Skocz do zawartości

Jaka moc powinna mieć pompa ciepła do domu energooszczędnego o powierzchni 150 m2?


Recommended Posts

Gość sjsar@poczta.onet.pl
Planuje dom 100 do 120m2 dla 2starszych osób. Rozumię potrz.pompa ciepła 3,6kw?Czy to znaczy że pompa tyle będzie pobierać prądu? Ico to jest c..w.u.? Czy inst. pompę ciepła nie potrzebne jest dodatkowe (inne) ogrzewanie domu.Proszę mi to wytłumaczyć-dziękuję Stefan Sarnowski..
Link do komentarza
Cytat

Planuje dom 100 do 120m2 dla 2starszych osób. Rozumię potrz.pompa ciepła 3,6kw?Czy to znaczy że pompa tyle będzie pobierać prądu? Ico to jest c..w.u.? Czy inst. pompę ciepła nie potrzebne jest dodatkowe (inne) ogrzewanie domu.Proszę mi to wytłumaczyć-dziękuję Stefan Sarnowski..



Nie można kalkulować wymaganych mocy urządzeń cieplnych opierając się wyłącznie na powierzchni użytkowej domu!
Nawet dla szacunków, nie można! O ile w domach z lat minionych - czyli nie należących do klasy energooszczędnych - jakiś szacunek dawał przybliżone rezultaty a błąd nie przekraczał 8%, to w obecnie projektowanych domach takie szacowanie daje błędy sięgające nawet do 40%. Zatem, nie ma sensu takie szacowanie zwłaszcza, że w obliczeniach popełnia się koszmarne błędy.
Otóż, w domach jednorodzinnych średnie zużycie c.w.u. wynosi 35 l/d osobę, zaś nie temperatura wody, a różnica temperatur pomiędzy zasileniem a poborem wynosi 45 C, co dla czterech osób daje moc cieplną wynoszącą (45 x 35 x 4,19 x 4)/(24 x 3600) = 0,31 kW.

Jak postępować? Każdy przypadek wymaga oddzielnego rozpatrzenia - nawet w fazie wstępnych analiz. Przecież już teraz, oprócz powierzchni użytkowej może Pan wskazać 2-3 projekty domów z katalogów, które Pana interesują. Dla nich łatwo można określić ekenomicznie uzasadnione wartości wspołczynników U poszczególnych przegród tracących ciepło a potem określić charakterytykę energetyczną każdego z tych domów. Wtedy Pan wybiera ostateczny projekt i dopiero wówczas wykonuje się analizy energetyczne i dobiera się wyposażenie domu w rządzenia energetyczne tak, aby relacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych była najbardziej zbliżona do optymalnej. Tylko wtedy osiągnie się najniższe koszty inwestycyjne przy najniższych kosztach eksploatacyjnych i tylko wtedy dom będzie posiadał określoną klasę energooszczędności. Więcej znajdzie Pan w naszym serwisie BDB w dziale Domy energooszczędne

Co do zapytań Pana Sarnowskiego:
Skrót c.w.u. oznacza ciepłą wodę użytkową, która powinna mieć temperaturę przy odbiorze w zakresie 45-55 C.
Moc pomy ciepła, to eksploatacyjna moc osiągana, zaś moc poboru en. elektrycznej należy zmniejszyć dzieląc tę moc przez wsp. sprawności COP (dla danej wielkości i typu pompy).
Pompa ciepła jest źródłem ciepła i jej zastosowanie dyskryminuje pozostałe instalacje grzewcze w całym domu. Bez analiz i konkretnego projektu tylko wpędzi się Pan w koszty nie znając efektów. Mam wiele przypadków, gdzie instalacje z pompą ciepła nie osiągają oczekiwanych rezultatów, jak też i przypadki gdzie moce są mocno przewymiarowane (ku uciesze sprzedawców), a sprawność efektywna daleko odbiega od katalogowej. Za poważna decyzja, żeby opierać się wyłącznie na zapewnieniach wykonawców, bo ci z reguły nie wykonują pomiarów sprawdzających "swego dzieła" w eksploatacji, a te są często szokujące!

Pozdrawiam,
Jerzy Zembrowski
Link do komentarza
  • 11 lata temu...

W moim domu zapotrzebowanie na ciepło wynosi 46W/m2 do ogrzewania w ok 90% sezonu grzewczego wystarczy pompa ciepła o mocy 2,9kW

 

CWU przygotowuje powietrzna pompa ciepła o pojemności 300l i mocy grzewczej 1,8 kW. 

 

Jak wynika z moich doświadczeń to przy doborze mocy pompy ciepła należy wziąć po uwagę zyski bytowe oraz moc cieplną jaka jest potrzebna w większości sezonu grzewczego dla danej lokalizacji. W moim przypadku w 7 miesięcznym sezonie grzewczym 6,5 miesiąca ma średnią temperaturę +3 *C i dom potrzebuje wtedy 2,3 kW mocy grzewczej. Dobieranie źródła ciepła do marginalnych temperatur któe występują rzadko i krótko jest negatywne, Takie pompy nie pracują efektywnie i ulegają szybkiemu zużyciu. 

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Gość T cap

Dom 220m2 jakiej mocy powinna być pompa ciepła dom zmodernizowany z lat 80

 

Grzejniki aluminiowe 100%

 

Proponowana jest pompa t cap 12kw 3 fazy obliczenia ozc są wymagane gdzie mozna to zrobić

Link do komentarza

do domu energooszczędnego Tcap 12kW będzie za mocny...chyba, że do nie jest za bardzo energooszczędny - modernizowany w latach 80...ciężko powiedzieć...

OZC jak ktoś chce, to trzeba znaleźć odpowiedniego audytora

przybliżone, całkiem dobre wyniki daje poniższa stronka

https://cieplo.app/start

wpiszesz dane, to wklej tutaj linka z wynikiem...do nowych domów wyliczone zapotrzebowanie dosyć dobrze pokrywa się z rzeczywistością, jednak im starszy dom, tym dane bardziej się rozjeżdzają...

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...
Czy do domu 280 metrów gdzie zapotrzebowanie w -20 Jest na poziomie 12,5KW gdzie 30 procent to podłogowka I w całym domu 15 grzejników panelowych pompa 12kw tcap nie będzie za duża? Czy będzie taktowala w ciepłe dni
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość Witek.
Witam serdecznie mam dom o powierzchni 240 m kw , dedykowana pompa ciepła to 12 KW poboru energij elektrycznej . Obecna cena kw to 85 gr za godzinę co daje 10 zł 20 gr x 24 godziny na dobę = 244 zł 80 gr x 30 dni w miesiącu = 7.334 zł razy średnio w roku 5 miesięcy = 36.720 zł. Pozostałe miesiące, ciepła woda dla 6 osób 2 kw x 85 gr=1 zł 70 gr średnio po 10 godzin na dobę = 17 zł x 7 miesięcy po 30 dni = 210 dni x 10 godz dziennie 210 X 17 zł =3.570 zł Ogólny koszt roczny ogrzewania CO + CWU pompą ciepła wynosi 36.720 + 3.570 = 40.290 zł. Taki wyliczono średni koszt ogrzewania CO-CWU domu 240 m 2 + 6 osób. Pytanie czy ten koszt zaznaczam średni jest autentyczny do wyliczeń specjalisty.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Gość Grzegorz J.
Wszystko fajnie, tylko że te 6 kW mocy grzewczej pompa ciepła powinna mieć przy temperaturze na zewnątrz na poziomie minus 20 st.C, z drobną odchyłką na plus albo minus w zależności od strefy klimatycznej. Ta moc nie ma nic wspólnego z mocą pomp deklarowaną przez producentów w folderach reklamowych albo w nazwach pomp. Zachęcam zawsze patrzeć przed wyborem pompy do wytycznych dla projektantów, gdzie znajdują się szczegółowe wykresy zależności mocy pompy od temp. zewnętrzej. Inaczej można się nieźle zdziwić i w mroźne dni chodzić po nowym domu w kożuchu.
Link do komentarza

Patrzeć można, nikomu nie zaszkodzi i dobrze mieć świadomość, że moc pompy ciepła spada wraz z obniżającą się temperaturą, ale warto też pamiętać, że w te kilka najmroźniejszych dni w roku pompa ciepła będzie wspomagana innym źródłem, najczęściej grzałką i uwzględnia się to w momencie doboru. Nie ma więc sensu obawiać się że się będzie chodziło w kożuchu

Link do komentarza
Zachęcam do skorzystania z naszego kalkulatora, który można pobrać w sekcji "Materiały dla profesjonalisty" na naszej stronie internetowej: https://www.viessmann.pl/pl/informacje-dla/projektanci-i-architekci.html
 
Kalkulator jest bardzo prosty w obsłudze. Można wpisać dane dot. swojego domu i porównać koszty ogrzewania dla różnych źródeł ciepła
 
280376690_151483207416306_2299349211599645580_n.thumb.png.0bc5e680f19795308453b36f96422eb2.png
Było dziś dwóch młodych kolesi, nie ważne z jakiej firmy, rozmawialiśmy na temat PC. Nie wiem jakim cudem, ale jak liczyłem kiedyś zapotrzebowanie na ciepło, wydaje mi się że, a jestem prawie pewien, że kiedyś wyszło mi coś w okolicach 14kw, teraz wychodzi 7.6kw. Według Waszego kalkulatora dla PC koszt roczny wychodzi 5.5tys zł, według tych kolesi przy pompie Kasai 8kw wychodzi 3tys. Teraz pytanie, te 5.5tys to jest przy Waszej pompie 16kw? 160477d58a0628d93a20a9c79822ae52.jpgf6d360ed451a63e7b0940097828f8f81.jpg

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka


Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Powietrze jest płynem więc metry sześcienne ogrzewamy. 30 W ciepła na ogrzanie metra sześciennego powietrza. 150m^2(jeśli wszędzie grzejesz) x 2,6m. I nie mylmy mocy cieplnej z elektryczną. COP 4 oznacza, że biorąc z sieci 1kWh i 3kWh ze źródła(np. PC Gruntowa) dasz do obiegu 4kWh ciepła.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Wilgoć wykrapla się z powietrza tam, gdzie to powietrze zostaje ochłodzone. To po prostu konsekwencja zmiany (wzrostu) jego wilgotności względnej wraz ze spadkiem temperatury. Jeżeli trzeba to dokładniej objaśnić, to proszę pisać. Bo to akurat dość ważna kwestia związana chociażby z ze wszystkimi pomieszczeniami użytkowymi, a już z poddaszami w szczególności ze względu na ruch pary wodnej przez ocieplenie dachu.  Tu nam się to przekłada na dwie możliwe sytuacje, w których zakładamy, że rury są nieizolowane.  1. Wentylacja wyciągowa. Usuwamy tą rurą ciepłe ii wilgotne powietrze, obie te cechy ma w szczególności powietrze z łazienki. Jeżeli rura bez izolacji biegnie przez jakąś zimną przestrzeń to ma wychłodzone ścianki. Tak więc wilgoć wykrapla się wewnątrz rury i ścieka ku dołowi. Czy w takiej sytuacji ma dokąd odpłynąć i czy nie grozi to zalaniem wentylatora (najgorszy wariant)? Dlatego najlepiej otulić te rury izolacją cieplną.  2. Odpowietrzenie i napowietrzenie kanalizacji. Tu raczej zimne powietrze zewnętrzne przepływa przez pion i łączące się z nim rury. Zakładamy, że te rury bez izolacji biegną przez jakieś pomieszczenia użytkowe, a więc takie gdzie powietrze jest ciepłe i zawiera względnie dużo wilgoci. Wówczas mamy ryzyko, że para wodna z tego powietrza zacznie nam się skraplać na zimnych zewnętrznych ściankach rur. Tu w zasadzie nie ma innego sposobu zapobiegania problemowi, niż otulenie rur izolacją cieplną.  Mam nadzieję, że opisałem to w sposób zrozumiały.  
    • Skoncentrowałem się na ŚCIEŻCE, NA WYRÓWNANIU ŚCIEŻKI POD COŚ, o ŚCIEŻCE, CHODNICZKI, od którego zacząłeś...       TERAZ, T E R A Z   to wiem...   Po kilkudziesięciu postach...   I nie pieprzę... - doradzam... tak jak kilku innych userów...
    • Żadne "najistotniejsze". Byliście ciekawi szczegółów, to je wyjaśniłem. Ale wyjaśnienia nie były żadną "istotą" tematu, a więc nie mogły też zostać "najistotniejsze", czego nie potrafisz zrozumieć. Wyjaśniłem, że dla mnie najistotniejsza jest wytrzymałość naprawionej warstwy betonu, jej odporność na kruszenie, a Ty pieprzysz o kostkach, suchych betonach, pieprzysz, pieprzysz... i nie potrafisz przestać. Nie moja wina, ze skoncentrowałeś się na własnej zajebistości, a nie na tym co napisano.
    • Początkujący, a już superARCHEOLOG forumowy
    • UMIEM... I skądinąd  nawet wiem, że Ty umiesz pisać...   Ale tu, w tym Twoim wątku, piszesz jak "pierwszak" to znaczy taki user, który tu wpadł pierwszy raz po pomoc, coś napisał, rozwinęła się rozmowa i, dopiero ciągnięty za język, ten "pierwszak" wyjawia najistotniejsze dla sprawy szczegóły...   Doradzać - owszem - umiesz... na wiele tematów... konkretnie, często szczegółowo, aleeee... konkretnie zapytać nie potrafiłeś    Nie chce mi się po zenkowemu analizować i cytować poszczególnych etapów tutejszej "rozmowy" , ale... spróbuj sam - nie podniecając się przeczytać Twoje odpowiedzi, nakierowujące mnie do takich, a nie innych porad i podpowiedzi... tych z kostką... I powtarzam: dane, które wykrzyczałeś w poście #40, powinny znaleźć się najpóźniej w poście #19, o ile nie po #4...   ______________________________________________________________________________________   _______________________________________________________________________________________________   Tak, że tego...   A dużo później okazało się GDZIE, JAKI I PO CO...   Zupełnie jak "pierwszak"        
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...