka...do migsystem, (jak robisz właśnie w tej chwili na kilku forach)
Pytanie do ciebie - u was w tej firmie samych debili zatrudniaja?!?
Link do komentarza
Gość Inżynier z petrobudowy
adiqq Ty chyba mnie z kimś pomyliłeś, być może ktoś inny występuje pod tym nickiem i wkleja linki, a dla twojej informacji to również tytuł z piosenki Kultu która wyśmiewa różne dziwactwa. A swoją drogą to chyba pierwszy i ostatni mój wpis i wizyta na tym forum po przedstawieniu argumentu użytkownika adiqq o..... debilach...? skoro nawet nie wiesz z kim rozmawiasz. Proponuje zanim zaczniesz wypowiadać się w sprawach technicznych dot. dorosłych ludzi o zachowanie minimalnego stopnia kultury osobistej bo czytając tego typu wpisy człowiek zastanawia się czy rozmawia z pustym gimnazjalistą czy osobą dorosłą. W tym akurat przypadku mamy styczność z I opcją... oczywiście nie uwłaczając gimnazjalistom. Jak chcesz się odnieść do tematu artykułu to pisz o meritum i używaj argumentów a nie ... a zresztą szkoda czasu
Link do komentarza
Cytat

adiqq Ty chyba mnie z kimś pomyliłeś, być może ktoś inny występuje pod tym nickiem i wkleja linki, a dla twojej informacji to również tytuł z piosenki Kultu która wyśmiewa różne dziwactwa. A swoją drogą to chyba pierwszy i ostatni mój wpis i wizyta na tym forum po przedstawieniu argumentu użytkownika adiqq o..... debilach...? skoro nawet nie wiesz z kim rozmawiasz. Proponuje zanim zaczniesz wypowiadać się w sprawach technicznych dot. dorosłych ludzi o zachowanie minimalnego stopnia kultury osobistej bo czytając tego typu wpisy człowiek zastanawia się czy rozmawia z pustym gimnazjalistą czy osobą dorosłą. W tym akurat przypadku mamy styczność z I opcją... oczywiście nie uwłaczając gimnazjalistom. Jak chcesz się odnieść do tematu artykułu to pisz o meritum i używaj argumentów a nie ... a zresztą szkoda czasu



przepraszam, czy cytowałem twojego posta? skup się bardziej na tym co piszesz i co czytasz...kolega montek spamował w tamtej chwili kilka for, tutaj akurat nie wkleił linka, ale gdzie indziej wkleił, stad taka a nie inna reakcja...zanim zaczniesz się wypowiadać na jakiekolwiek tematy, proponuję wpierw naukę czytania ze zrozumieniem....bo czytając tego typu wpisy człowiek nie zastanawia się czy rozmawia z pustym gimnazjalistą - ma pewność

podpowiedz - proponuję czytać "Pokaż komentarze na Forum.Budujemy.Dom.pl"

Cytat

Do demo podaj wyliczenia że się to opłaca konkretne liczby 25 TPLN ogrzewanie tradycyjne vs 70-80 TPLN PC różnica 45-55 TPLN.



a wracając do meritum....
dane wejściowe (jw) - wzięte z sufitu. Typowo tendencyjne rzekłbym - i bez znajomości tematu.
Rozmawiałem z kilka osobami równolegle ze mną się budującymi i mające bardzo podobne powierzchniowo domy do mojego i podobnie ogrzewanie podłogowe po całości - mają tzw ogrzewanie tradycyjne nowoczesne. Moja Moja instalacja wyszła 12TPLN drożej. Pan po 10 latach wywala piec i kupuje nowy, a ja zostaje z urządzeniem, które już się zamortyzowało i jeszcze długo popracuje. Wszystkim chętnym pozwalam na kopiowanie tego posta i wklejanie w różne miejsca celem tępienia indolencji umysłowej i nie wciskania kitu. Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Witam,

Jestem nowy na tym forum a zalogowałem się między innymi po to aby przedstawić swoje doświadczenia z wyborem pompy ciepła. Doświadczeń eksploatacyjnych brak ale jeśli chodzi o finanowy aspekt wyboru rozpoznałem wydaje się dokładnie.

Buduję dom 110m2, na działce brak gazu.

Ze względu na charakter pracy nie ma mozliwości zastosować ogrzewania typu węgiel, pelet, ekogroszek czy tego typu podobne wymagające ciągłej obsługi. Nie wyobrażam sobie wracać do domu i pierwsze co to zaglądać do pieca albo martwić się czy coś nie zgasło i zamarzło.

Więc pierwszy wniosek: NIe porównujmy kosztów instalacji i utrzymania pompy ciepła z standardowym typem "centralnego ogrzewania" bo kto wyceni wygodę i bezobsługowość systemu. Ja wyceniam to np. na 6TPLN miesięcznie i każdy się z tym może zgodzić lub nie, jego sprawa.

Przygotowałem projekt i wybór padł na ogrzewanei gazem LPG. Koszt wykonania samej kotłowni i przyłącza gazu (nie liczę dzierżawy butli, UDT itp) z piecem który wybrałem (wysoki model Viessmana- ze względu na wysoką sprawność i kompaktowe wymiary) - to 29 TPLN. Kwota nie zawiera kosztów instalacji podłogówki itp.
Wycena w tym samym zakresie ale dla GPC to 51 TPLN. Od tej kwoty dostne około 11TPLN dofinansowania. Więc relana cena to 40TPLN za pompę
Różnica 22 TPLN. bez dofinansowania
Różnica 11 TPLN z dofinansowaniem

Kosztu użytkowania LPG roczne, szacowane i podane przez przedstawiciela firmy dostarczającej LPG to min. koszt 7 TPLN rocznie.
Koszt użytkowania GPC roczne, szacowane i podane przez producenta firmy dostarczającej GPC (zaznaczam dane z arkusza producenta nie firmy instalacyjnej, dane weryfikowałem u obecnych użytkowników którzy potwierdzająkoszty na poziomie 2,2-2,5 TPLN/rocznie) to maksymalnie 3,3TPLN rocznie.

Więc roczna różnica w obu typach ogrzewania oscyluje na poziomie 4 TPLN.
Przy różnicy w nakładach na inwestycję 22TPN to max. okres zrównania się kosztów obu instalacji to 5.5 roku.
Przy różnicy w nakładach na inwestycję 11TPN to max. okres zrównania się kosztów obu instalacji to niespełna 3 lata.
Jeśli uwzględnimy koszty dodatkowe związane z gazem, wzrost cen itp. okres ten na pewno będzie krótszy.

Wniosek końcowy: Pompa ciepła jest dla tych których stać jest zainwestować "na dzień dobry" 40-50% więcej w kotłownię, a potem cieszyć się z mniejszych rachunków za ogrzewanie. Dochodzi do tego np. bezpieczeństwo instalacji, gaz to gaz. A w moim przypadku okres zrównania się nakładów na inwestycję przeważył i nawet 10min. nie zastanawiałem się nad wyborem ogrzewania pompą ciepła.

Spotkałem się róznież z wieloma niezadowolonymi użytkownikami PC. Głownie wynikało to ze niskich temp. w domu niż z wysokości rachunków. Analizując te przypadki doszedłem do jednego wniosku. Jednym z najważniejszych elementów jest wybór pompy i firmy montującej. Nie zawsze najniższa cena to najlepsza cena, liczy się doświadczenie i prawdziwe referencje.
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
Gość Patryk00
Muszę przyznać, że trzeba bardzo uważać przy montażu takiej pompy ciepła. Jest wiele firm, które mają małe doświadczenie w takiej realizacji, dlatego najlepiej prosić o jakieś referencje. Profesjonalna firma takich rzeczy się nie obawia.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Gość Zrębka
Pompa ciepła się opłaca? Chyba was pogięło.

Komfort - tak owszem, dopóki prądu nie wyłączą. Ale to wtedy większość pieców sterowanych elektrycznie będzie miała przestój.
Sam mam teraz gazowy piec kondensacyjny - gaz z sieci. Posiadam również kominek, ogrzewający cały dom. W chwili obecnej mam zamiar dopalać się kominkiem za pomocą zrębki - czyli całkowicie frikowym źródłem. Jak kto nie wie, co to zrębka, to są gałęzie drzew drobno porąbane. Za płotem mam ich pełno, całkowicie za darmo. Oczywiście muszę te gałęzie zebrać i przygotować. Posiadam rozdrabniacz do gałęzi, i 10 worków mogę przygotować w ok 3 godziny. I to mi starczy na tydzień.

Dziękuję, koniec kropka. Tyle i aż tyle.

Pozdrawiam namawiających i chwalących PC. Jak ktoś wyda 70 tysięcy i do tego odsetki (czyli ok 100 tysięcy) to musi to chwalić - bo to dobre, bo drogie było.

A ja sobie domek ok 200m2 ogrzewam miesięcznie w zimie za ok 400zł. Niech to będzie przez 6 miesięcy w roku, to daje 2400zł w sezonie.

Ta kwota jest bez docieplania kominkiem zrębką - tylko sam gaz.
Teraz jak sobie uzbieram zrębki na ok dwa miesiące w sezonie - to już w ogóle mogę się śmiać z posiadaczy PC.

Aha - cenie sobie komfort, zarabiam ok 7 tyś miesięcznie i stać by mnie było na PC. Ale rozsądek i zimna kalkulacja się jednak opłaca.
Piszę to po to, bo zaraz się ktoś znajdzie i mi powie, że mam kotłownie w salonie...
Link do komentarza
Gość Zrębka
AHA - dodam. Instalacje zrobiłem sobie sam. Więc koszt instalacji jest u mnie w ogóle pomijalny.
Rozumiem, że nie każdy jest w stanie sobie sam zrobić instalację.
No to wtedy niestety trzeba bulić i zaciskać zęby.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
    • Ja mam piec kaflowy, ale zasady palenia są takie same. Tylko szybra nie ruszam, a reguluję jedynie dopływ powietrza. I zauważyłem, ze wyznacznikiem dobrego palenia są dwie rzeczy. Brak sadzy, o czym wspominaliśmy, oraz obecność popiołu na drugi dzień. Przy czym tu jest dokładnie odwrotnie niż z sadzą. Im więcej popiołu (czystego popiołu) w popielniku, tym lepsze było spalanie. Ekonomiczniejsze. Bo ciąg powietrza ani nie wywiewał ciepła, ani popiołu. Bo nie czarujmy się, duży ciąg oznacza wywiewanie popiołu przez komin. A wraz z nim ucieka i ciepło.    A szybra nie ruszam, bo go zwyczajnie nie mam.  Kanał z pieca do komina jest wykonany na stałe. Z tego też powodu nie kupuję czujnika czadu, bo nie ma racji bytu. Jeśli rozpalam i nie ma ciągu (bardzo rzadko, ale to się zdarza), to po prostu nie palę, bo się nie da. A jak już rozpalę i ciąg kominowy jest, to nie ma siły, wszystkie produkty spalania pójdą w komin, bo nie ma jak tej drogi zamknąć. Chyba, że ktoś zatkałby wylot komina na dachu.   Kiedyś tak bywało, w wieczór wigilijny złym sąsiadom kładziono na kominie szybę. Żeby światło prześwitywało, gdy będą szukać przyczyny.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...